Көсемәлі Сәттібайұлы
«Я спешу посмеяться над всем,
иначе мне пришлось бы заплакать».
Пьер О.Бомарше.
– Болмайсың деген соң, болмайсың! Бір үйге бір «оқымысты» да жетеді.
Ашуы терісіне симай, түкірігіне шашала бастаған көкемнің леп белгімен аяқталған сөзі өкпе-бауырымды өңешіммен қоса қолқ еткізіп суырып алып, қара талдың қан-жын жұққан бұтағына кірш еткізіп іле салғандай шыбын жаным шырқырап, мұрнымның ұшына келді. Ал ағашқа ілінген өкпе-бауырды қай қасапшының да мүсіркемейтіні бесенеден белгілі, көкемнің мінезі де бал-шекер емес: айттым – бітті, кестім – үзілді! «Болмайсың деген соң, болмайсың!» деп, арс-арс еткен сайын аузынан ұшқан түкіріктері (мен айтты дей көрмеңіз) Алтайдың аңғарынан ұшқындаған қардайын бет-аузымды аямай осқылайды.
– Егер сенің орныңда болсам бар ма, онда анау ет пен терінің арасындағы желікті сылып тастап, әулетіміздің атын шығаратын дені дұрыс басқа кәсіппен шұғылданған болар ем, білдің бе! Ау, өзің ойлаш-ш-ш, «есектің артын жусаң да мал тап» деп, құдайдың зарын қылғанына өкіметтің, міне, табаны күректей жиырма бес жыл болды, содан бері мүйізі қарағайдай қай ақын, қай жазушы миллиардер демей-ақ қояйын, миллионер болды, а? Ешқайсысы, білдің бе, еш-қай-сы-сы! Сен де солардың қарасын көбейтпексің бе барып? Жоқ, қарағым, долылардың тірлігіндей алақан жайып күнелткендердің өмірін айтпағың маған! Қайта «ауыл-аймағыңа, бота-тайлағыңа демеуші бол» деп, саған сәлем мен сауын айтатын болсын салмақтап! Жоқ, сөз пұшық, болмайсың! Одан да «финполға» ма, басқаға ма, әйтеуір, ішім-жемі бар бір мекемеге қызметке тұр да, тұмысыңды түзе, кәсібіңді аш, қазіргі кездегі құлаққа кіретін әңгіме, міне сол…
Әуелі астаналық бір газетке тілші болсам, содан кейін анау шіренгенде табанының астындағы қара жер қақ айырылып кете жаздайтын ұзынтұра ақын атам сияқты жан-жағыма қоқилана қарап шыға келсем деп армандап жүрген маған кіжініп отырған көкемнің көкейі басқа. Басқа болғанда, екінің бірінің қолы жете бермейтін шылқамай өмір. Шылқамай өмір болғанда, жүз қаралы қой-ешкісінің қотырын емдеумен есі шығып жүрген ағайындарыныкі сияқты итшілеген тірлік емес, анау аты-жөндері мен байлықтары «Форбс» журналына жарияланып жататын жуандардың билігі мен бишігі.
– Ақын деп баяғы Абайды, жазушы деп одан кейінгі Әуез-ов, Мұқан-ов, Мүсіреп-овтарды айт. Не ішем, не кием, қайда тұрам демей өтті ғой өмірден, шіркін!..
Көкемнің бақырам деп барлыққан үнінде шындық жоқ дей алман. Бірақ «Форбстайын» журналдағы байлардың тізіміне ілініп жатқан біздікілердің бәрі әдебиеттің жолына емес, сауда-саттықтың соңына түскендер ғой. Көкем де солардың қиыр-шиыр соқпағына көзінің майын тауысып дегендейін көп қарағыштайды. Өзінің аузының суы құрығанымен қоймай мені де тамсандырғысы келеді. «Мына заманда қыруар қазына-байлығың болмаса ешкім де емессің» дейді. Рас болса рас шығар, өйткені біз сияқтыларға астамсып қарап, сырбазсып сөйлейтін әлгі ұзынтұра атамыз ауқаттылармен табақтас болып, сүйек-саяғын мүжігеніне мәз.
Ауқаттылар да ақымақ емес, сүйек-саяқ үлестіру салтанатын анда-санда болып тұратын сайлау сияқты бәсекенің тұсында ғана ұйымдастырады.
