«Атадан алтау тумай…»
Ұлттық демография жайын сөз етсек, басымыздан өткерген қияметке толы тағдырымыз ойға оралады. «Байтал түгіл, бас қайғы» деген заманда бала туу былай тұрсын, қазақ сәбилерінің құны көк тиынға татымай қырылғанын көне көздер ешкім естімесін дегендей сыбырлап қана айтатын. Өмірі сейілместей үрей ұялатқан сол жылдардағы қорқыныштан қазақ әлі күнге арыла алмай келе жатқан сияқты. Бүгінгі егемен еліміздің бейбіт күнінде де адамға деген құрметті әрбір қоғам мүшесі қалай сезініп жүргенін ішіміз сезеді… Қағынан жеріген құландай кейбір аналардың өз нәрестесін тумай жатып, туа шөктіруі, опасыз әкелердің өз ұрпағына деген қатыгездігі, жастардың отбасылық құндылықтар жөніндегі түсініктерінің таяздығы – бүгінгі қазақ қоғамының ащы шындығына айналғандай. Әрі айдың-күннің аманында ізім-ғайым жоғалып жатқандардың саны қаншама? Үйсіз-күйсіз тұрмысымды түзеймін деп жүріп, кәрі қызға, сүр бойдаққа айналғанын өзі де аңдамай қалып, сан соғып отырған қаракөздеріміз де аз емес. Отбасылы болса да күйбең тірлікке алданам деп жүріп, бала туу жасынан ұлғайып кеткендер де жетерлік. Өкінішке қарай, қазіргі таңда ұшын тартсаң, тоқтаусыз сөгіле беретін түйнек-түйдектер көп-ақ. Әрине, бұл жағдайлар біздің сан жағынан да, сапа жағынан да өсуімізге кері әсерін тигізетін факторлар. Осы мәселелер төңірегінде біраз қордаланып қалған жайларды қозғауды орынды деп санадық.
– Қазақ халқының өткен тарихына көз салсақ, оның саны мен құрамы ірі-ірі саяси-әлеуметтік және экономикалық бетбұрыстарға байланысты өзгерістерге ұшырағанын білеміз. Мамандардың ай-туынша, тәуелсіздіктен бергі жылдарда өзге елдердегі қандастарымыздың қайта оралуы ғана демографиялық жағдайымызды біраз ілгерілетеді екен. Ал халық санының табиғи өсуі баяу көрінеді. Бұның себебі неде?
Жамбыл Артықбаев,
тарих ғылымының докторы, профессор:
– Мен арнайы ғылыми дайындықтан өткен демограф емеспін. Бұл мәселеге демографтың жауап бергені жөн болар еді. Қарапайым азамат ретінде айтарым, мені де демографиялық өсімнің төмендігі алаңдатады. Этнолог ретінде мен демографиялық жағдайға дәстүрлі отбасы құндылықтарының әлсіреуі, бала тууды қолдайтын кей институттардың жоғалып кетуі теріс әсер еткен болар деп ойлаймын.
Мұхтархан Оразбай,
тарих ғылымының докторы, профессор:
– Шынында да,қазақ ұлтын ауыр тарихи біртұтас жою саясатының тарихы сонау орыс жаулаушыларының отарлау кездерінен бастау алды. Саяси қыспақтар арқылы әскери қанды жорықтар қолында қамшысынан басқа қаруы болмаған қазақ ұлтын күнәсіз атып, шапты, қырды. Бұлар біздің ұлттық демографиялық дамуымыздың жолын кесті. Тауқымет тартқан ұлт тығырыққа тіреліп, бала өлімі мен бала өсімі тұралауға дейін барды. Қолдан жасалған ашаршылықтар, мылтық кезеніп қоныстарынан қудалау, адамдық құқықтан жұрдай ете отырып, әділетсіз өлімге кесу сынды ауыр зардаптар, қазақ ұлтының саяси жақтан қорлануына, экономикалық жақтан жоқшылық ажырғысын арқалауына, мәдениет, тағы басқа әлеуметтік жақтан күйреуіне апарып соқты.Бұл тұтас әлем деңгейінде қайта қарауды талап ететін, геноцид саясаттардың ең сорақысы ретінде қаралатын тарихи оқиғалардың бірі. Қазақ ұлты ретінде жан санының өсу процесіне ең үлкен соққы осы тарихи талау заманынан басталды деуімізге болады. Оның тарихи астары мен фактілерін қарастырып, дәлелдеуге көп материалдар табылады. Сол дәуірде қуғын-сүргін көріп, туған жерінен, елінен ауып кеткен қазақтарымыз, егемендіктен кейін елге оралып, қазақ демографиясына аз да болса серпіліс берді. Алайда, бұл мәселеде де жұмысымыз ауыз толтырып мақтанарлықтай емес.
