СМАҒҰЛДЫҢ ОРАЛУЫ
немесе АЛАШТАНУШЫ ДИХАН ҚАМЗАБЕКҰЛЫНЫҢ ҒЫЛЫМИ-ШЫҒАРМАШЫЛЫҚ ТҰЛҒАСЫ ХАҚЫНДА
АДАЛДЫҚ пен АЗАМАТТЫҚ
Дихан Қамзабекұлымен таныстығымыз 1999 жылы күзде Еуразия Ұлттық университетіне оқытушы болып қабылданған кезде басталған. Ол кезде қазақ әдебиеті кафедрасының меңгерушісі, филология ғылымдарының кандидаты, доцент (университетте ғылым докторы, профессорлар санаулы ғана еді). Бұрын сырттай білетініміз бар болатын. «Серік Қирабаев, Рахманқұл Бердібай секілді академик ағаларынан бата алған» дегенді де еститінбіз. Міне, енді сол азаматпен бір факультетте жұмыс істейтін болып отырмыз. Танысқан сәттен бастап жақын араласып кеттік. Газет-журналдарға жиі-жиі мақалалар беріп тұрады, әсіресе, сол кездегі келбеті келісе алмай жатқан жас қаланың сыны мен міні қаламына көбірек ілігеді. Бірде кафедра сөресіндегі кітаптарды қарап отырып, қолымызға «тарихи тұлғалар» сериясымен шыққан «Смағұл Сәдуақасұлы» кітабы түсті. Бірден мазмұнына қарағамыз: «Алғы сөзден» кейінгі бөлім «Алаштың ұлы – Смағұл» деп аталыпты. Батырлар жырының тақырыптарына ұқсайды екен деген ой келді: «Манашұлы Тұяқбай», «Шынтасұлы Төрехан», «Ақжонасұлы Ер Кеңес», т.б. болып аталатын еді ғой біразы. «Алаштың ұлы – Смағұл» кітап бөлімінің атауы әрі ел қамын жеген ердің құрметіне берілетін ұлттық үлгідегі баға екен. Алаш жұртының жоғын жоқтап, есесін түгендеген есіл ердің ғұмырбаяны, әдебиетшілігі, сыншылығы, жазушылығы, қайраткерлігі, т.б. қырлары, қалың елмен алғаш рет жас ғалым Дихан Қамзабекұлының осы зерттеу еңбегі арқылы қауышқан…
1999 жылдың күзінен бері он жетінші жылға аяқ басыпты. Бірсыпыра уақыт. Талай белестен асты – дана ағаларының батасы жолын ашты – ҚР ҰҒА корреспондент-мүшелігіне қабылданды (басқа марапаттауларын санамаймыз), қасиетті істерді жүзеге асырды, декандық, кейін проректорлық қызметке кірісті (әлі де атқарып келеді). Кабинеті қазіргі қазақ зиялыларының ЕҰУ-дағы ат басын тірер орталығына айналды. Сол әуелгі қарапайымдылығы мен өз принциптеріне адалдығы қалыбы өзгермеген күйінде қалды. Қайсыбір жылы Тәуелсіздік күнінің қарсаңында Мұрат Әуезов бастаған азаматтар, Еуразия Ұлттық университетінің біршама ғалымдары мен студенттері Смағұл Сәдуақасұлының басына зиярат етуге бара жаттық. Ағалар аузында Диханның «Алашқа» сіңірген еңбегі туралы біраз сөз болды, сонда манадан жұртты үнсіз тыңдап отырған әйгілі физик ғалым Рәтбай Мырзақұлов «Қызмет пен атақ өзгертпеген азамат!», –деп, орайы келгенде бір ауыз сөзбен ойын жеткізді.
Қазақта «ниетіне берген» дейтін тамаша сөз бар. Қасындағыларға тек шапағатын тигізіп жүретін Дәкеңнің ниетіне, ол туралы жақсы сөз бен отбасылық бақыт қана емес, ғылым мен іскерлік те қоса берілген. Ниет деп отырғанымыз – ішкі қалауы. Өзі берілген «Алаш идеясына» адал қызмет етіп келеді. «Алаш» қайраткерлерінің еңбектерін жинастырып, туған жерлері мен елдерін шаршамай, жалықпай аралады, архив ақтарды, түрлі жиындар өткізіп, ұлт зиялылары, көзкөргендермен сырласты. Сонда тыныштық таптырмаған ішкі қалауы еді. Көзі көріп, көңілі сенген әр құжат пен куәгерлерді сөйлетті, ел, жер тағдыры туралы көптеген еңбектер жазды. «Енді осы еңбектердің тиянақ табар тұғыры қайда?» – дейтін сұрақтың жауабын да назарынан тыс қалдырмапты – 2006 жылы Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия Ұлттық университетінің жанынан «Алаш» мәдениет және рухани даму институтын ашты. Алайда, қарсылық жеңіл болған жоқ. Бірде ғылыми кеңеске алаштану институтының керектігін дәлелдеу үшін жеке өзі жазған, дайындаған көлемді он жеті кітапты алып келгені есімізде. Сол жолғы отырыста өткен ғасыр басында жазықсыз жапа шеккен ұлт зиялыларын түгендеумен қатар, алдағы елдік міндеттер үшін де Алаш идеясының аса маңызды екенін ұтқырлықпен дәлелдеді – отырғандардың уәж айтуына орын қалмады. Табандылықтың арқасында мәселе шешімін тапты.
Институт ашылу керек болған соң ғана ашыла салған жоқ, осыған дейінгі ғылыми ізденістер мен атқарылған жұмыстардың орталықтандырылуы үшін де керек еді. Қисынды негізбен басталғандықтан, әрі қарайғы жұмысы да тоқыраусыз, тоқтаусыз, даңғыл жолға түскендей көсіле жөнелді. Руханият тақырыбында өткізіліп, жинақтары жарық көрген дөңгелек үстел, семинар, конференциялардың әрқайсысының арқалаған жүгі өз алдына жеке әңгіме.Кешегі жақсылардың көзі, артында қалған тұяқ дегеннен кім бар, бәрі осы жиындарға қатыстырылып, қалың елмен қауыштырылып отырды. Қуғын-сүргінге толы жаралы жылдар көз алдарынан қайта бір сәт жүгіріп өткенде, бүгінгі күнге тәубе етіп жанарлардың жасқа толғанын зал тола жиын талай көрді, Дихан Қамзабекұлына деген шексіз алғысқа куә болды.Иә, мұны іскерлігімен бірге Алаш жұртының алдындағы адал ниетіне берілген баға деп ұйғаруға да болады.
ТӘУЕКЕЛ мен ТАБАНДЫЛЫҚ
Смағұл Сәдуақасұлының мәйіт-күлінің елге келуіне байланысты оқиғадан қазір көпшілік хабардар. Әуелде ғылым іздеген жас талаптың «С.Сәдуақасұлының әдеби мұрасы» кандидаттық тақырыбы болып бекітілгенде, оның маңдайына басқа да елдік істерді атқару миссиясы жазылса керек…
2011 жылы қаңтардың 21-і күні «Мәскеудегі «Дон» зиратынан Смағұл Сәдуақасұлының мәйіт-күлін әкеле жатыр», – дегенді естіген Астана зиялысы таңғы сағат төрттен жиналып, аттылы-жаяулысы бар әуежайға қарай ағылған. Ерте жетіп алған көпшіліктің біраз уақыт тосуына тура келді. Топ-топ болып жиналған ел. Әр жерде әр түрлі мазмұндағы әңгіме. Ортақ тақырып – Смағұлдың тағдыры, қазақтың көрген қиянаты… Таңғы сағат сегіздер шамасында арғы жақтан Дихан Қамзабекұлы мен экс-сенатор Сабыр Қасымов ағамыздың бойлары көрінді. Қалың қауым жапырыла бас салды – тебіреніс пен қуаныш аралас сәт, дегенмен, жүздерде қаралы кейіп басым. Смағұл Сәдуақасұлы бүгін ғана дүниеден озғандай. Ақсақал ақын Нұрғожа Ораз журналистерге сұхбат беріп, «Еліңе, жеріңе осы күліңнің келгенінің өзі бізді қатты тебірентті. Көп күткен дүние еді… Осыны ұйымдастырған, алып келіп қауыштырған азаматтарға үлкен рахмет!», – деп жатты тебіреніп. Артынша қарсы алған мәйітті көпшілік көк байрақты жауып, табытпен сыртқа қарай алып жүрді. Көлікке жақындаған тұста табыттың екі жағындағыларға ыңғайлап, көтеріп келгендердің біразы кейін тұрды да, есіктен кірер басында біз, екінші жағында сол кездегі «Хабар» агенттігінің журналисі Берік Уәли қалған еді. Көлік ішіне бірінші кіргендіктен, қорапты ұстап отыруға тура келді, Берік табытты алып сыртқа шықты.
