«ЖАНКҮЙЕРЛЕРІМНІҢ ЖАНКҮЙЕРІМІН»
Оңайгүл Тұржан
Әр дәуір өз құбылысымен келеді. Ол құбылысты жасайтындар да негізінен жеке тұлғалар. Заман соларға қарап тағы бір биікке көтеріледі. Адамзаттың даму процесі осылай өрбиді. Даму дегенде бірден экономикалық даму көз алдымызға елестей қалады. Бірақ, қандай дамуды да жүзеге асыратын адам баласының ән тыңдамай өткен дәуірі болды ма екен? Тіпті қырғын апаттардың ортасында жүріп те адамзат әнсіз қала алмады. Өйткені ән – жүректегі нәрсе. Адам бар ма, ән де бар. Ал бүгінгі дәуір – өнердің бағы жанған дәуір. Оны жаққан – Димаш сияқты әншілер және тыңдармандар.
Біз шетелдік жұлдыздарға қызыға қарап, әлемдік жұлдыз болып жанатындар тек солардың еншісінде сияқты қараймыз. Немесе осыған дейін солай қарап келдік. Ал қазір бәрі басқаша болуда. Оған ықпал еткен – Димаш Құдайберген.
Бір жарым жылдан бері қазақ өнерінің аспанында Димаштың жұлдызы жанғалы әлемнің ән сүйерлері оның әрбір қадамын қалт жібермей бақылауда. Біреулері озып кетпесе екен деп, енді біреулері тағы да қандай биікті бағындырар екен деп. Ал Димаштың осы бір жыл ішінде алған марапаттары мен шыққан биіктерінің санынан қазір өзіміз жаңылып қалдық. Оны тізіп шықсам, бір-екі бетті алып кетеді. Ең соңғы жетістігі – биыл тағы да 71-ші Канн фестивалінің қызыл кілемімен жүріп өткендігі. Бұл қызыл кілем – абырой биігінің алтын жұлдызындай жарқырап, талайға арман болған жол. Қазақтың да бір баласы сол жолда ерекше бекзаттықпен қадам басып келе жатқанын көрудің өзі – зор мақтаныш.
Димаш туралы айтқанда оның жанкүйерлері туралы айтпау мүмкін емес. Жалпы, өнер жанкүйерсіз өмір сүре ала ма өзі? Әншінің әншілік ғұмырының ұзақтығы – жанкүйердің оған деген ықыласының деңгейіне тура пропорционал болатын сияқты. Димаштың жанкүйерінің ең кішісінің жасы нешеде екендігін білмеймін, ал ең үлкенінің жасы 97-де. Ол – француздық мадам Рекко Жоржетта.
Жоржетта Димаштың өнерін ұнатқаны соншалық, баласы Эдгар Реккоға Димашты көргісі келетіндігін айта беріпті. Ақыры қарт ананың арманы орындалды. Димаш осы жылдың 9-мамыры күні жоғарыда айтылған 71-ші Канн фестиваліне қатысуға барғанда Жоржетта ханым Димашты әуежайда қарсы алды. Әрине, баласы Эдгар Рекконың көмегімен. «Анам Димашты қарсы алуға барынша дайындалды. Димашқа сыйлау үшін даланың гүлдерін терді және ерекше толқу үстінде болды» деп жазды ол өзінің әлеуметтік желідегі парақшасында. «Анамның алдындағы парызымды қалай өтерімді білмеймін. Қолымнан келгенін жасап жүрмін. Ол Димашпен кездесуді армандады. Мен бүгін оның сол арманының орындалғанына анашымнан әрмен қуанып тұрмын» деп, Димаштың келетіндігі туралы ақпарат беріп отырған достарына, Димаштың Америкадағы «Dimash USA Fan Club» мүшелеріне алғыс айтты. «Менің анамның Димашты бір көруге құштар болып, қапаланып жүргенін Қазақстандағы және басқа мемлекеттердегі Димаштың фанаттарының бәрі білді. Олар да алаңдап, осы қарт ана Димашпен жүздессе екен деп тілектес болып жүрді. Сол үшін барлығына алғыс айтамын» деді. Тіршілік те – өзіндік майдан даласы. Талайлар кәріліктің майданында өмір құлатпаса да, өзінен өзі қорыққаннан құлап қалып жатады. Яғни, жүйкесі тозады. Сарыуайымшылдыққа беріледі. Ал мына 97 жастағы әжейдің ән тыңдап, әнге ғашық болып, тіпті өз аяғымен келіп, әуежайда Димашты қарсы алғандығы – кәріліктің майдан даласында жасаған ғажайып ерлігі десе болғандай. Димаштың әні арқылы осындай да ерліктер өмірге келді.
