…Осыдан жарты ғасыр бұрын… ару қала – Алматы жаз шыға ерекше құлпырып кететін. Оқтай түзу көшелердегі жап-жасыл ағаштар, көздің жауын алатын алқызыл гүлдер алыстан мен мұндалайтын. Арықтардағы сылдырлап ағып жатқан мөлдір су қандай еді? Көшелерде қазіргідей кептеліс жоқ, трамвай, автобустар толассыз жолаушыларды қалаған жеріне жеткізіп жататын.
Алматының сұлу көрінісіне тамсана қарап келе жатқанымда Киров қазіргі Бөгенбай батыр көшесінің бойындағы түшпараханаға келіп қалыппын. Енді бір сағаттан кейін емтихан. Арманымыз – журналист болу. Ол кезде елімізде журналистер әзірлейтін жалғыз оқу орны – С.М.Киров атындағы Мемлекеттік универитетіне оқуға түсу қиынның қиыны болғаны да жасырын емес.
1968 жыл. Тамыз айының бірінші жұлдызы. Кезекке келіп тұрғаным сол еді, шымыр денелі, өңі кавказ жігіттеріне келетін келісті бір жігіт сыпайы амандасты да, бірге тағам алды. Таныстық. Марат Қабанбаевтың да арманы журналист болу, сонау Зайсан ауданының Қаратал ауылынан келіпті. Мен де Зайсанның Саржыра деген шағын ауылынан екенімді айтқанда, ол қуанып қалды. Бағымыз жанып, екеуміз де жұбымызды жазбайтын дос болдық. Бізбен бірге Шығыс пен Семейден Ғалия Омарханова, Мейрам Оралов, Баққайша деген қыз – барлығы 50 жас қыз бен жігіт журналистика факультетінің студенті атандық. Оқуға түсе салысымен бірінші курс студенттерін Қазақстан кеңшарына жүзім жинауға алып кетті. Бір айдан кейін Алматыға оралып, Виноградов көшесіндегі үш қабатты жатақханаға жайғастық. Сонымен студенттік өмірдің естен кетпес қызықты күндері басталды.
Бірінші курсты тәмамдаған біз босқа сандалып жүргенше ақша табайық деп, 1969 жылы университет жанынан құрылған студенттік құрылыс отрядына жазылдық. Командиріміз – төртінші курс студенті Эдик Кривобоков. Өзі қатал, жұмыс десе жанын салатын, басқалардан да соны талап ететін жанкешті азамат. Ол кезде республикалық екпінді құрылыс деп жарияланған Қапшағай ГЭС-інің құрылысы басталған болатын. Көкөрім біз тау-тасты қопарып, теміржол өтетін тұсын тазартуға тиіспіз. Жұмыс ауыр, таңғы бесте жұмысқа кірісеміз, оңтүстіктің аптап ыстығы басталған кезде үш-төрт сағат демалып аламыз да, қараңғы түскенше тау-тасты қопарамыз…
Марат үшінші курсқа дейін бізбен бірге оқыды да, соңынан «Лениншіл жас» газетіне қызметке тұрып, сырттай оқу бөліміне ауысты. Университетті 1975 жылы аяқтады. Марат екеуіміз бірер жыл бір жатақханада, жарты жыл «Арман» кинотеатрының жоғары жағындағы тау етегіндегі пәтерде бірге тұрдық. Маратпен бірге тұрған уақытта көп нәрсені үйрендім десем, артық айтқандық емес. Ол бос уақыты бола қалса жазу жазатын, көркем әдебиеттерді көп оқитын. Әкесі ерте қайтыс болған, науқас анасының жағдайы белгілі, ағыл-тегіл келіп жатқан мол қаржы жоқ. Марат оқуды жақсы оқыды, стипендиясын тұрақты алып тұрды. Ол кезде студенттердің шәкіртақысы – 35 сом. Сол 35 сомды ала салысымен Мәкең отыз күнге бөліп, ақшасын үнеммен жұмсайтын.«Жұлдыздардың» разылығы
…1968 жылы университет жанынан тарих факультетінің екінші курс студенті Бағдат Әлімжановтың ұйымдастыруымен «Қызғалдақтар» атты ансамбльді құрып, көрші ауылдарға, Жамбыл, Оңтүстік Қазақстан, Атырау облыстарына гастольге шығып жүрдік. Бір жылдан кейін бізге ақыл-кеңес айтуға сазгер Ескендір Хасанғалиев пен әнші Нұрғали Нүсіпжанов келді. Олар ансамбльдің атын «Аққу» деп өзгерту жөнінде кеңес берді. Ансамбльдің аты шыға бастады. Сол кездегі жалғыз телеарна мерекелерде бізді жиі шақыратын. Университеттің домбыра оркестрі Алматыдағы ауыл шаруашылығы институтының шығармашылық ұжымынан кейін екінші орын алатын. Қытайдан қоныс аударған атақты күйші, шертпе күйдің шебері Уәли Бекенов, бізден бір курс жоғары оқитын, кезінде Құрманғазы атындағы ұлт-аспаптар оркестрінде ойнаған Тілеумұрат Қожабеков те оркестрдің шығармашылық жағынан өсуіне көп үлес қосты. Менімен бірге оркестрдің дайындығын жиі көретін Марат досым бос жүрмепті, бір күні «Лениншіл жас» газетіне көлемді «Аққу» қанат қақты» деген мақаласы жарқ ете қалды. Несін айтасыз, «Аққу» ансамблінің атағы шарықтап шыға келді. 1969 жылы Мәскеуде өткен «Алло, мы ищем таланты» байқауына қатысуға мүмкіндік алуымызға сол Марат жазған мақала себеп болды ғой деген ой жиі еске түседі. Қысқасы, еліміздің түкпір-түкпірінен келген өнерпаз қыз-жігіттер «жұлдызға» айналдық.
1984 жылы Алматы жоғары партия мектебінің тыңдаушысы болып жүргенімізде Мәкең елден келген анамызбен қосып бізді үйіне қонаққа шақырды. Жұбайы – Сәуле Қамзина тәрбиелі, мәдениетті жан, бізді жылы қарсы алып, төрге шығуымызды өтінді. Сол жолы Марат досым маған көп сыр айтты.
Жазу бөлмесіне кіргізіп алған соң «Кермек дәм» деген романының қалың қолжазбасын көрсетіп, келешекте «Кентавр» деген роман жазу ойында бар екенін айтты. Жоғарыда айтқандай Мәкең жетімдік пен жоқшылық тақсыретін көп көрді, сырқат ана, шиеттей іні-қарындастарына арқа сүер қамқоршы болды асырап бақты. Ауылда қара жұмыс істеді, кешкі мектепті бітірген соң үш жылдай аудандық «Достық» газетінде қызмет етті. Қиындықты көп көрген Мараттың шығармаларындағы кейіпкерлердің негізінен өз замандастары болып келетіні сондықтан болар.
Андерсен атындағы сыйлықтың иегері
Мараттың балаларға арнап жазған шығармалары өміршең болғандықтан, оқырмандары да көп болды. «Арыстан, мен, виолончель және қасапхана», «Бақбақ басы толған күн», «Жиһангез Тити», «Қала және қыз бала», «Сурет салғым келмейді», «Кермек дәм» повестері мен әңгімелер, романдары қазақ прозасының жауһарлары саналады. Мараттың публицистикалық мақалалары республикалық газет-журналдарға жиі шығатын. «Қазақ қайда барасың?», «Талант тас жарады», «Құралай», «Бұл зиялы – қай зиялы?», «Блат, қайда барасың?», «Қазақта бір ру бар алқаш деген» атты мақалалары кезінде оқырмандарын дүр сілкіндірді. 80 жылдардың өзінде Мараттың «Ақмолаға көшкін, ағайын» деген толғандырар тақырыптағы мақаласы көпшілікті селт еткізгені сөзсіз. Марат Қабанбайдың қаламынан туған «Жеңеше», «Қабан қарғын», «Құралай», «Тау еркесі», «Қызық пен шыжық», «Жылан» деген әңгімелері де қазақ прозасына тың өзгеріс пен жаңалық әкелген туындылар. Ал балалар жайлы Мараттың жазған хикаяттары мен әңгімелерін оқырмандар іздеп жүріп оқитын.
