Әбіш Кекілбаев
…Біз бала жастан бірге өскен емеспіз. Студент кезімізден таныспыз. Ашаң, бидай өң, биязы мінез, қыр мұрынды, қолдан бұйраланғандай толқынданып тұратын қою шаш… қай-қай арудың да көзінің сұғынан қағыс қалмайтындай келбетті, кербез жігіт-тін. Мойын омыртқасының ұзын, бас қондырысының шалқақ бітісінен тәкәппарлық сезілгенмен, астамдық байқала қоймайтын. Тісін ақситып күле амандасатыны, тымсырайып тұрмай, лезде тіл қатыса жөнелетіні тумысынан үйірсек екенін аңғартқандай. Көбіне әдебиет бірлестігі мен студенттердің ғылыми қоғамы жиынында ұшырасамыз. Айтқан пікірлеріміз ыңғайлас естілгенмен, майлы қасықтай болып, араласып-құраласа қойғанымыз шамалы. Туған өңірі мен жақын-жуық ортасын көп кейін көрдік.
…Жуырда Марал Ысқақбаевтың шығармаларын түгелге жуық қайтадан оқып шықтым. Сұлутөрді алғаш көргендегі әсерлерімді қайтадан бастан кешіргендей болдым. Ол жолы мен күнбе-күн бір есіктен кіріп, бір есіктен шығып, бірге жүрсек те, сенбі мен жексенбіде бірге сейілге шығатынымызды неге асыға тосатынымызға енді түсінгендей болғам. Алматы маңында не көп, серуен құратын қойнаулар мен шоқ-шоқ тоғайлар көп. Соның біреуіне барып, көзімізге бірінші болып шалынған жерде жатқан бұтақты таяқ қылып, белімізге таянып алып, ертеден қара кешке сенделеміз. Әсіресе, күзді күнгі саулап төгілген қау жапырақты күрт-күрт басып келе жатып, екеуден-екеу әңгіме соққанға не жетсін?! Көбіне-көп Марал сөйлейді де, мен тыңдаймын. Сағаттап айтып, тауыса алмай, тарасатын әңгімелері ешқашан жалықтырып көрген емес. Сөйтсем, олардың ішінде нанбайтының жоқ, бәрі шылқып тұрған шындық екен. Көлденең қиқым-сиқым, шаң-тозаң жоламайтын тау өзеніндей: жұтсаң – суы мейіріңді, тыңдасаң – сылдыры құлағыңды қапысыз қандырғандай. Мәселен, Сұлутөрдегі Ырғайтының бетінде жүзіп бара жатқан жапырақ пен жалбызды қолыңмен ысырып тастап, астындағы зымырай жөңкіп бара жатқан жымың-жымың мөлдірге еңкейе төн де, ерніңді төсеп сіміре бер. Иісі үркітер, дәмі тітіркендірер ештемесі жоқ: тап-таза, тәп-тәтті. Маралдың айтып келе жатқандары да тап сондай тамаша гәптер: тыңдай бергің, ести бергің, «апырай, солай ма екен өзі?» деп, сол бойда көре қойғың келеді.
Сонда мен әрдайым таң қалушы ем. Ол ғой мен көргелі осындай. Саулап тұрған сөзуар емес. Әп дегеннен бауырын жазып, жер апшысын қуырып, зулай жөнелетін жазықтағы сәйгүліктерге ұқсамайды. Жыныс-жыныс, жықпыл-жықпылдың арасымен ирелеңдей қашқан жылан соқпақпен өрге тырмысып, барған сайын көзіңе түсе қоймаған тосын көріністерді жарқ еткізіп, саты-сатылап, биікке көтеріп, бөки басатын мимырт жүрісімен-ақ, көзің мен көңіліңді бірдей баурап алатын тау жылқылырына көбірек келетін. Ерте бұлтарса мүлт кетіп, құлайтынын, кеш бұлтарса, демі бітіп, сұлайтынын, алдын сезіп, бәрін дер кезінде дәл атқарса ғана, діттеген жеріне жете алатынына баяғыда қанығып қойған кәнігі тарлан тәрізді еді. Алқын-жұлқын аусарлығы жоқ, сабырлы. Жалт-жұлт шайпаулығы жоқ, орнықты. Құзқияның қылдырық сүрлеуі сенің дегеніңмен жүгірмейді, бәрібір саған өз дегенін істетеді. Тау жылқысы да, жүргіншісіде, осыны ұмытпайды. Ақылды айлаға, сабырды шарғыға айырбастағысы келгендердің сүйегі бәрібір құз түбінен бір-ақ шығады. Бұны дәйім биікте із кесіп, құзды қиялайтындар ғана ұғады. Әйтпесе, жылмаң етіп кіріп келерге, жылтың етіп шығып кетерге жадағай етек пен жылмағай төскей әбден оңтайлы екенін әркім-ақ біледі. Ондай жыра-жықпылға ұры-қары мен сұмпайы-суайт жылпостар ғана үйір келеді ғой.
Марал ондай мыстан жыра, шайтан шатқалардан алты көш аулақ жүреді. Аппақ қар асқар шыңның басына ғана тұрақтайды. Оны көрмейтін көз, танымайтын зерде болмайды. Сондықтан да ақиқатшыл суреткер құз қиялап, шың жағалап, шындық іздейді. Бұл жағынан да, Ысқақбаев таралғысы бекем таудың аңшысы сияқты. Саяқтыққа әуес. Таутеке жаппай атқа отырып, жабыла қуып, жамыраса аранға апарып жығатын жазықта жайылатын құлан не киік емес. Жарға қашып, бас қорғап, қарға жетіп жан сақтайды. Жалғыз-жалғыз із кесіп қана, іліктіре аласың. Осы бұлтартпас шындық Ысқақбаевтың суреткерлік болмысын шығармаларының көркемдік пішіні мен танымдық мазмұнын қалыптастырған.
Мен білетін Марал тұйық емес, ашық. Шешен емес, әңгімешіл. Бірақ, сүрлеу қуалап жортақтай бермейді. Саяқ жайылған таутекедей сайынға емес, қиынға, ұланға емес, ұшанға ұмтылады. Өзі басын қатерге тіккесін аңшының да басын қатерге тіккізеді. Біздің Марал да дәйім қияға бұлтарып, қиыннан қозғап, оқырманын сынап бағады. Жазғанда жүйрік болса да, сөйлегенде, өз көмейіне өзі құмығып, өзі сүрініп, кідіріп-мүдіріп, кібіртіктеп қалатыны бар. Бірақ, өз пікірінен таймайды, өз көзқарасынан қайтпайды. Өз дегенін дәлелдеуден, мойындатудан тайсалмайды. Бірақ қалайда, солай етем деп, қиястыққа, қияңқылыққа, тіпті қиямпұрыстыққа ұрынып, шала-бүлініп жатпайды. Тіпті, болмай бара жатса: «Тәйірі, мейлі, солай-ақ болсын!» – деп, қолын бір-ақ сілтей салады. Бірақ ол шегінгені емес, өз дегеніне бұрынғыдан да бетер берілгені, бұрынғыдан да бекем бекінгені. Өзімен де, сөзімен де емес, барған сайын бет қаратпай безеріп, бейпілдене түскен даукес қарсыласынан әбден күдер үзіп, біржола безінгені.
Өйткені, сөйлегісі келгендіктен сөйлемейді. Әлкей атамыз айтқандай, білгесін сөйлейді. Оның оқып білгені де, тоқып білгені де аз емес. Көргені де, түйгені де баршылық. Бірақ ол көп алдында көсіліп сөйлейтін көсемнен гөрі оңашада шешіліп сөйлейтін шын сырласқа келіңкірейді. Сондықтан да, шын ұнататыны – сөйлесу емес, әңгімелесу. Таласу емес, сырласу. Айыптасу емес, байыптасу. Әншейіндегі осы мінезі суреткерлігіне де аумай-төкпей қона салған.
Ол университетте жақсы оқып, көзге түскенімен, қолына диплом тиер-тиместе, ЖенПИ-ден таңдап тапқан жеңгемізді жетектеп: «Қартайған әке-шешем бар еді. Іні-қарындастарым жас еді», – деп жағдай айтып, ауылға тартқан-ды. Мұғалім, директор, одан да зор бастық болып, бірталай уақыт қызмет істеп, балалы-шағалы болғанына қарамай, жылы орнын суытып, Алматыға қайта көшіп келді. Қалтасы қорланып, шүйдесі шорланып, қол-аяғы шомбал тартып, біраз «сақарып» үлгерген шығар десек, сол баяғы Гоголь көшесіндегі жолығыстарға баратындағысындай жүзіктің көзінен өтетіндей, жіптіктей боп жұтынған қалпында тұр. Бір қызығы, Ысқақбаев қолына қатырма қағаз тисе болды, буынып-түйініп жолға шығады екен. Мектепті бітіре салысымен, Теміртауға аттанып, құрылысшы болыпты. Талайлар Тыңға, Жезқазғанға, Соколов-Сарыбайға, Рудныйға, Балқашқа барды. Өйтіп екі жыл қызмет істегендер мен әскерде болғандар бір кездегі челюскиншілдердей ұлықталды. Үйленгендеріне «комсомолдық той» жасалып, оқимыз десе, бірінші кезекте институтқа қабылданды. Біздер де алда-жалда «нанымыз жүрмей қалса», солардың жолын қумаққа іштей дайындалып жүрдік. Бірақ, Құдай оңғарып, оқуға түстік. Мектептен келгендер тым аз едік. Ал әлгіндей «өмір көргендерді» шетінен Аристотель санайтынбыз. Рас, олардың арасында: «Бел балаң ем, есейіп бір шынығып, заводтарда болат илеп, шыны үгіп; семіруге келгенім жоқ өмірге, аулақ жүріп, ауа жұтып, тынығып… жомарт халық ұлы едім мен – жарқын жан, әр сөзімнің қанаты отқа шарпылған, әр бұтамның түбіне ерек бал тұнған, салмақ алсам қорғасыннан сендегі, жалтыл алсам деп ем сендей алтыннан», – деп өзі де әлгіндей жолдамамен екпінді құрылысқа барып қайтқан марқұм Жұмекен Нәжімеденов айтқандай, шыныменен, өмір көріп, кісі танып, есейіп, «шынығып» қайтқандар аз емес-ті. Алайда, өмір тануды басқаша ұғып, түзіктіктен гөрі бұзықтыққа үйір болып, өз қағынан өзі жеріп, ділінен, тілінен, салтынан, халқынан қорынып, өзге болып көрінуге әуес жәрместікке беріліп, «шыны үгіп» қайтқандар да жоқ емес-ті. Өзін арқалаған анасының сауыры мен құшағына басқан әкесінің бауырын ұмытып қалып: «Мой адрес – Советский Союз» – деп аңырата әндететін «өгейлене бауырсақ» қылықтар мен құлықтар сол кезден өршіген. Марал ондай әумесерлікке ауаланбай, туысынан уызына жарығандығынан айырылмай, әзелгі болмысын аман сақтап қала алғандар сойынан.
Ол университеттен соң ауыл асып, Алматыға қайта көшіп келген кез де әуейіліктерден құр алақан емес еді. Ұзаққа созылған аштық пен жоқ-жітіктен соң біршама тоғайып, иін бүтінделгендікті көтере алмай, көйлектеріне сыймай көбеңсіген көпшіліктің арасында рухани тоғышарлық пен әлеуметтік тоқмейілсушілік белең ала бастап еді. Оның «ауылдық» түрінен де, «қалалық» түрінен де біздің Марал дін аман болып шықты. Астанадан алшақтағы «арқайын тұрмыс» университетте жүріп ұшталған ұмтылысын, ұшқырланған ой-пікірін, таразыланған талғамын өткірлей түспесе, мойыта қоймапты. Қажымапты да, қасаңсымапты да. Осы бір рухани тұрақтылық Маралдың азаматтық келбетіне де, суреткерлік болмысына да айырықша салиқалылық дарытқандай-тын.
Ол Алматыдағы мәдени ортаға оралған бойда, ұзақ уақыт оңаша бапталып, саяқ суытылып, салт тынықтырылған, бәйге алаңына енді шыққан тың сәйгүліктей әлеумет назарын өзіне бірден бұрды. Әуелі әдеби сынға дәт қылды. Ол кезде бұл жанрда қалам сілтейтіндер бірқатар болғанмен, баяғы алпысыншы жылдар басындағы барлаушылық батылдығын, сарапшылдық саралығын, талдау байыптылығын, сардарлық қырағылығын айта қаларлықтай жоғалта бастап еді. Тоқмейілсушілікпен бірге келетін баққұмарлық, оған ілесе жүретін даңқ қуған даңғаза мен бақастық, олардан өрбитін топшылдық, жікшілдік, солар өршітетін алауыздық пен жалақорлық шаң көрсете бастап еді. Ондай қатерлі ағымдардың желеуімен кеткендер тек әдебиеттегі ғана емес, күллі әлеуметтік ортадағы қырбайылық пен дүрдараздық өртіне май құяры белгілі. Одан тайсалғандар ешкімді жарытып мақтамайтын да, батып даттамайтын да, жұрттың бәрін бетегеден биік, жусаннан аласа – жалпы алғанда бірдей, бірінен-бірі аспайтындай қылып көрсетіп, шаштың бәрін бір тарақпен тарап, бастың бәріне бірдей деп қарайтын теңгермешілдікті күшейтті. Сапа жайына қалды. Сан негізгі көрсеткішке айналды. Ит пен құстың біреуі азуына, біреуі тұмсығына сеніп, бәрі өздерін жеркіндік сезініп, жаппай қағаз қаралайтын графомания ұлттық індетке айнала бастады. Сауат ашуды боратып арыз жазудан бастаған шолақ белсенді ұрпақ білектей-білектей мемуарлар мен монографияларды місе тұтпай, жапатармағай беллетристикаға бой ұрды. Диссертация қорғау мен кітап шығару сәнге айналды. Ғылым мен әдебиет күнкөріс пен алданыш емес, атақ шығарудың, өзіне-өзі мәз болып, ісіп-толудың құралына, адамдарды қаралай астамсытатын эгоистік желікке айналды. Егер жүз пайыз сауатты халық әлгіндей себеппен жаппай жазу үстеліне отырар болса, онда қағаздың сытыры мен қаламның сықыры да бензиннің иісі мен резинаның дәмі сияқты жаппай еліртетін есірткіге айналып шыға келмей ме?! Әдебиеттегі ахуал осыған жақындап қалған жағдайда әдеби сынды күйттеу қарыны ашып жатқан айдаһардың аузына басыңды тығып, көмекейін қытықтағанға барабар жанқасталық сияқты еді. Алайда, Марал Ысқақабаевтың соған тәуекелі тұрды.
Бүгінде «Шығарма шырайы – шындық» деп аталған кітапқа енген мақалалардың дені сөз болып отырған кезеңде саяси-қоғамдық және әдеби мерзімдік баспасөзде бірінен соң бірі бұрқырап басылып жатты. Бүгін келіп байқасақ, кеше ғана ауылдық мектепте сабақ беріп жүрген әдебиет пәнінің мұғалімі астаналық қаламгер қауымды түгел меңдеп бара жатқан әлеуметтік дерттің диагнозын өте дәл қойған болып шығады. Алпысыншы жылдардағы «жылымыққа» артылған күдер үзіліп, жетпісінші жылдардан жаппай басталған әлеуметтік тоқырау мен адамгершілік тоғышарлану көркем шығармашылықты алдымен баурап алған түрі бар. Бір кездегі қатаң тәртіп күйреген. Ендігі талап қойғыштық – сөз жүзінде бар, іс жүзінде жоқ, жәй әншейін құлақ алдарқатар мимикрияға айналды. Ұзақ жылдар ұстанып келген мұраттары көзді ашып-жұмғанша түбірімен қате болып шығып, тақырға отырған тас маңдай екендерін енді сезген әлеумет те еселерін қалай қайтарудың ебін енді келтіргендей… Жоқтан өзгеге имандай сенетін ақкөңілділікті алданған бола салатын аярлықпен, жан алып, жан беріп жанталасатын жанқиярлықты жұмыс істеген болып көрінетін жанаярлықпен айырбастап, мінез-құлықта мимикрияға, жұмыста имитацияға жаппай көшуге жұмыла бел буғандай. Оның жолы да, бас қатыратын ештеңесі жоқ, оп-оңай екен: айтқанға көне сал, жұмсағанға бара сал, алдағанға сене сал – бәрін де жан қинамай істей сал. Сонда сені сазға отырғызам деп жүргендердің өздері сазға отырады.
Мұны әуелден де адам бойындағы әуейілік пен әуесшілікке сүйеніп қызмет етуге үйренген әдебиет пен өнер өкілдері алдымен түсініп, қапысыз меңгерді. Қандай тақырыптың тартымды болатынын жоғарғы жақтағылар қаулымен бекітеді. Қандай кітаптың өтімді екенін миды шағып, жүйкені мүжіп, жүректі езіп, сезімді сенделтпей, қиялды тебірентпей, ойды ойрандамай-ақ, тез оқылып, оңай ұғылатына қарап, тұтынушының өзі-ақ анықтайды. Кекірігі азған керсылқым заманның адамына не керек болса, өнеріне де сол керек. Өзің де көп қиналма, өзгені де көп қинама! Демек, өнерге қойылатын талап мейілінше оңайлатылуы керек. Сонда ғана педальды басып қалсаң, өз-өзінен жылжып жүре беретін осы заманғы автомобильдер сияқты, мұқабасын ашып қалсаң, көзің өз-өзінен сырғи жөнелетін осы заманғы әдеби шығармалар да көптен оталмаған бақшалықтағы кекіре шөптей қаулайды. Бұған орталықтан басқарылатын қоғамдар әбден қолайлы. Кітап базарындағы коньюктураны бақылап, басың қатпайды. Өндірістегідей конвейерлік тәсілге көшпегенмен, көркем шығармашылық та нені қалай келістіруді жоғарыдан бекітілген жалпыға ортақ нұсқауды қалтқысыз орындап, оп-оңай жүзеге асырады.
Өндірістік репортажды мансапқорлық айла-шарғымен, кафедрадағы соңғы дау профессор мен ассистент келіншектің арасындағы болымсыз адюльтермен, соңғы пленумның қарарын соңғы тексерудің қорытындысымен қотыштырып, кәсіподақ жиналысындағы таласты қылмыстық детективтен коктейль жасап араластыра алсаң – өндірістік, спорттық, аграрлық, саяси, отбасылық, отаншылдық, саяси-әлеуметтік, философиялық, психологиялық, моральдық-этикалық – тағы қандайын қалайсыз – әйтеуір, жұрт оқып жүргендей, жұрт жазып жатқандай роман мен драманы сіз де шекілдеуік шаққандай қағып тастай аласыз! Бұл сізге ақыры қандай болып кетер екен деп қиналатын көзіңіз түскен ханымға күйеуі оқып қоймасын, оқыса да түсінбесін деп жұмбақтай жазатын ділгерлік хат немесе жоғарғы орындарға көршіңіздің не бастығыңыздың үстінен жолданған шағым емес. Бар болғаны қиялыңыз жеткенше ойдан құрастыра салатын қисындама. Міне, жаппай тоқырау тұсындағы жапа-тармағай графоманияның ар жағындағы астар осыған саятын.
Сыншы Ысқақбаев көсілте мақалалар жазып жүрген кездегі әдеби ахуалымыз да әлгінің ар жақ-бер жағында-тын. Онсыз да жылдар бойы бағы ашылмай келе жатқан әдебиетке әбден жаны ашығандықтан, ол арғы төркіні идеологиялық баса-көктеу өрбітіп, бер жағынан графомандық дүмбілездік өршіткен бұл көзқарасты түбегейлі өзгертуге күш салды. Ол үшін әдебиет табиғаты мен шығармашылық технолгиясы жайындағы қоғамдық пікірді сауықтыру керек еді. Ол әлемдік классика мен осы заманғы озық әдеби тәжірибеге сүйене отырып, ағымдағы шығармашылық үдеріске байыпты талдау жасады. Оның пайымдауында шынайы көркем шығармашылық екінің бірінің қолынан келетін емес, электрондық өнеркәсіп пен молекулярлық биология сынды аса жоғары технология мен терең кәсіби білікті талап ететін аса күрделі еңбек болып шықты. Екіншіден, ол тау болып үйіліп жатқан әдеби «ширпотребті» сынап, мінеп, түзеп, күресіп жеңіп аламыз деп шалабын шайқамайды. Ондай күрес қора тазалаймыз деп қоқыс қопарғандай күш пен жігерді құр босқа зая жіберу деп түсінді. Түгендеп тауыса алмайтын жаманға ауыз ауыртпай, назар аударалық жақсыны жалықпай байыптап, әділ бағалады. Сөйтіп, кешегі келеңсіз жылдарда да әдеби үдерістің бірыңғай көзбояушылық құралына айналып кетпегенін, шын суреткерлікті әлеуметтік кемелденудің шешуші тетігі деп қарастыратын рухани күштердің ешқашан түбегейлі жойылып көрмегенін, ондай күштер өз көзқарасын әлі де табандылықпен қорғап келе жатқанын аса биік талғампаздықпен зерделеп шыға алды. Олардың жамандықпен күресудің жалғыз жолы – жақсылыққа ұмтылу, ал оның бірден-бір амалы – өз бойыңдағы күш пен жігерді күреске емес, жасампаздыққа, өз қолыңнан келетінді бүгінгі ұрпақпен қоса ертеңгі ұрпақтың да көңілінен шығатындай қылып, қапысыз атқару деп санайтынын ұғындырды.
Сыншы Ысқақбаев бұл ақиқатқа туған әдебиетіміздегі қаламдастарының шығарамашылық тәжірибелеріне сүйене отырып көз жеткізсе, прозашы Ысқақбаев оны өз шығармалары арқылы дәлелдеуді мұрат тұтты. Ол әдебиеттің өрбіген тегі де, жүрер жолы да, ұстанар мақсаты да – адамдардың әлеуметтік есейіп, рухани кемелденуіне қызмет ету деп біледі. Оған аз жазса да саз жазатын аса талғампаз жазушының қаламынан шыққан әр туынды дәлел бола алады.
Оның «Ұят туралы аңыз» дейтін хикаяты бар. Қашан жазылғаны анық есімде жоқ. 1980 жылы шыққан кітабы осылай аталып, осындай әңгімемен ашылатын. Соған қарағанда, бұл шығармашылық жолының бастауында емес, бел ортасында туса керек. Сөз саптасы мен ой тастасы да соны аңғартқандай. Жердегі емес, пейіштегі оқиға. Күллі дүниені қолдан жаратып шыққан Тәңірінің іші пысады. Өзіндей болмағанмен, өзіне жетеқабыл серік жаратады. Атын да соған лайықтап, Шарапат қояды. Алғаш рет тіл қатқалы жатып, қасында ербиіп тұрған біреуді көреді. Әлгіден аумайды. Сөйтсе – оның көлеңкесі. Ол жүрген жерде бұл жүрмесе бола ма? Оған да жан бітіреді. Бірақ екеуінің мінезі бір-біріне кереғар болып шығады. Сонысы ескеріліп, оған Кесепат деген ат беріледі. Таразының екі басындай, бірінсіз бірі тепе-теңдікті сақтай алмайды. Шарапаттың есіл-дерті – Тәңірі жаратқан мақұлқаттарда. Әсіресе, Жаратушының жақында жаратқандары – Адамата, Хауана және оның ұрпақтарында. Әуелде жұмақ үшін жаратылса да, білместі біліп, көрместі көріп қойған ұстамсыздықтары үшін қуылған. Жердегі жыртқыштар пейіштен келген оларға күн бермейді. Бұны көріп, Шарапаттың жүрегі сыздайды. Соның өтінішімен Тәңірі адамзатқа Ақыл беруді ұйғарады. Қуанған Шарапат оны адамдарға жеткізуге асығады. Кесепат оның арқасындағы қапшыққа бір-екі рет қолын сұғады. Ақыл бәр-бәріне түгел жетпегендіктен, алауыздық туады. Жеткендер жетпегендерге әлімжеттік жасай бастайды. Немесе, керісінше, жетпегендер жеткендерге тістерін қайрайды. Шарапат ондай озбырлықты тыятын Ұят бітіруді қолқалайды. Кісәпір Кесепат бұл жолы да қапшыққа қол салады. Ұят та адам басына түгел жетпегесін, амалсыз екеуара бөлініп беріледі. Жартыкеш ұят жағдайды түземейді. Сөйтсе Кесепат қайырлы қаптың бет жағындағы қаймағы болып табылатын Қанағатты ылғи сыпырып алып қалып отырыпты. Мұны енді аңғарған Шарапат пейіштің алдында құр босқа шашылып жатқан қанағатты шөкім-шөкім теріп, дереу жер бетіндегілерге жеткізіп берумен әлек. Қиянаттың қысқармауының бірден-бір себебі содан екен.
Пейіштегі үшеудің арасындағы бұл гәпті жазушы өз көзімен көргендей егжей-тегжейлі суреттейді. Екі періште де, тіпті Тәңірі де күнде көріп жүрген көршілеріміз сияқты. Әр қылығы түсінікті. Әр сөзі ұғынықты. «Ол замандағы ғарышымыз тап бүгінгідей шексіз емес. Жанды-жансызды қоса есептегенде, бар-жоғы он сегіз жүз ғана. (Ол кезде осылай саналған). Бұл санның жосықсыз көбейері бертінірек. Қанағат деген ұғымның әлі орнықпаған шағы болғасын ба, алғашқы бір дәуірде Тәңіріге осынау әмір жүргізіп отырған ұлан-ғайыр патшалығы жыл өткен сайын қайыршының қалтасының түбіндегі садақадан жиналған жарытымсыз тиын-тебендей аз көріне беретін-ді. Майдан ашып жауласар дұшпаны жоқ, бүкіл жер-жиһанда өзінен бөтен құдірет иесі және жоқ. Сосын қайтсін, амалсыз, «қолдан келер бар ермегім осы» дегендей, жаңа ғаламдар жарататын… Иә, сонымен… Қырық-елу мың… жыл бұрынырақ, Адамата мен Хауана пейіштен қуылып тасталғаннан, шамасы, үш-төрт мың жыл өткен шақта, солардан өсіп-өрбіген, түйсігі бар – түйері жоқ, құлқыны бар – құлығы жоқ ұрпақтарының өмірінде күрт өзгерістер кезеңі басталды», – деп ұшталатын кіріспенің, басқасын қойып, интонациясының өзі-ақ тек бұл әңгіменің ғана емес, бүкіл Ысқақбаев шығармашылығының әлеуметтік уытынан, философиялық қарымынан, суреткерлік кемелдігінен жеткілікті хабардар еткендей еді.
Бұл – әрине, интеллектуалдық проза. Баяғы Вольтерден, кешегі Жан Поль Сартр, Камюлардан өрбіп, бүгінгі Кобо Абэ, Жак Превер, Герман Гессе, Алехо Карпентьер, Уильям Голдингтерге дейін жалғасып жатқан ұлы арна. Осы заманғы прозаның жылдан-жылға даңғылданып келе жатқан жетекші бағыты. Алайда, оған өзек болып тұрған философиялық тәмсіл, Інжілге тән сюжет, дидактикалық фабула осы кезгі әлеуметтік ойдың удай ащы сарказмға ұласпай, езу тартқызар ирониямен ғана шектелген астарлы әуезімен әрленіп, психологиялық талдаудың ең соңғы әдістерімен зерделенгенде, бір қаламгердің ғана емес, жалпы ұлттық прозамыздың ойшылдық, шеберлік, көркемдік әлеуетінің қаншалықты шарықтап кеткендігіне қапысыз көз жеткізетін тізгін үзген туындылардың бірі болып шыға келген. Алайда, оның ұрығы біздің кейіпкерімізге кітаптан көшіп келмеген, өзіміздің қарапайым қазақы тұрмысымыздан дарығандай. Қатты қуанғанда не қайғырғанда баянсыз фәнидің пәтуәсыздығын шариғатпен салғастырып барып дәйектейтін қарақұлақ қарияларымыздың айтқанынан өнгендей. Оны әңгіменің басындағы «Әкем Ысқақбайға ескерткіш» дейтін арнаудың өзі-ақ айтып тұр. Біздің Маралды уызына жарыған дей беретініміз де сондықтан. Ол қырықтан асқанша әке тәрбиесінен аттамаған көргенді перзент. Ұлттық сана мен салт, ата дәстүр, байырғы тұрмыс, бабалар сөзі мен әке өсиетіне қапысыз қаныққан құйма құлақ. Оған діндік және әдеби классикалық мәтін ықпалы қосылғанда, ағылшын, араб, қазақы тұқымдардың қаны араласқан әйгілі Абсенттей қас дүлдүл шығарма туған.
Ал бұл хикаяттың көтерген мәселесі мен ұстанған суреткерлік қағидалары жағынан да жүйелесі мен жүйектесі болып табылатын «Жойқан төбенің» тууына өзіміз куә болдық. Марал Ғиасадин Әлидің Үнді жорығы туралы кітабын бізден алып оқыды. Бұл прозашы Ысқақбаевтың шығармашылық зертханасына жақынырақ үңілуге жағдай туғызды. Дерек көзі – ортағасырлық Шығысқа тән дәріпнама. Онда Ақсақ Темірдің өзі мен айналасы жөнінде бір ауыз сын мен күмән айтылмайды. Өзінің түшкіргені мен атының пысқырғанына дейін «жәрәкімалладан» басқаны естуі еш мүмкін емес. «Жертәңірге» бопса айтудың заманы емес-тін. Жорықтың егжей-тегжейін баяндаудан ғана тұратын бұл кітаптың жазушыға ешқандай дап-дайын сюжет, әп-әзір фабула ұсынбасы түсінікті. Өйткені, Марал хикаятының концепциялық мәйегін мыңдаған құрбандардың бас сүйектерінен зәулім мұнара салынғаны емес, сол оқиғаның ортасында жүріп, шексіз биліктің шектен шыққандығын көрген сезімтал ақынның қалай жынданып кете жаздағаны құрайды. Ал бұл турасында Ғиасадин Әли де, Ақсақ Темір де, оның пірі Омар қазы да, басқа жорықтастары да ешқандай куәлік айта алмайды. Өйткені Ғиасадин Әли өзінің алдына атақты жорықтың күнбе-күнгі әскери-тұрмыстық деректеріне сүйсіне отырып, Ақсақ Темірдің Алланың өзімен теңестіруге тұрарлық ерекше құдіреті мен айырықша көрегендігін әспеттеуді арнайы мақсат қылып қойған еді. Ысқақбаев ежелгі тарихшының әлгі ниетін орындау үшін келтірген нақты деректеріне сүйене отырып, олардан атымен керісінше тұжырым жасайды. Мұндайды көре тұрып, ақынжанды адамның жынданбаса, шабыттануы еш мүмкін емес екендігін дәлелдейді. Демек, Ысқақбаев ауызша дерек көзінен де, жазбаша дерек көзінен де дайын көркемдік шешім, әлеуметтік концепция түгіл, бас-аяғы бар фабула мен әзір тұрған сюжеттік бұлтарыстарды іздемейді. Оны халық жадында және тарихта бар деректерге сүйене отырып, өзі топшылап, өзі пайымдайды. Бұл жағынан келгенде, ол ежелгі мәйітке қарап отырып, ежелгі модельді қалпына келтіретін реставрацияшы-антропологтардан гөрі күл-талқаны шыққан көне жәдігерліктің қиқым-сиқым сынықтарын жинап алып, зерделей отырып, ежелгі металдан ежелгі зеңбіректерді қайта құйып шығаратын реконструктор-металлургке көбірек ұқсайды.
Бақытты өмір сүруден абыройлы өмір сүру әлдеқайда қиын. Сондықтан да, ол – әлдеқайда биік мұрат. Бұл – Марал Ысқақбаев шығармаларының консепциялық алтын арқауы. Бұл ретте айтпай кету айып болатын және бір жайсаң туындылар: «Ғашық болып көрмеген келіншек» пен «Кезек дүние». Осы екеуінің әр сөйлем, әр тармағы Адам, Табиғат, Махаббат деп аталар үш құдіреттің теңдессіз сұлулығы мен тұңғиық мәнділігін аттаған сайын ұқтырып, айтқан сайын мойындатып отырады.
Әйел мен еркек – Жаратушының өзінен бастап, баршамыздың басымызды қатырған және қатыра беретін, сезімімізді нәрлендіріп, ойымызды ұшқырлайтын ең басты «философиялық қайрақ тас». Ол екеуін ұқпай тұрып, ештеңені ұғу мүмкін емес. Әлемнің бар дүлдүлдері аянбай зерделеген бұл арнадан адам таңғаларлық жаңалық табамын деу күпірліктей көрінер. Марал, бірақ, тапқан. Шын махаббаттың құдіретін кейіпкерлерін басқа түгілі дұрыстап тұрып бір сүйістірмей-ақ, артық қиырман-шиырманға салмай-ақ, екінің бірінің басында бола беретін «курорт құпиясы» ауқымында қарастыра отырып, асқан пәктік пен тазалық қалпында айнытпай жеткізе алған. «Жигулидегі» «Адамата» мен автобустағы «Хауана» Тағдыр дейтін Ібілісті есеңгірете еңсеріп, аспандағы пейіште емес, іргеміздегі Ыстық көлдің жағасындағы лыпалы-лыпасыз айдай жұрттың алдында талтүсте талмаурай табысып, атымен басқа өмірге, басқаша тағдырға көшуге бел байлайды. Адам жан бүкпесінің көп шиырланбаған тереңдеріне барып, бойлай білген сүңгуір суреткерлік зерде анайы таптаурын көрінетін сюжеттен ешкімнің қолына түсіп көрмеген мөлдір меруерттей поэзия тауып бере алған. Психологиялық талдаудың тереңдігі мен лирикалық шынайылық құйма алтыннан шын қас зергер соққандай айтып жеткізе алмас құнды бұйым сомдаған. Ғашықтардың табыспасқа қақысы жоқ. Шын ғашықтардан басқалар шын құрбандыққа бара алмайды. Шын ғашықтардан басқалар шын ерлікке тәуекел ете алмайды. Шын ғашықтардан басқалар шын бақытқа жете алмайды. Шын махаббат – періштелердің емес, ет пен сүйектен жаралған әйел мен еркектің ең басты сыбағасы. Барлық тақсырет сол сыбағасын тағдырдың тәлкегіне, нәпсінің аярлығына тәрк етіп алудан басталады. Тазалық пен сұлулық та, әділдік те, бақыт та тек махаббат бар жерде бар. Оған көзіңізді жеткізгіңіз келсе, ырсия сөйлеп, жымсия күліп жүріп адам туралы айтылған-айтылмаған, айтылар-айтылмас ақиқаттың бәріне қанығып үлгерген осы бір қазақ жазушысының әлгі бір хикаятын оқып шығыңыз.
Қысқасы, Марал Ысқақбаев – аламан-асыр ғасырдың шындығынан баяғы әлімсақта-ақ жүрек тызылдатқан, жер үстіндегі пенделер тіршіліктерінен пейіштегі періштелердің өзінің жүйкесін шымырлатқан әрі мәңгілік, әрі мазасыз сауалдарға тұшымды жауап іздеп жүрген тарлан талант. Тарғыл шыңдардан самғай қанат қаққан тарлан бүркіттің көрінген өлексеге қонбайтыны сияқты ол да кез келген тақырыпқа ұрынбайды. Сол тым кірпияз әдеби талғамы мен шектен шыға бойға сіңген суреткерлік максимализм оны әліге дейін өзінің талантына лайық танымалдыққа ие ете қойған жоқ.
Олай болатыны – өмір мен өнерді өзіндей толғап, өзіндей бағамдай алатындар бүгінгі әдебиеттің жазармандарында да, оқырмандарында да некен-саяқ…