Таяқшадан құйылған саз
***
Алла Тағала өзі жаратқан пенделерінің ішінде қалаулыларына ғана сан түрлі саланы қатар алып жүре алатындай дарындылық қасиет береді. Алайда, солардың арасында бір басына бірнеше өнер қатар қонса да «Мен осындай едім» деп ешқашан кеуде кермейтін, өзін өзгелерден дараландырғанды ұната бермейтін, кейінгі ұрпаққа, халық игілігіне қажетті сан-салалы өнермен айналысып биік белестер мен асқар асулардан асса да «адами болмысын» сақтап, қарапайымдылығынан айырылмаған жандар аз емес.
Сондай кісілердің бірегейі – әннен операға дейін қазақша сөйлеткен әйгілі композитор, елімізге танымал домбырашыларды тәрбиелеген ұлағатты ұстаз, ондаған кітаптар жазған белгілі ғалым, бірнеше қазақ оркестрлеріне «реформа» жасап, аяғынан тік тұрғызған кәсіби дирижер, ҚР еңбегі сіңген қайраткері, профессор, ұстазым Айтқали Жайымов.
«Ұстаз – атаңнан ұлық» деген сөз бар дана қазақта. Мен өмірде де, өнерде де ұстазға жарыған жанмын. Алғаш қолыма домбыра мен гитараны қатар ұстатқан туған ағам – Мұрат. Музыка мектебіне шақырып оқытқан Сыр бойына белгілі күйші-композитор Тасболат Ысқақов. Құрманғазы атындағы Алматы Мемлекеттік консерваториясына оқуға түскенімде бірнеше мұғалімнен ауысып Айтқали Тілепқалиұлының класынан бітіріп шықтым және сол кісіде білім алғанымды мақтан тұтамын. Әр сабағымыз бүгінгі күнгі «Шеберлік класынан» кем болмайтын. Перне басудың әдіс-тәсілдерін, дыбыс тербелістеріне құлақ түруді, қағыстардың сан түрлі қыры мен сырын үйретуден талмайтын ұстазым, музыкалық терминдерді де жаныңа жақын қазақ тілімен тез ұғындыра қоятын. Мысалы, форте, пианоның орнына қоңыр дыбыс, биязы, сыпайы, әлжуас т.б. сөздерді қолданатын. Әрдайым, «Шәкірттеріңді алалаушы болма», «жершілдік, рушылдық деген үлкен індет, өнер жалпы қазақтікі» деп отырушы еді. Бұл қағиданы мен күні бүгінге дейін ұстанып келем. Ұстазым, шәкірттерінің шеберлігіне, техникалық мүмкіндіктеріне орай сабақ үстінде этюдтер мен шығармалар жазып беретін және соның барлығына шәкірттерін араластырып отыратын. Мәселен, осы күнге дейін домбырашылар арасында «хит» болып жүрген «Шалқыма» шығармасының дүниеге келуіне мен де куәмін. 1988–89 жылдар шамасы. Айтқали ағай Айгүл Үлкенбаеваны Бакуде өтетін халықаралық байқауға дайындап жүр. Конкурстың басты талабы – халық аспаптарына (бұл жерде әрине домбыра) арнайы жазылған күрделі шығарма болуы керек. Айтқали Жайымов бірнеше күнде Айгүл Үлкенбаеваға арнап осы «Шалқыманы» жазып берді. Өз кезегінде Айгүл де Бакуден үлкен абыроймен, лауреат атанып оралды.
Консерваторияда студенттер Айтқали ағайға еліктеп, ұқсағымыз келгені, «осындай домбырашы болсақ, осындай композитор болсақ» деп армандағанымыз жасырын емес. Тобымыздағы қыздардың да әңгімелерінен Айтқали ағайға деген сүйіспеншіліктерін жиі есітіп қалып жүрдік, бірақ олардың не армандағаны бізге құпия болып-ақ кетті ғой.
Айтқали Тілепқалиұлы бойындағы бар қабылет-қарымын өз шәкірттеріне үлестіріп берген сияқты. Ұстаздығы мен ғалымдық жолын – Біләл Ысқақов, күйшілік-орындаушылық шеберлігін – Айгүл Үлкенбаева, дирижерлығы мен оркестровка жазуын – Еркін Нұрымбетов иеленгендей болады да тұрады. Үшеуі де елімізге өте танымал, өз кәсіптерінің шынайы шеберлері.
Өткен жылдың сәуір айында Астана қаласында, Әлшекей Бектібайұлының 170 жылдығына орай Әлшекейдің шөбересі Оңғарбай Дәнебеков үлкен концерт ұйымдастырды. Бұл концерт Айтқали Жайымовтың оркестрімен өтті. Концертке Құрманғазы атындағы қазақ ұлттық консерваторясынан Ж.Темірғалиев, С.Садықов және мен қатыстым. Айтқали ағайдың оркестрінің құрамында жүзден аса музыканттар жұмыс істейді. Еліміздің ең мықты оркестрі болып саналатын бұл ұжымның музыканттары да жастардан құралған деуге толық негіз бар. Жалпы, Айтқали ағай қай оркестрді басқарса сол оркестр аз ғана уақыт ішінде ең танымал, ең жақсы оркестр болып шыға келетініне бәріміз куәміз. Оркестрге дирижерлық еткен Еркін Нұрымбетов таңданысын жасыра алмай, таңырқаумен болды. «Не деген қуатты оркестр! Контробастарға қарап, оң қолыңды сәл көтерсең, төменгі дыбыстардың гүрілінен аяғың дірілдеп кететіндей», – дейді. Сәлден соң Сәлімгерей Садықовтың кезегі келді. Табиғатынан тұйықтау Сәлімгерейдің де келбетінде үлкен таңданыс пен қызығушылық сезіліп тұр. Маған бәрі қызық. «Өзге оркестрлерден айырмашылығы көп пе?», – деймін сынай қарап. «Түһ, о не дегенің аға? Әр саусағыңның қимылына дейін, қас-қабағыңның қозғалысына дейін байқап отыратын оркестр артистері, көрсеткің келген нюанстарыңды ым арқылы-ақ біліп отырады. Тіпті, артық қозғалыс жасауға да қорқыңқырап тұрасың!», – деген еді. Шынында да Айтқали Жайымовтың оркестрі – шыңдалған, кез келген дирижердің айтқанын екі еткізбей орындай алатын кәсіби деңгейге жеткен ұжым. Мұның бәрі әрине, Айтқали Жайымовтың табанды, тегеурінді еңбегінің нәтижесі.
2017 жылдың қараша айында Алматыда Абай атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық Опера және балет театрында Айтқали Жайымов жетпіс жасқа толу мерейтойына орай үлкен концерт берді. Дирижерлық тұғырға секіріп мініп, қанатын қомдаған қыранша қолдарын жазған қадірлі ұстазыма халықтың сүйіспеншілігін айтып жеткізу мүмкін емес. Орындарынан өре түрегеліп, ыстық ықыластарын білдіре ұзақ қол соққан көрерменнің ризашылығында шек жоқ. Бір сәт күмбірлеген қасиетті қоңыр домбыраны қолына алған ұстазым халықты қайта серпілтті. Ал, ол кісінің ән-күйлері мен шығармалары жөнінде әңгіме тіпті бөлек. Бұл концертте Жайымовтың дирижерлық, композиторлық, орындаушылық қырларына таңырқаған көрермен, оның нағыз әке екенін де байқады. Арман Айтқалиұы Жайым – жастығына қарамай, елімізге кең танылған орындаушы (фортепиано), композитор әрі дирижер. Әкелі-балалы Жайымовтардың концерті көпке дейін Алматыдағы өнерпаздардың таңдайын қақтырған әдемі әңгімеге айналды.
***
Қоңырқай күз айларының бірінде, қалта телефоным шырылдап қоя берді.
– Аға, амансыз ба? – деген дауысынан тани кеттім. Оралдағы Еркін інім. Хал-жағдай сұрасқан соң Еркін өтініші барын айтты.
– Тыңдап тұрмын.
– Оралға келіп Дәулеткерей атындағы оркестрмен концерт қойсаңыз қалай болады?
Жөпелдемде не дерімді білмей, қалай болар екен деп күмілжіп тұрғанымда:
– Оның не қалайы бар? Бұрынғы орындаған шығармаларыңызды тарта аласыз ба? – деді.
– Иә, тартамын.
– Ендеше солардың партитураларын жіберіңіз, қалғанын кейін сөйлесе жатармыз.
Бір-екі күннің ішінде сұраған партитураларын жібердім. Бірақ күмәнім тарқамады. Бұл қалай болар екен? Бұрын-соңды оркестрмен жеке шығармашылық кеш өткізіп көрмеппін, өткізбек тұрмақ, оны ойға да алған емеспін. Анда-санда көне домбырамды алып сүртіп-сүртіп қоямын. Ол жақта мені кім танып, кім керек етіп жатыр?
Сөйтіп жүргенде қаңтар айының орта тұсында Еркіннен хабарлама келді. Үлкен афишаға менің табақтай бетімді жапсырып, шығармашылық кеші өтеді деп шығарып қойыпты. Мәссаған! Дереу қалтафонымнан Еркіннің есімін тауып хабарластым.
– Ау, Ереке, мынау не?
– Афиша. Қаланың бірталай жеріне ілінді. Ақпан айының жиырма жетісінде шығармашылық кешіңіз өтеді. Келсеңіз болады, – деп кеңк-кеңк күледі.
Бір үміт, бір күдік. Еркін оркестрді дайындап қойыпты. Оркестрмен бір күн дайындалып, ертеңіне концертке шықтым. Бәрі ойдағыдай болды. Концерт жақсы өтті. Ермек Қазиев, Қырымгерей Қажымов, Хатимолла Бердіғалиев сынды елімізге кең танымал өнер тарландарымен танысып, дәмдес болдым. Асылхан, Аңсар, Ақылбек, Ақсамал, Гүлден, т.б. іні-қарындастарыммен таныстым. Орал өңірінің өнерпаздарының өнерге деген ықыластарына риза болдым. Кәсіби мамандар жетіспейді, оркестр құрамы шағын, жалақылары мардымсыз, сонда да болса өнерге деген құлшыныстары мен таза ниеттері мені қатты таңдандырып, тәнтті етті. Кетерімде оркестрдің қобызшылар тобы мен домбырашылар тобының концертмейстерлері Жәмила Нұрымбетова мен Аңсар Бердіғалиевке ризашылығымның белгісі ретінде бір-бір шығарма жазып беремін деп уәде еттім. Домбыра мен оркестрге арнайы «Көшпенділер» күйін жазғанмын. Оркестрдің бас дирижері әрі көркемдік жетекшісі Еркін Нұрымбетов редакциялап, орындатыпты. «Күйіңіз тамаша, сәтті шығыпты» дегенге мәзбін. Көп ұзамай Жәмилаға, қобыз бен фортепианоға арнап «Ақ келін» шығармасын жаздым. Бәрі бірдей қайдан жақсы бола берсін, үнсіз қалғанына қарағанда, сірә ұнамаған болуы керек.
Орал қаласында, іргетасы 1987 жылы қалана бастаған халық аспаптар оркестрі 2000 жылы филармония құрамына ресми бекітіліп, көркемдік жетекшісі әрі бас дирижеры болып ҚР еңбек сіңірген қайраткері Қырымгерей Қажымов тағайындалады. Құрманғазы атындағы Қазақ Ұлттық консерваториясын домбырашы, этномузыкатанушы, қазақ халық аспаптары оркестрінің дирижеры мамандықтары бойынша үздік бітірген Еркін Нұрымбетов, еңбек жолын Құрманғазы атындағы мемлекеттік академиялық халық аспаптары оркестірінде бастап, 2001 жылы Батыс Қазақстан облыстық мәдениет басқармасының шақыруымен
Ғ.Құрманғалиев атындағы филармонияға келеді. Оркестрдің екінші дирижеры болып тапжылмай он жыл қызмет етеді. Еркін Нұрымбетов 2003 жылдан Дәулеткерей Шығайұлының есімін иеленген халық аспаптар оркестрінің көркемдік жетекшісі және бас дирижеры.
Еркін Нұрымбетов – Ш.Қажығалиев, Н.Тілендиев, М.Төлебаев, Б.Рзаханов атындағы республикалық дирижерлер конкурстарының Бас жүлдегері. Еркін еліміздегі барлық оркестрлерімен шығармашылық концерттерін өткізді десем, артық айтқаным емес. Отыздан аса ғылыми-танымдық мақала, ондаған кітап пен оқу құралдарын жазған ғалым. Ал, «Астана-Бәйтерек», «Елім менің», М.Төлебаев атындағы композиторлардың республикалық конкурстарында «Балдырған» шығармасы, «Қазақстаным» әні, «Мыстан кемпір» пьесалары лауреат атанып, жүлделі орындарды иеленген. «Оралым – асыл қазынам» әні отан тақырыбындағы үздік әндер қатарына енсе, «Теректі толқыны» әні ауданның ресми әнұраны ретінде орындалады. 500-ге жуық қазақтың ән-күйлерін өңдеп, оркестрге түсірді. Сондай-ақ, Батыс Қазақстан облыстық қазақ драма театры сахналаған «Құрманғазы», «Махамбет», «Мезгілсіз келген махаббат», «Сақал саудасы» спектакльдерін музыкамен көркемдеген белгілі композитор. Ұстаз ретінде Еркіннің ондаған шәкірті республикалық домбырашылар сайыстарында лауреат атанып жүр. Бұл – менің білетінім ғана. Жасы қырық беске енді ғана толатын Еркіннің осыншама қыруар жұмысты қалай атқарып, қайдан уақыт табатынына таңдасбасқа шараң жоқ. Сірә, өнерге деген сүйіспеншілігі басым, алдына қойған мақсаты айқын, ерік-жігері мықты Еркінге алынбайтын асу, бағынбайтын белес болмайтын шығар. ҚР композиторлар одағының мүшесі, мемлекеттік «Дарын» жастар сыйлығының лауреаты, «Құрмет» орденінің иегері, қауымдастық профессоры лауазымдарына таза еңбекпен жеткен Еркіннің адами болмысы да биік. Бірде Еркінге: «Сен пультке шыққанда, бесікте жатқан балалар бүгінде еңбегі сіңген қайраткер атанып жүр ғой» дегенімде, «аға, атақ үшін еңбек етіп жатқаным жоқ, бұйырған қашпас» деді сол баяғы сабырлы кейіппен. Іштей сүйсінгенім рас, дегенмен әр пенде еңбегінің жемісін тіріде көргісі келетіні бәрімізге белгілі ғой. Сырда туып, Алматыда білім алған, еңбек жолын Оралда бастап, сол өңір өнерінің қарыштап өсуіне еселі еңбек еткен, өмірі өнерімен өрілген Еркіннің бүгінгі арманы, өзі өсіп-өнген «Дәулеткерей» атындағы қазақ халық аспаптар оркестрін «академиялық оркестр» деңгейіне жеткізу.
Төлепберген ТОҚЖАНОВ,
Құрманғазы атындағы Қазақ
Ұлттық консерваториясының қауымдастырылған профессоры.