Құйынмінез
«Асқар таудың басына
Лашын, сұңқар жүн төксе,
Далада қалған сүйек деп,
Шеніне қарға жолар ма?!».
Махамбет.
Бір таныс кісі әңгіме үстінде мектеп оқитын ұлының «Тарихта Жәңгір деген хан болыпты. Мектептер салып, халыққа көп жақсылық жасапты. Онда неге оған Махамбет: «Хан емессің, қасқырсың!..» деп өлең шығарған?», – дегенін айтты. Қызық сұрақ екен деп іштей ойланып қалдым. Білмегеннен білгеннің жүгі ауырлау болып келетінін ылғи да жадыңа салып отыратын қашанғы қағида барында мұның қайсысы хақ, қайсысы нахақтығын жорту орынсыз екенін түсіне тұра біз тек олардың біреуіне ғана шәксіз сенеміз. Оның кім екенін ләмнен бұрын-ақ аңғарған шығарсыздар. Әрине, Махамбетке! Анығы, біз оның ісінен әсте алшақтап көрмеген сөзіне сенеміз. Жауының қанына суарылған қылышына емес, өзен болып аққан халқының жасын ұрттап ішіп, өзегіне түсірген, содан кейін барып қана тілімдей қағазға өлең боп ақтарылған өміріне сенеміз. Нарынның бұйрат құмдарындай құйынды мінезімен қазақ әдебиетіне еркіндік лебін ала келген Махамбет қаламы иесіз қалмапты.
***
«Шын жазушының көзі көкірегінде болады». Шын қаламгер мүсінін Шерхан Мұртаза қағазға осылай бедерлепті. Дәуірді суреттеу былай тұрсын, күні кеше ғана басыңнан өткен бір мазмұнды сәтті баяндаудың өзі кейде жүрекке салмақ түсіретінін жазуға бейіл танытқандардың мойындағаны қашан. Өйткені, сенің дәл осы күніңді шуаққа толтырған әлдебіреу немесе әлдебір сәт болса ол бүгін көз алдыңда бұлдыраған сағымданып, ғайыпқа кетіп бара жатуы мүмкін. Өткен күн өзіне қуанышы мен қасіретін жинап алады да зілбатпан жүгін мойныңа арта салады. Жазушының басқалардан ерекшелігі де сол өзгелер мойын бұрып қарауға мұршасы келмейтін өмірдің ащысы мен тұщысына бірдей суарылған сәттерді көкірегінен өткізіп барып, ақ параққа ақтару. Ал «заманды адам арқылы, адамды мінез арқылы, мінезді іс-әрекет арқылы таныту» содан кейін.
***
Жетінші сынып оқулығында берілген О`Генридің «Соңғы жапырағын» алғаш парақтай бастағанда оқиғалар бірте-бірте тізбектеліп, реалды көрініске айналып бара жатты. Әңгіменің соңына жеткенде әлдеқандай сезім көмейге лықсып келіп тірелген. Шығармашылығына үңіле қараған оқырман жазушы Рахымжан Отарбаев туындыларынан да дәл осындай күйді байқар еді. Қазақ әдебиетінде адам көңіліне айрықша әсер етер қоңыр мұң, поэтикалық сарын Рахымжан Отарбаев шығармаларына тән құбылыс. Жазушылық қабілет танымнан бұрын түйсікке көбірек тәуелді секілді. Әдетте, оқырман қолына туындыны алғанда оқиғалар өрбуіне қарай оқып жатқан дүниесінің немен аяқталарын іштей пайымдап отырады. Ал Рахымжан Отарбаевтың қай шығармасы болсын, парақтай бастаған жанға оқиғаның немен аяқталарын болжау қиын.
Қаламгер тарихи аңыз-әпсаналарға бейім. «Шыңғыс ханның көз жасы» хикаятынан мұны анық байқауға болады. Аңызбен қоса, мұнда тарихи тұлғалар мен іргелі оқиғалар ескерілген. Бұл хикаятта жазушы тарихта болған кесек тұлға мен іргелі оқиғалардың ығына жығылмай, негізгі түйінді ала отырып, оны өзінше өрбітеді. Шығармадағы сан түрлі көркемдік байланыстар қаламгер қиялының жемісі. Туынды бастан-аяқ ішкі монологқа құрылған. Хикаятта ұлы қаһан Шыңғыс ханның заманы, оның ортасы, ең бастысы тұлғаның мінезі ашылған. Басынан әлі дәурені таймаған тұстағы қаһанның көптен озған көрегендігі мен зұлымдығы бірдей суреттеледі. Түлкіден өткен аяр, қасқырдан асқан қайратты ханның бойында тағы да бір қасиет бар еді: ол – сахилық. Жаулап алған жеріндегі өнерпаздар мен қолөнершілер, ғылым қуғандарға қиянат жасамауы – осыған дәлел. Туындыдағы тағы бір ерекшелік – ол Шыңғыс ханның ұрпағына айтатын өсиеті. Жылнамашы түрікті шақырумен болған ұлы қаһан: «Сатқынды көп көрдім. Жаттан да, жақыннан да. Иттің дос болғаны жақсы, бірақ достың ит болғаны жаман», – дейді. «Тірі жан иесінің қожасы – мен. Баһи кешкені – Көк Тәңірінікі», – дейтін өктем ханның ісі мен сөзі ылғи да бір жерден шығып отырады. «Мен Көк Тәңірінің құйрықты жұлдызымын. Тәубаға келіңдер. Әміріме құлдық ұрыңдар. Шатақ ашпаңдар. Шапағатыма бөленіңдер. Сонда шаһарыңды аман сақтаймын. Жандарыңды өздеріңе олжа қылам. Бұл – соңғы сөзім…», – дейді ұлы қаһан. Әміріне бағынбағандардың күлі көкке ұшатынын да ескертеді. Отырардың ойранын шығарғаны – осының дәлелі. Хикаятты оқып отырып, қарадан шығып хан болған осы бір ұлы тұлғаны шынында да Тәңірдің өзі қолдаған ба деген ойға қаласың. Ат үстінде еркін көсілетін боз даланың қай қиырында жүрсе де оны әлдеқандай бір күш үнемі желеп-жебеумен болады. Ұлы қаһан оны өзінше жориды. Төбесіне қарап, өзінен бір елі қалмайтын ақ бұлтты Тәңірінің бұған көрсеткен шапағатының нышаны деп қабылдайды. Ұлы қаһан аң аулауға шыққанда тосын оқиғаға тап келеді: «Ақ бұлт пен қара бұлт кешікпеді, жағаласа жөнелді. Шыңғыс хан мына тосын көрініске таң-тамаша қалып, көз айырар емес. Соңындағы қосын да тілден қалған. Аспанның төл перзенті бұлттар да сыйыспауға айналған ба?». Осы сәтте қаһан өзіне келер нәубетті іштей сезеді. Қорамсағына қол салып, аспанды атқанда, нысанадан мүлт кетіп көрмеген оқ бұл жолы жетпей жығылады. Осы сәтте ту сыртынан найзағай соққан ұлы қаһан ақ боз тұлпарынан ауып түседі. Бұл да Тәңірінің қалауы еді. Ұлы қаһанның ақ боз тұлпардан ауып түсуі мен ту сыртынан найзағайдың соғуы жай ғана оқиға емес. Қаламгер осындай көркемдік байланыс арқылы жер бетіндегі шексіз билік иесінің өзі Жаратқанның алдында дәрменсіз екенін көрсеткісі келген. Көк Тәңірісі жарты әлемнің тізгінін Шыңғыс ханның қолына сахилықпен ұстатқан еді. Уақыты келгенде алтын тақтың үстіндегі ұлы әміршінің басындағы ақ бұлтты қас-қағым сәтте ұшырып әкетті. Жер бетіндегінің билігі «жер астындағының» билігінің алдында түкке де тұрмасын осылай дәлелдейді.
