(Пленумнан кейінгі сатиралық репортаж)
Тұрысбек СӘУКЕТАЕВ
Қазақстан Жазушылар одағы Басқармасының таяуда өткен соңғы Пленумы (12.02.2018) ел аңыз қып айта жүрер тарихи уақиға болды. Тарихи емей немене, бүкіл жазарман қауым көптен ындыны құрып ынтыға күткен ұлы «жеңіске» жетіп бір масайрап қалса. Жауды жеңді. Және жау болғанда, қандай «жау» десеңші?! Жиырма екі жыл бойы бел бермей қасарысқан қас «дұспанның» нақ өзі! Ура! Гитлер Капут! Оразалиніңізді бір-ақ сәтте тағынан төңкеріп тастадық. Бұдан асқан мерейлі «жеңіс» бола ма? Рейхстаг алынды! Тек бір әттең-айы – бұл жолы «дұшман» оқ шығындатпай, совет киносындағы фашист сияқты, екі қолын көтеріп, өз еркімен берілді. Мұндай «әлсіздік», әрине, сауыттары сықырлап, зеңбірегін үңілтіп шүйіле төнген баһадүрлерге бек ұнамай қалды. Қарсыласпай неге бірден қылжия салады? Жоқ, помайд, қоңқай! Бүйтіп жәй жеңіле салуға жол жоқ. Әбден басқа-көзге төпелеп өлімші қылған соң, ойбайын салып өкіріп жатып: сауға, жеңілдім, көке, деуің керек. Одан беріге бітім жоқ! Әсіресе, классик Қабекең – Қабдеш Жұмаділов қатты ширықты. Талайдан бері таңдайында талмап, дәмін келтіріп, ұртына толтырған у қақырықты Оразалиннің бетіне бір бүрікпейінше кәйтіп кәйіп алсын! Мінберге елден бұрын ұмтылып, ит қалмақтың өңешіне қадалған Қабанбай бабамның көк найзасының ұшындай сұқ саусағын Оразалинге безеп тұрып: «Әй, сен!» – деп ақырумен бастады уәжінің әл-хиссасын. Қыжыл мен кіжілге толы «әй», «өйдің» неше атасы кетіп жатыр, апыр-ай, қайран әке мен шеше байғұс ашудың қанжығасына бөктеріліп кетпес пе екен деп біз отырмыз қылпылдап мына жақта… Не дегенмен дегдар тумысты, жоғары мәдениетті классик қой, ондаймен аузын былғай қойған жоқ. Қабекең неге күйіп-піседі десем, ләмінің тоқетері: «Сен, Оразалин, мен айтарымды айтып, айызымды қандырып алмай тұрып неге кетем дейсің? Сен кетпейсің, мен кетірем!» екен. Пәлі… Құдды бір есігіндегі малайына әкіреңдеген секілді, жо-оқ, көз алдыма әлгі бір ескі романдағы қойшысымен әуейі боп қойған тоқалына сақалын сілкіп зіркілдеген шарасыз шұнақ шал елестеп кетті…
Ойлап отырсақ, Қабекеңнің ашуланса, ашуланатындай-ақ жөні бар екен. Бұл Оразалин не істемеді? Ең әуелі сон-о-оу 96 жылы Әлжекең, Хамаң, Шер-ағаң бастаған бір топ «алжыған» ақсақал Президентке қолқа салып: «Одағымыз күйрейтін болды, бізге басие керек, өзі жас, іскер, отқа да, суға да түсіп ысылған, депутат болған, «Егеменді» шырқ иіріп отырған осы жігітті бізге қиыңыз», – деп өтінгенде, Оразалиннің шайтан шатастырғандай көне салып не соры десеңші! Одан кейінгі не «былықтырғанын» ауызға алудың өзі «ұят». Ойбай-ау, әйгілі «прихватизацияның» алағай-бұлағайында сол кездегі басшылар (марқұм Қалдарбек Найманбаев, қазіргі көзі тірі Төлен Әбдіков, Бейбіт Қойшыбаев) ту-талақай талан-таражға салған Одақ мүлкін қайтарып алам деп «масқара» қылды емес пе бұл қасқаң. Мұндай ақкөз, өлермен болар ма? Үш жарым жыл табанынан тозып жүріп, 39 рет соттасып, сот шығынына 2 млн. теңгені жазушылардың езуіндегі еншісінен айырып, ақыры болмаған соң Президенттің өзінен сауға сұраумен Одақ ғимаратын қайтарып алған жоқ па? Р.Ниязбековтің Пленумдағы сөзіне сүйенсек, сол кезде алтын түгіл анау-мынауға мысқал мысқия қоймайтын М.