Күрең мұң
Бүгінгі сұхбатымыздың тақырыбын «Күрең мұң» деп қоюымыздың өз себебі бар.
Н.Бәдіғұловтың жары Роза Камытжанова бізге берген сұхбатында ақын Нүкештің жиырма бес жасына дейін атамекенін аңсап, жиырма бес жасынан кейін өз отбасын аңсап, сағынып күн кешкенін айтады. «Оның жырларындағы күрең мұңның себебі де сол – сағыну мен сарғаюдан, күту мен аңсаудан туған жырлар еді», – дейді Роза Камытжанова…
– Нүкеш Бәдіғұлов екеуіңізді табыстырған қандай жағдай?
– Біз 1964 жылы қараша айында таныстық. Оқуымды бітіріп, Қазақ республикалық банкінде жұмыс істеймін. Сол уақытта еңбек демалысына шыққанда саяжайларға жолдама беретін. Жеті сом жиырма тиынның жолдамасын маған да беріп, он күнге Медеу жақтағы демалыс орнына баратын болдым. Совет заманы ғой, демалыс орнында таңғы сағат жетіде жаттығу жасауға баруың міндетті екен. Таң атпай бәріміздің есігімізді қағып оятып, жаттығуға шығуымыз керегін айтты. Қалың, тілерсегімді соғатын ұзын шашымды тездетіп қалай өре қояйын, асығыс желкеме апарып түйе салдым да, жеңіл аяқ киімімді киіп, жаттығу жасайтын алаңға қарай жүгіре жөнелдім. Баспалдақтан түсе бере көп ұзамадым, аяғым тайып кетіп, үш жігіттің алдына барып құлап түстім. Желкеме түйе салған шашым да сол кезде шұбатыла жайылып кетпесі бар ма. Жігіттерге менің құлағанымнан бұрын, ұзын шашым қатты әсер етсе керек: «Шашыңыздың ұзынын-ай», – деп тамсанып, үшеуі бірдей мені тұрғыза бастады. Сол кезде екі жігіттен бұрын ағаң жылдам қимылдап, қолтығымнан сүйемелдеп тұрғызып, көмектесіп жіберді. Әрине, қыз балаға ондай құрмет көрсетіп тұрған жігітке ішің жылып қалады. Ағаң ол кезде қазіргі Абай атындағы Қазақ Педагогикалық институтының филология факультетінің соңғы курсының студенті екен. Үздік деген үш студентке демалыс орнына жолдама беріп, демалып жатқан беті болса керек. Біз осылай таныстық. Таныстығымыз көп ұзаған жоқ. Арада екі айдан аса уақыт өткенде, жиырма үшінші қаңтарда бас құрап, үй болдық. Жиырма шақты студент бар, алыс-жақын туыс бар, ағайым мені той жасап, ұзатып салды.
– Күйеуге шығар сәтте кімге өмірлік серік болғаныңызды, жалпы Нүкеш Бәдіғұловтың ақын екенін білдіңіз ғой?
– Ер-азаматтың етегінен ұстаған соң, оның жігіттік уәдесіне сенесің. Бұдан арғы өмірді бірге жүріп өтеміз-ау деген адамыңның бойынан адамгершілік, азаматтық мінезін байқаған соң, өміріңді сеніп тапсырасың. Ол ақын бола ма, басқа бола ма – кейінгі күннің еншісіндегі шаруа ғой. Мен ағаңа тұрмысқа шыққанда ол кісі студент еді. Ақын ба, басқа ма – ол кезде тереңдеп үңілмедім. Тіпті, шынымды айтайын, арғы беттен келгенін де кейіндеу білдім. Өзі айтпаса, өмір тарихына несіне тереңдейін? Біздің заманымызда қол ұстасқан адамың ең алдымен адал, шыншыл болуы керек еді. Ағаңның бойынан сол мінезді көрдім. Қалған сыр мен әңгімеге кейінгі бірге өткізген ғұмырымызда қанықтық…
Біз үй болған соң ағатайым Бауман көшесінен орыстың соқыр кемпірінің үйінен бір ауыз бөлмесін жалдап берді. Ағаң сабағын оқып жатты. Мен банкте жұмыстамын. Келер жылы ағаң оқуын бітірді. Ол кезде оқу бітірген әрбір студентті жолдамамен жан-жаққа жұмысқа жіберетін. Бірақ ағаң жолдама алған жоқ. Өйткені, мен қаланың қызымын, қалада тіркеуде тұрғандықтан, еркін жолдамамен Алматыда қалдық. Жұмыс іздеп редакцияларға барғанда, «Жетісу» газетінің сол кездегі Бас редакторы Әбдуәли Қарағұлов бірден корректор қылып алды. «Орын қалай босайды, солай тілшілікке ауыстырам» деген уәдесі де бар екен. Осылайша ағаң бұрыннан да бөтен емес әдеби ортаға араласып кетті.
