СӘБЕҢ мен ҒАБАҢНЫҢ БАТАСЫ
Сұлтан Оразалинов
– Қарақтарым, бұл дүниеде өлім болжаусыз, содан кейін қонақ болжаусыз, – деп отырушы еді атам жарықтық,
– Өлім келсе де, қонақ келсе де барыңды шашасың. Бұл – қазақтың әлімсақтан бергі дәстүрі. Өлім түптің түбінде бір келмей қоймайды. Ал қонақ ұзақ жолда не амалсыздан түседі немесе, түсуге лайық үй деп таңдап келеді. Осының екеуі де – сын.
Бірде аулада доп теуіп жүр едім, есік алдына су жаңа «Победа» келіп тоқтады. Ішінен толық денелі, бетінің секпілі бар, ақ сары кісі түсті.
– Кәмен Оразалиннің үйі осы ма?
– Осы.
Ол тақиясын алып басын етектей мол орамалымен асықпай сүртіп қайта киді.
– Ендеше баста.
Біз есікке таяп қалған кезде іштен шыққан Кенже ағам қонақтарды көріп:
– Япырау, Сәбит ағасыз ба? Апырау, қайдан жүрсіз? – деп сасқалақтап, қуанғанынан екі алақанын жая берді.
Сәбеңнің жүзі жадырап:
– Сені үйінде бар ма, жоқ па деп келе жатыр едік. Жақсы болды ғой, келші, – деп кең құшағын ашты.
– Әке-шешең, бала-шағаң аман ба?
Біздің үйге Сәбит Мұқановтың келгені Қарауыл жұртына тез тарады. Аудан басшыларынан бастап, үлкен-кіші түгелдей «Сәлем береміз» деп жиналыпты. Жұрт бір-бірлеп ішке кіріп, Сәбеңнің қолын алып, қайта шықты. Төргі бөлмеде қонақтармен бірге атам, Әрхам, Исраил, Балтақай сияқты ел ақсақалдары отырды. Сәбең өте әңгімешіл адам екен. Өзінің осы сапарда бүкіл Сарыарқаны аралап шыққанын, сонда көргендерін қызықтыра әңгімеледі.
– Мұхтар, біздің тобықтының шалдары шетінен шежіре, шешен, әңгімешіл деп мақтана беруші еді. Сіздерді де бір көрейінші деп бұрылдым, – деді Сәбең қатарында отырған қарттарға жағалата сынай қарап.
– Е, Мұхтар айтса біліп айтады, көңіліңдегіні сұрай бер, тарқататын адам табылады, – деді Әрхам Сәбеңнің сөзі қитығына тисе де сабыр сақтап.
– Олай болса айтыңызшы, осы Мұхтар бұрын тобықтымын деп жазып та, айтып та жүруші еді, кейін сол сөзінен айныған сияқты. Мен соны түсінбедім. Тобықтының шежіресі не дейді? Мұхтардың Абайға қатынасы қандай? Абай ортасы Мұхтарды қалай көреді?
Сәбең сұрағының астарында ауыр зіл жатқанын жазбай түсінген ақсақалдар бір-біріне үнсіз қарасты да Әрхам сабырмен сөз бастады. Сәбең алға ұмсына түсіп, барлық зейінімен тыңдап қалыпты.
Сәбең сұрағын сыртта тұрғандар да естіп:
– Е, бұл Сәбит Мұхтармен бақкүндес деуші еді. Сол жегі-құрты тағы оянған ғой, – десіп жаратпай талқыға салды.
– Шамасы келсе Мұхтар сияқты
«Абайдай» кітап жазып алсын, әуелі.
