Тұңғиық сыр шерте білу
Жазушы-драматург Жолтай Әлмашұлымен театр және драматургия мәселесіндегі ортақ ойларымыз, заманауи қазақ драматургиясы төңірегіндегі өзекті мәселелерге деген ой-пікірлеріміз бір арнадан табылып, рухани тұрғыдан жақындастық.
Оның ойынша «Жақсы қаламгер болу үшін ең бірінші керегі – байқампаздық! Сезімтал болмасаңыз, қолға қалам ұстап керек емес. Байқампаздық пен сезімталдық – түйсіктің шапшаңдығы…», – дегенге саяды.
Ж.Әлмашұлының драматургияға бет бұруы 2000 жылдан бастау алады. Дулат Исабековше айтқанда: «…ол әдебиеттің ең бір қиын жанры – драматургияға ат басын оқыс бұрды. Оның қаламынан туған драмалық шығармаларының байыптылығы, ауқымдылығы, оқиға барысының әр көрініс сайын ширығып, ширатыла түсуі, кейіпкер бейнесінің бірте-бірте айшықталып, сомдала түсуі – өзі өткен проза саласындағы сәтті ізденістерінің нәтижесі екенін байқаймыз. Оның көркем проза саласындағы жемісті ізденістері драматургия жанрына еркін баруына көп ықпалын тигізгені даусыз».
Біздіңше, драматургия жанры Ж.Әлмашұлын қаламгерлікпен айналысқан алғашқы қадамдарынан-ақ өзіне тартқан. Ол жайлы драматургтің «Тегінде, мен драма жазумен студент кезімнен айналысқанмын. Бірақ ол кезде қағаз бетіне түскен бір-екі пьесам достарымның сынынан өтпей қалды. Жастық па, жоқ әлде турашылдық па, білмеймін, сол драмаларды қайта қарап шығып, жетілдірудің орнына, шалт қимылдап, жыртып тастаған едім. Ашуға ерік беріп, «енді драма жазбаймын» дегенім есімде. Сөйтіп, шынымен-ақ жиырма жыл бұл салаға бет бұрмаппын. Соңғы жылдары тәуекелге бел буып, қолға қалам алдым. Алғашқы пьесаларыма жазушы-драматург һәм сыншы ағаларым
Т.Әбдіков, Мұрат Әуезов, Д.Исабеков, А.Смайыл, Ә.Сығайлар оң баға берді. Әрине, кемшіліктерін де көрсетті. Сосын марқұм
Р.Сейтмет және Х.Теміров,
Ж.Хаджиев, О.Сәрсенбек, т.б. режиссер ағалар оқып, сахналауға болады деген пікірлерін айтты. Мені осы сөздер қанаттандырды», – дейді. Байқасақ, кезінде шығармашылық қызығушылық тудырған күрделі драматургия жанрынан Ж.Әлмашұлы біраз жылдарға қол үзіп кеткенімен, жинақталған жазушылық тәжірибе мен шеберлік, оқу-тоқумен келетін ғылыми-зерттеушілік ой қорытулар қаламгерді заңды түрде осы жанрда табандата отырып еңбектенуге алып келді.
Қаламгер туындылары, онда көтерілген тақырыптары сан алуан. Автордың өмірге деген көзқарасының кеңдігі байқалады. шығармашылық қиял мен ұрпақ жадын байланыстыра алған ол өткеннен сыр тарқатып, өз уақыты мен замандастарының бойынан пьесаға, хикаят пен романға келетін тақырыптарды суыртпақтап ала біледі.
1937 жылғы ел басына төнген нәубетті жылдарға арналған «Санадағы сырқат» атты драма-триптихінде бірі екіншісін іліп алып кететін ой жалғастығын көреміз. Барша түркі әлемінің ортақ тұлғасы, ақын Мағжан Жұмабаевтың түрмедегі ақырғы түні шынайы да тебіреністерге толы «Абақты-ғұмырда» бейнеленеді. Осы тақырыпты жалғастырған «Сана дерті» Кеңес дәуірінде КСРО-ның Сауд Арабиясындағы елшісі болған, қазақтан шыққан дипломат Нәзір Төреқұловтың соңғы күндерін баяндайтын, сайқал саясатың қитұрқы қырлары көрсетіледі. Осы екі шығарманың жалғасы әрі қорытындысы – «Сүю серті» шығармасы ҚАРЛАГ темір торының ар жағындағы жазықсыз жандардың қайғылы халі, сезім иірімдері мен тебіреністері сөз болады. Осы және өзге де туындыларында драматург ел басына нәубет болып келген қаралы күндер мен сұрқия саясаттың құрбаны болған асыл азаматтардың тұлғалық, азаматтық келбетін аршып, барынша арашалап ұзақ жылдарға көз жазып қалған халқының ортасына оралуына себепкер болады. Бұл аға ұрпақ алдындағы жауапты міндетті театр сахнасы арқылы жүзеге асырудың тиімділігін драматургтің жақсы сезінуі. Белгілі қаламгер Әбіш Кекілбай Жолтай драматургтің осы триптихті жайлы айта келе: «Осы үш шығармасы арқылы Жолтай тар заман туралы өрелі ой, терең мазмұн, тұңғиық сыр шерте алған. Әлі де қалтарыс-құпиясы толық ашылып болмаған 1937 жылғы сойқанды драма тілінде бар бітім-болмысымен мейлінше аша түскен, сол кезеңдегі сырқат сананы біз бен сізге кеңінен, молынан жайып салған», – дейді.
