АР АЗАБЫН» ОҚЫҒАНДА…
Қолыма кейінгі ұстаған кітабым – Мира Шүйіншәлиеваның өткен жылы жарық көрген «Ар азабы» атты пьесалар, хикаяттар мен әңгімелер жинағы. Мұқият оқи бастағанымда, өзім үшін кәдімгідей жаңалық аштым. Бір шығармасы екіншісіне ұқсамайды, тақырып аясы – кең, уақиға желісі жалықтырмай, қызықтыра алға жетелеп отырады. Композициялық құрылымы да таңдаған обьект, субьектілерінің ерекшелігін мейлінше терең ашуға қызмет еткендей. Пьеса кейіпкерлерінің сан алуан болмысын драматизмге тұнған іс-әрекет барысында айқындап, кульминациялық шегіне жеткізе біледі. «Ар азабындағы» Ғаділбек «Отызға дейін еш қызға сөз де, көз де салмаған жас ғалым… бала күнінен бейнесі жүрегінен әсте өшпеген… баяғыда жолдары екі жаққа айырылған кластасын тауып», «асылы, әні, ғашығы, жаны… Ботаны көрген бойда оның ақ таңдарын шуаққа шомылдыратынына» бірден сенеді. Шетелден «іздеп келіп, қиылып, өтініп тұрғанда көңілін қалдырғаным жігіттікке жарамас! Тезірек той қамына кірісейін. Апамды икемге келтіріп, көндірейін», – дейді. «Күтпеген тұстан аяғыңа жығылуында бір гәп бар! Көр де тұр! Сенбесең, осы сөзімді сына! Әйтпесе, бадырайған екі көзін біреу байлап қойып па? Талай жазған хаттарыңды жыртып, сезіміңді сыйламаған сол қызға біртүрлі ішім жылымайды. Көңілім тартпайды. Жүрегім жібімейді, жаным жұмсармайды!» – деп шыр-пыры шыққан ана ескертуіне ден қоймайды. Кітаптан басқа жиғаны жоқ, қырық жыл бала оқытса да тапқан тиын-тебені жыртығын жасқауға да жетпегеніне қарамастан, анасы Науат көршілерінен хрусталь, кілем, төсеніш, ыдыс-аяқ жинап, қарызданып-қауғаланып, ағайынға ту биені сойғызып, той жасайды.
Зейнеш көршісі айтқандай: «Әлпештеген ұл-қызың теңін таппай адасса, міне, қайғы, міне, сор!». Бота Ғаділбектен гөрі, Америкадан иммунитет көтеретін витаминдер әкелген ит пен мысығына әлдеқайда көбірек мән береді. «Қойшы-ей, мазамды алмай? – дейді қит етсе. – Ерініп тұрмын. Көңілімнің хошы жоқ». Қайдан болсын көңіл хошы, Ғаділбекті ешқашан ұнатпаса. Заңды некеге тұрғалы күйеуінің үйіне тіпті қонған да емес. Негр ме, басқа ма, құрсағындағы нәрестені кімнен көтергенін өзі де анық білмейді. Мұндай сұмдыққа Майжан анасының еті өлген сыңайлы, алаңдайтын түрі байқалмайды. «Мейлің. Аман-есен жаның қалса екен…– дейді. – Төрт аяқты қабан тусаң да қыңқ демеймін… Бұған дейін қанша түсік тастадың? Санадың ба? Солардың киесі ұрмаса болды». Иә, кім болжапты жаны да, тәні де таза, мақсаты – айқын, талабы – зор жас ғалымды осындай дертке шалдығады деп? Оның қорғансыз кейпін көруге мүлдем құлықсызбыз. Сатқындықтан өзін арашалайтындай күшінің қалмағанына қаншалықты өкінгенімізбен автордың шырқыраған шындығы тырп еткізбейді кейіпкерін де, оқырманын да. Неге екенін білмеймін, Ғаділбек көзалдыма
М.Әуезовтің дүниеден баз кешкен Қарагөзін елестетті. Бұл сезім деген сиқырға жағымды, жағымсыз дегеніңнің, уақыттың, қоғамның, ештеңенің де әмірі жүрмейді екен ғой, адамзаттың патшасы – сезім екен ғой ақылыңмен, санаңмен санаспайтын!? Әр кейіпкерінің өз жөні, өз жолы бар. Көрші-қолаң, кеңсе қызметкерлері, т.б. шығатын көпшілік көрінестеріндегі диалогтарына шейін нақты, қандай да бір мақсатты көздеп, мән-жайды түсінуге, уақиғаның ширақ дамуына қызмет етеді. Бір-біріне ұқсамайтын бейнелер, бұрын-соңды ұшыраспайтын тағдырлар, яғни жоғарыда атап өткеніміздей – мінезі, қылығы, талабы, мақсаты мүлдем өзгерген қазақтардың болмысы. Әсіресе, ер азаматтардың. Жапа шегуге, алдануға, арбалуға әдетте қыз, келіншектерді жөн-жосықсыз бейімдейтініміз рас қой. Мираның туындыларымен, нақтылай түссек – Ғаділбекпен танысу барысында түрлі ойға батып, айналамды қайтадан зерделуге ден қойғанымда, жақында ғана туған өлкеме, Қостомар ауылына («Ар азабы» кітабын со жолы толықтай оқыдым) барудың сәті