Әрхам Шыңғыстау елінің шежіресін қадым замандардан бастап көсіле жөнелді. Жаугершілік жылдар, тобықтының Шыңғыстауға келуі, ру-тайпа қоныстары, ел қорғаған батырларды, әрбір тарихи оқиғаларды жаңылмай айтып, жер-су, өзен-көлдеріне дейін шебер суреттегенде, тіпті, осы ауылдың өз адамдары ауызын ашып қалыпты. Сәбең үнсіз тыңдап, қолындағы блокнотына естігенін ұзақ-ұзақ жазып отырды. Әңгіме Құнанбай, Абайға келіп тірелгенде Әрхам тыныс алып, сөзге Исраил араласты. Ол алдымен Абайдың бірнеше әндерін домбырамен толғана шырқады. Содан кейін ежелгі жыраулардың әдетінше Әрхамның соңғы сөзін іліп әкетіп Құнанбайды, оның замандастары Бердіқожа, Әуездерді, тобықты руларының ара-қатынасын, Абай дәуірін, онымен достық-қастықта болған адамдарды, өздерінің Мұхтармен бірге өткізген жастық шақтарын, Мұхтардың ата-тегін, Абай аулының туыстыққа берік ыстық сезімдерін тебірене толғады. Исраилдің әңгімесіне Оразалы мен Балтақай да ара-тұра сөз қосып, Абай жырларын жатқа айтып, әрбір сөзінің мәнін ашып, түрлі оқиғалармен түйіндеді. Бұл адамдардың елін, жерін, атамекенін, өткен тарихты зерделерінде берік сақтап, шешен де шебер айтқан әңгімелеріне Сәбеңнің көңілі толып:
– Бәсе, Мұхтар шешендікті қайдан үйренді десем бүкіл тобықты сайрап тұр ғой, – деді әзілдеп.
– Ол өз басынан ештеңе шығармай-ақ сендердің айтқандарыңды көшіріп берсе де тәп-тәуір жазушы болады екен.
Сыртта тұрған кейбір желөкпе жігіттер намыстанып:
– Мұхтар сияқты жазса қаламын кім тартып алыпты. Бірақ оған бойы жетпес, – десті.
Сәбеңнің әзіліне үйдегі үлкендер тегіс күлді.
– Әзілдерің жарасқан замандас адамдарсың. Біз үшін екеуің де биік тұлғасыңдар, – деді Әрхам. – Сенің «Ботагөзің» мен «Сұлушашың», Мұхтардың «Абайы» қолымыздан түспейді. Халқымыздың сөзін ұстаған кемеңгер азаматсыңдар, аман-сау жүріңдер.
Үлкен ас әзір болып отырғандар қол жууға кірісті. Мен өз міндетімді жақсы білемін, сондықтан леген мен шәугімді күні бұрын әзірлеп қойғам, ақ орамалды иығыма салып Сәбеңнің алдына бардым. Сәбең қолын мұқият жуып, ақ орамалды алған соң бетіме қарап:
– Бақытты бол, балам, – деді. Қолын сүрткен орамалды иығыма қайта ілді де басымнан сипады.
– Жолың болсын! Мен қуаныштан есім шығып далаға жүгіріп шықтым. Ол жазған «Ботагөзді» өткен қыста Сағадағы үйде ауыл адамдарына дауыстап оқып бергенім есімде. Сондай тамаша кітап жазған адамның батасын алу керемет емес пе?
Қонақтар бір түнеп, ертеңінде жолға шықты. Кетерінде Кәменнің қолын алып тұрып:
– Сенің тырнақалды «Жексеніңді» оқып, үлкен үмітпен пікір жазғаным есіңде шығар, Кәмен. Мынандай ортада нашар жазу күнә. Ал еліңнің жақсыларымен жолықтырғаныңа көп рахмет! Жаңа шығармаңды тосамыз, – деді Сәбең.
… Ер жеткен шағымда Сәбеңмен сан рет жолықтым. Әдебиет, мәдениет, өмір туралы ұлағатты сөздерін тыңдадым. Баладай аңғал, ақкөңіл ағаның «менің өзім де бір қумын» деп алып айтқан күлдіргі әңгімелерін, жаңа 1968 жылдың қарсаңындағы «Шұғыла» атты телехабарда (тікелей эфир) тоқтамай сөйлеп, абыржыған мені миллиондардың көзінше (31 желтоқсан, түнгі сағат 11-де) жұбатып, «уақытты жеп қойдың деп біреу-міреу көзін алайтса, өзіме айт» деген қамқор көңілін қалай ұмытарсың.
Әсіресе, 1970 жылы, 21 сәуірде В.И.Лениннің туғанына жүз жыл толған күнгі оқиға естен кетер емес. Қазақ телевизиясы осы мерекеге «Үнің кетпес құлақтан» деген бір жарым сағаттық әдеби хабарды жоспарлап, оның авторы әрі жүргізушісі ретінде мені бекіткен. Бұл кезекті дүние емес, бүкіл Қазақстан халқы, оның басшылары түгел көңіл бөліп, бақылауына алған, көсемнің тұлғасына сай, жауапкершілігі зор туынды болуға тиіс еді. Ол кезде жазып алу техникасы жоқ, хабар тікелей эфирден жүреді. Хабарға Сәбит Мұқанов бастаған қазақ мәдениетінің ең көрнекті қайраткерлері шақырылды. Өкінішке қарай, хабар басталардан бір күн бұрын Сәбең науқастанып ауруханаға түсіпті. Бір жақсысы, жатқан бөлмесінде телефон бар екен, жедел хабарласып денсаулығын сұрағанымда, кешегіден тәуірленгенін айтты.