Драматургтің жазған пьесаларына сұраныс, жарияланған бәйгелерде алған жүлделі орындары оның бүгінгі театр репертуарына қажетті пьесаларды таңдап жазудағы шеберлігін танытқандай. 2005 жылы Астана қаласында сол кездегі ең үлкен зал – Конгресс-холл сахнасында «Бәйтерек басындағы кездесу» атты психологиялық драмасы көрсетіледі. Көрші Қырғыз елінде, Ыстықкөл жағасында өткен Ортаазиялық театр фестиваліне қатысып, «Бала бейнелі бақа» деген психологиялық драмасы Қырғызстан, Тәжікстан, Өзбекстан театрларының сахналарында қойылуына мүмкіндік беретін арнайы сертификатпен марапатталды. 2006 жылы маусымда Астана күні қарсаңында қала меценаттары ұйымдастырылған тәуелсіз «Керемет» сыйлығы «драматургия» аталымы бойынша Ж.Әлмашұлына беріледі. ҚР Мәдениет және спорт министрлігі тарапынан жылда өткізіліп келе жатқан дәстүрлі «Тәуелсіздік толғауы»бәйгесінің («Жапон аруының арманы» екінші орын (2009), «Ай астындағы алтын шаһар» үшінші орын (2011), «Шамда сөнген шырақ» немесе «Әл Фараби арманы» (2015), Қазақ хандығының 550 жылдығына орай ұйымдастырылған «Алаш тарихының ақиқаты» атты жабық бәйгесінің («Мырзабидің жазасы» тарихи драмасы(2015) жеңімпаздар қатарынан көрінуі – үлкен жетістік.
Ж.Әлмашұлы шығармаларының жанрлық ерекшеліктері әр алуан. Ол жаңа шығармасын қай жанрға жатқызу мәселесінде қалыпқа сыймайтын еркін суреткер. Экспериментке барудан, жаңаша бір көзқарасты қалып жасаудан қашпайды. Оны біз әлемдік драматургияда қалыптасып, қазір де жалғасып келе жатқан дәстүрлі жанрлар «трагедия», «драма», «комедия» деп қоя салмай, шығарманың тақырыптың атмосферасын айқындап ашатын анықтаулармен айшықтайтынын көреміз. Оның бір ғана «Жеті жебе» жинағындағы жеті пьесаларының жанрын: «намыс новелласы, драма-элегия, табиғат новелласы, психологиялық драма, ана туралы әпсана, соғыс реквиемі, ғұмырнамалық әпсана» деген анықтаулармен беруі автор тарапынан шығармасының кілтін оқырман мен көрерменге, режиссер мен театр мамандарына болашақ спектакльдің жанрын, бағыт-бағдарын барынша айқындауға жол ашады.
Бұл автордың шығарма жазудағы, оны жанрлық тұрғыдан анықтап берудегі теориялық білім деңгейінен мол хабар бергендей. Сонымен бірге, әрбір пьесаның басында автор «режиссерге кеңес» ретінде авторлық көзқарасымен, пьесаның негізін ашатын кілті боларлық бірнеше авторлық құнды ремарка-ескертулерімен ерекшеленеді. Қаламгер дүниеге алып келген туындысының түйінді шешімдерін барынша түсіндірмелермен пысықтауынан, негізгі ой-тұжырымдарды айқындап беруінен пьесаның толыққанды авторы екендігін көрсетеді.