Зиябек Қабылдинов,
тарих ғылымының докторы:
– Сұрағыңыз өте орынды. Осы сұрақты жүрегі «елім» деп соғатын ұлтжанды алаштың азаматтары өзіне күнде-күнде қояды. Бұл мәселе мені де мазалап жүр. Үлесі жағынан қазағы аз қалалардан ағайын-туыстар келгенде үнемі сұрап жүремін. «Қызылжарда қазақтың саны қанша болды?» деген сияқты… Қазақтың даналары «Терең батырады, көп қорқытады» деген. Қазақтың саны шекаралас қалаларымызда басымдау болмағанша бізге тыным болмайды. Себебі, Сербияның Косовосы, Әзірбайжанның Карабахы, Украинаның Қырымы, Донбасы осыған дәлел!
Ал халықтың табиғи өсімінің төмендеп кетуінің әр түрлі себептері бар. Біріншіден, 1990 жылдардың ортасында колхоз, совхоздар ыдырады. Ауылдың адамдары ағылып қалаға келе бастады. Көбінде не үй, не күй жоқ. Пәтерден пәтерге ауысып жүріп, балаларды өсіре алмаймыз деп қорқа бастады. Ал ауылдан қозғалмағандар жұмыссыз қалды. Жаңа фермерлер халықтың 10 пайызын ғана жұмыспен қамтамасыз етті. Олар туыстары, таныстары, көршілері және мамандар… Екіншіден, соңғы жиырма жылда қазақтар ұлттық құндылықтардан айырыла бастады. Соның ішінде көпбалалы болу дәстүрінен айырылды. Ежелден «балажан» болған қазақ ондай қасиеттен қол үзе бастаған. Үшіншіден, үкімет көпбалалы отбасыларды қолдаудан бас тартты деп айтуға болады. Тіпті, экономикасы құлдырап бара жатқан, жері талан-тараж болған Украина бір бала дүниеге келсе, 7000 доллар көлемінде ақша төлейді, ал санкцияға ұшыраған Ресей екінші бала туса «Материнский капитал» деген сертификат береді. Оған облыс орталығынан бір бөлмелі пәтер алуға мүмкіндік туады. Төртіншіден, Қазақстан демократиялы, зайырлы, көп векторлы саясатты ұстанатын ашық ел боламыз деп, өзімізге неше түрлі діни ағымдарды кіргізіп алды. Соның ішінде ислам дінінен алшақ жаңа діндерді ұстана бастады. Көбі қазақты дәстүрлі дінінен айырды.
Бесіншіден, кеңес үкіметімен салыстырғанда, нарық заманына жақсы бейімделген әйел заты болды. Базарға шыққанның көпшілігі солар. Қиыншылыққа төзім танытқан да сол жандар. Болашақ үшін өмір сүрем деп талпынған да солар. Олар бала-шағаны асырады. Еркек нарыққа дайын болмай қалды. Әйелдер еркекті менсінбей кетті. Қазақтың жігіттері намысшыл келгендіктен, ондай әйелдерден ажырасуға тырысты. Күйеуі жоқ әйелдер бір-екі баламен күн көре бастады. Олардың саны 40 жастан кейін жарты миллионға жуықтады. Осы ащы шындықты Мақаш Тәтімов ағамыз айтып кеткен.