Димаш өзі де жанкүйерлерінің ықыласын жауапсыз қалдырған емес. Сондықтан да ол «Мен – жанкүйерлерімнің жанкүйерімін!» дейді. Мінез дегеніміз – адамның тағдыры. Димаштың мінезінен біз қазақтың дәстүрлі мінезінің бәрін таптық. Үлкенді сыйлау деген сөздің жаттанды болып кеткені рас. Бірақ бұл – тәрбиенің басы. Шетелдерде қоғамдық көлікте жастардың үлкен кісілерге орын бермейтіндігі – көптеген шетелдік адамдардың өздерін қоғамда соншалықты жалғыз, жетім сезінетіндігін деп ұқтым. Қоғамдық орта – олар үшін жат орта. Ал біздің тәрбиеде қоғамдық орта – ол да сенің үй-ішің. Айналаң. Яғни, тобыр емес, өз бауырың, өз жақының. Танымасаң да – өз танысың. Сондықтан да бізде үлкенге ізет – жазылмаған заң. Және, ең алдымен, өзіңе деген құрмет. Димаш біздің осы ұлттық менталитетімізді күллі әлемнің алдында жарқырата көрсетіп жүр. Оны осы сапарда бір кездесуде залға кірген әлгі Жоржетта ханымға ізетпен орын ұсынғанынан-ақ байқадық. Димаштың әншілік өнері осылайша адами тәрбиенің де, қазақи тәрбиенің де жаршысы болып кетті. Шамасы, нағыз дарындылық адамгершілік қасиеттерден қуат алып тұратын болса керек.
Қазақтың көне әндері де жер шарының тұрғындарына танымал бола бастады. Мысалы, «Дайдидау» Димаштың дауысында өзінің көнелігімен жарқырай көрінді. Ерекше қуатты әрі адам айтса сенгісіз нәзіктікке ие болды. Оның айтуында біз бұл әнді тек естіп қана емес, көріп тұрғандай боламыз. Көзге көрілмейтінді көрілетіндей ету – шеберліктің Джомолунгмасы. Джомолунгма, яғни, қаіргі атауы – Эверест шыңы – талайға арман болған шың. 8 мың метр биіктіктегі шыңына талай альпинистер жетеміз деп ажал құшты. Бұл – қателікті кешірмейтін, шыңына шығарса да, кейбір жүрек жұтқандарды қайтар жолда құзынан лақтырып жіберген сұмдық қатал шың. Мұны неге айтып отырмын? Өнердің шыңы – ол да қатал. Ол да кешірімшіл емес. Сәл босаңсыдың ба, бітті, құлдырайсың. Әрине, адам ретінде өліп қалмассың. Бірақ, мықты өнер иесі ретінде қатардан шығып қаласың. Әншілік өнерге де маңдай тердің шүмектеп аққаны керек. Яғни, бап керек. Бап деген – маужырап отыру емес. Бұл – басқа мағынасындағы бап. Дауыстың ұшқырлығын, Жаратқан Иеміз сыйға тартқан өнердің әрбір талшығын шырқау биікке шығару үшін шыңдау – «ән айтасың – жаныңды жеп айтасың» концепциясы арқылы ғана жүзеге асады. Бұл – әншілік өнердегі жағдай. Ал цирк артистері бастарын өлімге тігеді ғой, альпинистер сияқты. Міне, өнер адамына жеңіл еңбектің адамы ретінде қараудың дұрыс еместігін мен осылай түсіндіргім келеді. «Мадам Бовариді» жазып жүрген кезінде жаны қиналған Гюстав Флобердің сөзі есіңізде шығар: «Жазуым жүрмей жатыр. Қиналып отырғаным соншалық, менің тіпті жер тепкілеп жылағым келеді. Ай, өнер-ай, өнер! Біздің жанымызды жеп жатқан құдыретті тажа-а-ал!» деген жан айқайы бүгінгі бізге естіліп тұрған жоқ па?! Сөзбен түсіндіруге келмейтін жағдайлар болады. Біздің есту қабілетіміз тек құлақ арқылы десек, әрине, ол жеткіліксіз. Жандүниенің есту қабілетіне тең келетін не бар! Димаштың туып өскен Ақтөбенің көшесінде күн сайын бұлбұл құс сайрап тұрмайтыны анық. Бәлкім, бұлбұл құс бұл қалада жоқ та шығар. Демек, Димаштың таңнан тұрып бұлбұлдың сайрағанын естімегені анық. Бірақ, ол бұлбұлша сайрады. Демек, бұлбұлдың әншілік өнерінің қасиеті Димаштың көмейіне де қонған. Қалай? Шындығын бір Алла біледі. Алайда, сол үнді баптап, жетелеп шыңға шығару – бұл өнер иесінің міндеті.
