ІШТЕ ПІКІР ӨЛГЕНШЕ…
1. Қарасөз бен Қараөлең
Ерекше сезімтал, сергек, көргек адамдар болады. Керісінше, салмақты, сабырлы, салиқалы адамдар болады. Алғашқысы (мінез-құлықты айтам) көбіне ақындарға тән, кейінгісі жеті өлшеп, бір пішетін қара сөз иелеріне лайықты. Иә, Назым мен Насыр. Уақыт деген ұлы мәртебелі ұғым-танымды кез-кезеңімен салмақтап-сараласақ, екеуінің қоғамға, әлеуметтік ортаға қызмет атқару аясы әрқилы. Солай болып көрінгенімен, ортақ мақсат: бағзы-баяғы мен бүгін-ертеңнің арасын алтын жіппен әдіптеу, ой мен сананы үнемі алға оздыра отырып адамзат әлемінің рухани өсу, даму үрдісін назарда ұстау. Мұндай ұстанымды келер-кетер уақыт, озар-көшер замана тек осы бір өнермен де өлермен жандарға беріпті! Алладан келген аманат! Ал өңгесі – пенденің пейілге сай пешенеге бүйырған жазмышы. Одан өзге болуы да мүмкін емес.
«Қар кетеді – жер қалады,
Хан кетеді – ел қалады…», – бағзы-баяғы аксиома. Өйткені, «Ақынның аузына Алла сөз салады». Жазушы, Ақын деп айдарлағанымыз болмаса, екеуінің де анасы – Сөз. Ананың әзіз омырауын еміп өскен егіздер. «Түгел сөздің түбі бір, түп атасы Майқы би» іспетті қазақы қалып ілкідегі сөзді берегіректе қостай, үстей түседі деп ұғынсақ керек.
«Заманына қарай амалы» демекші, біздіңше, дәп қазір қандай ауыртпалық кезеңді, мойынсал мезгілді басынан кешіріп жатқанына қарамастан, поэзияның қан тамыры ісініп-тасынып кетпесе де үрдісінше үздіксіз бүлкіл қағып тұр. Бұл асыра, не әсіре әспеттеу емес, әдеттегі әділ шындық. Мұны сөйлесе, сырласа қалсаңыз қарасөз өкілдерінің қай-қайсысы да мақұлдайды. Кезінде, а-на-ау он тоғызыншы ғасырдың қат-қабат қапталында қарасөздің қатепті қара нардай ауыр да абыройлы жүк арқалағанын көзіқарақты жұрт жақсы біледі. Бұл кезең Батыспен қоса, орыс жазбагерлерінің қалам қарымына бірдей қатысты.
Уақыт өзгерді. Одан бергідегі қым-қуыт оқиғалар сүреңін алға тартпағанның өзінде, ілуде бір болатын формациялар алмасуы адамзат баласының өмір сүру, ғұмыр кешу салтына күтпеген өзгерістер әкелді. Дүниенің тең жартысы жарты ғасырға жетер- жетпесте «жаздық, жаңылдық» деп сол баяғы қартаң қара жолға қайта келіп түсті. Алланың бұйрығы шығар – құйрық жағына. «Төрдегілер күлсе, ауыз үйдегілер ыржиядының» кері болды да шықты. Басқаны қайдам, біз пақырларға, яғни руханият пен өнер өкілдеріне бұл заманауи төңкерістен кем соққан жоқ! Сол үшін де біз күні кешегі «қырғиқабақ дәуірдің» «қызылдарын» да, «ақтарын» да ешқашан, ешуақытта кешіре алмақ емеспіз!..
