ҚАЖЫНЫҢ ҚАБІРІ
Гурвел СИНГХ ПАННУ, үнді жазушысы
Моуджу бүгін тіпті көңілсіз. Ашуланса, eкі жұдырығын түйіп алып, үн-түнсіз шыға жөнелетін ежелгі әдеті. Мол бұтақты баньян ағашының астына шалқасынан жатып, қолына түскен шөпті тістелей бepедi, көзін қалың жапырақ арасынан көрінген көгілдір аспанға қадайды. Ашуы тарап, мазасыз ойлар толастаған кезде Моуджу үйге қайта оралады. Бүгін ол бip құты шарапты түгел ішіп қойған-ды. Сондықтан әбден мас болып, ұйықтағанда да көз алды бұлыңғырланып, әлденелер елестеді.
Басқа бip жағдайда болса, имам Фазал Шахқа деген ренішін Моуджу ұмытар еді, ал бүгін ыза буып, қай-қайдағы өкпе-реніш пен ұрыс-керіс eciнe түсе береді. Оның ceбeбi мынадай: таңертең Моуджу Фазал Шахтың алдында қол қусырып тұрып, ізетпен тіл қатты:
– Мырза, мен төрт жыл бойы сізге зор сеніммен адал қызмет еттім. Ойыңызды қас-қабағыңыздан-ақ түсініп, көзді ашып-жұмғанша орындап жүрдім. О, мырза! Құлыңызға рақым ете көріңіз. Осы маңдағы жақын ауылда балаларым тұрады. Соларды асырау үшін табыс іздеп шыққан пақырмын ғой. Бейшаралар менен көмек күтіп, зарығып отыр. Діншілдердің қабірге әкелген садақасынан маған аз-кем қаражат бepiп, ізгілік жасаңыз. Сонда ай сайын, аз да болса, үйге бірдеңе жіберіп тұрар едім. Бала-шағамның қарны тойып, мен сіздің құлақкесті құлыңыз болып, бұрынғыдан да құлшына еңбек етер едім.
Моуджудың бар айтқаны осы-ақ. Бipaқ Фазал Шах бұлқан-талқан болды, оның алдында адам ecтімеген әдепсіздік жасалғандай немесе біреу ар-намысын таптағандай ызаға булықты. Ашудан көзі шатынап, аузы қисайып, тici шықырлады, қолынан тәспісі түсіп кетті, оның шылдыр еткен дыбысы Моуджуды мазақтап күлгендей болды. Күп-күрең боп кеткен имам орнынан атып тұрып, айғай салды:
– Жоғалт көзінді, оңбаған пасық! Сен жалшысың! Саған қандай пайыз берілмек?! Үлес алмақпысың? Әбден тойынып алған соң, құтырайын деген екенсің! Шық қазір!
Моуджу, әдеттегісінше, имамды іштей балағаттап, баньян түбіне барып сұлай түскен еді. Түс ауып, күн кешкірді, ал Моуджу ағаш көлеңкесінде ауыр ойға батып әлі жатыр. Айтқан тілегінде eшқандай өрескелдік жоқ сияқты. Имамға төрт жылдан бepi қызмет етіп жүр, бұдан әрі істей беруге де қарсы емес, өзінің еңбегіне ақы ғана талап етті емес пе? «Имам садақаға түскен әр рупиядан бір ан беріп тұрса ризамын ғой. Соған да қуанып, табысым бар деп жүрер едім. Ол мен туралы да ойлауға тиісті емес пе? Оһ-һо-һо, имам – дүниеде теңдесі жоқ әулие адам, өмірдің бүкіл игілігі өз қолында, тамақ пен киім үшін қам жемейді. Қалағанынша ішеді, жейді, наша тартып, ақшаны қаттап жинай береді. Дәл бәрін ана дүниеге ала кететіндей құнығады, ал бір бақытсыздық кездескен күні бәрі де қалады. Иә, имам менің ауыр еңбегімді бағалап, есептесуге тиісті еді ғой» дейді Моуджу өз ойын іштей жалғап. «Талай рет оның денесін сылап-сипадым ба,
трубкасына темекі толтырып, ойына алғанының бәрін орындамадым ба? Қабірдің табысы ше? Ол табыс тек менің арқамда ғана түсіп жатыр ғой».
Қабір Делиден Калькуттаға баратын жолға жақын көз ұшындағы төбенің үстінде. Қабірдің тұрған жері өте қолайлы, айналасындағы жақын маңда бірде-бір қала, ауыл жоқ. Керуен атаулының бәрі жолдағы Кхотрин қажының қабіріне бұрылмай кетпейді. Оның даңқы ең алыс түкпірлерге тарап, кеңінен жайылды. Керуеншілер бұл арада бірнеше күн тынығып, Құдайға құлшылық жасап, мол садақа беріп кететін. Олар ешқашан саудада зиян шегіп, жол тонаушыларға кездесіп көрген емес.