Әншіліктің көмейдегі ғаламшарының әлі жан баспаған тың даласы бар екенін Димаштан көрдік. Біз тың дүниені жақсы көреміз. Тың дүние жанымызға тың күш беріп, өзіміздің жандүниеміздегі тың даланы тауып алғандай боламыз. Өнердің міндеті – осылайша ықпал ету болса керек. Біз қайдан білейік Жаратқан Иеміздің өнерді не үшін жаратқанын? Әйтеуір, жаратты. Адамзат оны азық қылып, одан өзіне талғам жасап алды. Бірақ, талғамыңды күн сайын өзгерте алмайсың. Адамзаттың талғамы – шеберліктің шыңын көру. Димаш – әлемдік талғамды дөп басқан әнші. Ол ән салғанда айтып тұрған әнінің мінезіне араласып, бір тұтас дүниеге айналып кетеді. Әні – мынау, әншісі – мынау деуге келмейді
Ол ән салып жүрген 10-15 мың орындық алып залдар қашан да лық толы болады. Ал өткен жылы Астанадағы оның концертіне 35 мыңнан астам адам жиналған еді. Көрермендердің оған қол соғып, қошемет көрсеткендеріне қарап тұрсаңыз, оның өзі бір концерт. Осыншама көп адамның бір залда отырып жасаған овациясы жандүниені дүрсілкіндірерліктей. Осындайда:
Көшсе де күннің қанша парағы,
Болса да талғам не түрлі,
Күллі залдардың қолшапалағы,
Сені іздеп жүрген секілді! – дегің келеді.
Қытайда биыл тағы да өткен «І am Singer-2018» жобасына қонақ болып барған Димаш Құдайберген кезекті әнімен әлем жұртшылығын тағы да тәнті етті. Димаш бұл жолы Лайонел Ричидің «Hello» атты хит әнін орындады. Оның видеосы сол сәтінде-ақ желіде таралып, миллиондаған тыңдарманның жеке парақшалары арқылы жер шарында, иә, жер шарында шырқалып жатты. Оны тек Қытайдағы ғана емес, Америкадағы, Жапониядағы, Индонезиядағы, Ресейдегі, Белорусиядағы, Кореядағы, Түркиядағы, Финлияндағы, Канададағы, әрине, Қазақстандағы және тағы да басқа біз ақпарат ала алмаған елдердегі көрермендердің мақтауына ие болды. Бұл әннің аранжировкасын айрықша талант иесі Ерлан Бекчурин жасады. Шығыстық әуеннің аса нәзік элементтерімен әрленген бұл ән жүректі тербеді. Ол биыл өзін ең алғаш әлемдік деңгейге жол ашқан «Славян базары» конкурсына қонақ ретінде шақырылды және қазылар алқасының мүшесі болды. Бұл туралы Димаш өзінің әлеуметтік парақшасында былай деп жазды: «Осы Белорусияда мен алғаш рет өзімді шын мәніндегі танымал жас әнші ретінде сезіндім. Маған өз елімнің мәдениетін әлемге танытуға мүмкіндік берумен қатар, үлкен эстрадаға жол ашқан осынау керемет байқау мен өресі биік мемлекетке деген сезімім ерекше».
Небір сайыстар болады. Біреудің бағы дәл сол сайыста жарқырап жанса да, арада аз уақыт өтпей-ақ ол әнші одан да зор сайыстардың жеңімпаздарының даңқының у-шуының астында қалып, есімі кеңге жайылмай қалады немесе біржола ұмытылады. Ал Димаштың есімі осы конкурстан кейін шын мәнісінде әлемдегі ән сыншыларының назарына ілікті. Іліккен себебі, әйтеуір, бас жүлде алғаны үшін емес. Себеп, оның дауысының ерекшелігінде еді. Ол – 5-6 октаваны еркін алатын ғажайып дауыс иесі.
Кейбір әншілер болады, үстіндегі сахналық костюмі әнінен қымбат болып тұратын. Бірақ, өнерінің шеберлігі одан асып тұрмағаннан кейін, сахналық костюмінің де сәні кірмейді. Ал Димаштың сахналық киімі оның әрбір қимылының қиылыстары мен бұрылыстарын айқындап тұрады. Тіпті, костюм өзінің киім екенін де ұмытып кетіп, әнге айналып кететіндей. Мен бұл туралы бұрын да жазған едім. Костюм – сахнаға шыққан соң, өзінің киімдік рөлінен гөрі, әншінің және әннің бір бөлшегі ретіндегі қызметіне кірісуі тиіс. Бұл да үлкен талғамды қажет етеді. Талғам дұрыс болмаса, ән бір жақта, киімі бір жақта, басы артық нәрсе сияқтанып, тұтастық категориясын құрай алмайды. Бұл көрерменге де ұнамай қалады. Костюмнің де өзіндік психологиялық ықпалы зор. Тіпті оның да өз психологиясы бар десек пе екен?!. Әншіге беретін энергетикасы – өз алдына.
