БАЙЛЫҚТЫҢ ҚАДІРІ
Бұрынғы дәулетті адамдардың шапағаты айналасына көп тиетін. Қазіргі қазақ байлары қандай? Жалпы қазақтың байлық туралы түсінігін бүгінгі ұрпақ қаншалықты зерттеді? «Байлық – бір жұттық» дегеннің астарына тереңірек үңілсек, байқайтынымыз адамгершілік, ар-ождан мәселесін бәрінен жоғары қоятындай. Ал бүгін ақшаның жолында ұят пен кісілікті аяққа таптап қана қоймай, байлыққа қол жеткізудің жолын талмай іздейтіндер жеткілікті. Білімі мен еңбегіне иек артудағы адал өлшем өзгенің ақысын жемеуге саяды. «Әкенің малы балаға мал болмайды» тәмсіліне сүйенуден қалып, «Әкесі байдың баласы бай» деген түсінікке кәміл сенетінді шығардық. Келешекке байлықтан гөрі білімді мұра етуге ден қойсақ. Сіз қалай ойлайсыз?
Алтай ТАЙЖАНОВ,
академик
БІЛІМІ МЕН БІЛІГІ БАР АДАМ – ЫРЫСТЫ БОЛАДЫ
Қазақта «Жемесең де май жақсы, бермесе де бай жақсы» деген сөз бар. Әрқайсымыз дәулетті өмір сүретін болсақ, мемлекетіміз де бай, көңіліміз де жай болады. Қазір «бай», «байлық» деген сөздердің мазмұны өзгерді, қадірі кетті.
Тынымсыз еңбектің, іскерліктің нәтижесінде бітетін байлықтардан бөлек осы айтылғандардан тыс келетіндері бар. Халықтың арасында әр түрлі қитұрқы жолдармен (алдау, арбау, кісінің ақысын жеу, түкке тұрғысыз нәрселерін сату арқылы баю) байлыққа қол жеткізуге ұмтылатындар көп. Біздің қоғамда құндылықтар өзгеруіне байланысты қарапайым халықтың санасында бүгінгі байлар мен байлық туралы жағымсыз пікір қалыптасқан. Бұрынғының байларын халық «дәулетті адам» дейтін. Ол кездегі байлар бар дәулетін өз басына ғана жимай, айналасындағы жоқ-жітіктер мен жетім-жесірлерге үлестіріп отырған. Қазақ «Құзғын жемтігін басып жейді, ал сұңқар шашып жейді» деген. Демек, дәулетті адамдар сұңқардың қауқарындай қауқары бар басқадан ой оздырған ерек адамдар болған. Бүгінгінің байлары сауаттылық, әдептілік, мейірімділік, адамгершілік, мәдениеттілік деген секілді ізгі қасиеттерден ажырап қалғандай көрінеді. Қазақ «бай болсаң, бақырып боласың ба» дегенді осындай адамдарға қаратып айтса керек. «Аузы қисық болса да, бай баласы сөйлесін» деген жағдайлар да бізде көп кездеседі.
Қазір дәулетті адамдар жетімдер үйіне, мұқтаж жандарға, т.б демеушілік жасауын жасайды. Бірақ сонысын бүкіл елге жар салып, теледидардан, баспасөз беттерінде тағы басқа да ақпарат құралдары арқылы жарнамалауға әуес. Осындай әдеттер олардың ақыл-парасатын, адамгершілігін емес, керісінше әдепсіздігін көрсететін секілді. Мұндай істер бұрынғы байлардың дәстүріне сай емес. Біз байлық туралы түсінігімізді руханият жағына қарай бұруымыз керек. Рухани бай, ұстанымды, тәрбиелі, адамдар ырысты келеді. Өзінің еңбегінің, білімділігінің нәтижесінде біткен байлық берекелі болады. Бай болу – барлық адамдар үшін қажеттілік. Бізде байлыққа жетуге жол көрсететін тұтас идеология жоқ. Еліміздің байлығын толықтыруымызға, еселеуімізге кері әсерін тигізіп отырған мәселелер көп. Қазақтың ұлы ағартушысы Ы.Алтынсариннің «Біз болмасақ сіз барсыз, сіздерге бердім батамды» деген сөзі бар ғой, сондықтан біз жіберген қателіктерді келер ұрпақ түзетуге жазсын демекпін. Ал аға буын өкілдері жастарды кінәратты істерден аулақ ұстап, дұрыс бағыт беруге тиіс.
