Тайбурыл кісінемейді
Бихамит Нұрбазар
Сауысқан шықылықтады… Сағынышта үн бола ма?..
Атасы мен әжесінің алдына отырып еркелеп, ертегісін естімесе де, төрт жасында аулаға жиналған отын үстіне шығып алып, шырылдап ән салған сол сәбидің екі-ақ сөзі әлі күнге есімде: «Таға, торғай»… Осылай деп көкке қарап шыр-шыр еткен. Таға мен торғай… Не айтпақшы болды екен?!.
Оның ғұмыры сағынышпен басталған. Әжесіне деген сағынышы ешкімнің үйретуінсіз-ақ туған шешесін «Апа» деп ататқан. Тілі де солай шыққан.
Отын үстінде суық торғайлар шырылдайды… Шағын қыстақтың сәні жалғыз дүкеннің алдына түске жақын жиналған адамдармен келетін. Ал, олардың ермегі он төрт, он бес жас айналасындағы балаң жігіт пен алпыстан асқан шалдың қол күресі. (Бұл ойын сол бала жиырмаға келгенше жалғасты. Бір қызығы, ол атасын бір рет те жеңіп көрмепті)
Ол қария сіз едіңіз, Оңласын ата! Балаң жігіт мен едім. Осы күнге дейін ұнатып жейтін жемісім – бүлдірген мен өрік. Біздің қыстақта әр үйдің ауласында алма, өрік, алмұрт дерліктей бар болатын. Сондықтан да бұл жемістер еш бала үшін таңсық емес-ті. Ауламызда өрік самсап пісіп тұрғанда да менің аңсайтыным басқа еді. Ол Оңласын атам әр күні қалтасына түстен бұрын төрт тал, түстен кейін тағы төрт тал салып әкелетін май өрік. Май өрік тек сіздің аулада ғана бар! Оны маған беруіңіздің өзі бір қызық. Әлдеқайдан ұрлап келгендей тез қимылыңызбен қалтаңыздан алып шығарып, басқаларға көрсетпей менің қалтама саласыз. Мен де сізге жанасып, шалбарымның кішкене ғана қалтасын аша қаламын. Әр күні осылай. Әр күні сәби мен шалдың күлкісі…
Тайбурыл кісінеді…
Бүгін атама «Қобыландыны» тағы айтқыздым. Қыз Құртқа соншама ақылды, соншама сұлу. Қиялымда күнде көріп жүрген Ақбаламен салыстырып әлекпін. Бірақ менде Тайбурыл және қалың жау жоқ қой. Әйтеуір бәсіре көк тайымды көңілге медеу тұтамын. Ал, жау дегенің күнде қырғидай тиіп жүрген атыздағы қураған күнбағыс сабағы емес пе? Шауып-шауып, жеңіспен оралатын!
Үлкен ағам үйленген. Ағамның «Қыз Құртқасы» біздің мұғалім болып шықты. Бесігінде атастырған. Үйдің кенжесі мұғалімнің танауын еркелікпен үйде тартады. Мектепте асық ойнап күстеніп кеткен қап-қара қолым мен дал-дұл болып жүретін киімімді Ақбаланың алдында айтып, жеңгем мені ұялтады. Оның айласын ақыры таптым. Оңласын атам ауылдың театр үйірмесінің мүшесі болған екен. Кезінде «Желіккен жеңгейлер» дейтін сатиралық шығарманы сахнаға алып шыққан көрінеді. … Әкеммен қарта ойнап, түсте қайтуға ыңғайланғанда жібермей, көбіне-көп шайды біздің үйден іштіремін. Сол орайда, дастарқан басында »Желіккен жеңгейлерді» айтыңыз» – деп ызыңдап маза бермеймін. Жеңгеме қарап күледі де, амалсыз жатқа оқиды. Ол кездері жеңгелеріміз жаңа-жаңа басындағы жаулықтан «құтылып», көйлекті тастап, шалбарға ауысып жатқан. Жеңгем жаулығын тастағаннан бөлек, шашын бұйралатып жүретін. Атам өлең оқиды. Мен жеңгемді түртіп, мазақтап күлемін. «Үй, жынды!» – деп, жеңгем де күлген болады.
Қайран, қыз Құртқа!.. Қайран, ақылды аналар-ай!.. Қазір ойласам, соным заманға ілескен «Жаңалықтарға» сәби көңіліммен жасаған қарсылығым екен-ау!
Көп дүние кері кетті. Бәсіре көк тайым шегіншек болды.
Байғыз шақырды…
Ауылда жігіт болғанның бір белгісі – күзді күні қырман күзету. Сабанды қалыңдап төсеп, апарған жамылғыңды жамылып, самсаған жұлдыздарға ұйықтағанша тесіліп қарайсың да, қиял теңізіне сүңгисің. Бізге бұл есе-теңдік тигенде, қырман бағудың реті де өзгерді. Қырман бағу – аты ғана. Әйтпесе, әкелердің қан мен тері сіңген алаңқайға кезектесіп барып, бірден-екіден көтерген арағы бар, ағаларымыз түнімен думандатады. Біздің атыз қырқаның түбінде. Қызылды жинап шатырмен жапқасын ағам жеткізген тамаққа тойып алып, қырқадан ауылға қарап отырғанды ұнатамын. Жұлдыздар жайнап шыққанда, ауылдағы шырақтар да сөне бастайды. Бірден, екіден.
Біздің үй шамды сөндірді. Ақбала… Олар да ұйқыға кетті. Енді, ақжолдың атызын әрбір қырман басынан жылт етіп көріне қалған темекі шоғы иемденеді. Сүйкімсіз еді-ау бұл қызыл от. Сол қызыл шоқтар бірлеп, екілеп кезегі келгенде қырманға жылжиды да, бір арада тоғысады.
Топырақ сіңген жамбасыңды қағып-қағып қырманға беттейсің. Түн ортасы ауа бере, байғыз шақырады. Сосын масая бастаған ағаларыңның ән салған даусы келеді тыныштықты бұзып. «Ән айтқан кім екен?» – деп, дауыстарынан иелерін іздеп жатып ұйқыға кетесің. Ал, олар күздің қара суығында тоңази қалған күні құшақ-құшақ сабанды қырманға әкеліп от жағып, жылынған болады. Онда не мандыған жарық, не мандыған жылу болсын, ол от та тез сөнсе екен деп ойлайсың.
Ұйықтап бара жатқаныңда, селк еткізіп байғыз шақырады.
Сауысқан шықылықтады…
Оңласын атам аңшы да болған.
– Қалау, сауысқанмен елік алуға болады. Бірақ, ол аңшылықтың шыңы іспеттес, ерінбеген адам ғана айналысады.
– Қойыңызшы, ата, осылай да өтірік айтуға бола ма, мені алдап тұрсыз
– Онда тыңда, сауысқанды әбден ашықтырып, еліктің басын алдына тастайды. Еліктің басындағы ең оңай желінетін жері қай жері сенің ше?
– Көзі ғой.
– Иә, дұрыс айтасың, көзі! Ашыққан сауысқан еліктің көзін шұқып жейді. Осылай қайталана келе, сауысқанды қайырып алады-мыс. Сосын жайылып жүрген елікке әлгі сауысқанды салады. Елік сауысқаннан зәбір келеді деп ойламайды, сондықтан қашпайды. Тіпті, басына қонса да үрікпейді. Ал, сауысқан алдымен еліктің бір көзін шұқиды, онан соң артынан қалмай жүріп екіншісін шұқиды. Сөйтіп, соқыр елікті атпен қуып жүріп-ақ ұрып аласың, болмаса өзі тастан құлап өледі
– Астапыралла!..
Сауысқан шықылықтады.
Бұл әңгімеге оншалық мән бермегенмін. Заманның» Сауысқаны» қаншама шықылықтады. Қаншама жан қуанды.
– Ендігі сауысқан көзіңді емес, балам, тіліңді шұқиды. Көзің ағып, қасіретті көрмеуден гөрі, көріп тұрып айта алмаған мылқаулығың нағыз қасірет. Түсінесің бе?
Сауысқан тағы шықылықтады…
Оңласын атам жетпіс үш мүшелінде қайтыс болды. Күн жұма еді. «…Университетке өтіпсің!» – деген қуанышты Құлжадан әпкем жеткізді. Қай университет екенін де білмейміз. Құлжаға шақыртуымды алуға тәңертең ерте тұрып жүрмекші болдым. Себебі, ол кезде ауылдан ауданға жүретін көлік аз еді. Үйдегілердің қуанғанының белгісі – бәрі де менімен бірге тұрып жолға шығарып салуға шықты. Оңласын атам да ерте тұрып келіпті. Жүрегі бір қуанышты сезген шығар. Үйдегілермен бірге жүріп, мені аттандырды.
– Тез орал, жақсы оқы!
– Иә.
Ауылдан әр жолы аттанған сайын жүрегім беймаза күйге түсіп, көңілсізденетін әдетім еді. Бұл жолы да солай болды. Өз-өзімнен жылағым келген. Жақсылыққа жорыдым.
Құлжада екі күн болып, жексенбіде оралдым. Үйдегілер бидай ұшырып жатыр екен. Абыр-сабыр жұмысқа кірістім де кеттім. Бидайды қаптап болғасын, бәріміз бірге қарбыз жедік.
– Қалау, Оңласын атаң қайтыс болды. Кеше жерледік, – деді үлкен ағам. Не дерімді, не істерімді білмедім. Атып тұрып, үйге қарай жұгірдім. Елге көрінбей егіліп жыладым…
Бір-екі күн өткен соң әкем айтқан әңгіме:
Мен Құлжаға жүрген күннің ертесі Оңласын атам тағы да ерте тұрып, есік алдында отырған әкемнің қасына келіп, әз-кем әңгімелесіпті де, жаңадан жол жасауға төккен шағылдың үстіне жүгіріп шығып, атызға, ақжолға айнала қарап алып, біздің үйге кіріп кетіпті. Үй жинап жатқан шешеме:
– Маған қайнаған су берші, қолыңнан дәм татқалы келдім! – депті.
– Шай ішіңіз, дайын тұр!
– Асығыспын, су берсең болды.
Оңласын атам үйіне қайтып кеткен соң, он бес минуттан кейін келіні жетіпті.
– Атам сізге келсін деп жатыр!
Апам барғанда, ол кісі өзін оң жаққа салып қойған екен.
Бүгін де ақжолда сауысқан шықылықтап тұр. Жол жасалған. Кен ашылған. Бәрі де жақсы. Тек, атамзаманнан жалғасқан әулиелік – ақ күмбезге Оңласын атаммен бірге жерленген. Ауылға қайтқан сайын, түнімен байғыз шақырады… Сауысқан шықылықтайды. Торғайлар бар, отын жоғалған. Олар үй артында тұрып сені оятпайды. Бәрі жат сияқты… Мен де қиялға көп берілмейтін болғам. Себебі, Тайбурыл кісінемегелі қаншама жыл болды…