– Сәбе, Ленин туралы хабар бүгін көрсетіледі, енді не істейміз? – дедім абыржып.
– Өзім де білмей отырмын. Дәрігер қыздар аңдып, далаға да шығармайды. Бір пәле болды, әй, бара алмаймын-ау!
Бұл, әрине, мен үшін оңай соққы емес. Үнсіздік ұзаққа созылды. Сәбең де телефонын тастамай тұр. Үстелімнің үстінде ақынның «Сырласу» атты өлеңі жатыр еді, есіме қалай түскенін білмеймін, соны оқи бастадым.
– Сәбе, Дейтұғын Сәбитпін мен, емен басқа,
Егерде «емессің» деп жала жапса,
Менің оған айтарым: «Не демексің,
Өзге емес, осы атты Ленин тақса!».
– Әй, бала, бұл менің өлеңім ғой!
– Бесіктен-ақ маған тап белгі таққан,
Таптты шаққан – бесікте мені шаққан.
Сап-сары ала, сап-сасық жөргекте де,
«Іңгә» орнына уілдеп «тап» деп жатқам.
– Сәбе, бұл да сіздің өлеңіңіз.
– Сен өзің тақылдап, не айтайын деп отырсың?! Шырағым-ау, менің еркім өзімде болып тұр ма?! Сәбең даусынан сәл босаңсығандық байқалды.
– Жан сырым, халқым, маған сенсең егер,
Борышым шашымнан көп саған берер.
Желкеме шор түсер деп аямай сал,
Мен сенің өгізіңмін өрге жегер.
– Сәбе, халқыңызға хабарлап қойдық, бізде лаж қалмай тұр. Ленин туралы бірінші сөзді сіз бастайсыз… Хабардың кілті сізде.
– Әй, бала, – деді Сәбеңнің даусы жарықшақтанып.
– Абылайдың асында… дегендей, Лениннің тойында шаппағанда… дейсің ғой енді тақылдап… Жарайды, таптым! – деді ол кенет қуанып.
– Сен Мәкен шешеңе хабар бер. Кешкі уколды ертерек алайын, машинамен менің костюм-шалбарымды терезенің түбіне көрсетпей алып келсін. Қашамын! Бірақ көп бөгемейсің. Әйтпесе, дәрігерлер сазайымды береді.
– Құп, Сәбе!
Сол кештегі шабытты айтылған Сәбең сөзі онымен тізелес отырған он бес шақты өнер тарландарының бойына от тастағандай әсер етіп, бұл хабарды Қазақ теледидарының ең бір жарқын бетіне айналдырған еді. Ұмытпасам, бұл Сәбеңнің теледидарда сөйлеген соңғы сөздерінің бірі болатын…
Ал Ғабиден ағаның ұзақ жолдан қажып, үсті-басы шаң-шаң болып, машинадан түсіп жатқаны жадымда жатталып қалыпты. Оны бірден таныдым. Шашын бір жағына қисайта тарап, сабырлы жүзбен қарап тұрған суретін оқулықтан күніне көретінбіз. Олар жөн сұрағанша мен үйге жүгіріп кіріп, Ғабиден Мұстафин келгенін хабарлап, қайтадан шықтым:
– Әй, бала, бізді тоспай, неге қашып кеттің, – деді.
– Мен сізді таныдым ғой.
– Ә, солай ма? Ғабаңның жүзі жадырап, кеңк-кеңк күлді. – Жол бойында мені таныған сен екінші баласың.
Бұл жолы да Сәбең келгендегідей жұрт көп жиналды. Ел тарихы, жер тарихы, Құнанбай, Абай өмірі туралы әңгімелер айтылды. Исраил ата ән салды. Ғабаң әңгімеге сирек араласып, көбіне тыңдаумен болды. Әсіресе, Мұхтар Әуезов туралы елдің елжіреген көңілін сезген Ғабаң күлімдеп, өзінің де Мұхаңа деген ыстық ықыласын жасырған жоқ.
– Мына кісі қорғасын құйылған сақадай салмақты, сабырлы адам екен, – десті тобықтының шалдары оңашада. Келген-кеткен ақын-жазушының бәріне сын көзімен қарайтын, жазған-сызғандарын, мінез-құлықтарын Абай биігімен өлшейтін оларға кісі жағу қиын еді.
