Тұлғалық таңдау күші
1. Иран-Ғайып. «Сүйінбай», драмалық эпос.
Поэтикалық драматургия жанрында Иранбек Оразбаев тұлғалық портреттер галереясын жасады. Ұлт жадынан өшпейтін, дәстүрлі дүниетаным арқылы өсер ұрпаққа өнеге боларлық аңыздық, мифтік және тарихи тұлғалар бейнесін жаңғыртып сахналауда Иранбек ағамыз өз биігін ертерек бағындырған арқалы ақын. Ақын маңдайына бұйырған Мемлекеттік сыйлық, «Платиналы Тарлан», Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлықтары, көп томдық шығармалары – оның құнарлы еңбегінің несібесі. Атырау қаласында 21-24 мамырда Республикалық Театрлар Фестивалі қазақ өлеңінде бітімі бөлек ірі ақынның 70 жылдығына арналып, Махамбет атындағы Атырау облыстық драма театры «Сүйінбай» атты драмалық туындысын алғаш рет сахналады. Атырау – бір драматургтың фестивалін өткізуде көш бастап келе жатқан шаһар. Әкімі – ақынын алаламай іздейтін, өнер мен әдебиетті кие тұтқан Нұрлан Ноғаев. Елбасының рухани жаңғыру туралы идеясы барша қазақтың отаншылдық мүддесін танытады: «Туған жерге, оның мәдениеті мен салт-дәстүріне айрықша іңкәрлікпен ат салысу – шынайы патриотизмнің маңызды көріністерінің бірі. Бұл кез келген халықты әншейін біріге салған қауым емес, шын мәніндегі ұлт ететін мәдени-генетикалық кодының негізі».
19 шілдеде Халықаралық «ЭКСПО-2017» көрмесі аясында бұл спектакльді астаналық қауым көрді. Қоюшы режиссер – ҚР Еңбек сіңірген қайраткері Мұрат Ахманов. Қазақ сөзінің қасиетін, рух қонған жыраулық жаратылыс құдіретін, тектілік нышан аруақ сыйлау мен елдіктің ажырамас егіз ұғым екенін Сүйінбай – Иранғайып, қос жыраудың қосарлы синтезі шынайы көркем сөзге үнемі шөлдеп, қаталап жүрген, тілі шұбарлы қазіргі қазаққа нөсердей төкті. Атыраулық артистер импровизациялық шабыт күйді, қазаққа тән құндылықтарды залдағы көрерменге қуатты жеткізе алды. Эпостық көш-керуендей тұңғиықта жатқан көркем жадты оятты.
Метафоралық тұспал: драманың басында дүрдараз екі халыққа ашуланып Ыстықкөл тулайды. Сахнаға Сүйінбай шыққанда айнала жарқырап кетеді, ақын әулиелердің жұмбақ тәжін киген сияқты, бұл деталь театр өнерінде оның талантынан бөлек бітістірушілік миссиясын айқындайды.
Сүйінбай бұл айтыста екі елді бітістірген елші бола білді. Хан Кене мен Наурызбайдың қанды қазасынан соң қатты суыған қазақ пен қырғыз арасында «елдестірмек елшіден» демекші, Сүйінбай абыздық сакральды рөл атқарды. Елшісі жоқ ерегестен соғыс қасіреті туады. Бұл жарық әлемдегі мәңгілік сценарий, бітпейді де таусылмайды. Ойнала береді. Адамзат құрып кетудің алдында тұрғаны еш жалған емес. Бір-біріне наразы, жау мемлекеттердің ядролық қарулары даяр. Құдай сақтайды, бірақ, түлен түртсе, бір секунд күллі әлемді күл қылар еді. Көрші екі ел ұзақ ұрысса, оның түбі күмәнді. Осындай кезде құтқаратын Сүйінбай сияқты дара туған, азуын Айға білеген Сөз иесі, иман мен адамшылықтан аумаған, атаның емес, адамзаттың баласы, ұлттық элита өкілдері. Ақұштап ақын: «Құдай бір халықты өлтірмес үшін ұлы тұлғалар береді», – дейді. Дарын феноменін солай түсіну керек.
