«Жастықта көкірек зор…»
Редакцияға келіп түсетін әңгімелердің ішінен белгісіз авторларды көріп қалғанда, әдебиетке тағы бір жазушы келді ме екен деген үміт оянады. Екі жастың біріне келмей жатып, төрге отыруға, бата беруге құмартып тұратын басымыз күндердің бір күнінде «Мұны алғаш әдебиетке мен алып келгем», – деп айту үшін шығар мүмкін, аса бір махаббатпен болмаса да, әжептәуір ыждахатпен ден қоясың. Күн сайын әркім бір аша беретін шашылып жатқан Америка қайдан табыла қойсын, көп жағдайда ортан беліне іліне беріп, көңілің құлазып отырып қаласың. Әдебиетке тағы бір жас талаптың қосылмағанына емес, әлгі ішкі есебіңнің мүрдем кеткеніне.
Сәл болмағанда қонып тұрған абырой…
Біздің бұлай жанығуымызға себеп те жоқ емес болатын. Әу бастан бергі көрген-баққанымыз әлгі кеп. «Бәленше Түгеншенің батасын алған»; «Көрнекті Жазушы алғаш рет Ұлы Жазушының назарына іліккен»; «Бұл ағаң әдебиеттің есігін әлдекімдер сияқты именіп емес, жұлқи ашып, арқырай кірген»; «Ол әдебиетке келгенде біз бүкіл қазақ әдебиетінің жаңа деңгейге өткенін сезіндік» деп басталатын күшенген сөздерден құлағымыз тұнып біткен, басқа ештеңені естімейтін жағдайға жеткенбіз. Алғашында біз де дәмелі жігіттердің қатарында арқырап та, жарқырап та жазып көрдік – назар салған жан болсашы. «Әдебиеттен кетем!» деп мәлімдеме жасап, ірілік танытпаққа енді оқтала берсек, өзімізге дейінгі бір «неудачниктің» естіген сөзі есімізге түсе береді: «Сен әдебиетке келіп пе едің, өзі?»… Біз мына жақта әдебиеттің төрінен дәметіп жүрсек, үлкендер табалдырығын аттағаныңнан хабарсыз. Не шығып кете алмай, не кіріп бара алмай, түрімізге қарамай Абайдың мұңын бойымызға шақтап: «Не ол емес, бұл емес, Менің де күнім күн емес» деп, әндетіп қойып, есік күзетіп әлі жүрміз.
Өлермен деген ағайын бар, сен кіре алмай тұрған есіктің о жағына бір, бұ жағына бір шығып, жөңкіледі де жүреді. Анда-мұнда саңылаудан байқап қаламыз, қақ төрде отырған ағаңның құлағына әлденені сыбырлап тұрады. Сосын, жылы жымиып шығып келе жатады. Бәрімен дос, бәріне жұғымды. Ал жазуы… Бірдеңе жазғанын көрмеппіз осының. Бірақ қай ауылда жиын-той, қай ауызда жақсы сөз – оны сол жерден табасың. Сол ағайын бір күні әлдебір кептің шетін шығарды. Айтуынша, әдебиетте жазушылар болады, сосын, қайраткерлер болады. Жазуы жақсы болғанмен өзі өте нашар адамдар бар екен. Соншама дарыны мен біліміне қарамай өмір сүруге икемі жоқ, әлсіз тұлғалар болатын көрінеді.Бар тіршілігі жазумен ғана шектелетін адам әдебиеттің дамуына соншалық үлес қосады деу – ұшқарылау сөз. Әдебиет бүгіннен ғана тұрмайды ғой, өткені, ертеңі бар дегендей. Тарихи тұлғаларды дәріптеу, ұрпаққа насихаттау мәселелерін атқаратын осы қайраткерлер. Яғни сөздің емес, істің адамдары. Демек, әдебиет тарихын тек жазушылар ғана жасамайды. Бүкіл бір дәуірдің тұтас демін сезіну үшін тасқа басылған сөзін ғана емес, сол алып механизмнің әрбір ұсақ тетігін зор ынтамен тәптіштей зерттеуге тура келеді. Әдебиет өзіне қызмет еткен жазушылардан гөрі қайраткерлерге көбірек қарыздар. Әдебиетті дамытатын да, алға жетелейтін де солар. Солай да солай… Қысқасы, біздің сабаз өзін жазушыдан жоғары санайды екен. Сонда ғана айналасы іні мен досқа толып жүретінін ұққандай болдық.
Сөйттік те, қарап отырмай, қолжазбаларды ақтарыстыратын әдет таптық…
Белгісіз есім, алғашқы шығарма… Тәжірибенің аздығы, жазу машығының толық қалыптаспағаны көрініп тұрады. Тілі мен стилі тәуір көрінсе де, көп жағдайда шашыраңқылық көзге ұрады. Сосын оп-оңай айта салуға болатын дүниені тәптіштей түсіндірем деп, күрделендіріп, өзі де малтығып қалады. Мәселен, бір бөлменің ішін суреттеу үшін әр бұрышқа мән беріп, жеке-жеке суреттеп кетеді. Өзіне дейінгі жазушылардың мұндайда қандай тәсілдерге барғанын, қалай жеткізгенін білгісі-ақ келеді, бірақ оған қарайлауға тым кеш. Арнайы іздесе де таба қоюы қиын. Себебі, көркем шығармаға тұңғыш қол артып тұрған жас жазу процесі кезінде кездесетін негізгі қиындықтардың қай тараптан соғатынын білмейді. Өзі оқыған мықты шығармаларда бөлменің ішіндегі заттар бар көрінісімен көз алдында қалып қоятын. Оның түпкі мәнін ұғып, көрініс пен әрекеттің жымдаса қоюының себебін анықтағанша аз малтықпайтыны анық. Сосын жазуды аса қиын деп санамаған. Енді ғана, бетпе-бет келгенде көзі жетті. Алғашқы қадамдарды қызықтай түссеңіз, бұдан да басқа көптеген дүниелерді байқар едіңіз. Бірер мәрте басуға жарамаса да, «осыдан бірдеңе шығады-ау» деген авторларды арнайы іздегеніміз бар. Еститінің бір жауап: «Жазып көрейін дедім. Жарап жатса, басылып жатса, ары қарай көрем. Болмаса…». Болмаса мамандығын басқа жақтан іздемекші. Жақсы мағынасындағы өлермендік жоқ. Немкетті. Біз ылғи айта беретін максимализмнің елесі де жоқ. Әшейін бір тәжірибе. Сонда ойлайсың, жастық амбицияның серпіні де адамды біраз жерге сүйрейді екен ғой деп. Әрине, ол
амбицияның да сабыр тауып, парасатқа ұласатын күні болады (соған жете алсаңыз). Жазудың басты мақсаты да ақын айтпақшы: «махаббатпен басталып, парасатпен аяқталуға тиіс».
Бальзак қаламымен әлемді жаулағанға дейін қаншама том кітап жазған. Өзін қаржылық жағынан қамтамасыз етем деген жұбанышпен жүріп, ақыр аяғында тоқтай алмай қала жаздапты. Цвейгтің айтуынша, тапсырысқа жұмыс істеп үйреніп алғаны сонша, «Томпыш» пен «Шегірен былғарысы» шығып, аты әлемге әйгілі болған, материалдық жағдайы жақсарған кездің өзінде әлдебір қалтарыстарда әлдекімдерден тапсырыс түсіп қала ма деп, елегізіп тұратын әдеттен арыла алмай-ақ кетіпті. Бар-жоғы жиырма жасында күніне аз дегенде 30-40 беттік қолжазбаны бұрқыратып жазып тастауды меңгерген Бальзак осы немқұрайлы жазудың салдарын өмір бойы тартып өтіпті. Стиль мен тіл қалыптаспай тұрып бұзылған, қалыпқа келуі де оңай болмағанға ұқсайды. Бірақ Бальзак – Бальзак болғаны үшін ғана өзін игере алды. Оны Бальзак жасаған сол тапсырыспен жазған күнге дейін қалыптасып үлгерген дүниетанымы мен білімі, кішкене терезеге ғана сыйып тұрған шағын көріністен шексіз әлем жасай алатын ғажап фантазиясы еді.Басқасын айтпағанда, оны әлгі жазу фабрикасынан құтқарып қалған – әке-шешесі тауып берген чиновниктік қызметін тастатып, жазушы болам дегізген әдебиетке деген махаббаты болатын. Ал бізде соның бірі де жоқ, әшейін сынап көрмек ниет қана екен. Көркем шығармашылықты қызметтен қол босағанда айналысатын хобби дәрежесінде ғана бағалайтынымызға қарамай, бәлкім жолымыз болып кетіп жатса, атақты, абыройлы болуға да кетәрі емеспіз.