«Жетісу» газетінде 18 жыл, Жазушылар одағында 18 жыл қызмет етті.
– Сол уақыттарда кімдермен аралас-құралас болдыңыздар? Ол кездегі шығармашылық орта қандай еді?
– 1965 жылы оқудың соңғы курсында ағаң Қаскелеңге Абай атындағы мектепке мұғалім болып тәжірибеден өтуге барады. Ол мектепте Төлеген Айбергеновтің әйелі Үрниса жұмыс істейді екен. Содан Төлегендермен отбасылы болып араласып кеттік. Біз Қаскелеңге барып тұрамыз. Онда Айбергеновтің үйінде қонақ боламыз. Олар бізге, Алматыға келеді. Екеуі бірге жұмыс іздейді. Радиоға барады, барлық редакцияларды аралап шығады. Олар келгенше мен тамақ істеп қоямын. Базардан қойдың басын сатып аламыз да, бас асамыз. Бір бас жетпейді деп, қазанға екі басты бірге саламыз. «Бір қазанға екі қошқардың басы сыймайды» дейді ғой, біздің қазанымызға екі бастың сыйып кеткені сияқты, әрқайсысы өзінше бір тұлға, өзінше бір ақын болса да, олар да тату болды. 1966 жылдың күзінде бірде үйге Шәмшіні алып келді. Онымен де аралас-құраластығымыз жақсы еді.
Жалпы, Тастақ ол кезде – қазақ қаламгерлерінің мекені болды. Біздің үйден жоғары Қабдеш Жұмаділовтер, төменірек Ғафу Қайырбеков ағалар, тағы бір жапсарлас көшеде Тұманбай Молдағалиевтер тұрды. Барлығымен әдеби ортада да, отбасылық тұрмыста да шәй дескен жеріміз жоқ.
Дихан Әбілев атамыз ағаңды баласындай жақсы көрді. Ағаңа Әзілхан Нұршайықов та үлкен қолдау көрсетті. Қабдыкәрім Ыдырысов ағай қамқорлық жасап жүретін. Жұбан Молдағалиев аға да үлкен көмегін аяған емес. Алматы маңындағы демалыс орындарына бара қалса, Жұбан ағай: «Келіп кетші, әңгімелесе-
йік», – деп ағаңды шақырып алатын. Мен София апамның қасында әңгіме айтып, Жұбан Молдағалиев пен ағаң әңгіменің тиегін ағытады, әйтеуір, ақтарылып, сырласып қайтушы едік. Тұманбай Молдағалиев маған аға болып келеді. Сондықтан аға, дос, туыс болып ол кісілермен де жақсы қарым-қатынас жасадық.
Марфуға Айтхожинамен өте жақын араластық. Біздің бір ұлымыздың кіндік шешесі – Марфуға. Жазушылар одағында талай жыл еңбек еткен Ибадамен 1962 жылдан таныспыз. Екеуміз бір оқыдық, бірге жұмыс істедік. Ақындық, шығармашылық ортада бір жүрдік…
Ағаң жүрегі нәзік, өте сезімтал, мейірімді адам еді. Құрқылтайдың ұясындай ғана бөлмені жалға алып тұрып жатқан жастау кезіміз. Бірде үйде Төлегендермен әңгімелесіп отырып, «Темекіміз бітіп қалды, темекі алып келеміз», – деп жеті түнде далаға шығып кеткен. Темекімен қоса үйге жап-жас бір қызды ерте келіпті. Ол кезде түнде көшеде бұзық балалар да жүреді. «Балалар тиіскелі жатыр екен, ажыратып алдық. Жеті түнде қайда барады, сенің қасыңа қонып шықсын», – дейді. Үйіміз – ұядай. Бір ғана бөлменің бұрышында диван, төрде студенттер тойымызға деп берген шкаф және кішкене үстел ғана сияды, айналатын жер жоқ. Содан ендеше біз ұйықтамаймыз деп, өздері әңгімелесіп отырды да, әлгі қыз менің қасыма қонып шықты. Ертеңгісін таң атпай, ешкімді де оятпай, әлгі қыз кетіп қалыпты. Сол күні кешкісін дорбаға шампан мен шоколадты салып, есіктің сыртына іліп кетіпті. Әлгі қыздың бізге айтқан алғысы шығар деп ойладық. Ағаң сондай таза, мейірімді кісі еді. Кім-кімге де көмектескісі келіп тұратын.
