Әдебиетте жетім жанр жоқ
Ермахан ШАЙХЫҰЛЫ,
сатирик-жазушы
Бұқаралық ақпарат құралдары «Қазақта сатира жоқ» деп шулайды да жатады. Ерте туып, кенже дамыған жанр ретінде қарайтындар да бар. Әдебиетте жетім жанр жоқ. Ал оны шеттететіндер қашан да табылады. Сондықтан, «қазақ әдебиетінде сатира жоқ» дегендерге сенуге болмайды. Бұл – бос сөз. Орынсыз дақпырт. Сөзіміз дәлелді болу үшін мына деректерді келтіре кеткенді жөн санадық.
Еліміздің бас басылымы – «Егемен Қазақстан» газетінде «Сөз сойыл», «Қазақ әдебиеті» газетінде «Қалжыңқалта», «Айқында» «Жатыпатар» және «№5 жатақхана», «Алматы ақшамында» «Біртүрлі бет», «Жас Алаш» газетінде «Сүзеген сөз» атты әзіл-оспақ отаулары, ал басқа газет-журналдарда сатиралық мүйістер мен бұрыштар бар. «Ара-Шмель», «Ара.кз», «Әзіл әлемі» атты сатиралық басылымдардың жарыса шығып жатқаны белгілі. «Ара-Шмель» журналы Үкіметтен бір тиын да қаражат алмай, тендерге телмірмей маусымына бір рет шығып келеді. Соған қарамастан қазіргі қазақ сатирасының жоғын жоқтап, барын насихаттап, оның өсіп-өркендеуіне зор үлес қосуда. Осы ретте басылымның Бас редакторы Қазыхан Әшеннің осыдан бес жыл бұрын «Қазақ сатирасының антологиясы» атты жинақ шығарғанын тағы да ерекше атап өткеніміз орынды. Аталған антологияға сатира жанрында қалам тербеген 103 қаламгер кірген болатын. Олардың ішінде Қазақстан Жазушылар одағының мүшелері де, мүше еместері де бар. Тағы бір ерекшелігі, жинаққа сатириктердің суретімен қоса, өмірбаяны және шығармалары енгізілген. Бұл – ерлікке пара-пар игі іс. Ол үшін Қазыхан Әшеге алғыстан басқа айтарымыз жоқ. Қазақ елінен таралатын телеарналар мен радиолардағы сатиралық бағдарламалар дүйім халық, мұқым елге күлкі сыйлап келеді. Оған әлеуметтік желілердегі парақшаларды қосыңыз. Олардың тұрақты авторлары, оқырмандары, көрермендері бар. Әр ауыл-аймақтағы телеарналар мен басылымдарды атар болсақ, олардың атынан да, санынан да жаңыламыз. Жыл сайын мемлекеттік тапсырыс арқылы қаншама сатиралық жинақтар жарыққа шығып жатыр. Бұдан бөлек, авторлардың жеке қаржысымен тасқа басылып жатқан дүниелер де баршылық. Осы орайда, еліміздегі жиырмаға жуық әзіл-оспақ отауларының өз көрермендерін күлкіге қарық қылып жүргендерін айтсақ та жеткілікті.
Әдеби жыл қорытындысына баяндама жасау барысында біздің қолымызға жалғыз-ақ кітап тиді. Ол «Теріскей терісқақпайлары» деп аталады. Авторы – Әбдінағым Көшер. Жинаққа бір сатиралық повесть пен бірнеше әзіл әңгімелер және сықақ өлеңдер енгізіліпті. Тіпті, кей шығармаларына «Пародия», «Фельетон» деп ат қойып, айдар тағыпты. Бірақ ол туындылар сатира талаптарына жауап бере алмайды. Айтар ойы солғын, ұйқастары әлсіз, тақырып атаулары шұбалаңқы. Мәселен, «Бипыл – Выпил» немесе «Қотыр атқа – соқыр ат», «Біреудің қаңсығы – біреуге таңсық» немесе «Ішпесең «Похмель» атаңның басына керек пе?», «Сайлау қарсаңында» немесе «Есектің артын жу да мал тап» деп кете береді. Шығармалардың бүкіл атауы осындай. Негізі, туынды тақырыбының өзі оқырманды оқуға шақырып тұруы керек емес пе?! Ал шығарма жұдырықтай жұп-жұмыр боп өрілуі тиіс. Ол үшін авторға сатира теориясын қайта бір қарап шығуға кеңес берер едік. Оның үстіне, кітаптың полиграфиялық сапасы да сын көтермейді. Туындылар қалай болса, солай берілген. Сондықтан, кез келген автор кітап шығарарда оның сауатты да сапалы басылғанын қаперге алғаны абзал.
