Қазіргі таңда қазақ қоғамында әлеуметтік түйткілді проблемалардың бірі – елімізден тыс аймақтарда сыртта жүрген қандас бауырларымыз болса, екіншісі – ажырасу мәселелері. Ең қиыны, жыл өткен сайын ажырасу көбеймесе, азаяр түрі көрінбейді. Ұзақ жылдар бойы етене араласып бірін-бірі жақын таныған жастар отбасылық қиыншылықтарға кезіккенде төзімсіз. Тұрмыстық ауыртпалықты мейлінше сезе білгендер өз өмірлеріне жауапкершілікпен қарайды. ҚР Ұлттық экономика Министрлігі Статистика комитетінің мәліметі бойынша 2010 жылы Қазақстанда 144 357 отбасы заңды некеге тұрып, олардың 40982-сі ажырасқан. Аталмыш мәлімет бойынша Алматы, Ақмола, Қостанай, Қарағанды, Павлодар және Солтүстік Қазақстан облыстарында бір жылда некеге тұрған әрбір үшінші ерлі-зайыпты ажырасатын болса, Жамбыл және Оңтүстік Қазақстан облыстарында бұл көрсеткіш екі есе төмен, онда әрбір алтыншы неке ажырасып жатады екен. Бұл көрсеткіш оңтүстік өңірлерде әлі де болса қазақи дәстүрлі ұстанымдардың бар екендігінің көрінісі болса керек.
Әділет Министрлігінің мәліметтерінде соңғы 5 жылда 700 мыңнан аса отбасы құрылса, соның 200 мыңдайы ажырасып кеткен. 2014 жылы Қазақстанда 159 328 неке тіркелсе, көп ұзамай соның 52 673 отбасының шаңырағы шайқалып, 2017 жылдың ақпан айындағы мәлімет бойынша былтыр ғана жаңа құрылған 140 мың отбасының 51 мыңы ажырасып үлгерген.
Бұдан қандай қорытындылар жасауға болады? Қазіргі таңда отбасы жеке адамдардың ғана мәселесі емес, бұл мемлекеттік деңгейдегі демографиялық әлеуметтік саясатқа айналғалы қашан. Осы тақырып бойынша үзбей айналысып жүрген белгілі зерттеуші, этнограф А.Б.Қалыштың зерттеулері де осы мәліметтердің нақтылығын растайды. Зерттеуші ғылыми статистикалық деректерге сүйене отырып мынадай тұжырым жасаған; ажырасу көрсеткіші республика бойынша 1950 жылдары әрбір жүз отбасыға біреуден келсе, алпысыншы жылдары әрбір алтыншы, сексенінші жылдары төртінші, ал тоқсаныншы жылдары әрбір үшінші отбасы ажырасуға мәжбүр болған.
Бүгінгі қоғамда бір-бірінің қадіріне жете алмай, сыйластығы мен өзара құрметі солғындап, қиын-қыстау күн кешіп жүрген ерлі-зайыпты аз емес. Ажырасуды әлеуметтік-психологиялық феномен ретінде қарастырсақ, оның бірнеше себептері де бар. Отбасы функциясының, атап айтқанда шаруашылық (экономикалық) қатынастарға байланысты тұрмыс тауқыметі мен материалдық мұқтаждықтар, әлеуметтік теңсіздіктер, қызметтік (жұмыссыздық) проблемалар, жеке бастарында баспананың болмауы; екіншіден, моральдік психологиялық факторлар; маскүнемдік, құмарлық («өзара сенімсіздік», «көзге шөп салу», «нәпсіқұмарлық», «қызғаныш»), ситуациялық қиындықтар (әйелдердің өмірге объективті көзқарасы болмай қанағат тұтпауы; «көршілеріміз үлкен үй соғыпты», «жаңа көлік алыпты», «жыл сайын шипажайларда тынығады екен» т.т. деген пендешілік сөздер), алғашқыда жас келіннің тамақты дұрыс пісіре алмауы немесе күйеуінің балғамен шеге қаға алмауы да, әйелдердің тұрмыс құрған соң тек күйеуімен ғана жеке өмір сүріп, тапқан табыстарын тек өздеріне ғана жұмсауды мақсат еткен эгоистік көзқарастары, ата-ене, туған-туыс, қайын жұрттың екі жастың жеке өміріне араласуы, олардың арасындағы түсініспеушілік («дұрыс той жасалмады», «жақсы киіт кигізбеді», «құдалықты жақсы күтпеді» деген болмашы сөздер); үшіншіден, физиологиялық факторлардың да орын алуы; денсаулықтағы кінәрат, біреуінің аурушаң болуы, перзент сүйе алмау, осының бәрі айтарлықтай күйзеліске ұшыратып, ең аяғында бір-біріне дұрыс көңіл бөлмей өзара жанұялық қатынастарға немқұрайды қарауы да, отбасылық өмірдің құндылығымен салыстырғанда түкке тұрмайтын болымсыз сыртқы-ішкі факторлар, осылардың бәрі де ерлі-зайыптылар арасын бірте-бірте алшақтатып сызат түсуіне себепкер болады. (Жаңаарқа ауданынан жиналған этнографиялық экспедиция материалдары: Информатор респонденттер, Қарағанды облысы, Жаңаарқа аудандық орталықтандырылған С.Сейфуллин атындағы кітапхана қызметкерлері: Диана Акимова, Г.Б.Аманбаева, Г.С.Ахмедина, А.Жаншораева, Жұмабике Смайылова, Надира Смағұлова, Әлия Мусина, М.Ж. Түсіпбаева, С.С.Шайхина, т.т.).