Қалыптан шыққан үрдіс адам баласының қас-қабағына қарап жатпайды. Қаладың-қаламадың, жаңа ғасыр әлетіндегі өмір өрісі өз керегіне сай сипат алды. Идеология есіктен сығалап, саясат төрге озды. Күнкөрістік дейсіз бе, дүниеқоңыздық дейсіз бе, патша көңіліңіз білсін: қанағатсыз, тоңмойын тойымсыз бір әлуетті күш атқа мінді. Оның айтқаны мен дегені – баю, тою, кердең қағу, кекірік ату екен. Ол сіздің ақыл-кеңесіңізді, парасат-пайымыңызды, Алла дарытқан даналығыңыз бен даралығыңызды аса керек етпейді екен. Керек ете қалғанның өзінде, сізді пұлдық құндылық пен құлдық психология ұғымында ұстағысы келеді екен. Әрине, бұл риуатта Рухани дүниеңіз (әлгі Алла дарытқан) баяғы занжырлы (шынжырлы) зәңгілер сияқты оның не қолжаулығына, не құлақкесті құлына айналмақшы. Солай болып та жатыр! Дәл қазір біз бейбақ – Қарасөз бен Өлеңсөз иелері, айтты-айтпады, дәл осы бір келеңсіз кесірлі кеспірді бастан кешіп жатырмыз. Ширек ғасырдан бері. Өкініштісі сол, бұған әй-шәйсіз етіміз де үйреніп үлгерді.
Шын асау шуламайды, тулайды. Алғашқы кезде туладық та…Тулағаны сол – қағазын өртеп, қаламын тастағандар қарамызды азайтты. Бірақ ешкімнің бұған қылы қисая қоймады. Жүні жығылғандардың біразы әлі де арамызда жүр. Біреулерден бірдеңені дәметіп… «Жығылғанға – жұдырық» демекші, рухани демеушіміз, айналайын мың болғыр, Оқырманымыздан да ада-күде айрылып тыныппыз. Оның ішінде әке-шешемізден бастап алыстағы, жақындағы жаппай қазақы жұртымыз бар еді… Затты жоғалтсақ, бірер күндік өкініші бар еді, бәрінен де жалпыны жоғалтқан жаман екен:
«…екі көзден мөлтілдеп жас келеді…». Бөле-жарып қайтеміз, бұл «әттең-ай» бүгінде бәрімізге ортақ опыныс. Кітап оқымайтын да жұрт бар екен – көріп те жүрміз, көніп те жүрміз.
Бұрын ұсақ-түйекпен араласы жоқ марғау, маңғаз қазақ баласының сарттың салты – саудаға араласып, сақалын сатуы қарадай өліммен қарайлас кеп екенін шыққыр көзіміз көрді. Сөйтсек, ол да бір кәсіп пен нәсіптің арасындағы өлдімтал «өнердің» бірі екен. Талғажау тірлік тауқыметті тағдырымызға айналды. Абай заманындағы «сияздан», Бейімбет заманындағы «даудан» дал болып қайтатын қазағыңыз бүгінде «қайдан келесіз?» деген қалыпты сауалдан қара басын алып қашатын болды. Кешегі алушыңыз – бүгін сатушы. Ал сатушыңыз Сана деген саяқ философиялық категориядан гөрі санау, санақ деген есеп-қисапты өзіне өте-мөте жақын көреді. Былайша айтқанда, сіздің санатта болмағыңыз күнбе-күнгі санаққа тікелей байланысты һәм бағынышты. Аз жыл ішіндегі осынау алай-дүлей өзгеріс, әсіресе, санаткерлер ауылының «сал-серілеріне» сойқанды болмаса да сойыл-соққы болып тигені анық. Сойылды соққыны баукеспе барымташылардан хабары бар адам жақсы біледі. «Абай» романын оқыған шығарсыз?..
