Кәмел ЖҮНІСТЕГІ
Келер жылы бес ата жұртының жеке аудан болып шаңырақ көтергеніне – 90 жыл.
ХІХ ғасырда қазақ елінің, қазақ баласының жоғын жоқтап, отарлау саясатын барынша әшкерелеген Шортанбай жыраудың дүние есігін ашқанына – 200 жыл. Шортанбайды бұл ел әулие санаған. «Зар заман» атанған әдебиеттің бастауындағы ақын осы – Шортекең. Ауданның сексен жылдығына орай күш салып жүріп «Шырағдан» атты кітап шығарттым. Кейін Шет ауданының энциклопедиясын шығарттық. «Ал 90 жылдыққа не сый жасай аламыз?» деген мәселе көлденең тұрды. Көрші Қарқаралы бұл күнге ерте қамданған екен. Соны біз де бұрынырақ ескеріп, кеткен әкімге осыдан екі жыл бұрын ескерткенбіз. Үндемеген қалпы отырып, ақыры тағы бір жылы орынға кетіп тынды.
Биылғы қыста сыр берген жүректі емдетіп, тағы бір жоспарлы жазуымды бітіріп, наурыз айының соңында жаңа әкім М.Жандәулетовке барғанмын. Келер жылы ауданға – 90, ұлы жырауға – 200 жыл боларын менен естіп, қайран қалды… Бұрынғы таптаурынды қайтеміз, 90 жылдыққа өзге қырынан келсек деген ой еді. ХІХ ғасырдағы орыстың архивін қотара салу аса қиын емес және бірер адамның аты-жөні болмаса оның берері де шамалы. Жойылып кетуге шақ қалған, мына даланы күңірентіп тұрған күмбездер. Күмбездер қазақтың ғана қолынан келген сәулет өнерінің айрықша нұсқасы. Басқа халықта мұндай өнер жоқ. Ендеше сол өнерді ең болмаса кітапта сақтап, болашақ ұрпаққа жеткізсек, олар басқа жұрттың алдында мақтана алмас па еді. Ал ана тастағы жазулар, сырын ішіне бүккен суреттер, балбал тастардың не айтары барын, олардың қай жерде барын да осы жұрт біле ме?
Сөйтіп, осы бағыттағы ісімізді жүзеге асыру үшін жолға шыққанбыз. Осы ширек ғасырда ұтылғанымыз да жетерлік екен. Ауылының жанында тұрған тарихи мұрадан хабарсыз ақсақалдар да, енді болған әкімдерді де көргенде көңіл суыды. Кешегі үлкендер айтып жүрген әңгімені бүгінгінің сақалды-сақалсызы неге білмейді?
Сапарды Ақшоқы өңірінен бастадық. Әкімі Раушан қашан келетінімізді нақ па нақ сұрап біліп отырған. Ақшоқының Раушаны күтіп отыр екен. Міне, осындай әкімге разысың. Жеті баланың анасы үй мен түзді, үкіметтің шаруасын тап-тұйнақтай етіп отыр.
Баратын жеріміз – Алайғырдан сәл әрі. Кеніштің жұмысы қызып келеді. Кеніштің тұрған жері Шеттікі. Салынған жол әрі қарай теріс кеткен. Алайғыр мен Ақбауырдың арасы 18 шақырым. «Сол жол түссе ғой бізге де жақсы. Қыстай Нұраталдыға қарай шыға алмай жатқанымыз. Кеніш өзі үшін тазалап тұрар еді-ау. Осыны ойламаған біздің аудан басшысына не айтасың?» деп өкінеді мен сөйлескен жұрт.
«Кестелі тасқа» таяп тоқтадық. Раушанға ере шыққан жолбасшы Дулат деген жігіт. Айтулы аңшы, бұл маңайда білмейтін жері жоқ деп таныстырған.
– Кәмеке, сіз іздеген тасты алып кеткен, – деп қалды Дулат.