Ахмет ТОҚТАБАЙ,
этнограф
БАЙ БОЛСАҢ ХАЛҚЫҢА ПАЙДАҢ ТИСІН
Қазақта бай деп материалдық, заттық игіліктердің, малдың, дүниенің иесін емес, рухани толысқан, жан-жақты адамдарды айтқан. «У ішсең, өз руыңмен» дегенді тегін айтпаған. Бұрынғының байлары өз руының ішіндегі кедей-кепшік, кембағал адамдарға, туған-туысына қыста соғымын, көктемде сауын сиырын, мінер атын беріп асырайтын болған. Ертедегі қазақтың байлары халықты жиып, «шүлен тарату», «байдың тасуы» деген дәстүр бойынша мал үлестіретін болған. Зайсанда өте білімді орысшаға судай Д.Бәбікенов деген саудагер кісі Ресейдің ірі байларының бірі Савва Морозовпен байланыс жасаған. Сол адамның фабрикасынан маталарды сатып алып, халыққа метрлеп тегін таратқан. Бұл адамдар байлыққа өзінің ақыл-парасатының, қажырлы еңбегінің нәтижесінде қол жеткізген. Жалпы, қазақ байлары қандай дегенге келсек, олар өте жомарт болған. Қазір де ондай байлар ішінара бар. Мәселен, Болат Әбілов деген азамат Алматы қаласының тұрғындарын бір күн бойы тегін жүргізіп, бірнеше ауруханаларды заманауи жабдықтармен толықтырды. Сонымен қатар, өнер адамдарына берілетін «Тарлан» сыйлығын беруге демеушілік жасады. Қытайда орта бизнеспен айналысатын бір қазақ азаматы 1 километр, 111 метр қазыны жасап, Гиннес кітабына енгізді. Малабек Көпжасарұлы деген 35 жастағы жігіт қазақтың тұқымы құрып кеткен «төбетін» өсірумен айналысуда. Сол азаматтың демеушілігінің арқасында дүниежүзіндегі ең ірі иттердің төрт жүздей түрі болса, соның оныншы орнында біздің қазақ төбеттері тұр. Бір таңқаларлығы, қытай жерінде қазақтардың қаңғырып қайыр сұрағанын көрмейсің. Ол жақтағы қандастарымыз өте намысшыл келеді. Еш туысы жоқ, үйсіз қалған дуана адамды бір кәсіпкер жігіт асырап отырғанын өз көзіммен көрдім. Осындай игілікті іс атқарып жүрген азаматтар сол баяғының байларының дәстүрін жалғастырып келе жатыр деуге болады. Қазір бұрынғы замандағыдай алба-жұлба киінген, сіңірі шыққан кедейлер болмағанымен, мәдениетті кедейлер көп. Біздің қоғам бай мен кедей деген екі топқа бөлініп кетті. Біреулердің аузынан ақ май ағып, шалқып отырады. Ал екіншілері үйсіз, күйсіз ештеңеге жарымай өмір сүруде. Бұның соңы жақсылыққа апармайды. Ел-елді аралағанда байқағаным, қазіргі жастар өте агрессивті көзқараста. Олардың психологиясы әлсіз. Сондықтан да жастар басқа діндердің, түрлі ұйымдардың жетегінде кетіп жатыр. Менің ойымша оларға мемлекет тарапынан қамқорлық керек. Қазақ кәсіпкерлері де жастарға жұмыс беріп, еңбекқорлыққа баулуға атсалысулары тиіс. Елімізде Өзбекстаннан, Қытайдан, Қарақалпақстаннан келіп нәпақасын тауып жүргендер жетіп-артылады. Солардың орнына ауыл мен қалаларда жұмыссыз жүрген өзіміздің қаракөздерді шақырғаны дұрыс емес пе?
