Тәуелсіз сана тәуелсіз тұжырымдар жасайды
Ерден ОРАЛБАЙ, археолог
– Шығыс Қазақстан облысының Тарбағатай аймағындағы Елеке сазы қорғанынан табылған алтын бұйымдар археология саласындағы үлкен жаңалық ретінде бағаланды. Қазба жұмыстарының басы-қасында өзіңіз болған екенсіз. Бұл жоба қашан, қалай басталғаны туралы айтып өтсеңіз…
– Көрнекті археолог-ғалым Зейнолла Самашевтің бастамасымен Астана қаласында Әлкей Марғұлан атындағы Археология институының бөлімі ашылған еді. Сол бөлімде қызмет етіп жүргенде Шығыс Қазақстан облысының бұрын зерттелмеген өңірлерін зерттеу қолға алынып, Шыңғыстау өңірі, Қалба жоталары мен Тарбағатайға көп көңіл бөліне бастады. Ал 2011 жылы Тарбағатай өңіріне археологиялық барлау жасаған кезде Тарбағатайдың ең биік нүктесі – Тастау басты назарға алынды. Тастаудың етегінде қысы-жазы ақ қар жатады. Бақташылардың айтуымен сол жерде көптеген үймелер мен дөңдер бар екенін білдік. Елеке сазы жайлауын өз көзімізбен көргенде қола дәуірі, ерте сақ кезеңі, үйсін, ғұн, кейінгі көктүріктер кезеңдеріне қатысты мол ескерткіштер барын білдік. Көне түркі кезеңіне қатысты Қазақстанда баламасы жоқ, бірегей қағандық кешен табылды. Сол жылы барлық ескерткіштердің санын анықтап, жоспарға енгіздік. Үш жүзден астам қорғандағы ескерткіштерді өз ерекшелігіне қарай жеті топқа бөлдік. «Елеке сазы 1» деп аталған тас қорғанның баламасын анықтауда ұстазымыз Зейнолла Самашұлы «бұл ескерткіштер көне түркі дәуіріне тән болуы мүмкін» деген болжам жасады. Шынында мұндағы ескерткіштер Орталық Моңғолиядағы Шивэт уллан, Білге қаған, Тоныкөк ескерткіштеріне өте ұқсас. Ал Елеке сазы жайлауындағы ескерткіштерді топтастыра қарағанда ерте сақ кезеңінің, сонау Тувадағы – Аржан, Зайсандағы – Шілікті мәдениетімен бір кезеңде қалыптасақаны анықталды.
– Ескерткіштер санын қалай анықтайсыздар?
– Үш жүзден астам ескерткішті жеке-жеке санап шықтық. Топографиялық жоспардың талабына сәйкес әр қорғанның көлемі мен орны түгел қамтылуы керек. Дегенмен Елеке сазындағы қорғандардың саны нақты 300 деп кесіп айтуға болмайды. Себебі, болашақта дәл осы жерден өзге қорғандар табылуы мүмкін.
– Бір қорғанның табылуы мен ондағы ескерткіштер санын анықтау, табылған заттарды зерттеу ісіне қанша уақыт кетеді?
– Ол ескерткіштердің күрделілігіне байланысты. Бір ескерткішті екі-үш жыл қазатын кездер болады. Бірақ, оның алғашқы қорытындыларын білу үшін табылған заттарды археологиялық, зоологиялық, астеологиялық зерттеулерге шетінен жібере береміз. Ондағы зерттеулер кемінде екі үш-жыл жалғасады. Мәселен, Елеке сазын дәл анықтау үшін Тарбағатай өңіріне 2011 жылы бардық. Суретке түсіріп, тиісті құжаттарын жасап сол жылы Шығыс Қазақстан облыстық «Тарихи-мәдени мұраны қорғау жөніндегі» инспекциясына тапсырдық. Бұл ескерткіштер тарихи-мәдени мұра ретінде 2011 жылы реестрға енгізілді. 2012 жылы топографиялық жоспары картаға түсірілді. Кейінірек 2016 жылы Шығыс Қазақстан облысының әкімі Даниял Кенжетайұлының бастамасымен «Шығыс Қазақстанда археология саласындағы ғылыми-зерттеу жұмыстарын дамыту» атты бағдарлама қабылданды, бұл бағдарлама әлі де жалғасуда.
