Осыдан төрт жыл бұрын жазушы Жүсіпбек Аймауытовтың 125 жылдығы аталып өткені оқырман қауымның есінде шығар. Біздер сол 2014 жылы Аймауытовқа қатысты шаруаны ерте бастан қолға алып, ҚР Парламент сенатының депутаты болған жазушы, драматург Жабал Ерғалиевке хат жолдап, ол кісі ҚР Сыртқы істер министрлігіне шығып, осының арқасында бір топ адам Мәскеудегі Жүсіпбек жерленген Ваганьков зиратына барып, дұға бағыштап, жазушының атамекені – Қызылтау жерінің бір уыс топырағын апарып, салып қайтқанбыз. Бұдан соң Павлодар қаласындағы өзінің атындағы драма театрының жанында жазушының ескерткіші бой көтерді. С.Торайғыров атындағы Павлодар мемлекеттік университетінде ғылыми конференция өтіп, дәстүр бойынша ас берілді. Қарап тұрсаң, бәрі жап-жақсы секілді…
Десе де… Павлодар университетінде өткен аталмыш конференцияда бізге де сөз тиіп қалған еді. Сол жерде мен шама келсе, жазушының туған жылы мен өскен ортасына қатысты мәселелерді нақтылау керектігін айтқам. Бірақ жиналысқа модератор болып тұрған бір ағамыз сол жерде аузымыздан қағып, көп сөйлете қоймады. Осы себептен амалсыз тілімізді тістеп, мінбеден түсуге мәжбүр болдық. Сөйтіп, жабулы қазан жабуымен қала берген.
Түсінікті болу үшін айта кетейік, біздер 2014 жылы Аймауытовқа қатысты сол шаралар өтпей тұрып, «Қазақ әдебиеті» (2014, 7 ақпан), «Жас Алаш» газеттерінде «Алаштың Аймауытовын іздейтін кім бар?» деген тақырыппен мақала жариялап, онда жазушының туған жылын анықтау керек екендігін айтып және оның шыққан ортасына қатысты бұрын жарияланбаған мұрағаттық құжаттар ұсынған едік. Бірақ солай екен-ау деп елең ете қойған адам болмады. «Ханның сөзін құл да айтады, құл сөзінің құны жоқ» дегендей, бұндай сөз «дуасы бар» ауыздан шықпағасын ба, біздің айтқанымыз айтылған күйі ұмыт болып қала берді.
Сол кезде (қазір білмеймін) С.Торайғыров атындағы Павлодар мемлекеттік университетінде Ж.Аймауытов орталығы жұмыс істейтін. Осы орталықтың директоры болып жүрген бір мосқалдау әйел адаммен (аты-жөнін ұмыттым) Аймауытовтың туған жылы мен өскен ортасы, ғұмырбаянына қатысты пікір алыспақшы болып едім, ол кісіні мен секілді «ғылымға қатысы жоқ» адамның деректері қызықтырмады ма, әңгімеміз жараса қоймады. Сол күні ғылыми конференцияда сөйлеген бұл кісілер жазушыға қатысты бұрыннан айтылып жүрген елге белгілі мәліметтерді қайтадан қайталап, «Аймауытов – француз, неміс, ағылшын, тағы да басқа тілдерде (әйтеуір, арасында қытай тілі жоқ екен) таза сөйлеген» дегеннен басқа елең еткізер «жаңалық» айта қоймады. Таңқаларлығы, ол кезде қазақ зиялылары шетел тілі түгілі, орысшаны жаңа ғана үйреніп жатқанда, Жүсекең қалайша бірнеше тілде «таза сөйлеген» деп таңқалдық. Бірақ мақтағанның жөні осы екен деп, көңілге қона қоймайтын бұл секілді мәлімет ұсыну ешкімге абырой әпермейтінін ойлап жатқан ол кісілер жоқ… Егер Аймауытов Мопассанды, басқаларды қазақшаға аударса, ол француз, неміс тілдерін таза білгендіктен емес, орыс тілі арқылы аударғаны әркімге белгілі…
Жарайды, ол өз алдына. Ең қызығы, биыл, Жүсіпбек Аймауытовтың 125 жылдығынан кейін төрт жыл өткен соң, Сұлтанмахмұт Торайғыровтың 125 жылдығын тойламақ болып жатырмыз. Сұлтанмахмұттың жасы Жүсіпбектен үлкен екені қалам ұстап жүрген әр қазаққа белгілі. Оны Мәшһүр Жүсіпке жазған бір хатында «Сұлтанмахмұттан екі жас кішімін» деп Жүсіпбектің өзі де айтады. Және Сұлтанмахмұт пен Жүсіпбек аталас адамдар. Жүсіпбек Сүйіндік-Құлболдының Күлігінен, Сұлтанмахмұт Құлболдының Айдаболынан тарайды.
Сұлтанмахмұт өзінің «Әлиханның Семейге келуі» атты мақаласында Алаш көсемін қарсы алушылардың ішінде Жүсіпбек те болып, оқушылар атынан өлең оқығанын айтады. Мақала 1917 жылы жазылған деп көрсетілген. Жүсіпбек ол кезде Семейдегі мұғалімдер семинариясының оқушысы. Егер Аймауытовтың қазіргі өмірбаянында көрсетіліп жүргендей оны 1889 жылы туған деп алсақ, онда 1917 жылы Жүсіпбектің жасы 28-де болады екен. Бұндай жастағы адамның оқушылар атынан өлең оқығаны да көңілге қоныңқырамайды. Осыған қарап, Жүсіпбектің 1889 жылы емес, одан берегіректе туғанын жобалау қиын емес.