Жазуды енді бастап жатқан жастарға ортақ бір кемшілік – әдеби ахуалды білмеу. Кім не жазып жүр, соңғы кезде кімдер жиі оқылып жатыр деген сұрақ ешкімді аса қызықтырмайды. Оқырманға қандай тақырып өтімді деген әлеуметтік зерттеулердің болмауы да біздің жас қаламгерлердің ә дегенде қалыптасып кете алмауына әсер етпей тұрмайды. Өзі оқыған азғантай авторлар салған ескі сүрлеумен шамалап жазып көреді. Тахауи Ахтанов бір сөзінде: «Өзгелер космос туралы жазып жатқанда, біздің қазақ сол баяғы қойды жаза бере-
ді», – депті. Өзінің көрген-білгені де сол төңіректе, оқығаны да шамалы болғасын, «арқасы қысып» кеткенде шумақтап төгіп тастайтын ақындарға еліктеп, төпелей жөнеледі. Оның сыртында, «қазір том-том романдардың заманы өткен», – деген екіұштылау пікірдің де көп айтылуы жазсам деген жастың жауапкершілігін жеңілдетіп жібергендей. Әдебиетке романмен келетін бұрынғылар алғашқы сөйлемін қандай күйде отырып жазды екен… Қаншалық ойлануға мәжбүр болды екен… Ал бүгінгі біздің замандас ауылда жүргенде басынан өткен немесе әлдекімнен естіп қалған бір оқиғаны негізге алады да, бастап кеп жібереді. Сәтсіз болған жағдайда, асса бір әңгіме құрдымға кетеді. Ал бұрын мұндай жағдайда басқа емес, білдей бір романның тағдыры қыл ұшында тұратын. Бальзак ең алғаш жазылған шығармасы сәтсіздікке ұшыраған соң тартпасына салып қойыпты. Өзінің алғашқы сәтсіз қадамынан жүрегі шайлығып қалғаны сонша, өмірінің соңына дейін қайта қарауға, оқып көруге жүрегі дауаламапты. Бәлкім бізге осындай бір сәтсіздіктер керек шығар деп ойлайсың кейде. Соншама жүрегің шайлығу үшін де ірі болуың керек шығар. Қазақ айтатын «жақсының аттан жығылғаны да – жақсы» дегенге ұқсас бір кеп. Ал біздікі «менің жақсы өлеңдерім жаман өлеңдерімді асырайды» дейтін қазақ ақынының әзіліндей ғана өкініш екен. Өзіміз көзіне түссек деп жүрген ақсақалдардан бата алған күннің өзінде Чеховтың Толстойдан хат алған кезіндегі толқынысындай сезімді бастан кеше алар ма екенбіз… 4-5 жасында көріп, өмір бақи кеудесіне сақтап өткен Абай бейнесі Әуезовті оңашада қанша рет толқытты екен… Бар болғаны «Ауылыңа барасың ғой, балам, анаңның мазасын ала берме!» деген бір ауыз сөзін өмір бойы мақтанышпен айтып жүру үшін де Абай тереңдігіне Әуезовше бойлай алу керек қой. Сол Әуезовтің дәрісін тыңдаған қаншама қазақ болды, бірақ соның бәрі дәл Кекілбайұлындай толқи алған жоқ. «Ырыс жұғады» дейді қазақ, бірақ ол да кісісін тапса ғана. «Бай – байға, сай – сайға құяды» дейді, алғашқы сәтсіздіктен шығарар нәтиже де, жақсыдан алған бата да ар жағында негіз бар, көкірек көзі ашық адамға ғана дариды.
