Түп тамырға оралу
Театр өнеріне жақын жұрт Алма Кәкішеваны «Империядағы кеш», «Көшкін», «Таңсұлу», «Алмас қылыш», «Апалы сіңлілі үшеу» қойылымдары арқылы жақсы таниды. Сахнадағы еңбегін актриса болудан бастап, режиссерлікке бет бұрған Алма Жұмашқызы «Режиссер ешкімге тәуелді болмауы керек, сонда ғана ол тәуір дүние жасайды. Адам баласы өскен сайын бір қалыптан екінші қалыпқа өтеді. Жыл жылжыған сайын дүниетанымың өзгеріп, бұрынғы ісің бүгінгіге ұқсамайды, басқа кеңістікке өткендей боласың», – дейді. Алма Жұмашқызымен әрі қарайғы әңгіме режиссерлік мамандықтың көпшілікке бәймәлім қыры туралы жалғасты.
– Бұрынғы ісіңіздің бұрынғыға ұқсамайтындығы қойылымдарыңыздан байқала ма?
– Әрине, бір қойылымды қойған соң келесісін бұдан өзге тәсілмен сахналауды ойлайсың. Тек олардың барлығына тән ортақ дүние – драматургияға да, актерге де тәуелді болмайтын кеңістік жасап алу. Оны өзгелер көре алмайды. Ол сіздің шығармашылық құпияңыз секілді. Мен алғашқы спектакльден бастап осы тәсілмен жұмыс істеймін.
– Алғашқы спектакліңіз қандай еді?
– Ол менің дипломдық жұмысым – «Шығармашылық жалғыздық» деп аталған. А.Камю,
Ш.Құдайбердіұлы, М.Мақатаев шығармаларының негізінде жазылған абсурдқа жақын дүние болды. Дипломдық жұмысымды көрген өзбек режиссері А.Салимов «Алма, менде Т.Жуженоглының «Көшкін» атты пьесасы дайын тұр, мен ол кісімен пікірлес доспын. Сол пьесаны сен қойсаң қайтеді, менен гөрі сен жақсы шығара алатын сияқтысың. Ол драматургияға үлкен сілкініс әкеледі», – деді. Мен келістім, алайда, арада бір-екі жыл өтіп кетті. Ол аралықта Жамбыл облыстық драма театрында Ә. Әмзеұлының «Қор болған Қодар-ай» деген пьесасын фантасмагория жанрында қойдым. Премьераға адам көп жиналды. Бұл – облыстық театрлардағы алғашқы жұмысым еді. Сырт қаладағы өзіңе таныс емес ұжыммен жұмыс істеуді осы кезден бастап үйрендім.Репертуарда біржылдан аса уақыт жүріп, кейін басқа нұсқада сахналанды. Ал «Көшкінді» М. Әуезов театрында О.Қиқымовтың аудармасымен қойдым. Ол да қалыпты дүниеден алшақтау қойылым болды.
– Алғашқы жұмысты абсурдтан бастадыңыз, одан кейін фантосмогория. Демек, жанр мен тақырыпты таңдайсыз?
– Таңдаймын. Шығармашылықпен айналысатын адам ретінде ойымда көп мәселе жүреді. Ұсынылған пьесаның мәні ойымдағы проблемаға жақын болса, неге сахналамасқа. Осы уақытқа дейін тапсырыспен ештеңе қоймадым. Тәуелсіздіктің 25 жылдығына орай депортация тақырыбына жаңа спектакль дайындап жатырмыз. Депортация мен үшін тапсырыс қана емес, бүкіл халықтың тағдыры. Қазақстан атты мемлекетті мекендеп отырған көптеген ұлттың тағдырын мемлекеттік тапсырыс деп ойласақ, оған біржақты қараған боламыз. Депортация тақырыбы ел тарихының бір беті, азаматтар тағдырының бір көрінісі секілді, оның біздің өмірімізден алшақ болуы мүмкін емес. Режиссер болу кей жерде айта алмайтын шындықты айтудың жолы деп білемін. Бізге сабақ берген педагогтар, сіз режиссер бола жүріп, ешкім айтпаған проблеманы сахнадан айта аласыз, бұл Құдайдың сізге берген ең құнды мүмкіндігі деп айтатын еді.
– Экспериментке барғанды ұнатасыз. Біздің аудитория экспериментті қалай қабылдайды?
– Барлық режиссер экперимент жасайды. Кейбіреуі экперимент жасап отырғанын байқамауы да мүмкін. Кешегі жұмысыңыз бүгінгіге, бүгінгі жұмысыңыз ертеңгіге ұқсамайды. Мойныңызға алған жұмыс оған жаныңызды берген сайын өзге бояу ала бастайды. Мәселен, «Алмас қылышқа» дайындалған тұста Әбілқайыр менің көзіме тақта отырған хан болып елестеген жоқ. Алпыс екі жерінде жарасы бар, оны киізбен күйдірген. Жанының да, тәнінің де жарасы ауыр адам елестеді. Ол ешкім жоқта жан жарасын сейілту үшін айқайлап, басын керегеге соғуы мүмкін. Ол ең алдымен жауынгер емес пе, неге мен оны тек хан ретінде ғана көруім керек. Көшпендінің ханы да, қарасы да жауынгер, ақырында ол «Өлсем, соғыста өлейін», – деп айтады ғой. Бұл сөз Әбілқайырдың ішкі қайшылығы мен ол өмір сүрген дәуірді жасауға бағдар болды. Бұл да эксперимент шығар… Ал біреу Әбілқайырдың қолын маңдайына тосып, ойланып отырғанын көрсетуі мүмкін. Ол әр режиссердің шығармашылық танымына байланысты. Ал мен көбіне ішкі түйсікке сүйеніп жұмыс істеймін. Егер қолыма алған пьесаны көз алдыма келтіре алмасам, оны қоймаймын. Әбілқайырды да, Орақты да, Аққозыны да көрдім. Аққозы секілді қайсар әйелдер біздің тарихымызда аз емес. Олардың бойындағы қасиеттер біздің қанымызда, тегімізде бар. Сондықтан ұлттық шығарманы айдаладан іздеудің қажеті жоқ. Тарихи дүниелер біздің тегімізді жаңғыртып отырады.
– Сізге ұсынылған пьесалардың ішінде қойылым ретінде көзіңізге елестемегендері болды ма?
– М.Әуезов театрында басшылық қанша ауысса да, шығармашылық еркіндік сақталған. Еркін Жуасбек, Есмұхан Обаев, Ерлан Біләл басқарған жылдардың барлығында шығармашылық еркіндік болды. Маған ешкім еркімнен тыс спектакль қойғызған жоқ. Мәселен, мен «Таңсұлуды» алып келгенде Еркін Жуасбек еш шектеусіз қойғызды. «Көшкінді» де Есағаң неге қоясың деген жоқ. Сондықтан пьеса таңдауда таршылық көрдім деп айта алмаймын.
– Бір сұхбатыңызда спектакльдің ұзақ уақыт репертуардан түспей жүруі міндет емес, уақыттың сұранысына қарай өзіне тиесілі міндетті атқарса болды деген екенсіз. Сіздің ойыңызша, қазіргі қоғамға қандай спектакль керек?
– Қоғамға әр түрлі спектакль керек. Көпшілікке арналғаны бар, экперименттік жұмыстары бар, ең бастысы, кәсіби түрде сахналанса болды. Жақсы спектакльді бұқара да, элита да ұғына алады. Қоғамды қол жетпес, аяқ баспас тау деп қараудың қажеті жоқ, осылай әңгімелесіп отырған екеуміз де қоғамның бір бөлшегіміз. Кейде элитаға арналған болмаса да басқа деңгейдегі адамдарға арналған спектакльдер болады, ол да керек. Жалпы, жеңіл әзілге негізделген спектакльдермен шектелуге болмайды. Спектакльдің миссиясы үлкен. Театр – тіл, театр – ұлттың айнасы. Ол әдебиеттің бір жанры емес, әзіл-оспақ отауы емес. Театр – өзінің атқаратын міндеті бар автономиялық әлем. Кино шыққанда театр жойылады деген пікір айтылды, жойылған жоқ, компьютер шыққанда театрдың функциясы әлсірейді деген ой айтылды, әлсіреген жоқ. Өйткені, театр экран емес. Ол бір адамның екінші адамның өнеріне көзбе-көз куә болуына мүмкіндік беретін биік өнер. Меніңше, режиссердің тағы бір міндеті актердің энергетикасын ашу, өнерін таза, боямасыз күйде көрерменге жеткізу. Театр көрерменді өте нәзік әлемге жетелейді. Бүгінгі технократиялық заманда театрдың миссиясы бұрынғыдан да жоғарылаған сияқты. Мұнда көрермен мен актердің арасында көзге көрінбейтін энергетика алмасу процесі жүреді, меніңше, осы энергетиканы сезіндіру режиссердің басты жетістігі.
– Әр режиссердің актермен жұмыс істеу тәсілі әр түрлі. Сіз қалай жұмыс істейсіз?
– Мына рөлді ойнағым келеді деген актерге жоқ деп айтқан кезім болған жоқ. Актерді құрметтеу – менің ең басты ұстанымым. Актер бірқалыпта, режиссер одан өзге қалыпта жұмыс істейді. Сенің бір ойды орағытып басқаша жеткізгелі отырғаныңды актер кейде түсінбей қалады. Өйткені, сен свет, декорация, мизансцена барлығын қамтисың.
– Актер таңдауда режиссерлік түйсігіңіздің алдаған кезі болды ма?
– Болады. Кейде бұрынғы рөлдеріне қарап сол деңгейде ойнайды-ау деп берсең, әттеген-ай деп қаласың. Адам ұзына бойы бір сызықпен жүре алмайды, кейде қиыс кетеді, одан қаша алмайсыз. Сен талап еткен рөлден шыға алмай қалса да, көрерменге ұсынған атмосферадан ауытқымаса дейсің. Актер де адам бір күні асыра ойнайды, кейде жеткізе алмай қалады, дегенмен түбінде өз орнына келеді. Ол үшін төзім керек. Режиссерлік мамандық әр түрлі пішінде қиылған қиындыларды жиып-теріп шашауы шықпаған құрақ құрап шығу секілді шаруа.
– Әр режиссердің өз драматургі бар деп айтылып қалады. Сіздің ойыңызша, сіздің драматургіңіз кім?
– Осы уақытқа дейін 200 спектакль қойған болсам, бұл сұраққа жауап бере алар едім. Қазірше менің спектакльдерім өте аз, оншақты ғана. Сол себепті, маған авторлардың барлығы қымбат. Кейінірек Чеховты, Абайды сахналап көрсем деп ойлаймын. Біз көбіне Абайдың толысқан шағын жиі айтамыз, ал мен оның бозбала шағын көрсеткім келеді. Кейде тіпті Абайды оқып отырып, түк те өзгертпей сол күйі серия-сериямен түсіре беру керек сияқты көрінеді. Біз көбіне құбылтып, сан түрлі етіп көрсетеміз деп әлек боламыз…
– Кинорежиссерлікке бару ойыңызда жоқ па?
– Бар. Бір-екі фильм түсіріп көрсем деп ойлаймын.
– Театрдың актерлері мен киноактерлер сіздің ойыңызша бір-бірінен қалай ерекшеленеді, әлде бөліп қарауға болмай ма?
– Бәрі бір әртіс қой, бір мақсатқа жұмыс істейді.
