«Жарғақ құлағы жастыққа тимей, көне күйлер мен әндерді үйреніп, насихаттап жүретін. Отырса да, тұрса да айтатыны күй-тағдыры, күй-тарихы, өнер. Домбыраның екі ішегін бірнеше ішекке жеткізген – осы Жарқын. Ішек таппаса, домбыра үнсіз қалмас үшін өз Ішегін де тағып бергісі келіп тұрады».
Әшірбек Сығай.
Әрине, марқұм, әйгілі Әшекеңнен асып артық айта алмаспын, әйтсе де арда ағама деген інілік махаббатым әрі оның бар ғұмырын ұлттық өнерді зерттеуге арнаған жанкешті еңбекқорлығы қолыма қалам алдырды. Бұған қоса, мұндай шежірелі ғалымдардың еңбегі, ізденісі, қала берді кісілік келбеті бүгінгі, кейінгі ұрпаққа үлгі-өнеге болуы тиіс. Шынында да, өмірде табиғатынан ерек жаратылған адамдар кездеседі. Олардың тұла бойы тұнып тұрған тазалық, адал, жан-жүрегі жылылыққа толы, айналасына шуақ шашып жүреді. Әйтеуір, менің жүрегім осылай дейді.
…Ықылас атындағы музыкалық аспаптар музейіне енсем болды, мен оның бейне бір баласының маңдайынан аялай өпкен әкедей, асатаяғын тықылдата әр бөлмедегі экспонаттарға мейірлене қарап жүргенін көремін. Тұғырда тұрған көне ұлттық аспаптарға бейне алғаш көріп тұрғандай іңкәрлікпен сүзіле көз тастауының өзінде сұмдық бір сағыныштың ізі жатқандай. Бәлкім сол кезде ой-қиялы шарықтап, көшкен керуендей тізбектеліп көз алдына осы музейдің іргетасын қалап, шаңырағын көтеріп, уығын қадаған қазақтың қайраткер, арда ұлы, асыл ағасы Өзбекәлі Жәнібеков пен қазақтың музыкалық көне аспаптарын еліміздің түкпір-түкпірінен жинап, ел игілігіне айналдырған ғұлама ғалым ұстазы Болат Сарыбаев қария келетін шығар. Мүмкін, бәрі мүмкін. Тұңғиық ойға беріліп, өткен өміріне саяхат жасап отырған менің кейіпкерім, кешегі абыз қариялардың көзін көріп, тәлім-тәрбиесін алған, өзі де аңыз адамға айналып кеткен жақсы аға, Жарқын аға Шәкәрім жайлы екенін сезіп те отырған боларсыздар.
Шынында да, көзінің тірісінде-ақ халқының ыстық ілтипатына бөлену әркімнің маңдайына жазыла бермеген бақ. Әрі-беріден соң абырой. Домырашы-күйші, музыка зерттеушісі, Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері Жарқын Шәкәрім елдің, халықтың ықылас-махаббатына бөленген бақытты адам. Әрине, бұл кездейсоқ келген бақ емес. Өмір бойғы ізденіс, таусылмас білім, мамандыққа, кәсіпке деген аңсарлық осының бәрі айналып келгенде ерен еңбектің жемісі. Бір ғажабы, бұл кісінің маңдайына ұлт руханиятына аса құнды, баға жетпес байлықты қосу жазылған. Мұны біз білсек те, осынау ерен еңбектің насихаты кейінгі жастарға жетпеуі мүмкін.