Еліміз тәуелсіздік алған соң, арғы беттегі ағайын елімізге біртіндеп орала бастады. 1993 жылдары ҚытайданЖақсылық Сәмитұлы, Ғалым Қалибекұлы, Алмас Ахметбек бастаған бір шоғыр қаламгер келді. «Олар менің бауырларым, ерулік беру керек. Ол ерулікке енді оралып жатқан он адам, бұрыннан келіп қойған он адам – бірнеше кісіні қонақ қылуымыз керек», – деді ағаң. Содан алыс-жақын қаламгерлерді шақырып, қонақ еттік. «Көрістік, таныстық, білістік деген осы, енді арамыз үзілмесін», – деді ағаң. Оларға да рахмет, осы күнге дейін «Апа, тәте» деп сыйлап тұрады, шәй дескен жеріміз жоқ. Кейін екінші толқын Моңғолиядан келе бастады. Оларға да ерулік беріп, таныстық шәйін іштік. Сырттан келген ағайын көрсе, ағаң елжіреп, бауырып деп күтіп отыратын.
– Н.Бәдіғұлов Қытайдан елге 1960 жылдары оралған екен. Ол кісінің ата-ана, бауырлары сол жақта қалып қойған ба?
– Ағаң бес ұл, үш қыз, сегіз ағайынды болған. Ең үлкені өзі. Қазіргі Шығыс Қазақстан облысы, Шұбартау ауданында Бақанас деген жер бар. Кезінде ата-бабалары сол жақтан ары қарай Қытай ауып кеткен екен. Әкесі мен шешесі сол жерде тұрмыс құрыпты. Бұл кісі Қытайда физика-математика факультетінің бірінші курсын тәмамдаған соң, Үрімшіден бері қарай институт арқылы Қазақстанға өтеді. Әке-шешесі жолда қалың көшпен Қазақстанды бетке алып келе жатады. Олар арбамен көшкен екен. Содан бір өзеннен асқан кезде шешесі: «жұртта қазаным қалып қойыпты», – деп бұлар отбасымен қазанды алу үшін кері қайтады. Ол қазанның өзі құрсауланған қазан еді ғой дейтін кейініректе ағаң. Содан бұлар ескі жұртқа барып, қайтадан кері қайтқан аралықта Қытай шекарасын жауып алады, да ағаңның отбасы тұтастай Қытай жерінде қалып қояды.
Баяғыда, бұлардың ата-бабасы Қытай ауған кезде ағаңның әкесінің әпкесі бергі бетте қалып қойған екен. Сол әпкесі Қытайдың шекарасынан келген әркімге барып бауырының хат-хабарын сұрап жүреді екен. Қазақстанға жападан-жалғыз өткен ағаң сол апекесін тауып алып, бір жыл Семейде жұмыс істеп, 1963 жылы ҚазПИ-ге оқуға түседі.
Ал арғы беттегі ата-анасының қал-жағдайынан хабарсыз қалады. Кейін естідік, ол заманда Қытайда бір шаралар жасалып, кімнің Совет еліне туысқандары көшті, соларды алысқа жер аударып жіберген екен. Сөйтіп, ағаңның әке-шешесін, бауырларын Такла-Макан жаққа көшіріп жіберіпті. Ол жақтан қайта өз жұртына оралғанда, еліне деген өкпесі болды ма, басқа бір себеппен бе, басқа жерге көшіп-қонып жүріпті. Содан жиырма жылдан көп уақыт бойы, өзінің ата-анасы, бауырларының өлі-тірісі белгісіз, хат-хабар ала алмай жүрді. Жиырма бес жыл өтті дегенде Қабылхан Күзембаев арқылы отбасының хабарын алады. Әкесі қайтыс болған екен, шешесі, бауырлары бар деген әңгіме естідік. Ол кезде Жазушылар одағының төрағасы Олжас Сүлейменов еді. 1987 жылдың тамыз айында, Мәскеу арқылы виза жасатып, ағаң, мен және екі ұлымызды алып, Қытайға баратын болдық. Бізге жеткен хабарда шешесінің көзі тірі деп естіп едік. Ол жақта да Қазақстан жаққа құлағын түріп жүретіндер бар екен, содан біреуден біреуге жетіп, кім айтқанын білмейміз, әлдекім апамызға: «Балаң келе жатыр» деген хабарды айтыпты. Соншама жыл ұлының өлі-тірісі белгісіз, хат-хабар ала алмай жүрген ана бұл хабарды естіп, қатты толқыды ма екен, тағдырдың маңдайға жазған жазуы сол ғой, көп ұзамай көз жұмыпты. Мен елге бара жатырмын деп, өзімше сый-сыяпат алып жүргенмін. Мына жақтағы үлкен кісілер: «Апаңа сыйлық ала бер, бірақ ол кісі қайтыс болып кетіпті, сендер сірә, қырқына үлгеретін шығарсыңдар», – деп ескертті.
