Мен сендерді іздеймін
Майдангер ақын, әдебиеттанушы-ғалым Сағынғали Сейітовтің ұлттық мәдениет пен әдебиеттен алатын орны ерекше. Соғыстан кейінгі уақытта ұзақ жылдар Қазақ КСР Ғылым академиясының Тіл және әдебиет институтының ғылыми қызметкері, Қазақстан Компартиясы Орталық Комитетінің нұсқаушысы, Қазақстан Мемлекеттік көркем әдебиет баспасының директоры, Қазақ КСР Ғылым академиясының М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының аға ғылыми қызметкері болып істеді. Осы институт қабырғасында жүріп «Қырық жылда», «Әдебиеттер достығы», «Қазақ поэзиясындағы Маяковский дәстүрі», «Тоғысқан толқындар», «Туысқандық туғызған», «Өлең өлкесінде», «Пушкин лирикасын қазақ тіліне аудару дәстүрі», «Қазақ-түрікмен әдебиетінің байланысы» монографияларымен әдебиеттану ғылымына қыруар үлес қосты.
Ғалым зерттеулерінде әдебиеттер байланысы аясында кеңес халықтары әдебиетіндегі Маяковский мен Пушкин дәстүрі тыңғылықты зерттелді. Сол зерттеулерден көзге түсетін бір мәселе – соғыс даласында қан кешіп келген майдангердің ғылымдағы ерлігі. Алаш арыстары ресми ақталмаған, кеңестік дәуір тұсында А.С.Пушкиннің «Пайғамбарын» қазақ тілінде сөйлеткен
І.Жансүгіров, Қ.Бекхожин аудармаларын Алаш ардақтысы Қ.Кемеңгерұлының тәржімасымен салыстыра сөз ету – майдангер ғалымның ғана қолынан келетін ерлік еді. Ғалымның қазақ поэзиясындағы Пушкин дәстүрін 1915 жылғы «Айқап» журналында жарияланған Қошке Кемеңгерұлының «Пайғамбарынан» бастап сөз етуі орынды.
2010 жылы Институттың Ғылыми кеңесінің ұсынысымен ғалымның «Қазақ-түрікмен әдебиетінің байланысы» атты монографиясы жарық көрді. Араға жиырма жылдай салып жарияланған зерттеу қазіргі әдебиеттану ғылымының өзекті мәселесін көтеруімен құнды. 1980 жылдарға дейінгі қазақ-түрікмен әдеби байланысы «Көрұғлы» дастаны, ақындар Мақтымқұлы мен Берді Кербабаев шығармалары төңірегінде тыңғылықты зерттелді.
Сағынғали Сейітов туралы сөз еткенде, тағы бір мәселені айтпай кетуге әсте болмайды. Ұлы Жеңістің 65 жылдығы қарсаңында Әдебиет және өнер институты майдан газеттеріндегі өлеңдерді жинап, «Майдан жырлары» деген жинақ шығармақ болды. Алматы қаласындағы Қазақстан Республикасы Ұлттық кітапханасы мен Орталық ғылыми кітапхана қорында сақталған «Отан үшін», «Алға жауға қарсы», «Жауды жоюға», «Жауға қарсы аттан», «Қызыл Армия», «Сталин туы», «Суворовшы», «Майдан ақиқаты», «Отанды қорғауда», «Майдан правдасы», «Отан үшін ұрысқа», «Қызыл әскер ақиқаты», «Отан намысы үшін», «Совет жауынгері», «Сталиндік жауынгер», «Дабыл», «Жеңіс туы» сияқты газеттердің тігінділерін жинастырғанымызда олардың көпшілігі толық сақталмағанына көзіміз жетті. Сол кезде С.Сейітовтің жеке мұрағатында тұтас сақталған «Отан үшін», «Майдан ақиқаты» газеттерін пайдаланған жайымыз бар. Кезінде от пен оқтың арасында жүріп, өзі жұмыс істеген газеттерді көздің қарашығындай сақтап, кейінгі ұрпаққа жеткізуі – майдандастарына жасаған құрмет пен ғылымға деген ұқыптылығының белгісі.
