Надандану үдерісі
Әлем ойшылдарының сана туралы түсінігі әрқилы. Ежелгі грек философтары сана адамнан тыс субъект ретінде қарастырып келді. Адам санасы мен Жоғарғы сана туыстас, бір-біріне жақын ұғым деген көзқарас ұзақ ғасыр бойы үстемдік құрды. Леонардо да Винчиге дейін… Энциклопедист сана ми қызметінің ажырамас бір бөлігі, материядан туған ой қайтадан материяға айнала алатынын дәлелдеді. Одан кейінгі ғылымдағы ірі сілкініс Иван Павловтың есімімен байланысты. «Шартты рефлекс» те сана қызметінің бір көрінісі екенін орыс физиологы әлемге паш етті. Кезінде Рерих Тибетке экспедиция жасап монахтармен жолыққан-ды. Шығыстанушыға аяқ астынан Шамбаланы іздеу туралы ой келеді. Сол Рерих бірнеше жыл бойы тау-тасты аралап, Будда сияқты Ақиқатты іздеймін деп алдына мақсат қояды. Соңында ғалым жазбаларында: «Сана өмірі бітпестей көрінетін, айнала беретін Ұлы шеңбер» деген тұжырымға келеді. Бірақ сана деген не? Бұл сұраққа әлі ешкім толық жауап бере алған жоқ.
Адамды өзге жаратылыс иелерінен дара ететін – сана екенін қаперге алсақ, саналы болу деген сөздің өзі абстракциялық мәнге ие секілді көрінеді. Өйткені, біз саналы бола тұра, санасыздыққа да бара аламыз ғой. Қазақша айтқанда, бассыздыққа… Яғни санадан, ойдан айырылу, Homo sapiens қауашағында туындаған «төңкерісті» баса алмау… Яғни сананың да белгілі бір сатысы бар деуге негіз бар секілді. Себебі, қылмыскер саналы түрде қылмысқа барады, өтірікші саналы түрде өтірік айтады, құмарпаз саналы түрде құмар ойынын ойнайды, т.б. Сананың төменгі және жоғарғы болып бөліну оның иманының мықтылығына, жүрегінің тазалылығына байланысты. Жүсіпбек Аймауытов ұлт туралы бір мақаласында: «Саналы ұлт қалыптасу үшін арлы болуымыз керек. Өйткені, арсыз ұлт – тексіздікке, ал тексіздік – санасыздыққа алып келеді», – деген болатын. Аймауытовтың сәуегейлікпен айтқандары айнымай келуде. Келіні атасының алдын кесіп өту көргенсіздікке баланса, тегін білмегендер тексіз атанған. Қазіргі қоғамнан көргенсіздер мен тексіздерді табуға бола ма? «Иә, иә!» деп шұрқырай жөнелетіндеріңізге кепілдік беремін. Ұлт жан жарасына айналған бүгінгі рухани кеселдердің түп төркіні санада, сана қызметінің әлсіреуінде жатқанын біреу ескерсе, біреу ескермес. Ойшылдықтан, ойлылықтан алшақтап, ойланудың оңай түріне ұмтыламыз.
Надандану, топастану, сананың тұйықталуы халықты, жалпы адамды хайуан деңгейіне түсірді. Көшеде бір уыс бидай үшін бір-бірін өлтірген екі адамның өліміне үшінші біреу күліп, ыржалақтап қарап тұратын болды. Уақыт өте келе сол топас тобыр мемлекетке, билікке қауіп төндірді. Себебі, билік олардың санасын кез келген нәрсемен улауға болатынын, ақ пен қараны ажырата алмайтын малғұндарды саяси күшке айналдырып, кері уағыз айтып айдап салса, өз шешесін де бауыздай салатын мәңгүрт, өз қарындасын зорлауға дайын тұрған нойыстар қатары көбейетінін кейін ұғынды. Өзі қолдан жасағанды тарихи қателікті тойынған патшалар ұлт үшін емес, өз басының қауіпсіздігі үшін жасауға мәжбүр болды. Енді не істеу керек? Азияның білімдар ғалымдарын шақырып көмек сұрайды. Көпсөзділікті суқаны сүймейтін Шығыс халқы: «Елді ойға шақырыңдар!», – деп кеңес беріпті. Қираған кітапханалар қалпына келтіріледі, зынданнан ғалымдар, ойшылдар, ақын-жазушылар босатылады, шенділер шуттар, кезбе музыканттар, той-томалаққа жаны құмар готфрилердің ықпалын азайтады. Сол Еуропа қазір көз алдыңызда! Соншалықты данышпан, соншалықты ұстамды, соншалықты ақылгөй және соншалықты паң… Кезінде корольдар кезбелер мен келімсектерден ақыл сұрап, ақиқатын айтқандардың басын гильотинаға қойып шабатын қасапшы Еуропа бүгін іштей бүлініп жатса да бүлк етпейді. Инквизиция деп бір