– Анасының қайтыс болып кеткенін Нүкеш ағай сол кезде естіді ме?
– «Елге барғанда естір, өзің ештеңе демей-ақ қой», – деді маған. Содан Құлжаға бардық. Құлжадан ары қарай Шәуешекке келгенде Жұмабай Біләл, тағы да басқа кластастары бар екен, солар қарсы алып, анасының қаралы хабарын естіртті. Мен сонда өкіріп жылаған ер адамды тұңғыш көрдім. Ауылына жетпіс екі шақырымдай жол қалғанда, жиырма бес жыл көрмеген анасының жүзін көрем, қолынан сүйем деп көңілі алып-ұшып келе жатқанда, мұндай хабарды есту ағаңа өте ауыр тиді. Ағаңның:
…Айлық жолдай болып,
сірә, жақының,
Айла таппай алжасып
тұр ақылым.
Дос-жараным көңілін
көпір еткенде
Жақын екен –
жетпіс екі шақырым.
Ана өлімін естіртуге ақырын,
Жеткізбепті-ау жетпіс
екі шақырым.
Екі иыққа мойын кіріп бүктеліп,
Салы кетіп келе жатыр пақырың, –
деп күңіреніп «Жетпіс екі шақырым» деген өлең жазғаны бар.
Содан әлгі жерде ағаңды жұбатып, сабырға шақырып, ары қарай жолға шықтық. Шәуешектен Шағантоғайға барып, Башай көпірі деген жерге жақындағанда, бауырлары бәрі атпенен «бауырымдап» дауыс шығарып келіп, жылап көрісті. Ата-анасы қайтқанымен, ел-жұрты, бауырлары бар екен. Анасының басына бардық. Қайтарда әкесінің басына барып, құран оқытайық деп едік, көліктің дөңгелегі үш рет жарылды да, жете алмадық. Кейінгі уақытта да бауырлары бірінен-сң бірі жүзін бақиға бұрып, соның барлығы ағаңның жүрегіне салмақ салған сияқты…
– Нүкеш Бәдіғұловтың бірсыпыра шығармаларын әуелі сіз оқыған шығарсыз?
– Банк саласында істеген адаммын ғой. Өлеңнің ауылынан алыспын. Сондықтан ағаңның өлеңдерін үнсіз тыңдағаным болмаса, сын, пікір айтудан аулақ болдым. Сонда да, жаныңда жазушы, ақын болғаннан кейін өлең сенің серігің болып кетеді екен. Кейінгі жылдары өлеңін тыңдап отырып: «Мынауың ұят емес пе?», «Неге бұлай дедің?» дейтін кездерім де болатын. Ағаң онда жәй ғана күліп: «Өй, менің кемеңгерім», – деп қоя салатын.
– Әңгімемізді Н.Бәдіғұлов кітаптарын шығарудың жағдайы қалай болып жатыр деген сауалмен түйіндесек…
– Ағаңның арғы бетте көптеген альманахта шығармалары жарияланып жүрген екен. Ол дүниелері үйде сақтаулы. Бірақ төте жазумен жазылғандықтан, оқи алмаймын.
Қазақстанда тасқа басылған кітабы 1969 жылы «Жас керуен» деген топтамада жарық көрді. Содан кейінгі жылдары «Бәйтерек», «Нұрлы жұлдыздар», «Күлімде шуақ», «Жарық сәуле», «Сырлы ағыс»,«Өмір сазы», «Енші», «Сыбаға» деген атпен кітаптары шығып тұрды. Әр кітабы жарық көрген сайын балаша қуанатын.
Ағаң қайтыс болғаннан кейін 2001 жылы «Отырар кітапханасы» сериясымен бір кітабы шықты. Ол кісінің жазуын менен өзге ешкім түсінбейді. Сондықтан қолжазбаларын қадағалап отырып, машинкаға бастырып, кітап болып шыққанша басы-қасында жүрдім. Екінші кітабы былтыр мемлекеттік бағдарлама аясында жарық көрді. Өз бетімізбен де шығаруға болар еді. Алайда, мемлекеттік тапсырыспен жарық көрсе, кітаптар Қазақстандағы кітапханаларға таратылады екен. Соған қатты қуандым. Ағаңның өлеңіне сусаған оқырмандары кітапханадан тауып алар деп шүкіршілік етемін.
– Әңгімеңізге рахмет!
Қ.СЕРІКҚЫЗЫ.