Сонымен бірге, ол – ұлттық поэзиямызда өзіндік өрнегі бар ақын. Тырнақалдысы 1936 жылы Орал облыстық газетінде жарияланған ақынның 1951 жылы «Большевиктер» атты тұңғыш жыр жинағы жарық көрді. Әр жылдары шыққан «Жолдас жүректен», «Ортақ ой», «Бетпе-бет», «Өрден өрге», «Жаңғырық», «Жолдас уақыт», «Сәулет», «Серпер», «Сеңгір», «Самғау», «Майдангер көзімен» тәрізді жыр жинақтарымен қазақ поэзиясының қоржынын байытты.
Қара нарға үйме-жүйме мінгескен жетіншіні тамамдаған балалардың алдынан «Шам жағылған сияқтанды алдымнан, Шақырғандай оқу-білім ордасы» деп бейнелеген ақын алғашқы өлеңдерін оқиға құра білді. Олардың алдынан жарқыраған шам білім сәулесі еді. Сөйтіп ол алғашында Рабфактан, кейін Абай атындағы Қазақ педагогикалық институтынан білім алды. Білім нәрімен сусындап «Ұланымын ұлы Отанның» деп шат-шадыман өмір кешіп жүрген лирикалық кейіпкер 1941 жылы фашистік басқыншылар Кеңес Одағына тұтқиылдан шабуыл жасағанда Отанын жаудан қорғау үшін қан майданға аттанды.
Ұлы Отан соғысының басынан-аяғына дейін майдан шебінде болған ақын шығармаларының дені қырқыншы жылдың қанды оқиғаларынан хабар берсе, бірсыпыра өлеңдері қазақ батырлары мен майдандас жолдастарына арналған. Олардың қатарын Бауыржан Момышұлы туралы «Тұлғаңа тозаң жолатпан», Абдолла Жұмағалиев туралы «Сөнбейді жалын лаулаған» және «Сапер», «Ловать», «Түйелі қазақ», «Қолбасшының ескерткіші», «Қысылшаңда», «Олжадай өрт ішінен алып қайттым», «Танк», «Белоруссия», «Бауырластар бейітінде», «Қыз ажалы», «Байланысшы», «Қыз ажалы», «Барлаушы», «Окопта», «Шегінбе», «Майдан блокнотынан», «Соғыстың соқтықпалы соқпағымен», т.б. өлеңдері толықтырады. «Қырық бірдің жауынында» тұтқиылдан шабуыл жасаған басқыншылардың қанішерлігінен табиғат ананың өзі зар еңіреп тұрғанын көрсек, «Варшава» өлеңінде ұзаққа созылған соғыстың жеңіспен аяқталғанын мақтан етеді.
Әскери журналистиканың «шинелінен» шыққан ол Ұлы Жеңістің 25 жылдығына орай «Сөз сұрайды солдаттар» атты кітабын ұсынды. Жинақтың беташары «Мәңгі өшпейтін даңқ атты» очеркпен ашылған. Автор Белоруссияның Могилев деген жерінде келе жатып, жер атауы туралы «Арыстан бейіті» деген аңызды тірілтеді. Батырдың бейітімен аталған жерде Ұлы Отан соғысы тұсында елді жаудан қорғау жолында жан қиған Сүндетқали Есқалиевті еске алады. Батыс Қазақстанның Шыңғырлау ауданындағы «Красный луч» колхозындағы сүйген қызына жазған хаты мен оның өмірі туралы нақты деректер шығарманың шынайылығын арттыра түскен. «Ер жігіт соғысқа кіргенде, өлемін деп кірмейді, жеңемін деп кіреді ғой» дейтін батырдың пулеметті кеудесімен тұншықтыруы оның Отанға деген құрметін, сүйген жарға деген махаббатын аша түссе, ол туралы нақты деректер шығарманың деректілігіне қызмет етеді. Себебі, оған дейін Белорус майданында ерлікпен қаза тапқан батыр туралы деректер дұрыс берілмеген болатын. Оның туған жері, қызмет атқарған ротасы, «Жеңіс туы» газетінің 1945 жылғы 18 қазандағы санындағы «Есқалиев кеудемен Пулеметін дұшпанның Жауып, үнін өшірді» деген сипаттамасы Сүндетқали Есқалиевтің өмір жолын толықтырар деректер.