– Қойсаң қайтеді, – деп биікке өрлей бердім. Сәл ентігіп тоқтағанмын. Ауқымы қазанның үлкендігіндей қара тас жатыр. Аспаннан күйіп түскен метеорит тас. Қара тастың беті суретке толы. Үлкенді-кішілі қара тастар шашылып жатыр. Бәрінің үсті сан алуан суретпен жамылған. Менімен ере шыққан дәрімді өлшеп берер дәрігерім, әрі көмекшім Досмұхаммед немерем бірінен соң біріне жүгіріп, дамыл таппай жүр. Жұртты кісі бойы қара тасқа ертіп келгенмін. Бір түйір тас алып сәл соқсаң биік қара тас қоңырауша сыңғырлайды.
Түстіктен соң «Қотыр Қызылтаудың» ішіне енгенбіз. Айнала көк сеңгір, жып-жылтыр тастардың тұтас әлемі. Дулат бір шатқалдың ішінен еңкеймей-ақ кіретін әжептеуір үңгірді көрсеткен. Әрине, бұл менің «Көк сеңгірдің тасында» деген хикаятыма енген қашқынның жатағы емес, оны әлі ешкім көрген де емес. Аңшы жігітке сол жатақпен Қамқордағы елге аңыз болған тағы бір үңгірді байқап қоюын тапсырып жатырмын. Мына тауларда біз білмейтін талай сыр бар. Кеншоқылық Амантай ақсақал үстінен түскен қойма ше? Кезінде тоқсанға бет алған Амантай ақсақал енді сол қойманы көрсетуге шамасы келмейтініне өкінген еді.
Әулие тастың етегіне жетіп тоқтағанбыз. Фотограф жігітіміз Берік күн батысқа еңкейіп қалғанына қарамай екі-үш сурет түсіріп алған. Әулие тас туралы аңыз да әртүрлі. Ең сүбелісі аштық жайлаған жылдары осы тасты пана тұтып, бір жаратушыға сыйынған бір топ елдің қырғыннан аман қалуы. Адасып келген, әлде ұлы жаратушының билігімен келген, біраз малдың сүтін ішіп, қорек етіп, бала-шағасын сақтап қалуын осы тастың құпиясы санаса керек осы ел.
Байбалада бізді Талдының әкімі Боранбай күтіп алмақ еді, Бекішұлы Бейімбеттің үйінде кезіктік. Бірер кесе қымыз ішуге аялдағанбыз.
– Шортанбай бұлағына бардыңыз ба? – деген Боранбай
– Кесе қолымнан түсіп кете жаздады. «Шортанбай бұлағы…» Бұл туралы Талды мектебіндегі қарт ұстаз Қамен Ибрайұлы айтып еді-ау. Жырдай қылып жеткізген. Әттең, көрсетуге уақыты жетпей дүниеден озды. Енді, міне Боранбай әкім айтып отыр.
– Ол бұлақты бәріміз де білеміз, – деп жамырай қостады Раушан мен Дулат. – Сіз, оны көрсет деген жоқсыз ғой, деп мәселені өзіме аударды тағы да.
– Қотырдың сайына қайта еніп, тастың астынан сарқырап ағып жатқан бұлақтың басына келіп тоқтағанбыз. Су алып іштік. Мұндай таза да дәмді суды көптен бері кездестірмегем. Боранбай әкім Қарқаралыға жол түскенде Шортанбай жыраудың осы бұлаққа үнемі аялдап кететінін, бұл маңның ақсақалдары, сөзге тәнті үлкен-кіші жиналып жырауды екі-үш күнге жолынан бөгеп, мына заманның сипаты туралы жырларын тыңдап, кеңес құратынын айтып жатыр. Иә, Қамен Ибрайұлы да әңгімені тап осылай жеткізген еді. Қамкең жоқ, ендігі жұрт не білер деп жүр едім. Совет үкіметі ұлы жыраудың есімін айтқызбай-ақ басқан, халық көнбеген екен, ұлының есімі ел жадында жатталла бергенінің тағы бір куәсі болдық.
Боранбай әкім Талды пирамидасына алып келген. Әрине, Мысырдың емес, дала пирамидасы. Жылтыр тастың үстінен сол заманның білікті не батыр, не ел билеушінің мәйітін қойып, бүгінгі жұрт көтере алмайтын қалақ тастардан әлденеше шеңбер жасап, араларын топырақпен толтырып, үстін сол заманның ұстанымына қарай жапқан аса ірі қазақша айтқанда көр обаның бірі. Ерте заманның өмір сүру тәсілін осылай зерттемеске амал не? Онан әрі Боранбай әкім Наршөккеннің бергі жағындағы Данияр молланның күмбезіне апарған. Тоқсаныншы жылдардың аяқ жағында көргенімде мазар аман еді. Мазардың іргесінен бастап өрілген өрнектерге қарап таң қалғанмын. Бүгінгі күнде бір жақ беті тегіс жапырыла құлаған екен. Әзірше аман тұрған екінші жағын суретке түсіріп алдық. Ұрпақ мақтана аларлық мұндай сәулет өнерінің үлгісін ең болмаса сурет ретінде сабақтасақ, оны ертең қалпына келтіру жұмысы да болатынына көңіл сенеді.
Талды өзенінің талы өртеніп жатыр. Сеңкібай мазарына тәу ете келгендерден кеткен өрт. Келгендердің өздері түгілі ізі де жоқ. Зытып берген. Шырылдап жүрген Талдының әкімі. Жан-жаққа телефон шалып, шыр-пыр болып жатыр. Біз өз ісімізді түгендеп, әрі қарай жылжыдық. Десек те көңіл мазасыз. Біреулер ішіп жүріп өрт жіберіп, біреулер зиярат етуін дарақылықпен жалғастырып ен далаға қиянат жасауда… Аң ату үшін (Тағылыда бұланды ату үшін өрт жіберген) сорақы іске баратын да өзіміз. Біз қашан «жерді шұқып мазалағанның өзі күнә» деп есептеген ата-баба жолына түсер екенбіз.
Ертемен Талды ауылының ортасында тұрған Мейірман мырзаның мазарына соғып, (жерлесіміз Көшкін Амандықұлының бабасы) Нұраталдыға келгенбіз. Бұғылыға барар жолды бөгеген өзендерден өту үшін Көккөзұлы Мартбек деген азамат – жолбасшы, бағыт – Құсмұрын. Осыдан тура жиырма жеті жыл бұрын Құсмұрынның етегінде ежелгі заманнан қалған пирамида кейіптес тас мазарды көрген едім. Мавзолейді археологтар ашып зерттепті. Мартбек сол археологтармен бірге болған екен. Жолдан айнымай тура бастап әкелген Бегазы-Дәндібай мәдениетіне жататын ерекше құнды мұраны мал таптап, бұза бермесін деп кейін темір шарбақпен қоршаған екен. Ауыр плита тастармен қоршалған мазардың күнбатыс жақ бұрышында биіктігі кісі бойы қол созымнан артық қос плита тұр. Мүмкін заманында мына ежелгі мұраның айналасын тегіс осылай қоршаған да болар. Мыңдаған жылдардан кейін бізге жеткені осы болар. Археологтар жазған, биіктігі 4 метрден артық диаметрі 30 метрге жуық пирамидадан бізге жеткені осы. Айнала кішігірім тас мазарларға толы. Осының бірінің сақшысындай Құсмұрынның биігін, өрлігін танытып және тұр.
Сонау етекте 1910-12 жылдары осы жерді мекен еткен, орыстың билігіне көнбей кеткен батыр да сері Иманжүсіп паналаған ауыл, ол тұрған үйдің іргесі жатыр.
Тағылы мен Бұғылы сайран салған,
Ұйпалақтап баурынан түлкіні алған.
Мейірім қанып тауына шығар едім,
Көзіме көрінерме ең дүние жалған, – деп осы маңда ән салған ғой сері Имекең. Иманжүсіпке әркімнің-ақ бар таласы. Кереку мен Жаңа-Арқа жағы біздің елде туған деседі. Біз олай демесек те, Шеттің осы бір топырағына ізін тастап, біраз жыл мекен еткенін дәл айта аламыз. Осыны біз бүгін жазып кетпесек келер ұрпақ несімен мақтана алады.