Бақсылардың атасы Қорқыт бабасын драмалық жырға қосқан Иран-ғайып бұл драмада нені көксейді, нені айтуды мұрат етті? Автордың айтары айқын: «Уақыт пен тарих деген категория бар. Қателеспейтін Құдайдан басқа ешкім жоқ. Сүйінбай – халықтың санасы. Сүйінбай екі халықты өзара татуластырды. Кеше Түркия мен Россия арасында өрт шыға жаздап, қатулық пайда болғанда қазақ елінің басшысы Нұрсұлтан Назарбаев екі елді татуластырды. Хан Кене көп айтылмай келді ғой, режиссер шеберлікпен енгізді. Оны да жаздырып отырған қан, тектік нышан.
Ата салтында мықтыдан бата алу парыз. Жамбыл неліктен Сүйінбайды пір тұтты? Жетісуда өзге ақындар да болды емес пе?! Мырзатай ағамыз бұл өлкеден шыққан 27 ақынды атайды. Неге ол Сүйінбайды таңдады?! Жыр алыбы атанбас бұрын. Бұл тек дәстүр емес, керемет түйсік, жүрек қалауы. Пір – рухани ұстаз. Шығыс дәстүрінде ақын кемелдікке жету үшін пірдің батасын алу керек. Ескі сөзде: «Пірсіздің пірі – шайтан» деген бар. Пірлер Құдайдың сүйген құлдары, иман мен өнер, білім ұстаушылар. Құл Қожа Ахмет Иассауи Арыстанбабты пір тұтуы, Сүлеймен Бақырғанидың өз ұстазы Иассауиді пір тұтуы, Мұхтар Әуезовтің Абайды пір тұтуы, мұның бәрі мирасқорлық. Абай 13 жасынан-ақ: «Физули, Шәмси, Сәйхали,
/ Науаи, Сағди, Фирдауси, / Хожа Хафиз – бу һәммәси / Мәдәт бер я шағири фәрияд» деп төрттаған жазып, өз болмысының конгениальды табиғатын танып, әзелден тым биік самғаған екен.
Жыр көсемі Сүйінбайдан бата алған соң, Жамбыл қуатты тартылыс күші – көктен құйылып тұратын, буырқанған, телегей теңіз шығармашылық бұла күш жыраулық стихияның экстазын әсте сезінбей қалмаған: «Құйындап көкке шапқан мен бір пырақ»; «Ағып бір жатқан селдеймін»; «Бұл жырды мен естігем, / Тағы құлжа үнінен. /…Бұл жырды мен естігем, / Жұлдыздың аққан көгінен». Ақындық санасы жер мен көкті қатар орайды, жаралыс басын сезінген Жамбылдың рухани күйінде ерекше құдіретті энергетика айқын. Иран-ғайып өз творчествосына тән тұлғалық таңдауын, пір тұтқан ұстаздарын дәл осы себеппен, тектілікті сүюмен таңдап алған десе болар, мұның сыры – рухани жалғастық, ұрпақ үні. Иран-Ғайыптың Сүйінбайы өзіне жан туыс, ноқтаға басы сыймаған асау, адуын ақынның бір ипастасы тәрізді сезілуі тегін емес. Мұхтар Әуезов Сүйінбай Аронұлын (1822-1895) «XIX ғасырдағы Жетісу ақындарының алтын діңгегі» деп атаған.