Осының бәрімен қоса, Димаштың еңселі бойы бар. Оған қандай киім кигізсеңіз де жараса кетеді. Қытай сәнгерлері ғана емес, әлемдік сәнгерлердің талайы оған сахналық костюм тігуге ынталы болып отыр. Еңселі бой да – ұлттық қасиеттің хабаршысы.
Оның ұнатып айтып жүретін бір анекдоты бар: иттер арыстанға келіп, «сенімен төбелесеміз» депті. Арыстан төбелескісі келмейтінін айтқан екен, сонда иттер оған «ендеше біз «арыстан қорқақ екен» деген сөз таратамыз дейді мұны мазақтап. Сонда арыстан: иттер не десе, о десін, ал сендермен төбелессем, күллі арыстандар иттермен төбелескенімді кешірмейді» депті. Былай қарағанда қарапайым ғана айтылған сөз. Бірақ түпкі мағынасы тым терең. Әрқайсымыз ұстанатын қағида дер едім. Жоқ жерден жанжал шығаратындардың, өсек тарататындардың, тыныштықты бұзатындардың жолын кесудің амал-тәсілі де осындай қағидаларда жатыр. Димаш – ән әлемінің халықаралық деңгейдегі хан талапайында жүрген адам. Ол жерде қашанда «хош келдіңіз» деп тұратын мейірбандық бар ма, жоқ па, білмеймін. Бірақ, хас таланттың қасында қызғаныштардың қырғын әскері қатар шауып келе жататыны өзінен өзі түсінікті. Жеңімпаздың жеңісі сол жеңіске таласып жүргендердің алысып-жұлысқан аламан бәйгесінің алапат майданы арқылы шауып өтеді. Димаш – өте бейбіт адам. Ол айтысып-тартысудың емес, өнерін алмас қылыштай қайрай берудің жолын таңдады және сол жолдан айнымай келеді. Өнеріңе ұрыс-керіс араластырдың ба, бітті, ең алдымен сол талантың мұқалады. Біз Димаштың ұстанымынан осыны ұқтық. Талай әншілер ұрыс-керістің құрбаны болып кетті. Көрермен мұндай жерден теріс айналады. Өйткені көрерменге тап-таза өнер ғана керек. Көңілдегідей көрікті ұстаным керек. Адамзат сол көріктілікке қол соғады. Қол шапалақ – бір қарағанда көрермендердің сол сәттегі ықыласы деп ұғамыз. Дегенмен, қол шапалақтың адамға берер энергетикасы қандай? О баста мұны кім ойлап тапты екен өзі? Тарих бұл туралы мардымды ештеңе айта алмайды. Шамасы бұл – Жаратқан Иеміздің әрбір адамның бойына міндеттеп салып қойған қошамет көрсету нышаны болса керек. Сәби де көңілді сәтінде кейде өзінен өзі қолын шапалақтап отырады ғой. Демек, қол соғудың түп-тамырында бір табиғи тапсырма бар. Жаратушы Иеміз адамзат бір-біріне риза болып, қол соғып жүрсінші деді ме екен? Әрбір тамаша іске осылай қолдау көрсету арқылы қуат берсін деді ме екен? Әйтеуір, біз риза болғанда қол соғамыз.
Димашқа бүгін қай елде қол соғылып жатыр екен деп жанкүйерлері күнде хабар күтіп отыратын әдет те пайда болды.
Ал Астанада Димаштың «Димаш-Достар» фан-тобы «Шафран» кафесін өздері бас қосатын, Димашпен жүздесіп тұратын орынға айналдырды. Көптеген мемлекеттердегі оның фан-топтары үнемі бір-бірімен байланыс үстінде. Өткен жылы Димаштың туған күнінде әр мемлекеттен келген 50-ден астам жанкүйерлері Астанада бас қосып, үлкен шара өткізді. Биылғы туған күні қарсаңында да осындай шара өткелі жатыр.
Жақында ол ағылшын тіліндегі дискісін шығарды. «Screaming». Бұл үш тілдегі композияция. Ол әлемнің танымал музыкалық ресурстанда ұсынылады: QQ Music, iTunes, Spotify. Бұл арқылы әнші Димаштың өнерінің жаңа бір кезеңі басталып жатыр деуге болады.
ПІКІРЛЕР1