Мәдидің суретін тапқан студент
«Жастық шақ көк семсердің жүзі емес пе, Қайрап ап қалың жауға сермегендей» деп артына «Қарқаралы», «Қаракесек», «Шіркін-ай», «Үшқарадай» ән-жәуһарын қалдырған қазақтың қайсар дауылпаз әнші-композиторы, ақын Мәдидің белгісіз жатқан суретімен ойда-жоқта қауышады. Бұл ХХ ғасырдағы қазақ руханиятына қосылған елеулі оқиға еді. Анығы, сонау 1968 жылы болатын. Жәкеңнің Қарағандыдағы музыкалық училищеде оқып жүрген кезі. Студент. Қарағандымен іргелес жатқан Абайда тұратын жездесі, көмір шахтасының бас инженері Зейнердің үйіне барып жүргенде болған жағдай-тын. Бір күні жездесі «осы Абайда көненің көзі, ақын Мәдиге бір жақындығы бар Тоқаш Кәдікеев деген ақсақал тұрады. Өзі ән-күйге құмар. Таныстырайын, барып әңгімелесіп, әніңді айтып, қарияның көңілін көтеріп тасташы», – деген өтініш айтады. Жездесінің айтуымен іздеп барып ақсақалмен әңгіме-дүкен құрады. Арасында домбырамен ән айтып, күй тартады. Бір келгенінде атақты Мәдидің әндерін салып береді. Осы кезде төсекте жатып, ән тыңдап отырған Тоқаш қария жастықтан басын жұлып алып, орнынан атып тұрып жанындағы сандықтан орамалға оралған ескі суретті алып, қолы қалтырай Жарқын ағаға ұсынады. Сарғайған суретке телміре қарап отырған Жәкеңе «бұл кімнің суреті екенін білесің бе?» дегендей сұраулы жүзбен қарайды. Жауап қысқа. «Білмедім ақсақал». «Білмесең айтайын, бұл атақты Мәдидің суреті». Жоқ жерден мұндай құнды дүниеге кездесем деп ойламаған Жәкең сарғайған суретті аялап, жүрек тұсына баса береді. Алабұртқан көңілмен естіген-білгенін, ойға түйгенін «Мәди хақындағы мағлұмат» деген атаумен «Орталық Қазақстан» газетіне ұсынады. Газет редакторы разы көңілмен «қырық жыл таппаған суретті тауып келіп отыр екенсің, анық-қанығына жетейік, зерттеп-талдайық, бұл саған сенбегендік емес» деп жанына Оспанбай Орынтаевты қосып екеуін қайта жолға салады. Түптің түбінде қолдағы бар дерек Жәкеңдікімен сәйкес шыққан соң «Орталық Қазақстан» газетіне халықтан сүйінші сұраған мақала жарық көреді.
Әміре дауысы – «Іздегенге інжу ілінер»
Ендігі бір кесек дүние, аққумен ән қосқан ән атасы Әміре Қашаубаевтың фонографқа жазылған үнтаспасы жайлы. Ақын ағамыз Оразақын Асқар, «Әміренің әні» атты поэмасында Жарқын аға туралы былай жырлайды:
Бағыттап едің өміршең
өткір нұрыңды,
Өшкенім жанып,
өлгенім қайта тірілді.
Москвам маңғаз күтіпсің
үнсіз сабырмен,
Жалықпай іздер қажымас
қайсар бір ұлды.
Қазнаға асыл қазақтың
тыншын кетірген,
Тулатып жүрек тигендей
қолы шетінен.
Қуаныш жасы Жарқынның
шыққан көзінен,
Аққандай болды шаттанып
менің бетімнен.
Бұл – Біржан, Ақан заманынан да бұрынғы сал-серілердің әнін қалыбынан бұзбай жеткізген қайталанбас құбылыс, ұлы тенор әншінің даусы еді. Оқыстан кілт үзілген, қиянаттан, қысастықтан, қолдан үзген дара дауыс-тын. Әміре әні – әуелгі бастауынан бұзылмай, ауытқымай жеткен інжу-маржан еді. Сол ұлы дауысты қазақтың естуге бір құмартып, күткені қашан. Міне, асқақ үнді, кең тынысты Әміре салған ән, Әміре даусы Жәкеңнің арқасында ортаға 40 жыл салып қайта оралды. Әлбетте, мұны біз тарихи оқиға деп бағалаймыз. Бұл – 1974 жыл еді. Сонау Мәскеуден ән атасы Әміренің даусы табылды. Халықтан сүйіншілеу тағы да өзіне бұйырды. Жарқын ағам бұл оқиғаны былай еске алады: «Мен Әміре атамыздың фонографқа жазып қалдырған «Балқадиша», «Смет», «Дудар-ай», «Ағаш аяқ», «Үш дос», «Жалғыз арша», «Бесқарагер» әндерінің үнтаспасын 1974 жылдың 21 ақпаны күні Мәскеу қаласындағы Бүкілодақтық орталық мұрағаттың Қырғыз бөлімінен таптым. Оны жайлауы қоныстас, ауылы іргелес, малы қоралас қырғыз елінің Мәскеудегі мұрағаттағы бөлімінен алғаш көрген қазақ мен болдым».
