ЖЫР АҚҚУЫ – МАРФУҒА
Бала кезімнен ақын-жазушылардың есімдеріне қанық болып өстім. Бәлкім, содан шығар, Марфуға ақынды ес білгелі танитын сияқты боламын да тұрамын. Оның өлеңдерімен қай кезде, қалай танысқаным жадымда қалмапты. Бірақ шуақты жырлары жүрегіме жылылық ұялатып, өмір жолымда бірге келе жатқандай әсерден арылған емеспін. Шынайы поэзияның басты қасиеті де осы емес пе.
Есімі тұтас бір ұлттың ұранына айналған, аты тарихи бір кезең оқиғаларын айшықтайтын, өз ұлысының ары мен ұятындай адамдар болады. Құдайға шүкір, Алашым да сондай азаматтардан кенде болып көрген емес. Мысалы, Атилла, Томирис, Төле, Қазыбек, Әйтеке, Махамбет пен Құрманғазы, Абай мен Шәкәрім, Ілияс пен Сәкен атауларына анықтауыш қосудың қажеті жоқ. Ұрпаққа олардың қай кезде дүниеге келіп, қай кезеңде өмір сүргені де маңызды емес. Олар кешегі, бүгінгі һәм болашақтың құрдастары. Өмірден кеше озған Мұқағали, Қадыр, Тұманбайлар да құдіретті поэзиялары арқылы мәңгі жас болып қала бермек. Осындай ұлы тұлғалардың қатарына арамызда аман-есен жүрген Марфуға Айтхожаны қоссам, мұнымды ешкім әбестік көре қоймас. Себебі, Марфуға десе кез келген қазақ шұрайлы жыр мен шынайы сезімді еске алары хақ. Марфуға – өлең болып өрілген қыз-ғұмырдың бейнесіне айналған тұлға. Демек, ол туралы айтқанда «Марфуға Айтхожа» немесе «Марфуға ақын» демей-ақ, «Марфуға» десек жеткілікті.
Мен Марфуғаны тұңғыш рет Ақын Сараның жүз жылдық мерейтойында көрдім. Сымбаты мен сыры үйлесім тапқан әсем тұлғасын асқақ ұстайтын ақынның болмысынан тәкаппарлық аңғарылатын. Оны өз шамасын білген адамның айбыны, рухы биік ақынның асқақтығы, сұлу әйелдің сұңғыла назы деп қарасаң да жарасады. Толқындаған қолаң шашының шекесіндегі бір шөкім бурыл шаш шыңға түскен кіршіксіз ақ қардай әсер қалдырады. Әйтеуір Марфуға менің ұғымымда, поэзияның ару бейнесіне енген көрінісіндей болып сақталып қалыпты.
Жылжып жылдар өтті. Біз де есейіп, кейінгі толқын жастарға кеңес беретіндей кезеңге келгенбіз. Өзіміздің де жазған-сызғанымыз біршама болып қалғанымен, бала кезден пір тұтып өскен қаламгерлерге деген құрметіміз ортаймапты. Сол алғаусыз сыйластық мені жыр Аққуының алдына жетелеп әкелді. Міне, біз емен-жарқын әңгімеге көшкелі де біраз уақыт болыпты. Үнемі асығып жүретін журналистер қауымының әдетіне салып, әзірлеп әкелген сұрақтарыма жауап алысымен қайтамын ғой деген алғашқы жоспарым әдірем қалды. Алдымен қонағын шайға қандырып алған ақын әңгіменің тиегін ағытқан. Тіпті, сөз арасына сөз қыстыру қиын. Айтқанын ұмыту, бір сөзін екі қайталау, оқиға желісінен жаңылу деген бұл кісіде болмайды екен. Жай сөздерінің өзі өлеңдей өріліп, түйдек-түйдегімен түседі. Құдды бір, өлең оқып отырғандай әсер қалдырады. Сонау бір жылдары Ғафу Қайырбеков ағамызбен бірге болудың сәті түсіп, әңгімесін тыңдағанымыз бар еді. Сонда ақынның қара сөзге ерекше жүйріктігіне қайран қалғанмын. Көкірегі ұлтының ұлағатты сөздеріне толы мұндай жандармен аз-кем әңгімелесудің өзі бір ғанибет. Бұл жолы Марфуғада да сондай қасиет бар екеніне көзім жетті. Айта түссе дейсің, тыңдай бергің келеді.
Адамды шығармашылыққа бастайтын – тағдыр деп жатады. «Мұң бар жерде – поэзия бар» дейді Дидро. Сыртынан қарап, төрт құбыласы түгел, үлде мен бүлдеге оранып өскен еркетотай болып көрінгенімен, тағдыр тауқыметі Марфуғаны да айналып кетпепті. Адамның басын ойыншықтай көрген кешегі зұлмат заман тентекті де, тектіні де, момынды да бірдей тепкіге салыпты. Әйтпесе, білімі мен өжеттігінің арқасында Меккеге барып, бір қауым елдің серкесі болып отырған Айтхожа би, шешен әрі қажының ұрпағы азап пен тозақтың сан сынағына түсемін деп ойламаған болар. Жетісу өлкесінің ең шұрайлы аймағы, атақты Маман, Тұрысбек байлардың құтты қонысы болған, Молықбай мен Ілиясты, Сара мен Ғалиды қанаттандырған Ақсу – Қапалдай қасиетті өлкеде бақуатты ғұмыр кешіп жатқан әлеуетті әулеттің шаттықты шаңырағын шайқалтқан Қазан төңкерісі болатын. Бұл қасіретті күндерді Марфуға көрген жоқ, әрине. Алайда, қаймана қазақты туған жерін тастай қашуға мәжбүр еткен Голощекиннің қырып-жою саясатын бастан кешірген ата-ананың көздерінен жас орнына қан аға отырып айтқан әңгімелері зерек жастың жүрегіне мәңгілік жазылып қалыпты.
Сол бір зұлмат заманның оқиғаларын жаның түршікпей тыңдау мүмкін емес. Қазақ ұлтын жаппай қырғынға ұшыратқан қолдан ұйымдастырылған геноцид Айтхожа қажының да шаңырағын шайқалтқан. Атақты Мамания мектебінен білім алып, қазақша, орысша, арабша сөйлей де, жаза да білетін Ғали Айтхожин тіміскілерге таптырмайтын олжа екені белгілі. Білгірлігімен танылып, ел билігіне араласа бастаған талапты жігіт алғашқылардың бірі болып нысанаға ілініпті. «Жапон тыңшыларына мәлімет беріп жатқан жерінде ұсталды» деген жаламен айыпталған ол өзі сияқты сормаңдайлармен бірге Алматыға жаяу айдалады. Мұншама азапты бұрын-соңды білмеген тұтқындардың біразы жолға шыдамай, өмірден өтіпті.
Ол тұста Алматының қабағы ерекше қатулы екен. Қаладағы түрмелерде орын болмағандықтан Ғалиларды «Мүттәйім бақ» деген бақта терең етіп қазылған орға әкеліп тоғытады. Күндіз қара жұмысқа жегіліп, кеш бата қайта орға қамалатын оларды сырттарынан мылтық асынған сақшылар күзетіп жүреді. Күн сайын шетінен әкетіп жатқандардың біреуі де қайтып оралмапты. Бұл тықыр Ғалиға да таяп қалған. Осыны сезген ол амалын тауып қашып шығады да, барар жер, басар тауы қалмағаннан кейін шекара асады. Ал ауылда қалған «халық жауының» жары мен балалары киетін кеп те әмбеге аян. Осылайша Бифатима ауыр жұмысқа жегіліп, ұлдары Құдиярхан, Төретұрсын, Балатұрсын, Айтмұханбет пен қызы Гүлмәнуәр аштықтың құрбанына айналған. Ажалдан тек атасы Айтхожа қажының тәрбиесіндегі Шаяхмет қана аман қалыпты.
Білімдінің қай жерде де беті ашық. Қытайдағы ағайындарға ақылшы болып, ағаштан мектеп салдырған Ғали Айтхожин бұл жақпен астыртын хабарласып отырып, ақыры орайын келтіріп жары мен баласын алғызады. Ұзақ жылғы сағыныштан кейін сүйген жандар осылайша қайта табысқан екен. Болашақ ақын Марфуға, міне, осы махаббаттың жемісі.