Роман демекші, осынау рухани «ұрдажықты» ең алдымен біздің «ауыр артиллериямыздың» санақтағы сарбаздары мен санаттағы сардарлары алардай-ақ алды десек, қателеспейтін шығармыз. Дәуір мен кезең оқиғаларына аспан асты, жер үстінен ақыл көзімен, сабыр тезімен қарайтын қарасөз майталмандарының қарасы бүгінде қарашаның қырбақ қарындай қараң-құраң. Бірі алаң, бірі елең. Есін жиып, еңсесін тіктеп дегендей, есік пен төрге көз салғандары бірен-саран. Дүние дүмінің шолақ екендігін күні бұрын сезіп-біліп қойған ерекше, бөлекше дарын иелеріне келсек, баланың ойынындай мына бір жайдақы, бойдақы тіршілікке көре тұрып көнгісі де, сенгісі де жоқ. Әліптің артын бағайын десе, әлекедей жаланған аялсыз да аяусыз қу тірлік айласыз, амалсыз өтіп-кетіп барады… Құдайға мың шүкіршілік айтсақ болады, бұларға қарағанда Қараөлеңнің қатардағы қағілез жауынгерлері әлдеқайда ширақ та шымыр. Екі кезең арасының алтын көпірі демесек те, талассыз таразбаны осылар. Адам тағдырына алаңдап, қоғам қоламтасын жалаңаш қолымен уыстап ұстап, ауызбен үрлеп, әлгі-анау Прометейдің от-жалынын өшірмей келе жатқан осынау жазбагерлердің бүгінгі жанкештілік жаратылысына таң қалсаң болады! Баяғы сопылық шаһбаз шайырлардың тәркідүниелік тәуекелі мен тәубашылдығы тәрізді! Сенбесеңіз, көріңіз, біліңіз, көз жеткізіңіз – баяғы ішу, іш пысудан мүлдем аулақ, тапқан талқаны мен талғажауын (өжет те өміршең өлеңін, өнерін) ананың да, баланың да аузына тосып, ар-ожданын қамшылап қаратер күн кешіп жүргендер де осы бәтшағарлар! Шынтуайтына келгенде, бірінің күйі жоқ, бірінің үйі жоқ. Бірақ қайыршы емес! Қаңбақы да емес! Мына қауқарсыз, қауметсіз қауымға, анау ат төбеліндей «ақсүйек» ауылға қаймана да бола алмайды! Бірі Алатауда, бірі Қаратауда, бірі Ақтауда, бірі Көктауда, бірі Ұлытауда… «Қыран құс не алмайды, салса баптап!..». Бәрібір, Қансонарда! Шаңқылдаған шабытты шағында!.. Әлдебір Атымтай жомарт уысындағы жәми жұлдыздар жауһарын таң алдында жан-жаққа жамырата, шашырата шашып жіберген тәрізді! Қолына қалам ұстаған бүгінгі ақберен ақындардың тұла бойы тумысында осындай бір сұлу да суық сұс бар! Мейлі, астарлап айтсын, мейлі, тұспалдап айтсын, мейлі, ашынып айтсын, мейлі, ашылып айтсын, бүгінгі қоғамның бүркемелі шындығы оларды сынай
отырып шыңдау үстінде!..
2. Шындық шырағы
Ебіден ескен желдей есі-дертіңнің емі – көнеден қалған көз, атадан қалған сөз. Ақтамберді айтады:
– Балаларыма өсиет:
Қылмаңыздар кепиет.
Бірлігіңнен айрылма,
Бірлікте бар қасиет.
Татулық болар береке,
Қылмасын жұрт келеке.
Араз болсаң алтыауыз,
Еліңе кірген әреке…
Бабалар айтудайын айтқан-ау, бірақ… балалары – мына біз бұған құлақ асып жүрміз бе? Өсиет, әдетте, дуалы ауыздан адым сайын шыға бермейді, ілуде бір айтылады. Ілуде бір айтылған сөзді ізет пен ілтипат иесі желге ұшырмай, жерге түсірмей іліп алмақ керек, ішкі астарын біліп алмақ керек.
«Біліп алмақ керек…» демекші, осындағы «әреке» сөзіне келгенде тоқталып қалдым, тосырқап емес, әрине. «Еліңе кірер әреке… Әңгіме бірлік жайында болып отырғанда әрекенің жәй сөз емес екені анық. «Бүлік», «іріткі» «алауыз» сөздерінің баламасындай көрінеді. Бірақ тілімізден түсіп қалған, ауызға да жиі оралмайды. Таңсық сөз болса таңдай қағып тамсана қайталар ма едік. Айтыла-айтыла ақжем болған деуден де аулақпыз. Кірме сөзге де қимаймыз. Әлде, архаизм ауылына аттанып кетті ме екен? Бәлкім, тіл білгірлері көмекке келер?.. Ақтамберді бабамыздың аузынан шыққан сөз ғой бұл?! Астарында өміршең Өсиеттің түпкі мәні жасырын жатса не дейсіз? Алды-артымызды орай қамтып отырған ақынды бұдан кейін абыз демей не дейік?! Сол бірлік, сол татулық тағылымы әлі күнге дейін біздің – қазақы болмыстың тағдыр-талайында екені талас тудырмайтын шығар-ау…
Біз көбіне «ақыл айтатын ақсақалдарымыз ақаба судай азайып барады…» деп ауызды қу шөппен сүртуге машықпыз. Түк те олай емес! Саңлаулы санаға қай кезде де сәуле сарайы айқара ашық. Барды жоқ деуіміз Жаратқанның жарлығынан емес, пейіл, зейініміздің тарлығынан. Тар шеңберден шыға алмаған пенде иесі өзін де, өзгені де ажалдың аузынан, тарының қауызынан іздейді.