Бұл аталынғандардың бәрі де кейіннен пайда болған объективті де субъективті себептер. Ғалымдардың пікірі бойынша отбасылық қатынастардың бұлайша күрт өзгеруі қоғамдық әлеуметтік қарым-қатынастардың түбегейлі өзгеруімен де тығыз байланысты. Яғни, отбасында патриархалдық (ерлер беделінің жоғары болуы) дәуірдің матриархалдық (әйелдер билігінің үстем болуы) белгілерге ауысуы және жеке меншіктік қатынастардың өзгеруі (баспана, машина, жинақ ақша, мал мүлікке байланысты ортақ меншіктік көзқарастардың жойылуы), т.с.с. әлеуметтік саладағы өзгерістер де отбасылық қатынастарға жеңіл қарауға, үстірт, асығыс шешім шығаруға негіз болуда. Кеңес дәуіріндегі отбасылық қатынастарды зерттеген Х.Арғынбаев «үйленген ағайынды адамдардың бір отбасы болып табатын табыстарын да, барлық шығындарын да біріктіріп тұруы қазіргі кезде көпке созылмайды. Өйткені әр отбасы мүшесі қазіргі күнде еңбек етеді, еңбегіне қарай табыс табады. Әрбір ерлі-зайыпты жастар бөлек үй болуды, жеке тұрмыс құруды ұнатады. Оларды үнемі бірге тұруға мәжбүр етіп тұрған ешбір экономикалық әлеуметтік фактор қазір жоқ. Олар әдетте жеке тұратын үй мәселесі шешілгенше ғана бірге тұрады», – деп жас отбасылардың бөлінуін әлеуметтік экономикалық және материалдық жағдайлармен байланысты екенін ғылыми сараптама жолымен дәлелдейді. Алайда қазақ қоғамында «дәстүлі қазақ семьясы жеке дара, кіші семья болып бөліне бастауы» орта ғасырлардың өзінде-ақ көрініс бергендігі туралы пікірлер де бар (Арғынбаев Х.Қазақ халқындағы семья мен неке (тарихи- этнографиялық шолу). – Алматы: Ғылым, 1973. — 32-41 беттер). Ал негізінде қазақ қауымында үлкен патриархалдық отбасының ыдырау процестерін өткен ғасырдың жиырмасыншы жылдарындағы конфискация, коллективизация дәуірімен қоса кейінгі жылдарда одан әрі жалғасқан отызыншы жылдар аштығы, репрессия, соғыс қасіреті сияқты әлеуметтік апаттардан іздеу керек. Халқымызда бұрынғы дәуірлерде әдет, дәстүр ретінде қалыптасқан атастыру, құда түсу, қалыңдық айттыру, мүшел жастан асса некелестіру салттары бүгіндері архаизмге айналған. Қазақтың эпостық жыр дастандарына өзек болған «есті бала он үшінде баспын дер, ессіздер отызында да жаспын дер» дегенді ұмытып, ескінің сарқыншағы дедік. 1897 жылғы санақ мәліметтерін зерттеген И.В.Стасевич қазақ арасында 10 жасқа дейін 355 қыз, 10-12 жас арасында 1045 қыз, 13-14 жаста 4225 қыз, 15-16 жас аралығында 19354 қыз тұмыста болғандығын жазады (Стасевич И.В. Социальный статус женщин у казахов: традиции и современность. – СПб.: Наука, 2011). Арнайы зерттеулер мен мұрағаттық көрсеткіштер де бұл деректердің дұрыстығын дәлелдейді: «Если рассмотрим средний возраст вступления в брак женщин – казашек по периодам, получаем следующие данные: (Бұл деректер Мәскеудегі Ресей Федерациясы Мемлекеттік мұрағатынан алынып отыр және нақты болуы үшін аудармасыз беріп отырмыз):
В периоде до 1916 год 16,94 лет.
С 1916 г. по 1921 год 16,73 лет.
С 1922 г. по 1925 год 16,73 лет.
С 1926 г. по 1929 год 16,81 лет.
С 1930 г. по 1937 год 17,74 лет.
Средний возраст выхода замуж равен 16,5 годам» ( ГАРФ. Фонд, А-570. Оп.1. Дело 850. Л.17. На 10 листах).