Тегін ұлықтау, өз атасын артық көру, рулық жүйе қазақтың дәстүрлі қоғамында, елдік санасында мызғымай берік тұрған, әрбір рудың ұранға шыққан жеке-жеке рухани код-сөзі бар. Сүйінбай өзі шыққан шапыраштының ұраны Қарасай батыр болса да, рулық санадан асып, исі Алаштың ұлттық ұранын сакральды өлеңмен таңбалап берді: «Бөрі басы – ұраным, / Бөрілі менің байрағым. / Бөрілі байрақ көтерсе, / Қозып кетер қайдағым». Көк Бөріні идеал тұтқан түз елінің Тәңірі бар, әр кезеңде жаппай қырғынға ұшыраған геноцидте қазақ халқының тұқымы тұздай құрымай, жарық күнге, келешекке ұрпағы қалып, орнында бар оңалып, Тәуелсіздікке қарашаңырағы аман жеткені азаттықты өлердей сүйетін тектілігінен-бөрілігінен екені даусыз. Тектіні Құдай құлай сүйеді.
Иранбек Әбітайұлы драманың эпикалық тамырын, шежірелі дерегін дөп басқан. Қырғыздан Орман хан, ақ патшадан барып шен алған Қара-Бәйтік, Жантай батыр; қазақтан Тезек төре, Бөлтірік шешен астың алтыншы күні ақындары арқылы өзара құпия күш сынасып отыр. Жекпе-жекке қос ақын шығады, ел намысын қорғайды. Айтыс арқылы тірі тарих атойлап шығады. Айтыс реминисценция түрінде тегіс қамтылған. Сүйінбай бейнесіне неліктен драматургтың таңдауы құлай түскен? «Сүйінбай мен Қатағанның айтысы» театрға бек лайық ұлық дүние екенін дәл таныған көрегендіктен. Қазақ жырының бір жүйрігі Несіпбек Айтұлы Сүйінбай Аронұлының туғанына 200 жыл толғанда «Сүйінбай» атты поэма жазды. Әрқилы әдеби жанрлар бір тұлғаны сүйіп таңдай берсе, бұл – сол ұлтты рухани өсіретін фактор. Ондай халықтың қамалы мықты, бауыры бүтін, іргесі сөгілмейді, жатқа жұтылмайды.
«Сүйекемменен, мен елден асқақ тұрмын! / Қырғызың да асқақ тұр «Манасымен!»», – деп әділін айтты азулы ақын Серік Ақсұңқарұлы «Сүйінбай мен Қатағанның айтысы» атты жырында.
Қатағанның екпіні жер жарғандай, экспрессивті, өктем-озбыр, кеудемсоқ, мақтаншақ, кекесін-сарказм, әр сөзі күпірге ұласты. Қазақта өзін-өзі мақтаған өлімнің басы дейді. Қатаған қызды-қыздымен Сүйінбайдың көзін шұқымаққа ажалды қарғадай жалбаңдап төніп кеп, дұшпандық зорлық-зомбылық пен қайғылы өлім үшін масайрап, астамшылық буып, этностық межеден асып аруақ қорлайды: «Әскер тартып барғанда, / Өзімдікі болмап па еді, / Қойныңдағы жарларың. / Атқа мінген жастарың. / Кенесары төреңнің / Басын кесіп алғанмын. / Наурызбайдай бегіңді, / Итіме сүйреп салғанмын. / Заты жаман Сүйінбай, / Кәне кегіңді алғаның?». Қазақ қаласа ақсүйек, биязы бола біледі, шынымен үйіне келген құдайы мейманға таудай өкпесін айтпауға, сый-құрметпен бейбіт шығарып салуға бар.