– Қазір әлем халықтарының барлығы да демография мәселесіне ерекше ден қойып отыр. Олар халықтың санын көбейту үшін қандай әдістерді қолдануда? Жалпы, біздің елде демография саясаты қалай жүзеге асып жатыр?
Жамбыл Артықбаев:
– Менің білуімше, демография мәселесі тек соңғы уақытта емес, қашан да өзекті болған. Себебі, халық санының өсуі біртіндеп сапаның да өсуіне алып келеді.
Алдымен мемлекет ішіндегі экономикалық өмірде өзін-өзі қамтамасыз ету де белгілі дәрежеде адам санына байланысты. Мәселен, мен халқы 50 миллион елде өмір сүрсем, менің кітаптарымның тиражы да бірнеше есе өсер еді. Сол сияқты, егер сіз наубайханашы болсаңыз, сіздің пісірген күлше наныңызды да сатып алушы еселеп өсер еді. Яғни сіз екеуміз қандай бір кәсіппен айналыссақ та еңбегіміз ақталар еді.
Біздің аталарымыз халық санының жоғары болуына үлкен мән берген. Себебі, қазақ қоғамының әкімшілік-территориялық бірлігі болып табылатын ру-тайпа күші мен сапасы адам санына тәуелді еді. «Көп қорқытады, терең батырады» деген сөз содан шыққан. Жаугершілік уақытта ел қорғайтын ер азамат санына сұраныс қашан да жоғары болған. Сол себепті, қазақта «асырап алу» институты аса дамыған. Бұл туралы мен жаздым, әр жастағы адамдарды асырап алудың өзіндік дәстүрлері бар. ХVІІІ ғасыр басындағы «Ақтабан шұбырындыдан» аман шыққаннан кейін Орталық Азияда үстем ұлтқа айналдық. Біз мемлекетін жоғалтып алған жүздеген мың қалмақты сіңіріп алдық, яғни ассимиляция жасадық. Осы сияқты, қазақтың құрамына естек (башқұрт), қырғыз, түркпен, алтайлықтар, т.б. енді. Татар мен сарт қазақ арасына сауда жасап келіп өздері шалақазаққа айналып жатты. Бұл да ассимиляцияның бір түрі.
Нәтижесінде қазақ саны еселеп өсті. Оның үстіне үстем ұлт есебінде біз өзге халықтардың қыздарын көп алдық, көп әйел алу осы кезде кең жайылды. Қазақ азаматының кемінде тоғыз-тоғыздан ұл мен қызы болуы керек деген тәртіпке айналды.
Әлемнің барлық елінде демографияны қолдау саясаты жүргізіледі. Оның әр түрлі әдістері бар, әрқайсысын жеке талдау керек. Мысалы: көрші орыстың, қытайдың әдістері деген сияқты. Бұл шаруаны демографтар жүргізсін. Ал мен өз басым демографиялық өсімді қалыптастыру үшін қазақтың өз салт-дәстүріне, ұмытылған институттарына көңіл бөлу керек деген пікірдемін.
Тіпті, экономикасы құлдырап бара жатқан, жері талан-тараж болған Украина бір бала дүниеге келсе, 7000 доллар көлемінде ақша төлейді, ал санкцияға ұшыраған Ресей екінші бала туса «Материнский капитал» деген сертификат береді. Оған облыс орталығынан бір бөлмелі пәтер алуға мүмкіндік туады. Төртіншіден, Қазақстан демократиялы, зайырлы, көп векторлы саясатты ұстанатын ашық ел боламыз деп, өзімізге неше түрлі діни ағымдарды кіргізіп алды. Соның ішінде ислам дінінен алшақ жаңа діндерді ұстана бастады. Көбі қазақты дәстүрлі дінінен айырды.
Бесіншіден, кеңес үкіметімен салыстырғанда, нарық заманына жақсы бейімделген әйел заты болды. Базарға шыққанның көпшілігі солар. Қиыншылыққа төзім танытқанда сол жандар. Болашақ үшін өмір сүрем деп талпынған да солар.