Қазіргі қазақ сатирасы туралы сөз қозғағанда, сонау шырайлы Шымқалада шірене жатқан Мұхтар Шерімді аттап өтуге болмайды. Ол – қазақ сатирасының өсіп-өркендеуіне сүбелі үлес қосып жүрген сатириктердің бірі де бірегейі. Соңғы жылдары әзілсүйер қауымға болымды да толымды төрт томдық жинақ ұсынды. Кезінде Бейімбет Майлиннің шығармаларын оқи отырып, біресе күліп, біресе жылап, сол зар заманның кері көрінісін көз алдымызға елестетсек, Мұхтар Шерімнің туындыларын оқи отырып, қазіргі заманның кейіпкерлерімен кезігесіз. Олармен көшеде жолығып қалсаңыз, жазбай танисыз. Оның сатиралары сайттар мен порталдарда жиі жарияланып келеді. Сонымен бірге, «Алматы ақшамы» газетінің «Біртүрлі бетін» жүйелі түрде жүргізіп келеді. Алдағы уақытта «Талқы» сайтының «Күлкі мерген» бетін жүргізуді қолға алмақ. Айтпақшы, оның «Фейсбук» әлеуметтік желісінде «Қышқыл сөз», «Мистер Мұхтар»» атты парақшалары бар екендігін де айта кеткеніміз абзал.
Мұхтар Шерімнің біздің қолымызға тиген жинағы «Общым, адам емес екенсіңдер!» деп аталады. Кітап 2016 жылы жарық көріпті. Жинаққа автордың әзіл-сықақ әңгімелері топтастырылған. Көлемі – 12 баспа табақ.
Қанағат Әбілқайыр – соңғы жылдары сатира саласында өнімді де өндіре жазып жүрген сықақшылардың бірі. Оны сонау әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінде оқып жүрген кезінен білемін. Алғашқы шығармаларын сол кезде өзім редакторлық еткен «Жас Алаш» газетінің «Біртүрлі бет» деп аталатын сатиралық қосымшасында жариялап тұрдық. Кейін «Айқын» газетінің «Жа-
тыпатар» сатиралық бетінде де оның біраз туындылары жарық көрді. Оның болашағынан көп үміт күткен болатынбыз. Сол үкілі үмітіміз ақталды. 2013 жылы әдеби жыл қорытындысында жасаған баяндамамда Қанағат Әбілқайырды Жазушылар одағына қабылдауды ұсынып едім. Араға жыл салып өтінішіміз орындалды. Ол осы уақытқа дейін үшінші кітабын шығарып үлгерді. Біздің қолымызға тигені – «Тырнақшаның ішіндегі әңгіме» жинағы.
Бұл кітап 2016 жылы тасқа басылыпты. Жинаққа сексеннен аса сатиралық әңгімелер енгізілген. Ол шығармалардың барлығы да сатира талаптарына сай жазылған. Тілі тартымды да шұрайлы һәм ойнақы. Әзілге тартып, оқырманды күлкі шақыруға дайын тұрады, диалогтар да өте шымыр құрылған. Сөзіміз дәлелді болу үшін бір ғана мысал келтіре кетейін.
«Шамамен өткен ғасырдың 90 жылдары Ауылдың денсаулығы қатты сыр берді. Тынысы тарылып, бір орнынан қозғала алмай жатып қалатынды шығарды. Ешқайда бара алмайтын, ешкіммен қатыспайтын мүскінге айналды. «Жығылған үстіне жұдырық» болып, кейде бір қинала қалғанда бас сұғып, дамылдап қайтатын Аурухана мен Дәріхана деген егіз қызы көз жұмды. Онсыз да денсаулығы болмай жүрген қарт осыдан кейін қатты теңселіп кетті. Көп ұзамай, Мәдениет үйі қайтыс болды. Ол кейде осы үйде отырып, ақжарқын ұлының әндерін тыңдайтын, әртүрлі киноларды қарайтын, кәдімгідей көңілі көтеріліп, желпініп, кеңк-кеңк күліп қайтатын. Енді міне, екі иығы салбырап, сақалынан тарам-тарам жас тамып, оны ешкімге көрсеткісі келмей, шал тағы бір ұлын о дүниеге шығарып салып тұр. Мәдениет үйімен тете өскен Кітапхана да аға-әпкелерінің ізімен аттанып барады. Әкей мүлде тұралап қалды. «Жұт жеті ағайынды» деген емес пе, осы үйдің еркесі һәм кенжесі Балабақша да бір-ақ күнде шетінеп кетті. Дәл осы қаза қабырғасына қатты батты ма, бұған дейін сыр беріп, үн шығармаған ақсақал «Кенже де кетті. Менде болашақ бар ма, жоқ па?» деп кемсеңдеп тұрып жылады».
Міне, осы шағын ғана үзіндіден өліара шақтың олқылықтары мен тұралап қалған қоғамның таршылықтарын көресіз. Орынсыз ойбай салу, жылап-сықтау, дабыра қылу жоқ. Жай ғана баяндап отырып, сол кездің шынайы өмірін көз алдыңызға алып келеді.Тығырыққа тірелген тар заманның зарын айтады. Сатираның негізгі міндеті қоғамның кемшілігін қопарып айту емес пе?! Ендеше, автор өзі өмір сүріп отырған қоғамның олқы тұстарын майдан қыл суырғандай етіп, өте әдемі түрде әшкерелеп отыр. Оның жинағында мұндай шынайы да шымыр жазылған шығармалар көп кездеседі.
Нұрлыбек Жұбатқан – таныстыруды қажет етпейтін есім. Ол 1996 жылы Ақтөбе қаласында «Қожанасыр шоу», 1998 жылы «Екі езу» атты күлкі клубын құрды. Сондай-ақ, 1999-2000 жылдары «Екі езу» атты сатиралық газет шығарды. Оның мұрындық болуымен 2002 жылдан күні бүгінге дейін «Айтқыштар – Ақтөбеде» атты республикалық әзіл-сықақ байқауы екі жылда бір рет өткізіліп келеді. Бұл жоба талай талантты жастардың тұсауын кесті.
Қазақ өнерінің дамуына зор үлес қосып жүрген «Өнер қырандары» театры да осы байқауда бас жүлдені қанжығаларына байлады. 2009 жылы «Қазақтың қалжың әндері-ай» атты жоба дүниеге келді. Ұмытылып бара жатқан қазақтың қалжың әндері осы шара арқылы жарыққа шықты.
Мұның бәрін тізіп неге айтып отырмыз? Бүгінгі әдеби жыл қорытындысын пайдалана отырып, Жазушылар одағының басшылығына өз ұсынысымды айтпақпын. Осыдан бес жыл бұрын дәл осы киелі шаңырақта әдеби жыл қорытындысының баяндамасын жасаған едім. Сонда талантты да талапты алты жас сатирикті Жазушылар одағына қабылдауды сұрап едім. Олардың үшеуі мүшелікке өтті, үшеуі қабылданған жоқ. Оларды биыл да Одаққа мүшелікке қабылдауды сұраймын. Олар – Нұрлыбек Жұбатқан, Ғалым Смағұлұлы, Үміт Зұлхарова. Бұл жас таланттардың туындылары мерзімді баспасөз беттерінде үзбей жарияланып келеді. Алды екі-үш жинақ шығарып та үлгерді. Ал белгілі суретші Ғалым Смағұлұлы бірнеше халықаралық байқауларда топ жарып, бәйге алды. Олардың талабын ұштап, Қазақстан Жазушылар одағына мүше етіп қабылдасақ, бұлақтың көзін ашқандай сауап іс болар еді.