Осыдан жарты ғасыр бұрын арман қуып ару қала – Алматыда бас қосқан біздің курстастар арасынан талай таланттар шықты. Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, ақын Күләш Ахметова, ақындар – Қайырбек Асанов, Мейрам Оралов, Мәдина Көбеева, филология ғылымдарының докторы, профессор, белгілі жазушы Кәкен Қамзин, сықақшы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, «Парасат» орденінің иегері, «Ара» журналының бас редакторы – Көпен Әмір-Бек, журналистика саласындағы Президент сыйлығының лауреаты, республикалық «Ұлан» газетінің редакторы болған көсемсөзші Бейсембай Сүлейменов, ҚазМУ-дің профессоры Клара Қабылғазина, журналистер Асқанбай Ерғожаев, Жұмагүл Саухатова, тағы басқалардың есімі оқырмандарға жақсы таныс. Курстастар Мараттың талантына бас иетін, жазған өлеңдері мен әңгімелерін ең алдымен жерлесімізге оқып, бағасын алатын, кемшіліктерін түзететініне сан мәрте көз жеткізгенбіз.
Университеттің бірінші курсында оқып жүргенімізде біз «Бұзау» атты газет шығардық. Газет деген аты ғана, дәптердің бірнеше бетіне курстас достар жайлы небір қызықты жәйттерді жазатынбыз. «Ит жетектеген Баққайша», «Қабанбаев фамилиясын неге өзгертті?», «Курсымыздың үш сұлуы» сынды хабарлар күн сайын шығып жататын. Өкінішке қарай, бұдан жарты ғасыр бұрынғы газеттің қиындысы менде сақталмапты. Ал Асқанбай мен Кәкен, Көпенде сол газеттер қиындысы бар деп естідім. Реті келгенде айта кету керек, біздің курс сондай ұйымшыл еді.
Шығармалары өзі туып-өскен Сауыр, Сайқан тауларындай асқақ та биік Марат Қабанбай өз елінің табысына қуанып, кемшілігіне күйзеліп, қабырғалы публицистикалық шығармаларын дүниеге әкелді. Мараттың 2013–2015 жылдары Алматыдағы «Таймас» баспасынан жарық көрген 5 томдық шығармалар жинағында қара қылды қақ жарған өткір сындары мен көсемсөздері, романдары мен повестері, әңгімелері топтастырылған.
Мараттың шоқтығы биік шығармасы – «Арыстан, мен, виолончель және қасапхана» хикаяты оқырмандар тарапынан жоғары баға алды. Ол журналдарға басылды, жеке кітап болып шықты. Ал «Пысық болдым, мінеки» атты туындысын Нәдия Әлімбекова орысшаға («Вот он я, бывалый») аударып, Мәскеудегі «Детская литература» баспасы кітап етіп жарыққа шығарады. Мәдениеті мен әдебиеті дамыған Еуропаның көзіқарақты оқырмандары бұл хикаят жайлы естіп, ақыры Алмания елі оны неміс тілінде басып шығарады. «Қарлы құйын» деген атпен жарық көрген кітаптың салмағы мен парқын түсінген авторға көп ұзамай Халықаралық Г.Х.Андерсен атындағы сыйлық берілді. Марат – бұл атаққа ие болған жалғыз қазақ жазушысы. Марат өмірінің соңғы күндері қаржы тапшылығын көп көрді. Дәрі-дәрмекке ақша таба алмай қиналған кезде өмірлік жары Сәуле Камзинаға жан сырын айтып, ойымен бөліскен еді.
Айтматов пен Мүсіреповтың ақылы
Мараттың жұбайы Сәуле Қизатқызы айтады:
«Мәкең қысқа ғұмыр кешсе де, артына өшпес шығармаларын қалдырды. Балалардың жан-дүниесін терең зерттеп, оннан астам шығармалар жазған Мәкең тірі болғанда 70 жылдық мерейтойын атап өтер еді.