Мағауиннің өзі: «Нұрлан бауырым, осыдан Одақ үйін қайтарып алар болсаң, осы ғимараттың алдына алтыннан мүсініңді орнатамыз», – деген екен. (Міне, енді сол ескерткішке қажетті «алтынның» алғашқы бір қабын Қабекең арқалап әкеп, Одақтың босағасына сүйеп қойды). Жалғыз ол ғана емес, шығамашылық жай, т.б. қыруар мүлік қайтадан жазушылардың меншігіне айналды… Қойшы, қай «қысастығын» айтып тауысарсың! Ең ақырында, ит қылғанда, бұл Оразалин талай жыл Президент пен Үкіметтің табалдырығын тоздырып, депутаттық беделін салып: «Жазушылар еңбегіне ақы алмайтындықтан қайыршының күнін көріп жүр», – деп шығармамыздың әр баспа табағына 150 мың теңгеден қаламақы тағайындатып, бәрімізге қып-қызыл «қастандық» жасағанын қайда қоярсың? (Бәлем, біз де қарап қалған жоқпыз, арызды бұрқыратып, сол сәтте-ақ Сенаттан қуғыздық қой!). Бітіп болмас осыншама «зиянкестігін» қиялыммен қылға тізіп шыққанда, төбемдегі төрт тал шашым тік тұрып, тақиямды төңкеріп тастай жаздады.
Жиырма жыл бойғы еңбегінен көзіне телескоп салып қараса да, жылт еткен жақсылық таба алмай қиналған соң қайран Қабекем күйінбей қайтсін? Әсіресе: «Мен сенің 42 адамға бірден «Алаш» сыйлығын бергеніңді өлсем де кешірмеймін!» – деп жерді бір тепкенде, жазушының аузынан он жылдан бері отыз рет естісем де, дәл осы жолы ерекше нәшпен құлағымда сыңғырлап, тәнті болғаным соншалық, сүйсініп кетіп қолымды аямай соғып-соғып жібергенде, алақанымның арасынан от жарқ-жұрқ етті. Иә, рас-ау, қаржы тапшылығынан 6-7 жыл бермей-бермей, бір жылда 42 адамға мә, қоңқай деп үйіп-төге салу қай Атымтай жомарттық! Оның үстіне кімдерге берген десеңші? Халтурщиктер толып тұрғанда, таңдап-таңдап классик Б.Нұржекеев, сирек интеллектуал С.Абдархманов, ұйғыр әдебиетінің классигі Ахметжан Ашири, намысын нанға сатпайтын Бибігүл Иманғазина, сыншы Бекен Ыбырайым, ақын, сыншы Әуезхан Қодар, лирик ақын Ибрагим Исаев, сатира саңлағы Үмбетбай Уайдин, балалар жазушысы Тұрдақын Жексенбай, публицист-қаламгер Бауыржан Омар, жазушы-драматург Думан Рамазан, талантты ақын Бақыт Беделханұлы секілді ылғи сен тұр, мен атайындарға берген.
Лықа толы залдың жартысына жуығы әйгілі қаламгерлеріміздің ел-жер тағдыры, қазіргі қоғамның ділгір мәселелері туралы толғақты ой, салихалы ғибратын тыңдайық деп ынтығып келген ынталы жас қауым еді. Ұшқын атып жарқыраған жанарлардай жан-жақтан жарқ-жұрқ еткен ұялы телефондар «ауыз батыр» абыз аталарының асыл сөзін, нұр дидарын сол сәтінде-ақ әлеуметтік желі арқылы сүйіншілеп жарты әлемге жариялап жатты. Даңқты жазушы масат көңілмен «қалай, балалар, қатырдым ба?» дегендей, залдың ішін мейірлене бір шолып өтіп, тершіген маңдайын сүртті. Баста! «Мавр сделал свое дело!» Маңғаз басып, мінберден түсті. Шөлмектің аузын шөп сүйіп, шалқып жүрген Ақсұңқардай сәл де болса шайқалақтай ма деп ем, жоқ, кеуде шалқақ, аяқ алшаң. Бұл пендешілікті қойсаңшы, қанша дегенмен қадырлы ағамды қимай, бағанадан бергі асыра «ерлікті» әзәзілдің желігіне жаппақшы едім, ол үмітім ақталмағанға өкініп қалдым. Ақ жүректен шымырлап шыққан асыл сөзі екен. Шаруасын бітірген соң аялдасын ба? Келді. Жеңді. Кетті. Ұлы қаламгерді біртүрлі мұңайып, көз қиығыммен ұзатып салдым.
Қабаң кеткенмен, қабандай күркіреп Темкең – Темірхан Медетбеков қалыпты. Мұның екпіні тіптен тау құлатардай. «Горькийде» жатып Съезге хат жазатын Ильичтің дәстүрімен, не дегенмен қарт коммунист қой, С.Қирабаев ақсақал тілек айтып, хат жолдаған екен. Сол үшбу сәлемді Маралтай көмейінен бүлкілдеп, көтеріңкі леппен оқи бастап еді, қайран Темкең екі қолын аспанға сілтеп атып тұрмасын ба: «Қарғыс атқыр Қирабаев бізге авторитет емес!», – деді арыстандай ақырып. – Ол қарабет кезінде Қасымды жылатқан!..». «Әп, баракалла! – деп жібердім сол жерде арқам қозып кетіп. «Ондай қиянатшылдар қариялықтан садаға кетсін!». Іле лепірген аптығым су сепкендей басылып қалды. Әлбәттә, жаманның жамандығын айтып, жерге тығу – парыз. Бірақ біреуді кіналау үшін өзің ондай күнәдан таза, ақ қағаздай аппақ болуың керек қой. Сол сәт Темкең маған сахнада роль ойнап тұрған тамаша актер сияқты боп көрінді. Өйткені, өз басым о кісінің, тәйірі, иненің жасуына да жетпейтін, тіпті айтуға да ұят, «әттең-айын» білуші едім. Темкең – алдынан кесе-көлденең өтіп көрмеген аз ғана әзиз ағаларымның бірі, әлі де көңіл-құрметім баяғыдай. «Жаман бергенін айтады» деп, мен қайбір жақсымын, сәл бір түкке тұрғысыз септігім тигенін бұлдайын. Бір күні Одақтың фойесінде ұшырасып қалдық. Темкең Мемлекеттік сыйлыққа түсіп жатқан, «бәйгеге қосылып жатыр екенсіз, тұлпарыңыз топ жарып келсін!» – дедім. «Е, жәй ғана айтып қоймай, жәрдем қылмайсыңдар ма!». «Қайтып?» «Ана ағаңа айтсаңшы, дауыс берсін». Ағам – М.Мағауин, «Жұлдыздың» Бас редакторы. Мен – орынбасар. Е, Темкеңнен аяғанды ит жесін. Мемсыйлықты елдің қалай алатыны ешкімге жасырын емес. Бәйгеге шығарма шаппайды, бәрін автордың қам-қаракет пысықтығы шешеді. Комиссия мүшелерінің бабын табуың керек: бірін дастарханмен тұсайсың, екіншісіне сөзін жерге тастамас кісі саласың дегендей… қиыр-шиыр машақат. Ол күнде Мұхаң жаз шыға 3-4 ай Еуропаға асып кетіп, Чехиядағы баласының үйінде демалып, қара күзде бір-ақ оралатын әдеті. Комиссия отырысына қатыспайды, бірақ кімге дауыс беретінін жазып, конверт тастап кетуге хақысы бар. Темкең Несіпбек Айтов арқылы Мұхаңның тамырын басып көрген екен, көнбепті. «Шал қисайып отыр», – деді. Несіпбекті ертіп Мұхаңа кірдім. Кешірмейтіндей әлдебір өкпесі бар ма, бәрібір қабақ бермеді. «Қайтесіңдер оны, татымсыз…», – деді (Неден көңілі қалғанын кейінгі жазған естелігінен білдім. «Ілис аға Есенберлин». «Жұлдыз», № 10, 11. 2017 ж.). Екі-үш күн аралатып қайта бардым. «Неменеге соған емешегің үзіліп отыр?» деді қабақ шытып. «Аға, жақсы ақын ғой, тілеулес болайықшы… Егер мен бәйгеге түссем, дауыс берер ме едіңіз?». «Саған берем». «Ендеше мен түсті деп есептеңізші», – деп Мұхаң мырс етіп күліп, басын шайқады. Біраз ойланды. «Жарайды. Берейін. Саған берген дауысым… Бірақ өкінесің!» – деді. Бірақ мен өкінгем жоқ. Неге өкінейін? Ақын қара үзіп сол жолы бәйгеден келді. Мұхаңдай батагөй ағасының алқауымен. Біздікі жәй сеп, дәнекер тілеулестік қана.
