ҚАЙТАЛАП ОҚЫҒАНДА…
Әлемдік әдебиеттің озық үлгілерін қайталап оқып жүресің. Сұрапыл әсерінен болар. Дүние мен адам баласының тұңғиығы түпсіз тылсым әлемі қызықтырар. Нағыз оқырманды соған қарай жетелеп, сана кеңістерінде сансыз сұрақтар туғызып, олардың жауабын жан салып іздетіп, жаңғырту процесін тудырар. Осыдан барып, адам жаратылысындағы қарама-қайшылықтар: адасуы мен арбасуы, армандары мен аңсарлары, іңкәрлігі мен ынтызарлығы, аяныштары мен аярлықтары, осылардың барлығы көтеретін құдіреті мен қасіреті сияқты қым-қуыт күрделі көріністері көңілді оятып, көкіректе көлбең қағар. Оқырманды арбайтын осы. Сонда олар әлгі айтылған әлемнен өзгелермен бір мезгілде өзін іздейді. Көрмегенін көреді, білмегенін біледі, естімегенін естиді, түсінбегенін түсінеді. Соның барлығын жадында сақтауға тырысады. Түгелдеп отыруға мүдделі. Әсіресе, түбегейлі түсінбей қалғандарын: Жазушының ишаралары, меңзеулері еске салулары, ескертулері…
Хош, деп қоялық. Өз әдебиетімізге келейікші. Прозамызға. Құдайшылық айтылмаған жерде, бәрі бекер. ХХ ғасырдағы талайлар таңды таңға ұрып таңдайларын қаққан талайлардың шығармаларын қайталап оқып жүрген кім бар. Оқырманды былай қойғанда, жазушы атанып жүрген біз ше? Оқимыз ба, қайталап? Оқығанда… Жүсіпбек Аймауытовтың «Ақ білегін» парақтармыз. Композициясындағы селкеуліктері болса да, жаңа өрісіне, ұлттық колоритіне тәнті болып. «Қаралы сұлу», «Қаракөз», «Шолпанның күнәсі»… Одан өзгелері… көп жағдайда көңіл көншітпейді. Көркемдігі әлсіз, ой қазығы осал, идеясы жалаң ұран, құр мақтан, әсірепатриотизм, әсіреморализм, концептуалдық жетістігі ілең-салаң. Сол осалдық бүгінде өршіп тұр. Жазушымыз дегендердің қара шегірткедей қаптағаны қашан. Бір жылда бір емес, екі кітап шығаратындарының да төбелері әр жерден қылтияды. Сұмдық қой! Оларын оқып жатқан оқырманды көрмейсің.
Әуелде әжептәуір көрінетіндері де байқалады. Бірақ есіңде қалмайды. Қайта қарап көрейінші, деп парақтасаң таң қаласың: алдыңнан әдебиеттің басты миссиясы – әсері жоқ, ортаң қол, жадағай жазба шығады. Кейде ойлаймын, осы Әбдіжәміл Нұрпейісов, Әбіш Кекілбаев, Мұхтар Мағауин, Төлен Әбдіков, Дулат Исабеков, Мархабат Байғұт, Тынымбай Нұрмағамбетов, өзге де қадау-қадау жампоз жазушыларымыз болмағанда, қараң қалатындай ма едік, қайдам?! Осы аттары аталғандарды қайталап оқитындар, шүкіршілік, бар.
Жалпы, мейлі, 5-10 кітабы шықсын, бәрібір жазушы болып қалыптаса алмай өтетіндері бар. Бүгінгі біздің қауымның қалың соры солар. Көбейген үстіне көбейіп барады. Жан-жағымыз жаны-сөлі жоқ жабы жазбалар. Оу, сонда, осы біздің қазақ прозасының талқаны таусылып батып бара жатқан жоқ па осы, деп те зәрең қашады…
Ал енді, қайталап оқитын шығармаларды кім, қашан жазады немесе оны қазір кім, қашан жазды – бұл үлкен сұрақ. Бүгіннен ертеңнің, ертеңнен арғы күннің, арғы күннен алдағы айлардың, одан әрі жылжыған жылдардың, ақырында заманнан заманға өлмес-өшпес рухани құдірет бола беруге тиіс, жұлсаң жұлынбайтын, құлатсаң құламайтын орасан ой қазығы, орда бұзар идеясы, азаматтық позициясы табиғи үйлескен Суреткерсіз қайталап оқитын кітаптардың ілуде біреу бола беретіні ақиқат. Бар білетінім, осы. Білмегенімді өзгелер айтар.
Несіпбек Дәутайұлы,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері.