Ғалым-ұстаз – Аманжол Қасабек 75 жасқа толып отыр.
Ол – М.В.Ломоносов атындағы Мәскеу мемлекеттік университетінің түлегі, философия ғылымының докторы, профессор, Балтика педагогикалық академиясының (Санкт-Петербург) құрметті академигі, Қазақстан Республикасы әлеуметтік ғылымдар академиясының академигі, Халықаралық жоғары мектеп ғылым академиясының академигі, І.Жансүгіров атындағы Жетісу мемлекеттік университетінің құрметті профессоры, еліміздегі сала бойынша білікті, көрнекті маман.Философия адамның дүниені белгілі бір шекке дейін ғана тану мүмкіндігі шеңберіндегі жаратылыстан дарыған сана ресурсын рухани кемелдік, тұрмыстық қажеттілігі үшін қозғаушы, кәдеге жаратушы ғылыми болжам, байламдарымен ұлы жаратылыспен үндескен, жарасым таба алған қисындарымен мазмұндалса керек.
Адам баласы ойланудан гөрі қолдануға ден қойған, рухани жұбаныш, таяныш аңсап толғанудан гөрі материалдық қажетіне оңтайлы жаңа технологияларға арқа сүйеуді жөн көрген заманда философия жетімсіреп, жадап, жүдеп қалғандай әсер қалдыратыны бар. Не дегенде де, философия ғылымының дәл ХІХ ғасырдағыдай немесе одан ілгерідегі, кейінгі замандардағыдай бағасы өсіп, бәсі көтеріліп тұрмаған қазіргі дәуірде ұлттық рух, өміршең кісілік болмысымызды көксеп, өткеннің тарих тұңғиығында қалған өкінішті аңсарларын қоздатып, қозғап, бүгінмен жалғау жоғалтқаны көп қазақ ұлты үшін қашанғыдан да өзекті болып отырғандығын сезіне түскендейміз.
Отандық білім беру жүйесіндегі қазіргі заманғы өзекті жайлардың бірі – ондаған жылдар бойы саясат ырқымен қырық түрлі құбылған елдік, азаматтық тарихқа, ұлттық сөз өнерінің тарихына, жалпы қоғам тану, әлеуметтануға қатысты ғылым салаларының кейінгі ширек ғасыр ауқымындағы жаңғыру беталысындағы негізді ғылыми нәтижелердің білім мазмұнына жүйелі теориялық негізде тартылмай отырғандығы.
Осы тұрғыда, Аманжол Қасабек пен Жақыпбек Алтаев философия ғылымының жаңа жаһандану дәуіріндегі хал-күйімен астаспай қала алмайтын қазақ философиясын, ұлттық дүниетаным тарихын кейінгі кезеңдердің беталыс, бағдарлары талабындағы оқулық мазмұнында қамтып, барша өзекті мәселелерімен күн тәртібіне қою, түгендеу бағытында батыл тәуекелге барған. Ж.Алтаев пен А.Қасабектің «Қазақ философиясы» оқулығы жалпыадамзаттық мазаң проблема – философияның бар түйткілін тегістеп, сара танымның дайын моделін жасаудың таусылып бітуі мүмкін емес ауыр бейнетін алып шығам деп менмұндаламайтындығымен жөн көрінді.
Дала даналығы ұлы Мәнмен ұштасқан қазақ философиясының егжей-тегжейі, шалқар түйсіну кеңістігі еленіп-ескерілмейтін, көзге ілінбей, көлеңкеде қалған кер замандар, көп уақыттар бастан өткен…
Ауыздан қағу, «алай де, былай де» өктемдігі ой бостандығын, таным рахатын шектеп отырудың тауқыметі сананы бүлдірді.
Дүниетанымның ұлттық иірімдері астасып жатқан жалпыадамзаттық аңсарлармен біте қайнасқан тарихи философиядағы өзекті күйлердің ішінде елдік мұраттарға, отаншылдық мәйегіне, Қазақ мемлекеттілігінің қалыптасу, даму бағыттарындағы азаматтық, ізгілік-адамгершілік ұстанымдарға ден қойған.