Зиябек Қабылдинов:
– Араб немесе мұсылман елдерінде көп әйел арқылы демография мәселесі шешіліп келеді. Қырыққа жуық елдерде полигамияға рұқсат етілген. Бізде де сондай дәстүр болған. XVIII ғасырда атақты Әбілқайыр ханның ұлы Нұралының 32 ұлы мен 34 қызы болған. Бұл көрсеткіш күңдері мен жасырын некесіз балаларын есептемегендегі көрсеткіш. Шыңғыс тұқымдарының ауылдарды аралап барғанда, рудың ең көрікті деген сұлуларына қосуын есептесек, саны одан сайын көбейе түскен. Абылай ханның 12 әйелінен 70 бала дүниеге келген, оның 30 ұлы, 40 қызы болған. Абылай ханның немере ағасы Сұлтанбеттің 17 ұлы әкесінің ісін жалғастырған.
Кейбір елдерде баланы дүниеге әкелген сайын мемлекеттің қомақты түрде қаржылай көмек көрсетуі арқылы жағдай біршама шешіліп келеді. Мысалы, посткеңестік кеңістіктің біраз елінде осындай тәсілдер қолданылады.
Мұхтархан Оразбай:
– Күллі әлем елдері өздерінің ұлттық демография саясатын ашық немесе жымысқы түрде, даурықпасыз жүргізіп отыр. Мәселен, жапондар, немістер, еврейлер, қытайлар десек болады. Олар аса орнықты түрде, ұзақ жылдарға межеленген жоспарлы жұмыстарды тыңғылықты, дабырасыз жолға қойып отыр. Басқаны былай қойғанда, біздің Қазақстаннан Германияға қайтып көшіп барған немістерді қалай қарсы алғанын, қалай орналастырғанын, олардың қазіргі күнде жергілікті елмен қалай сіңісіп, бірлесіп, тұтас ұлттық мүдде жолына түскенін көзіміз көріп отыр. Ал бізде қандай? Оны айтудың өзі жүрекке салмақ салады. Өзбектен, қытайдан, орыстан келгендерді көрсе, жергілікті қандастарымыз тыжырынып, кекиіп, теріс айналып бағады. Мұны жасырудың керегі жоқ. Көмектескені былай тұрсын, арып-ашып елге зорға жеткен азаматтарды қиындықтардың қыспағына салады. Меніңше, Қазақстанда демографиялық саясат өрелі ұлттық саясат ретінде қаралмай немесе мүлдем жолға қойылмай отыр деуге болады.
– Қазіргі кезде жастардың отбасын құруға асықпауы, сондай-ақ отбасылық құндылықтарға деген көзқарастың төмендеуі, басқа нәрселерді мақсат тұтуы ұлт генофондына кері әсер етіп отырған секілді. Халықтың әлеуметтік жағдайы демографиямызға қаншалықты әсер етуі мүмкін?
Жамбыл Артықбаев:
– Халықтың әлеуметтік жағдайы демографияға теріс әсер етеді деген бос сөз. Көрші Өзбек мемлекетінің экономикасы дүрілдеп, әлеуметтік жағдайы күшейіп кетті деп айта алмаймыз, ал халықтың өсуі бізден бірнеше есе күшті. Өсімді күшейту үшін ер адамның қоғамдағы орынын, табысын молайту керек, яғни патриархалдық құндылықтарды күшейту керек. Қазақ ер мінезді, рыцарь (В.В.Радловтың берген бағасы!) халық болатын. Соны білген Ресей патша билігі де, Совет үкіметі де қазақ ер-азаматын сындыру үшін барлық айла-тәсілді пайдаланды. Қазақ ер азаматы үлкен қырғындарды бастан кешірді: Азамат соғысы, аштық, 1930-1950 жылдардағы репрессиялар, Екінші дүниежүзілік соғыс, тың игеру. Отаршыл билік тектілерді қырып жіберіп, тексіздер саны өсіп кетті. Екі ортадағы пропорция жоғалды. Осы мәселені біздің қоғам да, билік те білуі керек.