Қайтадан кері жүрмес үшін болыс болған Сығай-Шаңқай мазарына кейін оралмақ болдық. Шаңқай болыс – қазақтың апшысын қуырып, жерін тартып алып жатқан заманда өзінің бала-шағасын ертіп, Қояншытағайдан жүздеген жігіт жинап, орыспен шайқасудан тайынбаған адам атақты тұлға. Болыстығына мәз біреу емес, қазақтың жері үшін дұшпанмен арпалысқан осы елдің төресі. Әттең, осыны білер кәзір тағы ешкім жоқ. Орыстың теріс оқуы мұны айттырмады, елдің жадынан шығарды. Мәселенің шетін архив қана сақтап қалыпты.
Жәңгір төре ауылы (Красная поляна) жағының әкімі Нұрсұлтан Пикеттен қарсы алған. Бұл – кешегі «Карлаг» деп тарихқа енген, әр ауылында зұлымдықтың сорғалаған ізі бар өңір. Ауыл әкімі Пикеттегі түрме-карцерді көруге алып келді. Кезінде қойма болған түрме бүгінде жартылай құлап жатыр. Бір бөлмесінде адамды байлап қойып қинайтын темір решетке қалыпты. Әлі де мына қабырғалардан өлермен шағына жеткен пенденің ащы зары шығып тұрғандай. Бірақ, осы түрме-карцерлерді құлатып тастау – қателік. Анау Германияда адамдарды тірідей өртеген Освенциум, Майденектерді бұзбай әдейі сақтап отыр. Осындай зұлымдықтан ұрпақ түршіксін, қайталауына жол бермесін деген мақсат.
19 ғасырда осы жерде 17 мың жылқы біткен Жәңгір төренің ауылы болған. Биікке шығып мешіттің орнын көрсеттім. Төменде Жәңгір төре салдырған мектеп-медресенің, балаларға арналған жатақхананың орыны жатыр. «Төре, қазақтың баласы басқа ұлттан кем болмасын» деп өз қаражатына салдырып, жағдайсыз елдің баласын өзі киіндіріп, ауқатын беріп, оқытушы жалдап оқытқан екен. Сол оқушының бірі Смағұл молла 1989 жылы маған ере келіп, бәрін де көрсеткен еді. «Иә, осы айтып көрсеткеніңіздің осы жұрт бірін білмейді» дейді Нұрсұлтан әкім.
Қарамұрыннан әрі жатқан Жәңгір төренің зиратына да жеттік. Осыншама байлығы болған, Петербордағы көрмеге қазақтың сән-салтанатын көрсетіп, неше алуан құнды заттар апарып, халқының өнеріне жатты таң қалдырған Жәңгір төренің бейіті қарапайым төрт құлақты кісі бойындай ғана там екен. Иә, ол кісі зәулім мазар салуға рұқсат бермеген. «Бұл дүниенің байлығы осы дүниеде қалады» деп, Алладан о дүниеде иман беруін ғана сұрапты…
Ал Дәрия өңірінің әкімі Бекарыс ауыл сыртынан қарсы алды. Бізге сол ауылдың Абай, Шәли деген ақсақалдары қоса ерген. Бұл маң да «Карлагтың» қорлығында болған жер. Ел ауып есін қайта жиғанша талай деректер ұмыт болған. Құлап жатқан «бай бейіті» дегеннің кімдікі екенін жан баласы білмейді. Дәрия атанып кеткен жердің шын атауы Дәрі өңірі. Дәрі Сазанбай батырдың келіні. Бір өңірге есімі берілген сол ананың мазары да «Карлаг» заманында тапталып кеткен. Анау Дәрия қақпасының бергі аузындағы қырғыз руының зираттары да күл-талқан болған. Шәлі ақсақал «Кәмеке, осы Бұғылыдағы қырғыз бауырларыңызбыз ғой, біз туралы жазбай жүрсіз…» деп қалды. Уәде бере алмадым, бірақ осы олқылықты ойыма ұстап қалдым. Дәрі қақпасының ортасында жазықсыз жазаға ұшырағандардың ауыр еңбегімен салынған алып плотинаға келдік. Кеш батып барады. Көлдің беті толған құс. Тап осы жерден Үңірек ауылы бес-алты шақырым деседі.
