«Айтарым да өз мұңым, жазарым да…»
Ай жердің серігі. Ол жерді айналып жүреді, жер шары бастаған тоғыз планета күнді айнала қозғалады (бұл адамдар тарапынан қазірше анықталғаны), күн жүйесі күллі планеталарымен құс жолын айналып жүреді. Ал жалпы аспан денелерінің барлығы нені, кімді айналып қозғалады? Сол секілді ақындар Мұқағалиды айналып жүреді, Мұқағали өзіне ілескен бар ақынды ертіп алып Абайды айналып жүр. Абай барша қазақ ақындарын топтастырып, ақиқат деген ұлы әлемді айналып жүр. Оны тапқандар, танығандар, тартылыс күшіне байланып әлі айналып келеді… Таппағандар жарылды, шашырады, ағып түсіп түпсіз тұңғиыққа батты. Алғашқы қозғалыс Физика, соңғы қозғалыс Лирика. Екеуінің де заңдылығы біреу – орталыққа (центр) тартқыш күш үйіріп «байлап» тұрады.
Қазақта екі шумақ өлең шығармайтын адам кемде-кем, бірақ, оның бәрі ақын емес. Арғысын айтпағанда жадыға жазылып ауыздан ауызға жеткен, хатқа түсіп тасқа басылған ақын-жыраулардың өлеңдерін сарапқа салсақ орталыққа тартылған, ұлы руханиятқа жалғасқан өлеңдер өшпей келе жатыр екен де, Өзі жұлдыз болғысы келген, такаппарсынып әлем жасап әлек болғандар өртеніп күлі тозып, күні бітіпті. Яғни «Алланың өзі де рас, сөзі де рас, Рас сөз еш қашан да жалған болмас» деген Абай уақыт өткен сайын айшықталып ағарып, нұрланып жарқырайды, «Бәрі рас айтқанының ақ Алланың, Құмменен топырақтан жаралғамын» деп тереңінен толғаған Мұхаметқали (Мұқағали) қазақ өлеңінің туы, жүрек төрінің қонағы, сезім пернесінің күйі болып өсіп келеді, ғасырларға көшіп келеді. Менің бұл айтқанымды әдебиеттің елі, өсіп келе жатқан талапкер ұрпағы басқадан бұрын аңғаруға тиіс.
Құдайдың құдіретіне Шүкір етеміз!.. Зар-заман ақындарының соңғы тізімінде тұрған Албан Асан, сынақ тауқыметінің сан түрлі алапатын басынан кешірген Әбді-Рахым (Көдек) Байшығанұлы, қазақ жерін қақырата бөлген шекара деген шерменденің біресе арғы жағына өтіп, біресе бергі жағына өтіп қақпақылға түскен Шарғын Алғазыұлы, бейбітшілік пен тыныштықтың өліара сәтінде өзегін текпілеп өмірге келген Мұқағали Мақатаев, халықтың еркесі, ауылда тұрып табанын тамырдан айырмаған таңғажайып ақын Еркін Ібітанов құнарлы даланың, бабалардың өршіл рухы тау мен тасына, өзені мен көліне сіңген, даналардың көкірегінен бұлқынған бұлақ болып аққан атамекеннің қиясынан қиналмай қанат қаққан Түлектері. Қасқайған Хантәңірді Мұқағали шыңы десек, оның батысы мен шығысында қаншама биіктер бар… түйенің өркешіндей ирек-ирек шоқылар тұтасып, иін тіресіп жалғасып жатыр. Сол қатардан Мұқатай Жылқайдарды, Хасен Саматыровты, Мінуар Әкімхановты, Батық Мәжитті, Оразбай Байбақты, Оразәлі Досбосынды, Даубай Әбдісаевты… көруге болар еді. Аспан шайдай ашық күні Сарыжаздан асып Қайнардың желкесіне жеткенде алдыңнан найзадай көкке бой созған әйгілі Хантәңірі менмұндалайды. Әне сол күнге шағылысқан жарқ-жұрқ еткен ақ күміс заңғар кристалдардың біз сөз еткелі отырған әйбәт ақын Серікжан Қажидың шабытына оттық болғаны даусыз.
«Жалғыз қалып жабырқап
жүргенің де,
Жаратқан мен сенерің Абай ғана» –
деп жыр толғаған ақын сол қатарда тұруға қақылы. Республикалық басылым беттерінен, өзінің мінезді кітаптары арқылы өлеңі оқырманына жеткен ақынды саналы оқырман жақсы біледі. Шоу-думаннан алыс, айғай-шудан қалыс жүретін ақын сәлиқалы, сарабдал жырларымен ақырындап жылжып келеді. Әуел баста ақын болып туып лирикалық ғұмырын бастаған, сонсоң білім алып мамандығын иеленіп физикалық тірлігін жалғастырған, онан келіп кеудесі көріктей желпініп, қан тамырын керіп өлең жазып лирикалық өміріне тоғытылып толғанып өткен Серікжан аға, табиғаты таза ақын, азамат! Өзім таныған осы жылдар ішінде Секеңмен бірге қызметтес бола жүріп талай сырластық, талай мұңдастық. Қарапайым қажырлы тірлігі, алқын-жұлқыны жоқ алғаусыздығы, тек қана өлеңге ғашық, өмірге құштар көңілі өзіне жарасып тұрады. Лириканың физикаға, физиканың лирикаға айналып кететін тұстары өте көп (бұл сипат өзіме де тән болғандықтан жақсы түсінемін).
