КӨКЕЙДЕГІНІ ОҚИТЫНДАЙ, ЖҮРЕКТЕГІНІ СЕЗЕТІНДЕЙ…
Біздің әдебиетіміз соңғы жиырма бес жылда қалай тұйық ортаға айналса, әдеби орта да солай өз шеңберін сызып, содан шыға алмапты. Әлемге танылуды басты мақсат етсек те, әдебиетке келгенде ол ешқандай меже болмай қалған екен. Қаншалықты еркін болсақ, соншалықты «жабық» қоғамға (әдебиетте!) айналғандаймыз. Бұрынғы жылдары әйтеуір одақтас елдер бірін-бірі аралап, бірінің өлеңін бірі аударып жүрген болса, қазір бірен-саран аудармаларды қанағат тұттық. Бірақ өзге елдің озық шығармасын қазақша тәржімалауға қауқарымыз жетпепті. Жылда Қазанда, Бакуде өтіп жататын поэзия фестивальдары деңгейінде де бір халықаралық үлкен шараға Қазақстан мұрындық болмапты. Іс жоқ, еңбек тұл болған соң, өзімізбен-өзіміз арпалысып, дауласатын болыппыз. Әдебиет емес, әдеби орта, мінез, сатқындық, шындықтың айтылмайтыны туралы жарыса жазамыз. Еркіндік болған соң әдеби полемика деп, қаламдасымыздың шығармасын айтқан боп, жеке басына тиістік. Бірақ одан өзгерген өлең, түзелген ақын жоқ. Жалғанымыз одан сайын жалған, ашынған хәл одан сайын ашына түсіпті. Былай қарасаңыз, бәрінің ойлағаны – әдебиет қамы. Сол ойлағандары – ақиқат, айтқандары – шын болса екен деп тілейсің. Әйтпесе, көкейдегіні оқып, жүректегіні сезетін данышпан болса да, ниет пен пейілді түзеу қиын деседі.
Алмас НҮСІП:
– Бір кездері «жазушы болу – ұлы бақыт» дейтін. Қазір жазушылықтың «бақытынан» гөрі «азабы» жайлы көп толғанамыз. Өзіміздің үлкен азап кешіп, уақыт пен денсаулығымызды құрбанға шалып, елге жөн сілтеп, жол көрсетіп, «рухани байлық сыйлап» жүргенімізді жиі айтатын болыппыз. Немесе әдебиеттің қадамы кері кетіп, тұралап тұрған шағында құм көмген қара жұртты күзетіп қалып қойған жанкештілік жайлы мұңдана жырлаймыз. Әркім өзінше бір-бір шырақшы. Осы бір мұңды кейпімізді болашақ ұрпақ сүйсіне еске алатын болады. Ол кезде, әрине, бүгінгідей емес, әдебиет – руханияттың жетекші тетігіне айналады. Бәрі қалпына келеді… Міне, біздің арман осындай белгісіз үміттермен өріледі.
Біз өзімізді сол кездің көзімен керемет аяймыз. Тындырған ештеңеміз болмаса да, өзіміз жайлы естеліктер мен қилы тағдырымыз, әдет-салтымыз жайында көптеген дерек қалдыруға тырысамыз. Жазуымыздан бұрын жазу машығымыз, шығармашылық шеберханамыз туралы, қалай ізденгеніміз, еңбектенгеніміз хақында «мемуар» қалдырсақ дейміз. Себебі, біз туралы айтылатын елдің пікіріне соншалық мұқтажбыз: Айтса, бағаласа, көре қалған жерде «көкетайлап» шалғайымызға орала кетсе, қолтаңба сұраса, суретке түссе… Бүгінгі әдебиет жайлы, қазақтың рухани ахуалы (құлдыраған, құруға айналған) төңірегінде пікір сұраса, сұхбатқа шақырса, «Бәленшекем осылай деді» деп, кеу-кеулеп, іліп әкетсе… Қысқасы, қалың елдің сүйіктісі болсаң. Бұл былайша айтқанда, «құлдық сана» аталады. Осы төменшік сана бізді жазу үстінде де құрсауынан босатпайды. Әрине, елдің қабылдауы қалай болар екен деген сұрақ – жауапкершіліктің ең үлкені. Бірақ біз оқырманның қабылдамай қойғанынан гөрі, жаппай оқып, сүйсіне талдап жатқанын көбірек елестетеміз. Бұл тәтті елес дегбіріңді алып, соңғы нүктені қойғанша асықтырады. Жариялағанша жанымыз қалмайды. Осылай жазылған шығарманың қай деңгейде шығатыны түсінікті ғой.
