Мәдениетіміз бен әдебиетімізді 70 жыл бойы бұғауда ұстаған советтік идеология оның өрелі өрісін тұсаулап, тынысын тарылтып келгенін аға ұрпақ пен ортаңғы буын жақсы біледі. Коммунистер айтқанына көндірді, айдауына жүргізді. Интернационализм идеясын күштеп таңды. Халқымыздың салт-дәстүріне жат нәрселерді тықпалап, діні мен ділінен айыруға тырысты. Ұлттық мектептер жабылды. Ана тілінде сөйлегендер ұлтшыл атанды. Орысша сөйлеп, доңыз дөңгелеткендер интернационалист деп дәріптелді. Кейбір оқырман «мұның әдебиетімізге нендей қатысы бар?» деп ойлауы мүмкін. Қатысы болғанда қандай!
1937-38 жылдары отарлаушылар саясатқа қатысы жоқ әдебиетшілеріміздің көзін не үшін жойды деп ойлайсыздар? Кеңестік заманды жырлаған «қызыл сұңқар» Сәкен Сейфуллинді, кедейлердің өмірін жазған Бейімбет Майлинді, Жетісудың дүлдүл ақыны Ілияс Жансүгіровті не үшін атты? Жазықсыз Карелия ормандарында айдауда жүрген жерінен пролетариат жазушысы М.Горькийдің зайыбы Е.Пешкова «қазақтың Пушкині» деп айдаудан босап шығуына қолұшын берген ұлы ақынымыз Мағжан Жұмабаевтың қыр соңына түсіп жүріп неге қатаң жазалады? Мұндай аласапыран неге орын алды? Меніңше, бұған 1936 жылы Мәскеуде өткен онкүндік «кінәлі».
Өйткені… сол онкүндікте ұлттың күллі руханияты, әдебиеті мен мәдениеті бар қырынан жарқырап көрінді. Дәстүрлі өнерімізге Мәскеу жұртшылығы қызу қол соқты. Күләш Байсейітова мен Шара Жандарбековалар, Қалибек Қуанышбаев пен Серке Қожамқұловтар, Елубай Өмірзақов пен Манарбек Ержановтар, Құрманбек Жандарбеков пен Қанабек Байсейітовтер сахнада жасындай жарқырады. Бұл көрініс Кеңестер одағының сол тұстағы басшыларына ұнай қоймады. Біртүрлі тіксініп қалды олар. Өйткені, басқа бір елді жаулап алар алдында басқыншы: бұл елдің мәдениеті қандай екен деп сұрайтын көрінеді. Егер де мәдениеті күшті болса, ол елді жаулап алу, жаулап алған күннің өзінде уысында ұстап тұру қиын болатынын біледі. Сондықтан да тез арада шара қолдану керек. Ол қандай шара? Әлбетте, алдымен елдің бас көтерер азаматтарының көзін жою. Совет Одағында «халық жауы» деген терминді ойлап тапты, халықтың бетке ұстар ұл-қыздарын осылай қырды.
Тарихшылардың дерегі бойынша сол зұлмат кезінде 100 мың адам ұсталып, 25 мыңы бірден атылған, қалғандары Сібірдің тоңы жібімейтін суық ормандарына айдалған. Бұлардың ішінде саяси қайраткерлермен бірге мәдениет және әдебиет өкілдері де көп болды. Еліміз содан кейін 1986 жылдың Желтоқсанына дейін есін жия алған жоқ. Бұл жолы отарлаушылар жастардың басына әңгір-таяқ орнатты. Көкшетаулық милиция қызметкері Тілеужан Оразбаев бауырымыз Желтоқсанның бірінші күні 64 өреннің қаза болғанын көзімен көргенін айтады…***
…Тәуелсіздік осылай келіп еді. Жеткен жетістік те жоқ емес. Бірақ, төрімізде тайраңдап, ортамызды ойрандағысы келетіндер әлі де жоқ емес. Бар! Олар Ата Заңымыздың талаптары мен мемлекеттік тілімізге пысқырмайды да. «Қазақша білмесең қызмет істей алмайсың» деудің орнына «орысша білмесең орныңды босатасың» дейтін босбелбеулер жетіп артылады. Кеңестік заманнан бері жалғасып келе жатқан осындай оспадарлыққа қарсы күресудің орнына халықтың жоғын жоқтап, мұңын мұңдауға тиісті ақын-жазушыларымыз бұл күнде басқаның бәрін тындырып тастағандай өзара айтыс-тартысқа түсіп, бірін-бірі күстаналауға кірісіп кеткен жайы бар. Әдебиетіміздің жоқ-жітігін осылай түгендейміз бе?..
