ҰСТА
Кәдірбек СЕГІЗБАЙҰЛЫ
(Әңгіме)
Ағаларым, Қыдырмолда Түсенұлы мен
Шүкірхан Тойбазарұлының
рухтарына арнаймын
– Ассалаумалейкүм, әке!
– Е, сен тірі ме едің? – Ол теріс қарап тұрған күйі ұлдың сәлемін алудың орнына қиюы жоқ, қыңыр сауал қойған.
– Мені өлтіре алмай жүрсің-ау, сен шал.
– Тірікүйік болып жүргеніңнен гөрі жоқтауыңның асқаны жақсы еді. – Ол көріктен орта тұсына дейін алқызыл түске еніп, алау атып шыққан келтек темірді қысқашпен шолақ бөшкедегі суға еңкейте бергені сол еді, келтегі баж ете қалған. Аппақ бу бөшкеден атылып шығып, дүкеннің күйелеш төбесіне соғылды. Сол сәтте ұлдың да баж еткен үні келтек темірдің суға тигендегі дыбысынан басымдау шыққан.
– Жетер! Көк теміріңмен бірге көріңе көміліп қал, ендеше! Менен құтыла алмай жүрсең қарамды мүлде батырайын. Тәуба қолындағы қысқашын тастап, оттықтағы көмірді астынан үрлейтін желдеткішті токтан ажыратты да, орындыққа сылқ етіп отыра кетті. Жүрегі бар болғыр, аттай тулап, кеудесін тепкілейді. Түтін мен бөшкеден шыққан будың кермектеу исі өкпені қысқандай. Соңғы кездері қалтасынан тастамайтын жүректің дәрісін алып, ақ түймешіктің екеуін бірдей тілінің астына салды. Дәрінің жып-жылы лебі аузын шарпып алды да, қан тамырларын қуалай жөнелген. Ол тереңнен тартып, «у-у-һх» деп бір демін шығарып еді, аузынан ыстықтау леп есті. Сүйретіле басып, ауладағы орындыққа барып жайғасты. «Апыр-ау, неден қателестім, мен сормаңдай?» деген ащы запыран ой миын шаға бастады. Сол сәтте үйдің есігін шалқайта ашып, соңынан ит қуғандай болып ұлы Аққазы аулаға шыққан. Орындықта әкесі емес, жансыз қарақшы отырғандай оған мойын бұрып та қарамастан тәлтіректей басып қасынан өте шықты.
– Ойбай-ай, әлгі соры арылмаған қу жалғыз бар ақшаңды сыпырып-сиырып алып кетті, – деген кемпірі Үпілжанның ащы айғайы естілді.
– Е, бәйбіше, қартайған шақта «Қызыл итіміз қыңыр жүгірді» деген осы да. «Бағымыз адасып, батпаққа қонған шығар». Екеуімізді көрге тыққанша көңілі көншімес мұның. – Жаңағы дәрінің әсері ме, әлде «бәрін де көрген бас, бәріне де көнген бас» деп, өзін сабырға шақырып үлгерді ме, Тәуба ебіл-дебілі шығып тұрған зайыбына тым жайбарақат сөйлеген.
– Алсын, бұл ессізді емдетемін деп жинаған қаржы еді ғой… Ертеректе осы өңірде өмір сүрген Бурахан ақын көңілін әбден суытқан ұлы туралы: «Бала, бала дегенге мазалымыз, сол баладан болар ма ажалымыз», – депті-ау. Жарықтықтың осы сөзі ойымнан шықпайтын болды. Жә, бәйбіше, сабыр сақта! Алланың бізге берген бір ауыр сынағы болар, өз қолымызды өзіміз кесе алмаспыз, ақырын күткеннен басқа не шара?! «Итке түскен қырандай баянсыз дүние» болды ғой. Үйге бар да шайыңды қамда. Сонан соң біраз дем алмасам… – Ол «жүрегім ауырып отыр» дей алмады. Үпілжанды үрейлендірмейін деген ішкі есебі.