Бір күн дем алып, Шет ауылдық округіне қарай жолға шықтық. Бұл жолғы фотографымыз Дидар есімді жігіт. Мүлт іс болмайды деп, бәрін сайлап шыққанына бізді сендірген. Өңір әкімі Темірхан ширақ жігіт. Жидебай батыр мазарына бұрылыста күтіп алған. Жидебай батырдың бір кезде «Білім және еңбек» журналына шыққан кішірек сүпысының суреті менде сақталған. Ұрпақтары кейін қазақтың күмбез бейіттерінің, қазақ сәулет өнерінің үлгісімен қайта жаңғыртқан мазары айбынды батырдың дулығасындай сұсты. Мазардың жанында келген-кеткен тәу етіп, демалатын тілеуханасы да бар. Кезінде мәрмәрдан жасаған орындықтары да болушы еді, бір абыройсыздың қолында кеткен сияқты. Онан әрі өзен бойында Майшора атанған қыздың бейіті. Өткен жазда реставрация жасалған. Бұл өзі отау бейіт. Сыртқы қабырғадан басқа ішінде отау бар. Сол отауда баланың бесігі тұрушы еді, осы жерден Қайрақты кенішіне құбыр тартқан орыстар мен өзіміздің ішкіштер сындырып кеткен. Іргесіне қойылған көктасқа осы жолдардың иесінің бір шумақ өлеңі жазылыпты.
Ендігі бағыт – Сайлаутас. Сайлаутасқа тіке өтеміз деп жарықшаққа түсіп, біраз уақытты ұттырап алдық. Ақыры оған апарар жолды Ақсу ауылының іргесінен тапқанбыз. Сайлаутас сонау патша заманында Бес атаның болыстарының сайлауы өтетін жер. Кешегі үлкендердің бірі «тұмсығын жерге қадаған алып мамонт сияқты тесік таста сайлау өткен, тастың осы тесігінің тұсына есігін қаратып ояз үйін тіккен, есігін екі солдат күзеткен» десе, енді бірі «сайлаутас өзеннің бойындағы тас еді» дескен. Атақты Түсетай ақын:
– СарыАрқа сағындым
ғой жайлауыңды,
Өтетін Сайлаутаста сайлауыңды.
Жаныған тас шарыққа
өтпес пышақ,
Қойсаңшы зығырданым қайнауыңды, – деп Қазақ елінің билігіне Голощекин келіп, қазақтың ғасырлар бойы қалыптасқан малын түстіктен терістікке қарай көше жүріп бағатын жолына тыйым салған, малды құртып, өзін қоса қыруды жоспарлаған саясатын әшкерлеген.
Қармыс ауылында аздап аялдап, Аманкелдінің үйінен қымыз ішіп, ауыл ортасындағы Ағыбай батырдың анасы Қойсана жатқан жерге тоқтадық. Қойсана анаға кезінде мазар тұрғызған. Отызыншы жылдары әумесерлер (кәзіргінің ішкіштері солардың жалғасы) мазарды бұзып, кірпішін қора салуға алған. Сол үрдіс совет заманында жалғасып, есуастау трактористер дөңестеу үйіндінің үстіне тракторын қойып, оталдыратын орынға айналдырған. Айтып, жазып жібердік. Соның нәтижесінде Шет совхозына директор болған Төлепберген мазардың орнын темір шарбақпен қоршаған еді. Бүгінде сол шарбақтың бір шеті дал-дал, бейіт тағы да мал тұяғының астында қалыпты. Япыр-ай десейші, осы ауылда бір жанашырдың болмағаны ма? «Өлі разы болмай, тірі байымайды» дейтін ел емес пе едік?..
Аласалау жотаның үстіндегі Есбай пірадардың мазарына тоқтадық. Есбай орысқа қарсы қол көтерген Саржанмен де, Кенесарымен де байланыста болған тұлға. Осы жотаның күнбатысы жағында Саржан қонған деген жер де бар. Саржан төре осы жерді екі жылдай мекендеп Ақмола мен Қарқаралыға шабуылдап тұрғанын Сырымбеттің Қасымы, Дәлмағанбеттің Тұңғышбегі жырдай қылып айтушы еді. Есбай мазары сирек кездесетін сәулет өнері, қамшыдай өрілген өрнек іргесінен төбесіне дейін жалғасады, әлі аман. Бірақ, батыс жағын су шайып барады…
Иір-шиыр дала жолымен Орман батырдың мазарына да жеттік. Мазардың жел жақ беті құлаған. Дулатбек ақсақалдың «осы мазар салынғалы 104 жыл болды» деп отырғанын 1956 жылы естігенмін. Сонда бұл 1852 жылға келеді. Орман батыр Кенесары ханның соңғы ұрыстарына дейін бірге болған адам. Бұл жаққа оралмай Шу бойында дүниеден озып, қарындасы елге әкеліп жерлеген. Дұға оқып отырып баланың алақанындай тасқа көзім түсті. Қоңыр тастың бетінде әлдене жазу әппақ болып жылтырайды. Арабша жазу. Менен гөрі арабшаға аса жетік адам болмаса бірер әрпінен басқасын ажырата алмадым.
