Жүрекжарды бұлқыныс
Жазғандарың жарыққа шығып, том-том кітап болып басылса, жұрт жүрегіне жол тауып, қалың оқырман қалағанынан сусындайтын рухани құндылыққа айналса, жазушы еңбегінің жанғаны. Қаламгер бақыты дегеніміз де осы болар. Жазушы Қайсар Әлімнің сегіз томдық шығармалар жинағын қолға алғанда, осындай ойға қалдық. «Жазуға құмарым ауып жүр. Көшу, пәтер жөндеу ыңғайымен жазудан қол үзіп кеттім-ау…» деп өкінеді Қайсар Әлім сегіз томдық шығармалар жинағының «Өз өрмегім» атты күнделік-хикаят бөліміндегі бір толғанысында. Міне, осы бір толғаныстан-ақ қаламгердің жүрекжарды бұлқынысы сезілгендей.
Адам – өз өмірінің сәулетшісі. Даралар да, қаралар да қонақ болып өтетін «қамшының сабындай» мына ғұмырда әркім өз өмір соқпағын өзі сомдайды. Оның мәнді де сәнді, мағыналы да мазмұнды болуы сол өмір иесінің қарымы мен қасиетіне байланысты. Қабырғалы қаламгер Қ.Әлімді де бүгінгі биік белестерге бастаған туабіткен қайсарлық пен табандылық еді. Оның бүгінгі жазушылық жетістігінің алғашқы іргетасы сонау бір алпысыншы жылдарда мектеп қабырғасында жүрген ауыл баласының «Қазақстан пионерінде» жарық көрген тырнақалды туындыларынан қаланған екен. «Ынталы істің нәтижесі болар, бүгін үлкен қуанышқа кенеліп қалдым. Редакция 1964 жылдың қорытындысы бойынша жүлделер бөлгенде, небары 4 құрметті сыйлықтың біреуі маған бұйырыпты. Осы хабардан соң араға бір аптадай уақыт түскенде 30 сом сыйлық ақша алдым. Иә, балалық қуанышта шек жоқ…» деп еске алады Қайсекең бір жазбасында.
Сол бір балалық тәтті арман Қайсекеңнің бойындағы туабітті қайсарлыққа ұласып, оны Қостанай облыстық газеттің тілшілік қызметіне алып келді. Сонау ықылым заманнан бергі адамзат тарихындағы күні бүгінге дейін танылған үш мыңға жуық мамандық атаулының ішіндегі ең ауыры да азаптысы атанған алғашқы ондықтың қатарында журналист мамандығы да бар екен. Ал сол азапты да абыройлы мамандықтың жолына барлық саналы ғұмырыңды сарп етіп, қаламыңды қолыңнан түсірмеу – шынайы азаматтық табандылықтың айғағы болса керек. Осы сындарлы жолда таңдауынан таймай, журналистік шеберлігін қарымды жазушылық қабілетке ұластырып, қабырғалы қаламгерлікке қадам басу екінің бірінің пешенесіне жазылмаған қасиет. Қайнары тұнық, тамыры терең бұл таңдаудан таймаған оның шығармашылық еңбегінің шұрайлы болуы да заңдылық.
Жазушы Қайсар Әлімнің жүйелі жинақталған шығармаларында қазақтың біртуар перзенттері, әсіресе, Торғай, Қостанай өңірінен шыққан дара тұлғалар хақында кең тынысты көркем туындылар баршылық. Бұл ретте қаламгердің Міржақып Дулатовтың ешкімге ұқсамас ерекше бейнесі мен қайталанбас қатал тағдырын сомдаған туындыларының салмағы қомақты екендігін баса айтқан жөн. Ол алаш ардақтысы Міржақып Дулатов туралы жазған әрбір еңбегінде асыл азаматтың «ұлтым» деп соққан жүрек бұлқынысын шыншыл көрсетуге күш салады. «Қазақты маужыраған күйінен оятып, «күннің көзі жалқауға да, іскерге де, байға да пақырға да бірдей түскені секілді», көпке бірдей болған жақсылықтан мақұрым қалмауға үндеуі – Міржақыптың айнымас азаматтық ұстанымының алтын қазығы іспетті. Ұлтым деп соққан жүрегінің атойы өлшеулі ғұмырында бір әлсіреп, демікпегені содан дерсің» деп тебіренді қаламгер қазақтың Міржақыбы хақында.
Қалың қазақты «өз күніңді өзің көр» деп тонаудан тақырланған «тесік астауға телмірткен» сонау тоқсаныншы жылдардың өкпені қысқан өліара шағында, сүйегі жырақта қалған алаш ардақтысының рухы алдындағы ұлт парызын өтеу мақсатымен, сауапты сапарға бастамашы болуы жазушы Қайсар Әлімнің аманатқа адалдығының жарқын мысалындай еді. Тура 57 жыл өткеннен кейін Міржақып Дулатовтың мәйітін туған жеріне әкеліп қайта жерлеуге мұрындық болған қаламгер еңбегі қандай құрметке де лайық. Қиын кезеңдегі осы бір сауапты сапардан кейін оның қаламынан «Мұңды сапар» атты деректі хикаят дүниеге келді. Сөйтіп, Міржақып тақырыбына шынайы бет бұрды. Ұзақ жылғы ізденісінің нәтижесінде Міржақыптану тың зерттеулермен, шұрайлы шығармалармен толыға түсуде.
Мәселен, «Қазағын оятып, ойлантқан!» атты шығармасында жазушы алаш қозғалысының көрнекті өкілі Дулатовтың ұлт, діл, дін, тіл және жер мәселесі туралы айтқан ойларын, жазған мақалаларын сараптай отырып, ұлт мүддесі жолындағы күрескердің шынайы бейнесін ашады. Бүгінгі оқырман ойымен үндескен ұлтжанды тұлғаның шынайы портретін жасайды. «Жер! Жер! Жер!
М.Дулатовтың жүрегінің дүрсілі осы! Тепкіленіп, атқыланып соғады. «Оян қазағында», «Жер кетті…», – деп күллі қазағына жар салуы да сондықтан. Жүз рет, мың рет айтса да ол бір тілегінің орындаларына үміт артады: «Надандық түнегінде адасқан бейшара қазақ халқын жетектеп жарық дүниеге шығарушы қаһармандарға мұқтажбыз. Тілесе кісі жоқ емес, уақыт та өткен жоқ», – деп «жердің жыртысын жыртатын» дуалы ауыз, көкірегі ояу зиялылардың осынау үгіт-насихатқа араласуын қалайды», дейді жазушы Дулатовтың қазақ жерінің тағдырын бәрінен биік қоятын патриоттық көзқарасын сүйсіне суреттеп.
Иә, биылғы Алаш қозғалысының 100 жылдығы аталып өтілетін тұста қаламгердің осы тақырыпты жүйелі қаузауының нәтижесінде қол жеткізген табыстарын санамалап қойсақ, артық емес секілді. Ол «Міржақыптың оралуы. Возвращение из не бытия» хикаятынан соң «Алашшыл жүрек», «Алаш қызы Гүлнәр» аталатын танымдық кітаптар шығарды. Бұл шығармаларда 1921-1929 жылдары Қазақ АКСР Юстиция халық комиссариатының Заң шығару бөлімінде жауапты қызметтер атқарған Сейдәзім Қадырбаев, саяси қуғын-сүргін құрбаны болған ауыл мұғалімі Әлмағамбет Қасымов, т.б. туралы, Алаш арыстарының соңғы тұяғы, қысылтаяң замандағы көзбен көргендерін бірнеше кітапқа арқау еткен Гүлнәр Міржақыпқызы Дулатова жайлы мұрағаттық деректермен толымды баяндалған еді.
Қаламгер Қайсардың тағы бір ғибратты туындысы – «Сырбай мен Ғафу» атты эссе-хикаят. Бұл кітапқа қазақ әдебиетінің қос жұлдызы Сырбай Мәуленов пен Ғафу Қайырбековтің туған жері Торғайға барған сапарлары арқау етіліп, қос жыр тарланының ұлағатты өмірі мен отбасылық достық қарым-қатынастары суреттелген. Көзі көргендердің айтуынша, Торғайдың қос тарланы Сырбай мен Ғафу 47 жылдан астам сырлас әрі сыйластық жағдайда шынайы дос болып өткен екен. Қазақтың қабырғалы қос ақынын табыстырған да, ұзақ жылдар бойы бір-бірін құрметтеп, достықтарына шаң жуытпай өтуіне екеуінің де бойындағы туған жерге деген шексіз сүйіспеншілік себеп болса керек. Торғайдың құнарлы топырағынан түлеп шыққан екі алып ақын бұл дүниеден өткенше туған өлкесіне деген махаббатын үдете түскендей екен.
«Сырбай мен Ғафу» атты кітабына арнайы пікір жазған Қазақстанның халық жазушысы Әзілхан Нұршайықов былай деген екен: «Бұл кітаптың тууына, әрі сәтті шығуына, оқиғаларының айы, күні, сағатына дейін дәл көрсетілуіне не себеп болған? Күнделік! Автордың өмір бойы мұқият жазып келе жатқан күнделігі. Той, думан, қызық, қуаныш кездерінде, өзге жұрт шарап ішіп, шалқып отырған уақытта автордың сол кездің әр сәтін айнытпай қағазға түсіріп, халықтың жақсы азаматтарының жан дүниесін жарқыратып, оқырманға ұсынуы да ерлік. Көп жұрт ескермейтін, елемейтін ерлік. Осы ерлігің үшін мың рақмет, Қайсар інім!».
Жалпы, зерек зерде мен жүрек үнінің әсерінен бе екен, болмаса мамандық машығының ықтиярсыз ықпалынан ба екен, журналист ағайындар өмір иіріміне бұрынырақ, оза қарауға бейім, алдағы күн не болар екен деп, елден алабөтен алабұрта ынтығады. Қарымды қаламгер Қайсекеңнің бойында бұл игі қасиеттер өзгелерден де ерекше қалыптасқан сыңайлы. Қызметтес болған біраз жылдарда оның еңбекқорлығы мен тіршілік тылсымына байыпты зер салуы ерекше орасан екеніне тәнті болдық.
Оның «Қара кемпір», «Қаңбақ шал», «Аңсау», «Өгейлік», «Күнә», т.б. көркем әңгімелері оқырмандарының жадында. Эссе жанрында да ұдайы қалам тербеп келеді. Сондай-ақ, «Мәңгілік шер», «Сейілмейтін мұң», «Сыздамашы, жүрегім!», «Мекке, Мәдинам менің!», «Кәусар», т.б. кітаптарының аттарынан-ақ әрқайсысының терең мазмұны қылаң беретінін аңғару да қиын емес.
«Бас ақылшым – төрт мыңдай кітап жинақталған жеке кітапханам. Күнде жүгінерім – сегізінші сыныптан бері үзіліссіз жазып жүрген күнделік дәптерімді толтыра беру. Бас қазынам – жеке мұрағатым: хаттар, сирек суреттер, қолжазба қоры, мерзімдік басылымдар тігіндісі, қойын дәптерім, анамның үні жазылған қасиетті таспа… Бас қаруым – қаламсап, ақ қағаз, қырық жыл бойы тақылдатып келе жатқан киелі жазу мәшеңкем. Қолайлы сәтім – көктем, күз. Түнде өндірте жазатын едім, кейін ұйқым қашқан соң таңғы ұйқы есебінен ұтып қалуға көштім. Бас қамқоршым – зайыбым Алтын. Алаңсыз жұмысым – соның арқасында. Өмірімнің күші – Анамның өсиеті: «қаламыңды тастама!» деп иек қағып еді жарықтық». Міне, киелі қаламынан қалың қазақ оқырманына ұлағат болар шұрайлы шығармалар шыққан белгілі журналист, жазушы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері,
ҚР Президенті сыйлығының лауреаты Қайсар Әлімнің өмірлік кредосы осы.
Туабітті талантты қаламгерлігі мен тегеурінді табандылығы, мол өмір тәжірибесімен толысқан шығармашылық ізденісі жетпістің белесіне шымыр көтерілген Қайсекеңді асқаралы асуларға ұмтылдыруда. Оның өз оқырмандарын сүйсіндірер өмірлік туындылар шоғырын еселей береріне кәміл сенімдіміз.
Жылқыбай ЖАҒЫПАРҰЛЫ,
журналист-жазушы.
АСТАНА.