Қазақ «Бай болсаң халқыңа пайдаң тисін, батыр болсаң найзаңның ұшы жауға тисін» дегенді тегін айтпаған. Қазіргі дәулетті адамдар байлығын өзінің бас пайдасы үшін ғана жұмсайды. Бірімен бірі жарысып той жасайды да шетелден әншілер, шоумендер шақырады. Демалу үшін де басқа елдерге кетеді. Сол қаражатты өзгелерге шашқанша өз еліміздегі мұқтаж жандарға үлестіріп берсе қайырлы болар еді. Өкінішке қарай біздегі байлардың көпшілігінің ішкі мәдениеті әлі қалыптаспаған секілді.
Тұрсын ҒАБИТОВ,
философ
ДӘСТҮРЛI МӘДЕНИЕТТIҢ ЭРОЗИЯҒА ҰШЫРАУЫ
Алдымен байлықты жағымды феномен ретінде сипаттау дұрыс. Байлық адамдардың экономикалық ұмтылыстарының соңғы мақсатын білдіреді. Бұл, әсіресе, ұзақ жылдар бойы теңестірілуі мен аскетизм рухында тәрбиеленген, байлық, ләззат алу, табыс туралы ойлаудың өзі әдеттен тыс саналған кешегі посттоталитарлық қоғам мүшелері үшін маңызды. Қайырымдылық пен байлықты қарсы қоюдың бұрыннан келе жатқан дәстүрі бар. Алайда, «қайырымдылықты» да, байлықты да біріктіретін нәрсе бар. Егер қайырымдылық адамның мақсатымен көбірек байланысты болса, ал пайда – бұл белгілі бір мақсатқа жету үшін жарамды құралдардың сипаттамасы. «Пайда», «табыс», «тиімділік» – бұлар зор мақсаттарға шағын құралдармен жетуді білдіретін негізгі ұғымдар. Ізгілік пайдаға қарсы тұрмайды, өйткені, мүдделер әр түрлі, ізгілік үлкен мүдде үшін кіші мүддені құрбан етуді білдіреді деп санайды. Утилитаризмнің негізгі құндылықтарын мынадай қанатты сөздер арқылы аңғаруға болады: «Табысқа ұмтыл, өз мүддеңнен шыға отырып, барлығынан пайда тап», «Мақсатқа жетуде тиімді құралдарды қолдан». Адамның бойында мынадай тартымды қасиеттер болады: мақсаткерлік және тәуекелшілдік, тәуелсіздік, батылдық, үнемшілдік және т.б. Егер пайданы өзімшілдікпен араластырмаса, онда пайда қағидасы жеке мүдделер үйлесімділігінің маңызды тетігі ретінде көрінеді, оның үстіне мұндай синэнергетикаландыру жалпы игілікке жақын келеді.
Әрине, пайдалылық қағидасын абсолюттендіріп, оны жоғарғы ізгілік ретінде мұрат тұтуға болмайды. Пайдалылық қағидасы, сөз жоқ, жоғары гуманизмнің абсолюттік мораліне қайшы келеді. Мысалы, алкоголь, темекі өнімдері, экологияға зиянды техника өндірісі сияқты бизнес түрлері тұрғындардың бір бөлігі үшін пайдалы. Қызмет көрсету мен тауардың кейбір түрлерінің нарыққа тартылуы оларды экономикалық тұрғыда ақтағанымен, адамдарда жаман әдеттер туғызады, қоғамның адамгершілік денсаулығына зиян келтіреді. Мұны Б.Мандевиль аңғарып, өзінің «Аралар туралы аңызында» былай дейді: «Жеке адамдардың жаман қылықтары – қоғам үшін ізгілік».