Сүйінбайдың аузымен сол уақытта қазақпен жағаласқан елдер айтылады. Бұл айтыс сол дәуірдің қоғамдық айнасы мен ақиқатын ашады. Сүйінбай сырбаз ұрымтал тұсты қалт жібермей, жанартаудай атылды. Театр – тірі организм. Сүйінбайдың саңқылдаған дауысынан Тезек төре мен Бөлтірік шешен тіріліп сала берді. Залда исі қазақтың арқасы қозды, қопалақтап отыра алмай кеткендер бар. Иран-ғайып ақынның стильіндегі афоризмге тән шаппа-шап, қысқа қайырса да терең мәнді сөз иірімдері тарихи биік образды байыта түседі, домбыра үні мен жырда рух жамалы бар. Сүйінбайдың Қатағанға кезеніп айтқан сөздері – шежіре жанрының қас үлгісі, поэтикалық асқан көркем нұсқасы. Аттай 170 жыл бұрын туған Сүйінбай жырының асқан құдіреті сонда, бұл айтыс қазіргі қоғамда мандытпай жүрген ұсақ-түйек, дүниеқоңыз рушылдықтың кеселінен ірі өлшемдерде кей сәт ұтылып жүрген қандастарымызды ұлттық бірлікке шақыратын биік мұраты мен асқақ рухында тұр. Иранбек Оразбаевтың эпостық драмасы театр өнері арқылы аудиторияны, үлкен-кішіні тегіс баурап, жаһандану уақытында ерекше маңызды елдік бірліктің нығая түсуіне бастайды.
2. Сүйінбай: шежіреші және дипломат.
1847 жылы күзде қырғыз манабы Орманхан шешесіне берген асында өткен «Сүйінбай мен Қатағанның айтысы» жанр, стиль, көркемдік өлшеммен алса әдеби әлемде теңдесі жоқ шедевр деуге болар. Тарих пен саяси дипломатия, фольклор мен далалық театр элементтері қат-қабат өрілген, ұлттық намысы қозып, дүрліккен қалың қауымды аузына қаратып, топ алдында аңдысқан қос жүйрік ақын бақталас екі елдің мұрат-мүддесі үшін қып-қызыл майданға түсіп, бірі ымырасыз жеңіп, бірі оңбай сүрініп, жер қаба құлаған сын сағатта жеңген ер кісіліктің туын жықпай алып шыққаны даусыз. Әлбетте, қазаққа тән даралық пен мәрттік, жыраулық қуат мәртебесін биіктеткен сайын найзағайдай атылып, темірді қызған кезде соққан Сүйінбайдың арқасы. Бұл айтыстың лейтмотиві – шежіре, елдік мүдденің күш-құдіреті, қастасқанда көрші қос халықты достыққа шақыру, идеологиялық символ.
Сүйінбай мен Қатағанның айтысы өмірде болмаған, жасанды, фальсификация деп айтқан сөзді бірде өз құлағыммен естіп қалдым. Мұншалық алапат текетірес айтыс әншейін қызыл жел сөзге жатуы әсте оңай емес; өйткені қос халықтың өкілі айтысқандықтан бұған өтірік пен әсіренің араласуы мүмкін болмайды. Екі жағында да жалғандықты айыптап, ар сотына салып, ақырып құн сұрайтын ұрпақтары тұр. Бұл – ұлтаралық айтыс, ауыл-аймақтың ақындары малданған жай ғана сөз сайыс емес.
Бір деректерде Қатаған кісінің есімі емес, сол ақын шыққан рудың атауы делінген. Қатаған туралы: «Есім Ташкентті алды, Тұрсын ханды өлтірді деген хабарды естіген Түгел бай өзінің ұлы Маңғытты сауға сұра деп Есімге жібереді. Хан болса Түгелдің қалмаққа жорық кезінде Сарыпқұла атты бергеніне, қатағанмен соғыста қолдағаны үшін риза болып Тұрсын ханның қыздарының бірін сыйға тартты-мыс: «Эми ошол кан Турсундүн кызынан туулган Мангыттың балдары… Сүйоркул батыр, Казыгул, Эсиркемиш дегендерди тууган. Ошон учүн, энелери Катаган кызы болгондуктан бул үчеенүн уругы Катаган деп аталып калды», – деп жазады тарихшы-ғалым Жамбыл Артыкбаев.
«Қазақтың алауыз халық екенін айта алмады», – деп ашуланды қырғыз Жантай. …Меркелік Өмірзақ ақынмен таныстым. Ол төгіліп тұрған жыршы болып шықты. Оның аузынан Сүйінбай мен Қатағанның айтысын жазып алған едім. Топырағы кеппей, қазақтардың ашу-ызасы басылмай тұрғанда Кенесары ханның кегін алған жалғыз ақын – Сүйінбай», – деп жазады Садық Смағұлов.