Отыз үш жасында қиылған қыршын өмір. Көптің бірі емес – бірегейі. Елдің тұтастығы, жердің бүтіндігін армандап, халқы алдындағы перзенттік парызын соңғы демі үзілгенше адал атқарған ұлы тұлға. Бүтін қазақтың даласын жүрегіне сыйдырған есіл ердің тәні көлемі отыз см² шамасындағы қораптан жай тауыпты. Көк туды оранып, қолымызда тұр.Біртуар қайраткердің рухымен сырласқандай, мұңдасқандай күйдеміз…
«Өлім», «мәйіт» деген ұғымдар ең бірінші адамның Алласын есіне салады ғой. Ес жиып, Жалғыз Жаратушымыздан медет сұрап тұрдық. Жайлап қорапты алдыңғы орындыққа қойып, іштей білгенімізше құран аяттарын оқи бастадық…
Қалың қазақтың көңілін демдеген бұл оқиға Дәкеңнің ойында ертеден жүрген бір арман екенін білетін едік. 1996 жылы шыққан осы кітабында (тура отыз жасында) былай деп жазыпты: «Өшкен жанып, өлген тірілген» кейінгі екі-үш жылда Смағұлдың аруағын бір аунатып, жеңілдететіндей шаралар жасалмады. Денесінің күлі салынған қорап Мәскеудің ескі крематорийінде күтусіз күйде әлі тұр. Ресей үшін ол күл бақи дүниеге аттанған қыруар адамдардың күлінің бірі ғана. Ал біз үшін олай емес қой!.. Егер ол күлді Алматыға әкеліп, Абылай даңғылы мен Қабанбай көшесінің қиылысындағы жас саябаққа немесе Қазақстан Жастар одағы үйінің қарама-қарсы бетіндегі бос ескерткіш негізінің орнына қойып, белгі орнатса, кеңестік қуғын-сүргіннен із-түзсіз кеткен күллі құрбандардың аруағы алдындағы парызымызды өтегендік болар еді». Міне, Алаштың тілегін арқалаған ұлдың көңіліндегі түйін шешілді, қалың ел бір сілкінді – өшкен жанып, өлген тірілді!..Зулаған көлік әп-сәтте бізді Садуақас қажы Ғылмани мешітіне алып келді. Қаралы жиын мешіт ішінде құран оқып, мәйіт-күл уақытша тұру үшін осында қалдырылды.
Смағұл Сәдуақасұлының мәйіт-күлі елге келгеннен кейін де, соңғы топырақ бұйырған «Жастар» шағын ауданындағы мұсылмандар зиратынан жай тапқанша біршама шырғалаңды басынан кешірді. Соның бәрінде Дәкең тәуекелге бел буа жүріп, істі қисынымен соңына дейін жеткізді. Смағұлға Кенесары сарбаздарымен бір зираттан қабір бұйырды. Басына құлпытас орнатылды. Қазір жастар мен қала тұрғындарының тәу етер орнына айналып, уақыт өткен сайын келушілер қатары арта түсуде. Бұл – өз алдына ұзақ әңгіме, ол туралы басы-қасында жүрген азаматтар (ішінде біз де бар) әлі талай айтар, жазылар деп ойлаймыз.
ҚР Ұлттық Ғылым академиясы Әдебиет және өнер институтында басталып, «Алаш» мәдениет және рухани даму институтында жалғасын тапқан зерттеулер мен ізденістердің нәтижесінде Дихан Қамзабекұлының 2009 жылы жаңа деректермен толықтырылған «Смағұл Сәдуақасов» атты зерттеу кітабы және оның құрастыруымен 2013 жылы «Смағұл Сәдуақасұлының» үш томдық шығармалар жинағы жарық көрді. Қазақ әдебиет және мәдениет тарихы ғылымында смағұлтанудың негізі қаланды. Тоталитарлық жүйенің қолымен тарихтан аты өшірілген Смағұл Сәдуақасұлының Алаш көгіндегі жұлдызы осылайша қайта жарқырады.