«Апыр-ау, мен неден қателестім?» деген ой басының қауашағын қақ жарып жіберердей ойын онға, санасын санға бөлген. Ежелдің ен күнінен темірді қамырша илеген атақты ұста атанды. Ол кезде жұртта ақша дейтін сирек ұшырасар қат дүние болғандықтан, ағайынға жасаған еңбегі үшін тоқты-торымын алып жүріп-ақ «екеуден ілгері, біреуден кейін» дейтіндей тіршілік етіпті. Шетіней берген нәрестелерден соң зарықтарып көрінген ұлды үлпершектей киіндіріп, қилы-қилы жылдардың ауыртпалығы мол кездерінде де ашқұрсақ қылмапты. Жұрттың балаларының көзін қызықтырып, колхоз бастығының ұлынан кейінгі Жарлыбұлақ ауылындағы екінші велосипедті Аққазыға мінгізіпті. Табыскер тіршілігінің арқасында мотоцикл сияқты заманауи көліктерді елден бұрын алып беріпті. Бекер обалы қане, «Шіркін, бала деп, Тәукеңнің баласын айт. Жаратқан біреу ғып берсе де, бірегей ғып беріпті» дегізіп, есті болып ержеткендей еді. Бар бәле ішкертін асып, оқу іздеп кеткен кезеңнен басталған. Қалаған институтына түсіп, әке-шешесі қуанғандарынан Жарлыбұлаққа әрең сыйып жүргендей еді-ау. Аққазының ол сәтті қадамы үшін алыс-жақын ағайынды шақырып, тойлатқан. Әттең дүние-ай десейші, оқуының үшінші жылы мақтаған ұл жатақханада төбелесіп, бір жігітті өлімші етіп, соққыға жыққаны үшін оқудан шығарылып, темір тордан бір-ақ шығыпты. Бәйбішесі екеуі айдың-күннің аманында «істі» болған ұлға деп, онан соң әлімжеттікшілерден қорғап, оң көздерімен қарай жүрсін деген ниетпен түрме басшыларына деп, артынып-тартынып үш-төрт дүркін ит арқасы қияндағы қалаға да барып қайтқан. «Құдай жүгіртпеген сиырды бұзау жүгіртеді» деген осы да. Бірақ одан көрген жақсылық бола қойған жоқ. Өзі біреуді соққыға жықса, өзін түрме қаныпезерлері соққыға жығып, аураханадан бір-ақ шығарыпты… «Өтеуі қайтпас жақсылық, өлшеусіз өтпес жамандық болмас» дейтін сол шығар. Көрген жәбірден беті бері қарап, сотталған мерзімнен бірер жыл ерте шыққанмен, кешегі мақтаулы ұл машақаты мол дертті болып оралып еді. Кешегі ащы судың дәмін білмейтін жігіт оны салынып ішер маскүнемге айналып келген. Әке қолынан шыққан небір құнды заттарды жымқырып, оларды сатып ішті, қалтасына қаржы түссе жатып ішті. Ақыры үйден безіп, ауыл-ауылды адақтап кетіп, қаңғыбас атанды. Бозбала шағында әкенің ұста дүкенінен шықпай, әр шаруаның шалғайына оралардай құлық танытса, енді ұста дүкеніне бас сұққаннан қалған.
Аққазының бүгінгі келісі қарасын бірер ай бойы батырғаннан кейінгі кезекті оралуы болатын.
***
Манағыдай емес, жақсылап қуанса да, жабырқап ренжісе де: «Не болып қалды?» дейтіндей тулай жөнелер жұдырықтай ғана жүрек шіркін байырқалапты. Тәуба бүгін бітірмек болған шаруасын алғаш рет орта жолдан тоқтатып, бірер кесе шайын үн-түнсіз отырып ішкен соң, төрдегі диванға келіп сұлаған.