Сөйткен көкем маған не істеді дейсіз ғой? Талай жылғы ұлы сүргін, репрессиядан кейін 2006 жылы
М.Мағауин жұмыстан қуылды. Көп ағайынның жері кеңіп, ұйқысы тынышталды. Орнына басқа емес, тұп-тура әулие көкем Темкең қонжиды. Тоң-торыс. Сыз қабақтанып жотасын береді. Бір апта толғатып жүріп, ақыры ішін ашты. «Шырағым, мен сенің басыңа да, бәсіңе де тағар кінәм жоқ! – деді мейірімді күлкісі сығырайған көзінің қиығынан жылтың-жылтың қашып. Пай-пай, қандай қолпаш, мақтаншақ басым қозғалақтап, астымдағы орындық сықырлап кетті. «Бірақ… біз сізбен жұмыс істесе алмаймыз!». Менде де бет жоқ қой, Мемсыйлық лауреатының жаңағы кіріспе мадағын бойыма құт көріп, «ләббай, көке» деудің орнына: «Басыма, бәсіме мін таға алмасаңыз, онда қай жерім ұнамай отыр?» – деймін мен пақыр бедірейген күйі орындыққа шалқалап. «Түсінесің ғой…», – деді қыбыжықтап. Мен түсінбедім. Руым жақпай қалды ма? Жалпы, менің ешқандай тайпаға жатпайтыным, тұқым-тегім бөтен, кірме екенімді дұрыстап зерттемеген-ау. Әлде «халық дұшманы» Мағауиннің жандайшап «құйыршығы» дей ме екен? «Өз командамызды жасақтап жатырмыз. Журнал жұмысын жаңаша құрсақ па деген грандиозный жоспарымыз бар… «Хабарда» қосымша нәпахаң бар ғой, аштан өлмессің…». Қандай қамқорлық! «Хабарда» жетіскеннен істеп жүрмін бе?» – деймін. Әрине, ішімнен айтамын. «Сіз саунада виски ішіп, бильярд ойнап, т.б. кәйіп ұстап жатқанда, мен қаламым сықырлап, көз майымды ақ қағазға тамызып таңды-таңға ұрып аударма жасаймын. Сол үшін кінәлімін бе?» (Айтпақшы, уақыттың алдын орап айта кетейін, 2006 жылы қарашада Темкең бізден тапсырып алғанда «Жұлдыздың» таралымы 6800 дана еді, 2008 ж. наурызда Одаққа қайта оралғанда журнал тиражы 3200 данаға жетер-жетпес екен. Міне, Темкеңнің «грандиозный» жоспарының нәтижесі).
Сөйтіп бір жарым жыл жұмыссыз сандалдым. Күн көру керек. Ұят ас болмайды. Түпкі бабам Қазанда дүкен ұстаған. Қысылғанда қаныңдағы там-тұм жұрнақ қалқып шығады екен. «Оптовкадан» майда-шүйде зат алып, көшенің бұрыш-пұшпағында қазақы ұятыммен бұқпантайлап жүріп сауда жасадым. Құрылыс бригадасында бетон да құйдым. Алпысқа таянғанда тыртаңдаған ауыр жұмыстан бойға сырқат байланды… Темкең жаңа Қирабаевты «Қасымды жылатқан» деп қарғады ғой. Әбден дұрыс. Кез келген жазықсыз жанды жылатқан жаһилды қарғыс атсын. Әйткенмен Қирабаев тиіссе, солақайлықпен ұлы ақынның творчествосын сынаған шығар, бірақ жұмыстан қудалап, бала-шағасын ризығынан айырып қиянат жасамаған болар. Біздің көзжасымыз Қасымдікіндей қасиетті емес, әрине, бірақ Құдайдың жаратқан қыбырлаған пәндәсі болған соң, құмырсқа құрлы обал-сауабымыз бар ғой деген жәй сөз арасындағы наз ғой біздікі. Әйтпесе баяғыда келмеске кеткен күллі «Көк түріктің» жоғын жоқтап, кесек турайтын Темкең жәй бір көк күшіктің обал-сауабын қайтсын?..
Темкең диадасының келесі тармағында «айбар» дейтін асау сөздің қыл мойнына құрық салды. «Одақтың бұрынғы айбары қайда? 86 жылы Колбиннің өзін дәл осы жерде тікесінен тік тұрғызып қойып, тізесін дірілдеткеніміз естеріңде ме?!.», – деп күндей күркіреп, екі жұдырығын аспанға білегенде, үлкен-кішіміз «беу, дүние!» – деп қосыла күрсініп, залдың ішін күңірентіп жібердік. Әйтсе де, Темкең календарьдан жаңылып, есік қағып тұрған уақытты шатастырып алған секілді. Жазушыда қанша айбар болғанмен, дірілдей қоятын тізе бар ма қазір? Шынтуайтына келгенде, кімнің тізесі дірілдейтіні һәм белгілі емес пе? Темкең мұның құр риторика, асатаяқты қажының қабырға біткенге шимайлайтын «Аттаны» сияқты қызыл ұран, шынайы айбар жазушының қаламында, заманды қапысыз бедерлеген талантты туындысында екенін бек тамаша білер-дүр. Бірақ «ойбай, бүлінді, қирады» деген байбаламға үн қосу үшін бірдеңе деп қалу міндет қой.
Әл-хисса, Оразалин орнынан кететіні анық боп, «уһ» деп көңіл бірлей бергенде, екінші бір марафон басталды да кетті. Ынталы бір топ азамат жаңа төрағаның нұр дидарын көруге тым асық екен. Қалыңдығын көруге ынтыққан кәрі күйеудей желпіне демігіп, «күтетін не бар, едел-жедел Құрылтай өткізіп жіберелік» деп білек сыбана бастама көтерді. Бастама емес, бастап қойған іс екен. Түу соноу Астанадан ат арытып сайланған, ақжағалы жандайшабын алға салып, әлдекімді арқа тұтып «астыртын ұйымдасқан» топ келіпті. Өздері ғана емес сондағы қалам ұстаған біраз игі-жақсының жер тепкілеп айтқан үзілді-кесілді талабын қоса ала келіпті. Қойындарында екі метрлік тізім бар. 78 адам қол қойған. «Сенбесеңдер, міне», деп Одақ жағалап жүретін бір ақ ноян оқи бастап еді, залдан бір топ адам ұшып тұрып, біреулері «мен қол қойған жоқпын, өтірік» деп айғайлап, екіншілері микрофонға қарай жүгірді. Сонда бұл кісілер не талап етеді дейсіз ғой? Шұғыл ұйымдастыру комиссиясын құрып, 12 күнде Құрылтайды өткізіп жіберу керек екен. Үлкен жақтың тапсырмасы осы… Мәссаған! Әйтпесе түсініксіз бір қауіп бар сияқты. Ең бастысы, әйтеуір келген соң, су жаңа төрағаның мүбәрак қолын алып бір-ақ көңіл көншітпек. «Ойбай-ау, тым тығыз ғой», – дейді екінші жақ шырылдап. «– Жарғыны басшылыққа алайық. Дайындалуға уақыт керек. Ең болмаса, бір ай мұрсат беріңдер». «Жоқ, болмайды!». «Сонша аптығып не жанымызға зор туды…» Әйда, көкпар. Айтуға – оңай, көрмекке – қызық, ойласаң жылайтын кеп. Осы да ауыз ауыртуға татырлық принциптік мәселе ме? Бірақ жоқтан бар жасап алатын таланттың құдіретіне не дау айтарсың. Біздің кісілер найза сындырып, бір қан майданға кірісіп кетті дерсің. Ары тарт та – бері тарт, дау-дамай артық-кемі жоқ алты сағатқа созылды. Менің желке тұсымда «Жаңғыру» қозғалысының екі азаматы отыр еді: «Абай» романында Жұман қырттың «құнан қырт», «дөнен қырт» деген балалары болушы еді, мыналардың әрқайсысы «бесті қырттан» кем емес, тіпті «айғыр қырттың» өзі екен ғой!» деп жерге түкіргендей жотасын беріп шығып бара жатты. Міне, бізге берілген баға! Абай айтқан баяғы «алтыбақан алауыз, көрсеқызар жалмауыз» қызыл көз қазекең малматымақ, тері шалбарын шешіп тастағанмен, галстук тағып, шашын жылмита тарап, әрқайсымыздың ішімізде жымиып отыр.
«Жұлдыз» журналының 2017 жылғы 9,10 сандарында қадырлы Бекеңнің – Бексұлтан аға Нұржекеевтің «Шешуі қиын түйін» дейтін мақаласы жарық көрді. Қазақтың етегінен тартып, өмір бойы қыр соңынан қалмай келе жатқан соры – қызғаныш, қысастық дейтін итке бергісіз ит мінезін көзінің жасын сорғалатып отырып жазыпты. Мақаланың кілті ретінде Ғ.Мүсіреповтің «Күнделіктер» кітабынан бір эпизодты мысалға келтіреді. Сайын далаға бастары сыймаған қазақтың үш руы: Арғын, Қыпшақ, Жағалбайлы өріс пен қонысқа таласып, бірінің үстінен бірі арызды генерал-губернаторға қарша боратады. Ешқайсысының бабын таба алмай ығыр болған патша әкімшілігі ақыры таласты жерді түгел тартып алып, әскери поселениелер мен бекініс салады. Сөйтіп, қазекең 40 мың гектар тоғайлы, шұрайлы жерден айрылады. Сонда қазакең не істеді дейсіз ғой? «Қап, әттеген-ай…» деп бармағын шайнады дерсіз. Жоқ! Арғын да, Қыпшақ та, Жағалбайлы да: «Ал, бәлем, маған да жоқ, саған да жоқ!» деп айызы қанып, әрқайсысы ат шаптырып той жасапты. Міне, қазақтың сиқы. Сол қазақты осы жиында тағы да көрдік. «Ұқсамасаң – тумағыр», еш өзгермепті-ау…
Әдебиетіміздің абыройын асқақтатып әлемге танытып жүрген дара тұлға – Дулат ағамыз өзінің өкпесін айтты. Бек орынды: «Петербургте тұңғыш рет қазақ жазушысының , яғни менің үш пьесам қойылды… Лондонда 2014 жылы алғаш рет… «Өкпек жолаушы» атты пьесам қойылды. Кембридж университетінде кездесу өтіп, кітаптың тұсаукесері өтті. ВВС-де сөз сөйледім… одан кейін де Түркияда, Болгарияда пьесам қойылды… Одан кейін Лордтар палатасында сөз сөйледім…» Бәрекелді! Мақтаныш па – мақтаныш! Мерей ме – мерей! Қазақтың қадамын ұзартып, өрісін кеңейткен дарынды ағаның ұланғайыр табысына шынымен тәнті болдық. Ал осындай еңбекті елемей, ләм-мим деместен аузына тас толтырып тасыраңдаған «Қазақ әдебиеті» газетінің қысас пиғылына таңғалып жағамызды ұстадық. Өздері жазбайды, басқа біреу жазып апарса, «ол мақаланы бассақ, біз жұмыстан қуыламыз» деп ондағы жігіттер зар жылайды екен. Қандай сұмдық! Бірақ… иә, бірақ Дулат ағамыздың Пленумдағы сөзі басылып шыққан номердегі (қараңыз: «Қ.Ә.» №.6. 16.02. 2018) Бас редактор Ж.Әшімжанның жауабын оқып, қаламгердің әрбір мерейлі жетістігіне қуана үн қатып шүйіншілеген көлдей-көлдей материалдардың фотокөшірмесін көргенде, «астапыралла» деп жағамызды емес, кеңірдегімізді қоса ұстап, қылғынып қала жаздадық. Жалпақ жұрттың алдында жазықсыз біреуді қаралай салу, жанын жаралай салу түу деген түкіріктей түкке тұрғысыз нәрсе болғаны ма? Қаһармандық позаға тұрып алып, көлгірсу, жалған сөйлеу, жала жабу кейбіреулеріміз үшін шынымен моральға айнала бастағаны ма?
Қысқасы, бұл дүбірлі жиында ешкім жеңген жоқ. Бәріміз жеңілдік. Қаламгер деген қасиетті аттың туы жығылмаса да, бәсі төмендеді. Осыдан кейін «жазушыда бедел жоқ!» деп кімге өкпелейміз? Қаламгер атының қадырын түсіріп жүрген басқа ешкім емес, өзіміз! Қас дұшпандай қаржасып, бірін-бірі сотқа сүйрейтін кім? Жазушы. Бірінің басын бірі боққа батырып, сөзбен сойылдап масқаралап жататын кім? Тағы да сол пақырыңыз. Үлкен кісінің алдында түлкінің құйрығындай бұлаң қағып бұраңдап, былай шыға бере басқаша сайрап қоя береміз. Әкім көрсек, әкеміз базардан келгендей қолымызды жайып, елпек қағып етпетімізіден түсеміз. Байшыкеш пен бишікештің түп-тұқиянын адақтап, жаламаған жерін қалдырмай жарамсақтанған том-том «роман», «поэмалармен» бүкіл Қазақстанның кітап сөрелерін сықап тастадық. Сөйтіп жүріп көкірек, амбициямыз атан түйеге жүк болғандай. Қалыбына сыймай мен-мен деп кеудемізді кергенде, көйлегіміздің түймесі бырт-бырт үзіледі. Осал ешқайсымыз жоқ, «қазақта екі ұлы жазушы бар» десе, әрқайсымыз «бірі – гәміл өзім, екінші кім-ей?» деп айналамызға алара қараймыз. Бізге салса, Нобеліңді қалпағымен қағып алатындар арамызда толып жатыр. Кімдер дейсіз ғой, әрине, әрқайсымыз ең әуелі өзімізді меңзейміз. Мен, мен және мен! Менен басқаның бәрі – кәкәй. «Абай жолы» ескірді, төрт кітабын кім оқиды, екі-ақ кітап қып шығару керек. Оның орнына менің жеті томымды оқыңдар» дейтіндер де арамызда алшаң басып жүр. Мағауинді оқымай-ақ жамандаймыз, өйткені ол біздің пәленбай деген көкемізге жақпайды… Міне, біздің принципіміз, ұлылық ауруымыз. Өзіміз ғана емес, оқырманымыз да «апама жездем сай». Желөкпе желілерге көгенделіп, өсек-аяңмен отыққан жастар, «Қызық газетке» көзінің майын тауысып, телеайнаның тамашасына арбалған үлкен-кіші бүгінде Нұрпейісов пен Олжасты, Мағауин мен Әбішті білмейді. Одан гөрі соңғы айларда бір-бірінің қабырғасын қаусатып сойылдасып жатқан Аманхан мен Несіпбек, оларға қосылып шауып жүрген ыржаң-тыржаңдар әлдеқайда танымал, «әп, бәрекелді, жазушы болсаң, осындай бол» деген мәртебелі ілтифатқа ие. Бүгінгі күннің қаһармандары солар. Дәл осы күндері Мемлекеттік сыйлыққа ұсыну науқаны қызу жүріп жатыр. Ұлы дүбір аламанға ақсақ та, тоқсақ та қосылады. Ұзын қарасы жүздің ар жақ-бер жағына жетіп жығылмаса көр де тұр. Қазанда қақпақ болмаса, итте қайдан ұят болсын? Ешкім «мұным ерсі-ау!» деп қымсынып тартынбайды. Әрқайсысы есек мініп тепеңдесе де, Құлагердің бәйгесінен дәмелі. Өйткені, алдарында ондайдың әдемі-әдемі үлгілері баршылық қой. Бұл да біздің өзімізді, сол арқылы ұлы Әдебиетті сыйламауымыздың бір көрінісі. Атаққұмар, мақтаншақ, жалақор, жарамсақ, қызғаншақ, өтірікші… міне жазушының қазіргі қалыптасқан жаңа имиджі! Шымбайымызға батса да, жұрт қазір бізді осындай деп біледі.
Кезінде К.Маркс: «ХVІІІ ғасырдың күллі экономистері, философтары мен тарихшылары жиылып айқындай алмаған француз өмірінің қайшылыққа толы әлеуметтік болмысын Бальзақ жалғыз өзі-ақ «Адам комедиясымен» сипаттап берді деген еді (сөзбе-сөз есімде жоқ, мағынасы осы нобайда). «Л.Толстой – орыс революциясының айнасы» дегенді де Ленин айтқан. Міне, бұл – әдебиеттің қоғам өміріндегі орнын, биік мәртебесін айқындайтын дәйек. Біздің қазіргі әдебиетіміздің деңгейі осы талап үдесінен шыға ала ма? Соцреализм құрсауынан босап, бостан болған ширек ғасыр ішінде қандай озық үлгілер жасалды? М.Мағауиннің «Қыпшақ аруы», «Жармақ», Б.Нұржекеевтің «Әй, дүние», Қ.Мұхаметқалиевтің «Тар кезең», т.б. бірлі-жарым шығармадан өзге нені атай аламыз? Өз басым жауаптан тосылам. Қоғамдық ойды ұштап, заман келбетін қалыптаған көркемдік бітімі ерекше кемел туынды жоқтың қасы. Есесіне құлатөбел халтурадан көз шұбартады. Қаптаған «хан-нәмә», «бәһадүр-нәмә», одан қалды кешегі партократтарды мадақтаған әләуләй. «Ойбай-ау, пәленшенің пәлен кітабы Мәскеуде шықты, түгеншекең Париж бен Римде тұсаукесер жасады, шыққыр көзің соны неге көрмейді?» дерсіз ежірейіп. Кейбір ағайынның әлемді бағындыра бастағаны қашан. Ақша мен пысықтықтың адымы ұзарған заманда ештеңе таңсық емес, баяғыда аспандағы айдан алыс, Әуезовтің өзі қолға түсіре алмайтын «Новый мир», «Роман-газетадан» жарқ ете қалу пішту қазір. Халтураның алды Сенадан ат суғарып, Елисей алқабының шүйгінін шиырлап жүр.
Біз жақсы әдебиет жасалмай жатыр деп алаң көңілмен дабыл қағудың орнына, әдебиет қараусыз қалды, мемлекет қамқорлық жасамайды деген сөзді көп айтамыз. Шынымен солай ма? Жоқ. Мемлекет те, меценаттар да миллиондап қаржы бөледі. Тағы да ұқсата алмай жүрген – өзіміз.Бір кезде «Жалынның» жабық бәйгесінде озып шыққан Мағауиннің «Бір атаның балалары», Оралханның «Қайдасың, қасқа құлыным», Мараттың «Виолинчель, мен, Арыстан және қасапхана», Тынымбайдың «Қарлығаштың ұясы» сынды туындылары әдебиетіміздің асыл қазынасына айналды. Қазір жылына ондаған әдеби конкурс, мүшәйралар өткізіледі. Машина тігіп, миллиондап ақша бөлінеді. Сондай дүбірлі жарыстарда қара үзіп келген жүлдегерлердің ішінде жұрт жапырлап оқып,» пай-пай, міне, керемет!» дегізерлік ауызда жүрген бір туындыны атай аласыз ба? Ішің білсін, әлу-әй! Бармақ басты, көз қыстымен қазан құлағындағы баяғы «түлен» көкелер шүлен үлестіріп мәз…
Жә, зарымызды айтамыз деп запыранымызды қозғап, ұзап бара жатқан әңгімемізді келте қайырсақ, әдебиет төңірегідегі осы сияқты түйінді түйткілдер жетіп артыларлық. Айда-жылда бір болар алқалы жиынымызда, өкінішке орай, соның мұрты да сынбады. Есесіне соны шешпесек, қара аспан төбемізге қопарылып түсердей, «сиязды, ойбай, бес күнде өткізбесек, өтіміз жарылады» деп бес сағат бойы қыртысып, жаға жыртыстық. Ал иесіз Әдебиет, жетім Сөз «әдебиет» үйінің босағасында жылап қалды…