Асқар АЛТАЙ,
жазушы
Таң қараңғысы.
Қапалақтап жауған қар тоқтап, із басылған. Қарабүйрек тауының көлге құлаған күнгей бетіндегі көп саланың бірі – Жетім сайдан шыққан салт аттылар суыт. Тағалы аттар қар тоқтағаннан кейінгі жылымық ауаны қаба жұтып, желе-жортып келеді. Белдеріне салмақ салған екеуді елең құрлы көрмейтін секілді.
Мығымы – қу мүйіз құлжадай жілікті еркек Танаш та, серігі – жұттан шыққан серкедей сіңірлі азамат Ақбөкен. Мосқал адам қабырғалы да қарулы. Жиырма бестен енді асқан жас жігіт сүзектен тұрғандай сылыңғыр. Екеуі де үзеңгі қағысып, шылбыр үзіспей қатар келеді.
Аткөпір түскен желтоқсан қары тағалы тұяқтан жапырақ-жапырақ ұшады. Қарабүйрек тауы да, Зайсан көлінің беті де, Қызыл Керіш даласы да тып-тыныш. Таң қараңғысы ғана ақ шағала қармен шағылып, бозамық сәулеге бөгіп қалған. Осы бір бозаң әлемнің көбесін сөгіп, мазасын алып келе жатқан да қос салт атты.
Әкелі-балалы салт атты үнсіз. Қыран шолар, тазы салар қансонар таң да жақын. Бірақ қансонар күндер бұл өңірде бұлбұл ұшқалы қашан?!
Көл бетіне іліккелі тағалы тұяқтар дүрсілі шақ-шақ етіп, ширыққан жүйкеге де тиіп кетеді. Оған бірақ сыр алдырар емес. Суыт жүрістен, суық көзқарастан айнымайды. Бұла бозаң дүниеде жүздері қарауыта шалынады. Алған беттері – Зайсан көлінің ортасы – көл ортасын көк киттей тіліп өтетін Ертіс өзенінің көкшулан ұлы ағысы.
Ақ қар, көк мұз желтоқсанда ұлы ағысты жылымға қарай жеті түнде құлаған қос салт атты сапары сырт көзге жұмбақ…
Бұлар аттанған Қарабүйрек – жазықта жайылып жатқан Зайсан көлінің жағасында жападан жалғыз томпиған бір қызық тау. Алыстан андағайлаған алып бейнесі де сыңар бүйректен аумайды. Тау көтерер Толағай алыстағы Алтай тауларынан алабөтен бөліп әкеп, тоқ қарындай толқып жатқан көл жиегіне қондыра салған сияқты. Жел-құз мүжіген мүсіні жаныған қайрақтай жұп-жұмыр.
Ал Алтайдың ақиық биіктерінен қырандай қалықтап құлайтын мол сулы Қара Ертіс – көлдің ұзына бойын кесіп өтетін ұлы ағысқа айналып, алты ай қыста да қатпай, ұйықты жылым боп жататын. Көл ортасында жыландай созылып, шымырлап жататын осы ұлы ұйық Қарабүйрек тауына тұспа-тұсты.
Таң қараңғысында ерге қонған екеу бір-біріне көз қиығын ғана салып қояды. Демдерін іштерінен алып, ата жауларын көргендей ақиып, ат үстінде қаққан қазықтай қақиып алған. Бір-біріне жат. Сырттай сыр бермесе де, іштері алай-түлей екені жүгенді жұмарлай ұстап, тақымды тебіне қысып келе жатқандарынан ғана мәлім. Ат басын іркер емес.
Қара күзден тебінде жүріп, күні кеше ғана белдеріне терлік салынған құр аттар да сулықтарын шайнайды. Иелерінің ыңғайына жығылып, қамшы салдырмайды. Емшек тағалары көлдің көк мұзын біздей ойып, шешектей шұбартып келеді. Қиыспастай қатар түскен іздері де соңдарынан созылып, жыраққа сіңіп жатыр.
Белді күліктермен желдіртіп келе жатса да, көздерін құла бозаң әлемге қадаған екеу өзді-өзі өмір белесін желе-жорта шолып, көл бетіндегі желтоқсан ызғарын ұмытып кеткен. Өмір деген ұлы көлдің толқыны толқытқан әкелі-балалы азаматтар ұшпа ой сілеміне оқта-текте бой алдырып қояды.
Екеуі де жолға жайсыз орыс ері үстінде келеді…
* * *
Орыс ерге таңылған олар жылан жұтқандай жабырқау…
Таң асқан тоқжарау аттар оқта-текте пысқырып қалады. Қарабүйрек тауынан ұзап, көл бетіне дендей енгелі таң да Сарытау биігінен сыз берді. Аң-құс ізі әлі түсіп үлгермеген қансонар кеңістік бозаң күйден бозмұнар түске боялды.
Жиырманың бесеуіне бел артқан Ақбөкен әкесіне көз қырын тастап өтті. Елуді еңсеріп кеткен батыр-шалыс Танаш баяғы бір «банды» атанған кезіндегідей бесатарын жауырынына қиыстай асыпты. Қызыл пүлішпен көмкерілген төрт сайлы түлкі тымағының түгін бозқырау шалыпты.
Құдай-ау, бұл әкесі не көрмеді? Бәрін де көрді, бәрін де бастан кешті… Бәріне де шыдады!
Ал өзі ше? Иә, не көрді? Неге шыдады?
Ақбөкеннің жүрегіне суық қанжар қадалғандай тіксініп, тұла бойына болымсыз толқын жүгіріп өтті. Бойы мен ойын дереу жиып алды.
Ат шашасын қапқан көбік қар тақтайдай тегіс мұз бетінде бөгіп жатыр. Ажалға асыққандай бұлар желе-шоқыта жосылтып келеді. Ажалға қарай асығып келе жатқаны да ақиқат… Ақбөкенді ажал торығалы қашан?!
Он жасында ел ішінде «кәмпеске», «тәргі» жүріп, жалпақ жұрт жауынды бұлттай бұзылды. Ертістің бойы сыңсыған мал, толған жан еді… Ағайын-бауыр алапес тигендей бай-кедей боп бөлінді. «Тап жауы» деп тескен тау асырды. Бұған шыдамаған белділер шекара асты. Әкесі секілді білектілер бесатарға оқ жүгіртті.
«Банды» деп ұсталған әке Сібірге жер айдалды. Ал бұл болса, 1932-нің аштығын көріп, жалаңаш-жалпы жетімдікті тартты. Бозторғайдай шырылдаған ананың арқасында аштық тырнағынан аман қалды. Зайсанның май шабағы құтқарды… Ал он жасында көз жазып, көмескі тартқан әкесін көріп тұрғаны кеше. Арада алмағайып уақыт сынаптай сырғыпты. Әйтеуір, асыл сүйек Ібір-Сібірден аман-есен оралыпты елге. Ал бұл… Бұл ұлы қан-қасап майданнан оралды.
Ат басын іркіп қалды. Әкесінен құйысқан аралық қалып қойды. Сонда ғана құла таңнан құлмерездей міз бақпаған әкесі:
– Шаужайлама! – деп саңқ етті бұрылмастан.
Салт аттар қайта қатарласты. Темір үзеңгілер жанай тиісіп, шақ-шұқ ете түсті.
Ақбөкен ажалдан да айылын жимас адамнан сескенген жоқ, бірақ дәм-тұзының таусылар шағын баяғыда бағамдап қойған. Көңілінде көптен артық емеспін, майданда шейіт кетермін деген ой шердей толқып жүрді… Соғыста екі рет жеңіл жараланды, бірақ тік тұрып кетті. Бірі – Москва түбінде, бірі – Сталинград қоршауы ішінде. Шпагин автоматын құшақтап, қолма-қол қала ұрысында дұшпанын пышақтап, шыбын жанын аяған жері жоқ.
Ажалы жоқ екен. Арманы бірақ бар екен. Ол: «Шіркін, туған жерге, аяулы анама бір оралсам!» болды. Құдай жар болды, бұл тілегіне де жеткізді… Бірақ қатал әкеге кез болып, әке кесімін кесіп өте алмай, анасының жүзін көре алмай, жылымға қарай жылыстап барады.
Сол анасы еді, көлде қабырғасы қайысып, құрма ауды білектей тартып, тұз сасыған балықшы боп жүрген жерінен, «көзіңді аш, Алматы ас, оқу оқы» деп жұмсаған. Сол анасы еді, Танаштың төсегін таза ұстап, некесін бұзбай, «текті тұяқтың тұқымысың, жақсы атың шықсын» деп бата берген. Сол анасы еді, «әкеңді түбі сен ақтайсың» деп алқаған.
Он тоғызында Алматы аралап, институт сағалап, «Әдебиет және тарих» факультетіне түсті. Төртінші курсты тәмамдап жатқан маусымда батыста соғыс оты тұтанып, алғашқы боздақтардың бірі болып майданға тоғытылды. Талай жан қыршынынан қиылды, талай жан мүгедек боп қалды. «Қырық жыл қырғын болса да ажалды өледі» деген аталар сөзі ақиқат екен, майданда май шабақтай адам аулаған ажал мұны айналып өтіпті.
Бұл ебін тауып Алтайға да жетіпті… Су ішкілігі бар екен.
Тағалы тұяқтар мұз жүзін оймақтай ойып, көл ортасына қарай жақындап келеді.
* * *
Қар жамылған қансонар өңірге жарық молынан жайылды. Күн бірақ бұлыңғыр. Көл үстін күңгірт бір түс кеулепті.
Танаш қарттың да көңілі күңгірт. Күңгірттенбей қайтсін, жар дегенде жалғызы жерге қаратса… Сүйегіне кетпестей таңба басса.
Көрмегені аз ба еді? Көрем дегені осы ма еді?!
Он алтының ойранында отыз үш жасар Танаш ақ патшаның «майдан қара жұмысына қарусыз қазақ аламыз» дегеніне қарсы дүрліккен көппен қолына қару алған. «Кәмпеске» мен «тәргінің» тұсында да тізе батырғандарға бесатар кезенгені рас. Алтайдың ақ тиінін көзден байлап атқандай, қызыл кеңірдек кердеңдердің басын ажалға тіккені тағы шындық.
Жиырма тоғызыншы жылы қол-аяғы байланып, Сібірге айдалып, бір құдайға жалынып, Сақа жерінде жуан қарағай жықты. Талай ер-азаматтың жүзі қалың орман жапырағымен жабылып, тәнін тундра батпағы жұтты. Сталиндік өлім лагерінде бөріше қарысып бақты. Бір құдай жар болып, соғыс басталған жылдың күзінде жеңілдік беріліп, «тылға керексің» деп елге қайтарылды.
Жарының адалдығына куә, ұлының ұлы сұрапылда мылтық асынып жүргеніне іштей разы болған… Өкіметтің майданға дайындап отырған Марқакөл қылқұйрықтысын шашау шығармай, жылымға жұтқызбай, алаңсыз жылқы қуып, Бас жылқышы атанып жүр еді. Бас уайымы сейіліп, бар уайымы еңіреулі ел мен мал жайы еді.
Жұтпа жылым демекші, осы өткен түн Қарабүйрек қуысындағы қоста көзі ілініп кеткенде, баяғы Шонжырбайдың қалың жылқысын көріп еді. Он алтыншы жылғы Қызыл Керіштегі опатты айна-қатесіз түсінде көрді.
Ақпанның ат құлағы көрінбес аласат боранында ыққан қалың жылқы қамысты қопаның ішіне дүркірей енген. Бар сұмдық сол сәйгез қамысты қопаның ішінде болған. Жабағы мен тайдың жұқа шабын кеуіп тұрған нар қамыс алдаспанша ақтарып, буаз биелердің жер сызған қарындарына найзаша қадалып, қанша жануар жазықсыз құрбан болып еді…
Ал түсінде сол Шонжырбайдың қалың нөпір қылқұйрықтысы Қарабүйректен шығып, кит жонындай көкжолақтана көпсіп жатқан жылымға қарай үркіп барады. Бұл астындағы көкшолақ атпен қуып келеді. Бірақ үріккен мал жеткізер емес. Құландай шошынған қалың жылқы мұз үстімен дүркірей жосып, көл ортасында еріп жататын Ертістің ұлы ағысына арандай барып тұтылғаны… Арқырай кісінеп құлағаны… Қаншама жүйрік қылқұйрықтыны ұлы жылым жым-жылас жұтқаны…
Жылқының ащы кісінеген үнінен оқыс оянып кеткен. Қос іргесінде қаңтарулы көкшолақ кісінеп, мұны таң алдында тұрғызып жіберген. Қашқын ұлы Ақбөкен болса, қос іргесінде теріс қарап жатыр. Ұйықтап жатқаны, ояу екені белгісіз.
Далаға шыққан. Қар басылыпты. Қара бозаң түн қансонар тілеп тұр. Он жеті жасар көмекші – бозбала жылқышы түнімен күзетке кеткен өріс жақтан да сыбыс жоқ. Кешеден бері жауған қардан кейін бұлаңытқан бозаң әлем демін ішіне тартып, тым-тырыс күйде қалғып кетіпті.
Ит жеккен жақтан оралып, жылқы бағуға шыққалы банды болған кезіндегі бесатарын Бөкенбай тауындағы киізге орап тыққан жерінен алып, түнгі күзетте өрісте ұстайтын. Даланың төрт сирақты ит-құсынан гөрі адамның екі аяқты «ит-құсы» қауіпті жыртқышқа айналған бүгінгі күні «қарусыз жүру – өліммен тең» деп санайтын Танаш ымыртта өрістен алып келген. Бозбала жылқышыға он алтыншы мылтықты оқтап берген. «Жылқы – жел мен жаудың малы» деген жалқы ой санасына сіңген жұрт емес пе, қаруды иенде серт ұстаған.
Таң алды аян бергендей кірген түсін тағы да еске алып қойды. Алланың өзі «жылымға қарай аяңда» деп ой салғандай болды… Қосқа бұрылды.
– Тұр! – деген ұлына доңызша қорс етіп, қосқа басын сұғып.
Қаңтарулы көкшолақ атқа өзі мініп, бесатарды иыққа асынып, бозаң түнді жамыла көлге қарай тартып отырды. Ақбөкеннің астындағы күрең бесті тастақты күтірлете ілесті. Көпсіп түскен қар үстінде тұяқтардың пар ізі бадырайып қала берді.
Таң қараңғысында салбурынға аттанғандай сар желіспен сартылдаған қос салт атты таңды атырып, бұлыңғыр күнді батырардай бебеулетіп келеді. Танаштың беріш жүрегінің бебеулейтін де жөні бар. Белінен шыққан жалғыз ұлы еді Ақбөкен. Орыс кемпір Аня шөппен емдеп жазбағанда, осы қу жалғызды ауыр босанып, жатыры қағынған әйелін жер жұтар еді… Аня-баба ажалдан арашалаған-мен, бәйбішесі бедеу боп қалды.
Кейін ел бүлінді, жұрт сөгілді…
Қарындас қақ айырылды, жамағат қақ жарылды. Таудың қарғын суындай қия қуалап, жуа талмап кетті. Тоқал алып, ұрпақ көбейту былай тұрсын, соқа басы саудаға салынды. Малы талауға ілікті, жаны қамауға түсті.
Ал Ақбөкені даланың киігіндей жалғыздық көрді…
Танаш түлкі уақыт пен аю заманның құрбаны болды…
Ал бүгін Ақбөкеннің аяқ астынан алапестей алдынан шығуы – сол сұм заман сорының соқтасы. Бұл әке болып оған не істеді? Не көрсетті? Аштық пен жоқшылық. Адасушылық… Жо-жоқ! Бұл адасқан жоқ. Адам атса да, еңіреген ел үшін, жетім-жесір жұрт үшін! Бөкенбайдың бұлан жонында бес жүз үйдің шаңырағын ортасына түсіріп, ошағын өшіргенде өкіметті аяған жері жоқ. Бұл да қанына қарайды.
Астындағы сау желген көкшолақ пысқырынды. Кеше де көкшолақ қос басына пысқырына тоқтағанда, іштен селдір сақал-мұрты өсіп кеткен, «зектер» киетін қара құлақшын астынан сауыс-сауыс шашы сабалақтана иығына түскен албасты атып шыққанда сескеніп те қалып еді.
Сілеусіннің көзіндей сұрғылт жанарын қадаған ұлы:
– Әке! – дегенде селк ете түскен.
Тез есін жиып:
– Жоғал! Әкең емеспін мен… Садаға кет! – деген бұл.
Ойына қара күзде ауылсовет ағайыны келіп, «Ұлың соғыстан, одан Сібірдегі абақтыдан қашып кетіпті… Білсең – хабарла!» деген ескертуі қамшыдай осып өткен еді… Содан бері санасы сан-саққа бөлініп, ұлына деген қаны сұйылып жүрген.
Ал әке мен баланың осы бір оғаш кездесуі екеуін де тығырыққа тіреп, тілдерін байлап тастады.
* * *
Алпысты алқымдап қалған әкесі арада он төрт жыл өтсе де өзгере қоймапты. Ақбөкен жазбай таныған. Қақ маңдайдан қамшымен тартып қалғандай, бір орнында состиып тұрды. Әкесінің сөзі атылған оқтан да ауыр тиді.
Қостан қосанжарласа атып шыққан бозбала жылқышы да көзі атыздай болып, Танашқа тесірейген.
– Қосқа неге енгізесің? – деген әкесі зілмен: – Өлтіріп кетсе қайтесің, қайдағы қашқын-пысқын?!
– Мен… аға, сіздің ұлыңызбын деді… Сосын…
– Қайдағы ұл, әкеңнің аузын?! Мен қубаспын… Тіліңді тарт! – деп әкесі жылқышы көмекшісіне зекіп тастаған.
Ақбөкен үндемеген күйі әке сөзінің қорғасындай ауыр зілін түсінген. Өзін әке алдында жел қуған қаңбақтай жеңіл, сорлы күйде сезінген…
Танаш:
– Тез жылқыға тарт! Біреу-міреу кездессе, мына адам туралы аузыңды ашушы болма! Сотталып кетесің, – деген сөзіне Ақбөкен мән бере алмай мәңгірген. Ал жылқышы бала ата кеп жөнелген.
Әкесінің соңынан қосқа қаймыға кірген еді.
Қос қабат киізбен жабылған кереге қос іші құрқылтайдың ұясындай жылы еді. Босаға көзіндегі қазаннан әкесі жабағының етін алып, жерге жайылған дастарқан үстіне қойды. Ол үн-түнсіз тамақтанды. Жылқы сорпасына сарымай қосып ішті.
Мұның бар-жоғын елең құрлы көрмеді. Асқа да шақырмады… Ақбөкен бірақ қоста қалған қосшы баламен кеше кештен бері тоқ еді.
Түнгі жылқы күзетінен келген әкесі төрге озған қалпы киімшең күйде қор ете түсті. Ақбөкенді кісімісің, итпісің деген жоқ. Шалқасынан шалжия жатты.
Ақбөкен әкесінің сыз қабақ, суық сөзін салмақтай алмай сыртқа шықты. Дүние дел-сал тартып, желтоқсан аспаны бұлыңғырлана түсіпті. Қар ұшқындап келеді.
Жетім сайдың шығар аузына тігілген ықтасын қостан аулағырақ барды. Әлгінде ұшқындаған қар молайып, маңайды ақ кіреуке перде тұтты. Жел-желеміксіз жауған аппақ тасқын асты аязсыз. Желтоқсан жылымыққа бөге қалыпты.
Ақбөкеннің бірақ атқалақтаған жүрегін ызғар қариды. Жапырағынан жұрдай боп айырылған көк теректер мен сыңар өскен ақ қайыңның қасына барды. Бұл да мынау көп теректің ортасында қалған сыңар қайыңдай сезінді өзін… Сыңар екені сөзсіз. Жалғыз қалғаны да шындық. Енді мұны ешкім де маңына жуытпас.
Дүниені кезген дуанадай шыр айналып келіп әкесінің қосына тап болмады ма?! Көл жағалап отырған ауылына ат шаптырым қалғанда, қара қостың үстінен шықты. Бұл да тағдырдың жазғаны да… Түн жамылып ауылға енем, анамды көрем деген тілегін қара қос кесті.
Қостағы жылқышы бозбаланы көргенде қуанып та қалған. Одан әкесі туралы хабарды естігенде, бір қызарып, бір бозарған. Қашқынды қалай қарсы алады деп ойқы-шарқы ойға батқан. Ақыры көңілдегі күдігі ақиқатқа айналды.
Әкесі бетін теріс бұрды…
Алтайдың басындағы Чердояқ қорғасын кенішінен қашып шығып, Құзғындыны бауырлап, Қаражалды сауырлап, Майтерек пен Бөкенбай өңірін түн қатып жүріп жеткен тағдыр тұйығы бұл. Әкесі үшін Ақбөкен шахтадан емес, майданнан қашқан «қашақ»… Дезертир. Ал Ақбөкен дезертир емес еді ғой.
Сталинградтағы жауды қоршауға алып, азып-тозған тұтқындарды көзбен көріп, жеңіс тойын тойлаған қырық үштің ақпаны күні кеше болатын. Ақбөкенге сыртынан тісін қайрап жүрген кавказдық жүндес политрук: «Ойсылов, тұтқындарға жаны ашиды. Аузындағы тушонкасын жырып береді. Мен мұсылманмын деп, қалбырдағы етті жемейді… Аузынан жырып жауды жарылқағанша, ашығып жатқан ленинградтықтарға жіберсін, – деп кекеткен. – Фашистерге бүйрегі бұрып тұрады, «халық жауының» тұқымы болу керек».
Пәле қайдан, жала қайдан деген емес пе? Қолма-қол «ерекше бөлім» офицерлері келіп, тергеуге алынды. Оның соңы әкесінің «банды» болғаны белгілі болып, 58-ші статьямен сотталып кете барды. «Ата салу – жеңіл өлім. Шахтада руда қазып, майданға пайдасы тисін… Шахтадан өзі де тірі шықпайды» деп шешіпті.
Көкек айының жер дүниені жібіткен жұмақ күнінде бұл темір торлы вагонға тоғытылып, Орал тауларынан асып, ібіліс те іргесін аулақ салатын Ібір-Сібірге қарай салып ұрды емес пе?! Өзі секілді істі болғандармен Новосібірге жақындағанда, қарауылдардан «тұтқындар ішінде сібірліктер болса – Қазақстанға, ал азияттықтар болса – Сібірге жұмыс істеуге барады» екен деген қауесетті естіді.
Сол кезде қасындағы Санал деген сұңғыла хақас жігіті: «Сен қазақсың, мен хақаспын. Түріміз ұқсап тұр. Новосібірде бізді әр жаққа бөледі. Сен «Санал Оймауытов» дегенде, сапта «Мен» деп айғайлап, Қазақстанға баратындар сапына бөлін, мен «Ақбөкен Ойсылов» деп сібірліктер сапына кетейін. Тәңірім қолдаса, сен өз жеріңе, мен өз жеріме тартамыз», – деп ой салғаны.
Құдай бар екен, екеуі екі айырылды. Әлде бір темір жол бекеті басында бұларды әкеле жатқан «қызыл жағалылар» ауысып, қарауыл алмасқан кезде пойыздан пойызға көппен бірге «Оймауытов» боп мініп кете барды… Алла тағала алқады, Ақбөкен айдаладағы хақас азаматы атанып алдымен Риддерге, онда жұмыс жеңілірек деп, Алтайдың меңіреу түкпіріндегі Чердояқ қорғасын кенішіне айдалды.
Міне, Күршім өңіріндей туған жерге тағдыр айдап табаны тигенде, шахтада «селехоз» боп аурудан өлгенше, Алтай орманында қашып жүріп өлейін деген ой тұтқиылдан келген. Адамға ой келмесін, ой сені алып жейді, болмаса бір-ақ күнде жүзеге асады… Жолы болды, Сталиннің тік тұрған алып мүсіні андағайлаған Чердояқ кенішінен қыркүйекте қашып кетті.
Қазір қар жапалақтап жауған желтоқсан…
Қосқа келді. Суық қармаған соң еріксіз ішке енді. Әкесі оянып кетті.
Ол май шам жарығында үстін қасынып қойып, біраз уақыт үндемей отырды. Ақбөкен де аузына су ұрттап алғандай ләм-мимсіз.
– Неге келдің? – деді кенет әкесі. – Майданда өлмедің бе?!
Ақбөкен де жұлып алғандай:
– Құдай өлімді қимады, – деп қалды.
– Тышқанша қырылып жатқанда, саған ажал құрығы қалай ілінбеді?
– Бәрі сіздің арқаңыз… Бандының баласы деп Сібірге айдады. Қиюуы келіп, қисынын тауып Чердояқтан бір-ақ шықтым, әке!
– «Әке» деме! – деп зілмен айтты Танаш. – Әкесізсің сен!..
Ақбөкен тосылып қалды.
– Өтірік айтасың!.. Чердояққа жіберуі мүмкін емес.
– Ол көп әңгіме… Мен паспорт бойынша қазақ емеспін, хақаспын.
– Хақас… Хақас емес – қашақсың… Кім болсаң, ол бол. Сен өліксің!
– Сіз бандитсіз… Мен сіз секілді қазақты атқаным жоқ. Өлсем де арым таза! – деді кенет Ақбөкен де тістеніп.
– Ой, ақымақ! Кімнің қолы қанды, кімнің тағдыры мәнді? Оны құдай біледі… Ар деме, сен! Арсыз!
– Мен енді адам өлтірмеймін, – деді Ақбөкен ойланып: – Жауым болса да өлтірмеймін. Дұшпаным мені өлтірсін. Разымын! Дұшпан қолынан өлу де мәртебе ғой. Ол бірақ пешенеме жазылмапты.
– Сендейлерге құдай да пешенеге жазбайды. Соғыс – қасиетті құбылыс… Соғыста да абыроймен өле білу керек. Ал сен – арамсідік… Жақсы ит те өлімтігін көрсетпейді. Иә, мен өкіметке қарсы шықтым. Бандит атандым. Жеңілдім. Жазамды тарттым. Бірақ елімді сатқам жоқ… Ажалдан қорқып бұққам жоқ. Он екі жыл отын кестім… Өкінбеймін!
– Мен де өкінбеймін. Бір кісідей соғыстым… Шындық бар болса, – дей беріп еді Ақбөкен.
– Қайдағы шындық? Шындық – қан майданда шейіт кету. Шындық – елге ақ көкірегіңді ашып оралу. Ал сен қашқынсың… Қашақ… Дезертир, – деп ызаланды әкесі.
– Сіз де «банды» атанып, тау паналап қашқансыз…
– Қашсам да, қусам да қазақ үшін! Болсам – қазақтың бандысымын… Ақнайманның бес жүз үйін Бөкенбайдың бауырында, қожамбеттің қалың түтінін Алқабектің асуы мен Марқакөлдің жағасында қойша иіріп қырғанда, сәбилерді лақша бауыздап тас_тағанда, бесатарды қолға алдым. Банды боп атқа қондым. Әгәр ондай күн туса, қаруға қазір де қол саларым хақ. Ал сенікі ұят іс… Сүйекке таңба, арға сын. Бас сауғалап қайда барам дедің сонда? Алдағы ер-азамат пен арттағы ел-жұрт жауға Совет өкіметі мен Сталин көсем үшін емес, біле білсең, елі мен жері үшін жанталасып жатыр. Ал сенің түрің… Арам без.
Екеуара әңгіме осымен тәмам болған. Екеуі де ымыртта ойға батып отырған.
Жылқышы бозбала кешкі ас ішуге келген соң, әкесі тысқа шығып кеткен еді. Ақбөкен арқасын керегеге сүйеген қалпы отырды да қойды. Жылқышы жас жігітке де үндемеді… Ол да мұның мұңына ортақтасқандай жақ ашпады.
Әкесі қара түн қанатын керген кезде қосқа қайтып оралды. Жылқышы жасты өріске қайыра жұмсады да, бұған қарата:
– Біз таңға жолға аттанамыз, – деді. – Мен оралғанша, малға ие бол! Биік басына өрлетпе, сай ішінде болсын. Жел шығып қалса, жалтаңға шығып кетеді. Сергек жүр, ит-құсқа сақ бол!
Түн тыныштығын ешкім де, ештеңе де бұзбады. Әкелі-балалы екеуі теріс қараған күйі жатты. Әркім өз ойымен алысып, өз тағдырымен тартысып жатты.
Бұл соғыс кімге керек? Танаш пен Ақбөкендей қаймана қазаққа ма? Әлде, азуы алты қарыс орысқа ма? Әлде құйысқаны бес қабат неміске ме? Жоқ. Жалпақ дүниені жалмауыздай жалмап, жыланша жұтқаннан өңгергені он қабат орыс жұртына да, бөктергені бес қабат неміс ұлтына да керек емес… Қос көсемге керек болды. Батысқа ауыз салу үшін Германия Сталинге, шығысты шылбырлау үшін Россия Гитлерге керек еді. Сұрапыл соғыссыз, қанды құрбандықсыз ол мәселе шешілмейтін. Соғыс қана шеше алатын.
Ақбөкен қараңғы қоста осындай бір ой түйді.
Түнделетіп жауған қар бүйректей бұлтиған Қарабүйрек тауы мен бүйен ауыз Зайсан көлін қымтай түсті.
Ақбөкен әкесімен өткен суықбауыр өмірін еске алды. Қараңғы қоста қарабауыр тышқанша төрт бүктеліп, көзі ілінбей-ақ қойды. Тұзаққа түскен қоян мен құрдың етін жеп, қоңыр күздің шуағы иітіп, Алтайдың орманында қашып жүргенде қысатын арам ұйқы да қашып кетті.
Ұйқы қашпай қайтсін?! Әкесінің не ойлағаны бар? Күндізгі әңгіме ауаны ажалға ауыз салып тұр… Бұған енді барар жер, басар тау қалған жоқ. Ажал мұны қақпақыл қып ойнапты. Ақыры азулы әкесінің алдына әкеп жығыпты.
Жалғыз ұрқы ғой… Бәлкім, ажалға қимас!
Ақбөкен бүк түскен күйі ұйықтап кеткен. Жанары жұмыла бергені сол еді, әйтеуір бұған солай көрінген, «Тұр!..» деген әкесінің қатқыл да зілді шыққан дауысынан шошына оянған.
Таң қараңғысымен орыс ерге қонған…
* * *
Жамбасқа жайсыз орыс ері үстінде бозаң дүниеге бет қойған… Жайсыз болса да орысқа телініп, орыс ерге мінгелі қашан бірақ?!
Алған беттері ауыл болмады. Көл жағасындағы бір уыс балықшылар қыстағы «Аманат» қиыс қалды. Ту сыртында сиыр бүйрегіндей бөлінген Қарабүйрек тауы қарауытады. Ол да май басқандай ұлпа қар жамылып, алып ақ бүйрекке айналыпты.
Ақбөкен қатал әкесінің қайырымсыз кесімін бағамдады. Мейірімсіз сезіміне де тілсіз мойынсұнған. «Қылша мойным – талша, күйген арым – арша» деп шешті.
Аспан бұлыңғыр тартып тұрса да, ақ шаңқан көл беті таң атысымен жарқырап шыға келді. Үкі балапанының мамығындай үлпілдеген ұлпа көл үстін керген таңғы аязбен тұяққа ілінбей, шашамен көтеріліп, қос салт аттың соңында борандата қалып жатыр.
Биылғы жылымықты желтоқсан Зайсандай ұлан көлді қауындай қақ жарған Ертістің арынды ағысына да жайлы тиіп жатқан сыңайлы. Бұлар жылы ағыс жайлаған жылымды тұсқа жақындаған сайын арнаны бойлай көтерілген бозамық бу алыстан көзге шалынды. Селдірлеу тұман ағыс бойлай созылып, ұзаған күйі көл бетін кеулей, алысқа дендей еніпті.
Зайсанның басын бүрген сабадай тар аузынан арқырай құйылатын Қара Ертіс ағыны ғой бұл. Қара Ертіс қашанда қара жолынан жаңылған емес. Қаңтар қысқанша көл бетінде көк кит жүзіп бара жатқандай көк жота жонданып жатқаны. Ұлы мұхиттарда да осындай ұлы ағыстар болатынын Ақбөкен Алматыда жүріп оқыған. Олар мұхит суын қазанда қайнаған сүттей сапырылыстырып, бетінде алапат дауыл тудырып, буландыра тазартып тұрады екен.
Ақиық Алтайдың көксүңгі сеңгірлерінен құлайтын Қара Ертіс ағысы да көл суын бел ортадан алдаспанша айырып ағатыны ақиқат. Лай-батпағы мен лас-шылаушынын Күршімнің қиылысы мен Бұқтырманың бұрмасына үйіріп алып кетеді. Құдайдың өзі көл шеңберін шарана мейірлене шомылатын су толы астаудай тазартып тұрады.
«О, құдірет!..» деп қалды Ақбөкен ат үсті. Ұлы ағыстар да ұлы соғыстар секілді деген ой орала берді. Ұлы ағыссыз алып мұхит тазармайды, ұлы соғыссыз адамзат жаңғырмайды… Жасармайды. Ұлы соғыс та ұлы ағыс сияқты адам баласы лас-лағынетке батқанда, жер бетіне отты ағыс боп оралады. Әлемді ашпа-жалап ажал боп жайлаған мынау ұлы соғыс та адам атаулыны тәубесіне түсіретін, пенделік былықтан арылтатын ақыр замандық апат. Орыс пен немістің ойраны – құдайдың екеуіне жіберген зауалы… Адамзат көзімен көрсін деген қаһары.
Ақ патша заманынан бері орыс елі ақ шыршалы Альпіден қиян-қилы Аляскаға дейін, ақ аюлы Мұз мұхитынан тұманды Тибетке шейін жаулаймын деп жанталасты. Қаншама халықтардың қанын судай шашты, орға жығып, опат қылды. Обал-сауабына қарамады. Қара жерді көр етті, жазықсыз елді жер жұтты. Қаншама жұрттардың қарғысы мен лағынетіне ұшырады. Әлемге «орыс салған лаң» деген атпен аты шықты.
Тарих факультетін тәмамдап қалғанда майданға алынған Ақбөкен орыстың озбыр тарихын жақсы біледі… Орыс лаңы әлемдік лаңға ұласпады ма, міне. Көп асқанға – бір тосқан. Құдай немістер арқылы қаһарын тікті… Отан үшін деген мына ұлы қырғын – жаппай кісі өлтіру науқаны да сол қарғыстың қарымтасы… Қайыра соққан дауылы. Сібір мен Азияны ала тайдай бүлдіріп, құдайы көрші болған қазақ секілді іргелі ұлттар мен ат төбеліндей ұлыстарға тарттырған азабына Алланың ғайыптан жіберген тозағы.
Бұл дүниеде еш нәрсе із-түзсіз кетпейді. Құдай ешкімді де, ештеңені де ұмытпайды. Мұны да ұмыт қалдырмайды… Бәрінің де қарымтасы мен қайырымы болады. Ерте ме, кеш пе, ұлы ағыстар сияқты ұлы сұрауы алдыңнан тосады.
Ақбөкен ағыс үстін ақ тұман перде тұтқан тұсқа жақындай түсіп, осындай бір ұшқыр ойға бой алдырды. Ал әкесінің құлазыған жанын не мазалап келе жатқанын құдай білсін?!
Өртенген орманның түтініндей шығыстан батысқа қарай шұбалған ақ шарбы тұманға таяу келді. Танаш ат басын ірікті.
Бұған қарап тұрып:
– Түс! – деді бұйыра.
Іле-шала өзі де көкшолақтан жеңіл ырғып түсті.
– Аттарды түйіп таста! – деді тағы да бұйырып.
Ақбөкен аттардың ауыздықтарын алып, бір-біріне қалмақша қарама-қарсы жанастыра қойды. Ердің алдыңғы қастарына астаудай бастарын түйістіре қаңтарып тастады.
– Алдыға түс! – деді Танаш әлі де ызғарлы дауыспен.
Ақбөкен алға түсті. Танаш мойнынан асырып, бесатарды қолына алды. Бес жүз-алты жүз қадамдай жүрген соң буалдыр буға кірді.
Көл ортасын кесіп аққан жылы ағыстан көк мұз жүзіне түскен қар да жіпсіп жатыр. Екеуінің аяқтарының асты шылп-шылп етеді. Танаштың саптама етігі мен ұлының көнетоз керзі етігі тая қояр емес. Ақбөкен оң етігін қисайтып, жұлығын басып келеді. Құтты Танаштың өзі сияқты.
Құдай-ау, қу жалғыз соғыстан қашақ болып оралғанша, сұм жалғанға келмегені жақсы еді! Ол бірақ мұның қолында ма, құдайдың құзіретінде ғой. Қашақ болып оралуы да тәңірдің ісі. Алла өзі қаламаса, ажал аузынан Алтайға аман-сау оралар ма?! Бұл да бір хикмет… Бұл да бір қасірет… Бұл да бір сынақ. Оны емес, мұны сынағаны… Сынау арқылы сүйегін қорлағаны. Ал не істей аласың деп жазалағаны. Сүйек сындырды ғой қу жалғыз.
Қорқақ жазасы – өлім…
Танаштың дүрсілдеген жүрегі суып сала берді…
Сарытаудың жұмыртқа жоны мен Сауырдың сонылы сілемінен жазда айна жүзіндей жарқылдап шағылатын, қыста күртік қардан құла түз боп шаңытатын Зайсан көлі әкелі-балалы екеуді ақсеңгір буымен қарсы алды. Қазан мен қараша қарасуығы қабат ұрып, мұз ерте түсіп еді, желтоқсан жылымыққа бөктіріп, жұртты таңдаңдырып тұр.
Ақсеңгір қабырғадай биіктеп көтерілген бу тұманы екеуін де оп-оңай жұтып қойды. Аулаққа түйіп тастап кеткен жарау жануарлар иелері көзден ғайып болғанда, қамыс құлақтарын қайшылап, қайда кетіп барасыңдар дегендей оқыранып-оқыранып қалды. Есті хайуандар иендегі тайғақ мұз табанына тапжылмастай етіп қаңтарып кеткендерді іздей елеңдейді.
Олар бірақ бұрылмады…
Жылым жиегіне де жетті. Екеуі де қалт тоқтады. Сере мұздың көк кемерін байсал толқын шылп-шылп жалайды. Шымырлай үйірілген су бетінен селдір бу қылаңыта көтеріліп, көңіл арбайды. Жайдақ толқын жалы мұз бауырына мұңсыз енеді. Көш құлаш енді келген көкжолақ ағыстың беті байсал, тереңі арынды.
Танаш оқыс бесатар қайырмасын сатыр еткізе қайырды. Ұлының тірсегі дірілдеп, жүрегі суына шапқылады. Толқын тазы иттей жалаған мұз кемеріне тағы да адымдай жақындап, өкшесі іліне тұрды.
Ақбөкен әкесіне тік қарауға тырысты, бірақ жасаураған жанары бұлдырап, көз алды қарауыта берді… Қарға адым жерде тұрған қарулы Танаш та қолын көтере берді.
– Анам естімесін! – деді Ақбөкен жай ғана…
Тыныштық орнады. Ұлы ағыстың суси аққан сырылы мен мұз бауырын жалаған сылпылы ғана құлаққа шалынды. Ақ бу басқан тұманды маңай да мұнарлана қалды. Әлде қалай желемік соқты.
Танаштың тұңғыш рет қолы дірілдеді… «Жас кезінде ұрпаққа сүйінесің, жас ұлғая ғұмырға күйінесің» деген оқыс ой оралды. Шүріппені басып та үлгермеді.
Кеудесін көтере, басын кекжите ұстаған ұлы кенет шалқалап құлай берді. Ол аткөпір ағысқа жалпақ жауырынымен шалп етіп, қолы мен аяғын ербең-сербең сермелеп, ілезде үн-түнсіз көзден ғайып болды. Ақ тұман тұтқан адасқақта Ақбөкендей боздақты жылым ағыс жым-жылас жұтып қойды.
Танаш үйіріле аққан ұлы ағысқа қайтіп қарай алмай, жүзін бұрып әкетті. Қаңтарулы қалған қос атқа жетуге асықты. Аяғын арақ ішкен адамдай шәлкем-шалыс басады. Тұман тұтқан тұла бойы сең соққандай сенделіп, әп-сәтте иіні түсіп кеткен екі иығы қушиып, селкілдеп барады…
Ал оғы атылмаған орыс бесатарының дүмі дымқыл мұз бетін сүйретіле сызады. Орыс ері алынбаған қаңтарулы құр аттар аулақта қалмақша түйіліп, қос иесін тықырши күтіп тұр.