Түннің артынан күн шығатыны сияқты, бір қайғыдан соң бір қуаныш жүретіні белгілі. Сол сияқты, қытайдағы қазақтар да үнемі түнекте болмаған. Қыс-қыстауын Ақсудың бастауында өткізіп, жазда Талқы тауындағы Сайрам көлін жайлайтын жұртшылық қашанда қазақы сән-салтанатын жоғалтпауға күш салған. Ата-анасының сағынып көрген перзенті, дүйім елдің аяулысы Марфуға асылдан киім киіп, жорғадан жүйрік мініп, бала кезінен ойын-сауықтың ортасында өскен. «Анам ауылдың қыз-келіншектеріне: «Әлдекімдерше алба-жұлба болмай, тәуір киімдеріңді киіп жүріңдер!», деп өзі қадағалап отыратын», дейді Марфуға сол күндерді еске түсіргенде. Екі адам бас қосса жыр жырлап, ән салуға бейім тұратын сауықшыл ауылда есейген ол бала кезінен қоржынының бір басына домбыра салса, екінші басына мандолин артып жүріпті. Алты ай жаз жайлауда жағасын кеңге жаятын жұртшылық шілдеханадан бастап, бесікке бөлеу, тұсаукесер, сүндет той, құда түсу, қыз ұзату деп жалғаса беретін береке-думандардың бірде-біреуін құр жібермейтін. Ал мұндай сәттері сері жігіттер мен өнерлі қыздардың айы оңынан туатыны белгілі. Өз жанынан өлең шығарып айтатын Бифатима осындайда отырыстың сәні болатын. Ол халық әндерімен қоса, елге деген сағынышын, басынан кешірген қасіретті жайларды өлеңмен өріп, жүректердегі шемен болған шерді тарқатудың шебері атанған. Анасы айтқан әндегі мұң, өлең жолдарындағы талайлы тағдырлар, атажұртқа деген алғаусыз аңсау, өзгенің қиянатын көрумен өткен өмірге деген өкініш – бәрі-бәрі бала Марфуғаның жадында мәңгілік жазылып қалған. Зерделі әке қызының тәрбиесіне бейжай қарамағаны байқалады. Ол Қытайда қазақ тілінде шығып жатқан кітап, газет-журналдарды айтпағанда, Қазақстанда жарық көрген жақсы дүниелерді іздетіп жүріп алдырып, оқуға ұсынып отырған. «Абай жолының» арап қарпімен басылған екі томдығын әкеліп: «Балам, Мұхтар Әуезовтің осы кітабын зерделеп оқып шықсаң, бүкіл өміріңе жол ашылады. Сен жазушы дегеннің кім екенін, қаламгер әлемінің жан дүниесін осыдан ұғасың. Бұдан асқан құдірет болмайды», дегені естен кетер ме екен. Абай, Ілияс, Қасым, өзге де қазақ ақындарының поэзиясы Марфуғаға бала кезінен таныс болатыны сондықтан. «Елге бара қалсаң онда Ғали Орманов деген ағаң бар. Оны Ақсудағы Қарағаш мектебіне оқуға орналастырған мен едім. Қазір ол Қазақстандағы үлкен ақындардың бірі. Есіңе сақтай жүр, қызым», – дейтін көрінеді перзентінің бойында ақындық қасиет бар екенін аңғарған әке. Өзінің ықтиярынан тыс, қалауынан бөлек, ата қанымен, ана сүтімен сіңген қасиет арқылы құнарлы топыраққа қонған дәндей бала жүрегінде поэзия гүлі бүр жарған еді.
– Өзгені қайдам, мен ес білгелі әке-шешемнің асыл арманы –туған жерге, ата жұртқа қайтып оралу болатын. Ол ойларын жария етуге Қытайдың жымысқы саясатынан жасқанса да, іштеріндегі сағынышты жасыру мүмкін емес, – дейді ақын алыста қалған сол күндерді есіне түсіріп. – Тіпті әкем бізге Қазақстанның куәлігін де алдырып қойған болып шықты. Бұл кейіннен екі мемлекет арасындағы жылымық кезінде біздің алғашқылардың бірі болып елге өтуімізге септігін тигізді. Осылайша 1958 жылы Қазақстанға қайтып оралдық.