– Е, тәйірі, қатардағы бір шобыр екен, – дейтін кейбірін.
– Өзіміздің Жүмәкілбайдың тырнағына тұрмайды.
Жүмәкілбай – қарапайым колхозшы болса да көкірегі даңғыл, аса тапқыр сөйлейтін, шежіре адам. Абай сөздерін жатқа айтады. Соғыстан соңғы бар мен жоқтың арасында күн көріп жатқан, мұңы мен қуанышы егіз елді күлдіргі әңгімелерімен, өткір әзіл-ажуаларымен, бұрынғы-соңғы ақындардың нақыл жырларымен жұбататын оны бәрі сыйлайтын. Сондықтан Шыңғыстауға анда-санда бір соққан мерекелерге арнап өлең жазатын «арқалы» ақынсымақтардан Жүмәкілбай ел үшін әлдеқайда қадірлі.
Осы отырыста оның талай қызғылықты істері айтылып, қонақ та, жұрт та жадырап қалды.
Ғабаң қонақтарды фотоға түсіріп жүрген аудандық газеттің тілшісіне бір қарап қойып, өз жәйіне көшті. Мінезі қандай сабырлы болса, ойы да салмақты, нәрлі екен. Әр сөзін баппен айтады. Осы сапарда Сарыарқаны көктей өтіп, енді ғана ес жиып, етек жаба бастаған халықтың тұрмысын көріпті. Көп адамдармен сырласыпты. Қуанғаны: соңғы жиырма жылда азап пен тозақтың талайын кешіп, соғыстың өртіне шалынып, селдіреп қалса да халықтың сағы сынбапты, рухы жасымапты, жаралы жүрегін еңбекпен емдеп жатқан елді көріпті. Көңілін күпті еткен күдігі: тың көтереміз деген партия саясатын жан-тәнімен қолдайтынын, бірақ бос жатқан даламызға қара нөпірдей ағылып келетін әр нәсілдің арасында шөкімдей қазақ шашырап, тілі мен мәдениетінен айрылып қалмай ма деген ой. Осы жағы толғандырады. Астанаға барған соң сол күдігін ел басшыларына жеткізбек. «Үй артында кісі бар» дегендей, Ғабаң жан-жағына бір қарап, сөзін басқа арнаға бұрды.
– Өздеріңіз білесіздер, мен советтік өмірді, бүгінгі күнді көп жазып, ауыл тіршілігін суреттеуді мұрат еткен жазушымын. «Шығанақ» пен «Миллионерде» халқым, азаматтарым осындай болса деп арман еттім. Соны суреттеп көрсетуге тырыстым. Қазір өмірдің жалғастығын, ұрпақ сабақтастығын, үкілі үміттің үзілмейтіндігін тұғыр еткен жаңа роман жазу үстіндемін. Атын «Дауылдан кейін» деп қойдым. Сондықтан жыл сайын елімді аралап, халықтың көңіл әуенін аулаймын. Бүгін сіздердің ортаңызға келіп, бір жасап қалдым. Мұхтар әр отырыста туған жерін асқақтата мақтап, аузынан тастамаушы еді, оның сырын да түсінгендеймін. Көркем ой, көсем сөзге кемел екенсіздер.
Ғабаң күлімдеп, қасында отырған Абай ұрпақтарына мейірлене қарады. Содан соң маған көзі түсті.
– Мен осы сапарда екі балаға риза болдым, – деді. Жұрт еңсеріліп Ғабаңа таңырқай қарады.
– Осыдан екі күн бұрын Балқаш пен Ақтоғайдың арасындағы кең алқапта әңгіменің қызығымен отырып, байқамай жолдан адастық. Бір-біріне ұқсас жоталар, қалың көдесі ұйысқан ту даланың бір белінен екіншісіне шығып, шарлап келеміз. Кеш батуға таянды. Түнде жол таба алмайтынымызды біліп, ең болмаса қоналқыға бұлақ кездессе деп тілейміз. Шөлден тарығып, көңіліміз күпті боп алдағы қырға шыға келгенімізде сайда үркердей боп үш-төрт адам көрінді. Үйлерінің жұрты ғана жатыр. Жүктерін буып-түйіп қойыпты.
