(ақын портретіне штрихтар)
Қай жанрда жазылғанына қарамастан, кез келген көркем мәтіннің өзінің ішкі өмірі бар. Оның ішінде поэзиялық шығармалардың ішкі дүниесі, мәтінішілік тіршілігі прозаға қарағанда динамикалы және динамикасы көп реттерде өлеңнің алғашқы жолдарынан байқалады. Өлең динамикасы өлеңнің креативтілігін оқырманның бірден тануына ықпал етеді. Өлең неге креативті? Себебі, өлең шығармашылық тұлғаның шарықтаған қиялы мен шығармашылық энергиясының нәтижесі, бұрыннан айтылып жүрсе де қайталауға тура келеді, кез келген туынды визуалды болса, өлең адам жанын тербететін аудиальды және визуальды туынды, қиялдан, ойдан туындайды, қағазға өріліп түседі. Өлеңдерін қағаз бетінде өрнектеп, өмірін поэзияға арнап келе жатқан ақын Болат Үсенбаев поэзиясы ақын ғұмырының өлшеміндей, тіршілік-ғұмырының есебіндей.
Өлеңдерден, әсіресе лирикалық өлеңдерден, бұлтартпас шындық іздеудің қажеті көп болмайды, өйткені өлең қиял мен ойдың шарықтауынан дүниеге келеді, сондықтан өлең мен ақиқат арасындағы байланыс шартты болып келеді. Дегенмен, Болаттың өлеңдерінде өлең мен ақиқат өрілісі бөлек, тығыз байланыс сақталғандай. Өйткені, оның шындығы қарапайым тірліктен алынады. Ақынға қанат бітіретін қиял суреті Болат ақында былайша өріледі:
Қиялың кетіп алшаққа,
Көңілдің көнін жібітіп.
Шалқысаң, шіркін, сол шақта,
Пенде екеніңді ұмытып.
Ал ақын суреттейтін дүниенің қаншалықты шын, ақиқат болуы автордың интенциясына (діттеміне) байланысты. Мысалы, Болат Үсенбаев:
Ертеңіне ебіл-дебіл қамданған,
Адамдарда өле-өлгенше жоқ тыным.
Батады күн, таң келеді тағы бір,
Сазарады меңіреу көк, сары қыр,
Біреу туып, біреу өліп әлек жұрт,
Атқан таңға, батқан күнге бәрібір, – дейді. Өзі ұғып-таныған тіршіліктің күнделікті суретін, мәңгілік дүние бейнесін, ақиқатты, тіршіліктің тынысын Болат ақын боямасыз сол күйінде береді. Бірақ әдемі сөйлетіп береді.
Көп ақында бар, белгілі жыр дүлдүлдері қалыптандырған «өмір-өзен» тіркесімін Болаттан да кездестіруге болады. Оның «өмір-өзені» былайша ағады:
Бірде тұнып,
Бірде тасып, лайланған,
Өмір-өзен, кезің бар ма жайланған?
Немесе:
…Өмір саған бағынбауға еркім жоқ,
Оң-солымды байыптасам олқым көп.
Жанталастым жасуды еш білместен,
Алға ұмтылдым
Тағаты жоқ толқын боп.
Абайдан бастап біртіндеп өлінетін толқынды Болат тағаты жоқ толқын, яғни қозғалыстағы тіршілік бейнесі түріндегі толқын ретінде суреттейді. Болат өзіндік «ағыс заңын» ұсынады. Оның заңы бойынша:
Ағыс заңы – ұмтыл алға, тек алға,
Аялдау да,
Дамылдау да жоқ онда.
Буырқандым,
Шамырқандым,
Ширықтым,
Жаңқа болып жатпау үшін жағаңда. «Жаңаны сарылып іздеген ақын»: «Сезбей де адам адам қалады Өмірдің өте шыққанын» – деп, «өмір-өзеннің» соңы, арқырап барып соғылатын жары өкініш, алдану, яғни:
Іздеумен жүріп жаңаны,
Алдану екен – ұққаным, – екенін тапқырлықпен бейнелі түйіндейді.
Поэзиялық шығармалардан қалыптанған, нормаланған тілдік бірліктерді іздеп әуре болғаннан гөрі, көбінесе окказионал сөздер мен тіркестерді іздеген дұрыс. Неге жырларда, өлеңдерде мағынасы көмескіленген тіркестер көп, үйлеспейтін сөздердің тіркесімдері көп? Себебі, ақынның өмірді түсінуі, білуі, ұғынуы өзгелерге ұқсамайды және оның басқалардан түйсігі бөлек, бәлкім олар өмірді «үшінші» бір көзбен көретін болар… Осы окказионалдар әр ақынның өзінің стилін қалыптастырады, көркем тілінің өлшемі болады. Бұл – ақын атаулыны басқа бір өмірдің елшісі ретінде тануға жетелейтін себептердің бірі. Болат дүние-жалған туралы өз пайымын «Айналып барам қурайға, Жайқалған жасыл гүл едім» деп те, өмірдің өткіншілігін «өткінші нөсер – өткен күн», «күлімдеген көктем – сағым» (Күлімдеп жеткен көктемнің, Айналды бәрі сағымға) деп сипаттаса да, оның «қарт емені жас қайыңды қызықтайды», ол бәрібір де өмірді сүйеді, дүниені қызықтайды. Оның өзге де ерекше тіркестерді осылайша дүниеге әкелгені өлең жинақтарынан байқалады.
Әр ақын өз өлеңінде өзіндік кодтар жүйесін құрайды. Өйткені, әр ақынның интенциясы, алдына қойған мақсаты бар, соған сәйкес иллокутивтік қызметті атқаратын тілдік бірліктерді, қолданыстарды таңдап, талғап қолданады.
Ал оқырман ақындар жасаған кодтарды шешеді. Ақын бақыты мен танымалдығы соны шешуге қалай талпыныс жасағанына, өресі жетіп шешімін қаншалықты табуына байланысты.
Әрбір өлең сөзі кәдімгі қарапайым мәтіннен тыс тұрған сөз емес. Себебі, өлең сөздерінің мәтін ішінде ғана жаны кіреді, жанданады, жұмсалыс кезінде ғана олар сәулеленеді. Сондықтан, өлең сөздерінің этимологиясын, тегін іздеп әуреленгенше, сол сөздің неге мәтінде тұрғанын, қандай қызметке жегіліп тұрғанын уәждейтін себептерді іздеген абзал.
Болат Үсенбаев соңғы кездердегі ғана емес, алғашқы қалам ұстаған кездерінен бастап-ақ өзіндік ойы, өз түсінігі, өз стилі бар ақын болып қалыптасты. Әрбір өлеңінің соңында өз тұжырымын бірер жол, бір шумақпен түйіп кетеді. Мысалы, оның жастықты аңсауы яки қоштасуы «Жастығым, қалдың қай қырда, Жастанған қыздың білегін?», я болмаса «Өмірге келдің бітті енді, Тыным жоқ саған бір күнде, Қойғанша соңғы нүктені», «Өлілер сөйлер санаңда», өліге – «Фәнидің қызық-шыжығы, Бұл күнде оған жат тіпті», «Өтеді дүние – бір сағым», т.б. суреттері осылай деп бағалауға себеп бола алады.
Пайғамбар жасына аяқ басқан белгілі ақын, Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының иегері Болат Үсенбаевқа бар жақсылықты, тіршіліктің баянын тілей отырып өзі айтқандай:
Тәтті бір ойдың дәмін ап,
Сіңірсең бойға шырынын.
Жігерді тасқа жанып ап,
Ұзара түссін ғұмырың! – дейміз.
Бағдан МОМЫНОВА,
филология ғылымының докторы, профессор.