Осы жоба аясында қолға алынған қазба жұмыстары негізінде ең алдымен «Елеке сазы-2» қорымын, оның ішінде 7-қорғанды зерттедік. Ескерткіш Ерте Сақ кезеңіне, б.з.д. VII ғасыр кезеңіне келеді. Мұндағы қорғандар құрылымы жағынан Жетісудағы Бесшатыр обаларына ұқсайды, аяғын бүккен бұғы бейнесіндегі алтын жапсырмалар – Зайсандағы Шілікті жазығындағы алтындарға жақын, қола жебелер – Орталық Қазақстандағы Талды қорымынан, Шығыс Қазақстандағы Майемер қорымынан табылған жәдігерлерге ұқсас. Елеке сазындағы 2016 жылғы зерттеулер археологтардың осы жерге деген қызығушылығын арттырды. Сыртқы келбетіне қарағанда Сақ мәдениетінің бастауында тұрған Аржанмен кезеңдес, б.з.д. IX ғасырдың ескерткіштері болуы да мүмкін деген тұжырым бар. Сол себепті биылғы 2018 жылдың жазында көрнекті ғалым Зейнолла Самашевтың жетекшілігімен жүргізілетін зерттеулер нәтижесінде Сақ мәдениетінің бастауы туралы осы уақытқа дейін айтылған ғылыми тұжырымдарға жаңа бетбұрыс жасалуы әбден мүмкін.
– Бір сөзіңізде Елеке сазынан табылған адам сүйектерінің бальзамдалғаны туралы айтқан едіңіз. Бальзамдалған адам сүйектері бұдан бұрынғы Таулы Алтайда, Берел қорығында да табылғаны белгілі. Елеке сазындағы бальзамдалған адам сүйектерінің ерекшелігі неде?
– 2012-2014 жылдар аралығында ҚР Білім және Ғылым министрлігі тарапынан бөлінген грант бойынша «Тарбағатайдағы сақ бекзадаларының ескерткіштері» атты жобаны қолға алғанмын. Тарбағатай ауданының орталығы қазіргі Ақсуат ауылының қасынан оншақты қорған қаздық. Сол қорғанның бірінен бұрғыланып тесілген адам сүйектері табылды. Оған Ә.Марғұлан атындағы Археология институтының жанындағы антропологиялық лабораторияда зерттеу жасалды. Мұндағы ерекшелік – Елеке сазынан табылған қорғанның уақыты Берел мен Ақсуат қорғандарының уақытынан үш-төрт ғасыр бұрынғы кезеңге сәйкес келеді. Сондықтан, Қазақстан жеріндегі адам сүйектерін медициналық тұрғыдан бальзамдау уақытының ең ерте кезеңі Елеке сазынан табылды деп айтуға толық негіз бар. Мұнда сүйектің шіріп кетуіне себеп болатын жұлын, сүйектердің ішіндегі жілік майы мен ми алынып тасталған.
– Археологиялық қазба жұмыстарын жүргізудің әдіс-тәсілі сіз осы салада жұмыс істей бастаған 1997 жылдан бері қаншалықты дамыды? Осы жылдар ішіндегі Қазақстандағы лабораториялардың жетістігі неде?
– Археология – Қазақстандағы ең жас ғылымның санатында.Тәуелсіздік алған жылдарға дейін Қазақстанда түрлі археологиялық қазба жұмыстары жүргізілгенмен жеке Археология институты – Қазақстан Ғылым Академиясының құрамындағы Тарих, археологиялық және этнографиялық институтының археология бөлімі негізінде 1991 жылы ғана құрылды. Ол бөлімге Кемел Ақышев ағамыз жетекшілік еткен. Дәл сол кезеңде әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-де Әбдіманап Оразбаев ағамыз археология кафедрасын ашты. Ал қазір археология ғылымы қарқынды түрде дамып келеді. Зерттелуі тиіс аймақ анықталған уақытта оны бірден қазбай, геомагниттік сканер құралы арқылы қорғандар мен қалашықтарда сканерлік жұмыстар жүргізіп, оның құрылымын анықтау арқылы белгілі бір орынға түсу қолға алына бастады. Бұл өте тиімді тәсіл, өйткені бір затты табу үшін бұрынғыдай бүкіл қорғанды бүлдірмейміз.