– Қазір машина келеді, жаңа қонысқа көшеміз, – деді шопан жігіт. – Малымызды кеше айдап әкеткен, бізді тосып отыр. Өрепкіген көңіліміз басылып, лажсыздан тосылып қалдық. Сол кезде шопанның жанындағы жасөспірім қыз қуанышты дауыспен:
– Әке, бұл кісі жазушы Ғабиден Мұстафин ғой, – деді. Бізге жоламай, қашықтау тұрған қарт адам – шопанның әкесі екен, қыздың сөзіне селт етіп, емпеңдей басып жанымызға келді. Немересі тағы қайталап жатыр.
– Шын айтам, ата, оқулықта суреті бар, Мұстафин деген жазушы осы кісі.
– Апырай, Құдай айдап келген болар. «Қырықтың бірі – Қыдыр» деген, мынау ен далада, жапан түзде сіздей адамды жолықтыру қандай қуаныш. Балалар, теңді шешіңдер, үйді қайта тігіңдер. Бүгін көшпейміз, – деді. Қымыз келді, мал сойылды. Көкірегі ояу қарт екен, түнімен әңгіменің тиегін ағытты. Менің романдарымды жаңағы немере қызы оқып беріпті, кейбір сөздерімді жатқа айтады. Не керек, түнімен көңіліміз толқып, ұйқысыз таң атырдық. Кетерде қуаныштан жүзі бал-бұл жанған қызға батамды бердім. Екінші бала – мына тұрған, атың кім, қарағым? – деді Ғабаң мені нұсқап.
– Сұлтан.
– Жолдан қажып, шаршап, Кәменнің үйі осы ма, жоқ па деген күдікпен тоқтағанымызда мені жазбай танып, сүйінші сұрап жүгірген осы Сұлтан емес пе? Жолың болсын, балам! Тілегіңе жет!
Ғабаңмен бірге жұрт жыпырлай бетін сипады.
– Жазушының бақыты – оның туындыларын халқы іздеп оқып, ғибрат алуында, ал шығармашылық ғұмыры – әр ұрпақтың өзінше танып, біліп, ұмытпай жадында сақтауында ғой деймін. Мына балалар менің жазушылық ғұмырымды ұзартып, таным-түйсігімен көңілімді марқайтты. Қиян далада осындай балғын оқушыларымның болғаны мерейімді өсірді.
Жылдар өтті. Ғабаңмен алпысыншы жылдардың аяғында өз үйінде жолықтым. Таныстырған Сапарғали Бегалин еді. Жады берік адам екен, Қарауылдағы оқиғаны ұмытпапты. Сол кезден бастап, Ғабаң өмірден өткенше қатынасымыз үзілген жоқ. Мен ол кісі туралы эссе, мақала, сценарийлер жаздым, бейнефильмдер түсірдім. «Сұхбат» сериясын тұңғыш рет Ғабаңнан бастадым. Жазушы туралы «Куәгердің көзімен» атты бейнефильмім Орталық Телевизия арқылы бүкіл Совет Одағына бірнеше мәрте көрсетіліп, Кишинев қаласында өткен Бүкілодақтық телефестивальда жүлдегер атанды. Ғабаңмен жұмыс істеу жеңіл еді. Сабырлы, соншама қарапайым, ықыласы түскен адамына мейірімі мол, пікірінен айнымайтын адам болатын. Ол кісінің замандасы Әлжаппар Әбішев:
– Мен Ғабиденді білгелі жарты ғасыр өтті. Осы уақытта Алматыда жер екеш жердің өзі алты-жеті рет сілкінді, ал Ғабиденнің әлденеге ашу шақырып, қозғалғанын көрген емеспін, – деген. Бұл – ақиқат мінездеме. Сол Ғабаң бірде телефон соқты.
– Сұлтан, мен жаңа Жоғарғы Кеңестің төрағасы Саттар Имашевпен сөйлестім. Өзі хабарласты. Саған таяуда «Қазақстанның мәдениетіне еңбегі сіңген қызметкер» атағы беріледі, – деді.
– Ойбай-ау, Ғаба, ол кісі мені қайдан біледі?
– Бір жолыққанда мен айтып едім. Азамат екен, уәдесінде тұрды. Жаңа өнердің басында жүрсің, еңбегің атаққа лайық. Қысылма! Өздері де сені бағалап, біліп отыр. Ал енді құтты болсын!
Бұл атақ ол кезде кемеліне келген, елу-алпысты алқымдаған, жоғары қызметте жүрген адамдарға ғана берілетін. Ал мен болсам әлі қырыққа да толмаған едім. «Жақсыдан – шарапат» деген осы.
ПІКІРЛЕР1