Талай тамаша үңгірлер бар шығар, Бұғылыдағы мына үңгір тіпті ерекше. Үңгірге баратын сай «Серіктің сайы» деп аталады. Бұл атақты Бөденің Серігі. («Құба белдерді» оқыңыз) Соғыс жылдары осы үңгір 17 қашқынға пана болған. Іші кигіз үйден биік. Есігінен жорғалап қана кіресің. Іші тез жылиды, түбінен толмайды. Табиғаттың ерекше сыйы.
Ендігі мақсат, үңіректің асуының маңындағы бір топ балбал тастарға жету еді, әңгімемен Күнбөпенің бұлағынан өтіп кетіппіз. Қайта айналып соғуға тура келді. Балбалдардың маңын археологтар қазып жатыр екен. Егделеп қалған археологтың жүзі таныстау көрінеді. «Кәмеке!» дегенге бұрылғам. «Мен Жолдасбекпін ғой». Құшақтасып жатырмыз. Сонау тоқсаныншы жылдан бері көріспеппіз. Тосырқап-ақ қалыппын. Іштей ұялып та тұрмын. «Мына жер керемет құрбандық орны болған. Көптен ойымда жүруші еді, биыл ғана ашуға қолым жетті. Ашық аспан музейі болады» дейді Жолдасбек. Жолдасбекпен бірге Темірханның үйінде дәмдес болдық. «Сарыарқа. Тас мүсіндер» атты кітабын сыйға тартты. Мен де қарап қалған жоқпын. Дастархандас болған Жарықтың әкімі Бауыржан әңгіме айтып отырған. Оның сөз саптауы, ұстамдылығы әңгіме өрісінің өркендеуіне жақсы шырай берді.
Біз жүріп өткен Бұрма, Ақой өңірлері кешегі «Қарлагтың» бөлімшелері. Қопарылып, жым-жылас етілген. Батық ауылында Батық мазарының белуардан келер іргесі ғана қалыпты.
Кеш түсіп-ақ кеткен. Қонып жатуға уақыт аз. Тамыздың осы бір жаймашуақ күндерінде 25 округті аралап шығу қажет. Ол деген әр ауылға соғып кету емес, сол өңірдегі тарихи мұраларды табу, зерделеу. Қазақша айтқанда шай ішуге уақыт жоқ.
Түнделетіп тартып келеміз. Еркіндік ауылына жетпей машиналарымыздың бір жері күбірлеп шыға келген. Осы ауылдағы інім Тілеуханның үйіне жете құладық. Ас ішіп, шайқалып отыруға уақыт жоқ. Тездеттіріп шай ішіп, дем алуға жаттық. Ертемен Қайролла бауырымның баласы Мейіржан машинаның «күтірілген» жерін тастай қылып жөндеп берді.
Нілдіде (Өспен) бізді Файзолла қарсы алған. Әкімі Жарас түнде өртте болып, таң ата Қарағандыға аттанып кеткен екен. Нілді ежелгі заманның өзінде осы маңда мекендеген жұрттың мыс өндірген жері. Бір кезде мына Әулиетастың астынан бұлақ ағып жатқан кен орнының байлығын білген Н.Ушаков Боздақұлы Қарабақсы деген кісіден осы әулие тасты 86 күміс теңгеге сатып алған. Бұл жерді ағылшындар үлкен кенішке айналдырған. Жұмысшылардың жағдайын көтеруді талап еткен ереуіл алаңында ескерткіш тұр. Сәкеннің музейі де жап-жақсы жабдықталған.
Айғыржал ауылының жанында ХІХ ғасырдан қалған Жолданның мазары тұр. Осындай мазардың сақталуы тарих таптырмас мұра. Бұл мазарда Жолданның есімінен басқа қаншама сыр жатыр.
Ауылдың шетінде 1943 жылы қазақ ақындарының тұңғыш айтысында бірінші орын алған Маясар ақынның кішірек мазары. Немерелері Әділ мен Боранбай мазардың күмбезін қайта жаңғыртуды ойластырып жатыр екен. Сарысуда ағылшындардан қалған кен-байыту зауытының аман қалған белгісі қаңқиып тұр. Зауыт орналасқан кішірек төбенің сыртында Кәрсөн болыстығының болысы Құркерейдің сол заман үлгісімен салынған мазары.
Тағылы тауының ішіне кіргенбіз. Мұнда назарымызды ерекше бөлген Сұңқартас. Сұңқартастың көрінуінің өзі әсем. Осы тастың басына шығып отырып Маясар ақын 1932 жылы аштан қырылған елін жоқтап «Көңіл қаяу» деген ән шығарған. Осы әнді бізге Маякеңнің жиені Жамау ақсақал жеткізген еді. Сұңқар тастан әрі Аманбек қажының мазары. Қазақтарды мәжбүрлеп шоқындыра бастаған тұста қажылыққа барып, елдің мұсылман дінінен айнымасына еңбек еткен тұлға. Мазарда күтім жоқ. Жартылай құлап жатқаны көңілге қаяу түсірді.
Бір күн үзіліс жасап, Тағылы өңіріне жол тарттық. Ертеңгі сегіз жарымда Әбен бұлағының басында әкімі Ришад пен Балтабай, шопыры Мұратжан қарсы алған. Бұлақ биыл осы заманға лайықталып, айналасы таспен өрнектей қаланып, ағысы түзетіліп, жөнделген. Осы жұмыстардың авторы да, жөндеушісі Тілеуқабыл Есенбекұлы. Осыдан тіке тартып аудан қонған деген жерге барғанбыз. Осы жерде 1929 жылы ауданның бір жылдық тойы өтті. Бәйге, айтыс, әншілердің өнері сыналған. Соны айтушы мен болсам да, кішірек төбенің басында тұрған ескерткішті орнатқан Өмірзақ пен Балтабай. Е, құдірет, сол кездегі әкімі «ескерткішті неге орнатасың?» деп Балтабайға (Балтабай әкім еді) сөгіс беріпті. Шетшоқының маңында әлдебір тракторист құлатып кеткен көктасты тұрғызып кеттік.
Әрі қарай Құдайберген, Ақмағанбет, Жаманбала, Қара би, Нұрбай, Дулат мазарларына ат басын тіредік. Ақмағанбетке көненің үлгісі бар. Қара би мазары реставрациядан өткен. Нұрбай – атақты би. Дулат – тәуелсіздік үшін күрескен тұлға, Ағыбай батырдың інісі.
Олжа – Дәуленге келдік. ХІХ ғасырдың мұрасы. Олжа атақты Көпбай болысқа:
– Сәлем айт Көбекең бір ат берсін,
Жал-құйрығы сүзілген құр ат берсін.
Әппақтығы Бұхардың
бөзіндей болсын,
Семіздігі Көппайдың өзіндей болсын – деп басталатын, аңызға айналған өлеңге қатысы бар адам. Жонның үстінде Ақтың мазары.
Қайрақты өзенінің бастауына жақын аласа жайлау Балқаш деп аталады. 1928 жылы құрылған аудан азаматтарының осы жайлауды айнала жиырма-отыз үй тігіп, алғаш бас қосқан жиыны өткен жер. Жайлаудың ортасындағы аласалау қызыл тасты мінбе еткен деседі. Аудан мұнан кейін Кербетеге деген жерге, онан әрі Толағайға барып қонған.
Күн кешкіріп барады. Тағылының Айқай кезеңінен асып, атақты Сәрінжіп ақынның басына тоқтағанбыз. Ақын ұрпақтары бабаларының жатқан жеріне Баянның көктасынан жаңа мазар тұрғызған екен. Осы тамыздан 19-ы күні арнайы ас та берілмек, төрт жерге шақырулымыз. Қалай болар екен? Ең алғаш шақырған Қазыбек би асы. Тағылыны айналып өтіп, Кәдір батыр мазарына да жеттік. Кәдір Қояншытағай болыстығының алғашқы болысы, әрі осы билікте ұзақ отырған, елдің бірлігін көксеген адам.
Ақадырға жетіп, інім Сейменбайдың үйіне тоқтап, дем алдым. Ертесі жалғыз «Ниваға» тиеліп, тағы да жолға шықтық. «Қазақ жетпей адасады, орыс асып адасады» деген, бір бел жетпей адасып жүріппіз. «Школ» деген қыстақ иесі Дауылбайдың көктасын да, үңгірін де көрсетті. Онан арғы жол 1931 жылы атылған 27 адамның жатқан жері Қосдоңғал – Күйгенсай еді.
Араға күн салып, Ортау, Қызылтау, Көктіңкөлі өңірлеріне аттандық. Ақадыр – Ортау арасындағы жолды түзеген екен. Босағаға бұрылып, Тойымбек серінің мазарына тоқтадық. Атақты серінің басында көктас жоқ еді, қойған екен, бірақ, туған, қайтыс болған жылдары жазылмапты. Ал менде «Тойымбек сері 1919 жылы 95 жасында қайтыс болды» деген мәлімет бар.
Ортау әкімі болмай шықты. Ауру десті. Қарсы алғандар Қошқарбай, Қабзем, Өмірәлі, Демеу, Жандарбек. Сәкеннің ата-мекен жұртынан бастадық. Сәкен иығына шығып, дем алып, кітап оқитын сұңқар тасы мәңгілік кейпінде. Ата-жұрттағы Сәкен туып-өскен үй-жайдың іргесін көтеріп, фундамент құйып қойған. Бүгінгі мәдени шаралар өтетін жері де тап-түйнақтай.
Ортаудың биігін түстік жағынан орап, Кенесары асуына беттеп келеміз. Сонау 1980 жылдары «Жигулимен» осы асудан өткенім бар. Кенесары асуы тар, бірақ әдемі шатқал. Ескі Ортаудағы түрме жартылай бұзылған. Түрменің тап алдында ажалдының аллеясы. Оққа байланар азаматтың соңғы жарық дүниемен қоштасып өтер жолы.
Күн кешкіре Қызылтауға жетіп, одан ары Алтыбай батыр, Үйсінбай мазарларына бармақпыз. Әбсамат жол біле қоймайды, сондықтан осы маңның әр қуысын білетін Мұрат Қожанбердинді жолбасшы қылдық жүріс мақсатымды естіп, жолға шықтық.
Үйсінбай мазары Ұлы далаға салған қоңыраудай сыңғырлап тұрған ғажайып сәулет өнері. Бұқар мен Самарқандағы мешіт минареттеріндегі сиқырлы өрнектерге жанарың тоқтамай жүгіріп кетуші еді, міне сондай өрнекті іргесінен бастап, ұшар басына дейін жалғастырған мазарға таң қалмасқа болмайды. Әрі осындай сәулет өнерін қалдырған өнер иесіне ризасың.
Алтыбай батырдың күмбезінде, мен көрген 1985 жылы, шоқпары қадаулы тұрған. Шоқпардың ұшындағы күміс жамбыны белсенділер атып түсірген. Атылған оқтардың ізі шоқпардан айқын көрінетін. Бүгінде батырдың шоқпары жерде жатыр, жартылай шіри бастапты. Мұраны сақтауға әлі қолымыз жетпей жүрген бір халықпыз.
Әр күн тарих қойнауына еніп бара жатқан сәт. Әркімнің өмірі де жол-жөнекей айналаға көз салған жолаушының жүрісіндей ғана құбылыс. Біз де тарих сақтаған мұраларға жол-жөнекей ойлана отырып көз салдық. Сары-Арқаның бір пұшпағына жасаған экспедицияның жалғасы ұшы-қиыры жоқ тарихи жәдігерлерге ұласты. Алайда… толық аяқтаған сапардың жолжазбасын жолортадан ірке тұрайын. Тағы да бір сәті келер…
Қарағанды облысы.