Жазушының туған жылы жайлы тағы бір деректі біздерге Баянауылдың Шоман деген ауылында тұратын, ескі әңгімелерден хабары бар Тұрсынбике Тұқбайқызы деген кейуана айтты: «Үлкен ағам Қожан Тұқбайұлы 1896 жылы туған, сол кісі Жүсіпбек менен бір жас қана үлкен деп отыратын», – дейді. Бұл адамдар Жүсіпбекпен ауылдас, рулас, бірге өскен кісілер. Сондықтан апайдың айтқанына назар аударарлық дерек деп қарауға болады. Сондай-ақ, «Егемен Қазақстан» газетінің 2011 жылғы 28 желтоқсанындағы санында жарияланған «Құпиялы құлпытас» атты мақалада оның авторы Серікқали Бәйменше Мәскеу жақтан қолына түскен тағы бір құжаттарға сүйене отырып, Жүсіпбектің 1895 жылы туғанын айтады. Осыларды және басқа да деректерді негізге алсақ, Жүсекең 1895 жылы туған дегенге көбірек саятын секілді.
Бір өкініштісі, тоқсаныншы жылдары Жүсіпбек ақталған кезде, ешкім де Баянауыл-Қызылтау жеріне барып, сол кезде көзі тірі үлкендерден сұрастырып, жазушы жайлы дерек жинамаған секілді. Олай дейтініміз, осы уақытқа дейін Жүсекеңнің өзінің жазған өмірбаянын пайдаланып келеміз. Онда ол өзін кедей ортадан шыққан адаммын деп көрсетеді. Ал, шындығында тіпті олай емес. Оның атасы Дәндебай да, әкесі Аймауыт та дәулетті адамдар болған. 1897 Ф.Щербина экспедициясының жазбасында Аймауыт Дәндебайұлында 276 жылқы, 167 ірі қара, 43 түйе, 749 қойы, 52 ешкісі бар екені жазылған. Аймауыт сондай-ақ, 1889 жылдың 26 тамызынан бастап өзінің аталас туысы Тайшық Ноғаевпен (жазушы Қадыр Тайшықовтың атасы) Баянауыл сыртқы округіне қарасты Атағозы болысын басқарған (Семипалатинские областные ведомости, 1847). Осылай бола тұрса да, Жүсекең өзін кедей ортадан шыққан адаммын деп көрсетеді. Оның себебін өздеріңіз білесіздер, ол кезде бай баласымын деп айту өзіңе көр қазғанмен бірдей болатын.
Жүсіпбектің туған жылының нақтыланбай тұрған тағы бір себебі, жазушыға қатысты құжаттарда 1888, 1889, 1890, 1892, 1895 жылдар болып бірнеше түрлі даталар көрсетіледі. Бұлардың барлығы қағаз бетіне түскен, бірақ түбегейлі зерттелмеген даталар. Дәл осы жылы туған екен деп айту қиын. Ал 1889 жылы туды деген дата Жүсіпбек алғаш ақталған кездегі мақалаларда жарияланып, ақыры сол күйінде тарихи айналымға кіріп кеткен.
Хош, сонымен, әңгіменің негізіне келсек, биылғы жылы тойланатын Сұлтанмахмұттың жасы Жүсіпбектен үлкен дедік. Бұл жөнінде ешқандай дау болуы мүмкін емес. Бірақ Жүсіпбек толып кеткен 125 жасқа ол төрт жылдан соң ғана жетіп отыр. Бұны қалай деп түсіндіруге болады? Кейбіреулерге бұл ұсақ-түйек нәрсе болып көрінгенмен, Ертіс-Баянауыл өңіріндегі зиялы қауым мен ғылыми орта үшін өте ұят шаруа. Дегенмен, әзірше оны ескеріп жатқан пенде баласы жоқ. Сырттан біреу келіп: «Әй, сендер ай бағып отырсыңдар ма, Керекуде табаны күректей үш университет, жүздеген ғалымдар бар, неге түзетпейсіңдер?!», – десе, не дейміз?
Әрине, біздің бұл мақаламызды Павлодардағы жоғары оқу орындарынан немесе жергілікті зиялы қауым өкілдерінен біреулер оқып, ой түйе қояр деп ойламаймыз. Біздікі сол баяғы «сөйлеп қалған ауыз» деп, айтып жатырмыз. Айта береміз де. Биыл Алла жазса, мәңгілікке арман арқалап кеткен Сұлтанмахмұт ақынды да тойлаймыз деп отырмыз. Сәтін салған күні аста-төк дастархан жайылар, біреулер шапан киіп, біреулер ат мінер. Біреулер мінбеге шығып, «бәйге атындай аңқылдап», көсіліп тұрып сөйлер. Ол да дұрыс шығар. Ал, сол тойдың үстінде келген меймандардың бірі: «Сұлтанмахмұттың жасы Жүсіпбектен үлкен еді ғой, бұл қалай болғаны?», – деп сауал тастаса, не дейміз? Мен қазір осыны ойлап жүрмін.