Сонау бір кездегі сопылардан бастап кешегі ғұламаларға дейін «Алланы танудан бұрын әуелі өзіңді танып ал» деп емеурін танытқанын, күні кеше ғана Мұқағалидың ту сыртынан келіп: «Шеңберден шық, Фариза, шеңберден шық!..» деп әулиедей үн қатып, тәңірдің тал түсінде ғайып болғанын біреу біліп, біреу білмес. Бірақ бұл аян емес, шындық. Ал шындықты шырақ алып іздеудің қажеті жоқ. Ол сіздің ішіңізде – жүрегіңіздің түкпірінде. Тар кеудеңізді, тор кеудеңізді жарыққа шомылдырып тұр. Шындық шырағы! Шел басқан кез сияқты жел кернеген кеудеде ақыр бір күні оның өшіп қалуы әбден ықтимал. Көрдіңіз бе, Шырақ үйге ғана емес, кеудеңізге де керек екен! Алыстан іздеп әуре болмаңыз, бұл сөз Абайда да бар: «Кеудеңде шырағың болмаса…» немесе «Жүректің көзі ашылса…».
3. Күлгін түс
Жұмекен Нәжімеденовтің «Жетібояуы» ойға оралып отыр. Танымал ақындардың ол кездегі жарық көрген әр кітабын жаңа туған Айға балаушы едік. Таласа оқып, жарыса жазатын жақсы ғадетіміз де бар еді. Сол кітаптың бірі осы «Жетібояу». Атының өзі затынан хош хабар беріп тұрғандай. Жас баладай сусамыр көңіл, Абай айтпақшы, сыртын қойып ішіне үңілуге асығатын. Енді қарасақ, заты былай тұрғанда, атында да біраз гәп бар екен-ау… Жеті күн, Жетіген (Жеті кен), Жеті муза, Жеті бояу… Орекеңнің «Радугасын» Жұмекең жеті бояу деп қазақыландырыпты. Жарасып-ақ тұр! Бұрын-соңды қалай ойымызға келмеген? Айтпақшы, «Кемпірқосағымыз» да бар емес пе еді? Атамзаманнан бері…Неге бұлай деп қойды екен ата-бабаларымыз? Бұл да ойланатын сұрақ. Аңсар-ауанымыз әр саққа алып қашады. «Қосақ арасында кетпейік…» дейді бір пысықай ел-жұртқа ескертпе жасап. Ендеше «кемпір» мұнда неғып жүр? «Екеуін қосақтап тұрып сабады-ай кеп, сабады!» дейді ендігі бір ділмәр жазушымыз. Не керек, «қос» түбірінің тамыры тарам-тарам, бұтағы бұлың-бұлың. Менің бір түйсігім былай деп түйіндемек болады: кәдімгі Өрмек. Қызыл-жасыл бояулы. Өрмекке алшая қонып алып өрнек салып отырған Қаракемпір. Өрімдей қыз-келіндеріне өнеге көрсетіп… Қалай десеңіз де жерден көтеріп алып, аспаннан түсіре салған әулекі сөз емес бұл! Әйдік-ақ естіледі. Сөйте тұра Жұмекең әдейі өзгертіп отыр мұны. Осындай да «қисық-қыңырлығы» бар-тын ол кісінің…
Әдетте, «бояу» басқа, «түс» басқа. Бояу жетеу де, түс түрліше. Мұны мына бізден гөрі суретші ағайындар өте-мөте жақсы біледі. Жақсы білген соң да бір бояуды екінші бір бояуға араластырып жіберіп керегінше түр-өңі мен іреңі ерек-бөлек басқа бір түс жасап алады. Мысалы, ақ пен қараны араластырып көріңізші, қандай түс шығар екен? Әрине, күлгін – не ақ емес, не қара емес. Ақын Жұмекең, күйші Жұмекең, ойшыл Жұмекең, суреткер Жұмекең осыны білген соң да кітап атын «Жетітүс» емес, «Жетібояу» деп айшықтап, айдарлап отыр. Әрі-беріден соң «Өң» де, «Түс» те Бояуға балама бола алмақ емес, сыңар былай тұрғанда!..