Ал енді археолгиялық ескерткіштерді зерттеу технологиясы қазір ерекше дамыды. Ол бұрынғыдай далалық жағдайда емес, топырағымен бірге шым күйінде арнайы орталыққа жеткізіліп, жабық кеңістікте зерттеу қолға алына бастады. Мәселен, Берелден табылған заттар Алматы қаласындағы «Қырым аралдары» деп аталатын Қырым Алтынбеков есімді реставратордың лабораториясында аршылып жатыр. Лабораторияның далалық жағдайдан артықшылығы көп. Мысалы, табылған органикалық зат киіз дейік, оны аршу барысында далада жел тұрса киіздің бетін бүлдіруі мүмкін. Ал лабораториялық жағдай ондай кедергілерден сақтайды, әр затты орнынан қозғамай микроскоппен қарауға мүмкіндік көп. Берел қорымындағы ат әбзелдеріндегі көзге көрінбейтін алтын жіптермен тігілген кестелер осындай технологияның арқасында жарқырап көрінді.
– Археолгия ғылымның коммерциализациялануы біздің елде қалай жүзеге асып жатыр, бұл ғылымның өзін-өзі қаржыландырудағы әлеуеті қандай?
– Археология ғылымының өзін-өзі қаржыландыруға әлеуеті жетеді. Коммерциализация, яғни нарыққа бейімделу бұл салада бұрыннан бар, ол заман талабы. Бірақ қолданыстағы Заңда көп жағдай ескерілмеген, бүгінгі заманның талабына сай емес. Археологиялық жұмыстар туралы бап 1992 жылы қабылданған «Тарихи-мәдени мұра объектілерін қорғау және пайдалану» туралы заңның аясында қарастырылған еді. Ол заң бойынша археологиялық ұйымдар белгілі бір аймақта тарихи-мәдени ескерткіштің бар екенін анықтап бере алады. Алайда оның қорғау аймағын белгілейтін құзіретке ие емес. Заңда тарихи-мәдени ескерткіштің қорғау аймағын қай мекеме жасап, қай мекеме жүргізетіні нақты айтылмаған. Лицензия алған археолог ретінде мұндай мәселемен бірнеше рет бетпе-бет келдім. Кез келген компания бізге археологиялық барлау жасап беруге тапсырыс жасап, археологиялық ескерткіш табылған жағдайда оның қорғау аймағын белгілеп беруді талап етеді. Бізде ондай құзірет жоқ екенін айтқан тұста мәселе туындайды. Заңда жерді жырту арқылы немесе бұта-талдар егіп қорғау аймағы белгіленеді және оған арнайы тақтайшалар қойылады деген пункт бар, бірақ оны нақты кім жасайтыны белгісіз. Біз өз міндетімізді орындап ескерткіш аумағын анықтадық дейміз, ал олар қорғау аймағын анықтап беретін тиісті орынды іздеп дал болады. Мұндай шикіліктер заңда өте көп.
Елімізде археологиялық барлау жүргізуге рұхсат алған жауапкершілігі шектеулі серіктестіктер мен жеке кәсіпкерлер бар. Алайда олардың жұмысын қай мекеме қадағалайтыны белгісіз. Археологиялық ескерткіштер туралы заң солқылдақ болғасын, заман талабына сай құрылған археолгиялық ұйымдарды қадағалайтын орган белгіленбегендіктен дәл қазіргі уақытта археологиялық ескерткіштерімізді қорғай алмай отырмыз.
Меніңше, мұның барлығын Ә.Марғұлан атындағы Археология институты қадағалауы керек. Институтқа заңдық құзыр беріліп, оның жанынан республикадағы бүкіл қазба жұмысын қадағалайтын ғылыми-сараптамалық орталық құрылып, қолға алынған жобалардың заң талабына сай екенін анықтап, табылған заттардың актісін жүргізіп, оны зерттейтін орын мен сақтау орнын белгілеп берсе жөн еді. Ал қазір осы саладағы коммерциализация еркіндігін пайдаланып, археологияға қатысы жоқ адамдар археологиялық компаниялар ашып алған. Тендер ұтып алады да бір археологты жалдап жұмыс істетеді. Мұндай бейберекетсіздікке себеп болып отырған ең алдымен заңның солқылдақтығы.
– Ол компаниялар табылған археологиялық қазбаларды қайда апарады?