1979 жылы Университетті бітірген аға ортасының назарын аударып, жорға жырларын жазудан жалыққан емес. «Фариза, Фаризажан, Фариза қыз!» деп басталатын аңыз-дастанды өздеріңіз жақсы білесіздер. Шамасы осыдан қырық жыл бұрын қазақтың адуынды ақыны, айбынды азаматшасы Фариза Оңғарсын ақ тілегін айтып Серікжан Қажиге «сәт сапар» тілеп бір топ өлеңін «Жетісу» газетіне ұсыныпты. Кейін 1998 жылы ақынның «Мен даланың ұлымын» жинағына алғысөз жазды. Ана қырандай тірнегінің аяқ қылын қиып, алып жартастан тастап жіберіп ұшырған екен. Алғашында сәл төмендеп барып, қанатын қомдаған түлек қайшысын қағып-қағып жіберіп, қайқайып көк сеңгір аспанға көтеріліпті. Содан бері ұшып келеді, Алатау мен Қаратаудың арасында еркін самғап жүр.
Жоғарыда айтқанымдай, ол Еркінге еріп, Мұқағалидан шөлін басып, айналып келіп Абайға байланған ақын. Физикалық заңдылыққа бағынып өз орбитасында доға бойлап, тректориясын сызып бара жатқан элемент.
«Айтарым да өз мұңым,
жазарым да өз мұңым,
Дүниені шолады көңілдегі
көз күнім» –
деп айтқаны «ақын өзін жазады, өзі арқылы өмірді көрсетеді» деген сөзді ойға оралтады.
– Айтарым да өз мұңым,
жазарым да өз мұңым,
Өн бойымда өрілер артықшылық
өз мінім.
Қорқыныш бар аздаған,
алмасам деп түсіріп,
Абайдан соң қалам ап,
періште өлең сөз құнын, –
деген екен. Кезінде Мұхтар Әуезов мұқым жұртқа жариялап, ақындығын, алғырлығын жоғары бағалап болашаққа жететін талант екенін тап басқан Мағжан Жұмабай «Қазақ үшін ақынға да, ақылға да Абайдың жететіндігін» анық айтқан. Сөйте тұра Өзі де өлең жазған, Мұқағали да оны білгендей тұрып жыр жазған, Серікжан да шүбәсіз Абайға сенімді, десе де дегбірсіздене, байыз таппай поэзияға соға береді. Соның ішінде Абайға маталады.
Дүбір жолы дүниеде дамыл жоқ,
Бірде суып, бірде өртенем
жалын боп.
Дана Абайдай мұң сіміріп, у ішіп,
Бар адамды құшқым келер
бауыр деп!
«Адамзаттың бәрін сүй бауырым деп» – жар салған Абай шын адамның, нақ мұсылманның сипатын рамкаға салып іліп қойған екен, оны жалғаған Секең:
– Мен Абайға бет бұрдым
Абай маған,
Ойларынан таң көрем арайлаған.
Тереңінен терсем деп
маржан сөздің,
Көз жіберіп таңырқап
тағы ойланам…
Оянса ғой ұйқыдан, өзін танып,
Абайдайын мәңгілік Ар-айнадан!
Өмір деген шетсіз-шексіз тұман-ой,
Адаспай да жүрсем
дейміз құламай.
Кір шалдырмай
өту үшін жалғаннан,
Жүрегіңде жүру керек ұлы Абай, – деген Серікжан Қажи ақын, тағы да Абайға соғады. Баяғы сол Мағжан ақын айтқандай, Мұқағали жалғағандай, інісі құл-Керім ақын құнттағандай құлаққа құяды.
– Қалған ғұмыр ұзақ па,
шамалы ма?
Жұтылғанша ажалдың аранына.
Сия етіп қанымды қаламыма,
Сөзімді айтып қалайын заманыма! – деп төгіледі, қабырғасынан сөгіледі. Ал, біздің көкжиегімізде мың құбылған ақ жарықтың спектрі өріледі.
Нарынқол-Кеген таулы өлке, асуы көп асқары биік. Сулары сарқырап ағады, орманы сырлы әнге басады. Қара сөзден дес бермеген қаламгерлердің ұстаханасының шебері Әлнұр ата Мейірбеков, Баққожа Мұқай, Сағат Әшімбай, Тұрлыбек Мәмесейіт, Тұрсынжан Шапай, Болат Үсенбаев, Сағатбек Медеубек, Кәдірбек Құныпиялар шыққан, сабақтасып, салаласып жатқан тарихы терең тағлымы мол «Қарқара көтерілісі» Әуезов қаламынан «Қилы заман» болып қиюласқан тағдырлы дала. Сол топтың жуан ортасында майда қоңыр үнімен, маң-маң басқан сабырлы қалпымен көзәйнегін көтеріп қойып ақын Серікжан Қажи да келе жатыр. Сандаған шәкірттерді баулып, мыңдаған мұзбалақтарды ұшырған Сарыжаз ауылы, алтын ұя мектебі Серікжан Қажилармен, алмас қылыштай өткір Алтынбек Сәрсенбайұлымен мақтанады!..
«Мен Абайға бет бұрдым, Абай маған» деген шумақтары Пайғамбарымыз Мұхаммед (с.ғ.с) айтқан хадисті еске салады. Біз Аллаға беттесек, Алла бізге беттейді. Біз Аллаға қарай жүрсек, Алла бізге қарай жүгіреді. Осылайша ұлы досымызбен қауышады екенбіз. Міне, өлең төркіні ақиқатқа адымдаған ақынның арлы үні. Алпыстың асқарына бет алған аяулы ақын жайлы жылы сөздің кезекті сөресіне осылай бір ат шалдырдық. Қалам-қуатыңыз өрістей берсін!
Дәулетбек БАЙТҰРСЫНҰЛЫ,
ақын.