– Абай мен Әуезовтердің кезі басқа ғой.
– Қазіргі кездің несі жаман екен?
Көкемнің даусы шәңк ете қалды.
– Біздің ақын, жазушылардың бәрі тордағы тоты сияқты баяғы кеңес өкіметінің тегін ас-суына жаман үйреніп алған. Мықты болса анау Дорис Лессинг, Орхан Памук, тағы кім еді… Гарри Поттерді жазған… і-і-ім…
– … Роулинг
– …Иә, сол Роулинг сияқты әлемге әйгілі нәрсе жазбай ма?!. Атақ-даңқтары да шығып жатыр, миллиондаған ақшасы да үрім-бұтағына дейін жетіп артылады.
Қоянның жымына түскен аңшыдай әлемді шарлаған ой-пікірінің қиыр-шиырынан шыға алмай діңкелеп отырған көкеме осыдан кейін не деп уәж айтуға болады. Дерегі мен дәйегін қатпар-қатпар миының қай қуысынан суырып алатынын қайдам, мына сияқты соттың үкіміндей салмақты сөздерден соң мен пақырға өзім еліктеп-солықтап жүрген ұзынтұра ақын атамды ақтап алу қиынға соғады енді.
Бірақ шыбық боп сынып, уық боп иілуге мойынсұна бермейтін «доңыз мінезімнің» (көкемнің теңеуі ғой) әп-сәтте атой сап шыға келетіні бар. «Бұл өзі бола алмаған адамның өкпе-ызасы, – дейді әлгі «доңыз» жан дүниемнің қорысқа айналған түкпірінен қорс-қорс етіп, – әйтпесе, өзі де ұлттық университеттің білдей филология факультетін бітірген жоқ па? «Жазушы болам» деген жансебіл арманның соңында жүріп, кеңес өкіметінің кезінде үйінің қабырғасын дүрия кілеммен емес, том-том кітаптармен толтырмады ма? Әйтпесе, жалақысының жартысын жеңгем мен іні-қарындастарымның аузынан жырып, соншама кітапты неменеге сатып алады? «Мектептің «отымен кіріп, күлімен шығып» жүріп көркем дүние жазуға қолым тимеді» дейді. Желеуінің түрін…».
Көкемнің бозбала кезінде дарыған бір қасиеті бойынан әлі қалмаған: шығармасы елді елең еткізген жазушының кітабын көрсе бітті, жеңгем байғұстың бажылдағанына қарамастан сатып ала береді, сатып ала береді. Жасамыстар қашып құтыла алмайтын «ұмытшақтық» ауруы боз қырау шалған басын айналшықтап алғалы бері бұрын сатып алған кітабын тағы сатып алып, санын соғып қалатын кездері де жоқ емес. Жақында, қайдан тапқанын бір құдай білсін, әлгі аты шулы Салман Ахмад Рушдидің томдарын қолтықтап келіпті. Сондықтан әлемдік әдебиеттің алтын сарайындағы өзіне бұйырмаған босағаны «қызғанған» көкеме өкпелесем де, кітапқұмарлығына кінә қоя алман.
Одан кейін қонақ бөлменің төрінен орын алған Нобель сыйлығының лауреаттары мен жертөлеге «жер аударылған» кеңес өкіметі классиктерінің пайдасын тышқандармен тең бөлісіп жүрген жайым да осы көкемнің арқасы. Түнімен тықыр-тықыр етіп жүйкеңді тоздыратын тышқандар, әлбетте, кітаптардың мұқабасын кеміріп рахатқа батса, мен мұсылман әлемін у-шу қылған Салман Рушди сынды сайқымазақ не бүлдірді екен деп таң атқанша көз ілмеймін.