Әміре атамыздың асқақ дауысымен бірге Жәкеңнің даңқы жер дүниені шарлап кетті. Ел ықыласына бөленді. Бұл жылдар бойғы іркілмеген ізденістің, төгілген маңдай тердің өтеуі еді. Абыз ақсақал, ғұлама ғалым Әлкей Марғұлан «Әміре әндерінің үнтаспасын тапқан жігіт» деп ақ батасын берсе, қазақтың Мұзағасы атанып кеткен ақын Мұзафар Әлімбаев «Әміренің дауысы Мәскеуден табылды» дегенде тамсана таңданып, табан астында «Іздегенге інжу ілінер» деген қанатты сөзді Жарқын Шәкәрімге арнапты.
Күй-көмбе, таңбалы тас
Жаратқан иеміз осы жоқшы атаулының маңдайына айрықша тағдыр-тәлей жазады-ау. Өйткені, олардың Жер бетінде атқаратын өзіндік миссиясы бар. Бұларың тыныш отыру, тыныш жүру дегенді білмейді. Іштен бір сұрапыл күш «ізде, ізде» деп түртпектеп тұрады. Жәкең де жеткен жетістігін қанағат тұтпай, алға қарай ұмтыла берді. Ендігі жол – Ленинградтағы әлемге әйгілі өнер қайраткерлерінің дауысы жазылған архив. Орыстың көне шаһарына тегін келмепті. Қазақтың ардақты ұлы, академик атамыз Ахмет Жұбановтың таспаға жазып алған бірнеше күйін кезіктіреді. Күй-көмбе. Біле білген адамға бұл да үлкен олжа. Осы жөнінде Жәкеңнің аузынан естігенім: «27 жасар Ахмет Жұбановтың латын әрпімен қазақ тілінде жазып кеткен таныс автографы көзімізге оттай басылды. «Ақсақ құлан», «Жошы хан», «Ақ желең», «Өтті дүние», «Тепең көк», «Ноғайлы», «Қаратөс», «Қарабас», «Кеңес», «Штат» сияқты күйлердің жазбалары валикпен бірге сақтаулы тұр екен. Ахаңның өзі де 1931 жылы Ақтөбе облысының Темір ауданына барып, 20, 21- ауылдың әнші-күйшілерін фонографқа жазыпты». Осынау баға жетпес құнды жаңалық атаулы Жарқын ағаға кезіккен кездейсоқтық па еді? Жоқ, бұл халықтың көне музыкалық аспабына, ән-күйіне жан дүниесімен берілген домбырашы-күйші, ғалым Жарқын Шәкәрімнің маңдайына көктегі көк Тәңірдің жазған тағдыры еді. Осынау ұшы-қиыры таусылмайтын әрі азапты, әрі ардақты жолды таңдау сонау бала кезде туған топырақ Таскескеннің таңбалы, балбал тастарына деген қызығушылықтан, ынтызарлықтан бастау алған еді. Өткен ғасырдың алпысыншы жылдарынан бастап оның Таскескендегі «Әулиетас» үңгірі, балбал тастар, сынтастар, шарбақ тастар мен мыңдаған пиктографиялық таңба-жазулар жайлы жазған мақалалары республикалық басылымдарда бірінен соң бірі жарыққа шығып жатты. 1969 жылдың 27 маусымында «Лениншіл жас» газетінде жарияланған Жарқын Шәкәрімнің «Үшбұлақ-Таскескен таңбалары» атты мақаласын оқыған академик Әлкей Марғұлан оны Алматыдағы үйіне шақырып алып: «Белгісіз жатқан Таскескен деген ауылдың көнеден жеткен мәдениетін алғашқы болып жеткіздің балам, жүздеген тарихи тас мұралардың бейнесін қағаз бетіне түсірдің, бұл сенің қазақ ғылымына қосқан ұшан-теңіз жаңалығың айналайын» деп абыз ақсақал, академик ақ батасын береді. Туған жердің көнеден жеткен тылсым мәдениетін ашудан басталған даңғыл жол, жоғарыда атап өткеніміздей, әнші-композитор Мәдидің суретін, ән атасы Әміренің үнтаспасын, академик Ахмет Жұбановтың жас кезіндегі фонографқа жазған күйлерін табуымен жалғасқан еді.