Жақында бір ақын өзінен кем түспейтін екінші ақынның жазған өлеңдерінен үзік-үзік мысалдар келтіріп сынады-ай келіп! Ал үшінші ақын әлгі бауырымыздың өзі жазған өлеңдерінен мысалдар келтіріп, өзі сынаған ұсақ-түйек кемшін тұстардың әркімнен де кездесетінін дәлелдеп берді. Осыларды оқып отырып біздің ақындарымыз бірін-бірі сынап-мінегенше өзі неге одан да жақсы өлең жазып дәлелдемейді екен деген ой келеді. Мұндай ерсі іс-әрекеттерімен шаңырағымызды шайқалтатынын, іргеміздің көбесін сөге бастайтынын түсінбей ме екен? Алысқа бармай-ақ біздің алдымыздағы ағаларымыз – ақындар Сыр-ағаң мен Хамаң, Тұманбай мен Қадыр және басқалар бірінен-бірі өткен қаламгерлер бола тұра өмірде шәй деспей сыйласып өтті емес пе? Осы кісілердің өнегелі өмірі бізге неге үлгі болмайды?
***
Бүгінгі таңда бәтуәлі сөз айтар батагөй, ақыл айтар ағалар қатары сиреп бара жатқаны арқамды аяздай қабады…
Қазақтың қырғи тілді сатирик ақын, марқұм Шона Смаханұлының өз аузынан кезінде мынадай бір әңгімені естігенім бар еді.
Кеңес Одағы атты отаршыл алып империяның 30-шы жылдары «халық жаулары» деген жаламен жазықсыздан жазықсыз атылып кеткен халқымыздың бетке ұстар ұл-қыздары, аяулы арыстарымыз шетінен ақтала бастаған 50-жылдардың аяғына қарай Қазақстан Жазушылар одағында өткен үлкен жиындардың бірінде жыр алыбы, ұлы ақын Жамбылдың хатшысы міндетін атқарған ақындар жоқ жерден жік шығарып, бірі «Жамбылдың ана өлеңін мен жазып едім», екіншісі «Мына өлеңі менікі» деп «ХХ ғасырдың Гомері» атанған бабамыздың жырларын «бөлісуге» кіріссе керек. Бұған төзе алмаған Қазақстан Компартиясының сол кездегі идеология жөніндегі хатшысы Нұрымбек Жанділдин: «Тоқтатыңыздар! Дәл қазір Жамбыл боламыз десеңіздер ешкім сіздердің қолдарыңызды қағып тұрған жоқ…», – деп тыйып тастаса керек.
Келімсектердің ұрпағы мен тілі орысша шыққан кейбіреулер халқымыздың бетке ұстар асылдарын орыс тілінде шығатын басылымдарда әлі де қаралауда. Олар тіпті ұлы Абайға да (Е.Курдаков), ұлы Жамбылға да (Ербол Курманбаев) тиісуін әлі де қояр емес… Курдаков Абайды «нашақор» деп ғайбаттаса, Курманбаев тіпті Жамбыл деген ақын өмірде болмаған дегенге дейін барды (Очерки фальсификации казахской истории. Kultura.Az. Ноябрь 10, 2009). Ұялмай-қызармай осылай деп жазғандар біздің «алтыбақан алауыздығымызды» аярлықпен пайдаланып отыр.
Соңғы кезде әдебиет пен өнер саласында тасада тұрып тас ататындар пайда бола бастады.
Кейбір баспасөз беттерінде, телеарналарда, тіпті бір әріптесіміздің баспадан шыққан кітабында белгілі ақын, драматург, Мемлекеттік сыйлықтың иегері Нұрлан Оразалинге орынсыз тиісіп, орға жыққысы келетін сыңай танылып қалады… Сол материалдарды қарап отырсаңыз, негізінен «жаптым жала, жақтым күйе».
Бір кездері газеттердің бірінде «Жазушылар одағына жаңа басшы керек» деп он шақты жазушының Президенттің атына жолдаған хаты жарияланды. Жазушылар одағының бүгінгі тыныс-тіршілігінен аздап хабары бар адам мұның тырнақ астынан кір іздеу екенін айтпай-ақ бірден түсінеді. Бұған 550 жазушының
«Қазақстан Республикасының Президенті Н.Ә.Назарбаевқа ашық хаты» дәлел. Бұл хаттың мазмұны әлгі оншақты жазушының пікірі барлық жазушының пікірі емес екенін айғақтайды.