Қазақ пен қырғыз ежелден бірде қату, бірде тату күн кешкенін ымырасыз тарих жасырмас. Шанышқылы Бердіқожа, қаракерей Қабанбай, Көкжал Барақ сияқты қазақ батырларының қырғызға қарсы соғысы, т.б. Несіпбек Айтұлы жыр, поэмасында: «Ақ сүйекте ап-айқын боп тұр білем, / Қырғыздардың қылышының таңбасы» («Бас»); «Тарихын Бердекемнің суыртпақтап, / Ақтардым қазақ-қырғыз шежіресін. / Ажалы қырғыздардан болғандығын / Білгенде бордай босап езілесің» («Бердіқожа») деп келіп, жауыққан Садыр мен Жайыл сияқты қырғыздар соғыста қолға түскен қазақтарды кескілеп, бас сүйектерінен таудай оба үйгенін жазады.
Өктем мен күштіге жығылатын адамзат тарихы үшін әлбетте, мұндай соғыс лаңы таңсық емес, үйреншікті жайт. Енесайдан Алатауға көш басын тірегенде қырғызға қазақтан, қырғыздан қазаққа сіңген ру-тайпалар бар екені шындық. Қандас екі халыққа алабөтен кетісуге де, өлердей шекісуге де болмас. «Манас» жыры – теңдесі жоқ көркем эпостық байлық. Оның рухани қасиетін Шоқан мен Мұхтар танып, Әбіш аға көсіліп жазып кетті. Көрші қырғыз елі жаңа дәуірде гүлденсе, рухы жаңғырып көркейсе деген ақ тілек біздің көкейімізде айқын орнаған, әзелде Құдай пейілін кең жаратқан қазаққа тән мәрттік.
Арқа ақындарының ішінде Шөженің орны ерекше, тек қуалап тиісетін қазақ дәстүрінде Шортанбай Шөжеге: «Қазақтан атаң қырғыз түбің басқа, / Келгенше таласасың осы жасқа, /Атаң қызыл иттен қырғыз туған / Қай жерде қосыласың осы Алашқа?», – десе, мұндай қағытпаны екі жақ ауыр қабылдамаған, шыбын шаққан құрлы көрмеген, өзара үйреншікті қағажу болған. Ал қырғыздың кейінгі жас ақындары интернетті шулатып, айтыс үстінде қазаққа бекерден-бекер тісін қайрап, қаралап, келекелеп жатса, мұның уыты сорақы…
***
Бұл спектакль поэтикалық-музыкалық болуы себепті актерлер қауымына түскен жүк әсте осал емес. Атыраулық өнер шеберлері сахнада қазақ әлемін жайнатып-ақ жіберді. Расымен рухани мереке, тектілік сарын. Спектакльде арқасы жабысқан қазақ пен қырғыз образы жасанды, жауыр көрінді, екеуі атша тулап, мөңкіп, сөз қағысып сахнаға жиі шығады. Драмалық көріністер өз алдына, ән мен жырды жұртшылық сүйіп тыңдады. Суретшісі – Тимур Қоесов. Композиторы – Бауыржан Ақтаев. Сүйінбайды қос актер – Нұрбек Съезхан мен Дастан Пышанов лайықты алып шықты. Тезек – Бақытжан Өтеғалиев, Орман хан – Ержан Жұмат, Бөлтірік шешен – ҚР Мәдениет қайраткері Сәбит Қожабеков, Қара Бәйтік – Әміржан Нұрланұлы. Ал, Қатаған рөліндегі жас актер Асхат Мұсағалиев Иранғайыптың 70 жылдық мерейтойына арналған театрлар фестивалінде «Ең үздік ер адам бейнесі» номинациясы бойынша жүлдегер атанған еді!..
Айгүл Кемелбаева,
жазушы, «Дарын» Мемлекеттік
жастар сыйлығының лауреаты.