түсті. Бұдан бірнеше жыл бұрын салынған екі қабатты мектепке баратын оқушылардың саны мүлдем азайып кетіпті. Негізгі себебі анықталғанда, ішім удай ашып, өз тамырымызға өзіміз балта шабу өмір салтына айналып бара жатқанын ұқтым. Алды алпысқа жақын, арты отызда, 7-8 жігіт үйленбей отыр және бұған ынталары да жоқ екен сұрастырсам. Дендері сау, сиырды да өздері сауады, тамағын да дайындайды, кірін де жуады… Құдай-ау, не боп кетті сонда?! Ғаділбек сезім азабынан жападан-жалғыз қалса, мыналар нендей зауалға ұшыраған? Шамасы отырып қалған қыздардан гөрі, отбасын құруға құлықсыз еркектер көбейіп барады-ау… Жазушы жинағы кенеттен мені осындай пікірге жетелеп, өзгеше ойға батырды. Мираның әріптестеріне қарағанда әлдеқайда елгезектігіне, дертіміз бен мұңымыздың түптамырын түсінген сергектігіне қайран қалдым. Әбден жауыр қылған кешегі қарабайыр қағида, түсініктерге шырмалып, түк бітірмей әлдеқандай болған, еншімізге бұйырған заманның мазмұнын да, мұқтажын да ұқпай бейшаралыққа жеткен өзімізді аядым. Төңірегіме басқаша қарау қажеттігін «Сіңлімнің сүйгеніндегі» Ләйлә да еселеп ұқтырғандай. «Бәрінен озған әйел – бәріне көнген әйел» деген Нағытай Әбітайқызы Кішкенова тәтеміздің нақылы еске түсті. Расымен күтпеген тұста сіңлісінің сүйгені – Айқын «махаббат деген қастерлі ұғымды өз жүрегімен түсінетін жанға айналып барады». Бір үміт, бір күдіктің аясында жылдар бойы аңсаған арманы орындалып, «шекесі торсиған әкесінің аузынан түскендей қара домалақ бала мынау жарық дүниенің есігін ашқалы сіңлісінде ес жоқ… Нағыз әйел бақытын енді сезгендей. Қуанышында шек жоқ-ау, шек жоқ!». Бұрынғы үйінің дәл қасынан екі қабатты үй салып, «айқайлатып қоныс тойларын жасады». Италияда жүрген бәйбішесі отағасын құттықтап, «тоқалдан туған титтей шаранаға мешөк-мешөк поселке салып… сенің атың Айқын. Өзіңе ұқсастырып Жарқын деп қояйық. Жолы жарқырап тұрсын дейтін көрінеді». Қалай ғана айналып кетпейсің, Наргизадан! Күйеуінің бірнеше тоқалы болса да іштері күйгенімен білдірмей, жолатпай, көнбейтіндер қаншама. «Айқынның бәйбішесі нағыз ержүрек деп айтпасқа лажың жоқ бұдан кейін. Оларға бағзы замандағы аталарымыздың оншақты әйелі болғанын, бір үйден қымыздан сіміріп, екіншісінен шұбат ұрттап, үшіншісінен бауырсақ пен көже ішіп, төртіншісінен қою күрең шәйға қанып, бесіншісінен қазы мен қарта жеп, алтыншысынан тары мен талқанды сұйық қаймаққа былғап асап, жетіншісінен жантая жатып қуырдаққа тойып, сегізіншісінен бас пен төс мүжіп, тоғызыншысынан табақ-табақ ет асап, оныншысынан бастың миы қосылған сорпаны ішіп жүре беретінін қалай айтасың! Салт атты, сабау қамшылы ер азаматтың тұлпарға қарғып мініп, дала төсінде жортып келе жатып тағы бір көрші ауылға аялдап, ол жақтан да әдемі қыз-қырқынға көз қиығын салатынын қайтіп түсіндіресің. Міне, баяғының ерлері қандай? Бәйбішелері мен тоқалдары қандай? Бір ғана еркектен ұрпақ көбейтіп, өздері қаздай балпаң-балпаң етіп, қазандарын сапырып, сүзбелерін сығып отырар ма еді иттесіп-тартыспай». Қалай-қалай шығандайды, Ләйләнің ішкі пікірі. Өзінің де көрмеген құқайы жоқ, соның бәріне шыдағандықтан да отбасын сақтап, ұлын үйлендіріп, немерелерінің қызығын көрген әже. Бойынан бүгінгі қарапайым қазақ әйелінің елім, жерім, ұрпағым, бауырым, ағайын-туғаным деп шарқ ұрған қасиетін көреміз. Ұлт болашағына қызмет етіп жүргендер де осылар ғой, ырысы қашқан ауылдарынан жаппай маңайдағы аудан, қалаларға көшіп, пәтерден пәтер жалдап, жатақхананың аядай бөлмесін жекешелендіргеніне риза, нәпақаларын жанкешті еңбектен тапқан қыз-келіншектер. Ләйлә мен Алуа – солардың жиынтық бейнесі. Небір азапты көрді, көнді, сабыр сақтады. Опасыздық жайлаған ортадан ар-ұяттарын сақтап, өз бақыттары үшін күресіп, діттегендеріне жетті.
Мағира ҚОЖАХМЕТОВА,
жазушы