Қазақ өлеңі. Ұлттық поэзия. Кешегі эпостық жыр-дастандардан бастау алған бүгінгі өлең өрнегі, өмір өрімі… «Жоқ» деуге жоқтаушысы да, «дат» деуге даттаушысы да болмауға керек бояуы анық, болмысы қанық кірпияз әлем. Әуенді де сазды, назды да намысты, ойлы да ожданды, пайымды да парасатты, айдынды да айбынды, шабытты да шалқарлы, жайсаң да жауһарлы ұлан-ғайыр бір дүние!.. Алуға сараң, беруге жомарт халықтың қанына сіңген қасиетті рухани қазынасы. Хақ қалауына жақ қауым, жұрт қана осыншама дүниенің қадіріне жете алса керек-ті. Анығында солай ма?
Фейсбукқа үңіліп отырсам, өзі де өлең жазатын жігіт болуы керек, «Аға, бір сұхбатыңызда: «Сын өлді…» депсіз, мұныңыз тым артық емес пе?» депті. Бұл, әрине, ішкі қарсылық. Мен не дейін, «Өлтіріп қайтеміз, бұл кеше болатын, ал бүгін ше?..» деп қайыра сауал тастадым. Ол «дұрыс шығар…» деп дүдәмалдау жауап берді. Көрдіңіз бе, «әр кәллада бір қиял». Үлкені бар, кішісі бар, әр ақын өз алауы мен қалауында. Бірақ ішкі әлемі қандай – бай ма, кедей ме, әлде жарлы-жақыбай ма? Өлеңдегі байлық әлемдегі ұштағанмен өлшенсе керек – Кеңістік, Тереңдік, Биіктік.
Жастарды көбірек оқуға бейілмін. Жөні келсе, өздерімен де сырласамын, мұңдасамын. Кітаптарын сұрап алып жаратылысына жақындаймын, табиғатын танимын. Құдайға мың шүкір, білімді, таным-талғамы ақыр-тақырдан аулақ. «Өйт-бүйт» дейтін ақыл, кеңеске де зәрулігі байқалмайды. «Мені» де өз болмысы меңзеп тұрады. Сынай көз салмағаныңмен, мінездері де мінсіз деп айта алмайсың. Несі бар, Қадыр ағамыз айтқандай, ақынға бәрі жарасады: еркелік те, еркіндік те, асаулық та, албырттық та…
«Сырт көз сыншы» дейді қазақ. Мұндайда әлгі «өлген сын» өн бойыңда өре түрегеледі. Ерсі мінезді, ебедейсіз қылықты кешіруге болады, ал өлеңдегі өгейлік пен індетті «ізденіске» немкетті қарай алмайсың. Бір жеміс ағашына екінші бір жеміс ағашының бұтағын әкеліп телігенмен (мұны бағбан баламасында будандастыру, пәйуанттау дейді) ағзааралық исіну алпыс екі тамырды бойлап кете қоймайды. Ең жаманы – бойға тарамаған өгейлік өзекке де, тамырға да залалын тигізеді. Жалған өлең де бір – жасанды түсік те бір. Жоғарыдағы Жұмекен: «Тамырым менің тереңде, жапырақтарым биікте…» деген сөзді өзіне емес, Өлеңіне айтқан!..