«Үзік-үзік үмітін осы ұлы жалғардай көңіліне тоқтық бітіп шүкіршілік қайырған» әкесі Есукей болатын. Енді сол дәурен өзінен де өтіп бара жатқанын іштей мойындаған жарты әлемнің қожасы Шыңғыс хан өсиет қалдырғанымен жуық арада ұрпағынан өзінен асар жан болмасын сезгенде өкініші көзінен бір үзік жас болып тамады. Оқырманды басынан бастап ынтызар қып әкелген хикаят осылай аяқталады. Ұлы қаһан көз жұмған соң екі түрлі аңыз оның даңқын мәңгілікке қарай алып кетеді: оның шапағатына бөленгендер хандарын жоқтап көз жасын көл етсе, ал қаһарына іліккендер жер жаһаннан сүйінші сұрап жатқан еді.
Жазушы оқырманның өзіне таңдау құқығын бере тұра ондағы кейіпкерлердің әрекетінен сабақ алуға үндейді. Сондықтан болар, Шыңғыс ханның жылнамашыға айтпақ болған өсиеті қаламгердің халыққа айтқан өз өсиетіндей әсер береді.
Рахымжан Отарбаев шығармашылығына тән тағы да бір қасиет – символдарды пайдалану. Мәселен, «Шыңғыс ханның көз жасы» хикаятындағы ұлы қаһанға ұстатпай кеткен қу түлкі – символ. Бұрын жүгірген аң былай тұрсын, ұшқан құстың өзі құрсауынан құтыла алмайтын қаһарлы ханның түлкіден көз жазып қалуы – оның дәурені өтіп бара жатқанының бір белгісі. Оған ақ бұлтты қосыңыз. Жазушының басқа да шығармаларында осындай ерекшеліктер көрініс тауып отырады. «Дүние ғайып» хикаятындағы Айнанның көзіне көрінген ала қарға, «Бесқасқа Беріштің хикаясындағы» кереге қанат қара бүркіт, «Біздің ауылдың Амазонкалары» әңгімесіндегі сол аяғы молақ сұр қасқыр, бұлардың бәрі де жазушы қиялынан туған символдар. Олар оқырманды одан әрі қызықтырып, тылсым күйге бөлейді.
Оқырманның жан дүниесін ерекше әсерге бөлейтін бір әңгімесі бар. Ол – «Жалғыздық». Жазушының бұл шығармасы өте қысқа әрі өте терең. Қаламгер анаға деген бар сағынышын үш бетке жетер-жетпес әңгімеге түгел сыйдырған. Өмірдің реалды көрінісі шешесінен айырылса да тісіне ілінгенді теріп жеп күнелтетін жетім құлынның даусындай ащы болғанымен, жасындай тұнық. Оның тұнықтығы біреулер үшін есейгенге дейін-ақ болса, біреулер үшін мәңгі ұстаным.
Жазушы шығармашылығының тағы да бір көңіл аударар тұсы – сөз қолдану тәсілі. Қаламгердің өзіне тән тіл шұрайлылығы мен сөздік қоры оқырманды бірден ұйытып әкетеді. Кейіпкерлерінің аузына салған уытты сөздерден қазақтың мінезін танисың. Оның туындыларындағы хан мен қара кей тұстарда бірдей сөйлеп кетіп жатады.
Жазушы тіліндегі тағы бір көңіл аударатын тұс – ащы сарказм. «Американың ұлттық байлығы», «Актриса» атты әңгімелерінде осы ерекшелік анық байқалады. Алғашқы әңгіме екі кісінің арасындағы диалог бойынша өрбиді. Сондағы аңшы Қапардың үйіне келген Жетестің өзін жұрттан асқан ақылды санайтын кейпі күлкі шақырып, ашындырар мінезіне қарның ашады. Ал өмірі аңшылықпен өткен Қапар болса ауыл қазағының ортақ образы. Кандидаттарға дауыс беруге үндейтін үгітші Жетес елден шықса да, сол елді надан санайды. Ол далада жортып, ауыл халқының ұсақ малына күн бермейтін шибөріні Американың ұлттық байлығы деп түсіндіреді. Жазушы оқырманға ащы сарказм арқылы кімнің надан екенін осылай әшкерелеп көрсетеді.
Гогольдің «Үйлену» атты пьесасын қоюға жоғарғы жақтан тапсырма алған бүкіл бір театр ұжымындағы сергелдең оқиға «Актриса» әңгімесінде суреттелген. «Бас рөлді ойнаған актрисаны «Құрмет» орденіне ұсыныңдар», – деген пәрменді естіген елде ес қалмайды. Міне, содан кейін «Үйленудегі» негізгі кейіпкер Агафья Тихоновнаның рөлін сомдауға театрдағы төрт актриса: Галя, Таня, Даша мен Машаның арасында астыртын «соғыс» оты тұтанады. Әрине, бұл «майданнан» бас режиссер мен театр директоры да тыс қалмайды.
Бұл әңгіме желісінің бас-аяғы түгел әжуаға құрылған. Сөйте тұра, кейіпкерлер мінезі оқырманға күлкімен бірге өте аянышты әсер қалдырады.
Жазушының көңіл аудартар тағы бір туындысы – «Махамбет пен Пушкин». Қаламгер бұл шығармасында Махамбет пен Пушкиннің бір-бірімен кездесіп, әңгімелескен тұсын баяндайды. Әңгіме желісі бойынша екі ұлы ақынды ортақ таныстары В.И.Даль ұшырастырады. Екі ғасыр бұрынғы бұл оқиға тарихи уақыт тұрғысынан алғанда күні кеше ғана болғандай. Әңгімені оқығанда «осы екі ақын шынымен де бір-бірімен кездескен бе?!», – деген мақтаныш сезім әуелде оқырман көңілін алақұйындандыруы мүмкін. Әрі бұл әңгімені жазушының өзі де үлкен тебіреніспен жазғандай. Оқиғалар мен кейіпкерлер мінезі өте әсерлі суреттелген. Әйтсе де көркемдік шындық тарихи шындықтан көп жағдайда айырмашылық қылады. Тарихта болған оқиғаны дәл сол күйінде баяндау көркемдік шындықтың міндетіне кірмейді. Жазушы айтпақ болған ойын жеткізудің жолын өзі таңдап алады. Оның мұндай қадамға баруы мақсатқа жетудегі әдіс қана болуы мүмкін. Жазушының мақсаты оқырманды ізгілікке тәрбиелеп, ойландыру екенін алдыңғы буын өкілдері айтып кетіпті. «Пушкин мен Махамбетті Хан тоғайында «жолықтырып», жоқтан өзгені тілге тиек ету ғылыми ізденіске жатпайды. Рухани сабақтастық, дарындылық ықпалдастығы тек жүзбе-жүз кездесіп сұхбаттасудан ғана тұрмайды…», – депті тарихшы Көшім Есмағамбетов басы ашылмаған осы бір оқиғаны тәптіштеп жазған «Пушкин. Жәңгір хан және… Махамбет» атты мақаласында. Орыстың ұлы ақыны А.С.Пушкин 1833 жылы «Пугачев тарихын» жазуға деректік негіз іздеп Орынбор мен Оралға сапарлағаны белгілі. Ал дәл осы жылы Махамбет оқуға бара жатқан Жәңгір ханның баласы Зұлқарнаймен бірге Орынборға аттанғаны да тарихтан мәлім. Жазушы осындай ықтимал оқиғаларды ортақ түйін етіп алғандай.