Мұхтархан Оразбай:
– Қазіргі күнде Қазақстанда тұтас ұлттық демография деген ұғымды аңғаратын жан жоқ. Кезінде М.Тәтімов ағамыз біраз жыл шырылдап, елге осы саясат керек деп шыжақтады. Бірақ оңалған еш нәрсе болмады. Жастардан көбеюді талап етті. Оны орындайтын шарттар өмірге келмеді. Тұтас Қазақстанда жасалатын дұрыс саясаттың жолға қойылмауы, мемлекеттік және ұлттық деңгейдегі жастар саясаты қолға алынбады. Оның есесіне рушылдық, жершілдік, ымырашылдық, жемқорлық белең алды. Ұлтымыздың демографиялық жақтан өсіміне әлеуметтік ауыртпалықтар тіке ықпалын тигізіп отыр. Кеше бір топ жастармен кеңес құрдым. Олар да, үйленгісі, бала сүйгісі, ұлтына еңбек еткісі келетінін ашық айтып отырды. Бірақ ұлттық макросаясаттың болмауы, кім көрінген көкірегін керіп, жастардың жолын кескілеуі жандарына бататындығын айтады. Ескішіл қарттардың жаңашыл ұрпаққа жол бермеуіне қынжылады. Экономикалық қиындықтар мен әлеуметтік ауыртпалықтардың қазақ демографиясына осы ғасырда да ауыр зардабын тигізіп отырғанын тілге тиек етті. Мұның өзі отанымызда дұрыс ұлттық саясаттың жолға қойылмауынан, тұтас ұлттық демографиялық шегіністің болып жатқанын аңғарамыз.
Зиябек Қабылдинов:
– Әрине, қазіргі Қазақстан жағдайында әлеуметтік мәселемен демография мәселесі тығыз байланысты. Жұмысы жоқ, үйі жоқ жастар шаңырақ көтеруге асықпайды. Ежелде ата-аналар балаларын үйлендіргенде енші бөлетін болған. Оның ішінде: үй де, ыдыс-аяқ та, мал да, киім-кешек те болған. Жастар қиыншылық көрмеген. Ал қазір несие алып той жасайды. Соны жастар төлейтін болғасын ырың-жырың содан басталады. Неге ертеде қазақтарда ажырасу болмаған? Барлығының тұрмысы жақсы болды. Ресей империясының кезінде ғана қазақ кедейленіп кетті.
Қазіргі күнде Қазақстанда тұтас ұлттық демография деген ұғымды аңғаратын жан жоқ. Кезінде М.Тәтімов ағамыз біраз жыл шырылдап, елге осы саясат керек деп шыжақтады. Бірақ оңалған ешнәрсе болмады. Жастардан көбеюді талап етті. Оны орындайтын шарттар өмірге келмеді. Тұтас Қазақстанда жасалатын дұрыс саясаттың жолға қойылмауы, мемлекеттік және ұлттық деңгейдегі жастар саясаты қолға алынбады. Оның есесіне рушылдық, жершілдік, ымрашылдық, жемқорлық белең алды. Ұлтымыздың демографиялық жақтан өсіміне әлеуметтік ауыртпалықтар тіке ықпалын тигізіп отыр. Кеше бір топ жастармен кеңес құрдым. Олар да, үйленгісі, бала сүйгісі, ұлтына еңбек еткісі келетінін ашық айтып отырды. Бірақ ұлттық макросаясаттың болмауы, кім көрінген көкірегін керіп, жастардың жолын кескілеуі жандарына бататындығын айтады. Ескішіл қарттардың жаңашыл ұрпаққа жол бермеуіне қынжылады. Экономикалық қиындақтар мен әлеуметтік ауыртпалықтардың қазақ демографиясына осы ғасырда да ауыр зардабын тигізіп отырғанын тілге тиек етті.