«Қанатты қыз» Қырым жағалауын, Севастопольді азат ету ұрыстарына қатысып 300 рет жауды бомбалаған Хиуаз Доспанованың ерлігіне арналған. Екі аяғына бірдей жараланған ұшқыштың соңғы 100 ұшу сапары оңай болмағанын автор нақты деректер арқылы көрсеткен. Еліміз егемендік алғаннан кейін Отанды жаудан қорғауда ерен ерлік көрсеткен ұшқыш қызға «Халық қаһарманы» атағы берілгені белгілі.
«Патрон тасушыда» Жұмағали Абдоллиннің тек оқ-дәрі тасумен шектелмей, қажет жерінде пулеметті қолына алып жауға қарсы шыққандығы, «Жер үйдегі әнде» «Қара торғай» мен «Ғайниды» нәшіне келтіре орындайтын Меркелік Рахымбай Шаншубаевтың Н. елді пунктін жаудан тазалаудағы мергендігі, «Оң бүйірден атылған оққа» Оразымбет Нөсеровтың тіл алып келудегі ерлігі, «Тосқауылда» Оңтүстік Қазақстан облысы, Созақ ауданының сегізінші ауылдағы «Бірінші май» колхозында қоймашы болып істеген барлаушы Құрманбектің әдіс-айласы мен мергендігі, «Кеке кітапшасына» Тәбіш Қошақбаевтың қойын дәптеріне жазып жүретін жаудан кек алудағы ерлігі, «Батарея командирінде» соғысқа дейін Орынбор темір жолында машинист болып қызмет істеген Ақтөбе облысы, Ойыл ауданы, Қызыл адыр ауылы, «Қызыл ту» колхозының тұрғыны, аға лейтенант Ыбырай Шоқановтың 1945 жылдың қысындағы 2-Белорус майданында жасаған шабуылды шайқастары, «Польша жерінде» 1944 жылы тамызда, Польша жеріндегі атқыштар ротасының ержүрек жауынгері Жұмабектің ерлігі, «Қаһармен десе – қаһарманда» Қорабайдың тіл алып келуі, «Жеңіс жұмысшысында» сапер Садықов Әлімбайдың жеңіс жолындағы ауыр жұмысы, «Үш батырда» майдан газетінің 1942 жылғы бір санында «Қазақтың үш батыры жаудың бес танкісін жойды» деген мақалаға арқау болған Ахметжанов Жүніс, Байзақов Қарық, Малаев Шүрегей сынды сауыт бұзушылардың ерлікпен қаза табуы, «Көрегенде» барлаушы Құсайын Тасбаевтың бақылауларының арқасында батареяның жау зеңбіректері мен снарядтарын ойсырата қиратуы, «Жекпе-жекте» жауынгерлердің «Король жолбарысымен» бетпе-бет келуі, «Ормандағы шайқасқа» Көлбай Толыбаевтың ерлігі, «Эскадрон көзіне» ат құлағында ойнаған қазақ баласы Рақымша Үйсімбаевтың атты әскердің көрер көзі ретінде барлаушылық істер атқарғаны, «Балтық төсінде» ұшқыш Тұрар Уақбаевтың мергендігі, «Арбасудағы» «қырдан келген қырғи» атанған Әбділда Бердібековтың мергендігі, «Жол аузында» зеңбірек көздеуші Зейнолла Уәлиевтің мергендігі, «Сұңқарлар самғағанда» фашистердің оқ-дәрі тиелген үш эшелонына оқ жаудырған Саржан Мұқамбетжановтың мергендігі, «Мергеннің мылтығына» Серікбаев Нұрахмет мерген қайтыс болған соң оның ВЕ–338 нөмерлі мылтығын баулаған шәкіртіне беруі, «Бұл қайдағы итте?» жасырынған жауды өз иттері көрсетіп қоюы – міне осылардың барлығы да майдан өмірінен алынған шынайы да шымыр оқиғалар.