Моуджу ұзақ мезгіл ел кезіп жүріп, осы әулиенің қабіріне тап болғанын, жаны ізгі, иманды адамға жұмысқа орналасқанын үлкен сәттілік деп білген-ді. Әулие Кхотрин қабірінің даңқын арттыра беру үшін Моуджу күн ұзаққа дамыл таппайтын. Небір қызықты тарихи оқиғаларды ретін тауып айта білген ол тәуап етушілерді көбейте түсті. Әулиенің өміріне байланысты талай кереметті ойынан шығарып айтты, соның арқасында тәуап етушілер Кхотрин қажыны пайғамбардан кем санамайтын болды. Жаңа келгендердің әрбіріне Кхотрин әулиенің ізгі істері туралы ұйыта сөйлей білгендіктен, олар садақаны мөлшердегіден екі-үш есе артық беріп кететін.
– Имамның өзі де үлкен әулие, – дейтін адал жалшы иесін қоса мақтап. – Ол жұмақтың есігін ашып тұрғандай жылы шырай көрсетеді, ал біреуге ашуланса, оны тамұқтан бір-ақ көресің.
Моуджуға сенген адамдар Фазал Шахқа жақындай бере иіліп құрмет көрсетіп, сыйлыққа көптеген кілемдер, жылы шәлілер беретін. Моуджудың еңбегі арқасында имамның кірісі төрт жылдың ішінде жүз мың рупияға жетті, қабірге келетін жалғыз аяқ соқпақ үлкен дүбірлі жолға айналды. «Табыс осылай көбейіп еді» деп ойлады Моуджу, «ал мен ақша жөнінде емеурін білдірсем-ақ, өзімді cөгe бастайды». Ақырында Моуджу «қабірді тастап, қалаға кетсем» деген шешімге келді, «ол жақтан маған лайықты жұмыс табылып қалар» деп ойлады. Ендігі жерде қайыр тілеп өтсе де, Фазал Шах имамға тегін жұмыс істемек емес.
…Күн кешкірді, Кхотрин қажының қабіріне бет алған керуен шаңды аспанға көтеріп, жақындап қалды. Қоңырау шылдыры Моуджудың ойын бөліп жіберді. Орнынан ұшып тұрып, Фазал Шахтың үйіне қарай беттеді.
– Ием, – деді ол жалынып, – маған кешірім ете көріңіз. Менің сөздеріме сіз қатты ренжідіңіз. Өрескелдік жасаған құлыңызды кешіріңіз.
Иесі қасына келіп, жылы шыраймен арқаға қақты.
– Оқасы жоқ, Моуджу. Саған ризамын. – Қожасы алысқа, жақындап келе жатқан керуенге көз жіберді.
– Бір ғана тілегім бар, ием. Сізге төрт жыл бойы адал қызмет еттім. Енді менің өз жайыма кетуіме рұқсат етіңіз!
– Жақсы, Моуджу. Сені бөгемеймін, – деді Фазал Шах таңертеңгі сөздерді есіне алып.
Имамның бұйрығымен Моуджуға жиырма шақты жылқының ішінен ең кәрі, әрі ауру ат берілді. Сөйтіп, керуеншілер төбенің басына көтерілгенде, Моуджу тоғай арасына қарай, батып бара жатқан күнді бетке ұстап жүре берді.
Моуджу кеткен бірінші жылдан бастап-ақ әулие қабірге келушілер саны азайды. Әрине, табыс та кеміді. Тәуап етушілермен енді Фазал Шахтың өзі сөйлесіп, уағыз айтса да, ісі күн өткен сайын кері кете берді. Екі-үш жылдан кейін тіпті ешқандай кіріс болмай қалды. Имамның күндіз-түні ойлағаны нан мен наша сатып алатын ақшаны қайдан табу жайы еді. Керуендер енді келмейтін болды, әрине, керуен келмеген соң мол сыйлық-садақа да түспейді. Қабірге барар жол қалың шөптің арасынан әзер көрінетін тар соқпаққа айналды. Бұл күйге түсірген Моуджудың қарғысы деп ұйғарды ол. «Оған аздап ақша беру керек еді» деп ойлады имам. «Бірақ, амал не, бәрін күні бұрын болжап отыра аласың ба?».
