«Төңкерістегі» төбелес
Шәкен КҮМІСБАЙҰЛЫ.
(әңгіме)
Шыбын шөлдейтін шілде. Тізе сындырып, белеңдерді көзімен тінтіп шығып, құбылаға жүзін бұрды. Айналасына қоңыр көлеңке қонып, тұнжыраған мұңды әдіптен құтылар емес. Күнделікті басыбайлы орны. –
– Е, Құдайым қуат бер, – деді сонан соң дауысы қырылдап. Шитөбенің күжірейген құздары мен аңғар-аңғар сайлары қарттың үнін ұзартып салып тынды. Жүндес қабағының түктерінің дені ағарып, бір уыс бетін көмген әжімдері құртша жыбырлап, арлан тазыдай арбиған сүйекті қарт кәрі сиырдың қылша сағағындай қырс-қырс мойнын ары-бері қозғап, жауырыны бүлкілдеп, жымпыс қонып ұшты.
Қонжықша қорбаңдаған бала алқына жетіп, арқақабын жүре шешіп, мұрны шулап, қарттың қарсы алдына тізерлей шөкті де: Ата, ата, бар ғой, Байболсынды сабап тастапты. Өзі кінәлі. Арақ ішіп алыпты. Бәлемге сол керек. Мен болсам да сөйтер ем, – деді жаңалығын жеткізіп.
– Тәйт, – деді Нұраш қарт зікіп. Дауысы тас тиген темірдей шың етті.
– Байболсын дейсің бе?
– Иә, дәл соның өзі.
– Әлгі Шаймұрат шалдың күйеу баласы емес пе? Жауап орнына бала мұрнын тартып қойып, басын изеді.
– Ал сабаған кім?
– Ата-ау, жаңа ғана Оразбай атаның шөбересі деп айттым ғой.
– Не дейді? Өтірігіңе береке берсін.Өйтіп сен мені алдама. Кім екенін айтпадың ғой. Бала сәл уақыт үнсіз қалды да, қартқа бұрылды.
– Ата, ата солай екен ғой. Мен қателесіппін.
– Ә, солай ма? Мұрныңды ұрайын.
– Әй, батыр! Түкірігім жүгірмей қалды. Әжеңнің көжесінен құй, – деді қарт даудың бағытын бұрып. Бала да дайын отыр екен, көже құйылған шартар кесені ұсына берді. Қарт аузын толтыра ұрттап ішіп, көже дәнін қаужаңдап салды. Кенет бала мырс етіп, күліп жіберді.
– Мазақтап отырсың ғой мені. Әттең, сен мен сияқты қартайғанда терезеден тірлігіңді бір көрсем-ау. Пәлі, оттама, енді. Ана малдың басын жина. Анау тасөткелге бұр. Өздері де солай беттеді, – деді Нұраш қарт сақалын алқымына тастап жіберіп, «бисмилласын» әлденеше рет қайталап.
Нұраш қарттың жүзі күрең тартып, қозғалақтап күбірлегенін өзі де сезер емес.
– Е, қайран дүние-ай! Заманымның төбелеспей-ақ бәтуаға келмес пе еді.
Дүние не боп барады өзі. Бұл сұмдық қой. Сонау соғыстан кейін әлгі көтен құрт бригадирдің қоңқаңдатқан қамшысын да көрдік. Сатқынбайдың кірпіш көтерткеніне де шыдап ек. Өй, оңбағандар-ай. Осы күнгінің жер басқаны тиісуге қара таппай жүреді. «Әй» дейтін әже, «қой» дейтін қожа жоқ. Қазақтың баласы бір-біріне қол көтереді. Қарт басын шайқай-шайқай ойдың жетегіне түсіп кеткенін сезер емес. Жүзі сан құбылып, дөңгелек сақалын жиі сауып, күңкілдеумен есі шықты.