Қилы кезең, қырық түрлі қисындар дүние барысын аңлауда Хақ нұрымен сәулеленген ізгілік, Ар ілімін көкейден кетіре алмайтын тура, тұғырлы сөз әу баста айтылған, адам шарқ ұрып соның игілігімен тазарып, жан сақтауға құштарлық бейімімен бойын тіктейді.
Сонау бір 1918 жылы қазақтың данасы Абай тәлімінде дүние сырын сіңірген Шәкәрім ғұламамен көп сырласып, көп кеңескен, көп сөйлескен жас Мұхтар пәнге айқындама жасаудың ғылыми өнегесінде «Философия жайынан» деп мақала жазды.
«Философияның жолымен хақиқатты іздеуге адам құлаштаған кең ақылдар ғана нұсқаған жолында болып, «Терең ойдың түбіне телміре» қарауына керек. Мұндай тереңдеп ойлаған ой бірден адамның көкірегін оятып, ақыл-көзін дүниеге жайнатып ашқызады. Екінші, адамды ұсақтықтан, басқа әр түрлі мінезсіздіктен құтқарады. Қай уақытта болса да адам ақылының аймағы шынды, ақтықты іздеумен кеңейген болса, ол адамның адамшылығының жүзі жарқын болмақ. Және оның жүрегіне нық бекіген хақиқы жолдың беті ездікпен толқымайды. Бұл терең ойдың, ойшылдың өз басына келтірген пайдасы адам баласы өзінің,өзгенің дәрежесін ұғып, шын адамның мағыналы өмір қалпына жетуі – терең ойға қожа болуына байланысты.
…Сол себепті философия – адамшылық жолындағы қараңғы қалтарыстарда қолға ұстайтын шамшырақ. Адам баласы жан жемісін татпай өмірдің терең мағына, шын мақсұтын түсіне алмайды» («Әуезов Мұхтар. Жиырма томдық шығармалар жинағы. Т.15).
«Ақылмен нанбай иман жоқ», – дейді Хақтың сырына ұйыған Абай. Шәкәрім әлемін барлауында кейінгінің ғалымы Бақытжан Рахымжанов ұждан ұғымын тәпсірлей отырып: «Ар ол – Аллаға тән қасиеттің адам жүрегіндегі сәулесі болып табылмақ» деген жұғымды ой түйеді.
Оқулық мазмұнында даналық толғамдарымен суарылған ұлттық сөз өнерінің бай өнегесі басымдау баяндалуының түбегейлі себептерінің бірі – әдеби мұраның халық даналығының сыр қоймасы есебіндегі мәнімен сабақтас туындағына зер салдық.
Діни ақиқат пен философиялық ақиқатты біртұтастықта қарастырған Әбу Насыр әл-Фараби ілімін зерттеуге ынтықтырады. Білімгер енді Жүсіп Баласағұнның «Құтты білік» баянының жазылу, сақталу, мазмұндық арқауына қатысты толып жатқан мәліметтер философия оқулығында беймәлім сыр ашатынын топшылайды.
Махмұд Қашқари түркілердің кісілік келбетіндегі әлімсақтан бұйырған адами игіліктерге қалай марқайса, ендігі ұрпақ дәл сондай шалқып, шаттанады.
«Өздері әдепті, сыпайы, жасы үлкен адамдарға құрмет қылғыш, айтқан сөзінен қайтпайтын, уәдесіне берік, мақтану, тәкаппарлық дегенді білмейді. Түрік тайпалары – қаһарман, батыр ел («Қазақ философиясы», 93-б.).
Ахмет Иүгінекидің «Ақиқат сыйы» кітабындағы Алла сүйген кісілік мейірім, шапағат, әдеп, жомарттық, оған кереғар кесепат-кекшілдік, надандық, тәкаппарлық, сараңдық құлықтар туралы ой тастайды.
Ясауи, Бақырғанидың өмір даналығымен суарылған тоқтамдарымен ұйытады.
Оқулықта Қадырғали Жалайырдың ғұмыр ғибраты пәндік негізде кеңінен талқыға тартылып, тарихи тұлға тағылымы тұрғысында шалқар таным түзуге септігін тигізетін баянды болжам, байламдар арқылы жүйелі ғылыми кеңістік ашады.
«Қадырғали би өзінің дүниетанымының негізінде адам мәселесін алған, оның мәртебесін көтерген. Адами қатынастардың қоғам үшін, мемлекет үшін, жалпығаламдық үйлесімдік үшін маңызы зор екенін сезінгені байқалады» («Қазақ философиясы», 121-б).
«Қайырымдылық – дарияның суындай шексіз нәрсе» деген екен Қадырғали бабамыз.
Оқулықта шығыс адамының мәдени санасын іштей нұрландырып тұратын ерекше руханилық; олардың өзіне тән тарих философиясын жасағандығы; өз тарихи дамуының ерекшеліктерін әрбір заманның мәдениет үдерісінің болмысын ескере отырып, номадтық мәдениет теориялық концепцияларын орнықтырғандығын тұрғысында тоқтамдар жасалады.
Алла ісіне илану, иманмен ұю қағидалары қазақ жыраулар поэзиясындағы дүниетанымдық өзекті желілердің бірі болғандығы; кеңістікті кең жайлаған далалық ғұмыр ғұрпына оңтайланып, ыңғайланып, ықшамдала сұрыпталып мазмұн түзген өмір сүру даналығы; не жақсы, не жаманды, айнымалы дүниенің екі жағын қамдап отыратын сақ санасы, өзгермелі өмір ағысынан тұрақтылықтың тұғыр тұрағын аулаған ойшылдықтағы қылдан таймай шалқар игіліктермен жарылқану аңсары сәулеленген ғұмырлы поэтикалық шуақ көңіл шалқытады.
Зар заман ақындарының әлеуметтік-философиялық толғамдары, ХІХ ғасырдағы отарлық езгі қыспағындағы мұсылмандық діни ағартушылық бағыттың, ХХ ғасыр басындағы азаттық мұраттардың тарихи өріс ашу фактілері түзілген арнаулы тарауларда философияның негізгі мәселелері адам факторы – қоғам арақатынасында айқындала түскен әлеуметтік арналарда тоғысып отырғандығы ауқымды саралаулар, дүние сырларын барлаумен ғұмыр кешетін адам баласына тән құбылыстар мен құлықтармен сабақтасқан болжам, байламдар негізінде сарапталып, топшыланады.
ХХ ғасыр басындағы азаттық күрес қайраткерлерінің азаматтық белсенділігін дүниетанымдық аспектіде саралап, бағалау бағытында оқулықта қазақ ағартушылығының сыртқы, ішкі мәндеріне орай оқшау, тың пайымдаулардың таным үрдісіне тартылғандығына көңіл бөлдік.
Кеңестік кезеңдегі отандық философия ғылымы, оның бағыттары тұрғысында да сәйкес, қажетті мағұлматтар қамтылған.
Қорытынды бөлімде мәселенің өзектілік ауқымдылығы, айналымға түсуі тиісті ғылыми жаңа бағдарлар зәру зерттеу бағыттар тұрғысында пайымдаулар жасалады. Авторлық ұжым ұлттық тарихи дүниетаным кеңістігінің ендігі жаһандану үдерісіндегі негізді ұстанымдарын айқындай түсіп отыруы мәнінде гуманитарлық құндылықтар аясындағы философиялық ойлау жүйелерінің адами келбетін әрдайым есте ұстау қажеттілігіне ден қойылатындығына зер салады.
Баянды жалпыадамзаттық игіліктердің шалқар мазмұнымен тұтасқан ұлттық дүниетаным тұғырларының мыңдаған жылдар бойғы қалыптасу, кемелдену үдерісін ұғынып, сіңіру – рухани сананы жаңғыртудағы тарихи құнар, өлшеусіз әлеуетті рухани қуат.
Қанипаш Қайсақызы Мәдібай,
филология ғылымының докторы, профессор,
І.Жансүгіров атындағы Жетісу мемлекеттік университеті «Рухани жаңғыру» ғылыми-білім беру Орталығының
жетекші ғылыми қызметкері.