– Онда, – деймін мен «бір үйге бір «оқымысты» жетеді» деген байламына байланып қалған көкемнің жоғарақпанда бата берер түрі жоқ екенін байқаған соң, – анау «Қант зауыттағы» Малтүгелге барып қосылайын. Өзіңіз білесіз, қазір ол не кием, не ішем демейді. Тақымында «Хаммер», басында миллиондардың коттеджі. Әке-шешесі мен ағасы боса болмаса үріп ішіп, шайқап төгіп отыр…
Міне, дәл осы кезде көкемнің қарсы алдынан кенеттен алтынкүрек есіп, анау Алтайдың, сонау мұздақты шыңындай айқай-ұйқайға селт етпейтін сазарған беті Самарқанның көк тасындай жібіп сала береді. Назары нәурізектің сандуғашына еліткендей нәумезденді. Бүгінгінің кейбір жазғыштары ана ауылдан ақын, мына ауылдан әкім, тағы бір ауылдардан батырлар мен байлар көп шығыпты десіп, әр төбенің қадірін әр қырынан танытып, тірәктірдей тырылдате-е-еп жазып жатыр емес пе, сол сияқты капитализм деген дәуге тас кенедей жабыса жүретін рэкетизмнің бір топ «қарлығаштары» да топ-топ болып «Қант зауыт» деп аталатын әлгі кішкентай ауылдың қисық көшелеріне келіп ұя салған. Бай-бағыландарды қашанғы қорқытып-үркітіп, тонай берсін, бүгінде жастайынан «түйе балуан» атанған жанысірі жігіттерге әкім болып тағайындалам десе де, депутат болып сайланам десе де, пәлі, көзі түскен көрікті ғимараттан бастап шаш етектен пайда беретін қара жерге дейін жекешелендіріп, сатып аламын десе де жол ашық. «Заманың түлкі болса, тазы болып шал» дегендейін, әлгілер тағдырлары талайға түскенде тілмен түйреп, оймен сүйреп алып шығатын мен сияқты ділмарлармен де келісім-шартқа отыруға даяр дегенді де құлағым шалған. Бірақ алпысқа келгенше мектеп пен әкімдіктің (бұрынғы партия комитетін де ұмытпау керек-дүр) арасындағы таптаурын болған табан жолдан қия басып көрмеген көкем менің сандуғаштай сайраған тілім мен саңқылдаған үнімді ондай ортаның төрі тұрмақ, босағасынан да естігісі келмейді.
– Былай ғой енді…
Әлденеден жасқанғандай көкем «енді» деген сөзден кейін аз-маз үзіліс жасап, күрсініп алады.
– Жалпы мықты жазушылар бізде де жоқ емес, бар… Мысалы, бір Дулаттың өзі ше?!
– Бабатайұлын меңзедіңіз бе, әлде Исабековті айттыңыз ба?
– Арғыда атамның құны бар дейсің бе, бергідегі «Ақырамаштан наурызға шейінді» жазған ше?
– «Шейін» емес, «дейін» шығар.
– Ой, сен де ойымды бөле бердің ғой. Айтпағым, «ақ дегені – алғыс, қара дегені – қарғыс» болып тұрған ағылшын тілділердің заманында біздің дүлдүлдеріміздің жазған-сызғандары ауылдың «алты ауызынан» аспайды екен. Салман Рушди деген заржақ мұсылмандарды мұқатып, христиандарды кекеткен мазақ романдарын ағылшынша жазады екен мәселен, ал «Букер» сыйлығын беретіндер оған айызы қанып, мәз. Ал қайран да қайран жаны қазақ деп шырылдайтын қазақтың тілін түсінбейді. «Ноу» дейді, білдің бе, «ноу»?!.
Байқаймын, әлемді аузына қаратқан Америка бишікештерінің алдында құрдай жорғалаған барша мемлекет пен барша президент сияқты, соңғы кездері сәнге айналған ағылшын тілінің алымдылығы мен шалымдылығына көкем де бас иіп, мысы басылып қалған. Әлде Малтүгелдің «тобы» туралы айтқаным тәубесіне түсірді ме екен? Қысқасы, жаңа ғана Хан Кенедей қаһарлы көрінген көкем күш-қуатын әлдекім әп-сәтте сарқып құйып алып кеткендей басы салбырап, төмен қарап қалыпты. Әлгіндегі адуын мінез, дегеніне бағындырмай қоймайтын дерек пен дәйек самаурынның қақпағындағы оймақтай ғана тесіктен шыққан бу сияқты лезде көзден ғайып болған.
Еңсесі түскен адамды айтқаныңа көндіріп, айдағаныңа жүргізу оңайлау. Бұл тұрғыда қолында билігі барлардан көп нәрсе үйренуге болады. Сондықтан бұл мұңайысқа аса бір қайғырмасам керек. Табан астында табылған ұрыс тәсілім тәп-тәуір жүзеге асты.
– Жарайды, жазушы бола алсаң – бол. Бірақ қашан айтты демегін, газет-жорналдың тиын-тебенімен «жарыдым» деп жамағатқа жар салған қазақты, міне, жасым пайғамбар жасына кеп қалды, көрсем көзім шықсын. Сондықтан бағанағы ақылымды да есіңнен шығарма. Билікте де, байлықта да алдарына жан салмайтын анау жөйттің бадырақ көз, бұйра бас балаларынан үйренсеңші.
Көкем қанша жерден білгіш болса да дәл осы тұста ептеп қателесті. Өйткені, өзі мақтап отырған жөйттің балалары Букер мен Нобель сыйлығын алуда да алдарына жан салмайтынын ұмытпаса керек еді. Әлде әдейі айтпай отыр ма? Айтпақшы, Салман Рушди қу да солардан болып жүрмесін? Әйтпесе, «Түн жарымында туған балалар» деген қалыңдығы бір қарыс романында Салем деген жүгермегінің ата-тегін Синай деп қоя ма? Сосын намаз оқиын деген ниетпен, жайнамазға маңдайын тигізе беріп жердің бұдырына мұрнын соғып алған арғы атасын келеке-мазақ қылатындай не көрінді сонша?
– Айтпақшы, ұмытып барады екем, оппозицияданбыз дейтін газеттерге жолай көрме, айналайын. Сосын кім еді анау… і-і-ім… ұзынтұра атаң бар ғой… өмір жасы ұзақ болсын, аты тарс есімнен шығып отырғанын қараш-ш, сол құсап зарлап жазу да сәннен қалып барады…
Сөйтіп көкемді «бопсалай» отырып алған батамен Алласы бір, айласы бөлек тұрғындардан тұратын алып шаһардағы «менен асқан мықты жоқ» деп мақтанатын газеттің табалдырығынан аттадым.
***
«Резюме» деген бір жапырақ қағаз бұл елде де сәнге айналған. Бірақ менің «жақсы жақтарым» туралы жазылған қағазға бас редактор мырза әліпбиді жаңа тани бастаған бірінші сыныптың оқушысындай тым ұзақ үңілді.
– Бес тіл білем депсің… тым көп емес пе?
Іші күйіп кетті-ау деймін, қуанудың орнына бас редактордың ерні көгеріңкіреп шыға келді.
– Шетелге іссапарға жіберсеңіздер керек бола ма деп көрсеткенім ғой.
«Шетел? Онда не бар?» дегендей бас редактор бетіме бажырая қарады. Пысықай басым түсіне қойдым. Түсіне қойған соң сырықтай серейіп тұра бермей, бірдеңе деу керек.
– Шетелдерде төңкеріс, сунами, зілзала… деген бәлелер көбейіп кетті ғой, соған жұмсай қалсаңыздар дегенім ғой.
– Тәйт, айтқан жерден аулақ, «тіл-аузым тасқа» де.
Бас редакторым жүдә ырымшыл екен, шошып кетті.
– Тіл-аузым тасқа…
– Сонда қай тілдерді білем дейсің?
Бас редактор резюмеге қайта үңіліп, ежіктей бастады.
– Ор-ыс-ша, мұныңды біз де шала-шарпы білеміз. Ар-аб-ша… бұл неге керек?
Бас редактордың көзінде Дубайға барып, дүние-мүлік әкеліп жүрген саудагерлердің тілмашы емессің бе дегендей күдік пайда болды.
– Бісміл-л-ләһи-р-рахмәни-р-рахім! Насыролла имамымыз «Уә, мұқтарам жамағат, әгәрәки намазымыз қабыл болсын деп шын ықыластарыңызбен ниет қылсаңыздар, онда қасиетті Құрани-кәрим түскен тілді таза меңгерулеріңіз ләзім-дүр» деген соң үйреніп ем.