…Өтіп бара жатқан уақыт… Сексенге де секіріп жеттік. Көресіні көресің деген. Жанарына сіңіп қалған көрініс мен мұндалап сала берді…
Иә, өткен де, кеткен де бір көкпар. Отыз үйлі «Төңкеріс» ауылындағы сол бір төбелес… Соғыстың біткен уақыты. Майданнан қара қағаз алған көп күңіренген халық, қара жамылған шаңырақ. Жаның жанатта болғыр, жарықтығым. Оразбайдың үйі де солардың бірі. Тірсек пен тұяқтың арасындай жерді мекен еткен алтыншы ауыл. Басқармасы, бригадирі билікші. Төрт сыныптық бастауыш мектебі бар. Сатқынбай деген әйелі екеуі мұғалім. Екінші мен төртіншіге күйеуі, бірінші мен үшінші сыныпқа әйелі ие. Болғаны отыздан сәл асқан оқушысы бар. Солардың төртеуінің ғана әкесі тірі. Соғыстан тірі оралғандардың бірі ақсақал, екіншісі шолақ. Тұла бойы қырсық Сатқынбай мұғалім сол отыз үштің түп-түгелін шешесінің атымен басқа жұрттың «овасын» қосып, «Бижамалова», «Сақышова», «Жарылқасынова…» деп атап тақтаға шығарып, сабақ сұрайды. Мұғалімнен қорықпайтын нағыз «қаһарман» Оразбайдың ұлы Жылқыбай. Бірде ол:
– Ағасы, менің фамилиям Оразбаев қой аға. Әйел мен еркекті, күйеуі мен әйелін айыра алмайсыз ба? – деп қарсы тұрған. Жылқыбай мектептің атаманы. Мұғалім саспады. Гәлепи шалбар, ұлы көсем Сталинше шәпке қоқайтып киіп, беліне офицер белдік буынған мұғалім аузындағы насыбайын түкіріп тастап:
– Әй, бала-шаға! Түк түсінбейтін топастар. Білсеңдер сендердің шешелерің менің жеңгелерім емес пе, – деп сойған түлкіше ыржиып, жырқ-жырқ күліп, Жылқыбайдың басынан тоқай алған. Балалар ду күлген. Күлмеске шара қайда? «Қара тізімге» ілінесің, айып тартасың. Заманның белсендіге құрық беріп, жығылған жұртты онан сайын жамсат деген уақыт қой.
Жылқыбай есікті бір теуіп, сыртқа шығып кетті. «Жала бар жерде, пәле бар» деген, айтқаным айтқан, одан сірә қайтпан деп Жылқыбай оқуды тастады. Мұрты тебіндеп, бізден үш-төрт жас үлкен еді ғой, ол шіркін…
Күндер өте Жылқыбай отыз үйлі ауылдың жан-жаққа бытыраған қылқұйрығын алдына салып, жылқышы атанып шыға келді. Атын ерттеп мініп, ары-бері ойқастайтын Жылқыбайдың пысықтығына басын шайқаған, үйірге биесін қосқан кәрі құртаң риза.
Оның жөні де бар. Ауылдың бар баласының назары Жылқы-байда. «Шу асаудың Жылқыбай-ды көргенде жуасып, дірілдеп тұрады. Мініп алып, шабады дерсің. Жылқы киесі бар. Есімін жылқыбай деп тауып қойған» деседі жұрт.
Нұраш қарт жылы жымиды. Сонау бір қырық тоғыздың жазында қарабұлт қаракөк аспанды тұмшалап, бауырынан әлсін-әлсін найзағай оты көзін қысып, жер дүниені гүрсілдей теңселтіп, осы таудың аңғар-аңғарлары мен қотыр-қотыр жартастарын жиі-жиі төпелеп, жуып, шайды емес пе?! Ай бойы тыным бермей, жаздың соңғы айында ғана жуасыған. «Көрші ауылдағы Омар молда ауру адамды оқып жатыр екен. Мына жауын сол адамның дем салғаны», – деді білгішсіне қарттар, түге.
Ұмытпаса, дәл сол екі ортада кеше түсте топ бала осы Шитөбеге қарай домалаған. Пай-пай, сол жылғы ши бой тартып, жақындап келгенше атан түйе көрінбейтіндей зорайып еді. Барымтаға тал түсте қамданған ұрылардай шидің көлеңкесін сағалап топ бала жақындап жетті. Күтпеген жаңалықты жеткізген Асарбек. Шағын ауылда кімнің келіп, кімнің кетіп жатқанын алақаныңа қарағандай. Тосын әрекет шет қалмайды. Бүгінгі жаңалық Жылқыбай мен Байтөренің төбелесі. Қартардың жиынының күн тәртібі де сол туралы. Сот та, қаралаушы да, ақтаушы да осында. Айтпақшы мұндайда Шитөбенің ертедегі тарихы да айтылмай қоймайды. «Мынау Шитөбе қазақтың бір батырының дулығасы екен. Оны ешкім көтере алмай, заман өте төбесіне ши мен жапырағы жайқалған емен ағашы өсіпті», – деген қарттар да баршылық еді.
