Мұхаңның мәрттігі
Көз алдыма елестетсем көктем шуағындай көңіліме нұр құятын екі ағам болды. Мен оларды бала күнімде көрдім, шығармалары жиі-жиі жарияланып, атақтары аспандап тұрған шағын да білем, өмірдің тарпаң жолында табандары тайып, жасыған шақтарына да куәмін. Олар мені іні тұтты, сондықтан сырларын да жасырған жоқ. Екеуі де әдебиетімізде өзіндік орны бар, көрнекті тұлғалар еді.
Бірі – қазақ поэзиясында баллада жанрын орнықтырған ақын, әдебиет зерттеушісі, ұстаз, көптеген ірі қызметтер атқарған қайраткер – Қайнекей Жармағанбетов болса, екіншісі – көсемсөз бен көркем прозаның шебері – Ғабдол Сланов болатын. Өмірлерінің қиын сәттерінде, екеуі де жұмыссыз қалып, бала-шағаларынан ажырап, күйзеліп жүрсе де жасымаған сол ағаларымның қайсарлығына таңырқаймын. Қайнекей аға домбырасын қағып-қағып жіберіп:
Асқанды да көргенбіз,
Тасығанды да көргенбіз.
Асып, тасып ақыры
Сасқанды да көргенбіз, –
деп, әлдекімге ызалана шырқайтын. Ал Ғабдол аға қайыспайтын қара нардай төзімді адам еді. Сәл жымиған күйі, барлық пен жоқтықтың бәріне шыдап жүре беретін.
– Уа, Абай рухының шырақшысы, әдебиетіміздің күзетшісі – Үлкен Сопақ (Кәмен Оразалин), амансыңдар ма?! – деп жан-жағын шуақ шашып, тығыршықтай толық денесі бұлтың-бұлтың етіп Қайнекей ағаның үйге кіріп келгені күні кешегідей. – Кіші Сопақ (Лиза жеңгем), ұсақ «сабакаводтар» барсыңдар ма?
Бұл кісінің жүрген жері – мереке. Балалармен – балаша, қарттармен – көпті көрген данаша, замандастарымен – ежелгі құрдасынша әзілдеседі. Туған інісінің үйінде жүргендей еркін. Жақсы көрген адамдарын «Сабакавод» деп, Кенже ағаны – Үлкен Сопақ, жеңгемді – Кіші Сопақ деп еркелететін. Өмір бойы осылай өтті.
Мен Алматыда оқып жүрген жылдары елді сағынғанда Қайнекей ағаның үйіне жиі барушы едім.
– О, кіші «сабакавод» келіп қалдың ба?! – дейді балаша қуанып.
– Ана, Үлкен Сопақтан хабар бар ма? Ол «сабакавод» хат жазуды қойды. Роман жазамын деп басы қатып жүрген шығар.
Қайнекей аға қазіргі Абай мен Абылайхан көшелерінің қиылысында төрт бөлмелі үлкен пәтердің екі бөлмесінде жалғыз тұрды. Ғайниса жеңгеймен айрылысып кетіпті. Қалған екі бөлме Хор капелласының көркемдік жетекшісі, дирижер Анатолий Молодовқа тиесілі екен. Асхана ортақ. Мен келген сайын екі қабырғасы кітап сөресіне толып тұратын кең залда отырған ағаның достарын, ақын-жазушы, ғалымдарды көретінмін. Әсіресе, тарихшы ғалым Бек Сүлейменов, ақын Хамит Ерғалиев, жазушы Ғабдол Сланов жиі келеді. Бас сүйегінің бір жағын айбалта шапқандай терең тыртығы бар Бек Сүлейменов «Халық жауы» деген айдаудан қайтқанына көп бола қоймапты. Жұмысқа да таяуда орналасқан сияқты. Жүдеу, пәс көңілде жүретін. Түрмеде көрген қорлығын айтқанда жаның түршігеді. Олар ұзақ-ұзақ сырласып, түн ортасына дейін тарқамайды. Кейде, оңаша қалғанда Қайнекей аға кітап сөрелерінің терең түкпіріне тығылған әлдебір қолжазбаны немесе ескі кітапты алып маған береді.
