Материяның шығармашылықтағы рөлі
«Цензура бар кезде мықты болған шығармашылық иелері, цензура жойылып, еркін құлаш сермеуге мүмкіндік туғанда неге саябырсып қалды?» деген ойлар легі жиі айтылады. Мұндайда тәуелсіздіктен кейінгі жас буынның кібіртіктеп қалатыны да рас. «Ғылым – болған іске ғана төреші» дегендей, біз осы бір процестің астары мен айналасына ой жіберіп, аз ғана пікір айтпақпыз.
Иә, Советтік кезеңде қазақ әдебиеті өзінің алтын дәуірін бастан кешірді. Шығармалар дүниеге келді. Қадау-қадау. Рухани тұғыр биіктеді. «Жұлдыз», «Қазақ әдебиеті» сынды газет-журналдардың таралымы шырқау шегіне жетіп, тіпті әрбір шопанның саптама етігінің қонышында жүретіні жайлы естігеміз. «Барында оралыңның ойна да күл, Советтің социалистік заманында» дейтұғын ұраншылдық та белең алды сонда. Уақыт екшеді. Диірменнен өткендер санамызда жүр, қалғаны ұнтақталып ғасырлар тозаңына айналды.
Ал, бүгін, бүгін неге сол бір томдықтар саябырсып қалды дейсіз ғой? Әлбетте, әр түрлі факторларды тарақтауға болады. Біз бір тармағын айталық. Ең қарапайым бола тұра ең маңызды тармағы. Абайша айтсақ «қарны аш кісінің көңілінде ақыл, бойында ар, ғылымға құмарлық қайдан тұрсын?». «Ораза, намаз тоқтықта». Немесе айта-айта жауыр болған Карл Маркстың «Сананы тұрмыс…» деген сөзі. Мұндайда Қадыр Мырза-Әлінің «Мені еңбекқор еткен – кедейлік» деген сөзі де ойға оралады.
Әлем әдебиеті тарихына назар салсақ, материалдық күштің шығармашылық иесіне едәуір әсер беретінін байқаймыз. Бальзак өзінің көптеген шығармасын ақша үшін жазғаны жайлы айтады. Есениннің «Парсы саздарын» жазып болып, досына жазған хаты бар. Сонда әлгі өлеңдерден түскен қаржыны қарындастарына үлестіруді өтінеді. Кейде саралап қарасақ, көптеген құнды дүниелер тапсырыспен жазылғандай көрінеді. Яғни тапсырыспен жазылған шедеврлер. Мәселен, «Шахнама» дастаны. Махмуд ханның алдына барып әр тармаққа бір динар сұраған Фирдоуси. Бұл ақынның тікелей материалдық тәуелділіктен құтылу жолында жасаған еңбегі сынды. Рүстем батыр арқылы бүкіл бір заманның келбетін көрсеткен «Шығыс жұлдызы» ақырында ханға қапалық күйде қаза табады. Сосын «Ұлы хас хажиб» атағын алған Жүсіп Баласағұн. Жауанмәртлік ілімі негізінде жазылған «Құтты білік» дастанын неге ханға ұсынды? Әлбетте, кез келген шығармашылық тұлға жеке адам, жеке тіршілік иесі екенін мұндайда естен шығармаймыз. Египет билеушісі Исмаил паша Суэцк каналының ашылу құрметіне еліне опера театрын салғызады. Театрды салтанатты рәсіммен ашу үшін Исмаил паша әйгілі итальялық Джузеппе Вердиге музыкалық тың дүние жазуға тапсырыс береді. Композитор қомақты қаламақыға бүгінге дейін құнын жоғалтпаған атақты «Аида» операсын өмірге әкелді.
Материалдық жағдай кез келген шығармашылық иесіне едәуір әсер еткенін байқаймыз. Және солай бола бермек те. Бүгінде елімізде өтетін мүшәйра, байқауларға қатысатын ақын-жазушылар саны да біршама. Әлдебіреулер кінәлап жатады. Бірақ мүшәйра, байқаулардан өзге қаржылық қолдау беретін тетіктер жоқтың қасы болып отыр. 2006 жылдан бастап «Дарабоз» бәйгесі ұйымдастырылғалы балаларға арналған шығармалар мен кітаптардың саны арта түсті. Былтырдан бастау алған әдеби «Рух» байқауы жас дарындардың біршама ынта-жігерін жанығаны жасырын емес. Бұл материалдық көмек әдебиеттің өркендеуіне тікелей «донор» бола алатынына мұқалмас дәлел.
Кейде Кеңестік кездегі қаламақы қорына қызыға да қызғана да қарайтынымыз бар. «Сегіз сағат жұмыс істеу шығармашылықты кейінге кетіреді» деп қырықтан соң толықтай жазуға отырған Қадыр ақын бейнесі, қалайда бір күнде бірнеше өлең жазып, баспаға кітап дайындаған Мұқағали тұрпаты, әр минутын, әр сағатын алаңсыз ізденіп, шығарма жазуға арнаған Мағауин кескіні еріксіз ойға оралады. Қызықтырады. Еңбегіне орай қаламақысын алып, жағдайы жаңарды, жігері бекіді. Жүрегі аздап тыныш тапты. Бүгінгідей коммерциялық тәуелділікке ұрынбады. Ерінбеген «етікшісі» кітап шығарып, өз атасын, үрім бұтағын мақтаған шежірелер мен «жауһар жырлардың» саны артқан жоқ. Бағасы түскен жоқ.
Бір жағдаят санаға қонып тұр. Әйгілі орыс ақыны – Марина Цветаева. Өмірінің соңында кедейшілікке ұрынып, «Литфонд» асханасына жазған хатында өзінің ыдыс жуушы болып жұмыс істегісі келетінін айтады. Жоқшылық қамытын киген ақын көзі тірісінде өзінің тобығынан келмейтін «ергежейлі» қоғамның езгісіне түседі. Жаны табаланады. Бұл – бүкіл рухани құндылықтардың құлдырау көрсеткіші еді. Тұтас бір заманның айнасы болатын. Алайда, біздің жас қоғам алда үлкен өзгерістерге, жаңаруларға толы деп білеміз. «Әдебиет пен өнер ұлы болмай, ұлт ұлы болып есептелмейді» деген Мүсірепов нақылы заттанып, зауза жұлдызы секілді шоқтанған жас дарындардың еңсесі биік, маңдайы ашық боларына бек үміт артамыз. Жатса түстен, тұрса естен кетпеген егемендік таңы рухы азат, жігері мығым тұлғалар тудырарына сенім мол. Берік.
Батырхан СӘРСЕНХАН