«Апыр-ау, неден, қай тұстан қателестім?» деген сауал тағы да жетелеген. «Қартайғанда қастағы сояу көзді аңдидының» кебі осы шығар. Жетпістен асқан ғұмырында үлгі етердей әке болған сияқты еді… Ол өз өмір соқпағын ойша барлаған…
***
Соғыстан соңғы ашқұрсақ жылдар. Басқа тартсаң аяққа, аяққа тартсаң басқа жетпейтін келте көрпе сияқты кедейшілік тұралатқан колхоздың да сықпыты қашқан. Малшы-қойшылары тау сағалап, өз күндерін өздері көріп кетсе, орталықтағы бірінен соң бірі келер қыруар шаруалар қарттар, бірлі-жарым ақсақ-тоқсақ майдангерлер мен қатын-қалаштың мойындарына артылатын. Колхоз үшін қосымша күш – бесінші-жетінші сыныпта оқитын қара сирақтар. Ол кездегі шәкірттер үшін ең басты ұран – алдымен еңбек, сонан кейін ғана оқу сияқты болатын. Тәуба да қаршадайынан жайдақ өгізге мініп, пішен шауып, жер жыртыпты. Орақпен егін орып, масақ терісті. Өмір соқпағының шұғыл өзгеруіне және кейін атын ауыл ғана емес, ауданға да танымал кісі болуына колхоздың ұста дүкенін ұстап отырған Қуан қарттың мұны қолбала ретінде жұмысқа алуы еді. Ол колхоз бастығына кіріп, жазғы демалыс кезінде егін орағында жүрген мұны от жағып, көрік басатын қолдыаяқты бала ретінде сабағы басталғанша деп сұрап алыпты. Тәуба Қуан ұстаның көңілінен шықса керек, қарт тыныстап отыра қалса болды, ұсталық шаруаның киелі өнер екенін, оған шын беріліп іс қылса ғана оған темірдің өзімен тіл табыса алатынын тәптіштер еді. Қандай темірдің бабын қалай тауып, суын қалай келтіруге боларын түсіндірер еді. «Майысқақ, жасық темірдің суын дәл тауып, шынықтыра білсе, тасқа салсаң қайтпайтын шарболатқа айналар. Сол сияқты тәлімі келіссе, кез келген бозөкпе жеткіншек те шарболаттай шыңдалуы жетілген азамат болып шығар. Жауын жарағымен қосып, сойып түсер батырлар ұстаған алмас қылыштар сол кие қонған ұсталардың өнері» дейтін ол. Бірақ олардың әңгіме құрып отыратын уақыттары да бола бермейтін. Колхоз иелігіндегі қашау, күрек, айырдан бастап, арба доңғалақтарын шеңберлеу, шаналарды темірмен табандау, соқалардың майырылған жүздерін оңдауға дейінгі қат-қабат жұмыстар бел жазуға да мұрша бермес еді. Ол аздай шалғысын шыңдатып, таға соқтырып, атын тағалап бер дейтін ағайын-жекжат тағы бар. Тіпті балта-пышақтарын қайратып алатындар да келіп жатады. Жеңіл-желпі шаруаларды ұстаның уақытын алмас үшін Тәубаның өзі де атқара салатын. Ол заманда жасаған шаруа үшін ақы алу дейтін түсінік жоқ, алатындары шын пейілмен айтылар алғыс. Колхоз ұстаға «еңбеккүн» жазса, баланың алары ризашылық қана. Тек Қуан ұста ат тағалатқан қойшы-қолаңдардың қайсыбіреулері әкелер құрт-ірімшігінен үлес беретін.
Бұл кезең ұстаның қолқанаты үшін өте ауыр соққан. Үйге шаршап-шалдығып әрең жетер еді. Оның есесіне денесінің ғана емес, күш-қуатының да арта түскенін байқаған. Оған кейінгі кездері көрікті басу ғана емес, төстің үстіндегі жалын атып алаулап тұрған сом темірді Қуан атасы белжемді балғамен бір ұрып қалғанда, бұл кішілеу балғамен баяу ғана екі дүркін ұрып қалуының өзі үлкен әсер еткендей. Қос балғаның ырғақты тықылы ерекше бір әуен сазындай естілер еді.