қан төгіп, шаруаларды басамыз деп екінші рет қалаларын қан сасытқан Еуропа неге мүләйімсіген Мона Лиза кейпіне енгені бүгінгі қазақты ойландырды ма екен? Жер біздің ортақ Анамыз десек, республикалар содан тараған балалары. Бір елде болған оқиға екінші бір елге әсер етпеуі мүмкін емес. Уағында Гегель диалектикасына ешкім сенбеп еді-ау. Тарих қайталанады екен. Рухани кесел де жұқпалы келеді. Сананың топастануы, «ой түбінде жатқан сөз» деген ғажап теңеуді еш қиналмастан айта салған ойшылдарды тудырған қазақ ұлты тұйыққа тірелді. Әлемдік экономикалық дағдарыстың фонында кісілік келбетімізді, адами қалпымызды сақтап қалу деген мәселені қашан қолға аламыз? Қадырдың «Алдар көсесіндегі» бір кейіпкер қаптың аузын ашып: «Ой сатамын, ой сатамын!» деп айқайлап қоя беретіні бар еді ғой. Сату өз алдына, дайын тұрған интеллектуалды байлықты игеруге неге соншалықты құлықсызбыз? Көзі тірісінде Қадыр-қаған: Ой үлкен күш-қуатқа ие екенін, Ой әлемді өзгертетінін ұғынып, бәрімізді білім-ғылымға, ізденімпаз болуға шақырды емес пе?! Шыңғыс хан шөл даламен өткен сайын: «Ғалымдарды өлтіріп алмайық!» деп айқайлайтыны бекер емес қой. Олардың кітаптарын жеке есектерге теңгеріп, Отанына жоғалмай жеткенінше жаны қалмайды екен. Бұл туралы Марко Поло жазып, қатты таң қалатынын жасырмаған. Ұлт өзінің мықтыларын жоғалтқан сайын күш-қуаты да азая береді, азая береді. Ондай елді басып алу да, тізе бүктіру де оңай…
«Адамның топастығына шек жоқ» деп нақты қай данышпан айтқаны есімде жоқ, бірақ маңыздысы ол емес, маңыздысы осы ойдың бізге дейін жетуі. Кіретін есік бар десек, шығатын есіктің де бар болғаны. Сол секілді, ұлт надандануының да белгілі бір нүктесі болады деп ойлаймыз. Кері үрдіс сол нүктеге дейін жеткен уақытта бұқара зомбиге айналады. Тірі өлікке… Тірі өлік кімге қажет? Транстан, депрессиядан шығып, қайтадан ел ретінде еңсе түзеп, қалпымызға келіп, ес жию үшін қаншама уақыт кететінін есептеудің өзі қорқынышты. Дамуда артқа кететініміз айтпаса да белгілі, үлкен ваакум туындайды. Оны немен жабамыз? Бір нәрсемен жамап-жасқармыз, бірақ бұл тек көзбояушылық қана болады. Өсу мен өшу, арғы және бергі нүкте аралығында қаншама қашықтық жатқаны жұртты алаңдатса ғой… Аборигендер мен Африка «туземдықтарының» түбіне осы надандық жетті. Жаулап алушылар оларды құлдыққа пайдаланып, жерлерін иеленіп, мәдени һәм рухани меншіктеріне қол салғаны тарихтан белгілі. Джазды «Қара құрлық» зәңгілерінің мақамынан туғанын Америка кейін мойындады. Оның үстіне ақ нәсілділердің көбі негрлерде «ештеме болмаған» деуден танар емес… Бүйтіп кезінде біз де тоналып ек қой. Қолымда болған құнды құжатты еуропалықтарға болмашы бір сувенирге алмастырып жібергеніміз туралы көп айтқымыз жоқ. «Зерттеуге келдік» деген бәзбіреулерінің шпиондық пиғылы да кейін белгілі болды…
Жүн түтіп отырып коммунизмге өтіп кеткен бір апа туралы анекдот естіп, ішек-сілеміз қатқан-ды. Сөйтсек, бұл өмірде болған нәрсе екен. Ол кісінің еш кінәсі жоқ қой. Кінә мына бізде. Ұрған сайын шымыр бола түсетін болаттай, біз де тарихтан сабақ ала білуіміз керек екен. Бірақ қандай сабақ? Әлем тұтас ақпараттық кеңістіктен тұрады десек, бүгін болған оқиға он-он бес минуттан соң әлемнің әр бұрышынан көрсетіліп жатады. Ақпарат ескіруі мүмкін, бірақ ол өз құнын жоймайды, керісінше қажеттілікке айналады. Бүгіндері көбісі теледидар көрмейді. Уәждері – «Атыс-шабыс, өлім-жітім, зорлық-зомбылықты ғана көрсетеді». Кейбіреулер теледидарды тек сериал үшін ғана қосатын болып шығады. Үшіншілері сүйікті артисін немесе сүйіп тыңдайтын әншісін көру үшін ғана «көк сандыққа» телміреді екен. Айналып келгенде бүгінгі көрерменнің миын өз