Төлеміс Меңдіғали
«Пайдасыз өмір сүру –
мезгілсіз өлгенмен бірдей».
И.Гете.
Жалпы, «шал» деген сөз жағымды мағынада айтылады. Тіпті, қырықтың үстіндегі қырқылжыңдар бір-біріне «әй, шал» деп қалжыңдасады.
Бүгінде көптеген ғалымдар планета, яғни, адамзат баласы қартайып барады деп заржақ болуда. Олай болса сол шалдар дегеніміз кімдер, олардың қоғамда рөлі бар ма, олар не айтады бүгіндері деген сияқты сауалдар әркімді де қызықтырады ғой деп ойлаймын.
Осы бір сауалдар мені де біраз ойға қалдырған. Сосын зерттей бастадым. Қызықты деректерге тап болдым. Солардың бірер парасы осы жазылымда.
Екі мектептің аралығы
Үйімнің іргесінде, он аттам жерде атауы жоқ тұйық көше бар. Бұрындары бұл жерге ешкім келмейтін. Өйткені, көше күтімсіз қалып, сонау жетпісінші жылдардың ортасында төселген асфальт жабындысы әбден ескіріп, ойдым-ойдым шұқыр пайда болған-ды: жүргіншілердің жүріп-тұруына қиындық туғызады.
Биыл, жаз ортасынан бастап осы көшеге жан біте бастады; үстеріне сары жилет киген адамдар, әртүрлі техникалар келіп, көшені ойран-топыр етті; асфальт төселе бастады, жас көшеттер отырғызылды, отырғыштар қойылды.
Солардың іс-әрекеттеріне қарап, үн-түнсіз отырғанмын.
– Ассалаумағалейкум, отыруға бола ма ?
Сөз саптасы ширақ, ашаң жүзді, арықтау келген шал әлгі сөзді айтты да менің жауап беруімді күтпестен жаныма кеп жайғаса берді.
– Апыр-ай, мына көшені қалпына келтіріп, отырғыштар қойғаны біз сияқты шалдарға жақсы болды-ау, бір сәт аяқ суытып, тынығып аласың.
Мен үндей қоймадым. Шал бір сәт тыныстап алды да, әңгімесін әрі жалғады.
– Бәрі адамға байланысты ғой. Мына әкім келді де қаланың болсын, даланың болсын – барлық істі өз қолына алды. Өзі бір тыным таппайтын әкім екен, – деп тағы бір қойды.
– Қай әкімді айтасыз? Бүгінде әкім дегенің көп қой, – дедім мен шалдан сыр тартпақ болып.
– Облыс әкімін айтамын да… Осы көше қанша жыл қараусыз, бақылаусыз қалды десеңізші. Азып-тозды. Енді, міне…
Шал кенет қопарыла бұрылып оң жаққа көз тастады.
– Мен бұл жаққа анда-санда келемін. Онда да «Алтай» базарына шаруам түскенде ғана… Анау екі мектеп қой баяғыда салынды.Бүгінде олардың нөмірі қандай екенін де білмеймін. Сен білесің бе?
– Мына – оң жағыңдағы, қыр арқадағы №39, қарсы алдымыздағы №17 мектеп. Баяғыда Кеңес кезінде сол екі мектептің бірі – аралас, екіншісі – таза орыс тілді мектеп болатын. Қазір бәрі оңалды ғой, – дедім.
– Әй, бәрекелді!
Шалым осы сөзді айтты да оқыс орнынан көтеріліп көше ортасында тал-шыбыққа су құйып жүрген машинаға қарай беттеді. Су құйылған шұңқырларға үңіле қарайды. Мен де сол шалдың соңынан ердім.
– Ай, мыналар шұңқырды толтырмай, бетін ғана шылап кетіпті ғой, – деп су құйып жүрген машина иелеріне айқай салды: – Неге шұңқырды толтыра су құймайсыңдар?