Жұртпен бірге орталау мектептің соңғы – 7 сыныбына барып, оқуын жалғастырса да күніне бірер дүркін ұста дүкеніне соғып, атасына қолғабыс жасауды әдетке айналдырған.
– Балам, мұндағы мектебіңді бітірген соң әрі қарай оқуыңды орта мектепте жалғастырасың ба? – деп сұраған ұста бір күні.
– Оны білмеймін. Оқығым келеді, бірақ аудандағы интернат алмай қойса, қайда тұрып оқитыным белгісіз. – Ол күнгі әңгімені ұстаның: «Е, қатарыңнан қалмай оқығаның жақсы, бірақ бәрін де жағдай билейтін заман ғой», – деп тұйықтаған. Келесі бір келгенде: «Өзің білесің, баяғыда тұрмыс құрып кеткен екі қыздан басқа менде ұл жоқ қой. Болса, өз білгенімді соған үйретіп кетер едім, – деген мұңы басым сырын айтқан. – Өзіңнің де ұсталық өнерге икеміңнің де, ниетіңнің де бар екенін байқадым. Егер ертеңіңді осы істен іздер болсаң, өнеріңді өзгеге ортақ ете білсең «сары ізіңе шөп салар» жан болмас».
Тәубаның әкесі Базар да ұлының әрі қарай оқымай-ақ, қастарында жүруін қалайтынын сездіре бастаған еді.
***
Қуан ұста үш-төрт жыл бойы үлкен ғылым жолына шәкірт тәрбиелеген ұстаздай бар білгенін үйретіп, төс темірі мен балғаларын Тәубаға тапсырып, зейнетке шыққан. Бір кездегі өзі сияқты қарт ұста да дүкенге күніне бір соғып кетпесе отыра алмайды. «Балам, үйренгеніңді айнытпай қайталау – жетістік. Ал білгеніңді жетілдіре түсіп, өзіңше іздене беру – жеңістің үлкені» деп ақыл айтар еді. Содан бергі жарты ғасырдан астам бар ғұмырын көк темірдің тілін табамын деумен өткізіпті. Ойлап отырса, өнерін жетілдіре түсумен, ізденумен келеді екен. Ұстазы айтқан жеңіске жете алды ма, ол жағын бағамдай алмайды. Кейінірек баяғы қарақожалақ дүкенді құлаттырып, орнына тынысы кең ұстахана салдырып алған. Обалы қане, совхоз директоры Қабатай мұның айтқанын орындамаған, сұрағанын бермеген кезі болмапты. Бәлкім, сол іздегіштігінен, қолға алған небір күрделі істерді жасай алатынынан болар, бұл ауылдың үлкен-кішісі оның Тәуба есімін ұмытып, «Ұста» атандырып алғандары. Баяғыда…
Баяғыда қырықтықшылардың бұзылған мотор-қозғалтқышын жөндеуге қойшылардың ауылына барғаны бар. Малшылардың ат тағалататыны болмаса, арба-шана жөндеп, шалғы орақ шыңдау сияқты уақ-түйек шаруаларды ұмытып, машина-тракторлардың қозғалтқыштарын жөндейтін шебер болып алған. Дүкеніне кірсе ойына алған заттарын жасау үшін ғана кіретін… Моторын жөндеп болған соң қойды қырқып, онан соң оны тоғытатын, жұрт «күпкі» атандырып алған, жерден қазып, цементтелген ұзынша ор-науаға барған. Қораға қамалған қойды бір топ ұл-қыздар бір-бірлеп сирақтарынан сүйреп әкеліп, ішіне креолин ерітіндісі толтырылған ұзын ор-науаға құлатады. Пысылдап жүзе жөнелетін жануарды тағы біреуі мойнынан аша темірмен итеріп, ерітіндіге батырады. «Апыр-ау, мынау деген ең бір азабы мол жұмыс екен-ау. Бұларды азаптан қалай құтқаруға болады?» дейтін ой келе қалсын.
