ОҚУ МЕН ТОҚУ…
Әлібек БАЙБОЛ
Әлқисса…
Есте жоқ ескі заманда бір адам болыпты. Жазғанды жақсы көреді екен. Естіген, білген, оқыған, түйгенін түртіп отыратынға ұқсайды. «Жазу да ұлылықтың бір түрі. Алла берген қасиет», – дейді екен жанындағыларға. Бәрі оған: «Теңдессіз шебер!» – деп лақап ат қойыпты. Жасы жетпіске толған шағында бүкіл ғұмыр бойы жазған дүниесі елу есекке жүк болыпты. Әлгі ақсақалдың білмейтін нәрсесі, оқымаған кітабы жоқ екен. Бір күні ол асау өзеннен өтіп бара жатқанда барлық дүниесі суға кетеді. Шал жағада не істерін білмей ары жүгіріп, бері жүгіріп, сол жерде жан тапсырады. Осы жағдайдан кейін ел арасында: «Білгеніңді бізге қалдыр!» деген сөз қалыпты. Кейін ол сөздің мәтеліне айналыпты. Сұрақ: Қарияның күйін кешпес үшін не істемек керек?..
***
– Сартрды білемісің?
– Жоқ, кім ол?
– Әдебиет пен философияда «сана ағысы» деген бар. Оны экзистенциализм дейді. Соның ірі өкілі.
– А-а-а… – деді бәрі таң қалып.
– Марсель Пруст деген жазушы бар. Ғажап, енді.
– Прус?
– Прус емес Құдай-ау, Пруст, Пруст!
– А-а-а… Қайдан білейік.
– Джеймс Джойстың «Улисс» деген романы бар. Соны оқыңдар. Сендер оқымайсыңдар, білмейсіңдер… Ізденіңдер!
Дәл осы бір әңгімені ҚазҰУ журналистика факультетінің I курсында жүргенімізде Одақ фойесінде отырған қаламгер ағамыздың аузынан естіп қалғанбыз. О кезде «Оба», «Бөгде» және «Калигула» пьесасының әсерімен жүрген біз үшін, Камю бөтен көрінбеді. Дегенмен, француз жазушысынан алған со әсер кәсіби әдебиетші биігінен емес, оқырмани ой-түйінінің аясында ғана қалып қойған еді. Кейін Сана турасында Батыс және Шығыс ойшылдарының еңбектерін оқыған соң, тұмсығымыз Чеховтың «конфликт адам ішінде» концепциясына тірелді. Ескіні жаңа деп таныған біраз кісілердің сөзіне қарап, шыны керек, қарныңыз да ашады екен. Біздіңше, әлем әдебиетін өзіңді өзге әдебиетпен салыстырып, дамудың қай тұсында тұрғаныңды бағамдау үшін қажет (ең басты қажеттілік те осы деп ұққан жөн секілді). Көп оқығанын бұлдап, көп білгенін міндетсіну мінезінің қазақ сөз өнеріне қаншалықты пайдасын тигізетінін айту қиын. Алайда, мына бір нәрсе анық… әдебиет әркез түрленіп тұруға тиіс.
Оқу, білу, іздену былай тұрсын, біз әлем әдебиетінің озығын қаншалықты игере алдық? Кітаптан бас алмағандарды «батысшыл» деп айыптап, тұқыртып отырған да өзіміз емес пе?! Ал Шығыс әдебиетін зерттеп, зерделегендерді «шығысшыл» етіп шығаруға бейімбіз. Дүниенің төрт бұрышындағы әдеби жаңалықты жанымызға жақын көріп әрі ортақ үлгі түзуге деген құштарлық аса байқалмайтын сияқты.
Абэның Оралхан Бөкейге, Кафканың Асылбек Ықсанға, Апдайктың («Кентавр») Асқар Алтайға, Камю мен Хемингуэйдың Дидар Амантайға, Кастанеданың Асылан Жақсылықовқа, Давлатовтың Мадина Омароваға тигізген әсерін әдеби интеграцияға балап, ізденіс іздерінің көрінісі деуге болады. Алайда, жекелеген жазушылардың шығармалары тілге тиек етілгенімен, толық бүге-шүгесіне дейін талданған жоқ. Туынды бағасын ауызша беріп үлгерген біздер, көп қаламгердің озығы мен тозығы, жетістігі мен кемістігі жалпы үрдістің тасасында қалып, ұмыт болып жататыны үйреншікті нәрсе. Фантасмагория мен сюрреалистік сипаттағы Қойшыбек Мүбарак пен Мақсат Мәліктің әңгімелерінде Лу Шинь, Рюнескэ Акутагава, Милорад Павичтардың көркемдік әдіс-тәсілдерін байқасақ та, олардың моделін одан ары дамыта алмағаны өкінішті-ақ. Формалық өзгешелікті алғанды жөн көрген олар, жазу барысында шығармаға өзек етілген проблематика өз нақтылығынан ажыраған. Оқығанда көңіл-күй, эмоционалды-психологиялық эйфорияның нышандарын ғана аңғара алғандай болдық. Қойшыбектің бассыз кейіпкерлерін рухсыз, намыссыз, жігерсіз, топ бастайтын басшысының жоқтығы деп түсіндік. Бірақ әңгіме әдеби-көркем критерийге жауап береді деп айту қиындау, енді. Құр баяндау, сипаттау… Іші бос кәуек секілді. Шығарманың қамшыдай өріле түспейтінінің негізгі себебі – өзектің жоқтығы…
Әр туындыгер өзін белгілі бір ағымның өкілі санаса санасын, өзіндік стилистика қалыптастырсын мейлі, мәселе басқада. Жазылған шығарма көркемдігі мен эстетикасын жоғалтпай, схематизмнен, жалған конструктивизмнен алшақтау жүрсе дейсің. Шындықты жеткізудің жолы сан тарау. XX ғасырдың әсіре сыншылдары сияқты:
– Сен «ескінің қалдығысың».
– Сен тым жаңашылсың.
– Сен әдебиетті құртып жатырсың.
– Сен әдебиетке ешқандай жаңалық алып келген жоқсың, – деп қаламгерлерге кінәмшілдікпен қараудан ештеңе өнбейтінін уақыттың өзі дәлелдеп үлгерді. Өйткені, әдебиет біздің бөліп алған еншіміз емес. Бірақ басқа оқымағанды өзің біліп алып, соны ұлы жаңалық ретінде көрсеткіміз келетін ғадет мақтаншақтық, кеудемсоқтық, даңдайсуға ұласып, роман, повесть, новелла «интеллектуалдық проза» деген әдемі сөздің қанжығасында кетпесіне кім кепіл?! Шетел әдеби жорналдары мен танымдық кітаптарда жылт еткен ұғым-түсініктерді неге өзімізге алуға асығатынымыз әлі күнге дейін түсініксіз. Шартты атауларды аттап өткен Фолкнер өзін ешқай әдеби кланға, әдеби кастаға, ешқай әдеби топқа, ешқай ағымға жатқызбауын өтінген. Алайда… алайда сыншылар қауымы оны «сыни реализмнің патриархы» етіп сайлапты. Ал түрік жазушысы Орхан Памукқа Набоков қолтаңбасы қатты ұнағанымен оның жазу стилінен орыс қаламгеріне тән ешқандай ұқсастық байқай алмадық. Әдеби ортада: «Памук дискуссиялық романның жазушысы», – деген пікір басымдау. Бірақ ол өз сұхбатында: «Мен ешкімге еліктемеймін. Өзімді мазалаған дүниені ғана жазамын. Шығармамда жаман, не жақсы кейіпкер жоқ. Мен үшін ағым шартты ұғым», – деген еді. Оны бір сыншылар «авангардист» десе, енді бірі «жаңаша жазатын Бальзак» деп жатты. Бұнымен келісуге де, келіспеуге болады. Әдебиетшілердің оған берген бағасы қаншалықты дәл екені туралы көп дауласуға болады. Памук бір эссесінде: «Менде ұстаз көп, сонымен қатар жоқ», – деп жазған. Түйін – үйрен де жирен, оқы да тоқы.
Валькоттидың «Ағымдардың тууы» атты кітабында: «Жалпы алғанда ағым деген нәрсе атауымен жоқ. Ағым санада, жазушы жанында туады. Ағым мен стиль туыстас ұғымдар» деген. Бюффон «стиль – адам» дегенін қаперге алсақ, онда жоғарыда айтылған сөздердің жаны бар секілді көрінеді. Ауылдың кейбір қырсық шалдары: «Білгенің өзіңнен артылмасын!», – деп ұрсушы еді. Сол сияқты, кей білімпаздардың білгішсініп, өзін арбитраж, төбе бидей көрсеткісі келетіндерді көптеп кездестіріп жүрміз. ОНЫҢ субъективті пікірі объективті, жалпыға ортақ шындық ретінде қабылдануы керек екен… мыс… Егер о данышпаныңыздың әдеби шекарасын рұқсатсыз өтіп кетсеңіз, сізді күтіп тұрған үкім – тұқырту. Жолын кессеңіз, оның ойын терістесеңіз, мықтылығыңызды байқатсаңыз, сізге қарап тісін ақситады. Со энциклопедистың Интеллект атты жәшігін ашып қалсаңыз, ішінен әлем әдебиеті классикасы, мәдениеттану, философия, дін-тану, әлеуметтану, саясаттануға қанат бітіп, Күнге қарай ұшқан сұңқарша самғай жөнеледі. Оқымаған дүниесі, білмейтін бәлесі жоқ. Басын бастап берсең болды, соңғы нүктесін өзі қояды. Нүктесі пунктуациядағы кіп-кішкентай ноқат емес, дәу нүкте… Дәу! Тарихты, дүние тарихын, болмыс тарихын, жаратылыс тарихын Герадоттан артық білмесе, кем түспейді. Мәдениет пен әдебиет, өнер тарихын жылнамашылық сипатта емес, тауарих қойнауындағы өлі жылдарды жырлаудан гөрі, сезім мен сезік, түйсік пен түсінік, ой мен ойшылдық, көңіл мен жүрек көзімен байланыстыра сөйлейді (бірақ аналитикаға аса жоқ боп шықты. Көшпенді емес, отырықшы болып тумағанына өкінетіндей ме, қалай, өзі?! Қызық…). Сөйлегенде бүй дейді: «Оқыңдар! Көп оқыңдар. Ағымдардың ара-жігін ажырата біліңдер. Ескі мектептен бас тартыңдар. «Манифест» жазыңдар. Оңаша ойлайтындар! Бір тудың астына жиналайық. Бізге жаңа әдебиет қажет. Социалистік реализм ескірген. Модерн мен постмодерн, авангард пен поставангардқа көшетін уақыт жетті!..». Ұраны осындай, енді. Ұран дейміз. Бұл ұран да емес шығар-ау. Бұл оның Темірқазығы. Жазудағы Темірқазығы… Жүріп өтетін жолы. Жүріп өтетін… Со жолдың басына дейін шығуға шыдамы мен ерік-жігері жете ме екен?.. Егер жүріп өтсе, артынан өзгелер – жастар ереді, ал егер орта жолдан тоқтап қалсашы?! Онда қалай болмақ?.. А?.. О-о-о… о кезде миссия орындалмады дей беріңіз…
Сөз өнері де адам секілді заманға қарай өзгеріп, мінез-құлқы, әлеуметік ортасы, сана-сезімі, ой-өрісі жаңа бір сатыға көтеріліп, дамудың, прогрестің жаңаша бір формасына ауысып отыратынын ескерсек, есті оқырманның қажетіне жарайтын, сұранысын қанағаттандыратын дүние жазуға дайын болсақ қой, шіркін. Әлем бір орында тұрмас. Рухани-базарымыздағы құндызға бергісіз құндылықты көпшілік алдына алып шығып, барымызды бағалайтын кез келеді. Ауылы алыс емес. Көрермен, оқырман, тыңдарманның жаңа легионы қалыптасып, қаламгерлерге деген талап күшейе түседі. Ал қазіргі жағдайымыз тіпті мүшкіл десем, ешкім ренжи қоймас. Сынық айнадан өзін көрген маймылша бір-бірімізге күліп, біреудің шыққан шыңы (!) оба екенін ескерген ешкім жоқ. Барға қанағат тұтумен келеміз. Ағым, стиль, форма, идея, композиция, сюжет, фабула жөнінде өзіндік пікірі, өзіндік ойы бар, «Алтын таразыға» тартылған талғамы нашар тарыдай нәрсеге де жүрегі ауыратын кісілерді жолықтырған сайын: «Құдайға шүкір!» – деп сыбырлайтынды шығардық. Бір кітапханашы айтпақшы: «Бүгінгінің жастары кітап, көркем әдебиетті оқуды былай қойғанда, дұрыстап жаза да алмайтынының» басты себебі – рухани ахуалымызда. Есалаң ән мен есерсоқ би топастануға бастайтынын, жіберген қателігіміз нәжіс сияқты енді ғана су бетіне қалқып шыққанын байқамай да қалыппыз. «Басымыз аман, бауырымыз бүтін…», – дескен жұрт соғыс пен лаңкестердің ылаңынан ғана қорқады. Қазіргі әлемді жайлаған үрей мен секем жазушы тақырыбына айналғалы қашан… «XXI ғасыр адамын не мазалайды? Не толғандырады?» деген сауал қалам ұстаған қауымның Гамлеттің мәңгілік сұрағына айналып үлгерді. Жуырда Бельгияда болған жарылыс жөнінде швейцар новелисті 6 беттік әңгіме жазыпты. Әлгіні оқып отырғанда, одан қаламгер позициясын немесе Батысқа деген симпатия, Ислам әлеміне деген антипатияны таппайсыз. Берілу формасы сондай. Кейіпкер әрекеті логикаға бағынғанмен, диалогтардағы астар оқырман ойын сан-саққа жүгіртеді. Неге жоритыныңды білмей дал боласың да, қайта-қайта парақтаған пақырыңыз бір нәрсе түсінгендей күй кешеді. Тағы оқисың. Сөйтсек, жоқ, ақылымыз бізді алдаған екен. Ой-бағдар мүлде басқа бағытта кеткенін сонда ғана ұғынасыз.
6 беттік әңгімеде 60 беттің күші бардай сезілді (кейде таңдап отырған тақырыбы терракт туралы еместей көрінеді. Бірақ солай дейін десең, сөз басында бәрі ап-айқын жазылған-ды. Ол тұспалдау әдісін қол көрген-ді). Бұл шығарманы француз тілінде жазатын жазушылардың террорға қарсы үндеуі деп ұқтық. Ойымды қалай жеткізсем екен… М-м-м… «Жазушы ел жанына батқан дүниені жазуы керек!» – дегенді жиынға жиылғандардан көп естиміз. Бұны көлдей мақала мен баяндамалардың ішінде де келтіреміз. Алайда, көркем туынды тудыруға келгенде тартыншақтап, халықаралық проблеманы айтпағанда, ұлт мүддесін қорғауға келгенде «жағдайдың жасалмайтынын», «қаламақының мардымсыздығын», «мемлекеттің туындыгерлерге көңіл бөлмейтінін», «статусымыздың төмендігін» қалқан етуден жалығар емеспіз. Ал озық әдебиетті меңгергендер оңай, жылдам әрі тез жазуға ден қоятындай көрінеді. Жаңаша жазғысы келетін жазушыларымызды оқысақ, жел тұрса көшеде қаңғыр-саңғыр ететін бос қалбырша қалыбы ғана қалды демесеңіз, мазмұн, такт, ритм мен толғаныстан айырылғандай әсерде қаласыз. Жандүниеңізде ешқандай төңкеріс орын алмайды. Қылаяғы сезіміңізге де әсер етпейді. Сюжеттің қозғаушы күші – конфликт те өте әлсіз боп шығады. Бүйректен сирақ шығарғысы келе ме білмеймін, бірақ туындыға әр нәрсені бір жамауға әуес. Кей тұста ішкі байланыс бар (автор бұнымен бейсананың (подсознание) саналы әрекетін көрсеткісі келген шығар), кей тұста байланыс атауымен жоқ. Аяққа тұсау болатын тағы бір фактор – сөздік қорының (лексикон) аздығы мен сөйлем құрудағы олқылықтар – абракадабра оқырманды ну орманда адастырады да кетеді. Іште: «Біздің басқалардан неміз кем?» деген жалған намыс оянып, аз уақыттан кейін әзірге дәрменсіз екенімізді мойындамасқа шара жоқ екенін түсінгендей боласыз.
Соңғы он жылдықтағы Нобель сыйлығының лауреаттарына бір көз жүгіртсек, оларға түскен таңдауға күмәнмен қарауға мәжбүр боламыз. Таза, эстетизмды дәріптейтін әдебиеттің көрсеткіші, барометрі бола алмай қалғанына қынжылады екенсің. «Енді әділ шешімді, абсолютты болмаса да, соған жуықтайтын ақиқатты қайдан табамыз? Кімге және неге сүйенеміз? Сонда әдебиеттегі қыбыланамамыз не болмақ?» – деп шарқ ұрасың. Томас Маннша айтқанда, «соңғы үмітіміз – Нобельді» үлестіретін төрешілердің өзі сүрініп жатқанда, басқаларға не деп кінә артамыз? Со сыйлыққа түссек, соны алсақ деген арман да бізден алыстап, қол бұлғап басқа бір жаққа кетіп бара жатқандай… Ал Шведцияның Ғылым академиясы осы бетімен кете берсе, болашақта не әлем әдебиеті не күй кешпек? Өңгелер бой түзейтін өлшемнің өліп, нағыз ортақол әдебиет қана алға озбаса қара да тұр. Ағым мен жазу машығының (машина секілді) күшіне сенім арту да әпенделік. Екеуінің де арты белгілі болайын деді. «Тоқырау кезінде жаңа әдебиет, жаңа форма, жаңа стиль пайда болады» деп болжаған әдебиеттанушылар өнердегі өзгерісті әлі күтумен келеді. Шетелдің кейбір шатпағын оқыған бір қаламгерлер соның әсерінен шыға алмай, соларша жазуға тырысады, соларға ұқсауға ұмтылады. Жаманды жақсы деп таныған о кісілерге айып тақпайсың. «Талдау, саралау жағы әлсіз екен…» дейсің де қоя саласың. Олар имманентативті, репрезентативті, интермәтін, гипермәтінді, жалпы текст түрін сананың мына әлемді қабылдауы мен қорытуы деп емес, аспаннан түсе салған оңай олжа деп ұғады екен. Біреулер мәтін мен әдеби-көркем тәсілдерді саналы түрде қолданса, біреулер басқадан көргенін қайталайды. Алайда, әдебиетті дәуір, ғасыр, уақыт тудыратынын, оның дамуы революциялық емес, эволюциялық дамуды бастан өткергенде ғана толымды дүние шығатынын, қатты қаталағанда шөліңді қандыратын тұма бұлақтай таза күйінде түзілетінін түсінсек қой…
Бүгінгі жоғары оқу орындарында әдебиет теориясын оқытатын оқулықтар ескіргенін мойындауымыз керек. Енді не істемек керек? Оқыту базасын жаңар-тып, біз студенттерді әлемдік стандартизацияға сәйкес, заман талабына сай жаңа кітаптармен қамтамасыз етуге тиістіміз. Бүйтпеген жағдайда жазғанымыз бір-бірімізге түсініксіз, жазушы бір жақ, әдебиеттанушы бір жақ боп, баррикаданың екі жағындағы солдаттарша бір-бірімізге таң қала қарап отырған күйіміз. Ағым мен әлем әдебиетінің теориясын игеріп, барлық жаңалықтан хабардар болу үшін білім беру формасын өзгертуіміз керек-ақ.
– Мынау не деп жазған? Роман ба, повесть пе, не бұл өзі? Түсінсем бұйырмасын… Оқуға тұрарлық дүние емес, – деді бір сыншы кердиіп.
Біз оның бетіне бажырая бір қарадық.
– Аға, ол бұрыннан бар нәрсе ғой.
– Бар болса, бар шығар. Бірақ оның маған аса қатысы жоқ. Оқып едім тартпады.
– О жағымен келісемін, ағасы. Дегенмен, әлгі қаламгердің қатарластарын бір сүзіп шықсаңыз белгілі бір түсінік қалыптасады ғой… Міне… мәселен мына бір кітап танымдық тұрғысынан сізге өте пайдалы болар, – деп алдына қойып ек, ысырып тастады. Бір нәрсе айтар ма деп едік, үндеген жоқ. «Бұл ағам Айтматовты да қатырып оқыған жоқ-ау, шамасы» деген ойдың жетегінде кете бердік.
– Әй, тоқташы, сен бала. Қайсы, қандай кітап ол?
– Міне…
Сыншым көзімен кітапқа бір сынай қарады да жүре берді. Күз мезгілі еді. Қорғасындай ауыр бұлттар мысымызды басып, маған мысқылдап күлгендей болды. Мыстан бұлттар адамды мазақ етіп, сонау биіктен маңғаздана қарап тұрды. Сондайда не істеріңді білмей, бір сәтке дәрменсіз екеніңді түсінесің… «Ей, бұл дүние алма-кезек… Күлме!» – дегісі келді іштегі аты бізге әлі де беймәлім бір сезім. Кейін ойлап қарасақ, ол сезімнің аты – құштарлық екен. Өмірге, өнерге, әдебиетке, адамға, махаббат пен Құдайға деген құштарлық… Араға жыл салып Одақтың жыл қорытындысында әлгі сыншымды мінберден көрдік. «Әлем әдебиетінің дамуы» туралы баяндама жасап, елді аузына қаратып тұр екен. Отырғандардың біразы бас шұлғысып, келісіп те отыр. Біразы таң қалуда.
– Мынанша дүниені қайдан оқып алған?
– Мынаның білмейтіні жоқ қой-ей!
– Міне, нағыз білгір.
– Ең үлкен жаңалық осы болды.
P.S.: «Әдебиеттің тірегі – теория», – дейді әдебиеттанушылар. «Әдебиеттің тірегі – көркемдік», – дейді жазушылар. Біздіңше, әдебиеттің тірегі – ұят. Бағана ғана сөз еткен ағым, форма, стиль де сол ұяттан өрбіген ұрпақ. Білгеніңді білдірмеу және соны жүзеге асыруға деген талпыныстың бір ұшы да сол ұятқа, ар-намысқа тірелсе керек-ті…