Ән ұрлауды ар санамайтындар көп
Қалдыбек ҚҰРМАНӘЛІ, композитор
– Алматыдан жырақ туған ауылыңызға қоныс аударыпсыз. Үлкен қаладан кетуіңіздің себебі неде?
– Алматы қаласында отыз жыл, екі күн тұрған екенмін. Әке-шешемізден сегіз ұл, төрт қыз едік. Қазір жетеуіміз жер басып жүрміз. Әкем өз уақытында аудандық партия комитетінің бюро мүшесі, Жоғарғы Кеңестің депутаты болған атақты шопан еді. Шешем екеуі өмірден ертерек кетті. Біз есейіп, әр қайсымыз әр жаққа білім іздеп, жұмыс бабымен кетіп қалдық, туған үйде ешкім қалмады. Жасым елуге жақындағанда ауылға барып тұрсам деген ой келді. 2012 жылы ауылға көшіп бармас бұрын әке-шешем жатқан ауыл зиратын толық қоршап, ағайын-туыстың басын қосып, әруақтарға Құран оқыттым. Ал 2013 жылдан бастап бала-шағаммен ауылға көшіп барып, әкемнің бұзылып кеткен үйінің орнына заманға сай зәулім үй тұрғыздым. Бұл жәй ғана ауылға қоныс аудару емес, қарашаңыраққа ие болу – менің перзенттік міндетім. Қазақ үшін – қарашаңырақ өте киелі ұғым. Көктемде жаңадан салған үйіме қарлығаш ұя салған екен, мен оны бұздырмадым. Қарлығаш жылы жаққа кеткен соң, келесі жылы бұл ұяға өздері емес, олардың балапандары ұшып келетін көрінеді. Қарлығаш құрлы бола алмасақ, ертеңгі күні балаларымызға қарашаңырақ пен үлкен үйдің мәнін қалай ұғындырамыз?.. 2013 жылдан бері төрт-бес жыл болып қалды ауылға үйреніп қалдық. Қарашаңырақты бос қалдырмай, сол үйде ұрпақ өсіріп, өсіп-өнемін деген тілегім бірте-бірте орындалып келеді.
– Ауылда тұрып ғұмыр кешу шығармашылығыңызға кері әсер етпей ме?
– Айналамдағы адамдардың көбі мені ауылда тұрып мәдени ортадан алыстап кетеді, ұмытылып, қарайып қалады деп ойлайды. Менде ондай қорқыныш жоқ. Алматы мен Астананың төрінде, тіпті телеарна мен радионың түбінде тұрып эфирге шақырылмайтын өнер адамдары бар, себебі айтатын ойы жоқ. Ал мен ауылда тұрсам да Астанадағы телеарна қызметкерлері «Жол шығыныңызды төлейміз. Хабарға қатысып, ойыңызды айтыңызшы», – деп жиі шақырады, Алматыдағы журналистер де ұдайы хабарласады. Демек, оларға менің ойым, пікірім қажет. Адамның өзін-өзі дамытуы ауылда яки қалада тұрғанға байланысты емес, адамның ішкі ұстанымына, ізденісі мен табандылығына байланысты.
– Кезінде жарыққа шыққан «Шәмші» журналының тоқтап қалуын сіздің ауылға қоныс аударғаныңызбен байланыстыруға бола ма?
– «Шәмші» журналы 2008 жылдан бастап 52 бет болып,
10 000 тиражбен жарық көрді. Журналдың бір баспа табағын Шәмші Қалдаяқовтың шығармашылығына арнасақ, қалған екі баспа табағы мәдениетке, ғылымға, экономикалық-саяси мәселелерге, дінге, қоғамда болып жатқан түрлі өзгерістерге арналды. Журналда алғашқы жылдары Шәмші жайында көптеген мәліметтер мен мазмұнды естеліктер жарияланды. Кейінгі жылдары редакцияға келетін материалдар автордың Шәкеңмен кездескені, үйінде қонақ болғаны жайлы әңгімемен ғана шектеліп, Шәмші Қалдаяқовтың әндері туралы бір ауыз сөз айтылмайтын болды. Осыны ескере отырып, басылымның Бас редакторы – журналист Алмас Асылбек екеуміз мәнсіз әңгіме жариялай бергенше журналды уақытша тоқтата тұрайық деп шештік. Ендігі мақсат – Шәмші Қалдаяқовтың шығармашылығына қатысты республикалық ғылыми-конференция өткізу. Шәмші әндері туралы ғылыми еңбек тек музыка саласында ғана емес, педагогика, тіпті, медицина саласының әнмен емдеу тармағы бойынша да зерттеледі екен. Жер атауларына қатысты әндері жаратылыстану ғылымына жақын болса, құстар туралы айтылатын әндерін орнитология саласындағы мамандар ғылыми-зерттеулеріне қосады екен. Бұл ғылыми конференция өткізуге сұранып тұр емес пе?! Ғылыми-конференциядан соң, Шәмші әндеріне салынған суреттер көрмесін өткізсек дейміз. Журналдың мұқабасына барлық уақытта Шәмші суретін жариялай бергенше, бір мезгіл әндеріне арқау болған картиналарды жариялауды жөн санап отырмыз.
Қазір қағаз басылымдар үшін қысылтаяң шақ, көп жылдық тарихы бар ежелгі басылымдардың өзі мемлекеттен тендер ала алмай шатқаяқтап қалды. Ал бізде Шәмші Қалдаяқовтың 90 жылдығына орай, ғылыми-конференция материалдарының негізінде журналдың ауқымын кеңейтіп, сапасын арттырып шығарсақ деген жоспар бар, оның интернет журнал болуы да ғажап емес.
– Шәмші Қалдаяқов – қазақ эстрадасын жаңа белеске көтерген, түрлендірген композитор. Ол кісінің мұрасын насихаттап жүрген адамның бірі ретінде қазіргі қазақ эстрадасын жаңа заманға сай түледі деп айта аласыз ба? Сіздің ойыңызша түлеткен кім?
– Дәл қазір түрлендірген адамды көріп тұрған жоқпын. Біз – Шәмші Қалдаяқов, Әбілахат Еспаев, Нұрғиса Тілендиев сынды композиторлар салып берген дара жолмен ғана келе жатырмыз. Ол жолдан ауытқып кеткендер де көп. Шәмші бірыңғай ән жанрында жазса, Әбілахат ағамыз әнмен қатар, романс, спектакльдерге музыка жазған. Ал Тілендиев музыканың барлық жанрын қамти білген тұлға. Бұлар – қазаққа Алла-Тағаланың өзі берген тума таланттар. Шәмшінің әндері ел ішіне кең таралып, дүрілдеп тұрған шағында одан жұрт «Қазір сізден мықты композитор бар ма?», – деп сұрайтын көрінеді. Сонда Шәкең «Бар – ол аты аңызға айналған Әбілахат Еспаев. Оның қай әнін алсаңыз да халық әндерімен үндесіп жатады, Әбілахаттай ән жазғым келеді», – деп айтады екен. Осы үш композитордың бір-біріне деген құрметі, достық пейілі де өте ерекше болған. Бүгінгі таңда қазақ эстрадасына дәл олар сияқты ешкім жаңалық әкеле қойған жоқ.
– 2008 жылы Шәмші әндері кешін жанды дауыста өткізуді қолға алған едіңіз. Бұл неге жалғаспай қалды?
– Мен көтерген екі мәселе әлі күнге дейін күн тәртібінде тұр. Бірі – фонограммасыз ән айту болса, екіншісі – көркемдік кеңес құру мәселесі. Елімізде фонограммасыз-ақ ән айтып халыққа танылған Нұрғали Нүсіпжанов, Бибігүл Төлегенова, Мақпал Жүнісова, Роза Рымбаева, Сембек Жұмағалиев, Нағима Есқалиева сынды әншілеріміз бар, Құдайға шүкір олардың көзі тірі. Олардан әлдеқайда кіші әншілердің фонограммамен ән айтуы және фонаграммаға халықтың етін үйретіп жіберуі бұл кісілердің еңбегін елемегендік деп түсінемін.
Әлі есімде 2008 жылы 25-26 қыркүйекте Республика сарайында алғашқы рет Шәмші әндері кешін жанды дауыста өткіздік. Екі күндегі концертке билет бірден таусылып, халық әбігерге түсті. Сарай басшылары сасып қалып, үшінші концерт берсек қалай болады деген ұсыныс айтты. Ол мүмкін емес еді, біріншіден концерт – коммерциялық мақсатта өткізілмеген, екіншіден – үшінші концертке әншілердің уақыты сәйкес келмейді. Ойласа келе, сол кездегі «Алматы» арнасының басшысы Жанахмет Ағыбаевтың «Екінші концертті тікелей эфирден берейік», – деген ұсынысын қабыл алдық. Мен «Алматы» арнасының эфирі арқылы көрермендерге екінші күнгі концерттің тікелей эфирден берілетінін, концертті үйде отырып-ақ көруге болатынын айттым. Сол кезде эфир арқылы «Фонограмманы қолдайсыз ба әлде жанды дауысты қолдайсыз ба?» деген сауал жолданып, көрерменнің 93%-ы жанды дауысты қолдап, 7%-ы фонограмманы жөн санады. Осы концерттен кейін сол кездегі Сенат депутаты Ғани Қасымов мырза Парламентте фонограммамен ән айтуды тоқтату туралы депутаттық сауал жолдады. Депутаттың сауалына Мәдениет министрлігінің жауапты хатшысы Жанна Құрманғалиева: «Егер біз дәл қазір фонограммамен ән айтуды тоқтатсақ, қазақ эстрадасы қирайды», – деп уәж айтты. Билік өкілдерінің немқұрайлылығы кесірінен өзекті мәселе сол күйінде жабулы қалды.
– Күн тәртібінен түспеген мәселенің бірі көркемдік кеңес дедіңіз. Ессіз әнге елітіп, орынсыз сөздерге жазылған әнге билеп жүретін жұрттың талғамын өзгертуге ендігі жасақталатын Көркемдік кеңес әсер ете алады деп ойлайсыз ба?
– Бұрын кез келген шығарма телеарна мен радиодан берілетін кезде Көркемдік кеңестің сүзгісінен өтетін. Нәтижесінде бізге кәсіби тұрғыда сұрыпталған әндер ғана жететін. Ал қазір теледидар мен радио эфирлерінде «Шөп те өлең, шөңге де өлең» деген секілді не болса соны ән деп беріп жүр. Көркемдік кеңесті енгізу туралы алғаш айта бастаған тұста оның жеті түрлі жұмыс істеу механизмін ұсындық. Оның ең басты міндеті – талантты жастарды қолдау, ал халтурщиктердің қашан да жол таба білетіні белгілі. Көркемдік кеңес мәселесі де, фонаграммамен ән айтуды тоқтату мәселесі де Үкімет деңгейінде жүзеге асырылатын шаруа. Жүзеге асырамын деген ниет болса бітпейтін іс жоқ. Меніңше, біз жанды дауыспен ән айтуды, сондай-ақ Көркемдік кеңестің талабын орындауды түбі қолға аламыз. Бірақ дер кезінде іске аспаған соң, жас ұрпақтың санасын қисынсыз сөздерге жазылған сапасыз, жүйесіз, орашолақ әндермен улап жатырмыз. Әрине, ештен кеш жақсы. Әлі де болса көркемдік кеңес қолға алынса біраз дүние реттеледі деген ойдамын.
– Қазіргі композиторлардың әндеріне көңіліңіз тола ма?
– Негізі ырғақ, әуен, ән үшеуі үш бөлек дүние. Ән жазу өте қиын. Кез келген адамда, тіпті, оның жүрісінде өзіне тән ырғақ, әуен бар. Ырғақ – ритм, әуен – мелодия. Қазіргі «ән жаздым» деп жүргендердің көбі ән емес, әуен жазып жүргендер. Одан қалса шетелдің әндерінен ұрлайды. Осы күні шетелден ән ұрлауды ар санамайтындар көбейді. Тіпті кейбіреуі ұрлаған жоқпын, әнді алып, оған қазақ тілінде сөз жазғызып орындап жүрмін деп ақталады. Мен әндегі бір нотаның өзгергенін біліп қоямын. Қай әнді кім, қай елден ұрлағанын «Астана» арнасынан берілетін «Сырласу» бағдарламасында айтып та бердім. Қазақта «Көршінің моншағын күндіз ұрлап түнде таққан», – деген сөз бар. Біздің композиторлар мен әншілер қазір дәл осы сөзді жүзеге асырып жүр. Маған кейде әлемдегі кейбір өнер адамдары Қазақстан деген елдің бар екенін білмейді-ау деген ой келеді. Егер олар біздің елді білсе, сазгермін, композитормын деп жүргендердің 90 пайызы ән ұрлағаны үшін сотқа беріліп, жазаланатын еді.
– Авторлық құқық пен сабақтастық құқық туралы мәлімет аз болған соң мән бермейтін шығар?
– «Қазаннан қақпақ кетсе, иттен ұят кетеді» деген сөз бар. Ән ұрлап композитор атанып жүрген жігіттерге олардың ісінің дұрыс емес екенін ылғи да айтып жүремін. Ешқайсысы үндемейді, демек менің сөзімнің жаны бар екенін іштері сезеді, оған да шүкір. Алайда, ұрланған ән тек той кезіп жүрмей сахна мен эфирге шығып кетті. Кезінде Асқар Жүнісбеков деген әнші жігіт орындаған «Толғанай» деген ән болды, сөзін Құрманай Бақтиярқызы жазған. Ол орыстың әні. Қазақ радиосын Жүрсін Ерманов басқарған тұста радиода кіші көркемдік кеңесі болды. Оған Роза Рымбаева, т.б. әншілер бар, біраз адам мүше болдық. Бір күні әлгі «Толғанай» талқыға түсті, көркемдік кеңес мүшелерінің көбі мұның орыстың әні екенін білмейді екен. Қазақтың радиосына орыстың әні осылай сыналап кірсе, күндердің күні болғанда қазақ әнін ысырып шығармай ма?.. Көркемдік кеңес ең алдымен осындай олқылықтарды болдырмау үшін керек.
– Қоғамдағы кез келген мәселеге байланысты ойыңызды айтудан қашпайсыз. Қалай ізденесіз?
– Мен күнделікті бұқаралық ақпарат құралдарынан қоғам қайраткерлері мен журналистердің, саясаттанушылардың пікірлерін үзбей оқып отырамын. Кейбір үлкен кісілер: «Газет оқымай-ақ, өмір сүре аламын», – деп айтып жүр. Одан ешкімнің ештеңесі кетпейді. Осы қоғамда өмір сүріп отырғаннан кейін бұл қоғамның беталысын газет арқылы біліп отырмасаң, қалай болады?..
Біздің қоғамның кейбір мүшелері немқұрайлы, іші сезіп, түйсігі танып, білімі жетіп тұрған дүниесін «мынау былай еді…» деп айтуға енжар. Ал мен ешқашанда өз пікірімді жасыра алмаймын. Қоғамдағы өзекті мәселенің әрқайсысына дер уағында үн қатамын. «Хабар» арнасындағы – «Жекпе-жек», «31 арнадағы» – «Дода», «Алматы» арнасындағы – «Пікірлер пирамидасы» деген бағдарламаларға қатысып өз ой-пікірімді ашық айтып жүрдім. Кез келген адам қоғамдағы жағдайға байланысты өз ойын ашық айтып, үн қатпаса жер басып жүрудің қажеті қанша?.. Менің жазушы, суретші достарым бар. Бірі – тек қана кітап жазады, екіншісі – шеберханасы мен үйінің ортасында жүріп сурет салады. Кейде солардың өзіндік ойы, пікірі жоқ секілді көрінеді. Бірақ әңгімелесе қалсаң, елдегі қоғамдық-саяси, әлеуметтік-экономикалық, рухани-мәдени жағдайлардың барлығынан хабардар, білмейтіні жоқ, тіпті менен де көп біледі. Бірақ айтпайды, айтуға қорқады.
– Нәтиже шықпайды деп ойлайтын шығар?
– Мәселе онда емес. Адамның өз ойын айтқанынан нәтиже шыға ма, шықпай ма ол – екінші мәселе. Ең бірінші мәселе – осы қоғамның азаматы, жеке тұлғасы ретінде өз ойыңды айту. Азаматтың өзі айтпаса, қоғам оның ішінде қандай ой бар екенін қайдан біледі? Қазір біздің қоғамда өз пікірі өзімен бірге өліп жатқан азаматтар көп. Мен соларды аяймын.
– Өз ойыңызды ашық айтқандықтан белгілі бір мақсатыңызға жете алмай өкінген кезіңіз болды ма?
– Өкінбеймін. Өйткені, мен талпындым, мақсатыма жетем деп ұмтылдым. Бірақ қоғам қабылдамады я болмаса билік дұрыс түсінбеді. Қазақстандық ұлт мәселесі көтеріліп, жер дауы болған тұста журналистердің барлығы дерлік менің пікірімді сұрады. Ол менің көп білетіндігімнен я болмаса қолымда белгілі бір атқарушы күш болғанынан емес, ойымды ашық айтатынымнан деп ойлаймын. Бірде маған Ауған соғысының ардагері, депутат Бақытбек Смағұл «Қалдыбек, сенің депутат болмағаның дұрыс. Мен депутат емес кезімде көп ойымды ашық айтушы ем, депутат болғалы аузым буулы, көп пікірім ішімде өліп жатыр», – деген еді. Оның сөзінің жаны бар. Парламентте отырып та үлкен меселе көтерген М.Шаханов, А.Айталы, А.Тшанов, кейінгі шақырылымда Қ.Айтаханов, Н. Сабилянов сынды депутаттар бар. Мүмкін, маған Алла Тағала осылай еркін жүріп, пікірімді айтуды жазған шығар. Жеке адам ретінде, тұлға ретінде дер кезінде өз пікірімді айтсам оның қоғамға міндетті түрде әсері болады деп ойлаймын.
– Өзіңізге белгілі қазақ тілі әліпбиін кириллицадан латын графикасына көшіру туралы жарлық шықты. Халықтың апострафқа деген наразылығы Парламент Сенатының төрағасы Қасым-Жомарт Тоқаевтың твиттердегі жеке парақшасындағы «Ұлттық комиссия латын әліпбиі бойынша қоғам талқылауындағы мардымды ұсыныстарды ескеруі қажет», – деген сөзінен кейін біраз саябырсып қалған секілді. Сіз қалай ойлайсыз?
– Алғаш тәуелсіздік алған жылдары көрші мемлекеттер латын қарпіне көшіп жатқанда
А.Байтұрсынов атындағы Тіл білімі институты латын қарпіне көшу идеясын айтып, оған үлгі ретінде 1929 жылы қолданысқа енген латын үлгісін ұсынған болатын. Қазақ тілі мемлекеттік тіл болып ресми түрде жарияланғанымен, әлі де өз тұғырына нық қонбады. 26 жыл бойы мемлекеттік деңгейдегі ресми жиындар орыс тілінде өтіп жүр. Демек, қазақ тілі толық мемлекеттік тіл болған жоқ. Енді латын қарпіне тым асығыс көшуге кірістік. Бұл туралы баспасөзде көптеген пікір айтылды. Олардың ішінде филология ғылымының докторы, профессер Әділ Ахметов пен академик Асқар Жұмаділдаев ағаларымыздың пікіріне қосыламын. Әділ Ахметов тілші ғалым, шет тілін жақсы меңгерген, бірнеше оқу орнының ректоры болған, көптеген мемлекеттерде елшілік қызмет атқарған білікті тұлға. Асқар Жұмаділдаев та шет тілін, қазақтың ғылыми тілін жақсы білетін маман. Қоғамдық кеңес осындай білімді де білікті азаматтардың пікірін ескеруі тиіс.
Мен латын қарпіне көшу идеясына қарсы емеспін. Біртұтас мемлекет бола тұра неге латын қарпіне тұтас көшпейміз? Орыс тілділер кириллицада қала береді дейміз. Неге? Орыс мектептерінде қазақ балалары да оқиды емес пе?.. Бұған дейін шала қазақ, таза қазақ деп екіге бөлінгеніміз аздай-ақ, енді латын қарпіндегі қазақ, кириллициадағы қазақ деп бөлінбекпіз бе?.. Ойланатын жағдай!
Латынға көшудегі мақсатымыз қандай: түркі дүниесіне жақындау ма, компьютерге бейімделу ме әлде дербес мемлекет ретінде нығая түсу ме? Міне, осы мәселе нақтыланбай тұр… Бір нәрсе анық – қазіргі үтірі көп апостраф үлгісімен латынға көшсек, көп дүниеден ұтыламыз. Сол себепті, қаріп үлгісіне қатысты әлі де көп дүние сарапталып, нақтылануы қажет.
– DalaNews.kz сайтында Нұрлан Әубәкір есімді автор «Ретро FM» Шәмші әндерін неге қоймайды?!» атты мақаласында «Сазгер, журналист Қалдыбек Құрманәлі бүгінде бір радионы емес, бірнеше радионы басқаратындай тәжірибе жинаған азамат», – деп жазыпты. Егер қазір сізге бір радионың тізгіні берілсе жұмысты неден бастар едіңіз?
– Бұл пікірді айтқан жігітке рахмет, бек ризамын (Мақтағанды жек көретін қазақтың баласын әлі көрген жоқпын). Бірақ дәл қазіргі жағдайда радиоға басшы болып барғаныммен ештеңе істей алмаймын. Өйткені, жанды дауыста ән айтуды талап ететін заң жоқ, редакцияға келген әндерді сұрыптайтын көркемдік кеңес те жұмыс істемейді. Радио түгілі, телеарнаға барсам да ештеңе істей алмайтын едім. Ол үшін ең алдымен заңды реттеп, көркемдік кеңесті жасақтап алу қажет. Сондықтан қазір қай радиоға барсам да өзгеріс жасай алмас едім. Жұмыс күнімнің тең жартысы көркемдік кеңесті қалыптастырайық, заңды реттейік деп хат жазумен өтуі мүмкін.
Қазір «Қазақ радиоларына» басшылыққа келген Мәди Манатбек есімді жігіт радионың ішінен кіші көркемдік кеңес құрып, талпынып жатыр. Азаматтардың бұл ісін қолдаймын. Бірақ одан да ауқымды жұмыс істеу үшін заңдық негізде қолға алынуы қажет… Сонда ғана азаматтардың іскерлігі көзге көрініп, нәтиже шығады.
– Қазір ән жазып жүрсіз бе? Сіздің өміріңіздегі әннің орны қандай?
– Ең алғашқы «Қариялар азайып бара жатыр» атты әнімді 1988 жылы жазған екенмін. Одан бергі отыз жыл ішінде отыз шақты ән жазыппын, оның біразы халық арасына кең тарады. Ән – маған Алла Тағаланың берген сыйы. Мен әнді халық үшін емес, өзім үшін жазамын. Ал әндерімнің ішінде халыққа ұнағаны болса – мен үшін мақтаныш. Өнер адамдарының ішінде кәсіби білім алғандар бар, мен оларды қолдаймын. Енді біреулері тума талант, оқымаса да халықтың көңілінен шығатын жақсы әндер жазады. Біз екіншісіне қосыламыз, консерваторияның композиторлық бөлімін бітіріп те ән жаза алмайтындар бар.
Ауылға қоныс аударғалы «Тасқұдықтағы ағайын», «Шаян өзені», «Қарашаңырақ» деген екі-үш ән жаздым. Оларды, Құдай бұйыртса, келесі жылға жоспарлаған кешімде әншілерге айтқызамын деген ойдамын.
Құдай әннен айырмасын. Бүгін жазған әнімді ертең жарыққа шығарсам деген асығыстық менде жоқ. Кей әндерім үшінші-төртінші орындаушыға барғанда ғана танылып жатады. Сол себепті әннің санын көбейтуден гөрі, осы күнге дейін жазылған әндерімді жарыққа шығарсам да аздық етпейді деп ойлаймын.
– Арман адамды алға жетелейді. Сізді қазір қай арманыңыз алға жетелеп жүр?
– Өмір бойы концерт өткізіп жүре беру мүмкін емес. Жасым елуден асты, мәдениеттану саласында диссертациялық жұмыс жазып жүрмін. Бұдан жиырма жыл бұрын жарық көруі тиіс кітаптарым бар. Менің жанрым – новелла. Журналистика факультетіне жазушы болуды армандап келгенмен жұртқа композитор, Шәмші шығармашылығын насихаттаушы ретінде танылдым. Өмір екі рет берілмейді ғой, келесі ғұмырымда жазушы боламын деп жоспарлай алмаймын. Сол себепті аракідік жазып жүретін новеллаларымды, әр жылдары телеарналар мен радиодан бөлек басылымдарға берген сұхбаттарымды жинақтап кітап шығарсам ба деген ойым бар.
Осы уақытқа дейін менің концерттерім Астана, Алматы, Шымкент қалаларында ғана өтіпті. Ендігі ойым Қазақстанның басқа қалаларына да барып ән кештерімді өткізіп, алыстағы ағайынмен қауышсам деймін.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Назым ДҮТБАЕВА.
ПІКІРЛЕР1
Для отправки комментария вам необходимо авторизоваться.