Адам өлген күні өлмейді,
Ұмытылған күні өледі.
Абай.
Мать – это имя Бога на устах и в сердцах маленьких детей.
Уильям Мейкпис Теккерей.
Белгілі қаламгеріміз Дариға Мұштанованың «Аңыз болған абысындар» атты прозалық шығармасын бірдеммен оқып шықтым. Тұлғалы туындының алтын арқауы Құдайдай құдіретті әйел, әйел болғанда да аттары аңызға айналған асыл текті, алтын құрсақ, болмысы бөлек, ақылман, бекзат аналар. Мына жарық дүние дейтін жалғанда әйелден аяулы кім бар?! «Әйел жүрегін аялай көріңдер, сол жүректе мәңгілік сақталған балалық бар ғой», – деп Стефан Цвейг тегін айтты дейсің бе?! Немістің әлемге әйгілі жазушысының «Нетерпение сердца» романының авторының «Мәңгілік сақталған балалық бар» деген сөзін қуаттай отырып, «Әйел жүрегінде балалық қана емес даналық та бар» деп қайталап, қадап айтамын мен.
Иә, менің анық көзім жеткен көңілім кәміл сенген шығар күндей шындық – әйелде баланы дана, дананы бала ететін құдірет бар. Әйелсіз өмір – Айсыз түн. Әлемнің кілті әйелде. Әйелдің тілін тапқан, әлемнің де тілін табады. Қысқа қайырсақ, Құдай тектес құдірет – Әйел жайлы шұрайлы шығарма бұл! Талантты адам – бар істе де талантты деген талассыз шындықтың шырайын келтіріп тұр бұл кітап. «Бүгін тағы да сол ирек-ирек, толқын-толқын, жал-жал құм өңірі еніп шықты түсіне. Қапілемде анау-мынау сезімге, жылаңқы ойға бой алдыра бермейтін қайсар келіншек шағыл күнге шағылған осы бір түс енген сайын томсарып, жүрегі сыздап оянады. Сонау алыста қалған Құм Нарынға ма, әлде ол алтын жиек шағыл мен бірге сағымға оранып қалып қойған жастығына ма, әйтеуір бір сағыныш көкірегін қарып, ішін жалап өтеді», деп басталған алғашы сергек, серке сөздерде қысқа да нұсқа табиғат суретімен сабақтаса суреттелген кейіпкердің жандүние әлемін жазбай танисыз. Оған жалғаса жазылған: «Ойхой, дүние-ай, ол да бір дәурен еді-ау… деген жалғыз сөйлем алда айтылар сыр мен жырға еліктіріп, елітіп жетелей жөнеледі оқушыны.
Теңіздің дәмін тамшыдан да тануға болады. Алғашқы сөйлемдермен-ақ алғырлық танытып тұр автор.
Бір сөзбен айтар болсақ бұл шығарма – «Аңыз болған абысындар» аяулы үш ана – Сақыпжамал, Ділда, Сақып жайлы сыр мен жыр.
Өкінішке қарай, бүгінде қала тұрмақ ауылдың өзінде ұмытыла бастаған «Абысындар институтын» көркем сурет, керемет кермиық көрініспен көз алдыңа алып келуімен де бағалы бұл повесть.
Автор өз кейіпкерлерін іс-әрекет үстінде суреттеп, олардың жандүниесін жарқырата ашады. Үш абысынның бірі – Қайсағалидың жары Сақыпжамал қыстың көзі қырауда көшті тоқтатып, жалғыз өзі жаяу кері жүріп, көш кезінде көліктен түсіп қалған сәбиді қар астынан тауып алып, ажалдан аман алып қалады. Иіріліп тұрған бір қора еркек асау жиренге жақындай алмай тұрғанда Сақыпжамал асауға бас білдіреді. Сол эпизотты иінін қандыра баяндаған автор: «Нарынның Нарқызының алпысында асау үйреткен осы шалт мінезі тағы бір айта жүретін аңыз болып қалды бұл елге» деп әсерлі тарауды әдемі түйіндейді.