«Насыролла дегенің «хезболла» ма, «талибан» ба, қай Насыролла өзі?» дегендей, бас редактор бет-жүзіме енді барлай қарады. Қасы мен кірпігі жалын шалғандай мүлде жоқ деуге болатын жылан көз прожектордың сәулесіндей жарқ етіп әуелі басыма қадалды-дағы, сосын шашымнан төмен қарай сырғи бастады. Шыңғыс хандікінен үлкендеу, Әмір Темірдікінен кішілеу көзден кедергісіз өтті де түріктердікіне келіңкірейтін қоңқақтау мұрнымның астындағы тікірейген мұртқа, одан кейін жайын ауыздың астындағы имиген иекке жабысқан бес-алты түп қылтанаққа келіп тоқтады. Жанарында «мына бәле хизбут-т-тахрир-бақабис-салафит-лаңкес емес пе?» деген қорқыныш пен үрей бар.
– Біздің мекемеде азан шақырып, намаз оқуға болмайды. Сосын… жұма күні де жұмыс.
– Білем.
– Ана дін, мына секта деп бөлінетіндерге есігіміз тарс жабық…
– Білем.
– Оппозицяның да сойылын соқпаймыз.
– Оны да білем.
– Тә-ә-ә-к, жарайды, ары қарай кеттік. Қазақша, өзбекше, қырғызша… бұларды неменеге жазғансың?
– Олар да тіл ғой…
– Тә-ә-ә-к, жарайды, Біріккен Ұлттар Ұйымы бұларыңды тіл екен деп халықаралық мәртебе бермесе де мойындалық. Мынауың не? Ағ-ғыл-шын… Шынымен білесің бе?
– Әрине.
– Міне, адам болатын бала, резюмеңді осыдан бастамайсың ба?!. Әкім кеше ғана «Жақында Нью-Йоркке, одан ары Тель-Авивке барамын, ағылшын тілін білетін журналисің бар ма?» деп сұрап еді, жақсы болды ғой тегі… Тә-ә-әк, жарайды, мінез-құлқың туралы айтпапсың ғой.
– Ел-жұртпен, оның ішінде, әсіресе, бастықтармен жақсы тіл табыса білем.
«Бастықтармен тіл табыса білем» дегенім «сіз сияқты әкімқаралардың алдынан жүгіріп шығып сәлемдесем» деп естілгендей жанына майдай жағып кетті-ау деймін, бас редактор «әй, бүгінгінің жастары-ай, бүйте берсеңдер көп ұзамай біздің алдымызды орап кетерсіңдер әлі» дегендей, қошуақ кейіппен жымиып қойды.
– Айтпақшы, мұны қай бөлімге жіберсек екен?
Орынбасары ойланып қалды.
– Әдебиетке бейімім бар дейді.
– Бұларға салсаң бәрі кіләссик болғысы келеді. Сонда экономиканың мәселесін кім жазады? Қаржы дағдарысы сендердің роман, повестеріңді неғылсын? Әкім нені жаз дейді, соны жазасың, білдің бе?
– Экономфакты да бітіргем.
Тақылдаған бәледен ертерек құтылайын деді ме:
– Жүдә дұрыс болған, ендеше «ұрыста тұрыс жоқ», қазір бар-дағыны сол экономфагіңнің пайдасын ел-жұртқа да көрсет, – деп, қас пен кірпіктен тұлдыр жанарымен табанымызды жалтыратуымызды меңзеді.
Табалдырығы мен төрінің арасы атшаптырым бөлмеден шыға «үһ» дедім. Демегенде ше? Дағдарыс деген жеті басты жалмауыз жер жаһандағы зауыт, фабрика дегендерді әбжыландай жұтып, жүндей түтіп, бітедей жалмап, шығыс пен батыстағы, батыс пен шығыстағы президент, премьер-министр біткен алақан жайған халқына жүрек жалғайтын ас-ауқат пен жұмыс тауып бере алмай қиналып жатқан кезде мен жұмысқа қабылдандым. Бұйыртса ертеңнен бастап аты-жөнім жазылған жаңалықтар мен мақалалар осы шаһардағы «біріншімін» деген қазан бас, жалпақ бас, сопақ бастардың алдындағы үтелде жататын болады. Айхой, шіркін, өмір-ай, десеңші!..