Бір күні Фазал Шах «осы жолдың төменгі жағында күндік жерде жаңа әулиенің тұрағы табылыпты, онда Гхоре Шах әулиенің қабірі бар екен» дегенді естіді («гхоре» – «ат» деген сөз). Қазір оған тәуап етушілер көп, барлық сый-садақа да соған апарылады. Имам керек-жарағын, садақа жинайтын ыдысын алып, шығысқа қарай жүріп кетті. Келесі күні ол Гхоре Шах әулиенің қабіріне жетті. Қабір үлкен баньян ағаштары өсіп түрған, көркем көріністі алаңда екен. Жол жиегінен құдық қазылып, жаңа керуен-сарай салыныпты. Тоғай арасындағы шатырлар алдына от жағылып, үлкен қазандарда палау пісіріліп жатыр. Бір кездердегі өз салтанатын еріксіз есіне түсіріп, Фазал Шах имам көзіне жас алды. Кенет анадай жерде маңғазданып тұрған Моуджуды көріп қалып, аяғын тез басып қасына жетіп барды. Алдында басын иіп тұрған Моуджуды имам құшағына қысты. Моуджудың қызметшісі құрметпен қол қусырып, бұйрық күтіп тұр. Моуджу оған «кет» дегендей белгі беріп еді, ол иіле-иіле кейін шегінді. Ал Моуджу Фазал Шахты жайғастырып отырғызып, хал-ахуалын сұрай бастады.
– Моуджу бауырым, ең әуелі мынаны айтшы, мына әсем үйді қалай алдың? Сенің тасың ылғи өрге домалайды. Біздің қабір сен кеткен соң-ақ мүлде құлдырады. Ал сен мұнда жаңа қабірді байытып жүрсің. Бұрын бұл зират жөнінде ешкім ештеңе білмейтін еді. Қазір бәрі осылай қарай шұбырады.
Маған ешбір керуен соқпайтын болды. Айналадағы жұрттан еститінің: «Әулие Гхоре Шах, әулие Гхоре Шах!». Мұның бәрі, әрине, сенің еңбегің.
– О не дегеніңіз, о не дегеніңіз, имам! – Моуджу қолын сілтеді. – Менің барлық бақ-дәулетім – сіздің жомарттығыңыздың нәтижесі. Рухани ұстазым сіз емессіз бе? Бұл бақыт үшін өмір-бақи тек сізге ғана борыштымын.
– Қалайша? – Фазал Шах аң-таң.
– Есіңізге түсіріп көріңізші, – деді Моуджу, – бір кездері мына құлыңызға ат сыйлап едіңіз ғой. «Сол ат әйтеуір бір жерге жеткізер» деп, шығысқа қарай жүріп кеттім. Дәл осы араға келгенде, ат зорығып өлді. Әбден ызаландым: ілгері де, кейін де жүре алмай, орта жолда қалдым емес пе?! «Фазал Шах әулие адам, демек, оның жылқысы да әулие!» деген ой түсті де, осы араға атымды жерледім. Бір аптадай өткен кезде керуеншілер келді. Мен аһ ұрып, жылап-еңіреп, керуеншілерге жайымды айттым: «Осы жол үстінде менің ұстазым – атақты әулие Гхоре Шах кенет қайтыс болды. Оны осы араға жерлеуге тура келді. Егер ол өз жерінде өлсе, шәкірттері оған тамаша бейіт салдырып, мол сый-садақасын жасар еді. Жалғыз мен не істемекпін?!».
Әулие Гхоре Шахтың ізгі істері туралы әңгімемді естіген керуенбасының әбден көңілі босап, әулиенің басына қолма-қол бейіт тұрғызуға, маған үй салуға бұйрық берді. Су-суан, азық-түлік, көп ақша тастап кетті. Құрметті имам, міне, содан бері күн артынан күн өтіп жатыр, тәуап етушілер мен табыс та молая түсуде. Қабір даңқы да артып келеді, көрдіңіз бе, сіздің құлыңыз бұл арада да жалықпай еңбек етіп жүр. Осының бәріне себепші – сіз берген ат. Кұдіреті күшті Құдайым Гхоре Шахтың жанын жәннатта етсін! – деп Моуджу сылқ-сылқ күлді.
– Жарайсың, Моуджу, жарайсың! Ұстаз өсиетін орындаған екенсің, – деп Фазал Шах бұрынғы жалшысын арқаға қақты. – Ал сен мендегі қабірде әулие жатыр деп ойлап па едің? Онда жатқан да – бір кездері жол үстінде өлген есегім болатын. «Кхотриннің» дәл мағынасы – есек деген сөз. Міне, содан бері Кхотрин қажының қабірі арқасында күнелтіп жүрмін.
Фазал Шах имам мен әулие Моуджу қарқылдаса күліп, құшақтаса кетті. «Гхоре Шахтың қабіріне келген кім екен, әулие Моуджудың құрметті ұстазы ма, әлде сүйікті шәкірті ме?» десіп, керуеншілер аң-таң болып, әңгімені сан-саққа жүгіртіп жатыр.
Орысшадан аударған
Ләзиза СЕРҒАЗИНА