КӨРСЕРІК
Бақтияр АЙТАЛЫ
Шағын ас үйде шекесі терлеп шәй ішіп отырған Байболат қолындағы сырлы кесесін бәйбішесінің алдына тақай қойды. Таң атқалы бері үй іші у-шу, салдыр-гүлдір болып жатқан. Енді тым-тырыс. Баласы мен келіні демалыс күндері осында болады. Немерелерін ата-әжесіне алып келіп, маңдайынан иіскетіп алған соң қалаға қайта жиналып кеткені жаңа.
«Е-е-е, алданышым осылар екен-ау» деген тұжырымы Байболаттың сүлкінінен байқалады. Далада аспан сүркей, бозарған бұлттан айықпай тұр. Сан-қилы ойдың жетегіне көп ілескендіктен бе, Байболат мең-зең болып отыр. Осындай құлазыған сәтте сырласатын Әжібай ағасынан да айырылып қалған. Бәйбішесінің жүзіне сұқтана бір қарап алды да терең күрсінді…
«Е-е-е, Әжекең жарықтық та ерте кетті-ау, иманды болғыр! Көзі тірісінде мені қатты жақсы көруші еді», – деп топырағы кеппеген көңілі жақын ағасын есіне түсірді. Бәйбішесі тоңазытқыштан туралған етті алып үстелге қойды. Байболат бір тілімін алып шетінен кертіп жіберді де:
– Әжекеңді айтам, марқұм анау салған зәулім үйінің қызығын көріп те үлгермеді. Бейнетін сонша тартты, – деп қынжылды. Рас-ау, сол үйдің салынуы Әжібайдың 5-10 жылдық өмірін жалмағандай еді. Құрылысы бітер-біткенше жүзі қуарып, азып кеткен жүдеу түрі көз алдынан кетпейді.
– Есесіне бала-шағасына қалды ғой. Әйтеуір ұлдарына ауыз толтырып айтарлықтай еңселі үй салып беріп кетті емес пе. Артында түгі қалмай кеткендер қаншама. Әжекеңнің мықтылығы… Тағанынан шатырына дейін өзі көтерді. Ана балаларынан көп қайыр жоқ-ау… – деп көзін бір төңкерді бәйбішесі. Байболат шәй үсті әңгімеде бәйбішесімен шекісіп алатын әдеті есіне түскендей, сәл жымиды да қысыр сөзге көшті:
– Әй, бәйбіше! Алда-жалда мен өле қалсам артымда не қалды өзі? Ана көлік те, мына үй де сенің атыңда. Мен тегі соны бір ойламаппын ғой… Осы менен гөрі сен абыроймен қайтатын шығарсың ана жаққа, а? Бәйбішесі дәм шайнауын баяулатып, қабағын шытып Байболатқа аз қадалып тұрды да:
– Қай жаққа? Кім… мен бе? Ой, аузыңнан бір жақсы сөз шықса қайтер еді. Ал, өтірік пе? Қалдырған ештеңең жоқ қой. Не қалады сенің артыңда? Айтшы ал, осы жасқа келгенше не бітірдің? Жұрттың байының салған үйін көрсең, мына жаман тамға кіргім келмей қалады.
– Қой, ей!..
– Нені қоям. Сен сол кітаптан үй тұрғызғың келіп жүрген шығарсың? Анау жатын бөлмедегі өлген орыстай ауыр қораптарыңды жоғалтшы тегі. Бір демалыста сыртқа алып шығып өртей саламын, – деп бұрқылдап шыға келді. Мына күдікті сөзді естіген Байболат күлкісін сап тыйып:
– Өй, өртегені несі, ей! Өлген орысың садаға кетсін менің «қағазға қатталған алтындарымнан». Менің бар байлығым – сол кітаптарым! Сырласым да, досым да солар. Олар болмаса, мен сорлы құсадан өлетін шығармын, – деп терең бір күрсінді. Бәйбішесі оның кітапқа деген шын ниетпен айтылған сөзіне пысқырған да жоқ. Дауысы одан ары үдей түсіп:
– Иә, досың бар болсын. Қолың босай қалса жатасың шалқадан түсіп, кітап оқыдымсып. Одан қалса ұйықтайсың, кітапты төсіңе төңкеріп. Есесіне бір тіршілік жасасаң қайтер еді. Әй, бірақ… саған айттың не, айтпадың не…
Байболат шүңкілдесудің соңы басқа арнаға кілт бұрылып бара жатқанын байқады да:
– Ей, қатын, доғар енді, – деп екі алақанымен мұрын үстін сипап, ықылас еткендей болып орнынан тұрып кетті.