«Әдебиетті жекелеген тұлғалар жасайды» дегенді жиі айтып жүрміз ғой. Түптің түбінде осы ақиқатқа ден қоюға тура келеді. Уақытпен бетпе-бет келгенде атаң берген бата да, ағаң жазған алғысөз де жайына қалады. Әлдебір сыншының мақтауы яки даттауы да белгілі бір уақыт кеңістігінің тынысы ретінде ғана айтылып жүріп, ұмыт болады.
Жазуға енді келген, әдебиеттің табалдырығында тұрған жастардың көпшілігі ә дегеннен түңіле сөйлеуді әдет етеді. Өзін әдебиеттанушымын, жазушымын деп жар салған бір замандасың бүгінгі әдебиеттің «көкейкесті» мәселелері жайлы күңірене сұхбат береді. Қанша ышқынғанмен (өз ойынша шыңғырған шындықты айтып отыр) сол баяғы үйреншікті гөй-гөй. «Қазақ әдебиеті Нобельді қашан алады?» дейді. Рушылдықты қояйық дейді. Кітап оқылмайды, жазушы құрметтелмейді, қаламақы жоқ… Тағы не? Таралым тұралап тұр, аударма мәселесі ақсап тұр… Бұл ештеңе емес, біздің замандастар өзі оқыған бір-екі жазушысын ғана бағалайды, оқымағандарын үнсіз ғана айналып өтеді. Оқымай баға беру, көрмей билік айту әдеби ортаның қулығын шебер меңгерген алдыңғы буыннан жұққан, біз асқындырып жатырмыз. Мәселен, кітаптан қол үзу бізді қайда апарады деген сұрақты қоямыз да жатамыз. Қоғамдық, әлеуметтік тұрғыда осы қалыпта кете берсек қандай қоғамға тап боламыз деген нақты болжам әлі айтылған жоқ. Сол баяғы гөй-гөй, жалпылама, қашыртпа жауап. Біз алдымен осы қулықты меңгердік. Бұрынғылар жеке басы үшін, өз қызығушылығы үшін жазатын, ал біз ә дегеннен бір қара түнек мұңға кіріп аламыз да, толассыз гөй-гөйге басамыз. Ешкім сұрап, қыстамаса да, қазақ әдебиетін әлемге таныту керек деген міндет арқалап ала қоямыз.Жасанды патриоттық, жалаң ұран осыдан келіп шығады. Әлемге кеткен қазақтың есесін қайтарам деп, кектеніп жазған шығарма оңушы ма еді, жансыз, солғын шығады. Мұндай әсіре ұлтшылдықтың тағы бір себебі – дарынның, білімнің кемшілігін әлгіндей «өр рухпен» қымтап, жасырып қалуға тырысу.Мұндай «патриоттық» асқақ сезім ар жағындағы тәп-тәуір жазушылық табиғатын тұншықтырып тастайды. Жас адамның бойында «Мен ұлтқа қызмет етіп жүрмін» деген жасандылық пайда болады. Мұндай адамның қаламынан табиға дүние туа қоюы екіталай.
…Ар жағың бос болғасын, өзіңді қорғамай болмайды. Атаңның берген батасы, ағаңның артқан үміті, замандасыңның сен туралы айтқан жылы пікірі, бәрі-бәрі дұрыс пайдалана білген адамға алдырмас қорған. Және жазуға келерден бұрын мынаған өзіңді мықтап сендіріп аласың: Әдебиетші болу – алдымен ұлттық руханиятқа қызмет ету. Ал ұлттың мүддесі үшін тайталасып жүрген адамға қарсы болу – қазаққа қарсы болу. Демек, қазақта сенен асқан мықты жоқ, елдің сенен асқан аяулысы жоқ. Бұл – өзіңді қорғаудың негізгі шарты.
Сосын, не айтсаң да, қалай жазсаң да, ерік өзіңде…
Алмас НҮСІП.