Бір қызығы, «Постмодернизм» ауруына осыдан біраз жыл бұрын жас прозашыларымыз шалдыққан болатын, бұл «үрдіс» енді бірте-бірте жас ақындарымызға ауыз сала бастапты. Көзіқарақты кісіге оны аңғару қиын емес, алғашқы және кейінгі жыр жинақтарын немесе басылымдарда жарық көрген бірен-саран топтамаларын оқысаңыз аңғара қоясыз. Жасыратын несі бар, «батысшылдықпен» қазір біздің бүкіл өнеріміз, мәдениетіміз, эстетикалық көзқарасымыз, тіпті, ең соңғысы – рухи әлеміміз көпе-көрінеу кеселдену кеспірін бастан кешіруде. Керісінше, бұған қайраты қажып, қауқары таусылғанша ақындар ауылы, тұтас қаламгерлер қауымы қарсы қайрат көрсетуі тиіс-ақ еді! Амал қанша…
Басқаны қайдам, ақындар үшін айдай анық ақиқат – Шығыс әлемінде! Мұны анау бір ақтаңдақ жылдары Мағжан ақын иісі қазақ баласының алдына салған. Кезінде Гете табынған Жеті ұлы ақын да жетелі сөзге алтын арқау. Жетеуі де сопылық ілім-білімнің жалт та жұлт жаһани жауһарлары. «Айтыңызшы, болашақта қазақ өлеңінің өрісі мен өресі қай тараптан табылмақ?» деген сауалға, Алла аузына сөз салды ма, кім білсін, Есенғали (Раушанов): «Шығыс әлемі, оның ішінде сопылық поэзия» деп жауап бергені есімде қалыпты. Мұнымен ақын Батысты толайым тәрк етіп отырған жоқ, керісінше, сонау Иран Тұран заманының өзінде-ақ Шығыс жұртының бізбен тарихи, рухани жағынан жақын әрі жадуалдас екенін меңзеп отыр. Ізденістің ілкі ілімін меңгергісі келген менің інілерім осы тұсқа ат басын бұрса, әлі де кеш емес. Оны айтасыз, күллі Түркі дүниесінің ата-бабаларымыз тау мен тасқа бедерлеп кеткен, таспаға түскен талайғы тарихи таңбаларын қашаннан бері танып-біліп жарытып едік? Көне де жаңа Руна жазуларының біз мүлдем ауызға алмайтындай нендей кемістігі бар?
Ең болмағанда тұрқы түркі тұқымының ортақ олжасына татитын еді ғой?.. «Күлтегін», «Тоныкөк» ескерткіш-мұраларының тарихи-танымдық құндылықтарын абыздарымыз бен нағыздарымыз қашан әлем алдына жайып салмақшы? Кең тынысты, кемел сипатты эпостық жыр-дастандарымыздың өмірлік, өнегелік үлгі-үрдісі батысыңыз бен шығысыңыздың біз өлердей өнеге тұтып жүрген қай «шедеврінен» кем болыпты?! Тіпті, Абайдан арғы-бергідегі «зар заман» ақындарының толғау, терме, жыр үлгілері қай қазақтың тақиясына тар келіпті?! Грузиндер бір ғана «Жолбарыс терісін жамылған батырын» дәріптеумен даңқын да, абыройын да асқақтатып жүр. Мына жанымыздағы қырғыз ағайын несімен маңғаз? Әрине, «Манасымен»! Ал біз… кеше орысшыл едік, бүгін батысшыл болып барамыз. Сол батыстың бағзы-баяғыдан бері қарай қаншама Шығыс жауһарларын өзімшілдікпен өздерінің қанжығасына байлап, қан-жынына араластырып жібергенін білесіз бе? Әмірхан (Балқыбек) ініміздің «Қасқыр құдай болған кезі» мен «Ақын апологиясын» оқыңыз…
Қазақ ақыны үшін басты критерий – Көркемдік. Мұнда бәрі бар: қазақы өлең өрнегі, теңеу, кейіптеу, эпитет, образ, т.б. Кезінде Квятковскийдің «Поэтическое слово» кітабының да орысша нұсқасын оқығанбыз. Өйткені, керек болды. Мақсат – өзіміздегі барды толықтыра түсу. Сөйтсек, жоғарыда айтқан қазақ поэзиясының бұрынғы-соңғы мұраларында нешеме формалық, мазмұндық, иірімдік, ырғақтық үлгі, үрдістер жетіп-артады екен ғой! Біз оларды үйреніп, игеріп қана қоймай, әлгі Батысыңызға да, басқаңызға да ұрымтал тұста ұғымды ыңғайда ұсына білуіміз керек екен!
Абай не деп кетті?