***
Апақ-сапақ. Ақшам кіріп келеді. Азанның дауысы естілді. Байболат бөлмесінің терезесін ашып сыртқа қарап ұзақ ойланып тұрды. Ештеңеге зауқы жоқ. Ұзын-сонар азанның қирағатты мақамы да санасын сансыратып тастағандай ма, қалай? Әлгі шытырман ойына тағы бір ойдың легі қосылған. Өз-өзіне іштей сұрақ қойды: «Ей, Байболат, жасың болса алпысқа келді. Осы сен неге құдайға құлшылық етпейсің? Күнделікті сәждеге бас ұрмасаң да, аптасына бір мезгіл жұма намазға да бармайсың ғой, неге?»
Осы бір сұрақтың тылсымына терең бойлаған ол үрейлене бастаған соң кенет артына жалт бұрылды. Шашыраңқы ойын бір жинақтап алды да, түкпірдегі шағын кітап сөресіне қолын созып Бердібек Соқпақбаевтың «Өлгендер қайтып келмейді» атты романын алды. Әдетінше, төсегіне шалқалап жата кетті. Орта тұсын ашты да, белгілеп қайырған парақты жазып жіберіп кітапқа үнсіз тесіле қарап біраз жатыр. Шамалы уақыттан кейін бәйбішесі айтқандай кітапты төсіне төңкерген күйде ұйқыға кетті.
***
Шәуілдеген күшіктің ащы дауысы Байболатты таң бозынан оятты. Сырттан «Бәке-е-е!» деген дауыс естіледі. Далада көршісі Сәбит келіп тұр. Екеуі амандасып хал сұрасып тұр. Жайшылықта жалаң бас жүретін Сәбит басына кестелі тақия киіп алыпты.
– Бәке, сіз естідіңіз бе? Бүгін орталық мешітте үлкен жиын болады екен.
– Қандай жиын?
– Әлгі жаңа келген имам солай депті. Ауыл әкімі де баратын көрінеді. Жүріңіз кеттік, жиналыңыз. Барып қайтайық.
Байболат «қазір» деді де киінуге кіріп кетеді.
***
Міне, екі көрші емен-жарқын әңгімелесіп, мешітті бетке алды. Жол-жөнекей жиынның мәнісі не болар екен деген сұраққа әр қилы топшылау айтып барады. Сәбит өзінің ойын електен өткізіп:
– Е-е, молдекең сол баяғы бұрынғы молданың әңгімесін қайталайтын шығар. Ысырапшылықты қою керек деп үгіттейді де. Басқа алып бара жатқан не айтар дейсің? Анау әлгі көзі шүңірейген қараторы имамның әңгімесін қайталайды, көр де тұр… Дегенмен бара көрейік.
Бұларға жол бойы тағы бір қауым ел қосылды. Өңі таныс бір ауылдың адамдары абыр-сабыр әңгімелесіп, көк күмбезі аспанмен таласқан ауыл мешітінің қойнауына еніп барады. Көпшіліктің бас-аяғы жиналып болған соң Сейітнияз молда оң жақ бұрыштағы тұғырына көтеріліп, микрофонмен сөйлей бастады. Сәлдесі сала құлаш, ұзын ақ шапан киген, кесек денелі дінбасының жүзі байсалды. Ол бұл ауылға сонау өзбекке жақын бір жерден жуырда арнайы ауысқан дейді ел. Терең білімді. Осы өңірге келгелі 2-3 ай болғанымен соңғы кездері қайтыс болған бірнеше адамның жаназасын шығарып, бақилық сапарға аттандырып та үлгерді.
Байболат оны бірден таныды. Әлгі Әжібай ағасын да осы кісі ақтық сапарға жөнелткен. Молдекең бір қарағанда өте сабырлы, артық сөзі жоқ, тұйықтау көрінеді. Ал, шариғатты ширатып айтқанда әр сөзіне жан бітіріп, екпінмен сөйлейді. Кімнің иманы кәміл дейтіндей дәрежеде тәйірі, молдамен пікір жарыстырар шама қайсы. Жиылған жұрттың басым көпшілігінің басы төмен салбыраңқы тартып, ыңғайсызданып-ақ тұр. Сәкеңнің дауысы бірде бәсең, бірде күркіреп шығады. Ет пен терінің арасын дызылдатар шақпа сөздері өзін күнәкар сезінген жанды үнсіз шыжғырып бара жатқандай. Жұрт сілейді де қалды. Әлгінде ауыл ішінде Сейітнияз молда туралы сан түрлі аңыздар тарағаны Байболаттың есіне түсті. Соның бір мынау еді: Қас қарайса болды дүкен жағалайтын, ал, күндіз ағашты көлеңкелеп жоқтан өзгенің бәрін жуамыз деп сылқиып жүретін азаматтар осы молдекеңді жиындарда бірер рет тыңдағаннан кейін ішуді мүлде доғарыпты-мыс. Жұрттың күбірлеуі үдей түскенін сезген Сәкең көпшілікке қарап, зор дауыспен:
– Құрметті жамағат! Тынышталайық. Сабыр етіңіздер. Бүгін сіздерді осында шақыруымның ерекше себебі бар. Ауылдағы дінбауырластар тұтас жиналмаса да, тең жартысына жуығы осында көрінеді. Келмеген ағайынға айта барарсыздар.
Тәпсірлейін дегенім – «КӨРСЕРІК» мәселесі жайында. Бұл көрсерік дегеніміз Алланың өзі мына біздерге, яки пенделеріне аян етіп жіберген бұйрығы. Оны әрбір мұсылман орындауға міндетті.
Біз осы уақытқа дейін мәйітті көрге салғанда жан тәсілім еткен кездегі киімдері мен жуындырған сәттегі заттарды бірге көміп келдік. Енді осыған қоса бақилық болған адамның оқыған және жинаған кітаптарын да қосып көметін боламыз және оның қасында бір қорап майшам болуы абзал, – деп бір кідірді. Көпшіліктің күбірі тағы да үдей түсті. Сәкең жамағаттың шуылын басып, көпшіліктің назарын өзіне қайта аударды да сөзін жалғастырды.
– Уа, жамағат, құрметті ауылдастар! Көрсерік амалын түсінбей абыржығандарыңызды сезіп тұрмын. Ол былай, әгәрәки арамыздан бір мұсылман қайтыс болса, біз оның өмір бойы жиған кітаптарын бірге көмуге тиіспіз. Сондықтан әркімнің көрін қазған кезде, мәйіттің ақымының көлемі меншігіндегі кітабына байланысты кең немесе тар болады. Ал, сіздер кітап неге мәйітпен бірге көміледі деген сұраққа жауап таппай тұрған боларсыздар. Ендеше тыңдаңыздар:
– Бұрын да біздің ежелгі ата-бабаларымыз мінген атын, қару-жарағын көрге бірге көмгенін жақсы білесіздер. Сонау Сақ дәуірінен жалғасқан сол дәстүрдің бүгін де бізге еш сөкеттігі жоқ. Ол енді тек жаңаша сипат алмақ.
Адамды жер қойнына тапсырғаннан кейін ол өзінің фәни дүниеде жасаған амалдарына есеп беретіні сіздерге аян. Соңғы кездері адам санының артуына байланысты ол жақта да кезек күтуге тура келеді. Демек, Мүңкір-Нәңкір келіп сұраққа алғанға дейін кімде кім болсын әлгі жиған кітаптарын тағы бір шола оқыса, оның күнәсі жеңілдейді.
Құрметті жамағат! Сондықтан құлшылық етіңіздер, сауапты іс атқарыңыздар, кітап жинаңыздар. Менің сіздерге айтпағым осы, – деп имам ағаш тұғырынан түсуге ұмтыла бергенде, көпшіліктің арасынан бір жігіт қолын созып, «Бір сұрағым бар еді, Сәке», – деп саңқ ете қалды. Көпшіліктің назары әлгі жігітке ауды.
– Сонда діни кітаптарды ғана жинау керек пе?
– Жоқ. Оған шектеу қойылмаған. Өзіңіз білесіз.
– Ә-ә-ә, онда дұрыс болды… – деп сұрағына қонымды жауап алған жігіттің жүзінен қуаныш табы ұшқындағандай көрінді.
– Бірақ өзім біледі екенмін деп, әлгіндей төсектің айналасындағы анайы кітаптарды жинауға әуес болмаңыз. Ол керісінше, күнәңізді еселеп жібереді, – деді молда.
Осыдан кейін әлгі жігіт әрі қарай сұрақ қоюға талпынбады. Алғашқы жадырап тұрған жүзі күрт өзгеріп шыға келді.
Молдекең көпшіліктің сұрағына апыл-ғұпыл жауап беріп болды да, күні бұрын шақырылған құдайы тамаққа асығып кетті.
Байболат пен Сәбит көпшілікпен бірге үйге қайтып барады. Жол бойы кітап жайында неше түрлі әңгімелер айтылды.
Бір күні ауылдағы дәулеті тасыған кәсіпкер азаматтың бірі өмірден өткен әкесіне арнап ас беріп, ат шаптырмақ болды. Астың алдында ауылдың мәдениет үйінде бір қауым елді жинап, жақсы адамның өмірінен сыр шертетін кітаптың тұсаукесер рәсімін жасады. Осы топтың арасында Байболат та отырған. Оған бұл жиын аса бір маңызды да емес. Жылдық асы берілмекші марқұмды мақтап сөйлеуге де құлқы жоқ. Тек екі көзі үстел бетіндегі көк лентамен оралған бір топ кітапта. Айналасында отырғандарды жедел бір шолып шықты. Адам санын іштей межеледі. Ал, тұсауы кесілгелі жатқан ғұмырнамалық кітаптың саны келген қонақтан әлдеқайда аз көрінеді. Жасы үлкен бірнеше кісі кітаптың лентасын қиып жіберген сәтте көпшілік орнынан тұра сала, сахнаға қарай жапатармағай ұмтылды. Кітап тұрған үстелге үймелеген жұрттың арасынан Байболат та бір кітапты суырып алды. Сейітнияздың «КӨРСЕРІК» жайлы әңгімесін естімеген ел қалмапты. Әркім өз меншігіне бір-бір кітап алу үшін барын салуда. Тіпті топырлаған көпшілік кітапқа таласып қызыл кеңірдек болып жатыр.
Байболат діттеген мақсатына жеткеніне қуанып, сытылып шықты да үйіне қайтты. Ауласына кіріп келе жатыр еді, сыртта өртеніп жатқан қоқысқа көзі түсті. Жоқ, бұл қоқыс емес, қара жалыны будақтап жанып жатқан кәдімгі өзінің кітаптары. Қағаз қорабынан жазбай таныды. Бәйбішесі ыңғайын тауып, анау бір күні айтқанындай бүкіл кітабын өртке орапты. Байболаттың көзі қанталап, бар дауысымен айғай салды:
«Ей, қатын! Құрттың ғой мені… ойбай, қайдасың? Шық далаға, оңбаға-ан!» – деп тамағы қарлыққанша жан дауысымен ышқынды. Өз дауысы өзіне алыстан талып естілетіндей ме, далаға жұтылып жатқандай ма… Біреу білегінен тартатын сияқты: – Не болды саған? Ей, Байболат, не болды? Тұрсаңшы енді. Зауал уақытта ұйықтағаны несі-ай!..
Көзін ашса мұны бәйбішесі жұлқылап, оятпақ болып жанталасуда екен. Қара терге малшынып кетіпті.