Бір бауырымыз тіпті «Қазақстан Жазушылар одағы… күйреді» деп күңіренеді. Бар кінәні бір адамға, яғни Жазушылар одағының басшысы Нұрлан Оразалинге артқысы келеді. 22 жыл басқарды дейді. «Осынша мерзім басқарғандар бұрын болған жоқ» дейді. Ал ондай кісілер болған.
Совет Одағының Жазушылар одағының хатшысы болып, алып империя ыдырағаннан кейін Ресей Жазушылар одағын Сергей Михалков жиырма жыл басқарды. Әзірбайжанның Анар ақыны әлі басқарып отыр. Беделің болып, жазушыларың қайта-қайта сайлап жатса неге басқармас қа? Сондықтан, Одақты шашау шығармай ұстаған соң Нұрекең беделі мен біліктілігінің арқасында сайланды. Рас, өзі айтпақшы, бір де бірінің алдына барып дауыс сұраған жоқ, менің әріптестерім төрт Құрылтайда да өздері сайлайды. Жазушылардың басым көпшілігі әлі қолдап келеді. Мен бұл арада көрнекті ақын Сейфолла Оспанның Жазушылар одағының Пленумындағы пікіріне қосыламын. Сондықтан Нұрлан Оразалиннің сайлауға түскенін қалаймын. Бізде демократия ғой. Бұл мәселені кезекті Құрылтайда жазушылардың дауысы шешсін. Қазақша-орысшасы да тең түскен тұлға. Тәжірибесі мол, білген-түйгені көп. Мұндай ерекшелік екінің бірінің маңдайына жазыла бермейтін қасиет. Сондықтан, оның осы қызметте қала бергені жөн болар еді. Бірақ та өзінің өтініші бойынша бұл қызметтен өз еркімен кететінін мәлімдеді. Дегенмен, тағы да қайталап айтамын, мұны Құрылтай шешсін.
Нұрлан Мырқасымұлы Оразалин Қазақстан Парламенті Сенатының депутаты қызметін абыроймен атқарды. Ол қаламгерлердің әлеуметтік жағдайын жақсарту, кітаптарын шығару, қаламақы мәселесі және тағы басқа проблемаларды шешу жолында аянбай тер төкті. Сонда сол жаққа да артынан арыз дөңгелеттік…
Айтпағым, Одақты кім басқарса да ұлы Мұхаңдар мен Сәбеңдердің, Ғабит пен Ғабидендердің ізі қалған қарашаңырақты сақтап қалудың қамын жасауымыз керек. Ол үшін бірлік керек, бірлік бар жерде тірлік бар.
Кейбір қаламгерлердің «мына мен өзім не бітірдім, не тындырдым, туған әдебиетім мен мәдениетіме қандай үлес қостым?» деп бір сәт ойланып, ортақ үйіміздің шаруасын қалай жақсартуға болатыны жайында ұтымды ойлар айтып, орынды ұсыныстар жасаудың орнына біреуді күстаналап, «ішіп қойды, жеп қойды» деп жарғақ құлағы жастыққа тимей айғай-аттанмен жүретіні қайран қалдырады? Елін, жерін сатып, елдің ризығын ішіп-жеп, қалтасын толтырып шетел асқандары да жоқ олардың. Ондайларды көрсе де көрмегенсіп, білсе де білмегенсіп жүре береді.
Осы орайда Нұрлан Оразалинмен қасиетті қара шаңырақ – Жазушылар одағында жиырма жылдан аса қызмет еткен, оның он алты жылында Нұрлан Оразалинмен қанаттасып қызмет атқарған Берік Шаханов: «Азаматтың адалдығын, кісілігін, кеңдігін, іскерлігін танып-білу үшін бұл аз уақыт емес», – дей келе, оның одақтағы атқарған қызметінің толымды жақтарына кеңінен тоқталғаны бар. Бұл Нұрланды сырттай ғайбаттағысы келетіндерге берілген нақты жауап.
Нұрлан Оразалиннің өзі бір өлеңінде «Періште боп келіп өмірге, пенде болып өтеміз» деп жазғанындай, мен мұны базбір әріптестеріміздің әлі де пендешіліктен, күншілдіктен арыла алмай келе жатқаны жанға батқан соң жазып отырған жайым бар. Кикілжіңнің керегі не? Одан да ұлтжандылық жайын неге ойламаймыз? Жеке басымыздың күйін күйттегенше әдебиетіміздің болашағын неге ойламасқа?