Ол үйіне жеткен соң да біраз толғанып, бір шешімге келген. Өзінше қағазға сызып, болашақ жұмысының нобайын мөлшерледі.
Ертелетіп, 6-7 шақырым жердегі совхоз орталығындағы директорының кеңсесіне жетсін.
– Иә, Ұста, жайша жүрсіз бе? – деп, Қабатай басшы көңілді қарсы алған.
– Қайдан жай болсын. Кеше Тасқораға барып едім. Содан бір ой түсіп… Қысқасы, дәл бүгін бір машина тақтай, қырық метрдей қалыңдығы төрт елідей қырлары жонылған кеспелтек ағаш, бір шағын мотор, оншақты қап цемент және жеңіл трактордың екі гидравликалық көтергішін бергізіңіз. Саймандарымен бір ағаш шеберін ілестіріп алайын.
– Тағы қандай ой келіп қалды? «Ауыз айтып, бет ұялмасын» деген ой ғой менікі. – Директор мұның бетіне сұраулы жүзбен қараған.
– Сұрағанымды шаруашылық басшысына тапсырып бергізіңіз де, 3-4 күннен кейін Тасқораға соғып кетіңіз. Содан кейін сізді де, өзімді де ұялтпаспын. Қандай ой келгенін сонда білесіз.
Ол сол күні-ақ сұраған заттарын алып, Тасқораға бет алған. Келе сала күпкі науасының дәл бас жағынан оншақты қой еркін сиятындай терең ор қаздырып, оны науа-ваннамен жалғастыра цементтетіп тастады.
– Ұста-ау, мал тоғытуды тоқтатқаның не бұл? – деп ферма меңгерушісі Сағымбек келіп, реніш білдіріп еді. Оған: «Бұл директордың бұйрығы. Оның үстіне балалар да бір-екі күн тынықсын», – деп тоқтатқан.
Қазылған орды айналдыра төртбұрыш кеспелтекпен жиектеп, оларды да төрт бұрышынан темір қазықтармен бекітті. Өзі соғып әкелген жуан төрт топсамен шаршы шұңқырдың астына қарай ашылатын үлкен қақпақ жасаттырды. Қақпақтың екі шетіне шығырық орнаттырып, оларға бекітілген шынжырлар жуан діңгекке орнатылған гидравликалық көтергіштің білігіне бекітілді. Қозғалтқыш мотордан келіп тұрған ток көзіне жалғанған көтергішті іске қосқан кезде шаршының қақпағы төмен қарай ашылды. Ток көзінің екінші түймешегін басқан кезде қақпақ қайта көтеріліп, бұрынғы орнына келген.
Әлі ештеңенің байыбына бармай тұрған Сағымбекке қарап:
– Сәке, ойға алған шаруа орындалған сияқты. Науа-орда аппақ сүттей болып жатқан креолин ерітіндісін көрген мал одан үрікпес үшін мына шаршы ордың айналасы тақтаймен қоршалады. Тек қорадан шыққан оншақты қой шаршыға кіретін есік қойылады. Есікті жауып, түймені бассаңыз болды, еден төмен түскен кезде шаршыға қамалған қой еріксіз ваннаны бойлап жүзе жөнеледі де, екінші булау қорасынан бір-ақ шығады. Демек, бір отар қойды бірер сағаттың ішінде тоғытып шығаруға болады. Ең бастысы, барлық балаларды ауыр жұмыстан босатып, екі-үш кісі атқара алатын шаруа болады бұл.
– Әй, Ұстам-ау, нағыз оқымай-ақ оқымысты болған, білім қумай-ақ білгір болған азаматым-ай, – деп, Сағымбек мұның арқасынан қаққан.