– Таң атқанша оқып шық. Бітірген соң өз қолыма тапсыр, — дейді. – Сенің ұстаздарың бұндай шығарманы білмейді, білсе де айтпайды. Тісіңнен шығарма.
Мен бұл үйден КГБ-ның түрмесіндегі сотта Сәкен Сейфуллиннің сөйлеген сөзін, аттарын атауға тыйым салынған Жүсіпбек Аймауытов пен Ахмет Байтұрсыновтың машинкаға басылған шығармаларын, Ілияс Жансүгіров, Бейімбет Майлин, Мұхтар Әуезовтың әлі жарық көрмеген, бізге беймәлім туындыларын оқыдым. Кейде, көңілі түскенде, Қайнекей аға менің әдеби білімімді тексереді, жөн сілтеп, оқуға кітаптар берді. Л.Толстой мен Ф.Достоевскийдің бірнеше романын осы үйден алып оқыдым. Өзі қазақ, орыс ақындарының өлеңдерін жатқа айтушы еді. Әлем әдебиетінен де мол білімі болатын.
Бұл үй менің екінші білім ордама айналды. Жатақханама қайтқым келмей, ағаларымның талай-талай қызық әңгімелеріне куә болдым.
Ал, Ғабдол аға Қайнекейдің үйінен мені көрген бетте:
– О, Сұлтан, зіңгіттей жігіт болыпсың ғой, – деп құшағына басты. – Қаршадай бала едің, енді міне,
бойың да өсіп азамат болыпсың. Кәмен ағаң аман ба?
Ғабаңның Қайнекейден айырмашылығы – өте биязы, қарапайым, жүрген-тұрғаны көп біліне қоймайтын адам. Шыңғыстауға келісімен Кенже аға екеуі кешті таңға ұластырып, ұзақ-ұзақ әңгіме шертеді, ел жайлы, әдебиет туралы сырласады. Жол жүргенді, ел аралағанды айрықша ұнататын Ғабаңның Қазақстанда табаны тимеген жер, сірәда, кездесе қоймас. Сондықтан айтары көп. Көңілі түскенде қолына домбыра алып, өзінің әдемі, қоңыр даусымен, біздің елге беймәлім «Дөң асқан» деген әнді шырқайды. Өте балажанды адам екен. Біз оған сүйкеніп, жанынан шықпаймыз. Қоңырқай жүзі албырап, мейрімді көздері күлімдеп, балаларды бауырына тартып тұрады. Бірер күн тыныққан соң ағамның столына отырып алып, бас алмай жазу жазады. Ол кезде қасынан көш өтіп жатса да аңғармайды. Соңынан бір газеттің тапсырмасын орындағанына мәз болып, бойы жадырап, домбырасын безілдете шертіп, «Дөң асқанға» басады. Тынымсыз, дамыл таппай ел, жер аралағанды сүйетін, сырты момақан болса да, ішінде жанартау жатқандай қуаты байқалатын.
– Сен бала, біздің тұрағымызды жазып ал, сол жерде сөйлесеміз, – деді. – Ана Қайнекей бір әңгіме бастағалы отыр, құлақ салайық.
Қайнекей әдетінше, жұрттың бетін өзіне аударып:
– Әуезовтің құдіретін, орыс жазушыларының арасындағы беделін білесіңдер ме? Әрине, жалпылама білесіңдер! Бірақ менің көргенімді көрсеңдер ғой, шіркін! Таңғаларлық! – деді тамсанып.
– Құдай-ау, қазақ баласында да осыншама айбын болады екен-ау!
– Жә, айтсаңшы, енді, табындыра бермей! Қарлығыңқы даусымен саңқ ете түскен Хамит Ерғалиев болатын. Ол сөнген темекісін қайта тұтатып, құшырлана сорып-сорып жіберді. Қайнекей орнынан тұрып, сөреден сырты қызыл, қалыңдығы бесіктей кітапты әкеліп алдына қойды.
– Мынау, өздерің білетін, Мәскеуден шыққан «Қазақ поэзиясының антологиясы», – деді көзілдірігін шешіп. – Осы кітаптағы өлеңдерді орыс тіліне аударту жұмысы қызу жүріп жатқан кез. Қазақстандағы орыс ақындарының аудармасы көңілден шықпады. Сондықтан бұл жауапты іске Мәскеудегі орыстың атақты ақындарын тарту керек деген шешім болды. Оны қалай жүзеге асырамыз?! Мәскеулік біраз ақындарға телефон соғып көріп едік ат-тондарын ала қашты. Түрлі сылтаулар айтып, келісетін емес. Сондықтан Қазақстан Жазушылар одағы өлеңдердің жолма-жол аудармасын әзірлеп, ақындарға төленетін мол қаражатты қолыма ұстатып, тәуекел деп мені Мәскеуге аттандырды. Көңілде күдік көп. Жалғыз-ақ үміт – Мұхаңа жүгіну. Ол кісі осы кітаптың алғысөзін жазып, сапалы шығуына жауапты адамның бірі. Қазір Мәскеуде, шығармашылық сапарда. Мен келгенде Мұхаң «Москва» қонақүйіндегі өзі үнемі тоқтайтын люкс бөлмесінде екен, сол жерден өзіме лайық орын тапқан соң Мұхаңа барып, жағдайды айттым. Мұхаң ойланып отырып қалды да:
– Сен осы залға, он адамға арнап дастархан әзірлет. Кешке қонақ шақырамыз. Өзім де дәм таттырғалы жүрген адамдар еді, қаражат жетеді, ештеңеден қысылма, ішім-жемің мол болсын, – деді. Кімдерді шақыратынын сұрауға батпадым. Мұхаң киініп, кешкі алтыға таман келетінін ескертіп, кетіп қалды. Мен қонақүйдің ресторанына барып, оның басшысына жолықтым. Қадірлі қонақтар келетінін айтып, ас мәзірін қарадық. Қаныш ағаның үйіне келген ғұламаларды қалай күтіп, дастарханды қалай әзірлегені көз алдымда. Ресторандағы жеңсік, қымбат, құнарлы тамақтар мен шетелдік ішімдіктерге тапсырыс бердім. Екі даяшы әйел қонақ келіп-кеткенше қызмет етуге келісті. Мұхаң келгенде столдың үсті жайнап тұр еді. Ол киімін шешпестен дастарханды жағалата қарап:
– Пәлі, Қайнекей, сен өзің биік мәдениетті адам екенсің ғой. Мына дастарханыңа көңілім тойды. Тіпті, сирек тағамдарды да тауыпсың. Ақсүйектердің жомарттығы да бұған тең келмес, – деп мәз болды. Көңілі көтеріліп, мақтау сөздерді қарша боратты. Көп ұзамай қонақтар да көрінді. Бұлар менің түсімде де қолым жетпейтін адамдар еді. Александр Фадеев, Михаил Шолохов, Николай Тихонов, Всеволод Иванов, Илья Селвинский, «Художественная литература» баспасының директоры және Зоя Кедрина жұбайымен келіпті. Тағы бір-екі аудармашы ақын бар. Мұхаң олардың әрқайсысын құшақ жая қарсы алып, бәйек болып жатыр. Дастарханның мәзірі қонақтардың да көңілін көтеріп жіберді.
– Қазіргі жастардың талғамы ғажап! – деді Мұхаң мені нұсқап. – Осы дастарханды әзірлеген қазақтың көрнекті ақыны, біздің Жазушылар одағы басшыларының бірі – Қайнекей Жармағанбетов деп көтермелей таныстырды. Қонақтар жапырлай бас изесті.
Кеш басталып кетті. Әзіл-қалжың көп айтылды. Михаил Шолохов қазақтар мен казактардың әдет-салтын сөз етсе, Николай Тихонов пен Всеволод Иванов жастық шақтарында ел кезген оқиғаларын айтып күлдірді. Мұхаңның інісі деп сөз арасында
олар мені де қолпаштап қояды. Александр Фадеев аңқылдаған адам екен, Мұхаңды қайта-қайта құшақтап сүйе береді. Кештің орта тұсында Мұхаң сөз алып, менің келу себебімді түсіндірді.
– Бұл жас адам өте жауапты миссиямен келіп отыр, – деді Мұхаң. – Мәскеуден шыққалы жатқан «Қазақ поэзиясының антологиясын» орыстың ең көрнекті ақындары аударса деген тілегі бар. Соған сіздердің көмектеріңізді сұрайды.
Отырған жұрт Мұхаңның сөзін қоштап, дуылдап кетті. Осы жерде көптеген ақындардың аты аталып, оларға өздері сөйлесетін болды.
Кеш бойы Мұхаң ерекше шабытты күйде отырды. Томағасы алынған түз қыранындай ештеңені қалт жібермейді. Сөйлегенде кең кеудесі нар қобыздай күмбірлеп жанындағы ұлы тұлғалардың өзін ұйытып, сергек ойларымен баурап алды. Бұл иықтас, терезесі тең адамдардың емен-жарқын отырған кеші еді.
Олар түн ортасында тарады. Машина шақыртып, бәрін шығарып салдым. Ресторанның адамдарымен есеп айрысып, Мұхаңа келсем,
М.Шолохов әлі қайтпапты. Қызып қалған екен. Машинамен тұратын жеріне әкеліп салған соң да мені жібермей, өзінің екі бөлмелі пәтеріне ертіп кірді. Мәскеуге келгенде түсетін үйі екен. Босағадан аттасымен жаңа ғана қызу көрінген жазушы бірден айығып, бойын ширатып алды да, екі бокалға арақ құйды.
– Кәне, екеуміз қазақ деген ұлы халық үшін ішейік, – деді ол. – Сенің Мұхтардай ұлы ағаң үшін де ішеміз, – деді Михаил Шолохов екінші бокалды толтырып жатып…
Қайтып келсем, Мұхаң әлі ұйықтамапты. Менің қолыма бір бума ақша ұстатты:
– Ресторанға төлерсің.
– Мұха, әуре болмаңыз, бәрімен есеп айрыстым!
– Пәлі, ол қалай болғаны?! Сенің мынауың, тіпті, мәрттік қой! Дегенмен керек болар, ақшаны ал!
Мен ақшадан бас тарттым. Мұхаң сабырмен жүзіме барлай қарады да рюмкасын көтеріп: – Кел, ендеше, қазақтың әдебиеті үшін көтеріп қояйық! – деді. – Ертең, ізін суытпай, аты аталған ақындардың бәріне жолық. Енді ісіміз оңға басар.
Сөйтіп бір түнде, Мұхаңның арқасында, қаншама ұлы адамдардың шапағатына бөлендім. Жұмысым да тез аяқталды. Көп ұзамай қолжазба баспаға тапсырылды…
Әңгіме аяқталысымен Ғабаң:
– Жүр, бала, біздің үйді көріп ал, – деп мені ертіп сыртқа шықты.
Шагабуддинов пен Шевченко көшелерінің қиылысындағы (қазір жоқ) бір қабатты ағаш үйдің шатырының астындағы мансардада тұрады екен. Жалпақ, үлкен үйдің ішкі аула жағындағы қабырғасына жапсыра салынған солқылдақ баспалдақпен көтеріліп, ауыз-төр деп аталатын екі бөлмеге кірдік. Үйде қолжуғыш болғанымен дәретханасы сыртқы аулада. Төргі бөлмеде өзі жататын және қонағына арналған темір төсектер қарама-қарсы қабырғаға жанастыра қойылыпты. Ортада жазу столы. Қабырғаның қалған бос жерінде төбені тіреп, кітап толған сөрелер тұр.