ІСКЕРЛІК пен ЖАНАШЫРЛЫҚ
Әуелден негізі берік қаланған «Алаш» мәдениет және рухани даму институтының ғылыми алқасында Серік Қирабаев, Серік Негимов, Бауыржан Омарұлы, Амантай Шәріп, Дархан Қыдырәлі, Зиябек Қабылдинов, Сұлтанхан Жүсіп, Серікгүл Сәтенова, Самал Төлеубаева, т.б. секілді ғалымдар бар еді, сондықтан қанаты ерте қатайды, өзіндік дәстүр тауып бірден арнаға түсіп кете барды. Үлкен-үлкен ғылыми жобаларды жүзеге асырды. Солардың бірі – Дихан Қамзабекұлы жетекшілігімен, 2007 жылы мамыр айында басталған «Мемлекеттік тіл – Қазақстан Республикасында рухани жедел жаңарудың негізі» атты «Аджип ҚКО» компаниясымен бірлескен халықаралық жобаның жұмысы. Жоспар бойынша он төрт кітап дайындалуы тиіс. Оның ішінде, сол тұста мемлекеттік тілді оқыту әдістемесінде жаңа көтеріліп жатқан «аралық тілсіз үйрету» мәселесіне арналған неміс, француз, ағылшын аудиторияларында тікелей қазақ тілін үйретуге арналған үш оқу құралы (Алаш мұрасы негізінде), түрлі тақырыптардағы он бір сөздік бар. Сөздіктеріміз: жәдитшілдік және алаш ұғымдары мен терминдері, тарих терминдері, Еуразия мәдениеті, түркі есімдері, ескі қазақ әдеби тілі, қазақша-орысша және орысша-қазақша жиі қолданылатын сөздер мен сөз тіркестері және т.б. секілді бағыттарда.Шетелдік компания бізден ай сайын есеп сұрап есімізді алған жоқ. Есесіне еркін жұмыс істеуге мүмкіндік берді. Жүйелі жұмыстар жүргізіліп, 2012 жылдың мамырында жоспарланған он төрт кітабымызға қоса тағы бес кітап дайын болды. Тақырып аясындағы идеялармен негіздес еңбектер. Ғалымдардың сөздерді жинау барысында жинақтаған ой-тұжырымдары монография, ғылыми зерттеулер және Алаш идеясының аясындағы ой-толғаулар түрінде дүниеге келді. Осы жобаны жүзеге асыру барысында Мәскеу, Орынбор, Қытай, Кавказ өңірлеріне және Қазақстанның бірнеше қаласына іссапарлар ұйымдастырылды. Соның бірі – Кавказ сапары. Қазақпен бауырлас ноғай елін іздеуге жол түсті. Қарашай-Шеркеш, Ставрополь өлкесі, Дағыстандағы ноғай-шөл аймағынан жиылған материалдар «Түркі есімдері» атты екі томдық сөздікте қамтылды, қазақ-ноғай туыстығы туралы сол кезде телеарналардан да халыққа ақпараттар таралды.
Содан бері ноғай ғалымдары мен байланысымыз үзілген жоқ. Оларды шама келсе «мәжілісімізді көркейтуге» шақырып отыратын болдық. 2009 жылы күзде «Алаш» институты өткізген түркологиялық конференцияға ноғайдың халық жазушысы Иса Капаев келіп, шексіз алғысын айтып кетті. Еліне барған соң жазған бірінші хатында «Қардаштар, Қазақстанда жүрегімнің бір кесегі қалып кеткендей күйдемін» деп ағынан жарылғаны бар.