Мына шал тегін болмады. «Қап, аты-жөнін сұрамағанымды қарашы», – деп, ширақ та мығым жүріспен кетіп бара жатқан шалдың соңынан айқай салдым. «Оу, замандас, аты-жөніңізді айтпадыңыз ғой. Бұрын кім болып жұмыс істеп едіңіз?», – деп сұрадым.
– Кім болып жұмыс істегенімнің сізге қаншалықты қажеті бар! Ал, есімім – Омар.
Иә, шынында, оның кім болып қызмет атқарғанының қажеті жоқ шығар. Маңыздысы – ол шалдың мына өмірге, тіршілікке көзқарасы, ұстанымы болса керек. Ал ол шалдың ұстанымы – мына қоғамның кем-кетігін, жетістігін үнемі бақылап жүру. Олай болса, ол бүгінгі заманның қоғамдық бақылаушысы.
***
Біраз отырып қалыппын. Күн еңкейіп барады. Қайдан тап болғанын білмеймін, бір ақ мысық келіп жүрелеп отырып маған қарады. Сірә, келді-кетті біреулер тағам тастап үйреткен болар, мысық аузыма қарайды. Міз бақпай мен де мысыққа қарап отырмын. Әрі беріден соң мысық отырғышқа қарғып мініп, маған сүйкенді. Пыр-пыр етіп жанымда жатты. Әлеуметтік желіден Мәскеуде болған бір оқиғаны көрсеткені есіме түсті. Бір топ жастар көшеде кетіп бара жатқан мысықты ұстап алып, дабырласа мысықпен «ойнап», әрі-беріден соң бұтын бұт қып айырып, онымен қоймай қабырғаға ұрып басының мылжа-мылжасын шығарып, лақтырып тастады.
Сол көріністі көріп отырып ойға қалдым: «апыр-ай, біз пәленбай ғасыр бойы кіммен «дос» болғанбыз дегендей ой келді маған. Тым қатыгез, аяушылықты білмейтін мейрімсіз ұлт екен ғой. Қалай аман қалдық, қалай өз қолымыз өз аузымызға жетіп, ел болдық?..
Осындай оймен көңілім жабырқап үйге оралдым.
Екі дәуір таразышылары
Тамыз айы туғанмен күн әлі ыстық. Басқа көлеңке болар тал-терегі отырғышқа иіле еңкейген орындық іздеп, ақыры таптым. Дабырласа әңгімелесіп келе жатқан екі шал жаныма кеп жайғасты. Бірін бұрыннан танитынмын–зейнеткерлікке шыққан дәрігер. Екіншісін танымадым. Толық денелі келген біреу. Екеуі де менімен қол алысып амандасты да , әлгі бір әзірде үзіліп қалған әңгімелерін жалғастыра берді.
– Осындай да заман болады екен ғой. Бәрі сатулы, бәрін сатып аласың, – деді толықша келген шал.
– Иә, бәрі өзгерді. Баяғыда осы Ақтөбеде құс сүті деген конфет шығарылатын еді, көзін құртты …
Ойым шарлап әр саққа жүгірді. «Мына екі шал конфет туралы әңгіме айтады… Былтыр бір үйде қо_нақта отырғанымызда онда да шалдар қайдағы-жайдағыны айтып, «Біздің елімізде ештеңе шығарылмайды, машинаны былай қоялық, ең аяғы мына қызанақты да сырттан – Өзбекстаннан тасымалдаймыз», – деп еді дастархан үстіндегі салатты көрсетіп. Енді мыналар да сондай бір ескі жырды қопсытып отыр…
Қолдарын беліне салған тағы екі шал келді. Әлгілерді жақсы танитын болса керек, үй ішін, тіпті балаларының аты-жөндерін айтып амандасып жатыр.
– Төке, мына екі шалды танисың ба? Бұлар – бірі совхозда партком хатшысы, екіншісі – осындағы бір заводта бас инженер болған, – деп таныстырды маған дәрігер.
Үндей қоймадым. Бәрі де жоғарғы білімді шалдар болғанымен, әңгіменің жөн-жобасы маған жараспайтынын білдім. Сөйткенше болған жоқ, әлгі екі шалдың бірі:
– Бұрын ақылы оқу, ақылы медициналық қызмет дегендерді білмейтін едік, қазір бәріне ақша төлеуің керек.
Шыдай алмадым:
– Оу, замандастар, сендер қателесіп тұрсыңдар, ақысыз мемлекеттік оқу, ақысыз медициналық қызмет көрсету бар емес пе? Неге соған бармайсыңдар? Осы сіздердің ауыздарыңыздан «Тәуелсіз ел болдық» деген бір сөз шықпайды, ол неліктен? Осы Ақтөбедегі барлық кәсіпорында – Ферроқорытпа, «Ақтөберентген», «Актюбинсксельмаш» сияқты зауыттардың директорлары қай ұлттан еді? Директор болып жұмыс істеген бірде-бір қазақты өз басым сол жылдары көрген емеспін.
Төрт шал үнсіз қалды. Біреуіне жан бітті білем:
– Ей, мынауың кім? – деп сұрады дәрігерден.
– Бұл – журналист. Өмір бойы газетте жұмыс істеген, – деді дәрігер.
Шалдар үн жоқ, түн жоқ бұрылып кете барды. Мен жалғыз қалдым.
***
Екі жолақты тұйық көшенің маған қараған қарсы бетіне бірі – қыз, екіншісі – ұл келіп отырды. Бет әлпетіне қарасаң екеуі де қазақ. Әрі-беріден соң жігіт қызды алдына өңгеріп алып, аузы-бетінен сылпылдатып сүйе бастады.
Ой, ұят-ай! Жоқ, мен бұл сөзді ішімнен ғана айттым. Осыларды ғой біз – шалдар тәрбиеледік. Сонда біздің өзіміз де оңып тұрмаған болдық қой. Орыстанған, батыстанған шалдармыз. Олай болса бүгінгінің шалдары, дәлірек айтсақ қарттар деп кімдерді айтамыз?
Жаутаң кезең
Қартаяды, қажиды ғой түбі адам,
Ақырында маған да, мынаған,
Жаутаңдаған жаман шал боп қаласың, –
деп ақын Есенқұл Жақыпбек айтқандай, кейінгілерге (балаларымызға) керегіміз бар ма, жоқ па, оны кім білген. Әйтеуір, әркімге жаутаңдаған шал болып қаларымыз анық. Сонда қай кезден бастап жаутаңдаған шал боламыз?
Ғалымдар қарттық кезеңді 61-73 жас аралығы дейді және осы кезеңдегі шалдардың психикасында болатын өзгерістерді де зерттепті. Байқасақ, бұл кезеңдегі шалдарды атам қазақ «жігіт ағасы» дейді екен. Шынында, ол рас болса керек. Өйткені, осындай жастағы шалдардың әлі қажыр-қайраты қайта қоймағанын, тіпті өзі баяғыдан бері күтіп, баптап ұстап келе жатқан саябағында ертеңді – кеш жүретінін талай көргенбіз. Десе дағы, мұндай жастағы «жігіт ағалары» тым ақылгөйсіп, кейінгілерге (балаларына) әр нәрсені айтып, бастарын қатыратын көрінеді. Бірақ олар өздерінің «кемшілігін» сезіп, бара-бара өз балаларынан көңілі қалып, кейде жасқаншақтап, барлық ыстық ықыласын немерелеріне төгеді екен. Алайда, бәрібір, көңілінде бір нәрсе тұрары анық. Сосын далаға бір шығып, үйге бір кіріп, беймаза тірлік кешеді. Сонда олар не іздейді, нені аңсайды? Жұмыс қой баяғы, жұмыс!
Ұлы бабамыз Абай: «Қартайдық, қайғы ойладық, ұлғайды арман» деп осы кезеңді меңзеді ме екен, кім білген, әйтеуір осы кезең олар үшін тым ауыр, тым азапты шақ болса керек. Өйткені, олар өмір бойы еңбек еткен жұмыс орнын аңсайды, сондағы балаларымен жүздесіп, әңгіме-дүкен құрғысы келеді. Сосын дағы бұрынғы жұмыс орына барады. Ондағылармен көрісіп амандасады. Әй, бірақ сол балалары жылы қабақ танытса жақсы ғой. Көп жерде ондай жоқ. Суық қабақ, кіржің мінез танытады олар. Жастарға да ренжуге болмайды – қоғам тым салқын тартып кетті және балалардың өз жұмыстары да бар. Сондықтан да бұрынғылар: «Адам азабы – заман азабы» депті ғой. Біздің әңгіме етіп отырғанымыз – 61-73 жас аралығындағы шалдар. Ал, одан да ұзағырақ, мәселен, 73-85 жас аралығындағы шалдар мінезі, тірлігі, ой-сана өрісі қандай? Бұл сауалдарға да ғалымдар жауап беріпті. Айталық, бұл жастағылардың мінезі аса сабырлы, аз сөйлеп, көп ойланады. Ондайды қазақ тұйық мінез дейді. Сөйтсе де, егер сөйлей қалса бұрынғы ақылгөйлігі біртіндеп көсемдікке ауысып кетеді. Мінез-құлқында да өзгерістер болады. Кез келген қалжың сөзді басқаша түсініп, ауыр алады. Яғни, эмоциялы (сезімтал) болып келеді.Сөйтіп сезімталдық бара-бара өкпешілдікке ауысады екен. Осы жастағылар, тіпті 70-тен асқандарда да менің бір байқағаным – өзі өмір сүріп отырған қоғамның – нарықтық қоғамның қыр-сырын білмегендіктен болар, жоғарыда айтып кеткеніміздей, бүгінгі қоғамға кереғар пікірде жүреді. Бәрі ана заманды – КСРО-ны аңсайды.
«Апыр-ай!» деймін мен өзіме-өзім. Сонда олар кеше өздері бастан кешкен социализмнің әкімшілік-әміршілдік басқаруымен сонау 1921-1923 жылдары қолдан жасалған ашаршылықты, ұлт қаймағы – зиялыларды бірінен соң бірін (1937-1953 ж.ж.) түрмеге тоғытып (Алаш зиялылары), көзін құртқандарын, тіпті беріде де сол қанқасап әдетті қоймай: «Қазақ деген ұлт жоқ, сіздерге тек мал бақтыру керек» дегендерін ұмытып, естен шығарып алғандары ма сонда?!
Ұмытпаған да шығар. Бірақ қалай болғанда да нарықтық экономика дегенді, дәлірек айтсақ капитализмді (Елбасымыз Н.Назарбаев осы сөзді талай рет қайталады) қабылдамайды. Ал, шын мәніне келгенде капитализм дегеніміз қандай қоғам, ол адамзат баласының, яғни қоғамның дамуына қаншалықты әсер етті? Оның теориялық бағыттары бар ма?
Бар! Ол теорияның атауы – Даралық, яғни «Мен». Оның бастауында философ Шопенгауэр тұрды. (Шындығында, «Мен» – сонау ежелгі Римнен басталады). Сосын оны «Заратустра осылай деген» еңбегінің авторы Ф.Ницше әрі қарай дамытты. Ф.Ницше «Менді» адамның өз бойынан, болмысынан іздеді. Бақсақ, бұл дүниеде «Менсіз» ештеңе болмайды екен. Жаңалық ашып, оны адамзат баласы мүддесіне жарату – тек «Мен» арқылы ғана жүзеге асады. Технологиясы дамып кеткен Батыс елдері бүгіндері сол «Менмен» өмір сүреді. Бұл – әр адамның құқы, өз еркі бар деген сөз!
Шындығын айтсақ, бұл ұстаным қазақ қоғамына сәйкес келмейді, тіпті кереғар десек те болады. Бұл жағынан келгенде, социализм біздің тіршілік-тынысымызға үйлесімді болатын.Сондықтан да болса керек, қоғамның озық ойлы азаматтары «Нарықтық экономика руханиятты әлсіретті» дейді… Қазақстанда «Мен» дейтін жаңа, кейпі бөлек, бірақ «Мен» деп істі қопара атқарып жатқан, баюға бет бұрған жаңа тұрпаттағы тұлғалар пайда болды. Мемлекет те оларды қолдап отыр…
Ал ғалымдар, жазушылар «рухани құндылықтар жоғалып барады» деп зар салуда. Осыны байқаған, аңдаған Елбасымыз Н.Назарбаев «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты болашаққа бағдар боларлық мақала жариялады. Оны бір-екі ауыз сөзбен айтсақ, біз – қазақ бұрынғы бірегейлігімізге, яғни дәстүр-салтымызға қайта оралып, оны әрі қарай жаңа қырынан дамытуға тиістіміз. Бүгінде сол бағытта орасан зор жұмыстар жүргізіліп жатыр.
***
Сол қарттар өздерінің көзқарастары, түсінік-білігі, ұстанымы тұрғысынан жіктеледі екен. Кеңес дәуірі кезеңінде әр мекеме, ұжымды билеп қалған басшылар және орындаушылар болып жіктеледі. Қай жерге барма, қандай топта немесе іс-шараларда, әсіресе, жиналыстарда, той-томалақтарда болма, жасы кіші болса да әлгі «бастықтар» бірден төрге озады. Бүгінгілер сол төрді ұсынады. Және ұзақ жыл бастық болғандар төрде сұрланып отырып, қайсы бірі күрдиіп, енді біреулері «ішімдегіні біл» дегендей, бұлданып, сіресіп отырады. Олар, шын мәнінде, авторитарлық қоғамның өкілдері еді. Басқару стилінде ақырып-жекіру, «жұмыстан шығарамын» деп тек қорқыту ғана болды. Басқарудың басқа механизмін ойлап таба алмады… Ал бағыныштылар оларға қызмет көрсетуге тиіс сияқты. «Адам біткенді менсінбейтін бейбақ өзін-өзі ұлы санайды», – депті француз ойшылы Люк де Вовенард (1715-1747ж.ж). Рас-ау деймін. Психолог-ғалымдар мұны әлдеқашан байқапты. Мәселен, сен жай ғана орындаушы болсаң бастыққа дастархан үстіндегі тағамнан алып беруің керек, қасықты да қолына ұстатуың керек.
Жалпы, шалдар топшылдыққа, бөлінушілікке үйір болып келеді екен. Осы жаз Қазақстан журналистер одағы облыстық бөлімшесінің төрағасын сайлау қажет болып, жиналысқа жиналдық. Екі шал бірінен соң бірі көтеріліп мамандығы журналист бір қыз баланы төрағалыққа қайта-қайта ұсынумен болды. Екінші біреулер қолында азды-көпті билігі бар және беделді бір мекемені басқарып отырған орта жастағы жігіт ағасын ұсынды. Журналистер одағы деген – қоғамдық ұйым, мемлекеттен бір тиын алмайды. Анда-санда іс-шаралар өткізер болса, жас журналистерді марапаттағысы келсе оған тиын-тебенді қайдан табады? Әрине, кәсіпорындар – қуатты ұжымдардан жәрдем беруін сұрайды. Ондайға шынашақтай қыздың қауқары жете ме, беделі жүре ме? Әй, жоқ. Әлгі екі шалдың онымен шаруасы жоқ, өздері ұсынған кандидаттың өтуін қалайды. Олардың бар ұстанымы осы ғана. Енді мұны топшылдық демей не дейміз?!
Елімізде қоғамдық ұйым «Ардагерлер» ұйымы деген бар ғой. Өздері жұмыс істеген бұрынғы ұйымдардан күдер үзген шалдар сол «Ардагерлер» ұйымынан да бір кезек үміт күтеді. Әрине, ақша емес, ескеріп, елесе екен дейді. «Ардагерлер» ұйымында ондай ыждаһаттылық жоқ бүгінде: тек кім өлді, кім тірі жүр – соларды есепке алып отыру, бар бітірер шаруасы осы ғана. Сонда дейміз ғой баяғы – атын «Ардагерлер ұйымы» деп атап, дардай етіп жүретініміз неліктен?..
***
Планета қартайып бара жатыр дедік. Ол рас! Бүгінде бір ғана Жапонияда 75-тен асқан 10 млн. астам қарт тұрады. БҰҰ-ның мәліметтеріне сүйенсек, ХХІ ғасырдың ортасына таман қарттардың саны балалардан артып кететін көрінеді. 2050 жылы адамзат тарихында тұңғыш рет 60-тан асқандардың саны 15-ке жетпеген жасөспірімдердің санынан асып түседі.
Сосын не болады? Әлемдік денсаулық сақтау ұйымы (осыдан 4-5 жыл бұрын) 35,6 млн. адам деменция ауруына шалдыққан деп мәлімдеді. Құдай-ау, бұл не деген ауру? Оны ресми жазбаларда «қарттық алжасу» дейді екен. Оның бара-бара өрши түсетіні (шындығында, ұзақ ғұмыр кешкендіктен ғой) соншалық, сондай ауруға шалдыққан шалдардың саны 2030 жылы 65,7 млн., 2050 жылы 115,4 млн.-ға жетеді екен. Құдай сақтасын, басқаларды білмеймін, өз басым оған жеткізбей-ақ қойсын дегім келеді. Өйткені, ондай ауруға шалдыққан шалдардың ақылы кеміп, танымдығы (талпыныстары) азаяды екен. Бұрын жинақтаған білім-білігі, тәжірибелері жоғала бастайды. Оның басты белгісі – ұмытшақтық. Ол да ештеңе емес екен, балаларына, жақындарына, тіпті таныс біреулерге агрессиялық мінез көрсететін көрінеді. Бұл аурудың әзірге емі табылмапты.Кейбір деректерге қарағанда бір бокал шампанды тартып жіберсе, көзі шайдай ашылып, өзінің қай ортада, қай кеңістікте жүргенін сезінеді екен. Әй, кім білген, сену қиын.
***
Тұйық көше.Бүгін тым жүдеулеу болып көрінді маған: келім-кетті адамдар жоқ. Мана бір, әзірде бір шал келіп еді, әңгімесі ұнамады. «Мұғалімдер балаларға сабақ оқытуды қойған. Немерем жөнді ештеңе білмейді. Басшылар қайда, үкімет қайда?», – деп таусылып отырды. Қызық, ә? Бәріне мемлекет, үкімет кінәлі. Бұлғ меніңше, кеңес үкіметі тұсындағы мемлекетке деген иек артудан қалған ескі түсінік-ау деймін. Мұны тіл білімінің маманы (сірә, ғалым болса керек) А.Фазылжан «Патерналисттік сезім» деп атапты. Дұрыс-ақ…Жуықта теледидардан АҚШ-та бір жігіттің көшедегі темекі қалдықтарын жинап, оны пресске салып сығымдап, тақтай жасап шығарғанын көрсетіп еді. Міне, «Мен» деген осы. Біреуге иек артпай, бәрін өзіміз істеуіміз, жаңалық ашуымыз керек қой… Осылайша ойланып отырып, әңгіме басындағы басты кейіпкерім – Омарды есіме алдым. Бірақ ол кеше де, бүгін де келмеді. Әлде бұдан гөрі сәндірек, тал-терегі мол көше тапты ма екен?! Тапқан да шығар. Мына әкім, әйтеуір тыным таппай жүр ғой. Осы оймен үйге беттедім.
Ақтөбе қаласы.