***
Газетіміз не жазады екен деген оймен бөлімдегі газет тігіндісін ақтара-ақтара толғандыратын да, таңғалдыратын да түк таппадым. Хабар-ошардың дені ат мінгізу, кілем жабу һәм шапан кигізуден тұрады екен. Ара-тұра мәшине мінгендер де көлбеңдейді. Қысқасы, бірінші бет те, екінші бет те, үшінші бет те, төртінші бет те ат мінген, шапан киген қасқалар мен жайсаңдар шетінен. Қарсы алдыма қасқайып отырған бастығыма қарасам ол да иығына шапан жамылып отыр екен. Столының ортасындағы тесіктен аяғына көзім түсіп кетіп еді, астапыралла, балтыры қақсап ауыра ма, әйтеуір аяғын да көнетоз шапанмен орап алыпты. Бөлім бастығынан төмендеу отырған келіншек менің Шыңғыс хандікінен үлкендеу, Әмір Темірдікінен кішілеу көзімнің шапандарға «шатасып» қалған мүшкіл халін байқап мырс етті де, столының тартпасынан шыны құты шығарып, салалы саусақтары мен оның әрқайсысындағы жарық қоңыздай жалт-жұлт еткен бриллиант жүзіктерін жарнамалай отырып тығынын ашты да ішіндегі сары түсті майдың бір тамшысын мақтаға тамызып, бет-аузын сылап-сипай бастады. Осы кезде бөлмелестері арасында өзіне қатысты қолайсыз көзқарас пайда болғанын сезіп, соны жуып-шаймаққа жан-жағына қарап, себеп іздей бастаған кезде мұрнына әлгі сары түсті майдың исінен гөрі менің бәтіңкемнен шығып жатқан жағымсыз иіс тап бола кеткен бөлім бастығы:
– Әй, терезені ашып қойшы. Ненің иісі, тұншықтырып жіберді ғой жүдә, – деді тыжырынып.
«Әй» дегені, әлбетте, мен ғой, қысылып бәтіңкеме қарадым. Өйткені осында келерімнің алдында ғана қара басқырға қара май жағып, жылтыратып тұрып шөткілеп алып ем, кооперативтер шығарған дүниенің оңғаны бар ма, бөлменің ішін шын мәнінде бір жағымсыз иіс жайлап алып, лезде мүңкіп жүре берді. Сөйтіп шығыс пен батыс елдерінің журналистерінің бәтіңкесі қару-жарақтардың қатарына қосылып, президенттердің басын нысанаға алып жатқанда, менің аяғымдағы бақа бас бәле жұмысыма кіріспей жатып-ақ ұятқа қалдырды.
– Тәк, бала, қазір тартқаннан тартып отырып тура «Қант зауытқа» барасың. Малтүгел зәулі-і-ім тойхана салыпты. Соның ашылу салтанатынан нөмірге репортаж беру керек. Әкімнің суретімен жариялаймыз, білдің бе, әкімнің суретімен! Тәк ышто, мақалаңның бір жерінен қате кетіп, қара басып жүрмейік, бала.
Бас редактор «тәк» деп сөйлейтін болған соң ба бұл жердегілердің бәрі де «тәк, тәк» деп таңдайлары тақылдап тұрады екен. Менің ойым әлі бетіне май жаққыш келіншектің алдында ұятқа қалдырған қара бәтіңкемде. Өйткені, баяғы Буштың басын жанай өткен бәтіңке де, оның иесі де бүгінде елдің аузында жүр. Тіпті, ескерткіш те орнатыпты. Ал мен болсам қара бәтіңкеміз екеуміз бар болғаны Малтүгелден шапан киген марқасқалардың аты-жөндерін түгендеп, мақала жазбаққа бармақпыз. Бір шапан болса жақсы, «Қант зауытты» мақтаншақ туысқандары мекендейтіні рас болса, ол салтанатты рәсім көптеген шен-шекпенділердің иығына жабылатын жүзшақты шапаннан тұруы керек. Мықты болсаң, ал жазып көр енді! Қайран көкем менің, бірдеңені білгеннен кейін шырылдаған екенсің ғой.
Қой, күндердің күнінде мына бөлім бастығы құсап байшыкештер салдырған тойханалардың толғауын тоқсан түрлендіріп сайрайтын тотықұсқа айналмай тұрғанда қарамды батырайын бұл жерден. Сөздің қысқасы, газетте өткен аз-маз өмірімдегі ең жақсы жазған дүнием… «жұмыстан өз еркіммен шығу» туралы өтініш болды. Ал кейде көкемнің «пәлсәпасы» есіме түссе, «Заманың түлкі болса, тазы боп шал» деген, көкетайымның сөзінде де шындық бар-ау» деп, ойланып қалам.