– Қазақ әдебиетінде аналар бейнесі жақсы ашылған. Сол арқылы қазақ әйелінің ұлттық болмысын таныдық. Бүгінде сол аналарымыз сағымға айналып бара жатқандай. Кешегі аналарымыздың отбасындағы адамгершілік ұстанымдары халық санының өсуіне де, қан тазалығын сақтауда да үлкен әсер берген еді. Бүгінде қазақ қыздарының бойынан осы қасиеттер жоғалып бара жатқаны байқалады. Қазақ әйелінің бейнесін жарқын ете түсу үшін не істеген жөн?
Жамбыл Артықбаев:
– Қазақ әйелі тың игеру кезеңінен бастап қатты өзгерді. Оған сол кездегі әлеуметтік жаңа құбылыстар тікелей әсер етті. Тың игеру Қазақстандағы демографиялық жағдайды күрт өзгертті. Қазақтың үлесі 29 пайызға дейін түсті. Тың игеруге келген қағылған-соғылғандарға еріп қазақ әйелі үйден шығып кетті. Біздің аналарымыздың адамгершілік дәстүрлері, ерін сыйлау, олардың ұстанған тәртібі ешкімге керек болмай қалды. Шешей арақ ішіп, көше қыдырып, түнді түнге ұрып құмар ойын ойнап жүрген көрші әйелдерге қарап, «мына қатындар не болып барады ?» деп таң қалып отырушы еді. Өзбек айтқандай қазақ әйелі «көше көрген әйелге» айналды, еркекті басыну осы кезеңнен басталады. Ерді «байы», әйелін «қатыны» деп айту қалай тоқталды солай дағдарыс басталды десем артық айтқан болмас. Бұл үшін қазақ әйелін кінәлау мүмкін емес.
1970 жылдардың соңына қарай «дамыған социализмге» кіргенде қазақ әйелі жаппай ішуге, құмар ойындар ойнауға кірісті, отбасы құндылықтарынан безу осы кезде белең алып кетті. Қазақи отбасы құндылықтары дегеніміз не? Ең алдымен біз осы сұрақтарға жауап беруіміз керек. Мен осы мәселемен айналысатын мамандарға біздің ұстазымыз, қазақ этнографиясының негізін салушылардың бірі Халел Арғынбаевтың «Қазақи отбасы және неке» деген монографиясын оқуды ұсынамын. Бәріміз бірдей даурығып айғайлай бермей, әр мәселеге ғылыми негіз іздеуіміз керек.
Мұхтархан Оразбай:
– Қазақ аналарын, қазақ қыздарын, қазақ әйелдерін тұтас қазақ ұлты тереңірек түсінсе дегім келеді. Қандай ауыртпалық болса, елге келген ауыр апаттар болса, ер есінен танып, ел іші бүлінген жаман күнде де аналарымыз қазақты күйреп кетуден сақтап отырды.Бүгінгі қыздарымыз да солар секілді деп білемін. Қыздарымыз бұзылып жатыр, жаман болып кетті деу қате. Біз қыздарымызды тиісінше қорғай алдық па? Оларға аса зор қамқорлық жасап, алақанымызға салып, әлпештей алдық па?.. Бұл тұтас еркек кіндіктілерден сұралатын сұрақ. Бұл күнде қыздарымыз бұзылып бара жатқан жоқ, керісінше, оларды нәпсіқұмар еркектеріміз азғырып, жолынан тайдырып, тірліктің тезіне аяусыз салып отыр. Әлеуметтік теңсіздіктер, өмірдегі қиындықтар, тұрмыстағы кіріптарлықтар қыздарымыздың шарасыздығын көрсетуде. Оған кінәлі біздің қоғам, біздің ел, біздің ұлттық саясатымыздың жоқтығы деуге болады.
Зиябек Қабылдинов:
– Қазақ әйелінің керемет образын ашатын жақсы әдебиетті әкелетін талантты жазушылар келуі керек. Көркем фильмдерді көбейту керек. БАҚ-тарда әйелдің образын ашып, насихаттау керек.
– Еуропа халықтарында бала туу көрсеткіші өте төмен болғанымен, есесіне олардың экономикасы озық болып тұр. Шығыстағы көршіміз қытай елінде де белгілі шектеулерге қарамастан, халықтың өсуі жағынан да экономика саласынан да алда. Біз олармен салыстырғанда екі жағдайда да мақтана алмасымыз анық. Жалпы, сан мен сапаны қатар арттыра отырып, дамудың жолы қандай?