Кейде пайда мен табыс табуға бағдар ұстанған сананың типiн «реалистiк» сана деп атайды. Мұндай адамда белсендiлiк, бастамашылдық, шешiм қабылдаушылық сияқты маңызды қасиеттер болады. Кәсiпкерлiк пен бәсекелестiкте осы қасиеттермен қоса тұлға автономиясы, мақсаттылық пен еркiндiк орын алады. «Басқа үшiн емес, өзiм үшiн өмiр сүргiм келедi» деген формула прагматикалық дүниетанымның өзегiн құрайды. Алайда, эгоистiк сананың манифестациясына жақындау бұл ойды былайша түзетуге болар едi: «Бағынышты болып қызмет еткiм келмейдi, өз-өзiме қожа болғым келедi».
Егер Шығыс данышпанының тәуелсiздiгi өзiн тыю мен шектеуге негiзделсе, ал бизнесменнiң тәуелсiздiгi иемденуге, байлықты көбейтуге негiзделедi. Бұл капиталдың (ақшаның) барлық нәрсеге айналу қабiлетiнiң арқасында орындалады.
Соңғы онжылдықтарда «тұлғалық нары» деген құбылыс айқын байқалады, ондағы бағалаудың принциптерi тауарлы нарықтағымен бiрдей: сатудың алдыңғы қатарына тұлға, онан кейiн тауар шығарылады. Табыс адамның өзiн рынокта қанша жақсыға сата бiлу қабiлетiне бағынышты: оның сыртқы «қорап» қаншалықты тартымды, мықты, сенiмдi, белсендi, оның отбасы жағдайы қалай, ол қандай клубқа тиесiлi, тиiмдi адамдармен таныстығы бар ма. Адам өзiнiң өмiрi мен бақыты туралы бас қатырмайды, тек өтiмдi тауарға айналуын ғана ойлайды. Сапалы тауарға ұқсас адам да тұлға базарындағы сәнге сәйкес болуы керек. Ол үшiн, әрине, тұлғаның қай түрiнiң сұранысы жоғары екендiгiн бiлуi тиiс. Мұндай үлгiлердiң картинасын күнделiктi жарнама, газет-журнал, кино, теледидар және радио секілді ақпарат құралдарынан берiп отырады. Қазiргi адам өзiн сатушы және сатуға шығарылған тауар ретiнде қабылдағандықтан оның өзiн-өзi бағалауы оған бағынышты емес жағдайларға тәуелдi болады. Егер адам экономиканы жақсы білсе байлыққа тез жетеді.
Нарық заманында өнер туындысы сатылатын немесе сатып алынатын тауарға айналды. Сондықтан еркiн шығармашылық пен коммерциялық бағыныштылық арасында дилемма пайда болды. Көркемдiк мәдениеттiң әр алуан түрлерiнiң дамуында өз бастауын антикалық заманнан алатын меценаттық (қамқорлық) ерекше орын алады. Өнер туындыларын ерекше бағалайтын бай дәулеттi адамдар оның дамуына өлшеусiз үлес қосты. Ғылым, әдебиет пен өнер салаларындағы айрықша жаңалықтары мен еңбектерi үшiн жыл сайын берiлiп отыратын сыйлықтар қорының негiзiн қалаушы швед фабриканты Альфред Нобель осы әрекетiмен өзiнiң атын әлемге әйгiлеп кеттi. Орыстарда өнердiң қамқоршылары ретiнде П.Третьяковтың С.Морозовтың есiмдерi белгiлi болса, қазақтарда ХХ ғасыр басында өз қаражатына мешiт, медресе («Мамания») ашып, шет жерде оқып жүрген жастарға стипендия тағайындаған Маман Есенқұловтың сiңiрген еңбегi ерекше. Ал қазiргi заманда филантропияның үлгiсi ретiнде мәдениеттiң өркендеуiне көрнектi үлесiн қосып, ағартушылықты насихаттауда «Зерде» қоғамдық қорын ашып, әдебиет пен өнерде ерекше еңбек сiңiргендерге арнап «Тарлан» сыйлығын тағайындаған отандық бiрқатар бизнесмендердiң, Ә. Бәйменовтiң, Б. Әбiлевтiң, О.Жандосовтың, Н.Субханбердиннiң және т.б. қызметтерiн атап айтуға тұрарлық.