Халықтық сипат алуға ұмтылу – негізгі мақсатқа айналмауға тиіс шығар. Меніңше, ақын, яки жазушы жақсы дүние жазу үшін – «шығармашылық бақыт» туралы «тәтті елестерден» арылуға тиіс.
Бағашар ТҰРСЫНБАЙҰЛЫ:
– Ақын, мейлі жазушы болсын «не үшін жазады?» деген сұрақ ылғи әдебиетшілердің алдынан шығып отырған. Жазудағы мақсат ақын, я жазушы атану үшін болса, онда бәрі бекер деген тоқтамға келген. Халықпен бірге өмір сүрген жазушы өз ортасының болмысын, Адам ата зәузатын мыңдаған жылдар бойы мазалап келген сұрақтарға жауап табу үшін болса ғана жазушылық баянды болмақ деседі. Тарихта қалу, қалмау екінші мәселе, алдымен оқырман қалай қабылдайды деген алаңдаушылық азайған сайын жазушылық та жасанды, көлгір дүниеге айналатын сияқты. Жазудың азабын, тіршілігінің қиындығын, тағдырының ауырлығын алдыңа тартатын жазушыны кім қинап жүр екен?! «Қиналса, жазбай-ақ қойсын» деген сөз де оқырмандар тарапынан қанша рет айтылды. Бірақ бәрібір жазушы болуға ұмтылған талапкерлер азайған емес. Демек, жазушы болудан ләззат алу һәм тарихта қалуға талпыну ғой. Ол сезімнен бірде-бір қаламгер арылып көрген жоқ шығар. «Айтшы, мен ақынмын ғой?» деп жалбарына сұраған масаң күйдегі замандастың дидарынан «Иә, ақынсың!» деген жауап естігісі келетін белгіні байқағанымызда, өзіне күмәнмен қарағаны қандай жақсы деп сүйсініп, әрі болашақта кім боп қалар екен деп алаңдадық. Бұл әр қалам ұстаған жанның алаңдауы тиіс мәселе еді. Бірақ одан да маңызды, одан да қорқынышты жағдай жазу үстінде бойды билеу керек сияқты. Жазып болғаннан кейін, ақынмын ба, жазушымын ба деп, оң жауап дәметпей тұрып, болашақ оқырмандарыңның қатал сынынан өтуді, қиын сұрағына жауап бере алуды ойлаған абзалырақ-ау дейсің. Жазудың қиындығы да сол ғой, ертең бұрқ етіп шығып, жұртты таң-тамаша қалдырсам деген нәпсіңе төтеп бере алмайсың.
«Қарағайды суреттеу үшін – қарағай бол. Өзіңді ұмыт, өзіңнен кет. Өз «меніңді» ұмытпай, ақиқатқа жете алмайсың. Предметке сіңіп кет, мәнін аш, оны нақты сезін – өлең сонда ғана туады» дейтін Басёңіз де (Әлде, Баше ме еді?..) осы жазу үстіндегі күйді айтып отырған жоқ па? «Мен шығармамды өз ортамыз үшін оқырда өзімді соншалықты еркін сезінемін, бірақ жазып отырып, біреше жыл өткеннен кейін оны миллиондаған жан өзінше оқып, әр жолына сын көзбен қарайтынын ойлағанда, өне бойымды күмән мен қорқыныш билейді» деген Толстойдың да айтары: жазып болғаннан кейін емес, жазу үстінде қорық! Соған қарағанда, «шығармашылық бақыт» туралы «тәтті елестер» баянсыздық һәм бақытсыз хәл.