Сақыпжамал мен Ділданың зәңгімен (цинга) ауырып жатқан Сақыпқа ем болар балық іздеп, Астраханға барған азапты сапарында көрген қиындықтарын, қысылтаяң шақтағы тапқырлықтарын автор сенімді суреттейді.
Дариға Мұштанова шығармасының бас кейіпкерлері «Бір-бірінен іргелері де, еншілері де айрылып көрмеген, бір үйдің үш қызындай болып кеткен үш келіншек» тату-тәтті үш абысын Сақыпжамал, Ділда, Сақып. Үлкен абысын келмей кіші абысындар да, үйдегілердің бірі де дастархан басына келмейтін, үлкендері дастарханнан тұрмай жасы кішілер отырған орнынан қозғалмайтын, иба мен иманды, кісілік пен кішілікті бойға сіңірген қазақы дәстүрді берік сақтаған бір ананың баласындай, бір қолдың саласындай үш абысының бекзат бейнелер мінсіз мүсінделген бұл шығармада.
Бұл үш абысынның өзі тәтті, діні қатты мына өмірде көрмегені жоқ. Сонау бір кер заман, зар замандағы кәмпескені де, 32-жылғы аштықты да, 1951 жылғы жұтты да, сұрпалы соғысты да, Сақып пен Қизаның 5 баласын бірдей жалмаған қызылқырғын қызылшаны да, елді ата қонысынан еріксіз көшірген сұмырай, сұмдық полигонды да бастан өткерді аяулы үш абысын. Не айтатыны бар, қиындықты көп, өте көп көрді үш абысын – үш ана.
Қиындық деген – қайрақ. Оған қаңылтырды жанысаң кетіледі, болатты қайрасаң жетіледі. Кетілмеді, жетілді қайран, қайсар үш Ана – үш абысын. Соданда олардың өздері – абыз, аттары аңыз болды елде.
Осы үш Ана – үш абысын көрген қиындық бүкіл қазақ, бүтін ел көрген қиындық еді. Соданда абысындар тарихы – ел тарихымен, ел өміріндегі елеулі кезең, халық бастан кешкен басты оқиғалармен байланыстыра бедерлі бейнеленіп, сенімді суреттелген.
«Адам баласы үшін жан мен намыстың құны бірдей» депті «Тынық Дон» фильміндегі бас кейіпкерді мінсіз мүсіндеген Элина Быстрицкая. Осы сөздер үш Ана – үш абысынның бекзат болмысымен әдемі үндесіп, әсем үйлесіп тұр.
Айтыс дүлділі Дариға қисынын тауып, қиюын келтіріп өз кейіпкерлерін әлсін-әлсін айтыстырып та алды шығармады.
Осы шырайлы шығарманың түйіні де шымыр. Сөзіміз жалаң болмас үшін оқып көрелік: «Қараобаның биіктеу қыратындағы үлкен қорымда үш қабір қатар жатыр. Үш бейне, үш ардақ, үш асыл адамның, үш ананың қарапайым да қасиетті зираты. Бір-бірінен тек қол созым жерде… бір-біріне қолдарын созып, бір-бірінің бастарын сүйеп жатқандай әлі».
Түйіп айтсақ, Дариға Мұштанованың «Аңыз болған абысындар» атты шығармасы – тың тақырыпқа тұңғыш түрен салған, айтары анық, бояуы қанық, шұрайлы шығарма, оқушының ойына ой қосатын тұлғалы туынды. Сосын адамдардың бір-біріне деген мейірімін, махаббатын қарасөзбен жырланған поэма.
«Воспевайте только любовь, остальное все преступление», – депті Луи Арогон. Махаббаттың құдірет күшін танытқан, ана алдында асқар тау да аласа екендігін тағы бір пайымдатқан парасатты туынды бұл!
Сәбит ДОСАНОВ,
ҚР Мемлекеттік сыйлығының лауреаты, М.Шолохов атындағы, Махмұт Қашқари атындағы «Түрік әлеміне сіңірген аса зор еңбегі үшін» Халықаралық сыйлықтардың иегері, Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері.