Сами Пашазаде Сезаи
Сами Пашазаде Сезаи (1859-1936) – түрік әдебиетіндегі реализмнің негізін салған жазушылардың бірі. Ақсүйектер әулетінен шыққан ол жастайынан араб, парсы, неміс, француз, ағылшын тілдерін үйренді. Қолына қалам ұстаған кезден бастап, Намык Кемал, Абдүлхак Хамит Тархан сынды көрнекті жазушылардың ықпалымен өз шығармашылығында Батыс әдебиетіне ден қойды. Лондондағы Түркия елшілігінде 4 жыл екінші хатшы болып қызмет істеген уақытында ағылшын және француз әдебиетімен тереңірек танысты. Оның “Sergüzeşt («Шытырман оқиға») романы түрік әдебиетінің тарихында жарқын із қалдырды. 1879 жылы басылған тұңғыш кітабына “Şîr” («Арыстан») атты үш перделі пьесасы енді. Ал жазушының төменде ұсынылып отырған «Пантомима» әңгімесі 1892 жылы жарық көрген «Küçük Şeyler («Уақ-түйек нәрселер») атты әңгімелер жинағынан алынды.
Хасеки жақтағы бір тұйық көшеде оқшау тұрған үш бөлмелі үй – құдды бір мазар секілді – тас меңіреу үнсіздікке толы. Ескіліктің құрсауына қамалып, тәркі дүниеде ұмыт болып қалғандай-ақ. Шатырынан құлаған тақтай, төбесінен опырылған кірпіш, қабырғаларынан домалаған тас талай жылдан бері түскен жерінде жатыр. Кәріліктен шау тартып, ұсқыны қашқан грек әйел оқта-текте мыстанға тән епті де жіті қимылмен сыртқа атып шығып, үйіне керекті заттарын сатып ала сала, дереу табалдырықтан кері аттайтын. Шілденің шыжыған күні Ыстамбұлдың бұл маңайын аптап ыстығымен тұншықтырған сәтте, үйдің шағын ауласында дуалға иін тіресе өскен алып ағаш – жапырақтарының арасына жасырынған жанға жайлы самалының рахат лебін айналасына таратып, орасан үлкен жасыл желпуіш секілді – әлгі үйдің, сол төңіректің ауасын тазартып, көкірек тынысын ашатын.
Жаздың бір қасиетті жұма күні, түс әлетінде осы үйден қолтығына дорбасын қыстыра шыққан ер кісі есікті мұқият әрі сақтықпен жауып, жол бойымен ұзап кете барды. Артынан қарағанда иығы мен белі тұтасып кеткен толық денелі, отыз үш жасар бұл адамның жуан, бірақ қысқа аяқтарынан көтерген жүгін қалаған жеріне жеткізуде қиналатындығы байқалып тұр… Шалғай түкпірдің жансыз көшелерінде ойлы, мұңды кейіпте ілгері адымдаған осы бейшара жан халықты күлдіруге бара жатыр… Жұқа тақтайлардан салынып, жығылып қалмауы үшін айналасына тіреуіштер қойылған бір ғимараттың алдына келді. Бұл ғимараттың есігіне бадырайған қара бояулы әріптермен «Әйгілі Паскалдың пантомимасы! Мұнда жұма және жексенбі күндері атағы жер жарған Паскал алуан түрлі өнерлері мен күлкілі ойындарын көрсетеді. Қымбатты көрермендерінің ықыласына бөленген Паскал әр апта сайын оларды сахнадағы жаңа қойылымдарымен тәнті етеді» деген құлақтандыру жазылған ақ парақ жапсырылған.
Ал Паскал деген – нақ соның өзі. Театрының есігін ашып кірген соң, ақтарған дорбасының ішінен – үйреншікті қойылымына лайық – бұтына қап секілді қолпылдаған ақ шалбарын, басына шаңқан түсті үшкір қалпағын алып киіп, бетіне түгел ұн жағып, құрбақадай тесірейген қара көздерінің астыңғы жағын қызыл бояумен әрлеп болғасын, бір сағаттан соң, ойсыз ми, алаңсыз көңілден шыққан шат күлкі мен ду қол шапалақ ішінде қойылымын өткізер-ді.
Қойылымда бір әйелге ғашық адамның рөлін сомдаған Паскалдың махаббат сезімін білдіру үшін тілін шығарып, сүйіктісінің жүрегін жаулаймын деп тоңқалаң асуы жиналған жұртшылықты күлкіге батырды. Театрдың матамен көмкерілген төбесін тіреген жылжымалы діңгекке арқасын сүйеп, езуіне шылымын қыстырып, қойылымды тамашалап тұрған бір көрермен: «Әй, осы Паскалдың тілін шығаруы бар емес пе?! Адамның ішек-сілесін қатырады ғой!», — деді. Бұған онсыз да сол жердегі шағын орындықтарда жайғасқан көрермендердің көбісі тамсанатын. Сахнаға жақын ложада бейкүнә, балаша күлкісімен өмірдің ащы-тұщысына алданыш сыйлай алатын жас бойжеткендердің бірі, құдды қанаттарын шабыттана, шаттана қағып самғаған құс секілді, кішкене қызғылт еріндеріне үйірілген нұрлы бір жымиыспен, алақанын көңілдене шапаттап, Паскалды қошеметтеп отыр. Эфталия есімді жиырма жасар бұл қыз әр апта сайын қарт анасымен бірге осы ложада жайғасады. Анасы одан: «Қызым, сенің бұл жерде көңіл-күйің көтеріле ме?», – деп сұраған сәтте, Эфталия Паскалды өліп қалған сүйікті итіне ұқсататынын және кейде оның іс-қимылдары мен мінез-құлқы бір көргеннен қатты ұнатып қалған маймылды есіне түсіретінін айтатын еді.
Міне, бүгін шыттай аппақ киініп, сиқырлы әсерге бөленген бұл жас қыз айналасында жаңғырыққан ызы-шудың ішінде бір сүйкімді мақұлығына ұқсайтын масқарапазға ложадан гүл шоғын лақтырды. Паскал үйме-жүйме шашылған гүлдер бетіне, кеудесіне жанасқан сайын, қолын жүрек тұсына апарып, ең жанды жеріне соққы тиген жабайы хайуандай ащы дауыс шығарады. Бірер минуттан соң, Паскал театрының ішінде жерге шөкелей отырып, тыстағы адамдардың әлі тыйылмаған күлкісімен жағаласа, өксігін баса алмай жылады. Сорлы Паскал сұлу Эфталияны сүйетін. Бұл бейбақ неме сол бір мінсіз жаратылысқа ғашық еді!
Бірақ көңілінің тұңғиық түкпіріне жасырған бұл махаббат сезімін біреуге айтуға, тіпті кішкентай кезінен барлық жан дертімен бөлісетін үйіндегі қарт қызметшісіне де сырын жайып салуға батылы бармаған. Өмірінде ешбір әйелдің үздіккен көзқарасына, бірде-бір жанның ынтызар ықыласына бөленбеген еді. Жұрт өзінен тек қана сайқымазақ күлкіні талап ететін. Қарасаң, ренішті қалпында да, көз жасына ерік берген мұңды сәтінде де елдің бәрі оған күле қарайды.
Іңір түсе қойылым біткесін, әдеттегіше дорбасын қолтығына қысып, келген жолымен жабырқаңқы күйде үйіне қайтты. Бөлмесінің есігін ашып, қаңыраған баспанасында өзінен басқа тірі жанның жоқтығына, терезеден үңіліп, көшеде ешкімнің бейсеубет жүрмегеніне көз жеткізген соң, сұлу Эфталиясы туралы қиялдай бастады.
Бүгінгі қойылымда оған неліктен соншалықты күлді екен? Қойнындағы гүлдерді шығарып, күрсініспен әрі құрметпен иіскеп сүйгеннен кейін, бөлменің төр жағына ұқыптап қойды. «Әй, гүлдер-ай, әй, менің түбіме жететін гүлдер-ай…», – деді. Шіркін, өзінің бір тілегін қабыл етсе… Бұл бөлмелерді гүл құмыраларымен безендіріп, сұлу Эфталиясын ана бұрышқа отырғызып, бар білген тамаша әңгімелерін айтып, түні бойы күлдірер еді-ау. Таңғажайып бір түстен оянғандай басын көтерді. Әттең, өте ұсқынсыз! Әттең, жұрттың мазағы! Кенеттен жылай бастады…
Соңғы күнінде жағымсыз жаңалық әкелген сол бір ай өте жылдам өтіп кетті. Екі аптадан бері театрға келмеген Эфталия тұрмысқа шыққалы жатыр еді. Байғұс Паскал жұма күндерінің бірінде қойылымға жарымен бірге келген Эфталияның көңілін көтергеннен кейін, жүрегін парша-парша еткен қайғысын білдірмеу үшін еңсесі түскен бойы үйіне барып, бөлмесіне кіріп кетті. Есігінің ілмешегін іліп алды.
Ертеңгі күні түстен кейін оның есігін қиратардай қаққан қызметші кәрі грек әйел еш жауап болмаған соң, үрейлене байбалам салып, сол маңайдан жиналған адамдармен бірге есікті сындырып, бөлмеге кірді. Босағадан аттаған бетте барлығы күле бастады. Себебі, Паскал асылған адам кейпінде, өзінің сол бір әйгілі шеберлігімен тілін шығарып тұрған болатын.
Алайда өмірінде адамдарды күлкімен қалай жарылқаған болса, дүниеден озғанда да ешкімді жылатпаған байғұс Паскалдың бұл жолғы халі жалған емес – өлімі хақ еді.
Түрік тілінен аударған: Айгерім Сабитова,
Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия Ұлттық университеті түркітану кафедрасының
ІІІ курс студенті.