Алмас НҮСІП:
– Қалам ұстаған кім-кім де күндердің күнінде әйтеуір бір бағаланатын шығармын деген үмітпен күн кешеді.Заманын мойындата алмаған әлдекім Ахметтің сөзін бойына шақтап әлек: «Ел – бүгіншіл, менікі ертеңгі үшін». Осылай да жұбануға болады. Анығында, бұл сөз біздің аузымыздан шыққанда «біз ертең үшін емес, ертеңгілер біз үшін қызмет қылуға тиіс» деп естіледі.
«Өзіңді ұмыт» деген сөз шеберлікпен астасады. «Кейіпкеріңді тауға шықты деме, тауға шығар» деген сияқты. «Өзіңді ұмыту» – өзіңді жоғалту болмаса керек. Өзіңді жоғалту – әдебиетке жаңалық әкелем деген ниеттен туындайды.Өзіндік қолтаңбаға ие болу – жазу стиліне ғана қатысты емес еді ғой, ал бізде әлденені суреттеуге, айшықтауға шеберлігі жетпеген жазушы кемшілігін әлдебір ағымдармен түсіндіріп әлек. Шығарманың ең тартысты, тартымды тұсын, суреткерлікті талап ететін жерін әлдебір детальдармен қымтай салу ешқандай ағымға сыймайды.
Мәселен, шығармаларында мистикалық сарындар кездеседі деп есептелетін жазушы Асқар Алтайдың «Туажатын» Нұрбек Түсіпханның мақаласынан кейін қайтара оқып шықтық (мақтау емес, ащы сынның өзі оқуға жетелейді екен). Бір қарағанда сәтті туынды. Оқиға желісі, сюжеті тартымды. Бірақ бас кейіпкерінің қатерге тап болатын тұстарында Бөрі-ананың көмекке келе беретіні шындығында шығарманы жансыздандырып жібереді екен. Кейіпкер көмескі тартады. Оның қиналысы, ышқынысы, жан дүниесі екінші кезекке сырғиды да, оқырманнан алыстап кетеді. Жазушы саналы түрде ойлап тапқан Бөрі-ана мистикалық кейіпкерден гөрі, көмекші роль атқаратын жеңілдетуші құрал іспетті. Жастардың арасында мистик жазушы атанып жүрген Қойшыбек Мүбәрак пен Мақсат Мәліктің әңгімелерінің тағдыры да осыған ұқсас. Көбіне бір-ақ сәттік көріністі (яки оқиғаны) арқау ететін шағын ғана шығармалардың не айтқысы келгенін түсіну үшін оқырманның фантазиясы автордан да жоғары болуы керек шығар. Оқырманынан осынша шексіз фантазияны талап ететін тым «терең» шығарманың бағы жана қоюы екіталай. Былайғы жұртқа түсініксіздеу, қарапайым өмірде бола бермейтін тылсым оқиға орын алған дүниенің бәрі – мистика немесе фантастика бола алмайды. Айтпағым, мистика туралы емес, біз қандай да бір әдеби ағымды өзіміздің кетігімізді толтыру үшін пайдаланғымыз келіп тұратынында. Немесе қазақ әдебиетінде осындай нәрсе жетіспейді деп, «жаңаның басы» болғымыз келетіні жайында.