– Көрерменге кей актердің қабілеті кинода жақсы ашылатын сияқты да, театрда шабандап қалатындай…
– Өйткені, театрдың талабы қатаң. Театрда кинодағыдай дубль жоқ, әртістің тәлейі де дубль шығар. Кинорежиссерлік те оңай жұмыс емес, сырттан көргенде ұжмақ өмірде жүретін сияқты. Алайда, оператордан бастап, жарық беруші, гримдеуші, реквизит, актер, дыбыс режиссері, режиссер барлығы суықта, сайын далада, таудың ішінде, кейде желді, кейде күнді енді бірде, ақшамды тосып жүреді. Сондықтан бұл мамандықты шын қызыққан адамдар ғана таңдайды.
– Дәл қазір сізге қандай тақырып қызықты болып тұр?
– Әбіш Кекілбаевтың романдарының бірін инсцинировка жасасам деймін. Бұрын еуропалық тәсілде жұмыс істегенді жақсы көретін едім, авангард десе елегізіп, ол бір қол жетпес дүние секілді көрінетін. Қазір ойлап қарасам, соның барлығы өз әдебиетімізде бар екен. Адам өзі аңсаған дүниені өзінің түп-тамырынан іздегенде ғана табады.
– Өнердің миссиясы ізгілікке үндеу дегенге қосыласыз ба?
– Қосылғанда қандай, күні кеше ғана қазақтың құртақандай баласы – Димаш миллиардтаған Қытай көрерменін таңғалдырды. Бұл Алланың құдіреті мен өнердің мүмкіншілігін көрсетіп тұр. Оның өнеріне қарап таңдай қағасыз. Тіпті, екі ел арасындағы қайшылықтарды осы баланың өнері шешіп кетуі бек мүмкін…
Сұхбаттасқан Назым ДҮТБАЕВА.
Руслан СЕНКЕБАЕВ,
актер, «Империядағы кеш» спектакліндегі Айдар ролінде
– Әр режиссердің өзіндік ерекшелігі, жұмыс істеу тәсілі бар. Мен Алма апаймен «Империядағы кеш» спектаклінде жұмыс істедім. Біз «Империяны» ойнаған жоқпыз, кәдімгі күнделікті өмір сүріп жүргендей күй кештік. Олай болатыны, әр актер өз кейіпкерін ұзақ зерттеді. Мен Айдардың туған жылын, тіпті жұлдызнамадағы белгісін де жақсы білдім. Айдарға мінез беру үшін оның қайда оқығанын, бизнеске қалай келгенін, барлығын білуге күш салдым. Алма апай маған Айдар туралы түсіндірген жоқ, оны осы қоғамнан іздетті. Ол кісінің қойылымдары өзгелерге ұқсамайды, ойлау қабілеті, өмірді көруі өзгеше. Кейіпкерінің сөзін жаттаған актерді сахнаға шығара салу Алма апайға жат. «Империядағы кеш» басқару ісінде жүрген адамдардың мінезін тануыма түрткі болды.
Амангелді МҰҚАН,
театртанушы
– Театрдағы алғашқы қадамын актриса болып Семейде бастап, кейін Алматыда біраз рөлдерімен тәжірибе жинақтаған Алманың режиссураға келуін заңдылық деп білемін. Қиын да күрделі мамандықты игеру жолында, актерден – режиссерге дейінгі сатыны басып өтті. Оның ойын қозғап, қалыпқа сыймайтын оймен қарулануына белгілі режиссер Болат Атабаевтың ықпалы ерекше болғаны анық. Академ театрдағы алғашқы қадамын осы режиссердің қойылымдарында рөл орындаудан бастап кейін спектакльдеріне режиссердің ассистенті болды. Бүгінде өзінің жинақталған өмірлік тәжірибесі мен шығармашылық ой-тұжырымдары арқылы ол көрерменге терең ой тастайтын тақырыптарды ашып, ел мен халқының бойындағы жинап-терген асыл қасиеттерін киелі сахна төрінен ұрпаққа сабақ болардай етіп бейнелі беруге барын салып жүр.