Алғашқы сынақ та шебер ойластырғаннан да оңтайлы әрі тез болып шықты. Бұрын қойларды сирағынан сүйреуден әбден запы болған балалар да азаптан құтылғандай мәз болысып жүр.
Совхоз директоры да жақсы хабарды естіп, аудандық газеттің тілшісін ертіп, жеделдетіп жетіпті. Оның риза болғаны соншалық, облыс орталығынан совхоздың қалған үш қой фермасы үшін бір-бір жаңа мотор, біраз гидравликалық көтергіш алдырып, ұстаны керек-жарағымен фермаларға дереу аттандырған. Аудандық газет бетіне тілшінің «Өнертапқыш» деген очеркі жарияланысымен басқа шаруашылықтың, тіпті басқа аудандардың инженер мамандары Тасқораға қарай ағылсын.
Ол кезде жаңалықтың иесі атану үшін заңдастырып, патенттеу дегенді кім білген. Шаруашылық басшысы асқан мырзалық көрсетіп, еңбек кітапшасына жазылған алғыс жариялап, кесек жүз сом сыйақы бере салған.
***
Тәуба дейтін әкесі қойған есімінің ұмытылып, Ұста дейтін атауды еншілейтін себебі қой тоғыту жұмысын жеңілдеткен жаңалығына дейін де жұртты таңғалдырған талай өнерін көрсеткен. Бәйбішесіне ет асып, шай қайнату үшін қазандыққа тезек қалап, от жақтырмаймын деп, кәдімгі көгілдір отын – газды ойлап табуы болатын. Үйінің іргесінен терең құдық қазып, оны мұқият цементтеп, ернеуінен дем шықпайтындай ғып жиегіне бекітілген «аузына» резина шеңбер жапсырылған темір қақпақ орнатты. Қақпақтың бір шетіндегі түтікшеге құдықтағы газдың қысымын өлшейтін барометр орнатып, қысымы артып кетсе газды азайтатын бұранда және үйдегі өзі жасаған газ плитасына отын жеткізетін резина түтікше орнатқан. Бәрі даяр болған соң шұңқырдың ортан беліне дейін қарағайдың үгіндісін толтырып, оны әлдебір ақ ұнтақпен араластырды. Үстіне бір фляг бензинді құйып, шұңқырдың қақпағын төрт жерден бұрандамен бекітіп тастаған. Не керек, алғашқы күндері түн ұйқысын төрт бөліп, барометріне сығалаумен болады. Бәйбішесі болса:
– Шал-ау, мынауың бір рақат болды-ау, өзі, – деп сол күні етін жаңа отынмен асыпты. Жаңалық жата ма, ол кезде газ дейтін отынның барын ауылды қойшы, аудан, облыс жұртшылығы да біле бермейтін. Алдымен көрші-қолаң әйелдерге Үпілжанның өзі шыдамай барып айтып, тіпті біразын үйге ертіп әкеліп, жаңа отынмен қайнаған шаймен сыйлаған.
– Әй, сенің байыңның ойлап таппайтыны жоқ. Өнерінің қызығын өзің ғана көресің бе? Бізге де жасап берсін де. Ақысын жемейміз ғой, – дейтін әйелдер көбейді. Бірақ шебер дәл осы өнерін өрістетуге табандап қарсы шыққан. «Бұл – қауіпті шаруа. Мен сияқты газ қысымын сәт сайын бақылап отырып, артығын шығарып отырмаса, үйіңді де төңкеріп тастауы мүмкін. Ақыры жасаған газыңды көрсетші деушілер көбейе берген соң, үш-төрт ай қызмет көрсеткен құдығына екінші рет «жем» салуын біржола тоқтатқан.
Әрине, өнерді тауып, жаңалықты жасау үшін оған да ақылшы керек, тың шаруаға бастайтын жетекші керек. Оны жұрт «оқымаған оқымысты» десе де, күндіз дүкенінде жүрсе, түннің біраз уақытында кітап ақтарар еді. Техникалық «ақылшыларын» айтпағанда, химия, физика, математика ғылымдарын өзінше біршама игеріп алған болатын. Соның арқасында үш доңғалақты мотоцикліне үш жалпақ шаңғы байлап, қозғалтқыштың қуатын доңғалаққа емес, ту сыртына орнатқан үш салалы ебелекке бергізу арқылы аэрошана жасап, жұртты тағы бір таңғалдырған. Жып-жылы кабинасы бар шанасы қар қанша қалың жауса да иесіне айтулы көлік болған. Өзінің аңшылыққа құмарлығы болмаса да біраз мылтық асынғандар анда-санда қансонарға шығарып, қасқыр аулап қайтатынды шығарған.
Ертеректе ғой, колхоз кезі дүкендерде нанды қойғанда ұнның өзі сатылмайтын. Аудан орталығындағы жалғыз су диірменінен кезек тие бермейді. Ол кезде Тәубаның қылшылдаған жас кезі. Ұсталық өнердің қызық-шыжығына әбден бой алдырған тұсы. Колхоздың жұртқа үлестіріп берер азын-аулақ бидайы болғанмен, оны тартып берер диірмен жоқ. Ақыры тау кезіп, диірменге тас іздеп жүріп, көлденеңі бір құлаштан аспайтын екі көктасты тапқан. Болаттан соққан бес-алты шапқысының жүздерін майыстырып жүріп, астыңғы тас пен үстіңгі айналмалы тастың нобайын келтірген. Бірнеше жігітті ертіп апарып, қос тасты өгіз арбамен диірмен салатын өзеннің жағасына әкеліп түсірсін. Балташылары, теміршілері бар қызу жұмысқа кірісіп, оншақты күннің мәулетінде су диірмені даяр болған. Осы уақыттың ішінде Тәубаның өзі де қос тастың бидай құйылар шұңғылын, үстіңгі тасты айналдыратын білігін орнатып дегендей бәрін даяр қылған. Диірменнің қызығын бір колхоздың кісілері ғана емес, көрші ауылдар да көрген. Бет-аузы аппақ ұннан көрінбей жүретін Қайырсын қария да диірменші атанып, ең бастысы үйінде бұрын болмайтын ақ тоқаш жейтін болған.
Бертін келе ел тұрмысы жақсарып, дүкендер азық-түлікке толған кезде диірменнің қажеті болмай қалған. Оның қаңқасы біраз тұрды да пайдакүнем әлдекімдер ағаштарын бұзып, отын қылған. Өзі азабын көріп қашаған қос көктасты ұста трактормен сүйреп апартып, жарқабақтың астына көмдіріп тастаған. «Кейінгі ұрпақтар көре қалса, осындай да дүние болған екен-ау деп біле жүрсін» деп ойлаған. Бірақ кеңестік кезең құрдымға кетіп, жұрт еркінбіз деп еңсе тіктеген өтпелі кезең тұсында біраз жұрттың судан шыққан балықтай сенделіп қалғаны да рас еді. Шаруашылықтардың мыңғырған малы «бартер» дейтін сылтаумен тістегеннің аузында, ұстағанның қолында кетіп, жайлау-қыстаулар екі-үш жылдың ішінде иен қалған. Кешегі қойшы, сиыршының ұл-қыздары қала жағалап кеткен. Дүкендердің сөрелері қаңыраған тұста біраз кісілер келіп, баяғы диірменді «тірілтіп» беруін сұраған. Ол бұл өтінішті қабылдай алмаған. Бірақ біз қалпына келтірейік деген талапкерлерге қос көктастың көмілген жерін көрсеткен. Бұл кезде ол басқа бір қиялын жүзеге асыру үшін ауласының ішінен салып алған өз дүкенінен шыға бермейтін. Ауылға келіп тұрған ток жүйесін ажыратып, әлдекімдер сымдарын жинап, бағандарын кесіп әкеткен. «Бұрын ферма орталықтары болған шағын ауылдар керек болса электр қуатымен өздерін өздері қамтамасыз етіп алсын» дейтін көрінеді меншік иелері. Қуат ақысын уақытылы төлей алмайтын шағын ауылдар оларға өте тиімсіз көрінеді.
«Ұста» деген атты иемденгені үшін емес, үй тіршілігіне пайдалану үшін биік бағанның басына үш салалы үлкен ебелекті сәрсен боп қатқан қайыңнан өзі жонып қондырған. Жүк машинасынан қалған ескі генераторды қайта жөндеп, ебелек желмен айналғанда генераторды да айналдыратындай етіп жасап алған. Лүп еткен жел тұрса да өз үйіне және көрігінің желдеткішіне жететін токты өндіретін болды. Ал жел тұрса оның қуаты өзі жалғастырып берген көршілеріне де жететін еді.
Ел есін жинап, өтпелі кезең артта қалды. Дүкен сөрелері тоғайып, үлкен желіден электр қуаты қайта тартылған. Бірақ Тәуба жел электр стансасын бұзбаған, қайта желді күнгі мол токты қор ретінде жинақтап тұратын үлкен аккумлятор қойып алуды ойластырып жүрген.
***
Ой теңізін кешіп жүріп қалғып кетіпті. Таң саз бере оянып кетті. «Апыр-ау, жалғыз ұлды жаза бастырардай неден қателестім?» деген ой тағы кимеледі. Таңғы тауық шақырғанда ол орнынан ширақ көтеріліп:
– Үпілжан, тұрып, шайыңды қойшы. Ауданға барып, әлгі қу жалғызды іздейін. «Ашу – алды, ақыл – соңы». Ашу үстінде ауырлау сөз айттым, білем, – деген. Ол шайын асығыс-үсігіс ішіп, қысы-жазы сенімді көлігі болып келе жатқан үш доңғалақты мотоциклін от алдырып, жүріп кеткен. Сол кеткеннен 5-6 күннен кейін бір-ақ оралды. Айтысы ұлды облыс орталығындағы маскүнемдіктен мәжбүрлеп емдейтін ауруханаға жатқызып қайтыпты. Оны аудан әкімінің көмегімен полиция арқылы таптырған көрінеді.
– Ақсақал, сіз туралы жақсы білемін ғой. Облыстағы наркологиялық ауруханамен де келістім. Полиция қызметкері бірге апарып тапсырады. Елге қадіріңіз артқан сізге көмегім осы. Ұлыңыздың қатарға қосылып кетуіне тілектеспін, – деп әкім кісілік көрсеткен.
– «Аттың нарқымен қасқырдың ісі жоқ, адамның парқымен тағдырдың ісі жоқ» деуші еді бұрынғылар. Парқымды да, нарқымды да түсінгеніңе ризамын, айналайын, – деп, ол әкімге ризашылығын білдіріп шыққан.
***
Аққазы үш айдан соң оралған. Меңірейіп, артық сөзі жоқ, сең соққан балықтай үн-түнсіз отыра беретін болыпты. Оның ел қатарына қосылып, қалыпты азамат болғанына көзі жетіп үлгірмеген Тәуба-Ұста тағы бір жүрек талмасынан соң оралмас сапарға аттанып кеткен. Әкесінің жас топырағын құшақтап, ұлдың ұзақ жылағанын және ертесіне-ақ әкесінің дүкеніне кіріп кеткен соң балғаның тақылдаған үні естіліп тұрғанын жұрт әңгімелеп жүрді. «Атаның салған жолы бар, ананың пішкен тоны бар» дегендей, байғұс бала әке жолын қуып, жандүниесін қайта түлетсе, Ұста марқұмның қадір-қасиетін бойына дарытса болар еді» дейді екен әкесінің жақсылығын көрген жұрт.
«Тентек пен тебізді жөнге салуға», бар жаратылысын қайта өзгертуге әкенің себепші, ал әкенің бақилыққа ертерек аттануына өзінің себепші болғанын ұл шіркін бағамдай алды ма? Мәселе осында еді.