– Мынау емен ағашынан қиылған жиһазым, – деді Ғабаң мақтанышпен. – Ең қымбат мүлкім. Өзім жасаттым. Осы кітап шкафын көруге Мұхаң да (Әуезов) келген. Қатты ұнатты. «Жазушының кітапханасы осындай берік ағаштан мәңгілікке жасалуы керек. Бізге кітаптан асыл дүние бар ма?» – деп еді.
Жазушының ауызғы бөлмесі асхананың міндетін атқарады екен. Үйдің бірінші қабатын тұтас әйелі, тұрмыстағы қызы аспирант күйеуімен, ер жеткен балалары жайлаған. Олар Ғабдолмен араласпайды. Жазушыға келген-кеткен адамдарға жаратпай қарайды. Осы көрініс тұңғыш барған мені ерекше таңырқатты.
Тиянақты жұмысы жоқ, көбіне қаламақымен күн көретіндіктен Ғабаңның тұрмысы өте жұпыны, сондықтан сапарға жиі шығып, ел аралайды. «Жүргенге жөргем ілінеді» дегендей әр сапардан құлаш-құлаш очерктер жазады. Сол жылдары денсаулығының дімкәстігіне қарамастан, Жетісудың ой-қырын шарлап «Айқайтас» романына деректер жинады.
Бірде кешқұрым үйіне барсам ағам жүдеп, көңілсіз қарсы алды. Жазу столының үсті ыбырсып, өзі көрпеге оранып төсегінде жатыр. Бұрын мен келгенде жүзі жайнап, сағынған адамын көргендей тамақ әзірлеуге кірісетін. «Кедейдің бір тойғаны шала байығаны, студенттер де кедейлер табына жатады ғой, сені бір тойдырып, сауабын алайын», — деп әзілдеп, бәйек болушы еді. Бұл жолы екі жағы солып, салғырт амандасты. Әңгімеден байқағаным, Ғабаң бірнеше күннен бері нәр сызбаған. Нан алатын ақшасы болмай, қаламақы беретін күнді зарыға тосуда. Оған да әлі екі тәулік бар. Ешкімге сабағат салмай, шыдамақ. Атақты жазушының бұл күйіне жүрегім ауырып кетті. Үйден үнсіз шықтым да азық-түлік дүкеніне тарттым. Таяуда ғана шәкіртақы алғанбыз. Екі-үш күнге жетерлік ет, сүт, нан, шұжықпен қоса бір бөтелке шарап сатып алдым. Ғабаң балаша қуанып, мені жібермей қоналқаға алып қалды. Түнімен әңгіме айтты, ұзақ-ұзақ жыр оқыды. Бұрын естімеген ғажайып жырлар.
Сылдыр, сылдыр, сылдыр…
Қанымды қайнатты құрғыр.
Шық-шық жүрекке тиеді
Күлпара талқан боп сыңғыр!
Сылдыр, сылдыр, сылдыр…
Өзекті өртеді құрғыр.
Әдейі іргеден жүреді
Сұлу қыз санадан солғыр!
Сылдыр, сылдыр, сылдыр…
Жүректі жандырды құрғыр.
Кеудені кернеді жалын,
Сәулем, періштем, тез кір!
Сылдыр, сылдыр, сылдыр…
Есімнен аудырды құрғыр.
Лебізіңнен еріп барамын,
Жаным-ай, жақында, қол бер!
Сылдыр, сылдыр, сылдыр…
Талдым, қалды сүлдер.
Сыбырға айналды сылдыр,
Сылдыр, сылдыр, сылдыр…
Үй алакөлеңке. Жарық өшкен, тек терезеден түскен ай сәулесі ғана қарсы қабырғадағы төсекте өлең оқып жатқан Ғабаңның сұлбасын еміс-еміс көрсетеді. Шолпы таққан сұлу қыз осы бөлмеде көз алдымда көлбеңдеп жүргендей. Сылдыр, сылдыр… Құштарын тапқан періштенің үні құмығып, сылдыры сыбырға айналғанын естіп жатырмын. Сыбыр, сыбыр, сыбыр…
Ғабдол аға біраз үнсіз жатты да тағы бір жырды бастады. Қаны ойнақшыған он тоғыз жасар жігіттің көңіл толқынын сезсе керек.
Сүй, жан сәулем, тағы да сүй, тағы да!
Жылы, тәтті у тарады қаныма.
Бұл ләззаттың бір минутын бермеймін
Патша тағы, бүкіл дүние малына.
Құшақтатып нәзік талдай беліңнен,
Сүйгіз, сәулем, тәтті балдай тіліңнен.
Бой шымырлап, талықсиды жүрегім,
Балқып денем, барам еріп деміңнен…
Ғабдол аға тоқтай қалды. Осы ғажайып сурет пен сезімге өзі де елітіп кетті ме, әлде жарық дүниеге қуана қарайтын, жүрегіндегі асыл сезімдерін әлі ешкімге ашпаған, махаббат шырынын татып көрмеген жас қонағына үлкен сый тартпақ болды ма, басын көтеріп алып жырды шабыттана жалғастырды.
Кір қойныма, қыпша белің бұралып,
Тарқат шашың,
жатсын жібек оралып,
Жаным! Жаным!
Тезірек тисін төске төс,
Көз жұмулы, жиі ыстық дем алып.
Шашың – қара, денең ақ бұлт,
жүзің – Ай
Тісің – меруерт, көзің,
сәулем, құралай.
Ләззат, рахат,
бақыт – бәрі қойныңда,
Сұрамаймын енді ұжмақ –
жақсы жәй!
Сүй, жан сәулем, тағы да сүй, тағы да!
Жылы, тәтті у тарады қаныма.
Жасағаннан бір-ақ нәрсе тілеймін:
Өтпесе түн, атпаса екен таңы да!
– Паһ, паһ – деді Ғабдол аға өлеңді оқып болған соң. – Неткен сезім, неткен құштарлық! «Шашың – қара, денең ақ бұлт, жүзің – Ай. Тісің – меруерт, көзің, сәулем, құралай». Бұндай сұлуды сүйіп, құшпаудың өзі күнә ғой, жігітім! «Сұлуды сүймектік – Пайғамбар сүннеті». Бұны Абай атаң айтқан. Ғабдол аға өз сөзіне өзі елтіп, ақындарша толғанып кетті.
– Бұны жазған қай ақын? – деймін ақырын ғана.
Ғабаң менің сұрағымды еститін емес. Соңғы күндердегі аштығы да, жоқшылығы да – бәрі ұмытылған. Қиялындағы сұлулық кемесіне мініп алып, беймәлім дүниеге жүзіп бара жатқандай. Ол бас жағында тұрған домбырасына қол созып, ақырын тыңқылдатып отырды да өзінің әсем, қоңыр даусымен түн тыныштығын бұзып әндете жөнелді. Әні таныс болса да сөзі бейтаныс, тосын.
… Кешкі ескен жібек жылы жел сұлу,
Хош иісті түрлі-түсті гүл сұлу.
Әлем аспан – төбедегі көк шатыр,
Асқар тауы, дариясымен жер сұлу.
Сылқ-сылқ күліп сылдыр қаққан су сұлу,
Көлге қонып қаңқылдаған қу сұлу.
Бейне айнадай жарқыраған айдыннан
Күн шығарда көтерілген бу сұлу…
…Толып жатыр түрлі сұлу дүниеде
Бәрінен де маған, сәулем, сен сұлу!
Екеуміз де төсектен тұрып кеттік. Бірақ шам жағылмады. Үй ішінің алакөлеңкесі бір тылсым сырды жасырғандай, шам жақсаң бәрін жоғалтып алатындай көрінді. Мен сұрағымды қайталадым.
– Аға, бұл қай ақынның жырлары?
Ғабаң жазу столының қасында отырған. Домбырасын әлі де тыңқылдатып, бір қайғылы саздың алғашқы әуенін қайталай береді.
– Сендер оны білмейсіңдер. Сендер, ұрпақтары, білмесін деп, жаңағы сұлу суреттерді сезінбесін деп ақынның өзін де, сөзін де қайтып келмес тұңғиыққа көмгенбіз! Иә, көмгенбіз! Бірақ алмас қанжар қап түбінде жата ма?! Асыл сөз сол тұңғиықты да жарып шығар бір күні! Өйткені оның жырлары мен сияқты талайдың жүрегінде жатталып қалған. Жүрегімізді суырып алмаса – басқаша көзін жоя алмас.
Ғабдол аға бұл жолы да менің сұрағыма жауап бермей басқа бір әңгімені шертіп кетті.
– Соғыстың екінші жылы болатын. Бауырым қатты ауырып, ауруханаға түстім. Халім өте ауыр. Екі кісілік палатаға жатқызды. Басымды әрең бұрып, жанымдағы адамға қарасам, тәңірім-ау, Мұхаң, Мұхтар Әуезов екен. Ол кісіге де ішінен ота жасапты. Амандастық. Жөн сұрастық. Келесі күні маған да ота жасады. Кітап оқуға шама жоқ. Екеуміз де шалқамыздан жатып әңгімелесеміз. Мұхаң менің «Дөң асқан» романымды оқыған екен. Басқа да жазғандарымды білетіні байқалды. «Дөң асқан» туралы жақсы пікір айта келіп, шикі жерлері де көп екен деді. «Жолым үй» дегенің қандай үй? Неше керегесі бар? – деп сұрады. Мен шамам келгенше жауап бердім. «Үлкен шығарма жазуы үшін адам көп білуі, көп оқуы керек. Алдымен жазу мәдениетін игерген жөн. Роман деген қиын жанр. Оның үлгілері көп. Соларды зерттеп, білген соң ғана жазуға отырған дұрыс». Ол менің қандай білімім барын сұрады. «Тоғыз сынып бітіргенмін», – дедім. Үндеген жоқ. Біраздан соң: «Екеуміз бос жатқанша мен саған дүние әдебиеті туралы қысқаша әңгімелер айтайын. Ауруханадан шығар кезде өзің ізденіп оқуың үшін жоспар құрып беремін», – деді. Мұхаң сөзінде тұрды. Мен сол жоспарды ұзақ жыл сақтап, пайдаландым.
Бірде науқастар ұйықтайтын мезгіл еді. Шамымыз сөнген, палата іші алакөлеңке. Мұхаң: – Ғабдол, өлең оқышы, – деп өтініш айтты. Бұдан бұрын өзім жатқа білетін Қасымның, Әбділданың, Абдолланың өлеңдерін оқыған едім. Мұхаңа ұнады. «Жырдың сырын терең түсінеді екенсің» – деп мақтап қойды.
Өлең оқи бастадым. Жаңағы өзің тыңдаған жырлар… Сол ақынның басқа да туындылары, поэмасынан үзінділер… Мен оның барша шығармасын жатқа білетінмін. Мұхаң тым-тырыс, үнсіз жатыр. Жарты сағаттан соң ақырын басымды бұрып, көз қиығын салсам Мұхаңның екі көзінен жас парлап, бетін жуып кетіпті.
– Қайран, Мағжан-ай, қорлықта қаза таптың-ау, – деді өксікті үнмен. – Бақ жанып, жырыңа азаттық туатын күн келер ме екен?!
Бұдан әрі өлең оқу тиылды.
Мұхаң бетін ары бұрып, үнсіз жатып қалды.
– Сонда бұл Мағжан Жұмабаевтың жырлары ма? – дедім мен жаңа оянғандай таңырқап.
– Сен оның атын қайдан білесің?
– Қайнекей ағаның үйінде естідім.
– Ешкімнен де естіген жоқсың! Ұқтың ба?! Бұдан былай тісіңнен шықпасын! – деді әншейінде жуас Ғабдол аға даусын қатайтып. Келістім.
Сұлтан ОРАЗАЛИНОВ.