Жолтай Әлмашұлының әр жылдарда жазылған пьесаларының республика театрлары сахнасында қойылуы прогрессиялық өсу үстінде екендігін көреміз. Осы кезге дейін жазылған пьесаларының жартысы республика театрлары сахнасына қойылды. Сахнаға қойылған пьесалары жайлы қысқаша хронологиямен сөз тарқатар болсақ:Түркістан музыкалық драма театрында
Р.Сейтметов сахналағанМағжан ақын өмірінің соңғы сәті суреттелетін«Абақты-ғұмыр» (2004), дипломат Нәзір Төреқұловтың өмірінің соңғы сәтіне арналған «Сана дерті» (2006) және «Тірі жан» (2010), Қызылорда облыстық драма театрында «Күлкі мен көз жасы» роман-дилогиясының ізімен сахналанған «Сүю серті» (2004), Қ.Қуанышбаев атындағы Астана театрының Конгресс-холл сахнасында қойған «Бәйтерек басындағы кездесу» (2005), Қостанай, Семей облыстық қазақ драма театрларында «Мұңмен алысқан адам» (2014), Жетісай музыкалы-драма театрында «Ай астындағы алтын шаһар» (2014), Қарағанды облыстық драма театрында «Сәкеннің соңғы сапары» (2015) спектакльдері.
Жолтай-драматургті бүгінгі театр мен ұлт драматургиядағы болып жатқан заманауи үдерістер толғантады. Ол шығармашылығын осы мәселелерден бөлек қарастырмайды. Сондықтан қазақ драматургиясы жайлы айтқанда алдындағы аға буын қаламгерлерді, орта буын замандастарын, кейінгі толқын інілерін ұмытпай, ауызға ала отырып, олардың шығармашылығындағы ортақ мәселелер жайын кеңінен толғайды. Ол: «…бізде орыс драматургиясынан, қала берді әлемдік драматургиядан бірде-бір кем емес татымды шығармалар жазылды деп толық айта аламын. Бұл жерде жазылды деп отыруымның да себебі бар. Неге десеңіз, драматургиялық шығарманың қай уақытта да екі сатысы болмақ. Біріншісі – мәтіндік саты. Ол – драматургтың қолынан шыққан төл туынды, ендігі тағдыры – режиссердің еншісінде. Дереу сахналана ма, жоқ па – оны ешкім де білгірлік танытып, айта алмас. Қағазға түскен шығарманы оқып, табиғатын дөп түсінген режиссер кездеспесе, он, тіпті жиырма жылдап сүрленіп жата беруі де әбден ықтимал», – дейді.
«Драматургия саласы дамымай қалды» деген пікірге байланысты Ж.Әлмашұлы бұл қалыптасқан жайға әдеби сыншыларын, көрермен-оқырмандарды емес, театрда драматургиямен тікелей жұмыс істейтін режиссерлер қауымына салмақ артады. Режиссерлеріміз «жазылып жатқан жаңа драматургиялық дүниелерді не оқымайды, не ішіне бойлап енгісі келмейді. …Мен бұл жерде режиссерлердің еңбегін төменшіктетіп, драматургтерді аспандатып отырған жоқпын, дегенмен, екеуінің арасындағы шығармашылық байланыс тап осы уақытта керемет деуге тағы ауыз бармайды», – дейді. Бұл қалыптасқан өліара қалыптан шығу үшін істелінетін жұмыс барысын шешуге арналған бастамалар бар. ҚР Мәдениет және спорт министрлігінде қазақ театрының репертуарын қарастыратын арнайы көркемдік кеңес құрылуы түбінде оң шешімін табуға ықпал етеді деп білеміз.
Ол дамыған елдер қатарына ұмтылған қазақ елінің драматургиясы мен театры да уақыт талабына сай болуы керегін белсенді шығармашылық тұлға, мемлекеттік қызметкер ретінде тереңнен түсінеді. Сондықтан: «Қазақ елінің драматургиясы әлемдік драматургияның ағысына үлес қосатындай, ілесетіндей деңгейге жетсін десек, біз бірінші кезекте ұлттық драматургияға мейлінше көңіл аударуымыз керек. Ұлттық драматургияда, әрине, тек қазақ ұлтының проблемасы емес, адамзаттың проблемасы айтылуы тиіс. Бірақ соның ішінде қазақ ұлтының тағдыры тыс қалмағаны жөн. Неге десеңіз, қазақ ұлтының талайлы тағдыры да әлемдік өркениеттің бір бөлшегі емес пе», – дейді.
Келіспеске болмайды. Ұлт драматургиясы театр сахнасынан тек қазақ ұлтын толғандырар мәселемен шектелмей, қазақ тарихы, қазақ тағдыры, қазақ ауылы, әрбір қазақты толғандырған тақырыптармен көрінгенде, ол барша адамзатты толғандырғанда өзектілігі артады.
Аманкелді МҰҚАН,
М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институты
Театр және кино бөлімінің меңгерушісі, өнертану кандидаты.