Жамбыл Артықбаев:
– Сан қашанда сапа тудырады, осы ұстаным дұрыс. Бұқар жырау: «Атадан алтау тумай ма, ішінде біреуі арыстан болмай ма?! – дейді. Батысқа да, шығысқа да еліктеуді тоқтату керек. Біздің өз мәдени және өркениетті тамырымыз бар. Ешқандай халық қазақ болсын демейді, Батыс бізге өзінің қымбат дүниесін бермейді, ол тереңде жатыр, оны өздері пайдаланады, Шығыс та солай ! Біз теңіздің толқынымен келген батыстық, шығыстық арзанқол дүниенің көбігін жалап, су бетінде қалқыған қалдығына мәз болып жүрген халықпыз.
Зиябек Қабылдинов:
– Халық санын көбейту үшін: біріншіден, үкімет халыққа көмек жасау керек. Халықтың әлеуметтік жағдайы дұрысталуы тиіс. Екіншіден, ұлттық құндылықтарды барлық бағытта насихаттауды қолға алуымыз қажет. Мысалы, қазақтың мақал-мәтелдері қандай керемет! Онда балаға деген ерекше ынтызарлықты байқаймыз: «Бесіксіз үйде береке жоқ», «Балалы үй – базар, баласыз үй – мазар», «Дүниеде бал тәтті, бала балдан тәтті», «Ананың көңілі балада, баланың көңілі далада», «Әкеге баланың алалығы жоқ», «Қыз жоқ жерде, қызық жоқ», «Әке өліп бала қалса – арманына жеткені, бала өліп әке қалса – арманы іште кеткені», «Балаң жақсы болса – жердің үсті жақсы, балаң жаман болса – жердің асты жақсы», «Балаңды жұрт мақтаса, бәрінен де сол сүйініш», «Балам – балым, баланың баласы – жаным», «Ат болар тай саяққа үйір, адам болар бала конаққа үйір», «Анасын сүйгеннің – баласын сүй».
Үшіншіден, сапаны күшейту үшін білім мен ғылым саласына мықтап қаражат құйылуы керек. Тарих арқылы идеология жұмысын күшейту керек!
Бүгінгі күні Қазақстан үкіметі 2020 жылға қарай адам санын 20 миллионға жеткізу міндетін алға қойды. Неке құрмаған бойдақтар қатарының көбеюінен және отбасында бірлі-жарым баланың дүниеге келуі демографиялық тығырыққа тіреді. Бұл орайда халқымыздың арасында көп баланы дүниеге әкелген аналарымыздың ізгі істерін жалғастыра білген жөн деп ойлаймын.
Мұхтархан Оразбай:
– Шынында да, дүниежүзінде көптеген елдер өз мүдделеріне бағыттап, өз ұлты үшін аса құнды саясатты жолға қояды. Бүкіл жер шарында өз ұлты үшін ештеме жасағысы келмейтін ұлт – қазақ ұлты.Өз баласына жаны ашымайды, өзгенің өгейіне құлдық ұрады.Қарагөз баладан гөрі, сары бас шаланы қорғаштап бағады. Мүбәда, «жатқа құлдық ұру жарысына» түссе, Қазақстан алдына жан салмайтын жүйрік болып шығар…
Міне, бұл жоғарыда айтылған тарихи құлдық санадан туындаған ең қорқынышты құбылыс. Біздің елде екі аяғынан тік басатын ұлтшыл саясат мықтап қолға алынған кезде, жатты жат, өзіңді өзің санап, оның қадіріне жеткен кезде, сатылуды доғарып, сатқындарын аластайтын күн туғанда, қазақ ұлы әлемдік ойдың аса биік шыңдарынан бірден көріне алады. Саясаты да, экономикасы да, демографиясы да қарыштап дамитын болады.
Әзірлеген Гүлім Сыдықова.
Для отправки комментария вам необходимо авторизоваться.