Балалар еңбектеп кеп Шитөбенің шилерін «қорған» етіп жата кеткен. Ауылдың ескікөз атаулысы тақияша дөңгелентіп, малдасын құра жайғасыпты.Қарт емен көлеңкесін сая етіп, әңгіме естірдей үстілерінен төне қалыпты. Шеңбердің төрінде қабасақал қарт отыр. Бұл төбе өрттен аман қалған бес-алты шалдың жүрекшайды әңгіме айтысып, шүңкілдесетін орны еді. Содан олар сонау кіші бесінге дейін қара тастай қатып, майданнан оралмағандарды еске алып, ашы мен ызасын жүрегінен өткізіп, жұдырығына жинап, енді бірі мойнына су кеткендей, кіндігіне қарап, кейде жауырыны бүлкілдеп, уақыт шіркінді жөнге салатын…
Қарттардың бәрі жаман көзді, қабағы салыңқы.
– Бұл дүниеде ақ та, қара да өмір кешеді. Қаңқылдата берсе, иттің күшігі де қабаған келмей ме?! Қоңыз тергізіп жіберу керек, ондайларға, – деді күдіс мойын бригадир Елдес жиынның аңдасын алдын ала сездіріп. Қабасақал еңкейген басын көтеріп алса да, үндемеді.
– Енді кімді күтіп отырмыз? – деді Әуес жан-жағына жалтақтай көз тастап. Қабасақал бәрін байқап үлгеріпті.
– Әй, можан топайлар, қане, бері шығыңдар. Ши құшақтап онысы несі ей?.. Шиебөрідей жорғалап жетуін, түге, – деді орнынан қозғалақтап.
– Олар бізді байқап қалған ба? – деген Асарбек сыбыр етіп. Сөйткенше Әуес қарт қосамжарласа кетті.
– Әй, көкөрім, түге! – Шығыңдар бері! Сендерге көрініңдер деді ғой…
Елдес бригадир де орынан көтеріле беріп, қабасақалдың түгі тікірейген жүзінен ызғып, қисая кетті.
Бала атаулы су бетінен басы көрінер балықтай әр тұстан қара көрсетті.
– Жайғасыңдар!
– Ағаларыңның «ерлігін» естіңдер!
– Әй, сәлем қайда? Жылы сөзге аса сеніңкіремеген балалар жағалай отырғандарға қол ұсынып, сәлем беріп, әркім өз жақынына тартып, егделердің арасына сіңіп кетісті.
– Әлгі «ит жоқта, шошқа үргізгендерді әкеліңдер», – деді қабасақал. Жер астынан шыққандай гүр етіп.
Сөйткенше сонадайдағы қалың шидің тұсы жел соққандай қозғалып, тасасынан сүріне басқан Жылқыбай мен Байтөре көрінді. Соңдарында еңгезердей қос жігіт – Көке мен Алпысбай. Жынын алған бақсыдай төбелескіштер де моп-момақан. Жоққа көнген, барды көтерген кейіп, Жылқыбайдың көзінің маңайы көкпеңбек. Айдарынан жел ескен жылқышы жігіттей емес, салы суға кеткен балықшыдай, керенау қозғалады. Артында Байтөре. Ұзын белі қайқаң-қайқаң етіп, басын кіндігіне сап, жанары тайғанақтап, айнала отырғандарға ұрлана көз тастайды. Оның да екі езуі кебістей созылып, қара мұртының жебесі тікірейіп салыпты. Тілін жұтқандай.
Ортаға жете бере екеуін шомбал қара Көка тоқтатты да, «әміріңізге құлдық, тапсырмаңыз орындалды» дегендей қабасақалға қарады. Мына көптің соңы не болар екен деп балалар да, қарттар да ішін тартты.
Қабасақал Қасым қолындағы қамшысын жұртқа көрсете алдына тастап, маңайын бір шолып өтті.
– Ау, ағайын-туыс, жекжат-жұрағат! Ауылдың ақылгөй қариялары! Зұлым соғысты жолына салдық. Қайғы-қасіретті, уайым-шерді бастан өткеріп жатырмыз. Енді міне, ойда-жоқта бұрқ еткен өрттей лапылдаған адам естімес тірлікке тап болдық, – деді қабасақал үні қарлыға шығып.
– Құр сөзден қуырдақ қуырмай, жөн сөзге келейік. Терімді созғылап, кәрі қойдың жасындай тірлік қалғанда, мынау не көкіп тұр деп жазғырғандарыңды қаламаймын.
– О, не дегеніңіз, – деп қарттар шу етті. – Олай десеңдер, әкесі Оразбайдан қалған жалғыз тұяқ Жылқыбай мен осы ауылдың күйеуі Байтөре ауылымызда болмаған сұмдықты бастады. Жағыпар бабамыздың тұқым-тұяғы ел бірлігін ойрандап, басқа жұртқа қарайтын бет қалдырмады. Анау Петька мен Кришка – орыс, Яндамиди, Пуризди – грек, Янгулбиев, Садуовтар – шешен, жат жұрт адамдары, ауып келгендер не дейді. Ауруда шаншу, сөзде қаңқу жаман. «Сүйекке таңба салып, өсекке қалар жазығымыз қайсы? Жағыпардың арасынан жік шықты, екі құлағы тік шықты» демесіне кім біліпті? – Қарт екпіндеп барып тоқтады.
– Қабасақал ашына сөйлегенде сақалы селкілдеп, мұртының жебесіне дейін жыбырлап кетеді екен.
– Ау, ақсақалым! Сөз сөйленді, жұдырық жұмсалды. Бет көнектей, ауыз жырық. «Көрмегенге көсеу таң» дегендей тірлік екені даусыз. Бет іссе басылар, ауыз жырылса қалпына келер, – деді Мамырбек қарт басу айтып.
– Әй, Мамыр! Сабырдың жемісі тәтті болғанмен, сабағы ащы демей ме? – деп килікті Әуес қария.
– Әй, дауды тоқтатыңдар, түге. Баланың ісі, бақсының жыны емес, бұл төбелес. Шаруаның шеті алысқа сілтейді. «Әкеңнің өлгенін жасырғанымен, көмерде қайтерсің» демей ме, бұл қазақ. Қазанның құлағына таласқан күндес қатындай ұртымыз толып, бұртиысқанның жөні жоқ. Өздерінен сұрайық, айыпкерлердің, – деді қаба сақал сөзді көбейтпеуге бұрып.
– Ау, ақсақалдар! Бетіңе келер ұятты малдану кемшін тіршілік. Асықтың алшы түсуі иіруіне байланысты. Зәкөн бар. НГБД-іге хабарлау керек. Келсін де қара мәшинесімен алып кетсін, – деді Елдес бригадир.
– Әй, брігәдірсымақ! Шегірткенің айғырындай шырылдама! Сеніңше мына отырған біздің ақылымыз ауысып кетті ме? Біз кімбіз, сонда? Әдейі біліп істеп отырған жоқпыз, – деді қабасақал көздері шатынап, иегі селкілдеп.
– Анау бөтен ел, бөгде жерде сүйегі қалған әкелерінің аруағына не дейміз? Балаларын қанаттыға қақтырып, тұмсықтыға шоқытыртып отырамыз ба? Аманатын қайтеміз? Қолыңнан келсе, мені апарып қамат Іңкібіңе. Ұстап тұрған аспаның болса, тастап жібер. Ешкімге мысқал аянышы жоқ, пенде…
Жұрт тына қалды.
– Аз айтып-сұйылтатын, көп сөйлеп, қоюлататын ештеңе қалмаған сияқты. Қасеке, ашуыңды басып, тізгінді қолыңызға алыңыз, – деді Ботай қарт тілге кеп, басу айтып.
– Бұл екі ортада тілін тістеген бригадир, құйрығын бұтына қысқан күшіктей, мінісіне мініп, қалың шиге сіңіп, жоғалған.
– Ойпыр-ау, әлгі неменің бұл екеуіне қасқырша қарауына не жорық? – деді Әуес күңк етіп.
– Шіркіннің пысығын…
– Жала жабудың, пәле салудың сан түрін білгішін пәтшағардың, – деді Ботай.
– Белбеуін көкірегіне таман буынып, адамси қалыпты…
– Жә, – деді қабасақал қарт қасын кере оң қолын жоғары көтеріп.
– Мыналарды тыңдайық. Қарттар құнжыңдап, жүздері жыбырлап, ортадағы екеуіне бұрылды.
– Қолдарын шешіңдер…
– Қамшымен сабайсыңдар ма? – деді ойда-жоқта тілге келген Жылқыбай.
– Ұрлық жасап па едіңдер? – деді жата жабысқан Әуес.
– Е, жоқ, – деді Жылқыбай. Әлгінде түйнек болған жылқыдай тыпырлаған Жылқыбайдың жүзіне қан жүгірді де, Байтөре тырс үндемеді. Піскен қазыдай жылтыраған жүзін кіндігіне бұрып, қалшиған күйі.
– Мынаның қылқұйрықты алдына салғаннан бері жонына жал өскен тегі, – деді Мамырбек қарт екі сөздің басын зорға құрап. Сөйтті де иығын қозғап, көршісіне ұмсына беріп, сыбыр етті.
– Әуес-ай, анау салт бас, сабау қамшылысы біздікі емес, Садырдың Шілтені…. «Кезбенің кезінен сақта» деген бар емес пе. Қасым қарт шала бүлінді.
– Әй, Мамыр пайғамбар жасына келгенше аузыңнан пәтуалы сөз шықпай ма? Жөніңе сөйлесең ішің кебе ме? Екеуі де осы ауылдың жігіті, қазағымның баласы. Сонда сен анау Садыр, мынау Жағыпар деп бөлінбексің бе? Қашан қоясыңдар осыны, – деп дауыстап жіберді. Қабасақалдың сөзін Әуес қарт жалғады. – Кеше соғыс шыққанда бәріміз туыс емес пе едік. Оңбайды, бұл қазақ қырық үйден төрт жігіт оралып келгені аз болып отыр ма, саған… Сол екен ғой, нағашыңды НГБД-ыңа айдатып жібергенің. Енді қанша бір ішкілігіміз қалды, Мамыр-ау, деді Ботай. Қарттар тым-тырыс қалды. Қабасақал қолын көтерген.
– Әй, марқұм Оразбайдың тентегі! Қане сөйле! Жүзі қуарып, отты көздері өзіне төнген түсі суық жанның мысы басып, Жылқыбай төмен қарап:
– Мына Байтөре ғой. Жеңгең сұлу екен деген, – деді екі сөздің басын кібіртіктеп зорға қосып.
– Не дейді, мына соққан, – деді Әуес.
– «Сұлуды кім сүймейді, қымызды кім ішпейді» деген ғой, – деді Ботай мырс етіп, сөзінен лағып.
– Аға өлсе, іні мұра, – деді сол көзінде бір түйір ағы бар Бекетбайдың әкесі көсемсіп. Жылқыбай ішін тырнап алғандай, қабағын қарс түйіп, басын бұрып, екеуіне кектене қарап дүңк етті.
– Шыдамай кеттім, қорлағанына. Қарттар соңғы сөйлеген Ботай мен Бекетбайдың әкесіне түйілді.
– Аңдамай сөйлеген, ауырмай өледі.
– Баяғының пәтуасы есіне түсіп отырған шығар, бұларға…Сөйткенше:
– Қысқартыңдар қатын сөзді, – деген қабасақалдың айқайы медеу болды ма:
– Әйгерім туған әпкемдей емес пе деді, Жылқыбай…
– Қабасақал Байтөреге бұрылған.
– Ал сен сөйле, – деді қабағын түйген күйі.
– Жақсы жігіт пе деп жүруші ем. Мына тірлігіңді қалай түсінеміз?
– Байтөре жанарын жерге тігіп сәл қозғалақтады да:
– Ақсақал, қариялар! Менің жайымды білесіздер ғой.., – деп сөз аяғын жұтып қойды.
– Иә, білмей отырған жоқпыз. Көршіміз, – деді Ботай өзімсіп.
– Жағдайы қиын. Кәрі шешесі бар. Балалары жетім. Әйгерім қарағым жақсы адам еді. Құдай өзі жіберіп, өз алды.
– Жә, біз білмей отырған жоқпыз. Бірақ Жылқыбайға қарағанда жасың үлкен. Ел аман, жұрт тынышта қай қылығың. Жуан жұдырықты оңды, солды жетесіз адам ғана жұмсайды. Қанша бір қиындық болса да бірімен бірі төбелесіпті дегенді осы ауылда естіген жоқ едік, – деді қабасақал сабырға көшіп.
– Ал ағайын! Төрелігін айтыңдар, – деді сонан соң.
– Екеуі де жазықты, – деді Ботай.
– Құдды бір барымтадан қайтқандай, – деді Әуес.
– Аямау керек, – деді Мамырбек.
Қабасақал басын кекжите көтерді.
– НГБД-ге берейік пе? – деді қабасақал шырт етіп.
– Бас жарылып, көз шыққан жоқ қой, ақсақал, – деді Мамырбек.
– Жас қой, түге! Өздері келісімге келер, – деді Бекетбайдың әкесі.
– Әй, ақсақалдар! Айыпты жасты жазасыз қалдыру оңған іс емес.
Дөңгелене отырған жұрт бір сәт үнсіз қалды. Әлде не деуге қарт атаулының батылы жоқ. Десе де төр басшысының жанында отырған Әуес:
– Әу, халайық! Менің ойымша жат жұрт түңілетін, өзіміз қолдайтын айып салайық, – деді сөз бастап.
– Жөн, – деді Мамыр енді қостай үн қатып. – Қалай дегенде ағымнан жарылсам, айыпкердің есінен шығармайтын жаза берілу керек.
– Паһ, шіркін, – деді шыдамай кеткен қабасақал мырс етіп.
– Әй, ұзын қарындаш! Сонда қазақ қазақты сойылға жығып, үш әріптің қолы жағасына жабыссын дейсің бе?
Сәл үнсіздіктен соң қабасақал сөзін ары қарай жалғастырды.
– Етектен тартқан қалмақты да, фашисті де, орысты да көрдік. Қазақтың баласы ғой бұл байғұстар.
– Бабаларымыз найзаның ұшымен, білектің күшімен алды ғой, мына алып мекенді. Әр уыс топырақтың түйірі қазақтың қанымен тыңайған…
– Ата, ата! Қазақ батыр халық қой, иә, – деді кенет Жылқыбай мінезіне басып.
– Иә, иә, батырлығың ғой, жездеңнің желкесін үзбек болғаның, – деді Әуес мардымси. Әлгінде ғана екпіндей берген Жылқыбай желкесін қасыды.
– Әй, мынаның кәлләсына әлі ештеңе жеткен жоқ, – Мамырбек басын шайқап.
– Айттым, бітті. Бұл шіркіндерді ноқта кигізіп, ауылға апарыңдар. Жұрттың алдын көріп қайтсын. Жарық дүниеге осыларды алып келген аналары не дер екен? – деді қабасақал.
– Нұраш қарт бір сәт қабағы кіржің етіп, көз алдындағы көрініс ары қарай жалғасты.
– Топ бала Жылқыбай мен Байтөренің алдына салғандардың соңына ерді.
– Мына серілер көрсін, төбелескеннің қандай екенін деді қабасақал мырс етіп. – Сабақ алсын…
Иә, сол күні айыптылардың кірмеген есігі, шықпаған тесігі қалмады. Ана байғұстар ашу шақырып, ақылын айтып, кейбіреулері көзіне жас алды.
Е, уақыттың сол бір қиын шағы еді ғой. Көп болып тентекті жазалапты, содырды тәрбиелепті. Өмір өткінші. Жылқыбайдың жесір жеңгесіне Байтөре үйленді. Жылқыбай да үйлі-баранды болды. Аттай желген уақытқа не дерсің.
– Ата, ата! Кешікпей малды ауылға айдайық, – деген баланың үні қарттың ойын бөліп кетті.
– Әй, батыр, сен де төбелесесің бе?–деді ойда жоқта қарт шөбересіне сынай қарап.
– Е, жоқ, – деді сасып қалған бала.
– Ата, ата, бір нәрсе айтсам ұрыспайсың ба?
– Жайшылық па? – деді орнынан таяғына сүйене тұрған қарт.
– Ата, әлгі арақ ішіп төбелескендерді мелица алып кетіпті.
– Не дейді, мына бала? – деді қарт.
– Жаңа ауылдың табынын баққан Бекзат айтты.
– Солай де. Шекелері қызған екен. Ауылда жұмыссыз жүрген соң не істейді, ол шіркіндер.
– Иә, ата, оларға штраф салады, иә? Соттай ма?
– Оны қайдан білесің?
– Сиыршы Бекзат айтты.
– Тиын сауған дүние-ай… Не дерсің? Мелисасыз да шешілетін жай еді ғой. Баяғы қарттардың «соты» керек қой деп күрсінді Нұраш қарт.
– Әй, қазағым-ай, басқаның арам суын ішіп, бір-біріңмен төбелесіп, шілдің қиындай шашылып кетпеші, тегі…
ПІКІРЛЕР2