АМАНҒАЛИ
Өткен ғасырдың 80 жылдарының бас шамасында осы күнгі әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университеті журналистика факультетінің бірінші курсына 34 жастағы Аманғали Дайрабаев оқуға түскені әңгімеге өзек болатындай тақырып. Мезгілінен неге кештетіп ұмтылғанын боза үстіндегі қызу әңгіме барысында сұрадық па, сұрамадық па, еске көп сақтай қоймаппыз. Сол уақыттың беллетристикасына жататын атышулы шығармалар бізден бейне төрелік естігісі келіп тұрғандай талқыға салып, ерекшелігін қолма-қол сараптап тастауға әуестігіміз сұрапыл да, ал оның мәдениеті қай деңгейде екенін кесіп айту қиын еді. Әйтеуір бәрі әдебиетті кие тұтатын таза ынтызарлықтан тұратын. Қоңыр көзінің нұрын өңменге өткір қадап өткен мезетінің өзінде өзгеше мағына ұялататын Аманғали еңсегей тұрпатымен еңкейіп кеп адамды әуелі барлай қарап алатын. Атжақтылау қараторы өңі көкейіне тұтқиылдан келген ой әсерінен бозаң тартып барып лезде күреңітеді. Өңіндегі осы құбылыс шынайылығын әйгілеуге жүретін жорасы, содан үлкен жанарымен тесіле қадалған уақытта турадан-тура тартатын жаратылысының адуындағы анық аңғарылатын. Оқығандарын айтқан уақытта шапшаң тоқтамы ішкі дайындығының хабаршысы еді. Алыпқашты пікірден ауылы алыс Аманғали ойындағысын кесіп-пішіп бір-ақ айтатын. Кейбір асыра сілтеулер мен әдебиетке жақындау адамдардың әділетсіз әуесқой бағалауы мен анықтауларына өре түрегеліп қарсылық жасайтын.
Отыз төрт жасында журналистика оқуының бірінші курсына түсуі тегін емес-ау, сірә. Үлкенге иіле жанасып, кішіге түйіле қадалып адамды алалайтын мінезі атымен жоқ болатын. Кейбір атақты кісілердің есімдерін атап, есіктөрін көрсеткенін әңгіме үстінде желдіртіп өткеніне елең ете қап, ары қарай қаузай түстік десек өзімізді сезімтал, сұңғыла ғып көрсеткенімен барабар шығады. Бірталай жасқа ұлғайып барып өмір мәнін ойлана бастағанда – Аманғали қатарынан едәуір озық ақылды азамат екенін еріксіз ойлана бастайсың. Байлық қуып, мансап көздемесе де атақтылар болмысының табиғатын зерттеуге құмартуының сырында есеп пен амалдың аздаған белгісі болса, қане. Олардың ой-пікірлерін жерден жеті қоян тапқандай алып ұшып жеткізбей, көздерін қиырға қадап тұрып сабырмен ойлы кейіпте баяндайтын. Ол сөздер атақты кісілердің пікірінен гөрі Аманғалидың жан дүниесінен өңделіп, өзгеше қалыпта әсерлі шығатын.
Аманғали Дайрабаев орыс қаламгерлерінің мінезін жаны қатты қалағанға ұқсайды. Өмірдің жалпы мән-мағынасын білгісі келіп, талай істің басын шалған да шығар. Жеке бастың ұсақ әңгімесіне аттап басып бармайтын. Оқуға ересек күйі келгені ойына кіріп те шықпайтын. Өзінен бір мүшел кіші курстастарымен емін-еркін сөйлессе, жасы ұлғайған ағаларымен тең дәрежеде тілдесетін.
Желтоқсан оқиғасынан көп ұзамай қайраткерлік ақбозатына мініп, абыройға бөленген ақын ағамыз Жазушылар одағының баспалдағымен өрлеп бара жатқанда қарсы алдынан әріптес інісі шыға кеп, жағасына жармаса кетеді. Төбелесуден тайынбайтын әлгі өршеленіп ұруға ұмтылғанын абыржып жеткізген ағамыз: «Айналайын бір жігіт арашаға түсіп, ажыратпағанда масқарамыз шығатын еді», – деді тарамыс саусақтардың табы қалған көйлегінің жағасын түзеп жатып. «Айналайыны» Аманғали. Үлкен мен кішінің арасындағы сыйластыққа нұқсан келтіруге жаны қас ол жек көріп тұрған адамына да арашалап алуға азаматтығы жететін.
Телевиденияға қызметке тұрып, біраз шаруаны атқарғанда оны негізгі жұмысы санамай – болашаққа деген толы үмітпен үлкен нәрсе тындыратынына зор сеніммен жүретін. Жаратылысы жөнінен ол біреуге ұнар-ұнамас, дәл қазіргі заманда ой-пікірін білтелемей ашық айтатын адам аз-ау. Аманғали әлдебіреудің қылықтарын жақтырмаса Тоқсын Құлыбековтың сөздерін айтып, еңкілдеп тұрып күлетін. Тоқсын Құлыбеков марқұмның айтқыштығы мен тапқыштығынан бөлек, оның ауызша жасаған сатиралық бейнелеріне айызы қана ма, жоқ өз жан әлемінде жүріп жатқан құбылысты күлкінің уыты арқылы білдіргені ме, ол жағын айырып айту қиын. Әуезовтің тілімен айтқанда сол оқуға «киімшең» күйі келген студент – Мәскеу, Ленинград, Балтық республикаларын аралағанын әңгімеге абайсызда қыстырып қоятын әдеті бар еді. Бұл да оның жаратылысының өзгешелігі. Сол Ленинградта жүріп Жамбыл атындағы қысқалау көшеге тап болғанын жазатайым айтып қап, соның бойындағы буфеттен тамақ ішу үшін аялдаған екен. Тікеден-тік тұратын стөлдердің біріне шай-пайын қойып жан-жағына қараса, өзара әңгімелесіп тұрған екі қазақ жігітін көреді. Атамзаманнан келе жатқан Жамбыл жайындағы белгілі әңгімелерді көйтіп тұрған сәттерінің қызған шағы екен. Баяғы қолдан жасалған шал, Сталинді жырлағанға саятын құлақ сарсытатын белгілі кептер. «Әй, пақырлар, үйдегі өсек-аяңдарыңды дәл осы арада бықсытпасаңдар да болатын еді ғой», – деп дүрсе қоя ақырып жіберсе керек. Ана екеуінің үндері өшкеннен бөлек, мынау қайдан шыққан әзірейіл деп құты қаша жаутаңдап қарап қапты. Аманғали Дайрабаевтың мұны айтатынына кәміл сенесің. Дүниенің мағынасын терең түсініп тұрып, өзін ойшылдардың санатына әсте қоспайтын мінез көбіміздің бойымызда жоқтығын мойында не, мойындама не, айта-айта жауыр болып, ығыры шыққан нәрсе.
Аманғали Дайрабаев есімі ойыма түскен сайын Ленинградтағы Жамбыл көшесі жадыма оралады.
Үйдегі әңгімені сыртқа сездірмейтін жігіттер, аз-ау, шынымен.
Жұмабай ШАШТАЙҰЛЫ.