Одан бері де бес жылдан аса уақыт өтіпті. Міне, тағы да ғылыми жиыннан кейінгі арнайы басқосуда отырмыз, бұл жолғы қонағымыз – Қарашай-Шеркеш гуманитарлық зерттеулер институтының бас ғылыми қызметкері, филология ғылымдарының докторы, профессор Нәсіпхан Сүйінова. «Алаш» институтының ғылыми алқасынан Дихан Қамзабекұлы, Бауыржан Омарұлы, Сұлтанхан Жүсіп, Зиябек Қабылдинов бар. Әңгіме барысы екі елдің тарихы, әдебиеті, Тәуелсіздік бағытында. Нәсіпхан Сүйінованың сөздерінің арасы үзіле береді, қыстығып өзін зорға ұстап отырғандай: «Сіздер қандай бақыттысыздар – Тәуелсіздіктеріңіз бар. Сөздеріңізден оны сақтап қалуға деген соншалықты құлшынысты көріп отырмын. Алла сақтасын, қазақтан енді ешкім оны тартып ала алмайды. Мен екі рет жүрегімнен ауруханаға түстім, жалғыз қайғым – ноғайдың тағдыры. Өз ұлтыңның елеусіз ғана көз алдыңда күннен-күнге жойылып бара жатқанын көргеннен өткен азап бар ма?!», – деп тоқталды да, біршама үнсіз қалды. Біз іштей шүкіршілік қылдық. Ойға біздің осы дастарқан басына жиналып отыруымызға себепші Дихан Қамзабекұлы жетекшілік еткен жоба оралды. Ноғайлы сапарынан кейінгі жұмыстар жаңа бір бағытқа бет бұрып, Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия Ұлттық университеті филология факультетінің студенттеріне ноғай тілі бойынша диплом тақырыптары беріле бастаған. Алды сәтті қорғап, кейбірі биыл магистратураға түсіп, қазір магистрлік диссертация деңгейінде қолға алынды.Біздегі ноғай елі туралы көтеріліп жатқан басқа да мәселелерді тілге тиек етіп, жігіттер: «Осы байланысымыз үзілмесе, біз әлі ноғайлы ордасын қайта орнатамыз!», – деп жұбатып жатыр.
«Істі қалай бастағанынан білінетін адамның адамшылығы» дегеніміз осы шығар. Басталуы жақсы істің аяғы көпке ортақ болатынын көзіміз көрді. Жоба аяқталғалы үш жыл өтті, бірақ басталған жұмыс әлі тоқтаған жоқ. «Ноғайлы ордасы бүлген күн» – біздің тарихымыздың қасіретті тұсы. «Ел айрылған» дейтін де күрделі кез бар. Жас талапкерлерді алға салып бастаған зерттеулеріміздің нәтижесі мүмкін «елге ел қосылатын құтты күнге» алып келер. «Жақсы сөз – жарым ырыс», ылайым,солай болғай!
«Алаш» мәдениет және рухани даму институты бүгінде іргелі ғылыми-зерттеу орталығына айналды. Негізін қалап, алаш жұртының игілігіне ұсынған Дихан Қамзабекұлынан кейін ф.ғ.д., профессор Амантай Шәріп басқарды. Кейінірек институттың билігі біздің қолға тиді. Қазір алаштанушы ғалым Сұлтанхан Аққұлы жетекшілік етеді. Алаштану идеясы жылдан-жылға дамып, билік мекемелері мен ұлттық мүдде арасын жалғастырушы алтын көпір қызметін атқарып келеді. 2016 жылы «Алаш» көсемі Әлихан Бөкейханның 150 жылдық мерейтойын ЮНЕСКО деңгейінде тойлау бастамасын ұсынған да осы институт.
Жақсы адамның әрбір ісі өнеге, сондықтан ол туралы айтылар ой да көп, бірақ оны келер күндердің үлесіне қалдыра тұрып, сөзімізді осы жерден ілгеріде есімізге алған Дәкеңнің «Смағұл Сәдуақасұлы» еңбегіндегі бірер сөйлеммен түйіндегіміз келіп отыр. Мына ойлар баянды жолдың басында тұрған жас автордың басты бағытты айқындар тұстағы өмірлік байламына көбірек ұқсайды: «Осынау рухани жаңару тұсында бізге менменсушілік емес, мәдениеттілік, көзсіздік емес, көрегендік қажет.
…Ендігі жерде орнықты, бүгіндік те емес, бір күндік те емес – мәңгілікке жарайтын салт-сана (идеология) қалыптастырған жөн. Ұлттың ар-намысы болған тұлғаларсыз тарихымыз олқы түсері рас… Тану, зерделеу мәселелері біршама уақыт алары сөзсіз, алайда, істің басталуынан немен аяқталатыны аңғарылады дегенді естен шығармау шарт». Өз бойынан да, менменсушілік емес, мәдениеттілік, көзсіздік емес көрегендік, бастағалы отырған ісінің аяғын болжағыштық, өміршең іске тәуекелшілдік көрініп тұрады. Өмірі өнегеге айналған осындай бір азамат бар арамызда.
Бекжан ӘБДУӘЛИҰЛЫ,
Л.Н.Гумилев атындағы
Еуразия Ұлттық университетінің профессоры,
филология ғылымдарының докторы.