«Бөтен сөзбен былғанса сөз арасы,
Ол – ақынның білімсіз бейшарасы…».
«Бөтен сөз» орыстың, не шүршіттің емес, өзіміздікі, бірақ ол ауызша қолданыстағы сөз. Поэзияның өз тілі бар. Жоғарыдағы түрліше компоненттер ең алдымен ТІЛ-ден бастау алады. Ділмарсып отыр демеңіз, шындығы осы. Абстракциялық ойлау жүйесі бәрібір көркемдік ендіктен аттап кете алмайды. Абайдың «Сыңғырлап өңкей келісім…» деп отырғаны да осы тараптан табылады. «Ақ өлең» порымының өзі ауа жайылып кетуді аса ұната бермейді.
…Ізденіс аясында шек жоқ. Сол шексіздіктегі сіздің өміріңіз бір тамшы көздің жасындай ғана. Жас құрғайды… Жас көлге айналады…Жас телегейге айналғанда жағалау көзден бал-бұл ұшады. Жанкешті Жаһанкез жағалаумен қоштаспайды. Ойында – оралу. Өмірдің өлеңге, өлеңнің ғұмырға айналмағы екіталай…
P.S.: Жеті күн, Жетіген (жеті кен), Жеті ақын, Жеті муза, «Жетібояу»… Күлгін түстің (суретшілерге болмаса), бізге керегі шамалы…
4. Ақын Аллаға ең жақын адам – Ақын, егер осылай айту айып саналмаса… Пәкиза пәктігімен, ана сүтіндей ақтығымен. Ницшенің: «Ақындар өтірікті көп айтады…» деген сөзі жала, қисынсыз. Ақынтану ғылымына (егер ол бар болса) әбден қанық, Ақиқат әлеміне шындап бойлаған адам мұншалықты ұшқары, атүсті айтпаса керек еді. Амал қанша, «Сүрінбейтін тұяқ, жаңылмайтын жақ жоқ». Қандас, қаламдас, отандас неміс ақындары болса бір сәрі, тұтастай «Ақындар патшалығына тас атқаны, тіс батырғаны несі?» екен деп ар-ожданым алатайдай тулады.
Кім біледі, «Әр кәлләда бір қиял» демекші, тым ойлы, тым пәлсапашыл Фридрих сан қырлы, сан сипатты санаткерлер салмағын со-нау қол жетпес биіктен саралағысы келді ме? Әлде, Ницше көз жеткізгендей, әлемдік ауқымда бірегей бітімді, біртуар шайырлар шынымен-ақ, тақ-тұқ, ақыр-тақыр ма? Сонда деймін-ау, Алла елшісі Мұхаммед /с.ғ.с./ пайғамбарымыздың «Мен пайғамбарлардың соңымын, менен кейін ақындар келетін болады…» деген уәлі уәжі далада қалғаны ма?..
Аттан салып андағайлап шықпасақ та, намыс бар, ар-ождан бар демекші, патша көңілім парасатты адамның бұл пайымын айналып өте алмады. Бәлкім, Ницше әлдебір уақытта әлдебір ақыннан шатақтау, шалдуарлау сөз есітіп қалды ма екен? Ол да мүмкін-ау… Бірақ… көрген көзде жазық жоқ, былай деп үзілді-кесілді жазып кетіпті: «Ақындардың айтуынша, егер кімде-кім көкмайсаға аунай кетіп айнала дүниеге құлағын түрсе, жер мен көктің арасындағы бірер жайға көз жеткізе алмақ. Нәзік те албырт болмысын аңғарған сайын көпшілік қауым ақындарға табиғаттың өзі ғашық, беймәлім, тылсым құбылыстар олардың құлағына өздері келіп сыбырлап, сыр ағытып жатады деп есептейді. Өтірік болсын, шын болсын, мұндай алып-қашпа сөздерге алдымен ақындардың өздері иланады. Несі бар, жер мен көктің арсында өнер адамының қиял қанатына серік болатын нәрселер аз ба?! Оны айтасыз, аспан төрінде небір құдайларды ойлап тауып жүргендер де осылар емес пе? Қайдағы бір ойға келмейтін, келсе де орындалуы екіталай нәрселерден қаншалықты мезі