Тұрсынжан ұстанымы
Тұрсынжан Шапаймен жақын-жуық араласа бастағаннан оның тұла бойынан көп ешкімге ұқсамайтын бір ерекшелік бардай көрінген. Оны тап басып танып, жалғанға жария қылу үшін бүкіл жаратылыс болмысына үндестігің қажет екенін де іштей түсінесің. «Бір кем» дүниенің ішкі мәніне үңілу үшін де мінез-ерекшелігін елестетіп, көз алдыңа әкелген кезде… Сопақша жүзі тіксінгендей селт ете қап, күлдіреген шырағын тайқытпастан өңменге момақан қадайтын сәтінде етек-жеңіңді жиып та үлгермейсің. Қоңырқай өң-шырайынан төтенше құбылыс білінбестен әуелі езуіне болымсыз күлкі жүгіріп өтеді. Ең талантты деген актердің амплуасында жоқ нақ осы құбылыс жыланға арбалған торғай жазғанның кебіне көшіретінін несіне жасырасың. Ұзынтұра, жіп-жіңішке дене, бояуы қанық қоңыр үн күмбірлеп шыққан мезетінде-ақ елітіп әкетеді. Оқу мен тоқудың ұлттық сарыны үзіліп-жұлынбастан тұтас жетуінің баурағыштық әсері жұмыр басты пенделердің бәріне бірдей бұйырмайтынына көзің жете айтылған сөз, шыққан лебізді түгелдей көкейге тоқи алмайтыныңа өкінесің. Аға дос, інілік ізет секілді ізгілікті ұғымдардың тебіренісінің үстінде туабітті ахуалды сезіне қалған жағдайда «Ағынды Ақсудан» бетер екпінін тежеу қиынның қиыны. Тып-тыныш шымырлаған қылаусыз шақ, үздіксіз шыққан қоңыр дауыстың тегеурінді үні құлағыңда! Ашу-ызаның сызынан түк жоқ, ой-ағысының кейбір иірімдеріне екпін, ырғақ түсірген шақта ғана болымсыз жіңішке үн қосанжарласа естілетіні бар. Сені со кезде пенделік ашу иектеместен «рас-ау» деген ой әлдилейтінін қайтерсің. Мұндай шындықты кезінде Абай айтқан шығар… Екі сөзінің бірінде Абай тоқтамына тіреліп, ойшыл сөздерінен бір жаңалық ұсынбай тынбайтын Тұрсынжан ұстанымы мен шыншылдығына алғыстан басқа айтар неміз бар?!
Ж.Шаштайұлы.
Ойы – көркем, сыны – таразы
Біз қазіргі қазақ әдебиетінде сын жоқ, пікір жоқ дейміз. Жалпы, қазақ әдебиетінде сыни реализмнің басталмай жатып өшкенін білеміз. Ал менің ойымша, әдебиетімізде құбылыс болатын көркем ой иелері бар. Бізде әдебиет туралы, оның жалпы әлемі туралы жазылған сындар, сыншылар бар. Бірақ та сол қазақтың сыни ойлар жүйесінің қазіргі жеткен жетістігі және таяу жиырма жылда қайтадан көрініс беруі қиын құбылыс. Ол – Тұрсынжан Шапайдың әдеби сыны, зерттеуі және көркем эсселері.
Бұл – Тұрсынжанның алғаш қалам тартқан шағын рецензиясынан бастап, күні бүгінгі қаламынан шығып, тамсандырып тұрған «Бір мысқал» публицистикалық эсселеріне дейін қазақ әдебиетінің бұрынды болмаған жаңалығы. Оның жалпы болмыс-бітімінің өзі дүниені көркем қабылдауға жаралғандай. Алғашқы топтама мақалалары, «Ой түбінде жатқан сөз» деген жинағы қазақ әдебиетіне жаңаша ойлай білетін адамның келгенін сездірді. Сол алғашқы мақалаларымен Тұрсынжан Шапай алдыңғы қатарлы әдебиет ойшылдарының қатарына қосылды. Содан кейін дүниеге келген «Шын жүрек – бір жүрек», «Қазақтың жаны» кітаптары бұл дәл сол уақытқа дейін, алдыңғы үлкен толқынның, кейінгі орта буынның көңіліне келмесін, көркем ой аясына ілінбеген және мәнері, мәдениеті, сыни талдауы мүлде басқа шығарма. Тұрсынжан сонау жыраулар әдебиетіндегі поэзияны талдасын, бүгінгі күнгі лириканы талдасын, оның түбінде ой жатады. Және сол көркем шығарманың, өлеңнің астарын дәл табады. Жалпы алғанда, Тұрсынжанның жазған әдеби-сыни мақалаларын сын деп қабылдай алмайсың. Ол – Тұрсынжанның өзінің мына әдебиетке, өнерге, қоғамға деген көзқарасын білдіретін төл туындысы. Сол талдаған еңбектегі, өлеңдегі, шумақтардағы, тіпті жолдарындағы қоғамның ең діттеген талмалы тұстарын алып, өзінің көзқарасына айналдырады. Жәй көзқарас емес, көркем көзқарас. Сондықтан да өз басым, оның алғашқы рецензиясынан бастап, күні кешегі шыққан «Күлкі және көз жасы» деген жинағына дейін сыншы ретінде қабылдамаймын. Оған әдебиет сыншысы деп те қарамаймын. Оның жазғандарын Тұрсынжан Шапай деген ой иесінің көркем көзқарасы деп қабылдаймын. Мұнда әдебиеттің сан түрлі жанрларының басы қосылған. Алақандай туындысының ішінде әдебиет туралы ойлаған адамның жан ашуы, мына өмір туралы пікір білдірген адамның жан айқайы, реніші, күйініші, өз көзқарасын жеткізудегі сарказмдері, ішкі ырғақтары араласқан… Ол тек өскен, өте ілгерілеген әдебиетке тән көрініс. Өкінішке қарай, Тұрсынжан Шапайдың шығармашылығы ойшыл, сыни көзқарастары, сол шағын әңгімелерінің ішіндегі сарказмдары, жан айқайы толық талданып, қазақ оқырмандарына жеткен жоқ. Бұл біздің көркем талғамымыздың, көркем ойымыздың әлі де кенжелеп жатқанын көрсетеді. Егер де осы құбылыс өзге әдебиеттерде болса, Тұрсынжан аты орыс өміріндегі Чадаев сияқты әлдеқашан биіктеп шығып кетер еді.
Бұдан Кафканың сынап отырып ішке тартуы, Камюдің аңқаусып, түк білмегенсіп отырып жанының күйініп, ашынуы, Сартрдың бірде бұлдырап, бірде абсурдқа дейін жеткізіп, мағыналап, астарлап беруі, Борхес сияқты шағын хронологиялық тәсілмен қысқа қайырып, көп нәрсе айтуы, психологиялық иірімдері толық байқалады. Тұрсынжанның осы көркем көзқарастарын оқыған адам бұл шығармада тұтас бір ортақ кейіпкер барын сезер еді. Тұтас бір ұлт бар, сол ұлтқа деген ұлы махаббат бар, сол күйіп жанған сезім бар. Мұндай жиынтық сезім ырғағын оймен араластыруы, кез келген таланттының қолынан келмейді. Тіпті, Тұрсынжанның жазғандарын сатиралық шығарма ретінде қабылдауға болады. Оның шығармаларындағы юморға, сатираға, сарказмға өзі айтқандай: «күлкі мен көз жасы» қатар араласқан. Мен оның алғашқы мақаласын оқығанда-ақ қазақ әдебиетіне жаңа бір көркем ой иесі келді деп бағалағам.
Таңғалатыным: Абай сонша күйіп айтатын сөздерді Тұрсынжан арасына мысқыл, кекесін араластырып жіберіп, шағын ой мен көз жасы арқылы түйгенде өзің не оқып, не қойғаныңды ажырата алмай қаласың. Бар адамның бойындағы ащы, тұщы, сор, бақ, нала, махаббат бәрін түйсінесің. Сондықтан да бүгін болмаса да, күні ертең Тұрсынжан Шапай қазақ әдебиетіндегі ең көрнекті ой иесі ретінде бағаланары шүбәсіз. Тұрсынжан Шапайдың «Анық Абайының» өзі абайтанудағы ең таңдаулы зерттеулердің қатарында. Әттең, ол аяқталмай тұр. Ғұмыр жасы ұзақ болсын, өлеңдегі һәм өмірдегі Анық Абайдың толық дидары жазылар деп сенем.
Тұрсын Жұртбай.
ТЫРНАҚАЛДЫ СӨЗДІҢ ҚАДІРІ
Ауылымыз алыс, жеріміз шалғай болған соң да шығар, осы кезге дейін әдебиет сыншыларының өз қолынан алған, қолтаңбасымен алған кітабым біреу-ақ: Тұрсынжан Шапаев. «Ой түбінде жатқан сөз», 1989.
Сол 89 жылдың 26 сәуірінен кейін Тұрсынжанмен қайталай әңгіме-дүкен құрудың сәті түскен емес. Ұмытпасам, осыдан оншақты жыл бұрын телефон арқылы әлдеқалай әжептәуір уақыт аман-саулық сұрасқанымыз ғана бар.