Дәстүрлi мәдениеттiң эрозияға ұшырауы барысындағы құндылықтар жүйесiндегi өзгерiстердi Абай да жырлаған едi. Ол осы құндылықтар қақтығысы барысындағы халқымыздың бойына жат қылықтарды саралай келе «ел қыдырып ас iшiп», еркек арын сататын, ел бұзатын тентектердi «пысықтар» деп атап, оның типiн даралайды:
Пысық деген ант шықты
Бiр сөз үшiн жау болып,
Бiр күн үшiн дос болып
Жүз құбылған салт шықты.
Бүгiнгi күнгiдей нарықтық қатынастар мен кәсiпкерлiк мәдениет әлi қалыптаса қоймаған заманның өзiнде ұлы ақын өз халқын кәсiппен салауатты түрде айналысуға шақыра отырып, тұрпайы саудагершiлiкке қарсы шығады:
Қулық, сұмдық, ұрлықпен мал жиылмас
Сұм нәпсiң үйiр болса, тез тыйылмас.
Зиян шекпей қалмайсың ондай iстен,
Мал кетер, мазаң кетер, ар бұйырмас.
Абай өз өлеңдерiнде кәсiпкерлiк пен коммерцияның өркениеттi тәсiлдерiн меңзеп тұрғандай. Бұл тұрғыдан алғанда, ақын сөздерi бүгiнгi нарық заманындағы кейбiр келеңсiз құбылыстарды да сипаттай алатындықтан, өзiнiң өзектiлiгiн жоғалтпай отыр.
Омар ЖӘЛЕЛ,
дінтанушы
ТЕКТІЛІК ПЕН МӘДЕНИЕТ
Байлық – тектілікті, үлкен мәдениетті қажет етеді. Ақтамберді бабамыз «Қайырлы болса баяжан айдын шалқар көлмен тең, қайырсыз болса жаман бай тартылып қалған шөлмен тең» деген екен. Осы сөздердің мәніне тереңірек үңілсек, үлкен ой жатыр. Кейбір адамдар байлықты менікі деп түсінеді. Шындығында, ол Алла Тағаланыкі. Алла мен Пайғамбар сөзін қазақ тілінде асыл сөзбен уағыздаған Абай:
«Адам ғапыл дүниені дер менікі,
Менікі деп жүргеннің бәрі оныкі.
Тән қалып, мал да қалып, жан кеткенде,
Сонда, ойла, болады не сенікі? – дейді. Сондықтан жиған мал-мүлкіңді өз басыңа ғана жұмсауға болмайды. Байлықты жиғанда қайыр үшін жию керек. Байлықтың екі түрі бар. Біріншісі – материалдық, екіншісі – адамның пейілінің байлығы. Қазақ айтады «Малымды алсаң, ал Құдай! Пейілімді алма!» деп. Байлар бізде көп, бірақ олардың пейілдері тар болғаннан кейін халыққа еш пайдасы жоқ. Осы себептен де қазір байлар туралы халық арасында жағымсыз пікір қалыптасқан. Бұрын қазақ байлыққа өте жақсы қараған. Өйткені, адамның өміріндегі қажеттіліктердің (рухани өсуі, толуы, шарықтау шегі) барлығы байлық арқылы келеді. Дүниеде «жоқшылық» деген ең жаман нәрсе. Кедейлік адамды хайуанға айналдырып жібереді. Абай: «Сұлу аттың көркі жал, адамзаттың көркі мал», – дейді. Яғни байлық адамның көңіліне нұр беріп тұрады деген сөз. Кезінде Кеңес үкіметі байлық туралы адамдардың фундаментальді түсінігін бұзып жіберді. Байлықты жамандап, дәулетті адамдарды конфискациялады.
Шын мәнісінде қазақтың бұрынғы дәулетті адамдары бүкіл ауылды, елді асыраған. Әрине, өмір болған соң жақсы мен жаман қатар жүреді. Олардың арасында да сараң байлар болған. Қазақ ондай адамдарды «сасық байлар» деп атаған. Ақан сері, Біржан сал секілді өнер адамдарын соңынан ерген нөкерлерімен қоса айлап күткен қазақтың меценат байлары өте көп болған. Ахмет Байтұрсынов: «Басқадан кем болмау үшін біз білімді, бай һәм күшті болуымыз керек. Білімді болу үшін оқу керек. Бай болуға кәсіп керек. Ал күшті болуға бірлік керек» деген. Осы керектердің соңында бүкіл күшімізді сарп етуге тиіспіз. Бұқар жырау «Шүлдірлеген қызыл тілден не пайда, алдыңа салып айдаған малың болмаса» дейді. Бұл сөздің мәнісі мынада – сен біреуге көмектескің келіп тұр, бірақ қолыңда ақшаң болмаса, оған сенің айтқан ақылың түкке тұрғысыз. Біз ақылды, білімді болсаң – сол жеткілікті деп ойлаймыз. Қазақ «Ақыл малда, көмейде шырай көрік» деп өте данышпандықпен айтқан. Баяғыда бір кісі өте әдемі шәркей сатып алып, соны киюге жамағаттан ұялып тұрмын депті. Сонда пайғамбарымыз: «Алла өзі сұлу, ол әдемілікті жақсы көреді, сондықтан сен ки», – деген екен. Пайғамбардың тағы бір хадисінде Алла Тағала пендесінің бойынан өзінің байлығының көрініп тұрғанын ұнатады деген. «Ақыннан да, батырдан да бай жақсы» деп жырауларымыз айтады. Кешегі Кенесары хан бастаған көтерілісте бүкіл әскерді мініс атпен, азық-түлікпен қамтамасыз еткен де сол байлар. Қазақтың байлыққа деген көзқарасының жақсы екенін адамдардың есімін Асубай, Қабанбай, Бөгенбай, Наурызбай, Қойшыбай, Жолдыбай деп атауынан да байқауға болады. Сондай-ақ, қазақтың бүкіл ертегісі бай болып мұратына жетіпті деп аяқталады. Қазақтың «Қанша шешен болса да дауға салма малсызды, қанша батыр болса да жауға салма жалғызды» деген сөзі тегін айтылмаған. Бұрынғы топты жарып сөз сөйлейтін шешендер мен жауға шабатын батырлардың соңында оларды демеп тұратын рулары, материалдық жағынан көтеріп отыратын ағайын-туыстары, ел-жұрты болған. Кез келген батырың да, ақының да басқаң да кедей болса бәрібір өз принципінен бас тартып, пендешілік әрекетке баратыны анық. Қазақ «Әкенің малы балаға мал болмайды» дегенді бекер айтпаған. Әкесінің жиған-терген дүниесін оның көзі кеткен соң бір жылдың ішінде-ақ шашып жіберетіндер бар. Адам өзі еңбек сіңірмей, байлықтың қадірін ешқашан да түсінбейді. Ақшаны өзі тапқан адам оның бағасын жақсы білетін болады. Сондықтан балаларымызға экономикалық тәрбие беруіміз қажет.
Бетті дайындаған Гүлім СЫДЫҚОВА.