болдым, шаршадым десеңші!.. Әсіресе, әлгі ақындардан! Бұрынғысынан да, бүгінгісінен де! Мен үшін олар үстірт, тайыз, тереңге бойлай алмайды, тереңге бойлай алмағандықтан да тереңінен ойлай алмайды. Айтқаны да, жазғаны да жалықтырады. Олар шерткен Арфа үні мен үшін елес әлемінің елеусіз бір лебіндей ғана. Жан алауы мен қалауы – дыбыстар дүниесі хақында олар не біліпті дейсің, тіпті, бүгінге дейін… Жүріс-тұрыстары да ерсі, ебедейсіз: тұнық судың тұнбасын лайлауға құмар. Терең бе екен деп телегейіне кейде тор тастайтыным бар, бірақ алтын балық орнына торыма ылғи да қайдағы бір «құдайлардың» бас сүйектері ілігеді де жатады. Тумысы сараң, тайыз судың түбінен асылдың орнына тас ілігетіні сияқты. Теңіз демекші, қара судан алған қасиетін қараңыз: кеудемсоқ, менмен, өркөкірек. Ал тулаған теңіздің өзі мына мен үшін құйрық, қанаты қызылала Тауыс тәрізді. Иә, кәдімгі хайуанат дүниесінің ең рабайсыз, ұсқынсыз жануары Буйволдың өзіне артын ашып мәз бола мақтанатын! Ал жерден басын көтермейтін анау маубас үшін қызыл қанат құйрығы мен қисынсыз ерсі қылығы, айтыңызшы, неменеге керек болыпты?! Ақындар үшін бұл көп мысалдың бірі ғана…».
Әрине, бір адам осылай айтты екен деп дүние қараң қалмас. Ницшенің де соңынан шырақ алып түсе қоймаспыз, әлем ойшылдарының бірі ғой… Ал егер, орекең айтпақшы, «астамшыл ауру жұққыш» келсе қайтпекпіз? Оқырман мен Жазарманның арасына алда-жалда сына түсіп жүрмей ме? Онсыз да рухшылдар азайып, рушылдар ақылдан азып жүргенде? Қаламы мен қағазы бір ағайынның бірі Қабыл, бірі Әбіл болғанынан кім не ұтыпты? Бәлкім, кінә ақын-шайырлардың өзінде де бар шығар? Кейде жеңілтек, кейде қоңылтақ… Кейде көбелек, кейде ебелек… Кейде көкірек, кейде жетімек… Екі ақынның басы бір қазанға сыймай жататынын да жадымыздан шығара алмаймыз. Мысалы, дүниеге келіп жатқан егіздердің екеуі де ақын болып туыпты деген сөзді естігендеріңіз бар ма? Бәлкім, бар да шығар… Өйткені, ақын көп. Әсіресе, бізде – қазақта. «Ақын халықпыз…» дегенді басқалардан гөрі өзіміз жиі айтамыз. Бұрыннан солай. Әсіресе, әдеби жиын-бәйгелерде, айтыс-мүшәйраларда. Бәрінің ішінде, кем дегенде, бір-бірден «Мен» бар. «Мендер» Мемлекеттік сыйлыққа ұсынылғанда қарасы көбейетіні сонша, аласын да, қуласын да таппай қаласың! Елп етпе есек дәмең де, ел қатарлы еншің де әдірем қалады. «Шөп те өлең, шөңге де өлең» деген сөз қай ауыздан шықты екен осы, Абай заманынан әрі ме, жоқ бері ме? Ойланатын нәрсе екен. Әзілі усойқыдай уытты Дулаттың да (Исабеков) «ауылдағы бір досым, ішіне ужылан ба, сужылан ба кіріп кеткен кезінде, жақын отырған адамға: «өзіңді мына жұдырықпен бір періп ақын қып жіберейін бе, ә?!» дейтіні есіме түсіп отыр. Тәтті жымиыстың астарында ащы мысқыл жасырын жатқанын аңғару қиын емес.
…Ақындарды арашалап отырған түгім жоқ, әзірге «Сырт көз сыншы» дей тұралық. Бәлкім, күндердің күнінде қауын пәлегінен, күріш елегінен ажырар. Күте тұруға тура келеді.
Исраил САПАРБАЙ
ПІКІРЛЕР1