Қазақ әдебиетінде Тұрсынжанға дейін де, әрине, поэзия сыны болды. Мен берідегілерді былай қойғанда, оқта-текте әрідегі, мысалы, Қажым Жұмалиевтің немесе Есмағамбет Ысмайыловтың кітаптарына қайтадан үңіліп отыратын шақтарым болатынын жасырмаймын. Ал неге өйтетінімді бір ауыз сөзбен және түсіндіріп бере алмаймын. Сондай-ақ, өлең жөнінде жазылған көптеген толғам-толғаныстарды аттап өткеніммен, айталық, тіпті де әдебиет сыншысы болып есептелмейтін прозаик Марал Ысқақбай ағамыздың поэзия туралы жазған аз-кем дүниелерін қадағалап-ақ жүремін. Тұшынғаннан соң, әрине.
Бір ғажабы, сол кітаптағы (мақалалардағы) байламдарға сол кезде дау айтар ешкім болмағаны және мәлім, қазір де жоқ. Оған қоса, содан бері арада қаншама жылдар өтсе де, сол тұжырымдардың әлі де ескірген ештеңесі жоқ, әлі де, қаншама етене еңбек болса да, өзіңе беймәлім тосын жаңалыққа кенет тап болғандай бас изей оқып отырасың.
Барша жұрт тұшынатын дүниелердің бір иесі — Тұрсынжан. Кейін ескі жұртқа ат ізін салмай кеткені болмаса, сонау өткен ғасырдың сексенінші жылдары сол дәуірдегі лириканың бағыт-бағдары мен бар-жоғы туралы дәл осы Тұрсынжандай тап басып айта қойған ешкім болмап еді. Бір қызығы, әлгі «Ой түбінде жатқан сөзге» енгізілген (одан бұрын газет-журналдарда жарияланған) сол мақалаларда айтылған ойлар мен байламдар кітап кемірген оқымыстыларды былай қойғанда, жақсы (жаман) өлеңдер мен талантты (ортақол) делінетін ақындар туралы аз-мұз түсінікті түйсігі барлардың да іштерінде күн сайын сайрап тұрған жайлар еді ғой. Тек осыларды иінін қандыра илейтін біреу табылмай жүрген. Табылды. Тұрсынжанды қуана қабылдағанымыз сондықтан. Қазір де әркімдердің бүйірінде осы заманғы өлеңдерге қатысты бірқыдыру ойлар әрлі-берлі көшіп жүр. Әттең, тағы бір жаңа Тұрсынжан табылмай тұр. Ал бұрынғы Тұрсынжанның, қанша күтсек те, бұл тақырыпқа енді қайтып қалам тартпай жүрген себебі, мысалы, маған әбден түсінікті тәрізді. Ол сол 190 беттік кітабымен өткен шақ пен осы шақтың (яғни сол 80 жылдардың) ғана емес, келер шақтың да поэзиясы жөніндегі программалық ойларын сарқа айтқан. Кітаптың ең басты үлгі аларлық қасиеті де осы. Өкінішке қарай, ол программалық міндеттер орындалмай жатыр. Ендеше, несіне қақсай бермек?
Бұны бір деп қойып, келесі сөзге көшелік.
Бір қарағанда, өлең дейтініңізді екінің бірі түсінетін сияқты болып көрінеді. Басы — анау, аяғы — мынау. Анау — образ, мынау — ой. Егер ұйқасты сөзге зәру рухани жыртықтың барлығы өлеңмен түгесілер болса, әдебиет сыншыларының не керегі бар еді?! Мәселен, орыстың оқымысты бөлігі А.С.Пушкиннің поэзиясын ғана қанағат тұтып, Виссарион Белинскийдің «Сочинения Александра Пушкина» дейтін 500 беттік еңбегіне назар да аудармас еді ғой. Олай болмады, назар аударды. Ұлы сыншы орыс қоғамын сипаттауы өз алдына ғой, Державин, Жуковский, Батюшковтерге қоса, ұлы Пушкиннің де олқы тұстарын жасырған жоқ. Міне, сондай дәстүрлерден сусындаған Тұрсынжан да тырнақалды кітабында сексенінші жылдар шамасындағы поэзияның дерттерін байыптылықпен жайып салды. Бір ғажабы, сол кітаптағы (мақалалардағы) байламдарға сол кезде дау айтар ешкім болмағаны және мәлім, қазір де жоқ. Оған қоса, содан бері арада қаншама жылдар өтсе де, сол тұжырымдардың әлі де ескірген ештеңесі жоқ, әлі де, қаншама етене еңбек болса да, өзіңе беймәлім тосын жаңалыққа кенет тап болғандай бас изей оқып отырасың. Демек, талантты өлеңнің, талантты прозаның көнермейтіні секілді талантты сынның да көнермейтіні заңдылық екен.
Әрине, Тұрсынжанның «Анық Абайы» туралы немесе әңгімелері хақында әйтпесе композиторлық ерекшелігі туралы әңгімелер айтылар-ақ. Дегенмен, маған әлгі тырнақалды кітап тым ыстық. Есенбайдың, Кеңшіліктің, Жұматайдың, Есенғалидың… тырнақалды жинақтарын әлі күнге дейін ескі уақыттардан бері бірге келе жатқан қимас дос санайтыным сияқты «Ой түбінде жатқан сөзбен» де үнемі сырласып отырамын.
Ертай АШЫҚБАЕВ.
«Анық Абай» ақиқаты – «Қазақтың жаны»
«…Ол жүректің қобызын шерте біледі, оның жүрегінен жас пен қаны аралас шыққан тәтті сөздері өзгенің жүрегіне тәтті у себеді. …не жазса да сырлы, көркем, сәнді жазады. …Әлде өкіндіреді, әлде мұңайтады, әлде жылатады, әлде оятқызады, әлде есіркетеді, әлде жігер береді». Мағжанның ақындығы туралы айтқан дегдар замандасының көңіліндегі аяулы ықыласы да «сырлы, көркем, сәнді» жазылыпты. Осындай ақ ниет, адал пейілмен жазылған жүрек сөзіне сирек болса да тап болған сайын бір ой ылғи көңілден кетпейді. Сірә, таңдаған объектіңді өзің таныған деңгейде ашу үшін, ең алдымен ол кешкен сезімдерді, асыл арман-мұраттарды сол межеге жақын қалыпта түйсіну керек шығар. Тым болмаса көңілдегі риядан арылмай, ондай жақсы сөз айта алмайтын сияқты көрінесің. Жүсіпбек Аймауытовтың осы сөзі шын өнер иелеріне ортақ сөз, ортақ өлшемдей сезіледі. Шығармашылық ізденіс – «сырлы, көркем, сәнді жазу…» үшін. «…Әлде өкіндіру, әлде жылату, …әлде жігер беру» үшін.
Бірнеше ипостасқа ие Тұрсынжан Шапай туралы, оның шығармашылық ізденісі жайлы айту үшін бір қырын таңдап алуыңа туралы келеді. Бұдан, әрине, Зейнолла Қабдоловша айтқанда: шығармашылық иесінің бүтін бітімі шықпайды. Дегенмен, өз танымыңда оның рухани дидарына жақындайсың. Ең алдымен Тұрсынжан Шапайды әдебиет сыншысы, абайтанушы ретінде таныған жұрт кейін жазушы, композитор ретінде жақсы біле бастады. Көп айтылған, неше мәрте сөз болған қыры болса да – ең алғаш көңілімізге абайтанушы Тұрсынжан Шапай ұя салыпты, «…жүрегіміздің қобызын шертіпті».
***
«Өлеңдегі Абай – өмірдегі сыңарының тірлікте таппаған сырласы, жаны күңіреніп іздеген досы», – депті. Тұрсынжан Шапайдың көзқарасындағы Абайды қанша өзімізге жақындатқымыз келсек те, ол бізден алыстауға құмар сияқты. Өйткені, өзің танымаған Абай – өзгенің олжасы. Бір анығы – кімді оқыдың десе – Абайды, «Абай жолын» дейтін жаттанды жауаптардың, «өзінше» түсіндіруге талпынған пайымдардың арасынан шындыққа жақын сөз іздеп, мәңгілік екі томдықты парақтаған сәтте – ұлы жұмбақ тұлғаны шырамытуға Тұрсынжан Шапайдың септігі аз тимепті. Өзің тануға ықылас білдіріп, «сыртқы қалыбы мен ішкі сырының құпиясын аштырмаған тылсымдарына» бойлауға аз да болса ниет білдірген кезде ғана Ақын Сарайының дарбазасынан сығалауға мүмкіндік туады екен. Өзгенің Абайын, танымын қайталаған сайын алыстай беретін рухани мұра осы екі араны оқушысынан бұрын сезінетіндей. Оны ажыратып алмасаң Т.Шапайдың Пәкеңі сияқты бөгденің ойын, өзгенің сөзін өзімдікі деп ойлап, оны ашықтан ашық айтуға еш қысылмастан кірісіп кетесің. Анық Абайы өлең мен өмірдің арасынан аршып алған абайтанушының ғана асылы емес. Бірақ соған жетер жол – дара…
«Анық Абай» – кемеңгердің жан дүниесін түсінуге талпыныс.Қазақ мінезінің, тұрмысының, дүниетанымының ең көркем тұстары мен кемшін жақтары тұтас қамтылған ақын мұрасының қадіріне жету. Сонымен қатар, абайтануға арналған методика іспетті. Т.Шапай жіктеген Абайға қатысты тақырыптар («Анық Абайдағы» он тақырып – (әзірге!) өмірдегі Абай мен Өлеңдегі Абайды қатар қарастырып, сізді барынша адастырмай Ақын Сарайына әкеледі. Өз Абайыңды табуға, тануға– ең жақсы кеңесші, ақылшы. Абайды жыл мезгілдері туралы өлең жазған ақын, болмаса ақыл айтуды ұнататын моралист деп ұғатындар үшін –таптырмас құрал.
Бала, жар, әке, дос, аға, іні, сырлас болу үшін Абайды түсініп оқу керек екен. Тұрсынжан Шапайдың сөзімен айтқанда:
«достан тартқан қайғың, дұшпаннан көрген азарың Абайда екен;
сүйгеннен тапқан олжаң – жүрегіңнің тәтті лүпілі мен күйіп-жанған жаныңның арман-арызы Абайда екен;
жарық дүниеге сен келді деп құтты болсын айтқанда да, тірліктің тылсымынан десің қайтып, көзің жәудірегенде де жаныңда Абай болыпты…».
***
Өнер ғажайыбын түсінуге шақ қалдым деп ойлаған сәтіңде – Тұрсынжан Шапайдың еңбегіне тап келсеңіз ол ойыңыз күл талқан болады. Пәленшені оқыдым деп кісімсінбейтін, сократтық ұстанымдағы қаламгер сенің ештеңе оқымағаныңды қайта-қайта алдыңа келтіре береді. Бәлкім ішкі сенімсіздіктен туатын ой шығар, бәлкім, жақсы көрген адамыңды идеалдандыру шығар… Бірақ шынайылығынан айырылмаған сирек қасиет иесі Анық Абайына келгенде зор махаббатын, білімін жасырмайды. Өйткені, Ақынның махаббаты одан да зор, білімі одан да терең. Одан да шынайы, әділетті.
Тұрсынжан Шапайдың алдында үлкен болсын, кіші болсын жазуымен де, болмысымен жақсы көрінуге тырысатын сияқты. Бірақ кез келген жазушыға, адамға әділетті қарайтын болмыс үшін әркімнің өзіне шақ орны бар. Өмірде үлкенді-кішілі адамдармен араласқан сайын көзің жете түсетін әр түрлі су жұқпас болмыстарды көрген кезде, расымен, Абайдың насихатын жүрегіне байлаған жанның қадірі арта түседі.
***
«…Әділетке қорған мызғымас қара жартастай монолит Абайдан» бөлек «жүрегінде махаббат пен ғадауат майдандасқан», ұмыт қала берген Анық Абайдың нәзік дидарынан сәуле сездірген Тұрсынжан Шапай ғылымдағы жалпы сарынмен күресті. («Қазақтың жаны» да қазақтың жаны үшін күрес еді. Ол – Рух жыры… және бөлек тақырып).
Егер аңыздың ақиқаты аз болса, сол аз ақиқаттың өзін өлшем биігіне жеткізетін қаламгердің эрудициясы естеліктер мен өлеңдегі Абайды барынша түсіндіруге талпынады. Қай сәтте қандай сөз айтқанын, кіммен қалай амандасып, қалай шығарып салатынын бәрін-бәрін ұғыну үшін аса қажет кітап.
Егер кез келген өнерге деген пікірің, қоғамдағы жәйтқа деген алаңдаушылығың – дүниеге деген көзқарасың болса, Тұрсынжан Шапайдың дүниеге көзқарасы – «Анық Абай». Махаббат пен ғадауат, достық пен дұшпандық, қиясбайлық мінез һәм оны түсіну, ақындық бәрі – дүниені тануда.
***
Тұрсынжан Шапайдың Ақынды тану құралы не болды екен деген сауалға жауап әрқилы. Әрине, махаббат дерсіз. Бірақ махаббатын оятқан, бала күннің өзінде Мицкевичтің Абай аудармасындағы сөзіне ән жазатындай ғашықтық пернесін басқан кім?
Қартайғанда да хәкім өлеңдері жадынан өшпеген Мұқан ақсақалдың тәрбиесі туралы айтылар сөз өз алдына екен…
***
Бесіктегі күннен жүрекке сіңген Абайдың дидары неше жылдан соң, әбден сырланып, өлең мен өмірдегі дидары әбден айқындалып, «Анық Абай» боп қағазға түскенде абайтануға жаңа бағыт келгенін бәрі түсінді. (Университет қабырғасында Абайға қатысты сөз болғанда неге осы кітап жоқ деп ылғи ойға қаласың).
Тұрсынжан Шапайдың «тәмәм сырымен тамылжыған» сөйлемдерінің құрылысына қарап қанша мәрте бас шайқадық. Қанша рет тыраштандық. Бәрібір бір сөйлемде айтар екі ойдың басын біріктіре алмадық. Бұл – техника мәселесі. Оны үйренуге де, үйренбей қоюға да болады. Нақтырақ айтсақ, оны меңгеріп алуға барынша тырыссаң, жобаға келтірерсің. Мүмкін… Бірақ адамның ойлау жүйесі қайталанбайды. Әркім – өзінше эстет. «Білімім жеткен жерге дейін адалмын» деген Ғабиден Мұстафиннің сөзі барынша әділетті, шынайы айтылған сөз екен. Әйтпесе білімі жетпей жатса да, орта жолда жыртылып-айырылып жатқандар қаншама. Оны да Тұрсынжан Шапай жазды. Біз байқаған-байқамаған, байқасақ та толық түйсіне алмаған қоғамның бар түйткілі бақайшығына дейін сөз болыпты. Әйгілі «Карнавалдың» әлі жалғасып келе жатқанын көресің. Бахтин айтқанға дейін Достоевский көңілсіз реңкте жазған карнавал (үйлер өртеніп жатса да, қамсыз мас боп жүрген кейіпкерлерін айтам) қазақ топырағында қанша уақытқа дейін жалғасарын бір Құдай біледі. Бұл да Абайдың ішін қозғаған дерт еді. «Халқым надан болған соң, қайда барып оңайын?». Кемеңгер қаламы осыны айтады, Тұрсынжан Шапай түсіндіреді.
Абай өлеңдеріндегі, жалпы қазақ әдебиетінде «лирикалық мен» тақырыбында жазған көлемді мақаласы – бүгінгі сыншыға нағыз керек құрал. Теорияда көбіне орыстың, одан қалса әлем әдебиетінің өкілдеріне (Элиот, Твардовский, Квятковкий, Шкловский, Бахтин) жүгініп кеткенімізде жек көретін ағайын Тұрсынжан Шапайдың атын жиі қолданып кетсек те өкпесін айтады. Бірақ одан басқа шара бар ма? «Сөз өнерінің» аясынан шықсаң, қармануға өзге тал таппай қаласың…
***
Абайды тану үшін данышпан болудың қажеті жоқ деп ойлаймын. Әркімнің өз Абайы бар. Бірақ соған жетудің баспалдақтары – естеліктер, Қайым Мұхамедханов, Бекен Исабаев, Төкен Ибрагимов, Мекемтас Мырзахметов, Тұрсын Жұртбай, Тұрсынжан Шапай, басқа да ғалымдардың еңбектері. Белгілі журналист Қасым Аманжолдың (Т.Шапайдың кеңесшілігімен түсірген) «Анық Абай» деректі фильмі. Тегі толық түсініп кетпесең де, азырақ Абай сөзінің дәмін сезу бұйыратындай.
Абай эстетикасын, этикасын түгел сіңіру мүмкін бе екен?! Абай айтқан, Тұрсынжан Шапай ашқан ақын шығармашылығындағы категорияларға сай болуға аздап тырысып бағасың. Әмбе ол қолыңнан келмейтіні екібастан. Бірақ… Абай – өлшем. Оның сөзі – баға. Дос-асыққа жарау үшін көңілдің қандай болу керектігін сезінесің. Болмаса адам жанының соншалықты күрделі жаратылыс екенін Абайдың Қиясбайға деген құрметін біліп барып, түсінесің. Абайдың кеңіген екенмін деген оқиғасындағыдай, сені онша жақтырмайтын ағаңның көңіліңе қарап сөйлеуі сол пәлсападан түйген ойынан емес пе екен деп өзіңнен өзің қуыстанатының тағы бар.
Тұрсынжан Шапайға сүйенсек: Абайды тану үшін – өзіңді шырамыту керек. Онсыз саған Абай жоқ! Ал өзіңді тануға қанша қауқар керек. Сен де «Айна сарайдың» ішінде жүргеніңменен архетиптер «жадыңда берік сақталмағандықтан» әр айнаға бір қарап мең-зең қалпыңда, әре-сәре күй кешумен қалт-құлт етіп демің таусылғанша тірлішік етпексің. Абай айтқан «толық адам» – ақынның өлеңдегі аңсары болса, онда қалғандары туралы сөз айтудың өзі артық емес пе?!
Енді «толық адам» әлем үшін жоқ. Пенде баласы жаратылғалы бері жалғыз толық адам – Адам Ата шығар. Оның өзі Хауа-Анамыз қабырғасынан жаратылғаннан кейін бүтіндігінен ажыраған сыңайлы. Одан кейінгі ұрпақтарына бар қасиеті бөлшектеліп берілген кезде, бәрі Арманға айналды. Ақын айтқан «толық адамның» аңсар болатыны да сондықтан. Тұрсынжан Шапай: «Поэзия – арманнан туады», – дейді. Ақиқат! Кейінгілерге үнемі көңілі толмайтын үлкендердің мінезі де содан ба деп ойлайсың… Арманнан…
***
«Абай жолының» соңында Дәрмен Абайға:«Абай аға, қадірлім, ол дәндерің өлген жоқ. Көгеріп көктеп келеді…», – дейтін. Сол дәннің бірі – Тұрсынжан Шапай деп ойлаймын. Дән еккен – Абайға алғыс! Жаратушыға мың мәрте мадақ!
***
«Көп әулиенің бірі болып қала алмаған Абайға – мадақ!» (Т. Шапай).
Бағашар ТҰРСЫНБАЙҰЛЫ.
Мәңгі мұңның сәулелі қуанышы
(Үзінді)
Домбыраны жырламаған, домбыраны суреттемеген, домбыраға сүйсінбеген, домбыраға мұңын төгіп, сырын шертпеген қазақ әдебиетшісі кемде-кем. Қазақ болғандығы, әдебиетші болғандығына бағып, Тұрсынжан да «Домбыра» деген этюд жазды. Әдетте домбыра хақындағы көркем шығарманы «е-е, не жаңалығы бар дейсің, «нағыз қазақ – домбыра» мен «домбыра күмбір қақтының» төңірегіндегі гәп қой» деп өтіп кететініміз бар. Бірақ Тұрсынжанның домбырасы сөзбен таңбаланған жүз сан, мың сан ағайындарының ішінен өзгеше көрінетін мінезімен тірілді қағаз бетінде. Орайы келіп тұрған екен, айта кетейік, қазақ әдебиетінде домбыраны адамға хас көркемдеуіш құралдармен суреттеу, кейіптеу – бұрыннан белгілі тәсіл. Соған қарағанда, мәселе тәсілде емес болуы керек. Тұрсынжанның домбырасына, қайталап айтамыз, мінез біткен, кәдімгі тірі жан сияқты. Ол қуанып, масаттанғанда «жайраң қағады, асығады, сеніседі», енді бірде «қарауыта бүрісіп, семіп бара жатады». «Домбырамды аядым» дейді кейіпкер… «Домбырам екеуміз жақсы түсіністік» дейді кейіпкер. Бұны автордың әсірелеуі деп күле қарамайсыз, шүбәсіз сенесіз солай болғанына. Шапайға ғана тиесілі «әфсаналық түйсік», бұрқаған қиялдың күші арқылы ғайыптан барға айналған шап-шағын әңгіменің шындығына сенесіз.
«Домбырам екеуміз жақсы түсіністік»… Ойлап отырсам, осы түсіністік ертеректе, Тұрсынжанның бала кезінде орнаған сияқты. Кейде Тұрсынжанның әндерін кейін ғана ести бастаған ағайын «Түкең әуелде сыншы, жазушы болған, әбден дайындалып алып, енді әнге ауысты» деп жатады. Үлкен композиторлардың өмірбаянымен таныссаңыз, басқа өнермен салыстырғанда музыканың адамға тым ерте, сәби кезінде қонатынын байқар едіңіз. Тұрсынжан да осы бір ортақ заңдылықтан тыс қалмағанға ұқсайды. Тек өзінің пәруайсыздығы, уақытында ешкімнің мән бермегендігі себепті, көп әуен желге ұшқан. Тоғыз-он жасында «каникул қандай тамаша, велосипед мініп, суға түсіп жүрмін» деген ыңғайдағы әні болғанын ілкіде бір айтып қалып еді. Он бес-он алты жасында, Тұманбай ағасының өлеңінен әсерленіп шығарған тым тәуір әні осыдан екі жыл бұрын ғана алғаш орындалды. Он жеті жасында Абай атасы Мицкевичтен тәржімалаған «Тұтқындағы поляк жандаралының сөзін» әуенге салыпты. «Неге? Қалай?» деп сұрағанда, «білмеймін, әйтеуір осы өлеңді жақсы көрдім, оқыған сайын бір әуен есіме орала берді» деп жауап бергені бар.
Менің білуімде, шын композитор үшін әуен шығару, дүниені оның басқа адамның құлағына естіле бермейтін әуендік, дыбыстық эквиваленті арқылы түйсіну – ауа жұтып, ас ішкен сияқты табиғи реакция. Тұрсынжанның сөзімен айтсақ: «сөз таусылғанда көңіліңде әуен ойнайды. Айналаңдағы бар құбылыс – әуен…».
Ғалым Доскен.
Менің тауым
Түкемсалға.
Менің тауым биік те емес
бөркің түсер басыңнан.
Жайдақ та емес
жамыраған төбешіктер басынған.
Менің тауым – менің тауым!
Суығы да сүйкімді,
Періштелер демалатын үй сынды…
Менің тауым – Аллам, сенің
ең әдемі шығармаң,
Топырақтан, тастан емес,
музыкадан құралған.
Менің тауым – мейірімінің Меккесі,
Өлеңнің ауа жұтар өкпесі.
Сол тау ғана
мен білетін ең ғажайып құбылыс,
Сол тау ғана
өн-бойына дарытпайтын ібіліс.
Жылап барар жалғыз алтын мекенім –
Менің тауым!
Гүл көмкерген етегін…
Гүлнар Салықбай.
ТҮКЕМСАЛДЫҢ ГАЛСТУГЫ
Түкең жұмысқа шығарда жақсы көретін бір қызыл түсті галстугын таба алмай қатты ашуланады. «Көзіне түсе қалған көлденең затты қаттап-бүктеп, адам таппайтын жерге жинап тастайтын» Назгүл жеңгемізге де, «көрмес – түйені де көрмес» Тілеуге де, «сол көненің көзіндей галстугын соңғы уақытта жиі сынап кеткен» Әселге де қатаң ескертулер айтылып, қызыл карточкалар көрсетіледі. Ысқырығының үні бәсеңдеген кезде жолың болғыр Тілеу соған ұқсас бір галстук тауып, тағып бере қояды. Түкең сабасына түсіп жұмысқа кетеді. Бірақ күні бойы жақын досы сыйлаған сол бір естелік заттың жоғалғанына налып, көңіл-күйі онша болмайды.
Кешке үйге кіріп келгенде, жеңгеміз де, Тілеу де, Әсел де, тіпті еңбектеп жүрген Даниял да атасына «әлі таппадық» деген кінәлі жүзбен қарайды. Түкең тағдырдың бұл сынағына да көндігіп, диванға сылқ етіп отыра кетеді де, киімін шеше бастайды. Костюмін іледі, құлықсыз галстугын шешіп алады. Сосын жейдесін сыпырған кезде бөлмеге Тілеу кіріп келеді де, қарқылдап күліп жібереді. Көңілі жүдеу Түкемсал бұл мазаққа шыдамай енді жарылайын деген кезде Тілеу әкесін қолынан тартып, айнаның алдынан бір-ақ шығарады. Қараса, айнадағы Түкемсалдың жейдесі де, сүйікті қызыл галстугы да орнында тұр. «Қалайша? Қалайша?» деп апалақтаған ағамызға Тілеу: «Бүгін жұмысқа қос қабат жейде киіп, қос галстук тағып барып келіпсіз. Мұндай өнер сіздің ғана қолыңыздан келеді»,– дейді.
ТҮКЕМСАЛДЫҢ ТЕЛЕФОНЫ
Түкеңе телефон соқтым. Рахаттанып ұзақ сөйлестік. Ұлы Тілеудің көлігінде бір жақтан келе жатыр екен. Мен де телефонның дауысын шығарып қойып, жұмыстан үйге қайтып бара жатып машинада сөйлесіп отырғам. Жарты сағат әңгімеден соң мен де үйге таядым, Түкеңдер де үйлеріне жетті. Ар жақтан Тілеудің: «Түспейсіз бе машинадан?» деген дауысы естіліп тұр. Бірақ менімен сөйлесіп отырған Түкеңнің асығатын түрі жоқ. Оның үстіне үнінен бір алаң сезіледі. «Құдай-ау, қайда кеткен?» деп күбірлей сөйлеп салоннан бірдеңе іздеп отыр. «Түке, тағы да шақшаңызды таба алмай жатырсыз ба?» деймін. «Жо-жоқ. Ол емес» деп күмілжиді ағам. Тілеу де: «Не нәрсе еді?» деп тақақтап қоймайды. Бір уақытта «Әй, жарайды енді не болса да жоқ» деп көліктен шығуға ыңғайланды да, «О, әкең, сенімен сөйлесіп отырған екем ғой» деді. Ар жақтағы Тілеу де, бер жақтағы мен де қарқылдап тұрып күлдік. Қожанасыр ағам манадан төңірегін сипалап жарты сағат бойы менімен сөйлесіп құлағында ұстап отырған қалта телефонын іздеген екен.
Ғалым Боқаш.