Жұрттан бөлектеніп, ерекше стильдегі шығарма жазу әдебиетке жаңалық әкелу емес, әлдебір ойды жеткізбек болып талаптанған, бірақ айта қоярдай оңды дүние тудыра алмаған жазушының еш кеткен еңбегі ғана. Оқу мен ізденіс үстінде әлдекімдердің ықпалынан шыға алмай, өзін жоғалтып алған, бағытынан адасыңқырап кеткен қаламгердің өмірден алыстап кетуі ғана.Замандасымыз айтқан: «Сіз бен біз сәл-сәл басқаша жазуға талпынып көрейік. Оның да бір керегі болар», – деген сөз сіз бен біздің «жаңашылдығымызды» толықтай ақтай алар ма екен…
Бағашар ТҰРСЫНБАЙҰЛЫ:
– «Жаңаның бәрі – сәтті ұмытылған ескінің жаңғырығы». Осы сөзді әр түрлі тәпсірлеуге болады. «Киелі төрт кітапта айтылған дүниені өзге формада қайталап айтып беруші ғанамыз» деген сөздің ақиқат екенін дәлелдеген қанша мақала бар. Бәрі рас. Бір жаңалық ашу (жазуда) өте қиын екенін білсек те, сезсек те соған деген махаббатымыз бір солғын тартқан емес. Бұл бір қуанарлық нәрсе. Біреуге еліктеу арқылы, көшіру емес, өз соқпағыңды тауып жатсаң, ашқан жаңалығың сол болмақ. Лермонтовтың өзін Пушкиннің эпигоны деп сынағандар болған. Бірақ ақын ақынның көшірмесі емес, ұқсап тұрып ұқсамаған ізбасары болған жоқ па?! Бүкіл мәселе осы «ұқсап тұрып, ұқсамауға» тірелсе керек. Ол әрине, талант шамасына байланысты.
Жазушы өз жолын әу баста таңдап қойғанымен, осы ағымның жазушысы боламын деп жазбай тұрып айта алмайтын болса керек. Өйткені, жазушының қай ағымға жататыны жазу әдісінен емес, дүниетанымынан байқалады екен. Ол тіпті ескі саналатын дәстүрлі әдіс-тәсілдермен жазатын болса да, дүниені қабылдауы жаңаша, айтары басқа болса – жаңалық иесі. Мәселе қалай жазуда емес, не айтуда. Достоевскийге қарата айтылған: «Осындай жаман жазумен жақсы шығарма тудыруға болады екен ғой» деген сөздің төркіні Федор Михайловичтің айтары көп болғандығында. Қалай айтса да, жаңа ойын жеткізді. Сонысымен де – мықты. «Ол – нашар ойлайтын, бірақ ғаламат сезетін…» деген Толстойдың пікірі де осыған саяды. Демек, айтар ойың болмаса, қалай жазсаң да – Америка аша алмайсың.
Тоқсаныншы жылдары «жаңалық» болған Дидар Амантайдың тым тез ескіріп қалуының себебі не? Меніңше, Дидардың өз айтары болған жоқ. Әлем әдебиетінің формалық, тәсілдік үлгілерін қазаққа әкеліп таңған жазушы әу баста тым жаңа боп көрінгенімен, уақыт оның бәрі – «сәтті ұмытылған ескінің жаңғырығы» екенін дәлелдеді. Оның «Кітаптары мен гүлдерінде» Әмірхан Балқыбектің түркологияға қатысты эсселерінің ықпалы білінетін. Аспанда жабылып «әу-у» деп көтеретін тұсы. Бұны Әмірхан да Гумилев сияқты түркітанушылардың еңбектерінен оқығаны белгілі. Сол сияқты Ш.Айтматовтың «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбет» шығармасына да ұқсайтын жерлері байқалады. «Білімімнің жеткен жеріне дейін адалмын» деген Ғабиден ақсақалдың сөзі сияқты, біз де шамамыз жеткен жерге дейін адал боп бағамыз. Демек, әлемді кезіп жүрген ағымдар мен тәсілдер қазаққа таңа салғанда жаңалық болмайды. Жаңалық өз топырағыңда туғанда ғана қабылданбақ.
Дидар Амантай сонымен қатар, әдеби үрдіске де жақсы араласқан болып, сұхбаттарында жастардың тізімін айтады. Ол тізімінде жазушылыққа түк қатысы жоқ жігіттердің де есімі жүр. Сонда Дидар өзі айтып отырған жастарды оқымаған ба?
Алмас НҮСІП:
– Жас жазушы Қанат Әбілқайыр жаңа жинағын шығарды жақында. Тұсаукесерінде замандастары мен аға буын кезек сөз алып, құлашы жеткен жерге дейін көтермелеп жатты. Қанат тұсаукесерге дейін аға-бауырларына жалаң мақтаудың қажет емес екенін, ойласатын, кемшін тұстары болса айтуын өтініпті. Солай бола тұрса да, біздің ағайын бір ыңғай «Былай жақсы екен» дегеннен әріге бара қойған жоқ. Ниет бар екен, тіл бар екен, жазушыға тән қасиеттер де жоқ емес. Алдыңғы шыққан жинағымен салыстырғанда үлкен өсу бар. Ендігісі тек қана еңбек. Осы мәндегі тілек-талап «Жазарың таусылмасын!» деген сүйкімді сөзбен түйінделіп жатты. Сол аралықта қаламдас ағасы Дәурен Қуат бір сөз айтып қалды: «Бердібектің эпигоны». Кітап иесіне қалай әсер еткені өзіне мәлім, біз дағдарып қалдық. Айтуы бойынша эпигон дегеннен қорықпау керек екен. Уақыт өте келе өз жолын әйтеуір табатыны анық. Біз де оқыдық, бірақ Бердібектің көшірмесі дейтіндей ештеңе байқай алмадық. Рас, ара-тұра оқиғаны жеткізу тәсілі, ой ағысы, әлдебір нақты детальдар ұқсап кетіп жатады. Бірақ Бердібектік шеберлікпен шендесетіндей анау айтқандай ұқсастық жоқ. Эпигон дейтіндей ештеңе жоқ. Бұл сонда көтермелеудің, мақтаудың бір түрі ме? Қаттырақ айтқанда, бір ағамыз айтпақшы, «эпигон – плагиаттың жеңілдеу түрі. Кешіруге болады». Жаңа заман балаларының бейнесі керек екен деп «Менің де атым Қожа» деген сәтсіз кино түсірген режиссер сияқты, біз де «Балалық шаққа саяхатты» Бердібекше жаза берсек, не болдық?
Әлдебір сайттан жас жазушылардың тізімін көшіріп алып, оқымай жатып «Аяқ алыстары жаман емес», – деп сұхбат беретін, сонысымен ағымдағы әдебиеттен хабары бар жақсы аға кейпінде сөйлейтін әдет бір ғана жазушыда бар деп айта алмас едім. Әлдеқайда асығыс кетіп бара жатқан бір апам «жастардан жазып жүрген кім бар?» – деп тәптіштеп сұрап алып, жөніне кеткен. Сөйтсек, әлгі кісі телевизиялық бағдарламаға қатыспақшы екен. Көрдік, біз айтқан тізімді сыпыра тізіп беріпті (кейбірін атамады, есінде қалмаса керек). Бір бұл емес, алдыңғы толқын мен арғы толқын өкілдерінің көпшілігі-ақ осы тәсілмен сұхбат беріп жүріп жатыр. «Мүлде оқымаймын», – деп, бетіңе қарап отыратындар (Не істеп аласың?!) да бар. Қызық емес шығар, бәлкім. Дегенмен, өзі де суын ішіп, өрісін оттап жүрген әдебиет жайлы бұлай айта салу әлгінде айтқан «ертеңгі үшін» дейтін киелі принципке мүлде сай келмей, діңкеңді құртады. Сұхбат алушысымен ойнап отыратын Есенғали Раушановты түсіну қиынға түсіп барады соңғы кезде. Әр сөзі бір түйеге жүк болатындай жазғырынды жауап, кесірлі көзқарас: «Шама келсе жазбағанға не жетсін», – дейді кейде «ағынан жарылып»; «Қазір ешкімді оқымаймын. Ештеңеден хабарым жоқ», – деп салады тағы бірде. Солай бола тұра (шығармашылығымен жете таныс болмаса да), кейбір есімдерді тұқыртып алып отырады. Ағалары туралы жазса да (эссе, естелік) әлдебір адрестерге (өзіндік жеке «есебі» бар) «сәлем» жолдап отырады. Осы бір іштей тартыстың ақыры «Қазақ әдебиеті» деген басылым (өзі оқымайтын!) жабылып қалса да ештеңем кетпейді» деген сөзді айтуға жеткізді. Басқалар атқарып жатқан шаруаны (анығында, бұл басылым соншалық ізденіссіз емес еді ғой) қасақана көргісі келмейтін әдет-мінез қайдан келді екен… Ол оқымаған әдебиет өзге ешкімге керек емес сияқты. Қазақтың «Мен жемеген қарын…» деп басталатын сөзі еріксіз есіңе түседі. Солай болатыны бар, не үшін сұхбат беруге келіседі? Не үшін жүйкесін құртып, уақытын шығындайды? Қызық. Мүмкін, жазбауға, айтпауға өзі айтқандай шамасы келмейтін шығар… Қарап отырғанша деп жүйкелерге тиіп ойнайтын ермегі болар мұнысы. Ішіндегісін бір ақтарып алу үшін… Шындықты айтады ғой, айтылғаны жақсы – маужырап бара жатқан санамызды осып өтіп, оятып. «Сен тимесең, мен тименмен» жағасын бүркеніп, бұйыға түсіп жатып алған әдеби өмірімізге қан жүгіртіп. Шындық көп жағдайда екі түрлі мақсатта айтылатын: бірі – жаны ашыған жанның жанайқайы; екіншісі – келемеж. Біздің шындығымызда осы соңғы мақсат басымдау. Ақ-адал еңбектердің бағаланбай, кінәсіздердің қосақ арасында кетіп жататыны осыны аңғартады.
Осының бәрі әдебиетке жаны ашитын адамдардың сөзі екеніне сене алмайсың. «Кішкене нәзік болыңдаршы», – деп өтінгендей айтатын ағаңның сөзі есіңе түседі мұндайда. Әдебиет – майдан алаңы деп жүріп, оның рухани орда екенін естен шығарып алған жоқпыз ба екен…
Бағашар ТҰРСЫНБАЙҰЛЫ:
– «Оның соры сол – айналасы тым қатты көтермелеп жіберді, енді ол елде жоқ дүние жазамын деп қиналып жүр» деген сөз Леонид Андреевке ғана қатысты болмаса керек. Желқабыз мақтаудың буы аяққа түспей қоймайды. Сен айтқан өзін жоғалту дегеннің бір қыры осы – публикаға ойнау болар. Мына жалғанда жалғыз меңгерген «кәсібі» клоундық болса да, салмақты болып көрінгісі келетіндердің шынайы бейнесі сөз-перденің ар жағында айқын штрихтармен көрініп тұрмай ма?! Ыржиған сүйкімсіз күлкісі, былай шыға әлдекімді сөзбен сеспей қатырғанын ыржалақтап айтып тұрған кекесін сөзі бәрі сол қалпында, сол мезетте-ақ жұртқа жетіп жатады. Шашбауын көтерген әлдекімдер ду қол шапалақ соғады. Айналасындағыларды осынша басынудың төркіні – өзінен бұрын өзгені сыйлай алмау…
Жастарды кітап оқымайды деп кінәлайтын ағалар, поэзия кештерінде жыр тыңдасақ деп келгендердің алдына шығып, Мәскеуде оқығанын, ондағы кіл мықтылардан дәріс тыңдағанын, Тұманбай, Қадыр, Мұқағали, Тоқаштармен қалай бірге отырып, талай сөз жарыстырғанын қойыртпақтап айтып тұрғанда, зал тегіс жалығып тынады. Не тоқтамайтын, қай жерде тоқтайтынын білмейтін ақынның өмір тарихынан гөрі, кеште оқылар өлеңдерді тыңдағысы келген жас ақындар кештен шыға, ақын ағаларының өзіне айта алмаған шағымдарын бір-біріне мұң етіп шағады. Поэзия кештерінде өлеңнен гөрі, жеке бастың хикаясы көп айтылғаннан кейін де ондай жиындардың қадірі кетіп жатқандай көрінеді. Анау бір сөйлегіш жан сахнаға алқын-жұлқын көтеріліп келе жатқанда-ақ, залдың бір бұрышында отырған жастар шылым шегуге шығып бара жатады…
Алмас НҮСІП:
– Артығалиды еске алу кешінде сахнаға шығып, ақынға арнаған өлеңін (осыдан бірнеше жыл бұрын жазылған) оқу үшін өз өлеңінің жазылу тарихын қайта-қайта тәптіштеп тұрып алған Аманхан (Әлім) ағасына бір ініміз қатты кейіді. Сен айтқандай «шылым шегуге шыққан» кезде (бұл кезде ағамыз әлі сөйлеп жатқан). «Жұрт әдебиеттен алыстап кетті, кітап оқымайды, өлеңді түсінбейді дейді әшейінде. Мынадай қалпымен кімге үлгі боламыз деп ойлайды екен?!».Сосын өздері сөйлеп болғасын сыртқа шығып кетіп, әлдебір қаламдастарымен кеу-кеулесіп тұрып алатын салт ше? Ақын рухына деген құрметіміз осылай болғасын, айтар сөзіміз әлгінің айналасы болғасын өзге жұрт қайтпек, облыстан келген белгісіз әнші қыз әнінің алдында табандап тұрып бес минут сөйледі. Сөздің, руханияттың айнасы есептелетін ақын-жазушыңыздың сөзінің түрі анадай болғанда, былайғы жұртта «мұндайды мен де айта алам ғой» деген пендешілік ой тумай тұрар ма? «Мен шынымды айтсам, Артығалиды танымайды екенмін. Бірақ біздің өңір таланттардан кенде емес (стереотип!), талантты композитордың тамаша әнін орындап беру үшін сонша жерден келіп қалдық». Міне сөз! Ән Артығали ақынның сөзіне жазылған, ал әншіңіз танымайтынын жасырмайды. Себебі, аса ұят санамайды.
Әлгіндей сөйлеу бірдің емес, талайдың басында бар жағдай. «Үлкен пышақ ұялғанынан өтеді», құрметті қонақтар сапында шақырылған соң, әйтеуір бір нәрсе айту керек. Сосын әр нәрсенің басын бір шалып (көбіне өзі туралы), арғы-бергі уақыт кеңістігін дар-дар айырып, түсініксіздеу естелік айтқан болады. Айтар сөзін жұптап, дайындалып келсе ғой дейсің. Үлкендерге өкпе артып жүрген әлгі жастар да уақытын өткізе алмағаннан келмегені анық. Естелік естісек дейді, үлгі болар әлдебір оқиғалар, әлі анықталмаған жұмбақты тағдырдың шындыққа сілтейтін бір елесін аңдап қалармыз деп келеді. Ал біздің айтарымыз өз басымыздан аспайды. Бердібектің 90 жылдығында құрдасы Әбдіжәміл ақсақал айтқан үш оқиғадан тұратын естелік жұрт аузында әлі күнге айтылып жүр. Тұлғатану біз жаза беретін мақалалар мен ғылыми жұмыстардан емес, осындай қарапайым дүниелерден бастау алса керек. «Мен Бердібек туралы үш оқиғаны атап айтам», – деп арнайы тоқталып барып сөйлеген жазушының сол кешке соншалық жауапкершілікпен көңіл аударғаны анық. Қазір қазақтың Әбдіжәмілден үлкен кімі бар, әйтпесе, не айтам десе де, не сөйлеймін десе де ерік өзінде еді ғой. Жұрт алдында сөйлегенде елдің уақытын алмай, нақты сөйлеу де – ішкі мәдениеттің жемісі. «Мені танымайтын әнші бар екен», – деп шала бүлініп отыратын жазушы ағаларға осы мәдениетті меңгеру керек шығар. Болмаса, осы кейпімізбен жалпақ елдің бізге деген құрметін қайтарып алу жақын арада мүмкін емес-ау. Өзге құрметтесін десең, алдымен өзің құрметте: өзгені де, өзіңді де. Сонда ғана біздің жазған өлеңдерімізге, шығарған кітаптарымызға бекзат мінезіміз үшін оқырман қауымның махаббаты қайта оянар…
Соңғы он жылдықтарды сүзіп шыққанда жаппай оқылып, халықтық сипат алған шығарма таппай, дағдарып отырып қалатын аянышты кейпіміздің кінәсін заманға жауып, өкіметке итеріп қойып қашанғы жүрерміз! Қызығы да қалмады. Ел де, өкімет те осы бір гөй-гөйге үйреніп алған, «Молда сұрай келеді» дегендей, жазушы көрсе «Бұ жолы не ақырзаман төндірер екен», – деп бейқам қалпымен іштей мысқылдап қарап тұратындай.
Ақынға жүгінгің келеді:
«Жақсылық көрсем өзімнен,
Жамандық көрсем өзімнен…».
Бағашар ТҰРСЫНБАЙҰЛЫ:
– Әдебиеттің мазмұны, түрі, пішіні өзгергенмен, оған деген қарым-қатынастың қағидалары ешқашан өзгермек емес. Әуелі шындық. Айтсаң да, жазсаң да! Жүрек ауыртпай, қиналмай жазылған шығармалардың оңай іске аса салғанын оқып отырғанда-ақ байқайтыныңдай, айтылған естелік-әңгімелердің де қаншалықты рас, риясыз екенін де аңғарасың. «Халтурщиктерді әдебиетке жолатпау керек!» деп айғай салатын ақын-жазушылардың да қаншалықты кәсіби екені де сол арада бағамдалатын болса керек. Әдебиеттен гөрі, әдеби орта, мінез туралы әңгімеміздің төркіні бәрібір сөз өнеріне деген пейілге кеп тіреледі. Айналып келгенде, бұл да әдебиеттің жан жарасы болса керек еді. Бірақ оған ешкім бас қатырмайды. Өзінің өлеңі шықса, кітабы жарық көрсе, аты аталса, мерейтойы тойланса болды! Ақын-жазушының шығармасынан гөрі мерейтойы жалпы халықтық сипат алса, сол – мәртебе! Республика болып тойлады дегенге жақсы.
Әркім өзінше адал. Ешкімге кінә тағатын хақымыз жоқ. Бірақ адалдық пен шын сөзді талап етуге мүдделіміз. Талантың жеткен жерге дейін жазасың. Талғамың жеткен жерге дейін қабылдайсың, түсінесің. Тәуелсіздік алғанға дейінгі жылдарда-ақ басталған өтпелі кезеңіміз тым ұзаққа созылып бара жатқан жоқ па деп алаңдауға хақылы шығармыз.
Жапон жазушысының құмдағы жоқ қамалды күзеткен жауынгеріндей елес-әдебиеттің қақпасында қару орнына қалам ұстаған бейбақтар қалған сияқты. Бірақ олардың сенімі күшті. Қамал бар! Ол – әдебиет! Ұлтты қорғайтын түбі сол – қамал. Жеңіске жететін сол – селкеусіз сезім шығар.