қолымызбен жөн-жосықсыз ақпаратпен толтырып, «интеллектуалды қоқысқа» айналдырып жатқанымыз өкінішті-ақ. Көзіміз – теледидарда, баланың көзі – ұялы телефонда. Ұлт зиян шеккені өз алдына, біз енді ұрпақты да ауру халге душар еттік. Қарындастарымызға кітаптан немесе ағаның сөзінен гөрі сахнада секіріп, иіліп, бүгіліп, тоңқайған әншінің құны жоғары екені айтпаса да белгілі. Даңғаза, у-шу, ән-би, айқай-сүрең, жалт-жұлт еткен жылтырақ дүние ұлтты өзегінен алыстата береді, алыстата береді. Өзектен айырылған кез келген нәрсе тез сынғыш келеді. Тағы жай емес, морт сынады… Айтматовтың мәңгүрті өз анасын зорлағаны адамзатты тітіркендіріп, ұйқыдан шошып оятқандай болды. Әркім өзін сынық айнадан көріп, кескін-келбетін қалпына келтіруге тырысты. Рухани құбыжыққа айналған адамды орта тудырғанын және сол орта оны жек көргені қынжылтады…
Интеллект, сана, ой әркез қозғалыс пен даму үстінде болмаса, ортая беретінін бұрынғының ғалымдары дәлелдеген. Ибн Сина: «Егер елді санасыздар басқарса, саналыларға орын жоқ…», – екенін осыдан оншақты ғасыр бұрын айтқан болатын. Бүгінгі халықты шарттылық басқарып отыр. Бәрі шарттылық. Қарапайым амандығымыздан бастап ақырғы арлы болып көрінгіміз келгенге дейін шарттылық. Осындай бір мың құбылған заманда ұшақ жарылып, лаңкестің бомбысынан мыңдап адам қырылып, екі алыптың арасында ұсақ республикалар жаншылып, қымбатшылық пен құнсыздық үстемдік құрып, Еуропаның дағдарыс жайлаған кейбір елдері басқа жерге жер аударып жатқанда, біз қазақтар өз даралығымызды сақтап, санасыздықтың, мысымызды басып бара жатқан надандықтың, бей-жайлықтың сеңін сетінетуге аса бейілді болмай отырмыз. Оңға-солға жібермей ұстап тұрған жүйеге бағыныштылығымызды көбісі мойындаған. Ал мойындағысы келмейтіндердің күңкіл-сүңкіл көп. Сол күңкіл-сүңкілді кешке жақын әр үйден естіліп жатады. Таң атысымен жым боламыз. Қарсы алдымыздағы қаһарман, батыр, данагөй, данышпан, бір мезетте-ақ жауға, қорқаққа, ақымаққа, екіжүздіге, жалпы адам нәсілінен алыс, жер-әлемде аты да, атауы да жоқ бір жаратылыс иесіне айналып шыға келеді. Қазақтың ұшу мен қону, бару мен келу, гүлдеу мен солу нүктесін анықтай алмаған. Қазақ әлем үшін және қазақ қазақ үшін құпия болып қала ма деген қорқыныш уақыт өткен сайын ұлғайып барады. Себебі, ол құпияның кілтін таппақанша біз өзімізді тануға апаратын жолды да анықтай алмай қиналамыз. Күн өткен сайын санамызды сансыратып, есімізді жидырмай тастап жатқан кеселдер көбейіп барады. Айналаның бәрі вирус!.. Ол вирусты тек таза сана, таза ойдың көзі ғана көре алады. Жылан уының уыты жайылып бара жатқаны секілді надандану дерті тараған сайын денеміз балқып, тұла-бойымыз жансызданып, сана иелігіндегі мүшелер «тыңдамауда». Түркиядағы жарылыстан жетпістен аса адам шейіт болды, Малайзиядағы ұшақтың мұхитқа құлап, екі жүзден аса мұсылман қаза тапты, Сириядағы бомбының құрбанына айналған бейбіт халықта есеп жоқ. Соның бәрін суыққандылықпен қабылдап, кейде селт етпейтін дәрежеге жетуіміздің себебі неде? Теледидардың бергі жағында отырған біздің аузымызға: «Шүкір», – деген сөз ғана түседі. Бірақ оның өзін еш қиналмастан айта саламыз. Біз кімбіз? Кімге айналып бара жатырмыз? Қайда бет алдық? Дәл осы сұраққа толық жауап алмайынша біз, қазақтар ешқашан өспейміз. Біреудің санасы қалың ұйқыда, ал ояулардікі топастануда… «Қазақ өз «нүктесін» қашан табар екен?..» дейсің. Ой алыбы Абайдан сөз артылған ба?! «Халқым надан болған соң, қайда барып оңайын» деп күйіне айтып, көкірегі қарс айырыла күрсінгені хакімге қаншалықты ауыр тигенін ол кездің де қазақтары толық түсіне алды ма екен?! Бірақ ойлап қарасаң, о заманнан бері не өзгерді, а?
Әлібек БАЙБОЛ.