Ұстаз аманаты – үш ішекті домбыра
Біреу білер, біреу білмес, осы күні елге қызмет көрсетіп жатқан Алматыдағы Республикалық халық музыка аспаптары музейінің ең алғашқы директоры осы – Жарқын Шәкәрім. Қызыл империяның құдыреті жүріп тұрған кездің өзінде-ақ Алматының орталық, ең көрікті жерінен орын алған бұл музей 1980 жылы қоғам қайраткері, ұстаз-ғалым Болат Сарыбаевтың идеясымен сол кездегі мәдениет министрінің орынбасары Өзбекәлі Жәнібековтің қамқорлығымен құрылғанын білесіздер. Айтпақшы, Алматыда осындай ғажайып музейдің барын кейбір қандастарымыз білмейді де екен. Арамызда есігін ашпағандар да кездеседі. Бұл біздің ұлттық руханиятымызда музейге бару мәдениетінің кемшін қалғанын айғақтайды. 1981 жылы осы музейдің жанынан «Сазген» фольклорлық көне аспаптар ансамбілі құрылады. Оның да алғашқы жетекшісі – Жәкең. «Сазген» ансамблі профессор Болат Сарыбаевтың елдің түкпір-түкпірінен жинаған көне аспаптарынан құралғанын білмейтін жан жоқ шығар. Үш ішекті домбыра сол кезде табылған. Оны кімдер тартпады десейші. Әріге бармағанда, берідегі дәулескер күйші-композитор Байжігіт, адамзаттың Абайы, абыз ақын Шәкәрім, Елбасына бата берген атақты Шәкір Әбенов секілді саңлақтарымыз күй сарыны мен ән әуенін осы үш ішекті домбырамен жеткізген және оның қазақ сахарасында насихатталып, дамуына айтарлықтай үлес қосқан абзал жандар. Рас, империя үстемдік құрған заманда көпшілік домыра, қобызды, ара-кідік сыбызғыны ғана білді. Басқа байырғы, ежелден келе жатқан көне аспаптар сахна төрінен ысырылғанын бәріміз білеміз. Сөйтіп, қайта оралған көне аспаптардың ішіндегі үш ішекті домбыраның ендігі тағдыры күйші Жарқын Шәкәрімнің қолына тиген еді. Ұлы ұстаздың аманатын арқалаған Жарқын аға үш ішекті домбырамен халық күйлерін, халық композиторларының күйлерін тартып, елге насихаттап қана қоймай, оны әрі қарай ғылыми түрде дамытып, шәкірттер тәрбиелеп, ондаған күйлер шығарып, ел игілігіне ұсынды. Ғалым ұстазы, профессор Болат Сарыбаевтың қолынан аманаттап алған үш ішекті домбырамен күй орындап жүргеніне де міне, 50 жыл. Өнер мен ғылымның ішінде «балбырап» жүріп өзі де «Таскескен», «Қаракерей Қабанбай», «Абыралыдағы ата зары», «Дүние кезек», «Құртқа тәуіп», «Темір-Серкеш», «Толғау» секілді тамаша күй шығарған. Көп жылғы ізденістің жемісі ақ қағаз бетіне өріліп, кітап-қазынаға айналып жатты. «Әміре», «Ән жұлдызы», «Әміре Қашаубаев», «Малайсары биден Шәмілге дейін», Б.Айтқазинмен бірге жазған «Таскескен тағылымы», Д.Тілендікелінімен бірлесіп жазған «Нұрғиса Тілендиев» деген еңбектің авторы.
Ұлттық өнердің ғылыми тұрғыда өркенді дамуына ерен еңбек сіңірген Жарқын Шәкәрімнің өмір бойы жиған-тергені, асыл қазынасы жеке архивінде жатып қалмай, түрлі деңгейдегі оқу орындарында, мектептерде, тіпті балабақшада насихатталуы тиіс. Оқулықтарға енгізілуі керек. Қоғам сол кезде ғана нағыз Рухани жаңғырудың не екенін түсінеді.
Жұмабек Табын,
Б.Майлин қорының директоры.