Алғашында майдан газеттеріне очерк, публицистикалық мақала түрінде жазылған оқиғалардың бәрі де кейін ақын поэзиясындағы сюжетті өлеңдерге арқау болды. Оның Әли Сәрсенбаев туралы «Көзді ашып-жұмғанша», Хиуаз Доспанова туралы «Оқыс оқиға», «Ломжада болған оқиға», т.б. шығармалары қазақ поэзиясындағы балладалардың жақсы үлгісі. «Баяғыда оралсам да майданнан, От ішінде жүргендеймін әлі де» дейтін майдангер ақын 2005 жылы ұсынған «Майдангер көзімен» атты жинағында да майдандас достары мен соғыс даласына қайта-қайта оралып, «Мен сендерді іздеймін қаруластар» деп отырады.
Әлемді дүр сілкіндірген 1986 жылғы Желтоқсан көтерілісі де ақын шығармаларынан орын алды. «Желтоқсанның желі неткен ызғарлы» өлеңінде:
Желтоқсанның сұсы неткен ызбарлы!
Жүрегімде жақпар-жақпар сыз қалды.
Ей, дүние-ай, есіркеймін елжіреп,
Жазығы жоқ жігіттер мен қыздарды, –
деп күйзеледі.
Қазақ тілі – ХХ ғасырдың өзекті мәселелерінің бірі болғаны баршаға аян. Ана тілінің жоғын жоқтап, мұңын мұңдап, шарқ ұрған зиялылар қазақ тілінің мерейін өсіру жолында қолдарынан келгендерін істеп бақты. Өз заманының өзекті мәселесіне Сағынғали ақын да бей-жай қарай алмады. Ақын шығармаларынан тіл мәселесінің орын алуы орынды.
«Тәуелсіздік таңына» өлеңінде сан ғасырлар аңсаған егемендікке қол жеткізген қазақ елінің қуанышын ақын былай жырға қосты:
Тәуелсіздік. Бабалардың ұраны,
Бейуақытта бойға таққан тұмары.
Тәуелсіздік. Түнектерде тұншығып,
Ызғар ұрып жанбай қалған шырағы.
Ақынның бірсыпыра өлеңдері есейген шағында жазылғандықтан өмірден көргендері мен түйгендері туралы сыр шертеді. Сондықтан оларда өсиет басым. Ол уақыт туралы «Мезгілмен ойнау – Өзіңмен өзің ойнауың» десе, ел ішіндегі ата-атаға бөліну жөнінде «Бөлінгенді бөрі алады деседі, Жарылғанды жау алады деседі» дейді.
«Сен мені іздейсің бе, оқырманым?» дейтін ақынның қаламынан туған жыр жолдары қазақ поэзиясының алтын қорын байытты. Себебі, ол – қазақ поэзиясына жаңа мазмұн, жаңа өрнек алып келген ақын. Қандыкөйлек майдандас достары туралы жазылған жыр жолдары мен публицистикалық мақалалары, очерктері қазақ әдебиетіндегі соғыс тақырыбын нақтылық, деректілік, шынайылықпен байытты. «Қанаттас Диханның да, Сырбайдың да, Жырдағы бір сыңары Болмайын деп» жырлаған ақынның қазақ поэзиясына салған өзіндік өрнегі бар.
Гүлжаһан ОРДА,
М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының бас ғылыми қызметкері, филология ғылымының докторы.