***
Рахымжан Отарбаев мейлінше қысқа жазуға әуес. Ол жазу өнеріндегі бұл стильді саналы түрде таңдап алған секілді. Кейіпкерлерінің ішкі қақтығыстары мен тағдырын он бетке жетер-жетпес әңгімеге сыйдыра алады. «Қытайдан жеткен сәлемдеме» атты әңгімесі осыған дәлел. Бұл әлі Қазақстанға өтпей тұрған, жастау кезінде әкесінің айтуымен Оспан батыр көтерілісіне қатысқан Өмірбай тағдыры туралы әңгіме. Аз ғана мерзімге шекара ашылған тұста ол екі ұлы мен әйелі Әсемайды Қытай бетте қалдырып кетеді. Кейде бір ғана ісің алдағы өміріңді шешуі мүмкін екен. Шекарадан өтіп бара жатып, өз өмірінен қауіптенген ол орыс офицерінің сауалына жалған жауап қайырып, отбасынан бас тартады. Алдағы тағдырына осылайша таңдау жасайды. Кейіпкердің ішкі өкінішін жазушы әңгіменің соңғы тұстарында барынша шынайы суреттеген. Байыптап қарағанға Өмірбайдың тағдыры үлкен сабақ. Жұрттың сөзінен қорқып, «ұсталып қаламын-ау» деп қорыққан ол ең шешуші сәтте жігерсіздік танытты. Оның өмірлік трагедиясының түп-тамыры да осы әрекетінде жатқан еді.
***
«Қандай сәулетті сарайлар болсын, қандай сымбатты, я кескінді суреттер болсын, қандай әдемі ән-күй болсын, сөзбен сөйлеп суреттеп көрсетуге, таныстыруға болады. Бұл өзге өнердің қолынан келмейді», – депті Ахмет Байтұрсынұлы. Өнердің бұл түрі арқылы адам жанының нәзік пернелерін шерту кез келгеннің қолынан келмесі анық. Адам атаулының қайғысы мен қуанышын, жан әлемінің тылсымын қопара сіміру анау айтқан кереметтей үлес те бола қоймас. Әу-баста Құдай бойға дарытқан қабілет болмаса жазуың арқылы ешкімді де таңдандыра алмайсың. Ал сөзді кие тұтқан жандардың небір тәмсілін халық нақылға айналдырыпты.
Кейбір туындыны қолыңа алып, ішіне кіре бастағанда әрі қарай бойлауға зауқың соқпайды. Бұл күй кітап сүйер қауымға түгел таныс. Көркем шығарманың оқырман сүзгісінен сүрінбей өтуі жазушының ішкі тазалығына тәуелді. Кейде әдебиеттен тым үлкен нәрсе дәметеміз. Ал өзіміз де жайын білетін қарапайым да күрделі дүниелерді арқау еткен шығарманы оқығанда «мұны мен де білетін едім ғой» деген ой туады. Былай қарағанда, жазушы Рахымжан Отарбаевтың шағармаларындағы кейбір оқиғалар да бәрімізге аян, бәрімізге мәлім дүниелер. Бірақ оны қорыту мен жеткізу жағына келгенде, бұлай деп айту қиянат болар еді. Мүсірепов бастап, Мақатаев қостаған «соқыр көретіндей, саңырау еститіндей етіп жазу» тәмсілін Отарбаев қаламы сырт айналып кетпепті.
Атыраудан Алматыға қатынайтын поезға отырып, Қызылордадан сыпырылып түсіп қалатын жазушының «жолаушылардың қайғысы мен қуанышын әзер сүйреген поездың» артында қалып, ондағы әр терезеден сығалаған күйініші мен сүйініші аралас бір-бір тағдырға қарап, жанының жетім қоңыраулары әлі де сыңғырлап тұрған болар. Сыңғырлай берсін…
***
Әлгі кісінің мектеп оқитын ұлының сөзі ойыма қайта орала берді: «Жәңгір ханның да халқына бір пайдасы тигені рас. Махамбет неге оны сонша жек көрді екен?», – деген ой маған да маза бермей қойды. Өтемістен туған ер өзі қазақ бола тұра оны жеңілген ұлт санаған ханның осы бір мінезін кешіре алмаған шығар, кім білсін? Өйткені ол ішіне қылдай айла жасыра алмай кеткен бекзат болмысты Махамбет қой. Ойына келген сөзін бұғып қалмай, жоспарсыз сөйлеп кететін, сөйте тұра артық кетсе айналып келіп кешірім сұрауға арланбайтын махамбеттік мінезімен үлгі ол бізге. Махамбеттер мен Жәңгірлер қай кезде де қатар өмір сүріп отыратын көрінеді. Ал біз Махамбеттерге сенеміз.
Нұрлайым БАТЫР.