Кеңес Одағы кезінде орыстың белгілі ақыны Лебедев-Кумачтың бүкіл елге кеңінен тараған «Широка страна моя родная» деген өлеңіне композитор И.Дунаевский ән шығарған. Осы ән Кеңес Одағы ыдырағанға дейін айтылып жүрді… Әнге айналған сол өлең:
«Широка страна моя родная,
Много в ней лесов, полей и рек,
Я такой другой страны не знаю,
Где так вольно дышит человек», – деп басталатын еді. Міне, патриотизм! Ол бұл өлеңді Мәскеудің бірнеше отбасы тұратын коммуналдық пәтерінде кептіру үшін жіпке ілінген кір-қоңның исі келіп тұрған аядай тар бөлмеде отырып жазған. Ал, біздің қаламгерлеріміз бас қосатын, жиын-кештерін өткізетін шаңырағы бар, бастарында хан сарайындай үйлері бар, шығармашылық тұлға ретінде есімдері елге мәлім. Сөйтіп жүріп елге абыройсыз болсақ, жас ұрпаққа не бетімізбен үлгі боламыз? Қайбір күнгі Пленумнан шығып бара жатып көзі мөлдіреген жап-жас баланың құлындағы дауысы құлағымда әлі шыңылдап тұр: «Жазушы ағаларымыздың кітабын жата-жастана оқығанымызбен… мына шиеден болған беттерін көрмей үйде бүк түсіп жату керек екен ғой…»
Құдайға шүкір, бізде Жазушылар Одағы бар. Бұрынғы одақтас республикалардың көбі тәуелсіздік алғаннан кейін өзім білермендікке салынып, Одақтарын әлсіретіп алды. Мәселен, кезінде Кеңестер Одағы гимнінің мәтінін жазған, Ресей Жазушылар Одағын жиырма жылдай басқарған Сергей Михалковтан кейін олардың одағы бірнеше бөлімшеге бөлініп кетті. Бізбен көршілес Өзбекстан, Қырғызстан елдеріндегі жағдай да мәз еместігін естіп жатамыз. Түрікменстанда атымен жоқ. Құдай бізді бөлінуден сақтасын. «Бөлінгенді бөрі жесе», бүлінгенді бәрі жейтінін ұмытпайық, ағайын.
***
Төлеген қаскөй қарақшының оғынан қансырап, айдалада жатып, демі үзілер алдында Бекежанға: «Қайран қазағым-ау, дүниеден алар бар еншің осы ма еді?!», – демейтін бе еді? Төлегеннің өлімі туралы хабарды естігенде Жібектің әкесі Сырлыбай: «Билік сендерде!» дегенде үш жүздің өкілдерінің үкімі бір жерден шыққан ғой:
– Ұлы жүздің жазасы мынау! – деп аса таяғымен жерді нұсқайды ғой, яғни «өлім жазасы».
– Орта жүздің кесімі осы!
– Кіші жүз ағаларына қосылады.
Бізге қашан таусылары беймәлім бес күнде дәл осындай бірауыздылық керек…
***
«Қазақтың өлгенінің жаманы жоқ, тірісінің өсектен аманы жоқ», – деген данышпан Абай. Бұған қоса не айтуға болар еді?
Өркениетті ел болып бірігеміз бе, әлде «Қубас болар айғыр құлынын талайдының» кебін киіп, Міржақып оята алмаған, Абай сөзін тыңдата алмаған қазақ болып қала береміз бе?
***
«Мен жетелеп өтемін, өрге қарай қазақты» деген ұстанымынан айнымай өткен Шәкәрім Құдайбердіұлы өзіміздің қанқұйлылардың қолынан қаза тапқанын бұл қазақтың бүгінгі ұрпағы ұмыта бастады.
Күні кеше ғана өмірден мезгілсіз өткен таланттардың бірі Рахымжан Отарбаев: «Жорғаның қадірін желгенде білетін, жақсының қадірін өлгенде білетін не деген қасқа халықпыз?!… Егер де 1937 жыл қайтып келетін болса, бұл қазақ тағы да бірін-бірі ұстап береді. Заман мен қоғам өзгергенмен, адам ниеті өзгермей қалды», – деген еді. Құдай бізді содан сақтасын.
Сөзімді ақын Сабыр Адайдың:
Кеңсайға кеткен данасы,
Кеңпейіл қайда баласы?!
Қазақы бейнең қай жақта,
Бұл өзі кімнің қаласы?! –
деген өлең жолдарымен аяқтағым келеді. Бірауыз болып біріксек дала да, қала да өзіміздікі болады. Даламыз кең болғанымен, жолымыз тар екенін ұмытпайық, ағайын! Иншалла ниетіміз түзу болғай.
Ғазизбек
ТӘШІМБАЙ.