Екеуіміз небәрі 25 жыл отастық. Ол ағасы – Оразды, жеңгесі – журналист, ұзақ уақыт Зайсан аудандық «Достық» газетін іскерлікпен басқарған Әмина Сақажанованы, бауыры – Болатты ерекше жақсы көретін. Ал тағы бір ағасы Хасен қайтыс болғанда қатты қайғырды. Ұлы Айбек, қыздары Айгүл, Алуа дегенде шығарда жаны бөлек болатын. Айбек өткен жылы отау құрды, келінім Лаура тәрбие көрген, мені ерекше сыйлайды. Айгүлдің екі баласы бар, ал Алуа қызметте.
Мараттың «Кентавр» шығармасының тағдыры жайлы сұрайтындар көп. «Кентаврды» жазуға Марат көп уақыт жұмсады. Бірақ өзі онша ұната қоймады. Әбдіжәміл Нұрпейісов ағамызға рахмет, толық аяқталмаған романды «Таң шолпан» журналына жариялатты. Бірде Мәкең Бішкекке барып, Шыңғыс Айтматовқа жолығып, «Кентавр» романын оқып береді. Шықаң болмысы бөлек, жаңа тұрпатта жазылған романды ұнатып: «Бауырым, тағы бір қарап, өңдеп шық», – деп ақыл айтыпты. Сол жолы Марат Қырғызстаннан көңілді оралды. «Қазақстан тәуелсіздік алып жатыр, демек, жаңа романды осы заманға лайықтап жазу туралы ой келді», – деп, қолына қаламын қайта алды. Амал бар ма, төтесінен келген ажал оған мұрша бермеді. Мараттың мінезі тұйық, сырын жария ете бермейтін. Бірде Ғабит Мүсіреповпен жолығып, әңгімелескенін айтты. «Қазіргі жазушылар халық ауыз әдебиетін көп оқымайды, Марат, осыны есіңде сақта», – депті атақты жазушы, ағасы. Достары, інілері Маратты ерекше құрметтейтін, жерлестері, қаламгерлер Ұлықбек Есдәулет, Заманбек Әбдешов, Әбетхан Тоқтаған, Тұрысбек Сәукетаев, Талаптан Ахметжанов біздің үйге келгенде, телефон шалғанда, ағаларының ақыл-кеңесін тыңдайтын. Оңқа, сізді досыңыз ерекше сыйлап, көңілді отырған кезінде: «Талай рет ретжітіп едім, бірақ ақкөңіл азамат қой, жақсы адамның ашуы жібек орамал кепкенше»,– деп ағынан жарылатын»…
Балалардың сүйікті жазушысы, көзі тірісінде ешбір атаққа қызықпаған Марат Қабанбайды қазақ елі, өзінің кіндік қаны тамған Зайсан өңірі, Өскемен жұртшылығы ұмытпаған шығар, ең болмаса еске алып, құрмет көрсетіп жатса, несі айып?..
Марат – «Ана тілі» газетінде жауапты қызмет еткен кезде ана тілінің тазалығы үшін күрескен бірден-бір жазушы. Ал «Дат» газетінде бас редактор болған кезде оның қаламынан өткір сындар мен заманымыздағы орын алған кемшіліктер жайлы толғаныстары бірінен соң бірі шығып жатты. Көзі тірісінде Марат Қабанбай ешбір атаққа ие болған жоқ, оны сұраған да емес. Алайда оқырмандары қаламы ұшқыр жазушысын ұмытқан жоқ. Өскемен мен Зайсандағы кітапханаларда оқырмандар конферен-циясы өтті. Осы орайда, талантты жазушы, көсемсөзші Марат Қабанбайдың есімін Өскемендегі балалар кітапханасына, кіндік қаны тамған Зайсандағы бір мектепке, көшеге беріп жатса, «Рухани жаңғыру» бағдарламасы аясында жүзеге асқан оңды шешімдер болар еді кеңейе түсер деген ой келеді. Осыдан 12 жыл бұрын Гайдар атындағы облыстық балалар кітапханасына Марат Қабанбайдың атын беру жөнінде бастама көтерген едік. Алайда, «Баяғы жартас, сол жартас» – әзірше қозғалыс жоқ…
Оңдасын Елубай,
«Құрмет» орденінің иегері, жазушы, журналист.
Өскемен.