Отбасы Көшкентал ауылына қоныс тепкеннен кейін көп ұзамай Марфуға арман қала – Алматыға аттанады. Домбырада құйқылжыта күй тартып, ән салатын көрікті қыздың алғашқы ойы – әртіс болу болғанымен, бұл жолы да әке балаға жол сілтеп, қызына ақындықтың жалына жармасуға кеңес берген.Осы кеңесті қабыл алған Марфуға сол кездегі С.М.Киров атындағы Қазақ Мемлекеттік университетінің журналистика факультетіне оқуға түседі. Өлең жазуды өмірлік мұрат еткен ол төгілдіре жыр жазуға кіріскен. Өлең сүйер қауымның «Аспаннан күтіп жүрген ақынымыз қасымыздан табылды», дейтіні де осы тұс. Алғашқы туындылары Қытайдағы «Шұғыла» журналына шығып тұрған Марфуғаның жырлары енді біздің басылымдарда топ-тобымен жарияланып жатты. Көп кешікпей «Балқұрақ» атты тұңғыш жыр жинағы жарыққа шығады.
«Егер адам талантты болса, ол бар жағынан талантты», деген тәмсіл бар. Осы жолы Марфуға апамыздың сазгерлік қырына тәнті болып қайттық. Ең алғаш Пәкістанға сапарға шығар алдында «Исламабад аспаны» деген өлең туып, ізінше әуені дүниеге келген еді. Содан бергі он жыл шамасында ол тыңдармандарының жүрегіне жол тартқан романстар шығарумен келеді екен. Табиғат, сезім, адамдық турасындағы дүниелері өз бағасын алып үлгерсе, Елбасына арналған «Дара тұлға» романсына Президенттің өзі ризашылығын білдіріпті. «Көкірегіме бір әуен келіп құйылады да, әнге айналып жүре береді. Оны қыздарым, інілерім нотаға түсіріп, қалыпқа келтіріп беріп жүр. Бір концерттен кейін талғамы жоғары тамаша әншіміз Ермек Серкебаев: «Марфуға, айналайын, әнің керемет. Заманға лайық осындай бір ән керек еді. Егер опера жазар композиторлар болса, сенен кеңес сұрауы керек екен», деп әзіл-шыны аралас айтқаны бар», – дейді сазгер-ақын.
Өткен жылдар маңдайына өз ізін қалдырған Марфуға Айтхожа әзірге жасым ұлғайды деп отырған жоқ. Алғы күндерге шығармашылық жоспарлар құрып, белестерді бағындыруға әлі де бейім екенін аңғартады. «Жанарымның сәл жасығаны болмаса, өлең жазудан, ән шығарудан жалыққан емеспін. Өлеңсіз өз өмірімді елестете алмаймын», – дейді ол сөзін қорытындылап.
Айтпақшы, Марфуға апай өзге тұстастары сияқты балаларын, немерелерін мақтан етеді. «Әкелері де, шешелері де өзім бола жүріп Әлия мен Жанбота атты қыздарымды тәрбиелеп өсірдім. Екеуі де жоғары білім алып, білікті маман атанды. Олардан өрбіген немерелері – Айжан, Мөлдір, Нәзік және Ермұрат әжелерінің поэзиясын терең түсініп, ұлттық болмысымызды бойларына сіңіріп өскен жеткіншектер.
Біз біраз отырып әңгімелестік. Әңгімелестік дегенім бекер болар, негізінен ол сөйледі, мен тыңдадым. Өмір үшін, өлең үшін, өрен үшін Адамның, Ақынның, Ананың бітіспес майданы көз алдымда кинодай жүріп өтті. Сондағы түйгенім, кез келген адамның өмірі – жазылмаған кітап дейтін болсақ, Сексеннің сеңгіріне шығып, айналасына қыран қонар биіктен көз салып отырған Марфуға ақынның соқтықпалы- соқпақты ғұмыры том-том кітап болары анық. Мына баянымыз соның бастамасы ғана шығар, сірә!
Қуат ҚАЙРАНБАЕВ,
ақын, Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі.