Темушин
Ерғазы Рахымұлы
БІР-бІР бИІКТІ СЫЙҒА ТАРТҚАН ЕРЕКЕМ
Сенің жарық жалғаннан алды-артыңа қарамай өте шыққаныңа да ширек ғасырдан асыпты. Мен туған елім – Зайсаныма, барған сайын сенің атамекен Аягөзіңді басып өтемін. Өткен сайын ең бір құштар көңілмен өзіңді, қазақы қарасөздің қаймағын қалқығандай ғып айтып алып, «Осыным қалай?» дегендей бетіме жымия қарайтын сәтіңді сурет қып, жадымда сақтап қойыппын. «Елге бара жатырмын» деген хабарды ести салып, көптен көрмеген құдаң келе жатқандай достарыңды жинап, қызу даярланатыныңды, өмірдегі басты ұраның алдамшы дүние жинау емес, адал достар жинайтын, солар үшін шашылып-төгілетін қасиетіңді қалай ұмытармыз. Асығып бара жатып, үйіңе соқпай өтіп кетсең: «Ау, інім-ау, аруақ аттағандай өте шыққаның қалай? Әлде жеңгеңнің шайына, менің ниетіме көңілің толмады ма?!» – деп ренжір едің. Жалғыз мен емес, әрі өткен, бері өткен Советқазы Ақатай, Тоқтархан Шәріпжан, Қажытай Ілияс, Оралхан Бөкей тағы басқалар үшін Аягөздің телемұнарасының түбіндегі шағын үйің ешқашан қонағы үзілмес бекет сияқты еді-ау. Тіпті Мұқағали марқұм да Аягөз топтамаларын осы сенің үйіңде жатып туындатыпты. «Аягөз деген аядай бұлақ деседі» деп шырқайтын сүйікті әніміздің өлеңі осы шаңырақта жазылғанын бұл күнде кім білер. Пейіште нұры шалқығыр, бес саусағынан өнер тамған ақжүрек Тұрсын жеңгеміз де көптен келмеген қайындарын көргендей жайраңдап қарсы алар еді.
– Ау, достар, жаман ағаларың қара жерді жалпағынан басып жүргеніне жарты ғасыр болыпты. Бірге қызықтауға қалайсыңдар? – деген соң, Бөкейдің Оралханы екеуміз Аягөзді бетке алғанбыз. Алыстан, Өскемен, Семейден келген достарың бар, інің Тұрсынғазы бар, ауылдастарың бар, сондағы Мәдениет үйінде келісті бір жиын өтіп еді. Сен, Ерекем, сұлу жымиысыңа салып, бір жасап қалған едің. «Ұзақ жаса» дестік. «Бәрің де ұзақ жасауымды тілеп отырсыңдар-ау, алайда ұзақ жасату Жаратқанның еркінде ғой. «Қысады кеуде, шіркін, жөтелтегі» дейтін ән ғой біздің де жиі айтып жүргеніміз» деген едің…
Той қызығы ата-бабасының мекені Аягөзден екі-үш көштік жердегі «Тарбағатай» кеңшарында жалғасты. Кеңшар орталығына жете бере Ерекең жағасы нулы өзен жағасына машиналарды тоқтатсын. Ойына әлдене түскендей аудандық партия комитетінің хатшысы мен кеңшар директорының жүздеріне қарап жымыңдасын.
– Жігіттер, маған бір әдемі ой келіп тұр, – дедің сен аса маңызды пікір айтатындай бәрімізге шола қарап, ата-бабасының ізі қалған жерге жақындаған соң әншейіндегі шағын тұрқы, қушиыңқы ұстайтын қос иығы ерекше тұлғаланып кеткендей көрінген. – Анау егіз қозыдай өзеннің екі жағында тұрған қос биік шоқыны қараңдаршы. Бүгіннен бастап бергі беттегісін «Оралхан биігі», әргі беттегісін «Кәдірбек биігі» деп атайық. Күні ертең аудандық газетке осы шешімді хабарлайық. Сіздер қарсы емессіздер ғой.
Сен басшыларға сынай қарадың. Олар да «дұрыс екен» деп қауқылдасты.
– Сыйлы қонақтарыңа шапан жапсаңдар тозады, ат мінгізсеңдер әрі кетсе соғым болар. Ал тау өлмейді…
Одан бері де жылжып талай жылдар өтіпті. Сол жолмен жүрген сайын балаларыма: «Ерғазы дейтін жазушы ағаларың анау шоқыға Оралханның, мынау шоқыға менің атымды беріп еді», – деп еске аламын. Алайда, ол шоқыларға берілген атауды қазір өзімнен басқа білетін жан жоқ болар. Әйтеуір, жаны да, жүрегі де аппақ, өзің емес, өзге үшін күйіп-жанып жүрер, жазған өлең, прозалық еңбектеріңмен тілімізді бір биікке көтеріп кеткен, Ерғазы, сенің атыңда шоқы, биіктерді айтпағанда, сол кете-кеткенше табан аудармай еңбек еткен Аягөзіңде бір шолақ көшеге есімің берілді ме екен, шіркін?! Бір шаңырақ астында туып, ержеткен ағайынды сен, Ерғазы, дарынды қаламгер, інің Тұрсынғазы айтулы сазгер, әнші ретінде Аягөз ғана емес, елімізге танымал тұлға болдыңдар. Сендерді ұмытпаудың қамын жасау алдымен жерлестеріңе сын дер едім…
Ерғазы, сол атамекеніңе сапарлаған кезде Тарбағатайдың Шыңқожа ауылынан басталып, қатпар-қатпар жалаңаш жоталары екі жақтан бірте-бірте биіктеп, жондана түсетін тұстағы шығысқа қарай еңкейген кең аңғарды «Бабамыз Малтүгелдің мекені» деп таныстырдың.
– Қазір жұрттың көбі бұл аңғарға аңқау бабамыздың тұз еккенін біле бермейді, – деп күлгенсің.
– Тұз еккені несі? – десті бұл әңгімені естімегендер.
– Бабамыз түйелермен жүк артып келе жатқан бір құрбысына жолықса керек. «Мұнша тұзды қайдан алдың?» деген бабамызға: «Е, былтыр жер жыртып, бірер пұт тұз егіп едім. Алып келе жатқаным соның өнімі ғой», – депті әзілдеп. Тумысында аңқау бабамыз келістіріп сый-сияпатын жасап, бірер қап тұзды осы өңірге егіпті.
Сенуге қиын бұл оқиғаны, Ерғазы, сен кейіндері «Малтүгел» дейтін тартымды да сенімді әңгіме ғып жаздың. Әрине, сенімді ғып жаза білу жазушысына, кеңқолтық аңқау да аңғырт қазақы мінезді дөп басып айта білуде екені сөзсіз.
* * *
Рахымұлы Ерғазының қаламгерлік шеберлігі де кез келген оқиғаны оқырман көңілінде күдік қалдырмастай ғып жаза білуінде еді. Ең бірінші қазақ тілінің қаймағы бұзылмаған арғы беттегі ортада туып, өскендіктен бе, небір шұрайлы оралымдарды емін-еркін пайдалануы сүйсінтеді. Екіншіден, не жазса да оқырманын «Енді не болар екен?» дегізердей тартып, жетелеп отырады. Шығарманың көркемдігінің басты шарты әрекет қайшылығына, оқиғаның қоюлығына баса көңіл бөледі.
Ерекең шығармашылық өнерін өлең жазумен бастаған екен. «Зейнел күйі» поэмасы (1977) – баспа көрген 5-6 кітабының төлбасы екен.
Айрылды тілден сөйтіп кеселді би,
Қамалды қақыратты қаһарлы күй.
Адамның мұңын-зарын баяндаған,
Күйлердің құдіретін көңілге түй, –
деп күй құдіреті арқылы Зейнелдің жерін тартып алмақ болған Ахмет дейтін бидің өз ниетінен бас тартуы сенімді баяндалады. Бұл поэма туралы Жазушылар одағының жылды қорытындылайтын баяндамасында «Қатарға тағы бір дарынды ақынның қосылғаны қуантады» десе, Ерекең ақындар артқан сенімді ақтамай, «Жырлайды жүрек» (1979) атты өлеңдер жинағынан соң прозаға біржолата ден қойып, повесть, әңгімелер жинақтарын шығара бастады. Әрқайсысының арасына екі, үш жыл салып, «Сүрі қар», «Өкпеті өрендері», «Мұңсызбайдың мұрагерлері», «Тентек келін», «Терісайрық» атты повестер мен әңгімелер жинақтары жарық көріпті. Не жазса да айтпағын ашық айтатын, өз замандастарының – аягөздік малшы, егінші, механизатор сынды адамдардың өмір ағысындағы тіршілік-таныстарын, бітім-болмыстарын сурет салғандай ғып бейнелеу Ерекемнің ерен шеберлігі еді. Қатар жүрген дос ретінде оның бұл кітаптарын түгелдей оқыдық, риясыз, аппақ пейілмен жымиысын сағынғанда кітаптарын шолатыным бар.
Оралхан марқұм өзінен жылға толар-толмас уақыт бұрын бақилық болғанда Ерекемнің жазған хатын әлі сақтап жүр екенмін. «Ау, Кәке! – деп бастапты тілдессе де, хат жазса да «ау» деп бастайтын әдетімен. – Маған бауыр, өзіңе дос Орашымыздан, асыл азаматымыздан ажал амалсыз айырды. Шарасыз қалып, бір-бірімізге көңіл айтамыз деп ойлап па едік. Топырағына қанат байлап ұшар едім, қу төсектен тұра алмай қалдым ғой. Амал не! «…Біз де өзімізді жұбату үшін Оралханымыз … әйдік биікте қыран қазасымен көз жұмды» деп соңында тірі қалдырған ісіне иланамыз да… Ау, Кәке, сен әлі асықпа, мен шамасы досымызды көп тостырмаспын. Ерғазы, 1993-тің мамыры», – деп жазыпты.
Оның достыққа адалдығы туралы осы бір хатының үзіндісінен артық ештеңе дей алман. Және ол «уәдесінде тұрып» жылға толмай досының соңынан аттанды…
Сол аттанар алдында тағы бір хат жазып, бір шығармасын жіберіп еді. Шыңғысханның балалық шағы туралы. Ол аманатын орындай алмадым. «Шыңғысхан туралы әлемде жүздеген кітап шығыпты. Біз жаңалық аша алмаспыз» дейтін әдеби журналдардың уәжі оны жариялауға тосқауыл болып еді.
Ерекемнің мерейтойы кезінде дос аманатын аз да болса орындау мақсатында осы шығармасынан үзінді ұсынып отырмын.
Кәдірбек СЕГІЗБАЙҰЛЫ,
жазушы, ҚР Еңбек сіңірген қайраткері
(повестен үзінді)
Темушин ақыл, қайрат, қай жағынан да бала кезінен-ақ ересектікке ауыса берді. Үзеңгілес моңғолдар ортасында, өзі қарасты Боржегін рулы Ясукей әкесінің кезінен бастап Тайшылармен қырғи қабақтасып, барлық істе райласпайтын болғанына Темушиннің көзі бәрінен бұрын жетті. Тайшылар руы ежелден Боржегін руының қарамағында болды да, екінші кезектегі хан тағына Әмбеғай отырған дәуірден бастап дербес шаңырақ көтеріп, Тайшылар деген атаққа ие болғандықтан, дәлірек айтқанда, бұл екі рудың арасында басты және қосалқы екі тайпаға тән қатынас пайда болды. Ал Ясукей хандық құрғаннан былайғы кезеңде Әмбеғайдың ұрпақтары Тайшы руы тұрғысында жара билік құрып, басқа руларды өз қол астына жинап, ендігі жерде Ясукейдің әмірін алымсынбайтын болуы моңғолдардың өз ортасында қақтығыс туындаудың негізіне айналды.
Моңғол тайпасында Тайшы руынан басқа да әлденеше қосалқы тайпалар болды. Олар Боржегінге емес, Тайшыларға бағынатын болып, күллі моңғол тайпасы сөз жүзінде Ясукейді хан көтеріп-біріккен болса да, іс жүзінде ортасынан қақ бөлінді деу орынды.
Моңғол тайпасының ішкі ахуалы осындай болуымен бірге басқа тайпалармен де кіші-гірім жанжалға түсетіндіктен Ясукей тым әбігерлік жағдайда күн кешіп жатты.
Өзге тайпалардың ең ықпалдысы – Татар тайпасы, Моңғол мен Татар ежелден ит пен мысықтай болған. Моңғолия үстіртіндегі ең күрделі мәселе – ерте кезден бері көптеген тайпаларды жалғыз дене секілді біртұтас одаққа біріктіру болып келген. Бәрі бірдей Моңғолия үстіртінде тіршілік етіп келген көшпелілердің біртұтас одақ құруы бейбіт қатар өмір сүруге де, сондай-ақ көршілес Алтын, Таңғыт, Ұйғыр қатарлы мемлекеттерге байланысты мәселені шешуде де зәрурет мақсат болатын. Моңғолия үстіртіндегі көп тайпалар мен сүйектілердің біртұтас одақ болуына жан-тәнімен наразы болушы ұлы қорғанды шегара етіп, қоныс теуіп келген көршілес держава Алтын мемлекеті еді. Үстіртте бытырай орналасқан ұсақ күштер бас қосып, ірі бір күшке айналса, Алтын мемлекеті үшін соншалықты қуанарлық жайт болмас еді. Үстіртте біртұтас одақ құрудың сәті сәл біліне бастасымен-ақ Алтын мемлекеті табан астында айла-шарғы тауып, ол одақтың талқанын шығарып, Үстірттегі көп тайпаларды қашан да қарама-қайшы жағдайға ұшыратуға тырмысатын болған.
Моңғол тайпасының алғашқы ханы Қабыл, одан кейінгі ханы Әмбеғай, үшінші ханы Құтыла, қазіргі ханы Ясукейлердің қай-қайсысы да біртұтас одақ құруға мақсаттанып келсе де әрдайым Алтын мемлекетінің итаршысы Татар тайпасының кедергісіне тап болып келген Қабыл хан Алтын мемлекеті елшісінің қастандығына ұшырады. Әмбеғай татарлардың қолымен Алтын мемлекетіне жеткізіліп өлтіріліп, Құтыла мен оның алты аға-інілерінің дені Татарлармен айқаста қаза тапқан. Дәлірек айтқанда, Темушиннің ұлы әкесі мен олардың аға-бауырларының көпшілігі Татарлармен шайқаста құрбан болған. Темушин дүниеге келген кездегі соғыста Ясукей тұңғыш рет Татарларға үлкен соққы бере алғандығы үшін екі тайпаның арасында әжептәуір тыныштық орнаған-ды. Алайда, бұл күрестің далдасында Алтын мемлекеті жатқан уақытта шиеленіс қай, қашан бас көтерері кәдік еді. Моңғол тайпасының ата жауы Татар тайпасы мен Алтын мемлекеті екендігін бала Темушин бағамдай білді. Темушиннің көкейіне татарлар да, Ұлы қорғанның арғы жағындағы Алтын атты ірі мемлекеттің аты да бәрі бірдей үрейлі қара тажалдай орнай берді.
Бірде Ясукей үйде арақ ішіп отырып: «Тайшылардың көзін жоймай, Татарды тұншықтырмай көз жұмбаспын», – деп серт еткен. Сол сөзді естіген Темушин: «Әкем неге Тайшылар мен Татардан кейін Алтын мемлекетін атамады?», – деп таңқалған. Осы күдігін айтып салып еді, Ясукей: «Алтын мемлекетін басып алу оңай іс емес. Бүгінгі Моңғолия үстіртіндегі тайпалардың бәрін бітіктірсең де қолдың саны екі жүз мыңдыққа жетпейді. Ал оған қарсы Алтын мемлекетінде ондаған есе қуатты қалың әскер бар. Олардың әрқайсысында сенің ойыңа кіріп те шықпайтын жақсы қару бар, – деп күлген. Сонан соң ата жаумен алысу туралы әңгімені доғара тұрып, ұлы қорғанның арғы жағындағы Алтын мемлекеті мен одан әріде жатқан Сүн мемлекеті туралы әңгімелеп берді. «Онда сансыз шәһәр мен қорғандармен қоршалған мекен-жайларында адамдар қала салып, ғұмыр бойы көшіп-қонбайтын балшық пен ағаштан қаланған там үйлерде тұрады. Онда тұратын адамдардың әрқайсысы әр алуан кәсіппен шұғылданып, саудагерлері дүкен, құжыралар ашып, зат сатады. Егіншілері жер жыртып, егін салады. Қызметкерлері мекемелерге барып, көптеген мәселелерді басқарады, әскерлері мылтық-сайман ұстап, күн сайын әскерлік сабақ істейді. Сөйтіп, ол қалаларда тастан салынған зәулім ғибадатханалар мен мекемелер көкпен таласа иін тіресіп тұрады», – деді.
Темушин шынында да көрген түстей соншалықты ел бола ма екен деп ойлады. Рас болған жағдайда тіптен тереңірек білсем екен дегенге ниеттеніп әкесінен одан әрі қазбалай сұрады. Бірақ, Ясукей өзі барып көзбен көрмегендіктен, мүдіріп қалды. Осы оқиғадан кейін Темушин бір күні Бүлтеші қартқа Сүн және Алтын мемлекеті туралы сұрақ берді. Білмейтіні жоқ Бүлтеші көп нәрсені айтып беруі мүмкін деп дәмеленді. Бірақ, зерделі қария: «Ол жақсы мемлекет емес», – деді де сөзін сабақтай түсіп, Темушиннің білмек нәрсесіне аялдамастан, неліктен жаман мемлекет болатындығына мысал ретінде Алтын мемлекеті Әмбеғай ханды қалай өлтіргенін айтып берді. «Әмбеғай хан Татарлардың қолына түсіп, Алтын мемлекетіне жеткізіліп, ағаш есекке таңылып, тірілей терісін сыпыртқызып, кескіленіп өлтірілген. Әмбеғай хан аса қайратты кісі болғандықтан, жантәсілім сәтінде өзімен бірге жүрген малайы Балқашыға: «Егер елге тірі жетсең көбелерің сөгіліп, саусақтарың сарқылғанша кегімді алыңдар», – деп өсиет еткен екен. Балқашы елге аман оралып, сол өсиетті баршасына айтқан еді. Бәрі де көздеріне жас алды. Сенің әкең де жылады. Мен де жыладым», – деді.
Сол Балқашы қарттың көзі жұмылғанымен, Темушин шақшадай ғана әлгі шалды шешесінің жанында бір рет көргені бар. Бұл әңгімеге қатысы бар адам Темушиннің жадындағы кісі болғандықтан, Әмбеғай ханның қасіретті оқиғасы Темушиннің ой дүниесінде ақиқат түрде қайта сомдалып, көкірек әлеміне айықпас бұлт үйірді. Алтын мемлекеті дегенің Ясукей әкейдің де кек алуына жүрегі дауаламаған, маңына жолауға қорқынышты үлкен мемлекет-ау деп Темушин іштей уайымға салынды. Темушин тұрғысында Алтын мемлекеті дегеніңіз өте бір қызықты және сан құбылған сағым сияқты бейтаныс ұлы ел, сондай-ақ екінші ханын өлтірген, бір жалғанның жарығын қатар көруге әсте болмайтын қас дұшпанның өзі, көбе түгел сөгіліп, саусақтың бәрі оталса да қанды кек үшін айқаспауға болмайтын мемлекет екен. «Тірі жүрсем, ол кекті мен қайтарамын» деп ол іштей өзіне серт берген…
* * *
Темушин біріне-бірі ұқсас ағаштар өскен ормандар мен жайылымдық далалардан өзге ештеңені білмейді екен. Ал бұл жолғы сапар Темушиннің көз алдына мүлдем басқаша өлкенің келбетін ашып берді. Бұлардың тобындағы он неше адамның бәрі де атқа мініп, азық-түлік артқан оншақты түйені жетелеп келеді. Олар Керулен бойын көбелей қалың орман жамылған саялы бұлақтарды баса ылдиға түсіп, кейде жол-жөнекей өзеннен жырақтап жазық далаларды көктей өтіп, енді бірде тау-тасты басып, құмдарды кеше құлдай берді….
Ұлұнның төркініне ілінбес бұрын бұл топтың жолын кескен кездейсоқ оқиғаға тап болды. Сексір, Шақыру тауларының арасынан өте бергенде Қоңырат тайпасының басшысы Дей шешен басқарған бір топ адамға тап болды. Екі тайпаның көсемі тұңғыш рет дидарласып, тез арада көңіл табысты. Дей шешен бұлардың сапар шеккен мақсатын біле салысымен-ақ Олхуноудқа баруын доғартып, аттың басын Қоңыратқа бұруға азғырды: «Ұлың Темушинге көңілім толды. Салымыңа сай менде Бөрте деген қыз бар. Алдарыңнан жарылқап екі жастың басын қоссақ». Дей шешен төртбақ денесімен қырындап тұрып, қоңыр дауыспен сөйлеп кетті. Қара сөзге желдей ескен жат тайпа көсемінің мінезі Ясукейді баурап алып, сонымен қоса Қоңырат тайпасы бай тұрады деген сөз есіне түскендіктен, табан астында оның тіліне көне кетті. Моңғол тайпасы тұрғысынан алып қарағанда да Қоңыратпен құдандалы болу әсте ұтылғандық болмайды. Тіл табысқаннан кейін бұл екі топ бірге жүруге келісіп, бағытын сәл бұрып Хянган асуының түстігіндегі қойнауға бет алды. Қоңырат тайпасы Моңғолия үстіртіндегі көптеген тайпаларға қарағанда ұлы қорғанға ең жақын жерді иемденгендіктен, Алтын мемлекетінің мәдениетін қабылдауына оңай, үстірт халықтары ортасында ең жақсы тұрмысты тайпа екен.
Қоңыраттың жер-суы моңғол тайпасыныкінен әлдеқайда жақсы көрінеді. Қиялау кең даласы ұшы-қиырсыз ұласып, қаптай жайылған қой-жылқы түліктер мыңғырып жатыр. Ясукейдікіне қарағанда Дей шешеннің үй-жайы да теңдесі жоқ сәулетті екен. Жасау-жиһазы да сән-салтанатты, қазынасында сақтаулы аң терілері де аса мол, сол дүниелерге айырбастап әкелген заттарына дейін Темушин мен әкесін таң-тамаша етті. Сырмалы әсем бұйымдар да жеткілікті. Шебер жасалған қару-сайман, сауыт пен дулыға да бар. Әдемі әшекейлер де жеткілікті. Пілдің тісі, асыл ақық та бар…
Бөрте Темушиннен бір жас үлкен онға келген қыз екен. Ясукей бұл баланы көрісімен-ақ көңілі толып, сол бір сымбатты жаралған сұңғақ бойлы қыз Темушинге де керемет ұнаған. Аққұба жүзіне мақпал қара шашы жарасып тұр. Өздерін қара татарлардан мүлде басқа «ақ татарлар» деп атайды дегенді қаршадайынан естігені рас болғандығына Темушиннің Қоңыратқа келгенде алғаш рет көзі жетті. Дей шешен меймандарын үш күн сыйлап, күткеннен кейін Темушинді уақытша қала тұрып, осы тайпаның адамдарымен үйір-шүйір болып танысуын өтінді. Осыған орай Ясукей де Дей шешеннің тілегін құптады. Бөтен тайпада өмір сүру Темушинге ауырлау сезілгенімен, мұның ұтымды жағы көп екендігін ескерген соң әкесінің ақылын мақұл көріп, Дей шешеннің үйінде қалатын болды.
Ясукей бастаған топ Бұрқан Қалдын тауының баурайына бет түзеп, кері қайтқаннан кейін Темушин сол күннен бастап жаңа тіл, жаңа әдет-ғұрып ортасында тіршілік ете бастады.