– ҚР Мәдениет және спорт министрлігінің 2015 жылғы №376 бұйрығына сәйкес археологиялық жәдігерлер зерттеу және қалпына келтіру жұмыстары аяқталғаннан кейін музейге тапсырылуы шарт. Мұндай бұйрық шыққанымен ел аумағындағы барлық азамат табылған археологиялық ескерткіштерді өз еркімен мемлекетке өткізіп жүр деп сеніммен айту қиын. Кімнің нені, қалай тауып жатқанын ешкім білмейді. Елімізде қазба жұмыстары негізінде табылған заттарды өз мекемесіне музей экспонаты секілді жайнатып қойып қойған мекемелер бар. Ал өркениетті елдерде кез келген қазба жұмысының нәтижесінде табылған зат мемлекет меншігі болып саналады. Ал біздің елдегі жәдігерлер «ұстағанның қолында, тістегеннің аузында» кетіп барады.
Мәдениет және спорт министрлігі Археологиялық заңға қатысты өзгертулер мен толықтырулар енгізу мақсатымен ғалымдардан ұсыныстар сұрап отыр. Қазір еліміздегі археолог-ғалымдар бас қосып 1992 жылы қабылданған заңмен салыстыра отырып бірқатар ұсыныстар әзірлеу үстінде. Заң дұрысталып, еліміздегі археологиялық жәдігерлер тиісінше қорғауға алынады деген сенім бар.
Ресейде жеке адамның тарихы 100 жылдан асатын дүниені өзінде сақтауына рұқсат жоқ. Азамат оны мемлекетке өткізуге міндетті. Ал бізде, керісінше, музейлерде тарихи-мәдени ескерткіштерді сатып алатын бөлімдер бар. Ал бұл «қара археологияға» тікелей жол ашып отыр. Ресейдің археологиялық ескерткіштерге байланысты талапты қатайтқаны белгілі бір деңгейде біздің елге әсер етіп отыр. Заңсыз істерін ол жақта жалғай алмай қалған «қара археологтар» енді біздің елге келді.
Жоғарыда аталған Елеке сазы жайлауында «қара археологтар» бір қорғанды трактормен қазып, тонап кетіпті. Одан соң Ақсуат ауылының іргесіндегі 3-4 шақырым жерді алып жатқан, биіктігі бес метр болатын патшалық обаны да трактормен қазып жәдігерлерді алып кеткен. Бұл тек Шығыс Қазақстан аумағында болған жайт. Өкінішке қарай, Қазақстанның өзге аймақтарында мұндай бейберекетсіздік жоқ деп айта алмаймыз.
– Ескерткіштерді тонау бағзы заманда да болғаны айтылады…
– Бұл үрдіс жалпы ежелден бар. Ерте көшпелілер заманында ескерткіштерді тонаудың мақсаты бүгінгіден басқа еді. Бір халықтың орнына қоныстанған екінші тайпа алдыңғы жұрттың мұраларын жойып тастауға тырысатын. Бертін келе қазақ рулары өз жерлерінің шекарасын сол рудың белгілі адамдарының молаларымен нақтылайтын болған. Археологиялық қазба жұмыстары кезінде тонаушылардан сақтанған елде мүрдені басқа жерге қойып, қорғанды мүлде басқа жерге белгілеу дәстүрі болғанын байқадық. Ерте сақ кезінде адамды жер бетіне жерлеп, үстінен үйме тұрғызған, қабір шұңқыры болмаған. Ал кейінірек қабір шұңқырын ақымдап жерлеу, қабірге жапсарлас басқа бөлме қазып соған жерлеу дәстүрлері пайда болды. Тіпті екінші қабір шұңқырына жерлеу дәстүрі де болды. Бұл әдісті Есіктегі Алтын адам табылған қорғаннан көруге болады. Ол жерде негізгі орталық қабір тоналып кеткен немесе онда мүлдем адам жерленбеген болуы да мүмкін. «Бұл орталық қабірде патша жерленіп, қазіргі таңдағы еліміздің мақтанышы болып отырған алтын адамымыз оның туысы немесе жауынгері болуы мүмкін» деген пікірлерде бар. Қалай дегенмен де бұл қор_ғаннан тонаушылардан сақтанудың белгісін көруге болады.
I Петр кезінен де орыс-казак_тардың тонаушы тобы қазақ жеріндегі көп жәдігерлерді алып кеткен. Эрмитаждағы I Петр-дің арнайы залында негізінен біздің жерден барған жәдігерлер топтастырылған. Олардың көрме залына шықпай жертөлелерде жатқаны қаншама. Бейресми деректерге сүйенсек, онда тек Шығыс Қазақстаннан барған жәдігерлердің өзі екі жарым миллионнан астатын көрінеді.
– Ашылмаған ескерткіштерді қорғау жайын айтып өттіңіз. Ал ашылған археологиялық ескерткіштер аймағын қорғау мәселесі қалай жүзеге асады?
– Қазір археология саласы алға жылжып кетті де, консервация – уақытша сақтап тұратын мүмкіндік жетілмей қалды. Елбасының бастамасымен қолға алынған «Мәдени мұра» , «Халық тарих толқынында» бағдарламаларының негізінде археолгиялық қазба жұмыстары біткеннен кейін ол жерді халықтың игілігіне беру, аспан асты музейіне айналдыру ісі қолға алына бастады. Мәселен, биыл Атырау облысында Сарайшық қаласының орнын, Шығыс Қазақстанда Берел және Шілікті қорымдарын ашық аспан астындағы музейге айналдыру үшін қомақты қаржы бөлінді. Археолгиялық ескерткіштерді дұрыс пайдалана білсе ол мемлекетке көп қаржы әкелетін сала және оған сұранып тұрған ескерткіштеріміз бар. Бірте-бірте осы жолға бет бұрамыз деп үміттенемін.
– Археология саласындағы ұрпақ сабақтастығы қалай жүзеге асып келеді. Жалпы, бұл ғылымға бел шешіп кіріскен сізден кейінгі буын ғылымның болашағына қалай қарайды?
– Әл-Фараби атындағы археология кафедрасымен тығыз байланыстамын, археология инситутында да бұл салаға ден қойған жас қыз- жігіттер бар. Қазір ғылыми-зерттеу институты бұрнағы жылдардағыдай базалық тұрғыдан қаржыландырылмайды. Әр ғалым немесе әр орталық өзінің грантына қарай қаржы алады. Жоба жетекшісі қай маманды өз жобасына алатынын өзі шешетіндіктен барлық жас маман ұдайы экспедицияға шығып ақша табады деп айта алмаймын. Биылдан бастап базалық қаржыландыру қайта қолға алынады деген үміт бар. Егер сол үміт ақталса археолгияға қызығатын жастар әлдеқайда көп болар еді деп ойлаймын.
Еліміздегі археологиялық ескерткіштердің 90 пайызы әлі ашылмады. Сәйкесінше, оның тарихи-мәдени олжалары мен ғылыми жаңалықтары әлі де көп. Ендеше бұл ғылымының болашағы алда деп сеніммен айтуға толық негіз бар.
– Археология саласында шетелден ғалым шақыру үрдісі әуелден бар. Бұл үрдістің, сіздіңше, тиімділігі неде?
– Археология саласы шетелдік мамандармен жақсы байланыс орнатқан. Қазақ археологиясының белді ғалымдары қалыптастырған біздегі мектепті шетелдік мамандар құрметтейді. Бұрын шетелдік мамандармен қарым-қатынас ғы-лыми конференцияларда ғана көзге көрінетін. Білім беру саласы Болон жүйесіне көшкелі бері оқу орындарындағы доктаранттардың жетекшісінің бірі шетелден, біреуі Қазақстаннан болуы міндет. Бұл жүйенің ендігі бір талабы бойынша доктаранттың импакт-фактор журналдарға мақаласы жариялануы тиіс. Қазақстандағы, әсіресе, гуманитарлық саладағы ғалымдар осы талаптың арқасында шетелдік ғалымдармен байланыс арттыруға бұрынғыдан гөрі қатты ынталана бастады. Алайда, Қазақстанның археологиясы мен тарихына қатысты алыс шетелден ғалым іздеп қажеті жоқ. Олай дейтінім, Корей немесе АҚШ ғалымдарына біздің тарихи жәдігерлеріміз түкке қажеті жоқ, олар біздегі археология туралы еш мәлімет білмейді. Іздесеңіз де Қазақстандағы археологиялық зерттеулерге қатысы бар маман таба алмайсыз. Ал енді археологиялық қазба жұмыстары нәтижесінде табылған заттарды, мәселен, керамиканы зерттеу жөнінен шетелдік ғалымдармен байланыс орнатуға болады. Бұл жерде әр зерттеушінің тақырыбына сәйкес жеке мән берілсе деп ойлаймын. Бізде қазір олай емес, жетекші міндетті түрде алыс шетелден болуы керек деген қызық талап бар. Маған қойылған талап бойынша Франциядан Сарменьто Хулио есімді ғалыммен төрт ай бірге жұмыс істеуім керек. Менің тақырыбым «Арал мен Каспий теңіздері аралығының ерте темір дәуір ескерткіштері». Оған Француз ғалымы не айтуы мүмкін, төрт ай ол кісімен қалай жұмыс істеймін? Сол себепті ҚазҰУ-дің проректоры Тілекқабыл Рамазанов мырзаға өтініш айтып ем, ол кісі өтінішімді ескеріп, мені Ресейдің Челябинск өңіріне жіберді. Дүниежүзіне белгілі білім ордасы Оңтүстік Орал Университетінде өзінің үлкен мектебі қалыптасқан Оңтүстік Орал бойын, Арал, Каспий, Жайық маңайын зерттеген Таиров Александр Дмитриевич есімді ғалымның қасында екі ай жүріп көп нәрсе үйрендім. Докторлық диссертациямның құрылымына жаңа бағыт берді.
Сол себепті жаратылыстану ғылымынан бөлек гуманитарлық саладағы шетелдік ғалымның жетекшілігі жайындағы талапқа аса жіті көңіл бөлген жөн болар еді. Әр оқу орнының басшылығы доктаранттарды шетелге жіберетін кезде оның тақырыбына сай келетін, ізденісіне бір септігі тиетін жағын ойласа құба-құп. Мәселе – шетелдің алыстығы мен жақындығында емес, тақырыпты қаншалықты білетіндігіне байланысты.
– Сіздің ойыңызша Қазақстандағы археология ғылымында бұрынғыдан өзге бағытқа бетбұрыс байқала ма?
– Бүгінгі таңда Қазақстан археология саласында үлкен мектеп қалыптасып үлгерді. Оның қазығын қағып, керегесін тіктеп, уығын қадаған Әлкей Марғұлан, Кемел Ақышев, Әбдіманап Оразбаев секілді ғалымдарымыз Ресей археология мектебінен қанаттанып, кей жағдайларда батыс ғалымдарының тұжырымдамаларымен келісіп жұмыс істесе, кейінгі жылдары мүлде басқа тұжырымдамалар жасап жүр. Өйткені, олар жүргізген қазба жұмыстарынан табылған деректер көшпелі мәдениет туралы көптеген жаңалықтардың ашылуына түрткі болды. Ата-бабасынан бері осы жерді мекен еткен ғалым бұл жерден табылған жәдігерлерді зерттеуде көп нәрсені терең түсіне алады, өйткені ол оның өмір-салтымен сабақтасып жатыр. Тәуелсіз ойлап, деректерді жаңа көзқараспен зерделеу ұлттық кодтың оянуына әсер етіп, еуропалық бағыттағы ғылыми тұжырымдарға қарсы, жаңа ғылыми тұжырымдамалар жасауға ықпал етті. Тәуелсіз сана ғана жаңа, тәуелсіз тұжырымдар жасай алады. Европоцентристік бағыттағы ғалымдар көшпелі мәдениетті дәл сол көшпелі елдің ұрпағынан шыққан ғалымдар секілді терең зерттеп, түйсіне алмайды. Қазақстандағы археология саласы бұған дейін практикалық тұрғыдан қалыптасса, ендігі жерде теориялық тұрғыдан да дамып, нығайып келеді. Сондықтан бұл ғылымның болашағынан күтетін үміт көп. Жаһандану заманында қазақ халқының дәстүрлі мәдениетін жұтылып кетуден сақтайтын маңызды конценпциялар қалыптастыратын ықпалды ғалымдар шығады деп сенемін.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен
Назым ДҮТБАЕВА.
Ерден Оралбай, археолог
1996-2000 жылдар аралығында Қазақ Мемлекеттік Ұлттық Университетінің тарих факультетінде оқыған.
2003 жылы аталған факультеттің магистратурасын бітірді.
2003 жылдан ҚР БҒМ ҒК Ә.Марғұлан атындағы археология институтында инженер, ғылыми қызметкер.
Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың PhD докторанты. «Арал мен Каспий теңіздері аралығының ерте темір дәуірі ескерткіштері» атты тақырыпта диссертация жазу үстінде.
«Шығыс Қазақстанның байырғы өнер туындылары» және «Қызылүйік» атты монографиялардың авторы.