Ғасырлар бойы қалыптасқан қазақ қоғамының тұтастай өзгеруін мына мұрағаттық деректер де нақтылай түседі: «Если возьмем соотношение возраста мужа и жены при вступлении в брак до 1925 г. время существования калыма, многоженства и ранних браков, и после 1925 г. когда начал осуществляться декрет об отмене калыма, то имеем следующие данные: Ранние браки до 1925 г. составляют 12,6%, после 1925 г. 6,3%, т.е. уменьшилось в два раза; после 1930 г. ранние браки стали как исключительно редкое явление. До 1925 г. отмечаются немало случаев брачного возраста, когда муж старше жены на 20 и больше лет. Эта цифра после 1925 г. падает в три раза» (ГАРФ. Фонд, А-570. Оп.1. Дело 850. Л.18. На 10 листах). Халқымыздың түсінігі бойынша, жастарды неғұрлым ерте үйлендірсе, өзін тұлға ретінде жауапкершілігін сезініп ұрпағы ерте ержетіп мықты болады деген сенімде болған. Ал бүгінгі қоғам өзгерістерге тез бейім келетін азаматтардың ортасы. Жаңашылдыққа деген бетбұрыспен қатар, қоғамдық идеологиялық әрекеттер де бойымыздағы болмашы «ескінің сарқыншақтарын» да санамыздан сілкіп тастап, «надандық», «керітартпа» әрекеттер деген ұғым қалыптастырды.
Дәстүрлі қазақ қоғамында ажырасу дегеннің болмауы, ал болған күннің өзінде де өте сирек кездесуін бүгінгі зерттеулерден де немесе ежелгі қазақ қоғамын зерттеген ғылыми еңбектерден де байқаймыз. Себебі, қазақта «әмеңгерлік» институты, «әйел ерден кетсе де, елден кетпейді» деген дәстүрлі сананың ырқы орынсыз неке бұзылуына, жетім-жесірлердің көбеюіне жол бермеген. (Ғылымда левират деген белгілі бұл дәстүр қазіргі кезде Америкалық эскимостарда, еліміздің солтүстігіндегі ұсақ халықтарда және Орта Азияның біраз халықтарында ғана сақталынған). Мұнын бір дәлелі өзінің саналы ғұмырын қазақ халқындағы отбасылық қатынастарды зерттеуге арнаған көрнекті ғалым, этнограф Х.Арғынбаев некелік байланыстарға байланысты әдет-ғұрыптарды сонау көне замандардан өткен ғасырдың жетпісінші жылдарына дейін зерттеулер жүргізгенде ажырасуға байланысты фактілердің болмауынан немесе өте аздығынан бірде-бір тарау арнамаған. Бұған қарап, қазақ қоғамында бұл әдеттің бізге кейіндеу келіп «жұғысты» болғандығын байқаймыз.
Жалпы алғанда ажырасу салдары туралы мәселе әлі толық зерттелмеген. «Әр елдің салты басқа» демекші бұл әр елде әртүрлі формада болуы да мүмкін. Мәселен, кейбір шет елдерде бұл қалыпты жағдай, одан трагедия жасай алмайсың, нуклеарды отбасы немесе азаматтық неке дегені тағы бар. Америка және Еуропа елдерінде араларында ортақ перзенттің болмауы ажырасуға себеп емес, олар кез келген уақытта бала асырап алуға дайын, керісінше өзі туғаннан гөрі асырап алуды оңай жол санайды. Отбасын құрушылардың 35-40 жасты еңсеріп барып, кеш үйленуі біздің менталитетімізге сай келмейді, бұл азаматтық жауапкершілікті сезінбеу, одан бойын аулақ салу. Шетелдік зерттеушілер ажырасу салдарының бір-бірінен тәуелсіз үш тобын бөліп көрсетеді: ерлі зайыптылар үшін, балалар үшін және қоғам үшін.
«Отбасы шағын мемлекет» десек, демек ол «үлкен» мемлекеттің тұғыры, діңі, фундаменті. Оның ұйытқысы отағасы немесе отанасы болып қандай жағдай болса да, отбасы мүшелері өмірдің романтикаға толы немесе кинодағыдай болмайтынын, оның өзіндік бейнеті мен жетілікті проблемалары барын оған төзіп, сабыр ете білу керектігін естен шығармау керек. Отбасы мәселелдерін көп жылдардан бері зерттеп келе жатқан психолог Дан Уайл «ғұмыр бойы бірге өмір сүретін жұбыңызды тапқанда сонымен бірге ұзақ жылдар бойы шешімі табылмайтын қиындықтарға да тап боласыз» деуі негізсіз емес. Бұл жерде адам тағдыры мен қоғам тағдыры тығыз байланыста. Тұғыры мықты болса мемлекетіміз де мықты. Ажырасудың проблемалық жоғары деңгейге жетуі, некенің институт ретіндегі ыдырауы да жалпы отбасының дағдарысы емес. Осы тұрғыдан алғанда Президент жанындағы Әйелдер ісі және Отбасы-демографиялық саясат жөніндегі ұлттық комиссия, Қазақ Мемлекеттік қыздар педагогикалық университеті жанындағы әлеуметтік және гендерлік ғылыми зерттеулер институты мен отандық психологтарға артылар жүктің салмағы аз болмаса керек.
Дәурен Ескекбаев,
Алматы Менеджмент университетінің
бас ғылыми (бұрынғы Халықаралық
Бизнес академиясы) қызметкері, тарих ғылымының кандидаты.
Сайын Омаров,
публицист, зейнеткер.